معماری و عمرانهنرعلوم مهندسیتاریخ و بیوگرافیسبک زندگی

سبک فوتوریسم و کریتویسم در معماری و نقاشی

این پاورپوینت شامل توضیحاتی درمورد این دو سبک و اثر آنها بر معماری است.و تاریخچه ی این سبک ها را بطور کامل بیان میکند.

asalmohamadi78i

صفحه 1:
pepe نام درس :تاریخ هنر جهان موضوع: فوتوریسم و کریتویسم [۳ Salgils pli g eb ‏نام استاد:‎

صفحه 2:
< آینده‌گری یا فوتوریسم )به ایتالیایی(: 0۲15۲00اانا۴) )به فرانسوی:۴0!0۲5۳۱6) ) یکی از جنبش‌های هنری اوایل قرن بیستم بود. مرکز این جنبش در ایتالیا بود و در کشورهای دیگر از جمله روسیه نیز فعالیت داشتند. فوتوریست‌ها در بسیاری از زمینه‌ها مانند ادبیات, نقاشی, عکاسی, مجسمه‌سازی, سفالگری, تثاتر. موسیقی, معماری و حتی آشپزی فعالیت داشته‌اند. فیلیپو تومازو مارینتی با انتشار بيانیه فوتوریسم در سال ۱۹۰۹ در روزنامه فیگارو فعالیت جنبش را رسماً آغاز کرد. در آن بیانیه.:مارینتی نوشته بود که فوتوریست‌ها از هنر گذشته بیزارند و دغدغه‌های اصلی این جنبش, پویاین: سرعت و تکنولوژی است. برای فوتوریست‌ها ماشین, هواپیما و شهرهای صنعتی نشانه‌های بسیار مهمی بودند چراکه آن‌ها پیروزی انسان بر طبیعت را نشان می‌دادند. < میتوان گفت که مهمترین سبک هنری آوانگارد در ابتدای قرن بیستم؛ سبک فوتوریسم بوده است که همانطور ک گفتیم خواستگاهی از کشور ابتالیا دارد. و در آين سبک بیشتر از هرچیزی به جریان مدرنته, تکنولوژی و ماشینی شدن بها داده شده است: و میتوان گفت فوتوریست زاییده ورود ماشین به زندگی بشر است, دنبال کنندگان سبک فوتوریسم بیشتر از هرچیزی مخالف گونه های فرهنگی سنتی و قدیمی هستند. هنرمندان این جنش هنری خواهان به تصویر کشیدن مضامینی چون سرعت. تکرار و خشونت هستند.

صفحه 3:
آيندهكرى در ایتالیا “ در ايتاليا فوتوريستها به حركات خيلى علاقه داشتند و از بسيارى از نظرات فاشيسم يشتيبانى می‌کردند. فوتوريستها حركتهاى مدرن مىكردند و فاشيسم را قدرتی می‌دیدند که با آن می‌توانستند ایتالیا را کشوری مدرن بکنند. مارینتی, كه یکی از فونوریست‌های مهم :129 گروه سیاسی فوتوریست ها را در سال ۱۹۱۸ به وجود آورد. این گروه یک سال بعد از ایجادش در > سو ادغام شد و از اولین پشتیبانان موسولینی شدند. به همین دلیل دولتعیلی از قوتوزبسنت‌ها زا به رسمیت شناخت و به آن‌ها کار دادند. “ در ابتاليا آینده‌گری رشد کرده و از جنیش‌ها دیگر استفاده کردند. در معماری این اتفاق خيلى بيشتر بود و آيندهنكرى به طرف كرا و عق لكرابى رفت. بعد از سالهاى ۰ و 1910 جند ساختمان دولتى در سبك آيندهكرى ساخته شدند كه در بين آنها ایستگاه راه‌آهن ترنته است که معمار ایتالیایی ولیو مازونی آن زا ساخت.

صفحه 4:

صفحه 5:
درباره سبک فوتوریسم جمله ایی معروف از پیشگامان این سبک با محتوای: « ما تاکید می کنیم که زیبایی جهان توسط زیبایی جدیدی به نام سرعت., غنای فزون تری یافته است» وجود دارد.

صفحه 6:
معطصصلا) ‎Boccioni,‏ ‎sketch of‏ ‎The City‏ ‎Rises‏ ‏1910(

صفحه 7:
رو وی ریک فوتوربسم برگرفته از شخصیت پرسور و رو فكر شاعر ايتاليابى يعن ا 0 و یا آینده نگری مارتینی poe ‏برگرفته از تفکرات نیچه و‎ ۱۰ ۱ ‏هاتری برگنب ی‎ ‏مضامینی که فوتوریسم را‎ LAN een ‏قید و بند) و یا طفیان‎ ‏كرى بسيار همانند مى‎ ‏سارت‎

صفحه 8:

صفحه 9:
هنرمندان دنباله رو سبک فوتوریسم در تمامی زمینه ها, حتی آشپزی نیز فعالیت داشند؛ زه های هنری مورد فعالیت آنها به ترتیب زیر است: * ادبیات * سفالگری * نقاشی * تثاتر * موسیقی عکاسی ‎ol sj‏ مجسمه سازی

صفحه 10:
فوتوریسم زاییده چه سبکی از هنر است؟ ‎P‏ در کشور روسیه, سبک کوبیسم بر سبک نوظهور فوتوریسم تاثیر بسزایی گذاشت و سبک فوتوریسم-کوبیسم را به وجود آورد. فوتوریسم بیشتر از هرچیزی با تفکرات هنرمندان روس که بیشتر از هرچیزی بیزار از گذشته و دوستدار پیشرفت و اغراق بودند؛ تناسب داشت. فوتوریسم ها معتقد يوذئد هر نسلى بايد شتهر وذ.را آن:طور كه دوست ذارد يسازة . ‏ظهور تفكرات استالينى در روسيه و تسلط تفكرات كمونيستى باعث از بين رفتن جنبش آينده نكرى و ‏يا فوتوريسم در اين كشور شد. ‏۶ اما همانطور که گفتیم در ایتالیا اين تفکرات فاشیستی بود که بر سبک هنری فوتوریسم تاثیر مستقیم گذاشت و باعث تولد آن شد. فوتوریست هاء فاشیست ها را مردمانی قدرتمند می دیدند كه ميتوانستند با أنها الا را به مدرن ترين شكل ممكن برسائئد. حتى خود شخص مارينتى بثيان گذار اين سبک, از پیروان اصلی حرب فا لینی بود پیوست. در ایتالیا سبک فوتوریسم بش از فرکنشور درگری برمقماری آن زمان ‎GB‏ گذاشت و ماحصل ادقام کمینة گرايي و عقل گرانی با فوئورینتم. علق آتار معماری جوق ایشتگاهراخآهن ترقه بود. که فعفار آنتالبابی,انجتو نو ‎

صفحه 11:
فلسفه فکری فوتوریسم در یک نگاه: توچه به علم و تکنولوژی و جهان حمل و نقل سریع السیر گسست از گذشته حذف تزئینات بلند مرتبه سازی و نمایان کردن اجزای عملکردی بنا (مانند آسانسور های نمایان در نما) ستایش مظاهر مدرن بشریت خواهان نابودی موزه ها و کتابخانه ها و هرجه نماینگر گذشته بوده است. تاکید بر موضوع یکی شدن نقاشی و تماشاگر دیدگاه ماشینی و مدرن در رابطه با نقاشی و معماری تاکید بر دیدگاه های علمی و کشفیات آزمایشگاهی تولید پویانمایی یا انیمیشن توسط آنها تاثیر مجسمه سازی فوتوریسم بر تولد سبک هنری سوررئالیسم

صفحه 12:
آسمان خراش هاى سبك فتوريسم

صفحه 13:
از اصول مهم معماری فوتوریسم (مصطلح به معماری فوتوریست) توجه به دغدغه های امروزی انسان معاصر, زندگی شهری و ایجاد و برقراری ارتباط بین نیازهای اين انسان و رونة رشة.يرشقاب تكنولوتق انست. حضور سبك فوتوريسم در معمارى را شايد بتوان به اين كونه بررسى كرد كه وقتى در طراحى ساختمان و المان هاى معمارى سطوح با گوشهای تیز انتخاب مى شوند و به كونه اى باهم تركيب ميشوند كه حس خرکت به انسان دست میتهذانبا نگاه كردن ‎olan [gil dy‏ جهم ذريكى. جا ثمى ايسقة هنكامى كه رنكهاى انتخابى با كنتراست بالا و تيركى خود به انسان حس نوعى صنعتى بودن را ميدهد و در تمام المانها تكرار وجود دارد (همانند آنجه در يرسيكتيو رخ ميدهد) این کار خود یه خود در زمره آثار فوتوریست قرار رد

صفحه 14:

صفحه 15:
ene Tne OCH NCO ‏ا‎ ‎1 e TOU te TTT) 1 تکرار 2 رنگهای تیره و تند 3. کنتراست رنگها 4 سطوح تیز و دارای گوشهای کشیده که بیشتر مثلث یا ذوزنقه خواهند بود و هر کدام از احجام و اشکال خود القای پرسپکتیو درونی و مجزا میکند"

صفحه 16:
۰ در ایتالیا "آنتونیو سانت الیا" پلان هایی رویایی زیادی از آرمانشهر آینده نگرانه ترسیم می کند. آرمانشهزی که به طور مستقیم تحت تحولات صتعتن: آفزایش جمعیت: رشد آنتمان خراشهای یکپارچه و پل ها و معابر متعدد است. در شهر فوتوریستی وی انسان و ماشین در مرکز هستند. ۰ نکته ایی که بایستی دربارهء معماری فوتوریسم متذکر شویم این است که در این سبک هیچگونه تداوم تازتخی و فزگشت به مغمازی گذشته بیست. "معنار فوتوزبتنت بة دتبال مضالح جدید, ادوزی آز معماری:سنتی و بهره مندی از طراحن های نوین است: تخیل به مانند تصور چیزهایی که در واقعیت وجود ندارند سه جنبه اصلی دارد: & ترکیب شهودی تصاویر و مفاهیم > تلفیق کارکردهای بازآفرینانه حافظه و خاطره با نوآوری های سازنده < میانجی گری میان تجارب گذشته و دستاوردهای حاضر : نقش تولیدی و سازنده تخیل

صفحه 17:
wim 7 purjeid pin UiSeo L 9 Suw ل ا ‎PACES OTS RC ORC TTS Noe‏ تخيل و قوه خلاقيت در أن ها باشد و زمينه را براى نواورى و خلاقيت هموار كند <* تاثیر سه جنبه که در اسلاید قبل به آن اشاره شد بر معماری و نوآوری در معماری بسیار مهم هستند . به طوری که معمار با ترکیب تصاویر جای گرفته در ذهن خود و همچنین تصور ذهنش از آینده می تواند طرحی خلاقانه ارائه دهد: * در هم شکستن محدودیت ها و ذهنیات گذشته باعث میشود که معمار بتواند بنایی را که اصلا وجود خارجی ندارد و امکان ساختن آن قابل تصور نیست را بیافریند. در مرحله بعدی تلفیق کارکزدهای حافظه و بزخوزد آن با توآوزی های سازنده: معتار زا ذر جهتی پینتن میبرد که طرح تخیلی خود را باور کرده و قابل پیاده سازی بداند. درمرحله دوم طرح تخیلی معمار نقش توليدئ:واسازتدة بيدا ميكند به:طوريكه معماز: طزح-جود را باور کرد و ذهن خود زا به سميى ريض ميبرد كه دن ين إساخت ائزخلق كردة در ذهن جود باشد.

صفحه 18:
« مکتب فوتوریسم بیش از هرچیزی از درجا زدن در گذشته فراری و به آینده ایی روشن می انديشد. طراحی ویلا (خانه پیلاقی) و یا طراحی ساختمان به سبک فوتوریسم علاقه مندان خاص خود را دارد. شما هم اگر از آن دسته افرادی هستید که همواره دغدغه چنین سوالاتی مانند اینکه : آینده چگونه خواهد بود ويا معمارى أينده به چه سمتی پیش خواهد رفت؛ معماری فوتوریسم میتواند گزینه مناسبی برای پاسخ به دغدغه ذهنی شما باشد.

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:
کریتیویسم یا خلاق‌گرایی نام یک مکتب هنری است که بر روی خلاقیت خارج یا داخل حیطه ‏ هنجارشناسی هنر تاکید دارد. هنرمند خلاقگرا با فراموش کردن گذشته هنر, دست به خلق آثاری نو و تازه با توجیهات هنری می‌زند. پس از رواج کپی کردن آثار هنری, این مکتب ارزش دوباره هنر ناب و خلاقانه را به دنیای هنر بازگرداند. هنرمند در این مکتب برآساس دیده‌ها و با برداشت از هر هنری در ‎GIL‏ خلاقیت محض, اثر خود را خلق می‌کند.

صفحه 25:
> > > > > کتاب هنر بر اساس کنکاش اثر هری پالمر کریتیویسم و طلوع هنر متمرد دانشگاه ویسکونسین میلواکی نمونههايى از آثار اين سبك در بين نسل جوان تاريخ هنر نوين نوشتة يوروار آدرناسن ترجمه محمد تقى فرامرزى.

39,000 تومان