صفحه 1:
يونس شكرخواه - عضو هيات علمى دانشکده مطالعات جهان
رئيس موسسه مطالعات آمريكاي شمالي و اروياي دانشكاه تهران
shokrkhah@ut.ac.ir
صفحه 2:
نخستین انقلاب: نوشتن آوايي؛ 1000 سال قبل از میلاد
دومین انقلاب: چاپ؛ ارتباطات جمعي؛ قابلیت انباشت؛ جابجايي و دسترسي
سومین انقلاب: تكنولوژي کامپیوتر؛ pas اطلاعات و تبادلهاي بسیار سریع
وسایل ارتباطي در عضر دیجیتال:
با سیم: به خروجي الكتريكي نیازدارند / میزان تحرك محدود
بیسیم: (۷/۱۴۱) قابل استفاده درهمه جا / تحرك تمام عیار
تحويل ديجيقال:
مدل کلاسملف: ازتباط saga yaa
مدل جدید ارتباط جمعي: تعامل و پس فرست همزمان
كنك در برابر بافوش: تلوبزیون و ویدئو < گنگ / تلفن نسل سوم و چهارم < باهوش
ارتباطات دیجیتال: اطلاعات بیت شده وييامهاي قابل انباشت و مدیریت
AV
صفحه 3:
ماه مه سال 1992: شیکاگو آنلاین نخستین نسخه روزنامه
الکترونيك روزنامه شیکاگو تریبیون
ماه اکتبر سال 1993: نخستین سایت متمرکز بر روزنامهنگاری
در توسط مدرسه روزنامهنگاری دانشگاه فلوریدا آپلود شد
وب زمینهساز نوع تازهاي از روزنامه و روزنامهنگاري شده است
رورنامه ورورناته yal العتروييك» اللآيند«ديجيتال«ساسن ..
ناشناخته و تئوریزه نشده
AV
صفحه 4:
لاحذف ماشین جاب از حوزه تولید
تبدیل شدن محتواي نوشتاري به محتواي دیجیتال
لا محتوا که دیگر متن منفرد نیست, فرامتن است
بروز امکانات و مهارتهاي جدید در تولید محتوا .
لاحرکت تدريجي عبور از فضاي چاپي در مسیر فضاي آنلاین
گذار پرشتاب و تحول تاربخی
برای نخستین بار در تاریخ, خبرها خارج از قلمرو روزنامهنگاری تولید میشوند.
این پدیده بسیار مهم است. اکنون شاهد اخبار مستقلي هستیم که دارند
جای خبرهای تجارتزده و سیاستزده را میگیرند (گفتمان تازه)
AV
صفحه 5:
فرادادهها (۸۵۲۵0212):
هدف هر فرد و سازماني باید این باشد که تمام رسانههايي را که به کار میگیرد,
بتواند مدیریت و آرشیو کند و اینجاست که به فرادادهها نیاز داریم.
فرادادهها همان اطلاعاني هستند که فرضا با استفاده از يك برچسب, بر پشت
عکس الصاق ميکنيم.
فرادادهها اطلاعاتی توصيفي هستند مربوط به دادهها
پس به اين ترتیب دادهها با اطلاعات ديگري که به ارزش هر پایگاه دادهرساني
ميافزایند. یعنی با فرادادهها کامل ميشوند و اين در زمانه نشر دیجیتال يك
فرصت تمام عیار است
AV
صفحه 6:
**رسانهها حاملهاي اطلاعات دیجیتال هستند که در طیف گستردهاي از فرمتها
کیفیتهاء انواع و اندازهها بروز ميکنند. نمونهها:
*#تصاویر و گرافيكها در فرمتهاي 885 یا ۱۴۴آیا ۳26[ یا متنهاي
واژهيردازهايي چون ۷۷۵۲۵ يا سندهاي برنامههاي نشر روميزي مثل ایندیزاین
* سايتهاي اينترنتي با زبان ا/۲!۳۱, فايلهاي موسيقي با فرمت MP3 L WAV
يا ۸۷۱ جزو رسانهها به حساب ميآیند.
این رسانهها ميتوانند از طریق کانالهاي گوناگون با فرمهاي مختلف توزیع
شوند.
AV
صفحه 7:
کارشناسان ویژه اين زمانه
کارشناسان مدیریت شهرت: ۳۵۱۵96۳0۱6۳۲ 50۵0100
کارشناسان مدیریت بحران: ۷۵۱896۳۱6۳0۲ 5اوا0۲
کارشناسان امور سرمایه و کار: Investor and labor relations
کارشناسان مدیریت تکنولوژي: ۲88896۳06۳ ۲660۴00109۷"
کارشناسان مدیریت آنلاین: ۳۵۴896۳۱6۳۲ 0۱:۳6
AV
صفحه 8:
حل شدن اطلاعات دیجیتال به طور همزمان, مستقیم و غیر مستقیم در اشیای دنیای
واقعی (در محیط کاربر) یکی از رایچترین تعاریفی است که در قبال یک پدیده مدرن
ارتباطی شکل گرفته است: واقعیت افزوده
واقعیت افزوده که اکنون به اختصار ۵ نامیده میشود؛ در عمل چیزی نیست جز
تماشای یک پدیده در دنیای واقعی که به آن اطلاعات دیداری, شنیداری و ویدئویی
کامپیوتری و یا اطلاعات برخاسته از جی پی اس سیستم مکانیاب جهانی متکی بر
ناوگان ماهوارهای - افزوده شده است.
صفحه 9:
روزنامهنكاري سايير با سه كونه دبكر روزنامهنكاري رادبوي, تلويزيوني و نوشتاري متفاوت
سه مرحله در گونه چهارم روزنامهنگاری
هرحله ال حذقعیت چند رساندگی:
روزتامهنگار ستایین باند تصمیح بگیرد کدام فرمتو ریتانه:هباییست آست
رسد موس باس ده :به معا طب؟
چگونگی شخصي سازي پاسخدادن حتی به يکايك مخاطبان
مرحله سوم: چگونگی بینامتنیت:
اتصال متن به متون دیگر و آرشیو از طريق هاييرلينكها
AV
صفحه 10:
روزنامهنگاري مبتني بر حاشیهنگاري:
Annotative Reporting
روزنامهنگاري مبتني بر منیع نامحدود
Open Source
روزنامهنگاري فراسازگارانه:
Hyper adaptive
AV
صفحه 11:
روزنامه نگاري مبتني بر حاشیهنگاري: 86۵۵۲۳9 ۸60۲۵۷6
روزنامهنگاری متمرکز بر مشارکت مخاطب: پروفسور نورا پاول (1995)
هایپرلينك, مخاطب فعال, نيروهاي متفاوت و اتاق خبرهاي تعاملي
و امکان افزودن نظرات مخاطب به متن تولید شده توسط روزنامهنگار
۳7
صفحه 12:
روزنامه نگاري مبتني بر منبع نامحدود: 50۷۲66 0060
متمرکز بر روزنامه نگاری با مشارکت مخاطب:
نشریه )1999( usu | glallac qu Jane's Intelligence Review از آنکه مخاطبان
دربارهاش نظرات خود را اعمال نکرده باشند, منتشرنکرد
هنوز نوعي روزنامه نگاري آماتوري است:
)شهروندان, پژوهشگران و فعالان جوامع تخصصي)
۳7
صفحه 13:
روزنامهنگاري فراسا زگارانه: 20301۷6 ۲۱۵6۲
محصول همگرايي رسانهاي: متون, تصاویر ثابت و متحرك, صدا و تولیدات
ديداري- شنيداري در مسیر ایچاد جنبههای جدیدی از بیان و تجسم بخشي به
افکار, ایدهها وخلاقیت انسانها. (اپليکيشنهاي آيپد)
مبتنی بر استفاده از انواع فرمتها در تولید و ترکیب محتوا
AV
صفحه 14:
زندگی دوم (۱1۶6 566000) (2003) دنیای سه بعدی مچازي
خالق: فیلیپ روزدال مدیر یک شرکت اینترنتی در سانفرانسیسکو
پول رایج: لیندن دلار (قابل تبدیل به دلار)
معاملات در هر ماه سر به میلیونها دلار میزند
سکنه زندگي دوم میتوانند حقوق قانونی هر آنچه را که در زندگی دوم تولید کردهاند؛
در زندگی واقعی برای خود ثبت کنند.
G@NN.com itechnology
جح وو ست امه لمات اح
CNN enters the virtual world of
aA
صفحه 15:
تاسطم ول النگانانف بیلفتز خستجو: در جوزههاي:موزد تظز مخاظك:
لاسطح دوم: تلاش کاربر و تلاش سیستم
لاسطح سوم: پاسخ دهندگي. هم با اتکا بر انسان هم بر کامپیوتر
دوسويهگي هوشمند : تلفیق نقشهاي ارتباطي انسان و ماشین درفرایند ارتباط
لاسطح چهارم: نسهیل ارتباطات بین فردي با فروم وچت روم
تاسطم پنجم: سهولت: دز افزانیق اظلاعات؛ حخاطب به اطلاعاب:رسانهمیآفراین:
برخي از موارد: افزودن صفحات وب. صفحات ویژه و سرگرمي, اعلام خبرهاي تولدهاء ازدواحها و مرگهاء
نوشتن نقد فیلم و نمایشنامه و بالاخره نوشتن خبرها وگزارشهاي فرهنگي و سرگرم کننده.
لاسطح ششم: نظارت بر کاربرد سیستم. نظارت برکاربرد سیستم براي اطلاع از
سلائق يكايك مخاطبان
727
صفحه 16:
1 تبدیل شدن محتواي نوشتاري به محتواي دیجیتال
مزیت مدیریت دادهها از طریق لينكها
2 تبدیل شدن محتواي دیجیتال, به فرامتن دیجیتال
میت تنامتنيت از طريق هابيراينكها و امكان دسترسن به یات جهانی هر وازه
3. تفییر در شيوههاي آنباشت آطلاعات
فزنت مرگ مکان و رفع دنشواري خراکم جا (كرافيك متعرك, موسيفى ضداوتضوز)
4. تغيير در شيوههاي پردازش اطلاعات
مزيت .مرك زمان و حضور همزمان بر سر ةاامنها
5. تغيير در شيودهاي بازيافت اطلاعات
مزیت:سرعت:در دستيابي به:دادمها و نتایچ
6 بروز امکانات جدید در انباشت و تحلیل اطلاعات
مزیت سرعت در انباشت قابل مدیریت ودقت دز دستيابي به تتایج دقیق
7 تولد پديدهاي به نام 24.7 (چندسويهگي دائمي)
AV
صفحه 17:
استفاده از ایمیل
توي ابزابية خبرَي؛ وبدمو حبري بأدكست
رجيستر شدن در موتورهاي جستجو
ایجاد تورهاي مجازي در وبلاگ خودتان
استفاده از بخش ارتباط با ما
تولید محتوا با فرمتهاي گوناگون
تولید برگههاي حقایق و چانك
تزد aig آموزد علاقه زوزنامتها و وبسایت ها
استفاده از رسانههاي اجتماعي
مشارکت در تولید, تکمیل و تصحیح محتوا (مفهوم موسوم به ویکی)
AV
صفحه 18:
. روزنامه نكا روسايبر جيسى هما زآنلاينزورنا ليسم اسع BD
. جه رلبطهاوييزروزنامه نكا روسايبر و جامعه اطلاعاتيوجود دارد؟
0. آيا بينجامعه اطلاعاتيو جامعه مدنيرلبطه متقابليوجود دارد؟
. آینده روزنامهنگاررهسنتیدر برابر سایبرژورنا لسم چگونه خواهد بود؟
آيا وبلاكها بيشتازانفوع تازملواز روزنامه نكا روهستند؟
ll قاثير روزنامه نكا ووسايبر جرمفهوم آزادوبيانجه خواهدبوية
727
صفحه 19:
پروفسور مايندي مك آدامز: دانشگاه فلوریدا. سزدبیر سایت سایبرژورنالیسم و
رسانههاي سایبر و مسئول توسعه متن در سایت واشنگتن پست"
پروفسور رالف برنگر: دانشگاه آمريكايي قاهره, متخصص مهارتهاي روزنامهنگاري
برتران بكه ري: سردبیر وبلاگ سردبیران جهان و فروم مجازي سردبیران جهان
پروفسور وینسنت ماسکو: رئیس پژوهشگاه ارتباطات و جامعه دانشگاه کوئینز
5
دأ سماخ in
سور ال باك: دانشگاه ان آمریکاء 9 15
EE esata tga dicen Mal aed ge اا بحا
ash lust ahaa رنسن استیتیی مطالغات رسای نوين و مسئول بخش
مطالعه تاثیرات رسانههاي مدرن بر محتواء استاد روزنامهنگاري و ارتباطات
جمعي دانشگاه مینه سوتا آمریکا, عضو سازمان آموزشي ارتباطي پوینتر, عضو انجمن
خبرهاي آنلاین و عضو پروژه نیوزپلکس
7 پروفسور يحبي کمالي پور: رئیس دپارتمان ارتباطات و هنرهاي خلاقه دانشگاه
پوردو آمریکاء سردبیر نشریات آنلاین رسانههاي جهاني, مانیتور رسانههاي جهاني و
دهکده جهاني من
8. يروفسور نيل نمت: روزنامه نگار و استاد ژورنالیسم در دانشگاه پوردو امریکا
9 کراقورد کیلییان: کارشناس ژورنالیسم و سردیبر سایت نوشتن براي وب
& AAV
صفحه 20:
همان آنلاین ژورنالیسم است
گردآوري اخبار و حقایق از منابع بينالمللي, منطقهاي و محلي از طریق اینترنت است. مقوله
کنترل و بررسي فاکتها در روزنامهنگاری سایبر بسیار آسان است
پديدهاي جدید و بسیارمهیج است؛ اما بسیار به ژورنالیسم راديوئي شبیه است
نوعی روزنامهنگاري است که در آن محتواي آنلاین نشر و توزیع ميشود
روزنامهنگاری سایبر آینده؛ محصولي كاملا جدا از نسخه جابي خواهد بود
استفاده از اینترنت به عنوان حاملي براي گزارشگري است. اگر چه درحال حاضر هم برخي از
روزنامهنگاران پراي دستهای از سازمانهاي خبري کار ميکنند که کاملا در ساییر اسپیس قراز
دارند. خطوط حاکم بر روزنامنگاري ule روزنامه نگاري رادیو و تلويزيوتي و روزنامهنگاري
آنلاین کمرنگ شده است
نوع تازه اي از روزنامه نگاري است که در آن هر کس رسانه خود را دارد
تلاقي رسانههاي قدیم باکامپیوتر باعث به وجود آمدن روزنامهنگاری ساییر یا آناین ژورنالیسم
سه نوع روزنامه نگاری سایبر وجود دارد: نسخه آنلاین روزنامهها و مجلات سنتي/ گروههاي
مدافعهگر/ آرا وگزارشهاي افراد ياگروههايي است که اگر چه خودشان در رسانههاي تجاري
کار ميکنند, اما خواستار دريچهاي براي اتعکاس عقاید خود هم هستند
AAV
بينقاك
پاول
کماليپور
کیلییان
صفحه 21:
دیتا ژورنالیسم (5۲0ذاه۳داه[ ها0) يا روزنامهنگاری داده محور؛ گونه تکاملیافتهتر
روزنامهنگاری آنلاین است.
در اين نوع از روزنامهنگاری همه تلاش روزنامهنگاران آنلاین بر اين موضوع
متمرکز است که به کاربران بیصبر و مینیمالخوان فضای روزنامهنگاری آنلاین,
بیشترین اطلاعات را در جذابترین فرمتها ارائه کنند.
به گمانم دیتا بلاگ گاردین (0212009 6۵۳۵120) شاخصترین نمونه اين نوع
روزنامهنگاری باشد
سایمون راجرز (8096۲5 51۳000) ادیتور دیتابلاگ و دیتااستور گاردین
(GuardianDatastore) 59 تعریف این ژانر میگوید:
دیتا ژورنالیسم صرفا ارائه محتوای گرافیکی با جلوههای قوی دیداری نیست.
کار ما گزارش و روایت مطالب به بهترین شیوههای ممکن است.
جستوجو برای شیوههای جدید و بهتر روایت کردن ماجراهاء رکن اصلی کار ما است.
در اين گونه از ژورنالیسم بحث چکش خوردن و پردازش هر چه بیشتر محتوا دیده
شده و رعایت میشود به طوری که در مورد همین دیتابلاگ گاردین؛ کاربران
میتوانند در تجزیه و تحلیل دادهها مشارکت کنند و اگر به نتایجی رسیدند که به
ذهن تیم گاردین نرسیده بود. آنها را به صفحه فلیکر گاردین آپلود کنند.
AV
صفحه 22:
روزنامهنگاري علاوه بر پیشروی در عرصه آنلاین و دیتا ژورنالیسم, در میانه يك
تحول بزرگ قرار گرفته که به لحاظ دگرگوني شبیه مرحله دگرگونيهاي دوران
بروز رادیو و تلویزیون است و به سرعت به طرف پیچیده شدن در حرکت
> نقش روزنامهنگاران بهعنوان بررسيکننده (۷۵۲۱66۲) و ترکیبگر
(Synthesizer) در حال تضعیف است و این مخاطبان هستند که در قبال
اخبار, فعالتر ميشوند
(PEW) gay موسسه پژوهشي
AV
صفحه 23:
رسانههای جمعی دارند جای خود را به رسانههای شخصی؛ مشاركتي و مبتني بر
تولید مخاطب میدهند
عبور از دوران گردآوري مخاطب منفعل برای عرضه پیام و آگهی
عبور از دوران مخاطب انبوه
از بين رفتن مرز ميان سردبیران. مخاطبان و تولیدکنندگان محتوا
جايگزيني مدل "کنترل - پخش" با مدل "پخش -کنترل"
طبان پزتامهزیز نشندهاند
AV
صفحه 24:
سنا چیرن بل بان قبراي بک ور توستهنميسود.. این عادت رفرتامهگارآن چاین
است, سایبر ژورنالیستها به زمین و زمان به صورت فرایند نگاه ميکنند
به دیگران نگاه کنید و مطالب آنها را بخوانید تا هیچ وقت باورتان نشود که شما از
همه بهتر مي نويسيد. به اين نوع آدمها لينك بدهيد. باور كنيد تخت و تاجتان به باد
نميرود
به ديكران نكوئيد از جه بايد خوششان بيايد؛ بكوئيد از جه خوشتان ميآيد
تنها چيزي که دیگران نميخواهند اضافه شدن يك سايت به فضاي وب است که
مثل سایر سایتهاست.
AV
صفحه 25:
مخاطبان اين زمانه به كانالهاي متعدد اطلاعرساني دسترسي دارند و فقط از
شما پیام دریافت نميکنند
پس به پسفرستهاي مخاطبان توجه ویژه داشته باشید و به سرعت به آنها
پاسخ دهید
فرايندهاي ارتباط و کنترل را - اگر اصلا وجود دارند - پیوسته چك کنید و ببینید
چقدر قابلیت حل مشکلات مخاطبان را دارند؟
هرگز به مخاطبان بابت خدماتي که ميدهید منت نگذارید. حتي بابت بعضي از
خدمات سکوت کنید
AV