علوم مهندسی تکنولوژی

سایبرژورنالیسم

cyber_journalism

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سایبرژورنالیسم”

سایبرژورنالیسم

اسلاید 1: سايبرژورناليسمنگاهي به مباني يك پديدهيونس شكرخواه - عضو هيات علمی دانشكده مطالعات جهانرئيس موسسه مطالعات آمريكاي شمالي و اروپاي دانشگاه تهرانshokrkhah@ut.ac.ir

اسلاید 2: مقدمه: انقلاب‌ها و ابزارهاي ارتباطينخستين انقلاب: نوشتن آوايي؛ 1000 سال قبل از ميلاددومين انقلاب: چاپ؛ ارتباطات جمعي؛ قابليت انباشت؛ جابجايي و دسترسيسومين انقلاب: تكنولوژي كامپيوتر؛ عصر اطلاعات و تبادل‌هاي بسيار سريعوسايل ارتباطي در عصر ديجيتال:با سيم: به خروجي الكتريكي نيازدارند / ميزان تحرك محدود بي‌سيم: (WIFI) قابل استفاده درهمه جا / تحرك تمام عيارتحويل ديجيتال:مدل كلاسيك ارتباط جمعي: يك‌سويهمدل جديد ارتباط جمعي: تعامل و پس فرست همزمانگنگ در برابر باهوش: تلويزيون و ويدئو = گنگ / تلفن نسل سوم و چهارم = باهوشارتباطات ديجيتال: اطلاعات بيت شده وپيام‌هاي قابل انباشت و مديريت

اسلاید 3: ديروز و امروزوب زمينه‌ساز نوع تازه‌اي از روزنامه و روزنامه‌نگاري شده استماه مه سال 1992: شيکاگو آنلاين نخستين نسخه روزنامه الکترونيك روزنامه شيکاگو تريبيونماه اکتبر سال 1993: نخستین سایت متمرکز بر روزنامه‌نگاری در توسط مدرسه روزنامه‌نگاری دانشگاه فلوریدا آپلود شدپيشينهروزنامه و روزنامه نگاري: الكترونيك، آنلاين، ديجيتال، سايبر .... ناشناخته و تئوريزه نشده

اسلاید 4: اتفاق‌های تازهحذف ماشين چاپ از حوزه توليد تبديل شدن محتواي نوشتاري به محتواي ديجيتال محتوا که ديگر متن منفرد نيست، فرامتن است بروز امکانات و مهارت‌هاي جديد در توليد محتواحركت تدريجي عبور از فضاي چاپي در مسير فضاي آنلاينگذار پرشتاب و تحول تاريخیبرای نخستين بار در تاريخ، خبرها خارج از قلمرو روزنامه‌نگاری توليد می‌شوند. اين پديده بسيار مهم است. اکنون شاهد اخبار مستقلي هستيم که دارندجای خبرهای تجارت‌زده‌ و سياست‌زده را می‌گيرند (گفتمان تازه)

اسلاید 5: چند مفهوم: فراداده‌هافراداده‌ها (Metadata): هدف هر فرد و سازماني بايد اين باشد كه تمام رسانه‌هايي را كه به ‌كار می‌گيرد، بتواند مديريت و آرشيو کند و اينجاست كه به فراداده‌ها نياز داريم. فراداده‌ها همان اطلاعاتي هستند كه فرضا با استفاده از يك برچسب، بر پشت يك عكس الصاق مي‌‌كنيم.فراداده‌ها اطلاعاتی توصيفي هستند مربوط به داده‌ها. پس به اين ترتيب داده‌ها با اطلاعات ديگري كه به ارزش هر پايگاه داده‌رساني مي‌‌افزايند، يعنی با فراداده‌ها کامل مي‌‌شوند و اين در زمانه نشر ديجيتال يك فرصت تمام عيار است

اسلاید 6: چند مفهوم: رسانه به مثابه فرمترسانه‌ها حامل‌هاي اطلاعات ديجيتال هستند كه در طيف گسترده‌اي از فرمت‌ها، كيفيت‌ها، انواع و اندازه‌ها بروز مي‌‌كنند. نمونه‌ها:تصاوير و گرافيك‌ها در فرمت‌هاي EPS يا TIFFيا JPEG يا متن‌هاي واژه‌پردازهايي چون Word يا سندهاي برنامه‌هاي نشر روميزي مثل اينديزاين.سايت‌هاي اينترنتي با زبان HTML، فايل‌هاي موسيقي با فرمت WAV يا MP3، يا AVI جزو رسانه‌ها به حساب مي‌‌آيند.اين رسانه‌ها مي‌‌توانند از طريق كانال‌هاي گوناگون با فرم‌هاي مختلف توزيع شوند.

اسلاید 7: چند مفهوم: کارشناسان فضاي مدرنکارشناسان ويژه اين زمانه :کارشناسان مديريت شهرت: Reputation managementکارشناسان مديريت بحران: Crisis Managementکارشناسان امور سرمايه و کار: Investor and labor relationsکارشناسان مديريت تکنولوژي: Technology managementکارشناسان مديريت آنلاين: Online management

اسلاید 8: چند مفهوم: واقعيت افزودهحل شدن اطلاعات دیجیتال به طور همزمان، مستقیم و غیر مستقیم در اشیای دنیای واقعی (در محیط کاربر) یکی از رایج‌ترین تعاریفی است که در قبال یک پدیده مدرن ارتباطی شکل گرفته است: واقعیت افزوده واقعیت افزوده که اکنون به اختصار AR نامیده می‌شود؛ در عمل چیزی نیست جز تماشای یک پدیده در دنیای واقعی که به آن اطلاعات دیداری، شنیداری و ویدئویی کامپیوتری و یا اطلاعات برخاسته از جی پی اس سیستم مکان‌یاب جهانی متکی بر ناوگان ماهواره‌ای -  افزوده شده است.

اسلاید 9: روزنامه‌نگاري سايبر: گونه‌چهارم روزنامه‌نگاريروزنامه‌نگاري سايبر با سه گونه ديگر روزنامه‌نگاري راديويي، تلويزيوني و نوشتاري متفاوت استسه مرحله در گونه چهارم روزنامه‌نگاری: مرحله اول: موقعيت چند رسانه‌گی:روزنامه‌نگار سايبر بايد تصميم بگيرد كدام فرمت و رسانه مناسب استمرحله دوم: پاسخ‌دهي به مخاطب: چگونگی شخصي سازي پاسخ‌دادن حتی به يكايك مخاطبانمرحله سوم: چگونگی بينامتنيت:اتصال متن به متون ديگر و آرشيو از طريق هايپرلينك‌ها

اسلاید 10: گونه چهارم روزنامه‌نگاري: سه رفتارروزنامه‌نگاري مبتني بر حاشيه‌نگاري: Annotative Reportingروزنامه‌نگاري مبتني بر منبع نامحدود: Open Sourceروزنامه‌نگاري فراسازگارانه: Hyper adaptive

اسلاید 11: روزنامه‌نگاري مبتني بر حاشيه‌نگاري:روزنامه نگاري مبتني بر حاشيه‌نگاري: Annotative Reportingروزنامه‌نگاری متمرکز بر مشارکت مخاطب: پروفسور نورا پاول (1995) هايپرلينك، مخاطب فعال، نيروهاي متفاوت و اتاق خبرهاي تعاملي و امكان افزودن نظرات مخاطب به متن توليد شده توسط روزنامه‌نگارادامه

اسلاید 12: روزنامه‌نگاري مبتني بر منبع نامحدود:روزنامه نگاري مبتني بر منبع نامحدود: Open Sourceمتمرکز بر روزنامه نگاری با مشارکت مخاطب:نشريه Janes Intelligence Review (1999) هيچ مقاله‌اي را پيش ‌از آنكه مخاطباندرباره‌اش نظرات خود را اعمال نكرده باشند، منتشرنكرد هنوز نوعي روزنامه نگاري آماتوري است:)شهروندان، پژوهشگران و فعالان جوامع تخصصي)ادامه

اسلاید 13: روزنامه‌نگاري فراسازگارانه:روزنامه‌نگاري فراسازگارانه: Hyper adaptive محصول همگرايي رسانه‌اي: متون، تصاوير ثابت و متحرك، صدا و توليداتديداري- شنيداري در مسير ايجاد جنبه‌های جديدی از بيان و تجسم بخشي بهافكار، ايده‌ها وخلاقيت انسان‌ها. (اپليكيشن‌هاي آي‌پد)مبتنی بر استفاده از انواع فرمت‌ها در توليد و ترکيب محتوا

اسلاید 14: نمونه فراسازگاري: غول‌هاي خبريزندگی دوم (Second Life) (2003) دنيای سه بعدی مجازيخالق: فيليپ روزدال مدير يک شرکت اينترنتی در سانفرانسيسکوپول رايج: ليندن دلار (قابل تبديل به دلار) معاملات در هر ماه سر به ميليون‌ها دلار می‌زندسكنه زندگي دوم می‌توانند حقوق قانونی هر آنچه را که در زندگی دوم توليد کرده‌اند؛ در زندگی واقعی برای خود ثبت کنند.

اسلاید 15: رسانه‌هاي سايبر: سطوح دوسويه‌گيسطح اول: امكانات بيشتر جستجو در حوزه‌هاي مورد نظر مخاطب.سطح دوم: تلاش كاربر و تلاش سيستم سطح سوم: پاسخ دهندگي. هم با اتكا بر انسان هم بر كامپيوتردوسويه‌گي هوشمند : تلفيق نقش‌هاي ارتباطي انسان و ماشين درفرايند ارتباطسطح چهارم: تسهيل ارتباطات بين فردي با فروم وچت روم سطح پنجم: سهولت در افزايش اطلاعات؛ مخاطب به اطلاعات رسانه مي‌افزايد. برخي از موارد: افزودن صفحات وب، صفحات ويژه و سرگرمي، اعلام خبرهاي تولدها، ازدواج‌ها و مرگ‌ها، نوشتن نقد فيلم و نمايشنامه و بالاخره نوشتن خبرها وگزارش‌هاي فرهنگي و سرگرم كننده.سطح ششم: نظارت بر كاربرد سيستم. نظارت بركاربرد سيستم براي اطلاع از سلائق يكايك مخاطبان

اسلاید 16: امكانات موجود1. تبديل شدن محتواي نوشتاري به محتواي ديجيتالمزيت مديريت داده‌ها از طريق لينك‌ها2. تبديل شدن محتواي ديجيتال، به فرامتن ديجيتالمزيت بينامتنيت از طريق هايپرلينك‌ها و امكان دسترسي به ادبيات جهانى هر واژه3. تغيير در شيوه‌هاي انباشت اطلاعاتمزيت مرگ مكان و رفع دشواري تراكم جا (گرافيك متحرك، موسيقى، صداوتصوير)4. تغيير در شيوه‌هاي پردازش اطلاعاتمزيت مرگ زمان و حضور همزمان بر سر داده‌ها5. تغيير در شيوه‌هاي بازيافت اطلاعاتمزيت سرعت در دستيابي به داده‌ها و نتايج6. بروز امکانات جديد در انباشت و تحليل اطلاعاتمزيت سرعت در انباشت قابل مديريت و دقت در دستيابي به نتايج دقيق7. تولد پديده‌اي به نام 24.7 (چندسويه‌گي دائمي)

اسلاید 17: امكانات موجود: راه‌هاي وروداستفاده از ايميلتهيه بيانيه خبري؛ ويدئو خبري، پادكسترجيستر شدن در موتورهاي جستجوايجاد تورهاي مجازي در وبلاگ خودتاناستفاده از بخش ارتباط با ماتوليد محتوا با فرمت‌هاي گوناگونتوليد برگه‌هاي حقايق و چانكترد نويسي مورد علاقه روزنامه‌ها و وب‌سايت‌هااستفاده از رسانه‌‌هاي اجتماعيمشارکت در توليد، تکميل و تصحيح محتوا (مفهوم موسوم به ويکی)

اسلاید 18: پرسش: چهره‌های جهانی1. روزنامه‌نگاري سايبر چيست؟ همان آنلاين ژورناليسم است؟2. چه رابطه‌اي بين روزنامه نگاري سايبر و جامعه اطلاعاتي وجود دارد؟3. آيا بين جامعه اطلاعاتي و جامعه مدني رابطه متقابلي وجود دارد‌؟ 4. آينده روزنامه‌نگاري سنتي در برابر سايبرژورناليسم چگونه خواهد بود؟ 5 . آيا وبلاگ‌ها پيشتازان نوع تازه‌اي از روزنامه‌نگاري هستند؟6 . تاثير روزنامه‌نگاري سايبر برمفهوم آزادي بيان چه خواهد بود؟

اسلاید 19: معرفی: چهره‌های‌ جهانی1. پروفسور مايندي مك آدامز: دانشگاه فلوريدا، سردبير سايت سايبرژورناليسم و رسانه‌هاي سايبر و مسئول توسعه‌ متن در سايت واشنگتن پست2. پروفسور رالف برنگر: دانشگاه آمريكايي قاهره، متخصص مهارت‌هاي روزنامه‌نگاري 3. برتران پكه ري: سردبير وبلاگ سردبيران جهان و فروم مجازي سردبيران جهان 4. پروفسور وينسنت ماسكو: رئيس پژوهشگاه ارتباطات و جامعه دانشگاه كوئينز كانادا5. پروفسور لارنس پينتاك: دانشگاه ميشيگان آمريكا، نويسنده امريكن ژورناليسم ريويو، تايمز لندن، نيويورك تايمز، و برنده دو جايزه باشگاه مطبوعاتي ماوراي بحار 6. پروفسور نورا پاول: رئيس انستيتوي مطالعات رسانه‌هاي نوين و مسئول بخش مطالعه تاثيرات رسانه‌هاي مدرن بر محتوا، استاد روزنامه‌نگاري و ارتباطات جمعي دانشگاه مينه سوتا آمريكا، عضو سازمان آموزشي ارتباطي پوينتر، عضو انجمن خبرهاي آنلاين و عضو پروژه نيوزپلكس7. پروفسور يحيي كمالي پور: رئيس دپارتمان ارتباطات و هنرهاي خلاقه دانشگاه پوردو آمريكا، سردبير نشريات آنلاين رسانه‌هاي جهاني، مانيتور رسانه‌هاي جهاني و دهكده جهاني من 8. پروفسور نيل نمت: روزنامه نگار و استاد ژورناليسم در دانشگاه پوردو امريكا9. كرافورد كيلييان: كارشناس ژورناليسم و سرديبر سايت نوشتن براي وب

اسلاید 20: چهره‌ها: ويژگي‌های روزنامه‌نگاري سايبرهمان آنلاين ژورناليسم استمك آدامز:گردآوري اخبار و حقايق از منابع بين‌المللي، منطقه‌اي و محلي از طريق اينترنت است. مقوله كنترل و بررسي فاكت‌ها در روزنامه‌نگاری سايبر بسيار آسان است برنگرپديده‌اي جديد و بسيارمهيج است؛ اما بسيار به ژورناليسم راديوئي شبيه استپكه رينوعی روزنامه‌نگاري است كه در آن محتواي آنلاين نشر و توزيع مي‌شودماسكوروزنامه‌نگاری سايبر آينده؛ محصولي كاملا جدا از نسخه چاپي خواهد بودنمتاستفاده از اينترنت به عنوان حاملي براي گزارشگري است. اگر چه درحال حاضر هم برخي از روزنامه‌نگاران براي دسته‌اي از سازمان‌هاي خبري كار مي‌كنند كه كاملا در سايبر اسپيس قرار دارند. خطوط حاكم بر روزنامه‌نگاري چاپي، روزنامه نگاري راديو و تلويزيوني و روزنامه‌نگاري آنلاين كمرنگ شده استپينتاكنوع تازه اي از روزنامه نگاري است كه در آن هر كس رسانه خود را داردپاولتلاقي رسانه‌هاي قديم باكامپيوتر باعث به وجود آمدن روزنامه‌نگاری سايبر يا آنلاين ژورناليسم شده استكمالي‌پورسه نوع روزنامه نگاری سايبر وجود دارد: نسخه آنلاين روزنامه‌ها و مجلات سنتي/ گروه‌هاي مدافعه‌گر/ آرا وگزارش‌هاي افراد ياگروه‌هايي است كه اگر چه خودشان در رسانه‌هاي تجاري كار مي‌كنند، اما خواستار دريچه‌اي براي انعكاس عقايد خود هم هستند كيلييان

اسلاید 21: اتفاق تازه: دیتا ژورنالیسمدیتا ژورنالیسم (Data Journalism) یا روزنامه‌نگاری داده محور؛ گونه تکامل‌یافته‌تر روزنامه‌نگاری آنلاین است.در این نوع از روزنامه‌نگاری همه تلاش روزنامه‌نگاران آنلاین بر این موضوع متمرکز است که به کاربران بی‌صبر و مینیمال‌خوان فضای روزنامه‌نگاری آنلاین، بیشترین اطلاعات را در جذاب‌ترین فرمت‌ها ارائه کنند.به گمانم دیتا بلاگ گاردین (Guardian Datablog) شاخص‌ترین نمونه این نوع روزنامه‌نگاری باشدسایمون راجرز (Simon Rogers) ادیتور دیتابلاگ و دیتااستور گاردین (GuardianDatastore) در تعریف این ژانر می‌گوید:دیتا ژورنالیسم صرفا ارائه محتوای گرافیکی با جلوه‌های قوی دیداری نیست. کار ما گزارش و روایت مطالب به بهترین شیوه‌های ممکن است. جست‌وجو برای شیوه‌های جدید و بهتر روایت کردن ماجراها، رکن اصلی کار ما است.در این گونه از ژورنالیسم بحث چکش خوردن و پردازش هر چه بیشتر محتوا دیده شده و رعایت می‌شود به طوری که در مورد همین دیتابلاگ گاردین؛ کاربران می‌توانند در تجزیه و تحلیل داده‌ها مشارکت کنند و اگر به نتایجی رسیدند که به ذهن تیم گاردین نرسیده بود، آن‌ها را به صفحه فلیکر گاردین آپلود کنند.

اسلاید 22: در ميانه تحول بزرگ روزنامه‌نگاري علاوه بر پیشروی در عرصه آنلاین و دیتا ژورنالیسم، در ميانه يك تحول بزرگ قرار گرفته كه به لحاظ دگرگوني شبيه مرحله دگرگوني‌هاي دوران بروز راديو و تلويزيون است و به سرعت به طرف پيچيده شدن در حركت است: نقش روزنامه‌نگاران به‌عنوان بررسي‌كننده (Verifier) و تركيب‌گر (Synthesizer) در حال تضعيف است و اين مخاطبان هستند كه در قبال اخبار، فعالتر مي‌شوندموسسه پژوهشي پيو (Pew)

اسلاید 23: مخاطبان، مخاطبان!رسانه‌های جمعی دارند جای خود را به رسانه‌های شخصی؛ مشاركتي و مبتني بر توليد مخاطب می‌دهند عبور از دوران گردآوري مخاطب منفعل برای عرضه پيام و آگهیعبور از دوران مخاطب انبوهاز بين رفتن مرز ميان سردبيران، مخاطبان و توليدکنندگان محتواجايگزيني مدل ”كنترل - پخش“ با مدل ”پخش -كنترل“ما در فضايي رشد کرديم که رسانه‌ها برايمان برنامه‌ريزي مي‌كردند.حالاهمه چيز تغيير کرده است: مخاطبان برنامه‌ريز شده‌اند

اسلاید 24: مخاطبان، مخاطبان!هيچ چيز يك بار و براي يك روز نوشته نمي‌شود. اين عادت روزنامه‌نگاران چاپي است، سايبر ژورناليست‌ها به زمين و زمان به صورت فرايند نگاه مي‌كنندبه ديگران نگاه كنيد و مطالب آنها را بخوانيد تا هيچ وقت باورتان نشود كه شما از همه بهتر مي‌نويسيد. به اين نوع آدم‌ها لينك بدهيد. باور كنيد تخت و تاج‌تان به باد نمي‌رودبه ديگران نگوئيد از چه بايد خوششان بيايد؛ بگوئيد از چه خوشتان مي‌آيدتنها چيزي كه ديگران نمي‌خواهند اضافه شدن يك سایت به فضاي وب است كه مثل ساير سایت‌هاست.

اسلاید 25: مخاطبان، مخاطبان!مخاطبان اين زمانه به كانال‌هاي متعدد اطلاع‌رساني دسترسي دارند و فقط از شما پيام دريافت نمي‌كنندپس به پس‌فرست‌هاي مخاطبان توجه ويژه داشته باشيد و به سرعت به آن‌ها پاسخ دهيدفرايندهاي ارتباط و كنترل را - اگر اصلا وجود دارند - پيوسته چك كنيد و ببينيد چقدر قابليت حل مشكلات مخاطبان را دارند؟هرگز به مخاطبان بابت خدماتي كه مي‌دهيد منت نگذاريد. حتي بابت بعضي از خدمات سكوت كنيد

39,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید