پزشکی و سلامت بیماری‌ها

سایتوکاین ها و فاکتورهای رشد

cytokines

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 39 اسلاید به کمک مقالات علمی معتبر، به بررسی سایتوکاین ها و انواعشون و فاکتور های رشد و انواعشون (به عنوان نوعی سایتوکاین) پرداخته ایم.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
831 بازدید, 7 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سایتوکاین ها و فاکتورهای رشد”

سایتوکاین ها و فاکتورهای رشد

اسلاید 1: سایتوکاین ها و فاکتورهای رشدگردآوری:استاد گرامی:

اسلاید 2: سایتوکاین هااز نظر لغوی سایتوکاین از دو واژه سايتو به معنای سلول و كينين به معنای هورمون تشکیل شده است.سایتوکاین ها، پروتئین ها یا گلیکوپروتئین هایی با وزن مولکولی کم هستند. این ترکیبات عملکردهای زیادی مانند: تنظیم پاسخ های ایمنی، پاسخ های التهابی و خون سازی (شکل گیری و نمو سلول های خونی) را در بدن به عهده دارند. سایتوکاین ها در بدن در پاسخ به محرک های القاکننده، توسط سلول های سفید خون به خصوصT کمک کننده (Th) و ماکروفاژها و نیز انواع مختلفی از دیگر سلول ها (فیبروبلاست ها، سلول های اندوتلیال، سلول های اپیتلیال وغیره) ترشح می شوند.

اسلاید 3: سایتوکاین هاسایتوکاین ها به عنوان پیام رسان بین سلولی عمل می‌ کنند و باعث برقراری ارتباط بین 2 سلول می‌ شوند.آن ها عمدتا به منظور تحریک پاسخ ایمنی، هنگامی که سلول ها هر گونه مواد خارجی را در خون تشخیص می دهند، آزاد می شوند. این مولکول ها در واکنش های التهابی و عفونی، ترمیم آسیب های بافتی و مبارزه با برخی از سرطان ها نیز به بدن کمک می ‌کنند. با این وجود اگر بعضی از این مولکول ها به خوبی عمل نکنند یا بیش از حد تولید شوند؛ می ‌توانند در افراد ایجاد بیماری بکنند. سایتوکاین ها با غلظت بالا توسط سلول ترشح شده و می ‌توانند اثرشان را بر روی خود سلول ترشح کننده (اتوکرین)، سلول های مجاور (پاراکرین) یا سلول های دور (اندوکرین) بگذارند. به طور کلی آنها می‌ توانند با هم یا در مقابل هم عمل کنند.

اسلاید 4: سایتوکاین هاهنگامی که سایتوکاین ها از یک سلول آزاد می شوند، به گیرنده های واقع در غشاء بیرونی سلول های هدف متصل می شوند. این اقدام باعث تحریک پیام شیمیایی شده که به سلول گیرنده ارسال شده و آن را به فعالیت وادار می کند. سه گروه از سیتوکین ها در درمان سرطان بکار می روند: اینترفرون ها (INFs) اینترلوکین ها (ILs) اینترلوکین -۲ (IL-2)معمولا فاکتور های رشد (growth factors)  را جزء دسته سایتوکاین ها به حساب می آورند اما تفاوت بارزی که بین این سایتوکاین ها و فاکتور های رشد وجود دارد این است که فاکتور های رشد دائما تولید می شوند(چون برای تکثیر یک رده سلولی خاص مورد نیازند) در حالی که سایتوکاین ها به طور پیوسته تولید نمی شوند و برای این که تولید و ترشح آن ها آغاز گردد احتیاج به محرک دارند.

اسلاید 5: مقایسه سایتوکاین ها و هورمون ها

اسلاید 6: خواص عمومی سایتوکاین هاوزن ملکولی پایین (عمدتا کمتر از 30 کیلودالتون)تولید کوتاه مدت و خود محدود شوندهغلظت های بسیار پایینتحت تاثیر قرار دادن عملکرد دیگر سایتوکاین هانیازبه پذیرنده های اختصاصیقدرت اتصال بسیار بالا به پذیرنده تنظیم بروز پذیرنده ها با سیگنال های خارجی پاسخ به اکثر سایتوکاینها از طریق تغییرات در بیان ژن هاکنترل شدید پاسخ های سلولی به سایتوکاین ها اثرات سایتوکین ها ممکن است بصورت اضافه شونده(Addition) ، هم افزایی(Synergisti) یا آنتاگونیست(Antagonism) باشد

اسلاید 7: خواص عمومی سایتوکاین هاپلئوتروپیسم: یک سایتوکاین ممکن است روی سلول های مختلفی اثر داشته باشد.عملکرد سایتوکاین می تواند موضعی یا سیستمیک باشد.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید