صفحه 1:
صفحه 2:
نام درس :روانشناسی سلامت
نام کتاب : روانشناسی سلامت
شماره فصل : 7 (سبک زندگی)
دانشجو : فائزه شبانیان
صفحه 3:
« سبک زندگی عبارت است الگو های رفتاری که در فرد به
صورت عادت درآمده اند. مانند الگوهای رفتاری روزانه مثا
چگونگی تهیه غذای مناسب وخوردن آن. J
« عواملی که با ایجاد بیماری یا آسیب ارتباط دارند.عوامل / ۴
خطرزا ناميده مى شوند. /
“« بعضى از اين عوامل مرتبط با آسيب و بیماری ژنتیک هستد
اما بسيارى از اين عوامل رفتارى هستند.
+
تک
ae
3
\
صفحه 4:
عوامل خطرزای رفتار که با بیماری ها مرتبط
هستند عبارتند از:
۵ بیماری های قلبی : سیگار کشیدن , بی تحرکی
8 سرطان : مصرف الکل و رژیم غذایی نامناسب , سیگار کشیدن
0 سکته مغزی : خوردن غذاهای دارای کلسترول بالا , بی تحرکی , سیگار :
0 بیماری های مزمن ریوی : سیگار کشیدن
0 تصادم ها : مصرف مشروبات الکلی و مخدر , سرعت در رانندگی , عد ها
صفحه 5:
رژیم غذایی و
.3 عا
رزيم غذايى از دو طریق با سلامتی مر:
با تحت تانیر قراردادن شروع ]|
. بیماری ,
( مدیریت بیماری در زماتی که بیماری تشخيص
دادم می شود.
صفحه 6:
رژیم غذایی و شروع بیماری
5 رژیم غذایی از طریق تاثیر بر وزن افراد سلامت را به صورت
كسترش اختلالات خوردن يا جاقى تحت تاثير قرار مى دهد.
« اختلالات غذايى با مشكلات جسمی مانند حملات قلبی, توقف رشد,
پوکی استخوان و تولید مثل در ارتباط است.
« چاقی با انواع دیابت , بیماری قلبی و انواع سرطان در ارتباط
است.
صفحه 7:
5 Syloy 9۳ ۲ 99 رزيم
<* بيماران جاق به طور عمده از طريق مداخلات مبتنى بر رزيم غذايى كنترل مى
شوند. _
۶ بیمارانی که تشخیص آنژین بیماری قلبی در مورد آنها داده شده است تشوٍ
به تفییر سبک زندگی با تاکید بر رژیم غذایی سالم ترک تسار و آفزاپتین تال
جسمی می شوند.
* از مداخلات رژیم غذایی برای بهبود د
مبتلا به دیابت برای اتخاذ یک رژیم غذا
صفحه 8:
“« رژیم غذایی سالم شامل استفاده از غذاهای دارای
کربوهیدرات زیاد و کم چرب است.
< پژوهش ها رژیم های کودکان , بزرگسالان و افراد
مسن را توصیف نموده اند.
(بژومشگزان بر اهمیت مصرق»موافیبردان د هیوه:ها
ومصرف كم جرع در یک رژیم غذایی سالم wo USE
صفحه 9:
الگوهای تحول در رفتار غذ آلگوهای نگرانی درباره
آلگوهای شناختی غذا
خوردن
صفحه 10:
> ,= ها و رفتارهای والدینی ممکن است بازخوردها و
ادراک های فرزندان را از طریق سازوکار های یادگیری های "
اجتماعی تحت تاثیر قرار دهند.
« رویکرد تحولی رفتار غذا خوردن بر اهمیت یادگیری و تجربه | ی
و تحول ترجیح های غذایی در کودکی تاکید و تمرکز دارد.
صفحه 11:
يزوهش ديويس به دنبال ياسخ به اين سوال بود كه
Spas g le Joi sly sive olbl ۳ ان وجود
دارد؟
51
* نتیجه پژوهش ديويس حاكى از اين بود كه :
0 کودکان قادرند رژیم غذایی را انتخاب کنند که با رشد و سلامت آن
مطابقت داشت.
۵ کودکان داراي یک ساز و کار تنظیم کننده ذاتی هستند که می توانند
رزیم غذای سالمرا انتخاب کند.
۵ گودکان فقظ می توانند زماتن غذای سالم را انتخاب كنند كه غذاى
سالم در دسترسشان باشد:
ترجيح هاى غذايى كودكان در طول زمان و بر اثر تجربه دستخوش تغییر
مى شود.
صفحه 12:
“ برج به طور گسترده ای به مطالعه جنبه های تحولی غذا خوردن پرداخته است.
۶ برچ داده های دیویس را به صورتی تفسی وکوک آنچه فطری است توانایی
یادگرفتن پیامد های خوردن و یادگیری ارتباط دادن سرنخ های غذایی با پیامد
sla گوارش به منظور کنترل دریافت غذا می باشد.
« برچ بر نقش یادگیری تاکید داشت و رویکرد سیستم های مبتنی بر تحول را
توصیف نمود.
صفحه 13:
>
۶ «نوهراسیمه ترس واجتناب از مواد غخلییه جدید
«تناقض همه چیز خواری»
« کودکان کوچک تر پاسخ های نوهراسی را نسبت به غذا سه
نشان می دهند اما باید با خوردن و پذیرش غذاهای
تهديد كننده كنار بيايند.
S&P تبيين فوضي براى تاثير مواجه شدن عبارت است از
«ديدكاه ايمنى آموخته شده» ترجيح افزايش مى يابد
زيرا خوردن به هيج ييامد منفى منجر نشده است.
صفحه 14:
۳۲
7
یادگیری اجتماعی به توصیف تاثیر مشاهده رفتار سایر افراد روی رفتار خود فرد
می پردازد.
ترجیح های غذایی از طربق تماشای خوردن دیگران تغییر می کند.
بازخورد های والدینی نسبت به غذا خوردن برای فرآیند یادگیری اجتماعی نقش
محوری دارند.
رسانه های جمعی منبع حائز اهمیتی برای یادگیری اجتماعی هستند.
یادگیری اجتماعی گاهی اوقات «سرمشق گیری» يا «یادگیری مشاهده ای»
نیز نامیده می شوند.
صفحه 15:
يادكيرى مبتنى بر تداعى
۶« يادكيرى مبتنى بر تداعى به تاثير عوامل اجتماعى روى رفتار
أشارة:دارد.
“ كاهى اوقات عوامل احتمالى مى توانند به عنوان تقويت كننده (
هاب باشبدكه در راستاى شرطى كبشكو عمل مت كنيد
« پژوهش ها نشان داده اند كه وقتى غذا با يى ياداش همايند
شده به عنوان یک پاداش مورد استفاده قرار میگیرد و با
پیامد های فیزیولوژیک همراه می شود تاثیرهمایندسازی
صفحه 16:
صفحه 17:
الكوهاى شناختى رفتار خوردن
« كاربرد الكوهاى شناختى كه براى رفتار خوردن به كار كرفته شده اند:
ages ES) in hy 3
لانى كه رفتار خَوَْردََ رأ تَعَبيى فى ذهنة.
2. ابزارى مداء
P بيشتر بزوهش هايى كه از رويكرد شناختى استفاده نموده اند از الكّوهاى اجتماعى
شناختى هم استفاده كرده اند.
© برخی از پژوهشگران با استفاده از رویکرد اجتماعی-شناختی برای رفتار خوردن ,
روی پیش بینی اهداف مصرف غذاهای خاص متمرکز شده اند.
صفحه 18:
PLES) BP) الكوى نكرانى
معناى غذا و وزن
۶ غذا با بسیاری از معانی در ارتباط است مانند یک رفتار, یک
جشن, یک مادر خوب بودن,.یک کودک خوب بودن...
۶ غذایی که خورده میشود می توانند وزن و شکل بدن را در نتیجه
غذا با معناهایی نظیر جذابیت, کنترل و موفقیت در ارتباط است
4 در نتيجم ارتباط معنای غذا و وزن, زنان بسیاری برای وزن
صفحه 19:
برآورد تحریف شده اندازه بدن و ادراک این است که بدن rN
بزرگتر از آنچه واقعا است تعریف شده. |
برخی ازپژوهش ها بر تفاوتی تاکید کرده اند که میان
ادراک های واقعیت در برابر ادراک های آرمانیوجود دارد, فك
بدون مقایسه با اندازه واقعی فرد که به طور عینی توسط
پژوهشگر اندازه گیری شده است.
افراد مبتلا به اختلالات خوردن تحریف ادراکی بیشتری را
نسبت به آزمودنی های غیربیمار نشان دادند.
صفحه 20:
20
|
بدن عبارتند از:
يرسش نامه شكل بدن
مقياس رضايت از بخش هايى از بدن
مقياس نارضايت مندی از پرسش نامه اختلالات خوردن
با وجود اين كه افراد مبتلا به اختلال های خوردن نارضایت مندی بدنی بیشتری را
نسبت به افراد غیرمبتلا نشان می دهند, افرادى كه تحت رزيم غذايى هستند نيز
نارضايتى بدنى بيشترى را نسبت به افرادى كه تحت رزيم غذايى خاص نيستند
نشان مى دهند.
صفحه 21:
۳
ی
Gee ۲
1
3
E
۵
0
0
صفحه 22:
Bio ob 8
۳
رقأتضوتی
پیشرفت
ابزار موفقیت
نقش زنان
تفکرهای قالبی در مورد زیبایی
ازتباط تاذ رگودف
به هنگام تلاش برای فهم قومیت , نقش باورها را در مورد رقابت جوی, ارزش پیشرفت , ابزار
موفقیت و باور والدینی در مورد اینکه فرزند نمود آینده مادر یا پدر است را برجسته نموده اند.
صفحه 23:
<« کریسپ و همکاولن وجود ارتباط های حاوی درگیری
میان دختر و مادر ممکن است عوامل حائز اهمیتی باشند. =
* بروجسه روان بی اشتهایی ممکن است نتیجه جدال و
کودک برای گسترش و تحول هویت خود او در پویایی 9 7
مادر-دختر باشد که خودمختاری دختر را محدود می کند. an
ap Se
= تا
صفحه 24:
۶ آسمیت وهدگازلنه. ارباط بووزگمیان: دفترنونمادر
ممکن است باعث ایجاد یک ارتباط در هم شود و
مسائلی را به همراه جدایی در دوره نوجوانی ایجاد کند.
« مینوچین معتقد است که علی رغم آن که خودمختاری
مطلوب به معنای شکستن همه مرزهای بین مادر و
دختر نیست ارتباط های مادر دختری که اجازه می دهند
تا در هر فرد قصر خودمختاری ایجاد شود , ممکن است
ably call elas spl ona can, chun
صفحه 25:
0
رژیم گرفتن همراه با محدودیت هایی در غذا خوردن همراه
بوده است و این محدودیت ها از جمله نگرانی های عمده
متخصصان بوده است.
نظریه محدودیت , عدم بازداری محدودیت را به عنوان
ویژگی پرخوری افرادی که محدودیت غذایی دارند تعیین می
کند.
عذم بازذاری یه ضورت «سورون بیشتر دراتتیجه قجعزه
محدودیت ها» در پاسخ به ناراحتی هیجانی , مسمومیت یا
مصرف پیش غذا تعریف می شود.
صفحه 26:
ساز و کارهای علی پرخوری در شکل زیر نشان
داده شده است:
رژیم
i
|
J
ania فراتر از مرز
خودآگهی های انکار | 7755715
صفحه 27:
الگوی مرز پرخوری
+ «الگوی مرز» برای تببین اینکه چگونه رژیم گرفتن باعث پرخوری ro شود توسط
هرمان و بولیوی مطرح شده است.
< الگو بیانگر یکپارچگی رویکرد های شناختی و فیزیولوژیکی در جذب(مصرف) غذا است.
« مصرف غذا به وسیله یک مرز تعیین کننده فیزیولوژیایی گرسنگی برانگیخته می شود و
به وسیله یک مرز تعیین کننده قیزیولوژیای سیری بازداری می شود.
١ زياد
واكنش
پذیری زیاد
پاسخ های
۶ نمودار6-1 : ارتباط الگوی رفتاری A عروقى
صفحه 28:
پرخوری رژیم گيرنده ها به صورت ایجاد تغییراتی در مجموعه
شناختی فرد است.
<* تفییرات مجموعه شناختی که منجر به پرخوری رژیم گیرنده ها می
شود برای اولین بار به صورت درهم ریختن خودمهارگری فرد رژیم
گیرنذم بهصورت روا شق 1
شدن در برابر کشاننده های بسیار
۶ بر اساس نظر واگدن و واردل «فروپاشی انگیزشی» نتیجه
مجموعه شناختی و عناصری از اتصال است که شامل تسلیم
شدن , انصراف و انفصال می شود.
صفحه 29:
۳۲
«نظریه فرآیند های عجیب و غریب کنترلذهنی» سرکوب افکار ومهار
افکار می تواند تاثیر متناقضی در وادار نمودن افکاری داشته باشد که فرد سعی
در سرکوب کردن شدید آن ها دارد.
به محض این که غذا انکار می شود , a طور همزمان ممنوع انگاشته می شود
که به صورت غذا خوردنی که هر گونه تلاش برای از دست دادن وزن را متزلزل
مى کند درمی آید.
« تصمیم گیری برای نخوردن غذاهای «
بای مجموعه شناختی فرد رژیم گیر
صفحه 30:
« نظریه فرار , پرخوری را به عنوان پیامد «تغیر انگیزشی سطوح پایین خود-
آگاهی» توصیف می کند.
> در افراد پرخور , حالتی از خودآگاهی زیاد می تواند نامطلوب واقع شود منجر به
خود انتقادكرى و خلق يايين مى شود. هه
۶« فرد براى فرا ر از خوداكاهى برانكيخته مى شود تا از مطلوب بودن توام وضعيت
اجتناب کند جنيق تغییری در خودآگاهی ممکن است باعث رهايى از خود
آگاهی ممکن است باعث کاهش بازداری
هایی که پرخوری را ایجاد
صفحه 31:
* میان کم خوری و پرخوری محدودکنندگان غذا و رفتار عود در افراد سیگاری و معتاد
مشابهت هایی وجود دارد.
<* بر اساس رویکرد زیستی طبی سنتی , رفتار همه با هچاست
غذا از لغزش پرکالری به عدم بازداری تغییر وضعیت ۰-۰ ۱
< رویکرد زیستی طبی سنتی رفتار اعتیاد آمیز را به عذ
اعتیادهایی نگاه می کنند که غیر قابل برگشت و خار:
کنترل هستند و باور, مسئول زیاد عودی است که در
مشاهده می شود.
صفحه 32:
۲ ننایج مطالعات نشان می دهد که زنان رفتار رژیم گرفتن شان را به صورت تاثیر
روی زندگی خانوادگی شان , اشتغال ذهنی درباره غذا و وزن و تغییرات خلق
توصیف کردند.
« مطالعات نشان می دهند که oe خودمها ز گری و اجویلت لت ک تفن تکیت
کننده درهم شکستگی کنترل است.
۶ بیانات یک:زن:در این:بازه که بعد از آماده تعودن بسه
وعده غذایی برای خانواده می تواند از تلاش o> slo
لذت برد نشان دهنده تقش کنترل است.
صفحه 33:
ک : برای تقويت كروهى از ماهيجه ها مفيد است ا
: بدنسازى
وکنینیک ک : استفاده از تجهیزات تخصصی 9
صفحه 34:
« اثرات جسمی و فیزیولوژیک ورزش بر سلامتی:
2ا کنترل وزن و بهبود ترکیب بدن از طریق افزایش بافت ماه
۱
لا بهبود نسبت چربی به ماهیچه های بدن ۱
ا 5 یه a of 7
ل ييشكيرى از بيمارىهله برخوردارى ورزش از شدت و
” ورزش حداقل به اندازه رژیم غذایی و سلامتی موثر است.
صفحه 35:
اثرات روانشناختی ورزش
۵ کاهش افسردگی و اضطراب
۵ مقابله با استرس های روزانه
ل بالا بردن عزت نفس و خلق مثبت ۷
عسو
* ورزش از طریق حالات مثبت روان شناختی بر دستگاه های ایمنی بدن و فعالیت سلول
sly !۱ و ۲ اثر مفیدی دارد. مه
+ ارتقای نگرش های مثبت و افزایش تصور مثبت از خود کمک به سلامت
بهتر
+ ورزش اگر گروهی باشد به رشد مهارت های اجتماعی کمک می کند.
صفحه 36:
الگوهای رفتاری که در فرد به صورت عادت درآمده اند اه
(a عوامل خطرزا
۵ سبک زندگی
6 عوامل تهدید کننده
2 5 0
۹
جك
جح
مسح
i=
حح
az
QT
جح
a7
کت
صفحه 37:
0
صفحه 38:
> در کدام یک از انواع ورزش از تجهیزات تخصصی استفاره می شود؟
١ 7
ee ۳
از مس
0 بى هوازى جر 3 <
۳ ایزوتونیک (c
<a ایزوکنیتیک (d
صفحه 39:
گزینه «0» صحیح است.
صفحه 40: