صفحه 1:
کارگاه ضمن خدمت سرقت علمی ویژه اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران

صفحه 2:
* جعل( (مطتسساه۳: ساخت داده و نتلیج و ثبت و گزارش آنها * تحریف((اطه۳) : دستکاری روش کار. ابزار و يا تغییر و حذف داده ها و نتایج. بطوری که تحقیق به عنوان یک مطلب ثبت شده. مشخص نگردد. * سرقت ادبی(۳): تصاحب و تملك ايده هاء نتایج» کلمات بدون ذکر نام و اعتبار صاحب اثر

صفحه 3:
سرقت علمی- ادبی استفاده از ایده ها و عبارات دیگران؛ به عنوان ايده و عبارات خويش و در ولقع نوعی دستبرد فکری با ابده دزدى است. سرقت علمی- ادبی می تولند شامل طیف وسیعی از دستبردهای آگاهانه تا کپی کردن اتفاقی مطالب دیگران باشد.

صفحه 4:
سرقت ادبی * «دستبرد علمی» و اصطلاحاتی مانند دزدیا سرقت علمی. ادبی با فکری در فارسی. در برابر وارهُ معپ۳۳) به کار می‌روند. * کاربرد لین وایْه در مفهوم «دزدی ادبی» را به «مارکوس والریوس مار تیلیوس» شاعر هجوسرای رومی سده نخست میلادی نسبت داده‌اند. وی خود را ارباب و صاحب و کلمات را برده خویش می‌دانست وبه کسانی که اشعار وی رابه نام خود عرضه می‌کردند. لقب ص مع دام (به معناى بجه دزد. غارتكرء قوبس دهنده) داده بود. ۲ = =

صفحه 5:
سرقت ادبی * اصطلاح سرقت آثار علمی» در سال ۱۶۲۰ میلادی به فرهنگ لغت انگلیسی وارد شد و در قرن بیستم میلادی به صورت عمل غیر اخلاقی . نملیش یک کار دروغین؛ دزدی و منتشر کردن انديشه های یک پژوهشگر بدون نام بردن از صاحب انديشه نام برده شده است. سس سس

صفحه 6:
سرقت ادبی در تمام کشورهای دنا وجود داشته و وجود خواهد داشت. مانند ناخالصی هر مورد دیگری در جهان هستی. پژوهش و علم هم. دارای آفت هایی هستند. در گذشته به دلیل آنکه سیستم جستجوی الکترونیکی کاملی برای شناسایی موارد تخلف علمی در دنیا وجود نداشت. به رغم آنکه در همه جای دنیا تخلف علمی انجام می شد. اما موارد آنن خیلی به

صفحه 7:
چرا نیازمند آگاهی درباره سرقت ادبی هستیم ؟ ۶ به عنوان عضوی از جامعه علمی. از ما انتظار می رود مسائل اخلاقی را در این جامعه رعایت کنیم که یکی از آنهاء ذکر ایده هاء عبارات و مفاهیمی است که آگاهانه از دیگران وام گرفته ایم. واضح است که بدون وام گرفتن از عبارات و يا ایده های دیگران نمی توانیم متن علمی بنویسیم ولی مهم است که بدانید چقدر از متون قدیمی با جدید استفاده کرده ایم .

صفحه 8:
چرا نیازمند آگاهی درباره سرقت ادبی هستیم ؟ * بخشی از این مهم با "شناخت منلبع" انجام می شود که می تولندبه شکل نقل قول در متن. پاورقی یا نوشته های پایانی باشد و علمل افتراق متون علمی از سایر متون است و در ولقع به عنوان بخشی از قدرت تحقیقات علمی محسوب می گردد .

صفحه 9:
سرقت علمی - ادبی. حداقل به ۳ دلیلی که در پی :آمده. غیر اخلاقی است نوعی دستبرد است. چرا که ایده ها و عبارات دیگران راکه بخشی از دارایی عقلانی آنهاست سرقت شده و به اسم فرد دیگری عرضه می گردد . زیرا فردی که اقدام‌به سرقت علمی - ادبی می نملید از لین عمل خویش صوف مين برق * مدرك تحصيلى. نشلنی از توانلیی و دلنش صاحب آن است. اگر فردبا تکیه جه لین مدرک و بدون احراز شرلیط واقعی علمَی در جلیی استخدام شود. ‎ara =e‏ سح

صفحه 10:
سرقت ادبی * به طور کلی سرقت ادبی. دارای دو بخش است: | گرفتن عبارت ها و یا انديشه از یک منبع و مرجع علمی ۳ نام نبردن از منبع و مرجع علمی که استفاده شده است. ee ‏ا‎

صفحه 11:
فعالیت های که ممکن است به عنوان سرقت ادبی در نظر گرفته شود :

صفحه 12:
قت ادبی نمونه هاى رايج سر

صفحه 13:
زمانیکه که فرد مطلبی را یادداشت می کند که شامل : و یا طالاعاتی از نوسینده يا منبع دیگری است. باید به صورت زیر نویس, نقل قول و ... نام نویسنده و پا منبع مورد استفاده را قید نماید.

صفحه 14:
دلایل سرقت ادبی علت اصلی و دقیق سرقت علمی - ادبی پیچیده است. چون کسی از درون ملیه فردی که لین عمل ناشایست را انجام می دهد. خبر ندارد. اما دلایل عمومی نیز وجود دارد: نبود مهارت پژوهشی -دشواری های ارزیابی منابع اینترنتی -یادداشت برداری بدون ریز بینی -ناتوانی در مدیریت زمان و برنامه ریزی _ سس

صفحه 15:
نبود مهارت پژوهشی برخی از دانشجویان و پژوهشگران. واقعا نمی دانند چطور از فهرست کتابخلنه ها. منلبع داده های مجلات و یا منلبع مراجع دیگر استفاده کنند. * برای کمک به این مشکل اساتید و دانشجویان می باشد با برگزاری دوره های آموزشی برای بدست آوردن لین مهارت‌به انها کمک نمود. _ سس

صفحه 16:
دشواری های ارزبابی منابع اینترنتی برخی از دانشجویان و پژوهشگران نمی دانند چطور منابع اینترنتی را ارزیلبی و بررسی کنند و همین موضوع عی تواند روی فر آیند پژوهش و داده های بدست آمده تاثیررگذار باشد.

صفحه 17:
یادداشت برداری بدون ریز بینی شلید رایجترین سرقت ادبی, دزدی ندانسته باشد. به طور معمول دانشجویان در زمان یادداشت برداری آنقدربی نظم و بدون ریز بینی یادداشت برداری می کنند که در زمان نگارش نوشتار و ارائه منابع و مراجع مورد استفاده . دچار سردر گمی می شوند. * به منظور جلوگیری از بروز چنین دشواری هلیی. عی توان‌به آنها آموزش داد که در هنگام یادداشت برداری و استناد به کار دیگران از نشانه های گوناگون استفاده نمایند.

صفحه 18:
ناتوانی در مدیریت زمان و برنامه ریزی * بسیاری از پژوهشگران مدیریت زمان و مهارت های برنامه ریزی ندارند و چون نمی توانند در زمان مقرر نوشتار و کار خود را تحهیل دهند . تعت تاثیر فشارهای روحی و روانی بیشتری برای سرقت دبی و رونوشت از کار دیگران وسوسه می شوند. 0 سح

صفحه 19:
در مبارزه با تقلب (هر نوع تقلبي) سه راهبرد اساسي وجود دارند: ۰ کاهش انگیزه براي انجام تقلب و جلوگيري از بروز آن ۰ شناسايي موثر و دقیق نقلب انجام شده ۰ برخورد با فرد متخلف و جبران تقلب انجام شده سس

صفحه 20:
کاهش انگیزه برای انجام تقلب و جلوگیری از بروز آن * راهبرد اول مداخلتی مثل آموزش گسترده در مورد انواع تقلب و عواقب انجام لن. تدوین آیین نامه های بازدارنده. آموزش سردبیران و اعضای تحریریه مجلات علمی درباره تقلب. گسترش فرهنگ شفافیت. صداقت و راستگویی در انجام و گزارش دهی پژوهش های انجام شده و نظیر آن را شامل می شود.

صفحه 21:
شناسایی موثر و دقیق تقلب انجام شده * در زمینه راهبرد دوم. شناسایی دقیق و مهثر تقلب ها. هنوز کارهای زیادی بلید انجام شوند. استفاده گسترده از نرم افزارهای کشف سرقت ادبی.به کار گیری روش های آماری شناسایی تقلب در داده ها و گزارش های تحلیل. بازدید از سابت ها و داده های اصلی مطالعات انجام شده لبه خصوص در مورد کار آزمایی های بالینی) از آن جمله اند.

صفحه 22:
برخورد با متقلب و جبران تقلب انجام شده * اجرای کامل آیین نامه تخلفات پژوهشی مداخله اصلی در راهبرد سوم (برخوردبا متقلب و چبران تقلب انجام شده) است. دانشگاه ها و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این زمینه جدی است.

صفحه 23:
برخورد با فرد متخلف و جبران تقلب انجام شده * یک مورد تقلب ‎po‏ تولند حیثیت شغلی یک فرد. اعتبار يك مرکزیا دانشگاه. و حتی اعتبار پژوهشی یک کشور را خدشه دار کند. در زمینه تحقیقات علوم يزشكى موضوع جدی تر است. چرا که تقلب ی تولند به اعتماد عمومی به حرفه پزشکی و نظام سلامت را نیز آسیب بزند.

صفحه 24:
راهکاری پیشگیری از سرقت ادبی -آموزش و بادگیری روش های صحیح تحقیق و جستجوی منابع -آگاهی از چگونگی نقل قول کردن -آشنایی با نحوه ذکر نمودن منابع -آشنایی با چگونگی تفسیر کردن یک متن

صفحه 25:
آموزش و یادگیری روش های صحیح تحقیق و جستجوی منابع: -در زمان یادداشت برداری از هر متنی در مورد تفسیر کردن آّن متن کاملا با دقت عمل نمایید. -اطمینان حاصل نمایید منابعی را را که مورد استفاده قرار داده لید. بدرستی ذکر نموده اید. - در نوشته های خود حتما بنویسید کدام بخش را از متنی اقتباس نموده اید و کدام بخش نظرات شخصی خود شما می باشد.

صفحه 26:
چگونگی ارجاع به منابع را یاد بگیریم: *مقلله تحقیقی شما اگر ارجاع نداشته باشد.به معنای ّن است که همة آن از خودتان است. "عانبا ارجاع‌به آثار کارشناسان و صاحب نظران نشان حی دهیم که در تهیه مقالة خود مطالعه و تحقیق کرده ایم. *همچنین با ارجاع دادن حق و حرمت کسانی را که از کلام و نظراتشان استفاده کرده ایم. می گزاریم. *بهترین راه برای اطمینان از دقیق بودن ارجاع هایمان ّن است که به هنگام مطالعه و تحقیق در منابع. به یادداشت برداری منظم بپردازيم.

صفحه 27:
ارجاع در چه مواردی لازم است؟ به همه منابعی که از آنها استفاده کرده لید. ارجاع بدهید. تنها کتاب نیست که بلیدبه ن ارجاع داد. برای هر کلمه. فکر یا اطلاعلتی که از هر منبعی گرفته اید باید ارجاع تهیه کنید. کتاب ها و مجله های علمی روزنامه ها و مجله های عادی جزوه ها با بروشورها فیلم های سینمایی پا مستند. برنامه های تلویزپونی ‎cle cule‏ اینترنتی و سابر منابع کامپیوتری ‎ ‎

صفحه 28:
: نحوه صحیح رفرنس دادن اتمام کتاب فصل یا مقاله ایی در 5 امقاله منتشر شده در |مجله( چایی ) امقالات روزنامه مقالهژورنال( پایگاه ‎Goals‏ امقاله روزنامه( فرمت الکترونیک) اسفحات وي آنجه كه شما بايد بدانيد نویسنده» مکان انتشاره انتشارلت» سال انتشار نویسنده و عنوان فصل یا مقاله‌فرد وبرایش کننده. عنوان کل کتاب» مکان ار اسم ناشر و تاریخ نشر شماره جلد. صفحه 1 [نویسنده و عنوان مقاله. نام ژورنالدوره و شماره ژورنال. تاریخ انتشار مقاله و صفحه مقاله انویسنده و عنوان مقالهء نام روزنامه تاريخ: صفحه نویسنده و عنوان مقاله. نام ژورنال» دوره و شماره مجلهء تاریخ انتشار ژورنال نام پایگاه داده مورد استفاده, تعداد صفحات آنویسنده و عنوان مقاله نام روزنامهء تاریخ انتشاره نام پایگاه مورد استفاده» تاریخ استفاده از مقاله مورد نظر نویسنده صفحه وب( فرد یا سازمان» عنوان صفحه. تاریخ آخرین به روز ساني شقیخه آدرتن هجدوب

صفحه 29:
آگاهی از چگونگی نقل قول کردن "قید نمودن نام فردی که در متن از وی نقل قول شده است. -حتما از نشان و علامت نقل قول در متن هلیی که اقتباس شده اند گذاشته شود. - می توانید از علامتهلیی نظیر پرانتز نیز استفاده نما

صفحه 30:
نقل قول مستة بزنویسی دقیق کلام شفاهی یا کتبی دیگران نقل قول مستقیم است. وقتی حی خواهیم عین کلام کسی را در نوشته خود نقل کنیم. باید: ._ آن را بین دو گیومه ( «») بياوريم و بلافاصله منبع را ذکر حتی هنگامی که یک عبارت يا یک کلمه خاص و مهم را از کسی با منبعی نقل می کنیم. آن را در كيومه بياوريم. حتماً صفحه و کل دقیق مطلب نقل شده‌رلذ کر کنیم

صفحه 31:
نقل قول غ ‎we‏ خلا کرد * هنگامی که اطلاعات و مطللب منبعی را در نوشته خود ترکیب حی کنیم و لن رابا کلام خودمان بنویسیم. نقل قول غير مستقیم کرده لیم . * نقل قول غیرمستقیم. بازنویسی یا بازگویی یک قطعه گوچک از یک متن است که طیر لن. معتای. اصلی به صورت دیگری بیان مي شود.

صفحه 32:
نقل قول غیرمستقیم و خلاصه كردن * خلاصه یا نقل قول غیرمستقیم بلید.به قلم ما باشد و از کلمات و جمله های خود ‎Gly‏ بیان مطالب دیگران استفاده کنیم.به باد داشته باشیم که فقط تغییر دادن بيك یا دو کلمه نقل قول غیرمستقیم نیست؛ بلکه باید مطلبی را که خوانده لیم خوب فهم کنیم و سپس آن را با استفاده از کلمات و عبارات خود بیان کنیم.

صفحه 33:
آشنایی با چگونگی تفسیر کردن یک متن -تفسیر و تاویل کردن یک متن‌به چه معناست؟ برداشت فرد از نقل قول یک نویسنده و بیان آن به زبان خود - هرگز به عنوان تاویل و تفسیر یک متن. متن اصلی نویسنده را جابجا ننموده یا کلملتی اندک از ن را تغییر ندهید( باید مفهوم عبارت را به زبان خود بیان نمایید). - بلید لین توانلیی را در خود ایجاد نمایید..تا بدون دسترسی ابه متن اصلی بتوانید محتوای اصلی متن را به زبان خود | خلاصه نمایید.

صفحه 34:
مجازاتهای قانونی * در دانشگاه‌ها. کمیته انضباطی به موارد دستبرد علمی دانشجویان و استادان رسیدگی می‌کند. در بسیاری از دانشگاه‌ها. دستبرد علمی توسط دانشجویان. تخلفی جدی محسوب می‌شود و به از دست دادن درجه دانشگاهی آنها بویژه در سطوح عالی نیز ممکن است منجر شود. در برخی دیگر بستهبه نوع سرقت ادبی. از نمرهُ درسی دانشجو کاسته می‌شود. استادان و پژوهشگرلنی که مرتکب دستبرد علمی می‌شهند. علاوه بر از دست دادن اعتبار خود. گستره‌ای از مجازاتها- از تعلیق تا

صفحه 35:
نرم‌افزارهایی که برای کشف دستبرد علمی ۴ نرم‌افزارها و سایت هلیی که برای کشف دستبرد علمی در اسناد متنی به کار می‌روند مانند عظ20) ,وه () و , ۵ , ‎Porat‏ ‏ببعع() در بیشتر مسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌ها بویه در آمریکا مثل دانشگاه بوستون و دانشگاه آکسفورد و... از ۵۵ استفاده می کنند. * نرم افزاز ,9و که عنوان مقلله. خلاصه مقلله و کلید واژه های مقاله را بررسی می کند. نت ‎safe Vjassign‏ ‎pea‏ ‎a Dupli Checker}‏ —— ۰ :

صفحه 36:
‘Tumitin Originality Roport Plagaism and te intemet by Smithson Tery Processed on 0-19.05 at 6:5 PM D4] 75% meich (ve inom) itt anil ro rey Wray. a fast aeys ptesionaly utter the ik of deacon was very high “The intornot now makes it easy to find thousands of 1] ‘relevant sources in seconds, and usta shor timo tod paglarst can tnd, copy and paste together 7 ‘an entre tem paper ar essay. Because 9 good del of oy ‘ofthe materia ‏هروه‎ ns and in the spaco ofa fow minutos plagiarete ‘can find, copy, and paste together an ‘entire term paper or essay. Because much ‘of the material online the intemet seems fo werk inthe plagiria’s favor ‘Search engines can be useful for tracking down ‘suspect paceagos, but even thay have their limitations, given tho number, variety, and password protected nature of many websites. Even ‘hare search angines do prove useful, manually ‘do prove useful, manually searching the internet for

صفحه 37:
Dupli Checker cy ae ues) Dupli Checker [EH ee ‎cele content fie (at) by pressing Browse button & then press‏ رای وی و مور ‎eens 0008 ‏سوه عاوومته‎ omsni® Plagiarism Checker ‎ ‎

صفحه 38:
Dupli Checker cy Dupli Checker! Len a dee Usa ‎“CERTIFICATIONS ——_cOUREES.‏ مس مه مهد مه و ‎3 ‎Santencel; "The,problem is particularly significant in countries, whera the researchers, for the promisa of the, promotion, ware compelled by the academic, institutes ta publish ther papers in reputable, Enghsh Joumals, wheregs english is rot their frst,languge" ‎htpeneurna's.ume.co.rmulltextasactume_.e=' 34e4 ‎“The,problem is particularly signi iries,whare the researchers, for the promise of the,promotion, ‘were compolled by the academic,institutes to publish their papers in roputable,English journals, whereas English is not their frst, language” ‎Santence2: “Lacking sufficient abilities in writing, skils, the young scholars may feel frustrated andjunable to transform their eriginal ideas into,perfectly acceptable wnlten works! ‎ ‎ ‎hitpajournals ums aciffall_texLaspx@tums_jd=1 3986 “Lacking ‘iting, okills, the young scholars may feel frustrated and.unable to transform theit original ideas into,perfectly accaptable waitten works". ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 39:
نحوه برخورد با تقلب های علمی در کشور * در برخورد دانشگاه و سازمانی که فرد به كن وابسته است‌با تقلب علمی: دانشگاه و سازمان مربوطه نمی تواند برای ایتقای عضو هیئت علمی‌به مقلله کپی برداری شده استناد کند و درمورد دانشجوبان نیز هیچ دانشجویی در صورت ارتکاب به چنین کاری نبلید.به وسیله لین مقاله فارغ التحصیل شود.

صفحه 40:
منشور اخلاقی در انتشارات علمی ۱- پژوهش عبارتست از "آزمودن فرضیاتی در مورد ارتباط احتمللی پدیده های طبیعی که‌به روشى نظام مند. کنترل شده. تجربى و دقيق انجام عى شود". بافنه های تحقبقات يزشكىببه دليل تاثير زياد بر زندكى مردم و سلامت جوامع از اهمیت وییه ای برخوردارند.به همين دليل اطمينان از صحت داده ها و آنالیزهاییی که به عنوان یک تحقیق پزشکی ارائه می شود. اهمیت بسیاری دررد.

صفحه 41:
منشور اخلاقی در انتشارات علمی ۲- مطلبق بیانیه هلسینکی و دیگر بیانیه های شناخته شده. تائید اخلاقی جزء اصلی تمامی پژوهش هلیی است که بر روی انسانها. پروندههای پزشکی, بافت انسانی جی نام یا حیوانات زنده انجام ی گیرد . چنین تائیدی بلید توسط کمیته های اخلاقی متناسب انجام گيرد. تائیدیه کمیته اخلاقی ذیصلاح بلید در متن مقلله ذکر شود. جزئیات رضلیت بیماران و سایر مسائل مرتبط نیز بلید به روشنی در پروپوزال پژوهشی و بصورت خلاصه در نتلیج مطالعه توضیح داده شود.

صفحه 42:
منشور اخلاقى در انتشارات علمى ۳ تمامی مسئولیت هر مطلب منتشر شده. شامل صحت و اعتبار تمامی مطللب ن. از جمله مطللب مربوط به اخلاق در پژوهش بر عهده نویسنده (نویسندگان) است. بطور کلی نویسندگان باید به اندازه کافی در نگارش مقاله شرکت داشته باشند تا بتوانند مسئولیت تمامی (یا حداقل بخشی) از محتویات مقاله را برعهده بگيرند. نویسنده مسئول کسی است که مسئولیت تیم تحقیقاتی و

صفحه 43:
منشور اخلاقی در انتشارات علمی ۴- "مطالعات چاپ شده نیاز به تکرار ندارند"به همین دلیل, انتشاریا ارسال مجددیا همزمان تمام یا بخشی از بيك مقللة قبلاً جاب شده یا ارسال شده به یک مجله. قلبل قیول کیست: استغاهای. لین موود شامل, انتشاز خلاصه ای از پژوهش برای سمینار یا کنگره با چاپ و انتشار پژوهش به زبانهای دیگر است.

صفحه 44:
منشور اخلاقی در انتشارات علمی مه نویسندگان يك مقاله با انتشار آن ادعا مي کنند که محتویات علمي و ادبي مقاله» منتج از فعالیت علمي خودشان است. استفاده از نظرات یا جملات دیگران تحت عنوان نتایج يك پژیوهش اصیل ‎yy‏ خلاف اخلاق علمي است و تخلفي جدي محسوب مي شود که سرقت ادبي یا ‎2h eli Plagartsuz‏

صفحه 45:
منشور اخلاقی در انتشارات علمی ۶- جعل قسمتی‌یا تمام یافته های پژوهش (داده سازی). دستکاری عمدی در داده هایا آنالیزها (گمراه کردن) یا گزارش روش هلیی که در واقع از سوی محققین بکار نرفته لند. نمهنه هلیی از تقلب علمی هستند. در موارد احتمالی دانشگاه مدارک لازم را برای بررسی و اتخاذتصمیم لازم در مورد افراد درگیر اخذ خواهد کرد. لین مدارک شامل بلنک اطلاعلتی داده هاء مدارک"بیماران. ریز پروندادهای آنالیزها و غیره خواهد بود. ‎—_Z a‏

صفحه 46:
۷- انتظار می رود مجلات دانشگاه در هنگام دریافت مقاله. موارد ذیل را از نوبسنده (نویسندگان) خواستار شوند: اعطای حق چاپ مقاله به مجله مربوطه اعلام صریح مولفین مبنی بر صحت و اصالت مقلله و اينکه مقلله از نوشتار دیگری کپی برداری نشده. در مجله دیگری ‎ole‏ نشده و با برای چاپ ارسال نشده (و نخواهد شد)

صفحه 47:
منشور اخلاقی در انتشارات علمی ۸- در صورتی که پس از رسیدگی موضوع تخلف احراز شود. کمیته اخلاق دانشگاه مراقب را به مراجع صلاحیت دار (مانند هیات ممیزه) ارجاع خواهد نمود.

صفحه 48:
ملاحظات اخلاقی اخذ مجوز های لازم از دانشگاه و مسئولین مربوطه * توضیح محقق به واحد های پژوهش در رابطه با نحوه انجام پژوهش و اهداف اجرای طرح تحقیقاتی * اخذ رضایتنامه آگاهانه از نمونه های مورد پژوهش برای شرکت در پژوهش اخذ خواهد شد.

صفحه 49:
ملاحظات اخلاقی * اطمینان دادن به واحد های پژوهش که اطلاعات گردآوری شده به صورت محرمانه حفظ می گردد. * به مسئولین اطلاع اطمینان داده خواهد شد که در صورت تمایل می توانند از نتایج تحقیق بهره مند شوند. * دادان اختیار به شرکت کننده که در هر زمان دراجرای تملییلی» می توانند از

صفحه 50:
انگلیسی زبان درباره سرقت علمی ناخواسته دکتر مهرداد جلالیان مجله اخلاق و تاربخ پزشکی ‎Aug 2009‏ 19 a —_ —— ۱ ———_——

صفحه 51:
مصوب) . واید سخنیاز لحاظ تعریفو توضیح بیان شده و مکررا در ادبیاتو نوشته ها کایبرد دارد. بالیرجلال میکشنری کسفورد لیرک مه رالیرطور تسعریفف مومملست - کپی کردن ایده های‌ییک فرد. کاریا کارهلیی که وانمود شود خود فرد آنرا انجام داده است. - در بسیار از موارد سرقت ادبی. نوعی از عدم صداقت وجود دارد که منجربه فریب دادن خوانندگان می گردد که قابل

صفحه 52:

صفحه 53:

صفحه 54:
*_ عدم توانایی کافی در مهارت های نگارشی. در میان پژوهشگران جوان ممکن است باعث ایجاد حس ناامیدی در افراد می گردد. * نتیجتاء پژوهشگران از همکاران خودمی آموزند کمنه تنها با استفاده از اینتینت از «) و عاعه۳) استفاده نمایند. بلکه از تغییر ظاهری کلمات و عبارات‌به سبکی که کار دیگران را به عنوان یک کار جدید نشان دهد نیز استفاده نمایند.

صفحه 55:
Bili¢c-Zulle L, Frkovié V, Turk T, Azman J, Petrovecki M. Prevalence of plagiarism among medical students. Croat Med. J. 2005; 46(1):126-31. * تخمین وسعت لین مشکل (سرقت ادبی) بسیار سخت است. با لین حال استفاده روزافزون از اینترنت منجر به بروز نادرستی های آکادمیک بخصوص در فرم سرقت ادبی از نوع سایبری ( سرقت ادبی عاوه0۳۳) گردیده است. * استفاده از نرم افزارهای کشف سرقت ادبی در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت. شیوع سرقت ادبی را در بین دانشجویان حیطه پزشکی که مر تکّرلین عمل شده بودند. حدود ‎٩۱‏ موارد,اعلام,نمود.

صفحه 56:
سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که: آیا سرقت علمی یک موضوع جدی در آموزش پزشکی محسوب می شود؟ ۰ (997) مسجسه: در بین محققینی‌که مرتکب| نادرستی های‌آکادمیکی‌گردیده ند یکتهدید بالفود وجود دارد که ممکن لست‌این‌دیدگاه در آموزش‌هوی نی به کارآموزان نیز منتقل‌گردد. ‎٠‏ (©900) -عوجهراك: نادرستى هاىلكادميكىبه عنولن ‎coats Si yale sy‏ نادرستی‌در محل‌کار و بد ‏رفتارىهاىحرفه لىمىك ردد. فوت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 57:
سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که: آیا سرقت علمی یک موضوع جدی در آموزش پزشکی محسوب می شود؟ ۰ نقدی که بر دو مطالعه گذشته مطرح است این است که» اصلی ترین انتظاری که از یک کارآموز حیطه پزشکی می رود خلاقیت و نوآوری در مهارتهای آکادمیکی نیست» بلکه آگاهی و تبحر در حرفه است.

صفحه 58:
:نتيجه كيرى ‎٠‏ به نظر مى رسدء ارائه برخی از واحد های اجباری به منظور پیشگیر از بروز سرقت های علمی ناخواسته اجتناب ناپذیر و بسیار کمک کننده است. ‏۰ این کار» می تواند با انتشار. آگاهی و دانش درباریه سوء رفتارهای اخلاقی جدی» صورت پذیرد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 59:
سیاست گذاری های ضد تقلب در دانشگاه آرید پاکستان * سندیکای دانشگاه آرید در پاکستان در اجلاسی که ۲۰ ژانویه ۱ برگزار کرد. پیشنهادات شورای آکادمیک این دانشگاه را در خصوص سیاستگذاریهای مرتبط با کپی برداری و سرقت علمی در مورد پایان نامه های کارشناسی ارشد تصویب کرد. * برپلیه لین مصوبه. ناظران دانشکده هابا استفاده از یک نرم افزار ضد تقلب. پایان لها دانشجویان ‎gis ly oh) alana‏

صفحه 60:
سیاست گذاری های ضد تقلب در دانشگاه آرید پاکستان *تنها پایان نامه هاپی می توانند مورد قبول ناظران دانشکده ها قرار گییند که میزان شباهت ‎as) UST‏ استثنای کتابشناسی) کمتر از ۱۰ درصد باشد. *دانشگاه آرید درحال حاضر یکی از ترویج کنندگان اصلی "سیاستگذاری سرقت علمی و کپی برداری" است که توسط يسيون آموزش علا پاکستان ارائه شده است>

صفحه 61:
سیستمهای ضد تقلب در دانشگاههای ایتالیا * اواخر سال ۲۰۰۹ شرکت فرانسوی ۳6۵0۲65 512 متخصص در تولید نرم افزارهای ضد تقلسب. سیستمی با عنوان ‎Compilatio‏ را برای بعضی از دانشکده های ایتالیا از جمله دانشکده علوم سیاسی دانشگاه فلورانس و دانشگاه اقتصاد دانشگاه "میلان بیکوکا" توسعه داد. * لين نرم افزاربا هدف جلوگیری از رواج پدیده "کپی/ پیست" در میان دانشجویان لین کشور در نوشتن پایان نامه ها ارائه شده است.

صفحه 62:
سیستمهای ضد تقلب در دانشگاههای ایتالیا * در بهار سال ۲۰۰۹ با انجام تحقیقلنی نشان داد که در حدود ۵۰ درصد از پایان نامه های دوره لیسانس دانشجویان ابتالیلیی کپی از روی وب است. لین بررسیها نشان حی دهد که دانشجویان به جای استفاده از منلبع اینترنتی با ذکر مأخذ. آنها رابه نام خود می * اولین آزملیش لین نرم افزار موجب شد دو دانشجوی دوره لیسانس لین دانشگاه که خود را برای مراسم دفاع از پایان نامه آماده می

صفحه 63:
نمونه ای از سرقت ادبی : ‎curred yobd eoverny hee to do wits certain Puodarenidl‏ عار عق سوا ودرا ‎pike ed poles his we hws barely‏ زره ریا یبیل ییا ها چا ‏لوپ ۰ ‎The powpleniy oP he reread ‏روعي لايق‎ hes i ie wik certain Puan copies benassi ence) ners ued poles whids woe’ hae bared: ‏تیا با مسا‎ ‏لو ۰ ‎۱ ‏.(080 .م ,©0606 زو ‎ ‎

صفحه 64:
منابع ستوده ۰. رفیع ن. میرزلنی ز. نگاهیبه دستبرد علمی و راهکارهای پیشگیری و پیگیری آن. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی.شماره ۵۲جلد ۱۳. وقار ر. موسوی موحدی ع. رهنمودهای اخلاقی برای نویسندگان نوشتارهای یه نشاء علم. ۰۱۳۹۰ سال دوم. شماره اول. ۵۷-۵۳ راهکار های اجتناب از سراقت ادبی.سایت رسمی دکتر مهرداد جلالیان. قابل دسترسی در: ‎Ripthww.droekrded.cow‏ + منشور اخلاق در انتشارات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران, قابل دسترسی در جم او مق هم ود بسا رشيديان آ. ع ‎BN BOS sd‏

صفحه 65:
منابع Jalalian Hosseini m, Bazargani R, Latiff L, Hanachi P, Syed Hassan S, Othman M. Medical researchers in non- English countries and concerns about unintentional plagiarism. J Med Ethics Hist Med, 2009, 2:14 Owl prude online writhing lab. available through :http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/589/01/ Avoiding plagiarism. available through: http://www.depauw.edu/admin/arc/w-center/plag.asp Avoiding Plagiarism. available through: www.bllaw.co.uk/pdf/Plagiarism%20and%20the %20law.pdf ‎htm‏ و هر رم ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان