معماری و عمران

سبک معماری فولدینگ (Folding) چیست و چه ویژگی هایی دارد

sabk-memari-folding

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سبک معماری فولدینگ (Folding) چیست و چه ویژگی هایی دارد”

سبک معماری فولدینگ (Folding) چیست و چه ویژگی هایی دارد

اسلاید 1: Folding | فولدینگسبک معماری فولدینگ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ P@rsa معماری معاصر استاد ........

اسلاید 2: «فولدینگ» اصطلاحی است که پس از گرایش نظری پست مدرنیسم ظهور یافت و به معماری اواخر قرن بیستم معروف شد.“1 باروک کانسپت اصلی گرایش فلسفی فولدینگ است که توسط فیلسوف فرانسوی، ژیل دلوز آورده شد. سبکی که پس از نظریه ی ساختارگرایی به آن پرداخته شد. فلسفه ی دلوز از سازه ی معماری کلیسای باروک بهره برداری شده است. لغت «فولد» تاکیدی بر روابط دشواری است که بین معماری و فلسفه وجود دارد .“2 سبک معماری فولدینگ

اسلاید 3: «فولد» موضوعات متفاوتی را در معماری مطرح کرده است و از آن جمله ایده ی لین از فرم متحرک، شبکه های آیزنمن و ایده های بافت مبنا، آنالیز کیپینز از معماری جدید در دنیای پست مدرن و لندسکیپ در زمینه فولدینگ، ایده های شیردل از تیپولوژی به عنوان منابع فرهنگی و علمی فولدینگ و معماری در هم پیچیده شده که همگی در سامانه های مفهومی معماری فولدینگ است. کارهای سبک فولدینگ، معمولاً متشکل از لایه‌هایی است که به صورت هم ارتفاع در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و هیچ یک نسبت به دیگری وجه تمایزی ندارند. این سبک را به دلیل استفاده از فرم‌های نرم و منحنی با لقب معماری نئوباروک نیز می‌شناسند.3

اسلاید 4: گرگ لین در تعریف معماری فولدینگ می گوید: «فولدینگ یعنی تلفیق نمودن عوامل نامربوط در یک مخلوط به هم پیوسته.» در این رابطه می توان لایه های رسوبی در کوه ها را مثال زد 4 که در اثر فشارهای درونی زمین، روی یکدیگر خم شده و پیچ و تاب خورده اند، در عین اینکه هر لایه خصوصیات درونی خود را حفظ کرده است ولی با لایه مجاور خود درگیر شده و لایه ها به صورت انعطاف پذیری در کنار یکدیگر انحنا پیدا کرده اند.

اسلاید 5: معماري فولدینگ در مقیاس شهري در جایی بین زمینه گرایی و بیان گرایی قرار دارد. فرم هاي انعطاف پذیر نه به صورت کامل هندسی و نه به شکل هاي دلبخواهی هستند. در مقیاس شهر، این لایه هاي تا شده و انعطاف پذیر، نه نسبت به بافت مجاور خود بی تفاوت اند و نه مطابق با آنند، بلکه از شرایط محیطی بهره می جویند و آن ها را در منطق پیچ خورده و منحنی خود جاي می دهند.

اسلاید 6:

اسلاید 7:

اسلاید 8:  همانطور که می دانیم فلسفه ي فولدینگ براي نخستین بار توسط فیلسوف و معمار فقید فرانسوي ، دلوز مطرح شد. همچون دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود. دلوز نیز مانند دریدا اساس اندیشه ي خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد. فلسفه ي دلوز، یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است. به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است. از نظر دلوز ، هستی از زیر بناهاي عقل ریاضی استخراج نشده است. وي در کتاب معروف خود، ضد ادیپ سرمایه داري و اسکیزوفرنی (1972) خرد مدرن را مورد پرسش قرار می دهد. از نظر دلوز، خرد هر جایی هست. فلسفه فولدینگ

اسلاید 9: فلسفه فولدینگ منطق ارسطویی را نیز زیر سوال می برد. از نظر این فلسفه، هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد. زیر بنا و روبنا وجود ندارد. معماری فولدینگ به دنبال تعداد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد. این فلسفه در پی از بین بردن دوگانگی هاست. 5 فولد یعنی چین و لایه یعنی لایه هاي هزار تو، یعنی هر لایه در کنار لایه ي دیگر، همه چیز در کنار هم است، هیچ اندیشه ي بر دیگري ارجحیت ندارد، تفسیري بالاتر از دیگري نیست، همه چیز افقی است. به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند. فولدینگ6 هم مانند دیکانستراکشن6 در پی از بین بردن مبناهاي فکري تمدن غرب و بالاخص منطق و ریاضی گونه ي مدرن است. از نظر فولدینگ همه چیز همسطح است.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید