صفحه 1:
سايبر دييلماسى
سعيد سيد افا بنى هاشمى
Sewer ne.) ا قم
دانشكده وزارت امور خارريحه
مدير كل فن آورى اطلاعات وزارت
امورخارحه
۳ خرداد ۸٩
صفحه 2:
E-government
صفحه 3:
صفحه 4:
ارتقای سطح اطلاع رسانی دولت ها در
هزاره سومء روش هاى متعددى دارد كه
یکی از آنها؛ استفاده از نهاده های موحود در
دیبلماسی در ساده ترین تعریف. استفاده از
رت فناوری كلت 4 ارتباطی روز»
فضای مجازی می باشد.
صفحه 5:
در سايبر دييلماسى. مخاطبان جه داخلى و جه
خارحی. همه از اعضای حامعه اطلاعاتی هزاره
سوم هستند كه بيش از يك ميليارد عضو دارد.
بنابراين,. فعالانى كه در اين حوزه اشتغال دارند بايد
بدانند كه مخاطب آنهاء يكى يا كروهى از اعضاى
خانواده یک میلیارد نفری کاربران فضاى مجازی
است.
صفحه 6:
سايبر دييلماسى قصد دارد تا سياست داخلى يا
خارحى يى كشور را در حوزه هاى مختلف مربوط
به خود. درمحيطى متفاوت از نهاده هاى ساختار
سنتىء. عرضه كند. مثلا در انتخابات شوراهاى
سوم تهران. كه صدها هزار کاندید به همراه
داشتء اكّر ابزارهاى لازم در سايبر دييلماسى
ايران از قبل طراحى شده بودء فرآيند ثبت نام و
تعبین صلاحبت کاندیداهاء مى توانست به صورت
كاملا الكترونيكى در سايت وزارت كشور يا
فرماندارك هاى استان هاء هدايت شود. فرآيند
صدور ويزاى الكترونيكى Sly |p متقاضيان سفر به
ايران در بحهت كسترش توريسم الكترونيكى
توا ۱ 0 ۱۳797
صفحه 7:
روش دعپلماسی سایبر معطوف به فعالیت های
دیپلماسی سنتی در عرصه مناسبات و تحرکات بکین
Pare BO nee Ter men es ey ee
دستىابى به مقررات و كنواسدىون هاى بىن المللى را
فراهم مى آورد در حقئفت اىن روش بخشى از
eee ae) leet ا
صفحه 8:
صفحه 9:
ERE een err een er er eer
Ren Pept rratl ا ل
0 ا ل لل
هرینه و زمان و مراجصه مستقیم به نمایندگی های جمهوری
اسلامى ايران خواهد بود.
ا ل ا ل
روادید که در سایت پورتال وزارت خارجه موجود است از امکان
Ce eet, cre are Dae DY oad eee a
[eters rt an eee Tena taee
weer re Cas nT Sit ce 0 ل
إر وارد خاك جمهورى اسلامى ايران كردد
صفحه 10:
هرينه و زمان براى ترد فررد
7 هدوسي طوس مجر خد كردش كار لتويك كديا
1 0
مراسلات و عملياتى نظي آن به حداقل مى رسد
ey re ا ا 000000007
هس vol وی | ما ا aie تون |
جل وكيرى مى كد
حصول اطمینان فرد متقاضی از دريافت و پا عدم دريافت روادید قبل از
err es ۱[
د فيد در صفحه د رخواست مشخص
0
ار 0-0
حلت كتورهابي كه مي بإيست عمل متقابل طليق”
اری و ۰.۰ صورت پدیرد.
صفحه 11:
در شرايط فعلى متقاضى دريافت رواديد مستقيما به سفارتخانه و يا
eh ا aot
ا aed Se ا
201 الت eS ee See ee ee) اين كار
آورد.
در روش درخواست روادید بصورت الکترونیک نیاز به حضور متقاضی تا
مرحله دریافت روادید حذف می شود.
صفحه 12:
ی OS)
eee i Se 0
روش دوم: درخواست رواديد بصورت اينترنتى
* دریافت روادید از مبادی ورودی
:
۳
صفحه 13:
درخواست رواديد بصورت حضورى
صفحه 14:
مراجعه به سایت وزارت امور خارجه و تکمیل درخواست
eda CED)
بررسی درخواست مبوطه توسط کارشناس کنسولی و اعلام
حصول اطمینان متقاضی از امکان صدور و یا عدم صدور روادید
SSE Te Le Steerer BSC es [ound ety
صفحه 15:
ee 200 فارتخان a گي جمهودي
اسلامى يران مراجعست نموده و يسس از ططسى تشريفات ادارى panes
0[
ney oy etm ۳ 3
ا نماید. با ارسأل
Uae ein ree enea re)
الكتروئيكى انجام مي يذيرد منج به نتيجة
00 3
افت ياسخ خواهد بود .
0 م ee
در حال حاض, اين روش براى كليه نمايندكى ها
1 ecerne m
صفحه 16:
دریافت روادید از مبادی ورودی
5 درياقت:رواديد: ان نمایندگت
صفحه 17:
2 به پیاده سازی سیستم بر روی بستر اینترنت
ياسخكوئى به حداقل رسده بطورى كه فرايند بررسى درخواست
ا ا ا ل ا Sol
eS) ا ا ا
زمان بيشترى را به خود اختصاص دهد.
صفحه 18:
اين سيستم در طول 4" ساعت از طريق سايت وزارت امور خارجه و
درهرنقطه از جهان قابل دسترسى مى باشد .
صفحه 19:
http://electronivisa.ir
http://www. mfa.gov.ir
صفحه 20:
اين سيستم در حال حاضس و براساس درخواسة اداره كل
ee Lae ا PSY
بين المللى فعال مى باشد. و با آماده شدن بستر هاى لازم
ا ا ا
صفحه 21:
صفحه 22:
Gl Det gee Ol SG eS 3 فى .0 دق
۳۶ reser BBs [i
Cree موس ۲۳727 7
eles
Pap oy Ln I Le كه SO
صفحه 23:
كت
ares eSB
0 میاه عتلطنجعا تسهاوز
و eee
and سا ماج وت لاود اه ره اطع وه رصن را )رجا تلع سح وه هروه ۳ اه و
اه ۳ دای ecpoleate نامك مهم اماك bute cr the prasey جع ۳۹ arlene rw by clekrg
|
sould be amare of he rhorent ls soelated wi varembsen afnereaton tough te ret ard ha a الوص
ease امه ند وت hey dot wish to rare petsonalwfersion ave وی که مک سس
‘fsecurty ane usiy contra 3 fq = reralned of tet thse eves pages The a ete on or hs purposes af iy
armel nd ingrcvaentefarve. such hoe may ba rade aralank m9 bw afercomertacerces.
cu proses wl ony be sed fr the proses of emmunicath wth youresarsing maters hang todo لد | سارت ها
wih your e-s areal accrsses ll rot be marke avalaie © hrc partes. f you skctreto ie he iret acquire
Sour any ves a ran, slesse cat aren Miso fore conse nearest yard app er = comantcnalerty ve
Pls marked woh an aster * are roqurac ard also shoul be led march
تا
و سل مارا ۵ نس
she [rps rae
sis ۳۳۳۳۶
Psat] BDO Prrars.250.5-purre_| سه وال | (El icosott Ponerttint-L.. |[@}evtsa Islam Repubk— 2
صفحه 24:
|=
Be Lins”
١ amen
i 1 هو
رو
۳
نا 9 وا نت | © سس سدير ننه ق © .6
| 15a
اوه هه ربص باحصا
vested
yea يصن cof 0000000
‘Number of Companions fy your Passport: [Es]
Da yeu hve abost nan? Be Fhe
entity
Scere a ‘comry = [ad
sme سس [ire aa in canis il othe Cts 12
مه | seater Nana
a ع
pate لقعت [Few] [ooh a [ee] Arestor ا a
specication
Porentnatonalty [ad
Jrrocustateratty [al
Neral Stans |
rece suame =
۳ تست =
سس (Bl ricceeh Powe. | سول | لسعم عدم صقرن تاق لمع
صفحه 25:
يي i
7 تس سم تساو | Se a
=
مدر ذه 3 لع . 0 سق ieee OSS US
00 7 oterecte
Pier] [ors] [Te] ancestor اه هه
سس سس نون
0
[Previous Matonaity [ad
Nara State
بو مود
)ا
Permanent Home Aeros
cw [Sawer] otercres ———] 21
۳
| و
ب و
bers
tal Cote
ork Address
ید
صفحه 26:
= 1
ها
| 8 ema owes
مود مهاه ]هی
ال
دقن frances [onal
i
ت هت
| مس مدر اذ 3 ع . 0 سق
|
Host adress
[al سسم
Tourist Visa
a Typ
۳
Docent
scopy of passport
[scant document
مهافت
ود اتلد
۳
الا ]همست
/ وی
لويم
تسس
نع هع
I
(Geiare 7
lowe
سوق هصق و ن و لمع
صفحه 27:
ia
فاه 3 4 8 |
ل ieee OSS مدر ذه 3 اه . 0 سق
۳
3
ee
۳۳
19۳2 2۳۳ 7
|
Host adress
۳ 5
| ی
| میت ی
۳
و
“oui Visa
Vics رو
lowe
سوق هصق و ن و لمع
صفحه 28:
صفحه 29:
ry maya
i Mew avatar Teo He
مراد ق قن . © سق
ashe posers onan mp
eran ©
=
لت
تا eal
سه له
Ee) a) ae) ae BL
ek?) | اسه a) set a) [80حعت
ak يعر وجورة boise sg
ature Staaen oMMoloias sia
۵۶۱ Sal ants ols abla
atm as a es oad
ris eh Sac de a قروطكة
گنه مسا تاو ea alas
وه ۱-۹ nil dees pe thie
ستييل سا و cas ohn alas
ی [۳ 49g lai
Pop ae eee
هو عاعاعا
pa le eens aan
[fy econsutar Macros... cand bm:
نوی
موك | معد صقرن تاق لمع
صفحه 30:
Fi Est er) Frater Toor eb
© سس مسلر ان ق O=-O-
5p اه سرك سب ب ملس سر الات الوا سفق
Fae eat
hea
ast
pps"
elo
رای | مهم لش © ن مر لمع
ا
Jw lee goss
| [BlricrscttPoveePent.J[ 8) econsulor-pacros.. WP camo.
صفحه 31:
3 ۳۳۳ ۳۱۲۲ ۳
YP cribs Pete 2 63 مهمه ددص (2][ امتم سروه اس 19 هبل | سم-عاجههاج شر ق تن هق سد
صفحه 32:
TE Na ati Ts
Gm - > =) 2 سر مس زرا ©)
ashe peso me
0
Sroka
سای تقف لامكزيدادة ماقت قوع ايسان وفعت برسي اولوت تظية
هروک سم Sata pi Means ود ay Hoa تام
sae ial ti uns ahaha 139۱ بررسی a3
Santi soins avin
۱0۳ حرصت اشام
e108
Poet) 69 © .عمج | 32 vi
۳۲
هه و ۰8| 90 | اوه هه |
2
صفحه 33:
فواید سایبر دییلماسی
Ip Ulos9> yowuS 5> JSla> swlolys pul wis
مى توان در موضوعات زير خلاصه كرد؛
٠ توسعه سطح اطلاع رسانى ديجيتالى فعاليت
ee eel)
۰ ارتقای ضریب نفوذ دییلماسی ایران در رسانه
هاى حهان
۰ توسعه بدنه دولت الکترونیک کشور در حوزه بين
۳۹۱
٠ فعال شدن حوزه عملكرد دولت در فضاىك
ا ات
۰ تقويت اركان هاى ديجيتالى خصوصى مانند
5 0-عو 6۱۱605
تنظیم سیاست های دولت در زمینه گسترش ۰«
e-commerce e-banking ol gw Zobuw 55
صفحه 34:
مشحص است كه حوزه سياست Se sep
كشور. مسوول تنظيم و ساماندهى روابط يى
wevnr reer) ke] omni F erence nr ertts 11111101
تشکیل یک نهاد سایبر دییلماسی که برنامه آناء
حوكت: بتحتى ورهذايت برافة تقاى: 7امذان :ذولت:
در ارتباط با بدنه 1اساير كشورها است؛. ضرورى به
نظر مى رسد. حتى بس از انكه تجارت الكترونيك و
بانكدارى الكترونيكى در ايران سرعت و رشد قايبل
ا ا
اين حوزه با مراكز اقتصادى و تجارى حهانء با تكيه
بر اصول سياست خارحى ايرانء بايد توسط سايبر
دیپلماسی ایران تنظیم شود. وگرنه کارشناسان
تجارت الكترونيك يا وب مستر يى سايت دولتى كه
توانمندى و قابليت تعريف و تنظيم سطوح و لايه
های ارتباطی ۳ ندارد.
صفحه 35:
سابر دیبلماسی و دولت الکترونیسک
eee] ore] ا الا الل م
الكترونيك است. حزنتى از كليت ساختار دولت
ا a ere 7
PA 2 ae تولبد محتواى مقطعى در تارنماهاى
دولتق است ! در قالی که وقنی نک دولت
الکترونیک منسجم موحود باشد. سایبر دییلماسی
بيى كشور نيز در راستاى اهداف ان حركت مى كند
ا ۳
no bo] (a 09 > ۱۳|
صفحه 36:
Trib ae COMMU iS MeL CYC CMOLCT-N لل 1005) BBLS)
reg] Opty WS pres] CMO] SUS) eB] C Ceri Neth CC NEUSE. S perv]
قدرت نرم. تقویت زیرساخت های حهانی ارتباطات و اطلاعات از
مشخص نرين نتايج حاصل از تائثيرات تكنولوزك هاى نوين
ارتباطات و اطلاعات بر دييلماسى و سياست خارحى است.
شايد پیش از اين دولت ها برای اقنای افکار عمومی مجبور بودند
Por 5 are oe rc fc oem i
سياست قدرت نرم بايستى ييام هاى خود را به صورت غير
مستقيم بيان كنند. به مرور زمان. مسائل مرتبط با تكنولوزك هاى
توين: ارتباطات:5 اظلاغات و تاثيراتى كة بر مسائل بين المللى .فى
گذارند. همچنین نیازی که دیبلماسی و روند مذاکرات نسبت به
Re] Ce Re] MeN eae Ornet) (Cee nuerT See vCHEN-B htrne | ۳
ساخت هاى تحقيقاتى حديد بيش از ييش نمايان خواهد شد.
بنابراین, یک سایبر دیبلماسی قوی, فقط در شاکله دولتی مبتنی
بر نهاده هاى منسجم ure] Meee cores) ee SBC eo] ) (Ol
صفحه 37:
سابقه دولت الکنرونیک در ايران هنوز به یک دهه نمی رسد.
مجموعه قوانين و لوايحى كه دولت و مسوولان در اين باب ارائه
کرده اند. هنوز در عنفوان عملکرد قرار دارد. پیش از یکهزار سایت
دولنی ایران. پس از فراز و نشیب های فراوان. به زودی روی
هاستینگ شارع ۲ خواهند رفت. وزارت ارشاد. برای ساماندهی
ا ل ال 2 ااا ااا ل 32
بحشى! به فعاليت هاى براكنده در اين حوزه را دارد.
So asi 0 ا 920000
سطح علاقه مندىء برنامه هاى 1اخود را تعقيب مى كنندء اما با
وحود همه ابن تلاش هاء هنوز حايكاه دولت الكترونيك ما و در
sls ا ا 0 ال 0 0 0
3 20
فيش بيمه ييمانكاران به صورت دستى به واحدهاى بيمه اى
للد می شود که الکترونیکی کردن این روند, گویا
2 آینده صورت می 27
صفحه 38:
ثبت نام اینترنتی کنکورء ساماندهی فعالیت صادرکنندگان
re) ا BAe ey ete Fan
مباحث حقوقى و فنى براك كاربران و اختصاص درصدى از
بودحه سالانه شركت هاى دولتى به امور ۰۲۲ بخشی از
فعاليت هاى دولت در اين زمينه است كه هنوز با انتظارت
فاصله زيادى دارد. در نهايت: بايد يذيرفت نوك بيكان دولت
الكترونيك در حوزه بين الملل, نهاده های سایبر دبیلماسی
است كه تبيين و تعريف مبانى نظرى و احرايى آنء بايد
توسط یک ارگان مسوول برای حضور شفاف تر و عمیق تر
ایران در حامعه اطلاعاتی حهان صورت پذیرد.
صفحه 39:
ا اا DSSS
ا ry Beer) Serene) SY orc 0
SCONCE Percy PP ny | Pe CTY mr, mn Cm we Cr |
خارحی از آن دیدن می کنند. در این حوزه عملکرد موفقی داشته است.
eer eee Pane PaO ve] PTO CO fr es | Oe TT CTP en
به روزرسانی و استفاده از مالنی مدیاء به صورت واقعی و نه آرمانی !ء
قابلیت های صنعتی, اقتصادی و فرهنگی کشورشان را در صدها
TF wpe) فك 500 و ارائه تن ۳
هزار دانشجويى كه هم اكنون از سراسر حهان در دانشكاه هاى
مشهور و [امدار اين كشور مانند دانشكاه مالتى مدياى مالزى
الل ا ال 0 2 CVs peg Bere
جامع سائير>دتيلفاشى كوالالاقيور درجهت: افرايين: مخاطب بذيزى
دولت در سطح قاره به شمار مى ايد. توسعه سيستم هاى صدور
FS Pe Ca ee pe Bees pee ec rN Pr eee ee Pe
شهروندان كشورهاى حوزه خليج فارس در سال هاى اخيرء از دبكر
vte ne ) O TT) ا ا ال ا 0 ا ل 0 002
ا 10
بيجيدكى و لايه هاى عملكردى ماتريسى و متنوعى برخوردار است.
صفحه 40:
از فاکس نبوز و 685و الا تا پایگاه وایبت هاوس. واشنگتن از
اين مراكز اطلاع رسانى خود به عنوان ابزارى اتربخش در تبيين
اسياست خارتكى حود ذر سطح حهات أستفاده هی کند. اگر قرار
است ا ا ا ا PR een
meer Cs een nee] Ov) اا ااال 2500
s,s S| rss
در داخل اين »,83106 كه در سايت هاى مختلف منتشر مى شودء
تصوير شادى كودكان عراقى با بك كراند سربازان و يرجم اين
کشور © beens ree] i) Cy ee eS Pee] 3
Oe eee Pe) bee ee eee ee ee) أ
مخاطب. آنگونه که سیاست خارحی آمریکا می خواهد. اوضاع
PATET «S95 Slo Sle Luis tdi |) Slo >
aCe se.) ااا ا ال 2 ا peers)
ديبلماسى فعال آمريكا در حهان دانست كه تحليل عملكرد آنانء
تجربه هاى خوبى را مى تواند براك علاقه مندان به اين مسائل
SS |
صفحه 41:
سیاست واقعی
توجه به دولت ها
ارجحیت دولت سخت
سیستم بی قانون و به شدت
ائتلاف های مشروطبه منظور جهت
بخشیدن به تهدیدات
سیاست به عنوان تلاش بى پایان در
سب ESO
ارجحیت منافع ملی مستقل
قدرت و تهدیدات انگیزه رفتار است
جبهه گیری شدید درمقابل بارش
اطلاعات
تعادل در قوا به عنوان مشخصه دولت
با ثبات
ريشه دواندن فدرت در دولتهای ملی
سیاست دانش مدار
توجه به بازيكران غير دولدي
ارجحست دولت نرم
سيستم مبتنى بر هم خوانى منافع و
همكارى
متحد ساختن شبكه هاى حياتى براى
صرفا تشريح
ارجعيت مناقع تقسيم شده و
مشارکتی
بر انگیختن اهداف مشترک بازیگران
تمایل باطنی به تسهیم اطلاعات
تعادل در مسئولیت ها
جای گرفتن فدرت در تار پود روابط
جهانى
صفحه 42:
تجرىه و عحایل اتفاقات بعن الللی
صفحه 43:
as: 2 کاب
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46: