صفحه 1:
ال
۱ و
BE PIN IC SPEDE owe re I SOEN Pe) Oe oO)
| ا 0 0 ۲5۵(
صفحه 2:
# سبک معماری فولدینگ
فولدینگاصطلاحیاسنکه پسساز >
۳ مدرعوييوائين بلقيو
بسه معمایو|واخر قرنسیستم معروفشد ۳
بساروکک انسپناصلیگولیش فسلسفی
فولدینگلسنکه تسوسطفیلسوف
۰ فولنسوی ژیللوز آورده شد
سبکی که پس از نظریه ی ساختارگرایی به
آن پرداخته شد. "فلسفه ی دلوز از سازه ی
معماری کلیسای باروک بهره برداری شده
است. لغت «فولد» تاکیدی بر روابط دشواری
است كه بين معمارى و فلسفه وجود دارد .۲۳
صفحه 3:
فولد» موضوعاتمتفایتیا در معماییسطرح کردملستو از آنجمله لیددی لیراز فرم متحرك شبكه هاىآ يزنمرو يده هاو»
بلفتمبظ آنللیز کسیپینز از معماریجدید در دنیا متمدیرو لسندسکیهر ز لدینگلیدم هایشیرد از تسیپولوژوسه
«عنولنسلیح فٍرهنگیو علمیفولدینگو معمارودر هم پسیچیده شده که همگید بر ساملنه هایسفهومیسعماروف ولدینگلست
متشکلاز اسیههلییاسنکه بسه صووت
همایتفاع در کسفر یکسیگر قرار
مییٌسیرند و هیچ سکنسسبنبسه دیگری
«وجه تسمایزینداوند
این سبک را به دلیل استفاده از
فرمهاى نرم و منحنى با لقب
معماری نئوباروک نیز میشناسند. ۲۳
صفحه 4:
كركليرهر تعريفمعمايى'
فولسينكميكويد «فولدينى
يعنى لفيقن موه زعولم|نامربوط
در یسکسخاوط بسه هم پسیوسته.»
در لینیلبطه میتسولنلاسیه های
وسوبیدر کود ها را مللزد ۲۳
as درلثر فشاوهایدرونیزمین
روییسکیگر خم شده و پسیچ و
تسابخوردملند در عیوینکه هر
لاسیه خصوصیانتدرهنیخود را حفظ
کردملستولیبا لسیه مجاور خود
دیگیر شده و لاسیه ها بسه صووت
لنعطافپذیرودر کستر یکدیگر
ملنحنا پسیدا کردملند
صفحه 5:
معماری فولدینگ در مقیاس شهری در
جایی بین زمینه گرایی و بیان گرایی
قرار دارد.
فرم های انعطاف پذیر نه به صورت
کامل هندسی و نه به شکل های
دلبخواهی هستند.
در مقیاس شهر. این لایه های تا شده و
انعطاف پذیر. نه نسبت به بافت مجاور
خود بی تفاوت اند و نه مطابق با آنند:
بلکه از شرایط محیطی بهره می جویند
و آن ها را در منطق پیچ خورده و
.منحنی خود جای می دهند
صفحه 6:
\RGanmemar|
iene Ron
صفحه 7:
صفحه 8:
**فلسفه فولدینگ
همانطور که می دانیم فلسفه ی فولدینگ برای نخستین بار
توسط فیلسوف و معمار فقید فرانسوی , دلوز مطرح شد.
همچون دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی
محسوب می شود.
دلوز نیز مانند دریدا اساس انديشه ی خود را بر زیر سوال
بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرارداد.
فلسفه ی دلوز یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز
است.
به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد
دکارتی است. از نظر دلوز . هستی از زیر بناهای عقل ریاضی
استخراج نشده است.
وی در کتاب معروف خود. ضد ادیپ سرمایه داری و
اسکیزوفرنی (1۹۷۲) خرد مدرن را مورد پرسش قرار می دهد.
.از نظر دلوز, خرد هر جایی هست
صفحه 9:
فلسفه فولدینگ منطق ارسطویی را نیز زیر سوال می برد. "از
نظر این فلسفه. هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد. زیر بنا و
روبنا وجود ندارد. معماری فولدینگ به دنبال تعداد است و می
خواهد سلسله مراتب را از بين ببرد. اين فلسفه در بى از بين
بردن دوگانگی هاست. "۵ فولد یعنی چین و لایه یعنی لایه
های هزار تو یعنی هر لایه در کنار لایه ی دیگر: همه چیز در
کنار هم است. هیچ اندیشه ی بر دیگری ارجحیت ندارد.
تفسیری بالاتر از دیگری نیست. همه چیز افقی است. به
عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی
| دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند.
"فولدینگ "۶ هم مانند "دیکانستراکشن "۶ در پی از بین
بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق و ریاضی
.گونه ی مدرن است. از نظر فولدینگ همه چیز همسطح است
صفحه 10:
ویژگی های معماری فولدینگ
از مشخصه های بارز معماری فولدینگ می توان به نکات زیر اشاره کرد
* "کثرت گرایی
** افقی گرایی
* ضد دوگانگی
** ضد مرکز گرایی
* ضد سلسه مراتب
** ضد خرد گرایی
** ضد فرا روايت
* انعطاف يذيرى
** انتقال فرم
* فرم ضعیف "۷
صفحه 11:
منظور از انعطاف پذبری چیست؟
فرم های معماری در این به صورت منحنی و نرم هستند و به راحتی می توانند به فرم های دیگر تبدیل شوند. اين ویژگی را
.می توانید در "ساختمان «مرکز فرهنگی حیدر علی اف» کشور آذربایجان "۸ ببینید
يوسته ميرساختمانكاملانرم و"
منعطفلستو در هر نقطه باتوجه
2 برد فضا شكلىخاصريه
خود میگسیرد. ۸۳ ناگفته نسماند
معمار دلخلیبییثر سارا شیخ
کبری ون بلنستاو از هماسیه
کردملستاایه هلییکه با
حرکتآزادلنه خود از سطح
بسرخاسته رویدیوار میروند و ریی
سقفبه حركتوولنو سيلاخود
ادلمه میدهند ۸۳
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
۲ at ۰
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
منظور از للیه به لایه بودن معماری فولدبنگ چیست؟
هر فضادر ساختمنیسه سبک
فولدینگشبیه یکلا یه لستلیرلایه
ها گاهیسه صویتموازیدر کستر هم
قرار میگیرند و گاهیدیهم پسیچ و تاب
ميخويند ليه ليه بومنبارؤترين
لمسنو تسقريبادر تسمام ويزكبينيسبىك
ساختمانهاولينسبكهيده موشود. "
بكواز ويزكىهائلينديه ها مييإستكه
از محيطىكه در آزقرار گرفته لند
تسبعیتمیک نند لیرللیه لاله بسومن
نه تسنها در شکلک لین بلکه در
طواحیفضاهایدلخلیهم مشهود لستو
بسه دلیل تک رلیناشیه ها که سبب
ویتمدر طواحیمیشود. جلوملیخاص
.بسه ساختمانمیبهد
صفحه 22:
صفحه 23:
سازه های افقی بر عمودی ارجحیت دارد
معمايلئ يريسبكيسا ساختمازهائب ندا
عمودی مخ قهستند. بيشتر ساختمازهليى
لفقیدایند شایدلینبکی|ز همانبدلایلی
بساشد کسه کسمترلیرنوع ساختمانرا در
معماریجد یدلیولنمیسینيم
كركليى يكواز معمارلنمشهورلميو»
سبكدر يكح كشماهيرطبقاتمختلف
«بسرج سيرز» را كه يكوإز بلندترين
ساختمانهاوساخته شده بهلمينسبكسود
به صووتلايه هليودرآورد و آنهارا به
صويطفقودر كثر همقرار داد. او بالمين
كار مخلقتخود را با ساختمازهاويائد
عمودوإعلام كرد..
صفحه 24:
صفحه 25:
در معماری فولدینگ تبعیض جایی ندارد
در بسیاری از ساختمان ها فضاهای مهم
در راس بنا یا در بهترین جایگاه قرار می
گیرند و حتی شکل آنها کاملا متمایز از
.بقيه فضا هاست
اين تفاوت آن قدر است كه بيننده به
احتى مى تواند اين فضا را از بقيه
تشخیص دهد اما معماران سبک فولدینگ
.با این سلسله مراتب مخالف هستند
درلینس بکهر فضا کاربریمخصوص"
خود را دارد و ملنند فضاهایمرکز
گردهملییک لمبوس) بستنآنکه
بسخولهد خود را بسه یخ دیگر فضاها
بسکشد آرلم در کستر بسقیه قرار می
گسیرد. ۱۷
صفحه 26:
ArchLine.ir
خط معمار
صفحه 27:
معماران برجسته سبک فولدینگ
در سال های اخیر, تکنیک های فولدینگ به طور گسترده
ای توسط معماران زیادی مورد استفاده قرار گرفته است تا
اشکال سه بعدی را از برگه های دو بعدی بسازند و در
طراحی هایشان از آنها الهام بگیرند. جرا كه اين تكنيك.
راه حل های ساده تر و شهودی تری را برای تحقق معماری
فراهم می سازد. " فولدینگ در واقع زاییده مکتب
دیکانستراکشن می باشد. با اين تفاوت که در معماری
فولدینگ به افق گرایی و هم ترازی اهمیت بیشتری داده
می شود. "۱۳ از اوایل دهه ی ۱۹۹۰ به تدریج به معماران
نامدار سبک دیکانستراکشن مانند "پیتر آیزنمن . فرانک
گهری, زاها حدید و حتی معمار مدرنیست فیلیپ
جانسون "۱۴ به اين سمت گرایش بيدا كردند
از دیگر معماران و نظریه پردازان سبک فولدینگ میتوان
از "بهرام شیردل . جفری کیپنس, گرگ لین و چارلز
ءجنکس "۱۴ نام برد
صفحه 28:
صفحه 29:
دیدگاه و روش کار معماران حیطه معماری فولدینگ
باید توجه داشت که خاستگاه فلسفه فولدینگ در فرانسه و معماری فولدینگ در
(Sy yal بوده است.
این معماران در کارهای جدید خود پیچیدگی را با وحدت يا تقابل نشان نمی دهند
بلکه به صورت نرم و انعطاف پذیر. پیچیدگی ها و گوناگونی های مختلف را در هم
می آميزند. اين کار باعث از بین بردن تفاوت ها نمی شود؛ و حتی باعث ایجاد یک
پدیده ی همگون و یکپارچه نیز نمی گردد. بلکه این عوامل و نیروها به صورت نرم
و انعطاف پذیر در هم می آمیزند. هویت و خصوصیت هر یک از این عوامل در
نهایت حفظ می شود مانند لایه های درونی زمین که تحت فشارهای خارجی تغییر
شکل می دهند در عین این که خصوصیات خود را حفظ می کنند.
نظریه ی دیکانستراکشن جهان را به عنوان زمینه هایی از تفاوت ها می دید و اين
تضادها را در معماری شکل می داد.
این منطق تضادگونه در حال نرم شدن است تا خصوصیات بافت شهری و فرهنگی
را به گونه ای بهتر مورد استفاده قرار دهد.
صفحه 30:
صفحه 31:
آثار سبک معماری فولدینگ
** "مرکز گردهمایی کلمپوس در ایالت
اهايو. آمريكا.
** خانه لويس در كليولند آمريكا.
5 خانه ايمندورف. دوسلدورف. آلمان.
** برج سيزر در شهر شيكاكو.
* طرح مرکز هنرها در دانشگاه آموری
در شهر آتلانتا در آمریکا ۱۹۹۳ و
1۵
صفحه 32:
.خانه لویس در کلیولند آمریکا
صفحه 33:
صفحه 34:
ییات یی ۱۱
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
:سوالات
فولدینگچه زمانیهور یافتا + صفحه ۲ )-1
فلسفه دلوز از چه سازملیسهره بسرداریشده و لغتف ولد بسر چه تاکید دارد؟ د صفحه ۲)-2
کارهایسبکف ولدینگیسه چه شکلاستو بسه چه دلیلا_قسعمایینسئوبار و کبسه او میدهند؟ ( صفحه ۳)-3
در تسعریفمعهاری ف ولدینگچه میگوید؟ و بکمثل [طبیعیسولیسبکف ولدینگبسزنید . ( صفحه ۴) [] گرگلینل] -4
فلسفه فولدینگچه نسظرودارد ؟ توضیح دهید ( صفحه 5-)٩
دو نوع سبكمعمايىكه در پسیاز بسینبسردنسبنا هاوفكرىت مد زغر بهستوا نام بسبريد ل صفحه 5) -6
از مشخصه هاوبارز معمايوفولسينكجهايمورد را نام ببريد ل صفحه ۱۰) -7
يكساختمازمعروفدر كشور آذيبليجانا سبكفولدينكشسام برهه و ویژگیهایطواحیآنرا توضیح دهید . (ٍ صفحه ۱۱) -8
صنظور از لایه بسه لایه بسودردر معماریف ولدینگچیستا + صفحه ۲۱)-9
چرا سبکفولدینگهر لییلنکملست + صفحه ۲۳)-10
معمار مشهور لا رگلسین[اچگونه مخل تخود را بسا ساختمانهایسلند عمودی لعلام کرد ۲( صفحه ۲۳) -11
ویژگیسبکف ولدینگدر ایتباط با جلیگاه فضا ها و تبعیرسه چه صورنلستا د صفحه ۲۵) -12
تسفاوتس بکف ولدینگبسا سبکهیکنستولکشرور چیستا + صفحه ۲۷) -13
از معمارلرن امدار سبکف ولدینگچهار مورد را نام بسبرید. + صفحه 14-6۲۷
از آثار سبکفولدینگچهایمورد را نام بسبرید. صفحه ۳۱ )-15
صفحه 38:
: منیع
0( و(
16 7018.7 590108 970109708 8768 7610 5 95968 89-9610
B1%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%
AF%DB%8C%DI%BE%XDA%XAF-%DA%86%DB%
8C%D8%B3%D8%AA-%DI%88-%DA%8BE%DI%
87-%D9I%8E%DB%BC%DA%IB%DA%AF%DB%
8C-%D9%87%D8%A7%DB%8EC%DB%8C/
P@rsa