صفحه 1:
عدالسلطنه (گرمابه رضوی )
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
فرهنگ وهنر
به کواهي تاریخ. این سرزمین همواره فاستكاه دانشمندان , انديشه ورزان و هنروراني بوده که نام
هر يك از آنان بر تارك فرهنک ایران اسلامي درخشنده است. بزرکان و نام آوراني همچون : ابوعیدا...
قزويني. ابومحمد عبدا... بن عمران بن شاپور. داودبن سلیمان بن غازي. ابوغانم فادم ۰ اممدبن ابراهیم
قزويني. - ازياران ائمه اطهار و محدثين موثق شيعي- ابن ماجه - محدث بزرک اهل سنت و کردآورنده
سنن - عبدالجليل قزويني. امام الدين رافعي. زكريا بن محمدقزويني. حمدا... مستوفي. عبيدزاكاني »
نجم الدین كاتبي. شرف جهان قزويني. ملا خلیلا. آقارضي. واعظ, سالك. وميد.1صف. ميرعماد. ملك
محمد. عماد الکتاب. شهید ثالث. علامه دهفداء سید اشرف الدین مسيني( نسیم شمال). عارف BT te
حكمي. سيد موسي زرآبادي. مجتبي قزويني. علامه رفيعي. شهید رجايي. سرلشکر بابايي و ... که
طلايه داران خرد و روشنايي و ياسداران حريم فرهنك و يارسايي اند.آوازه مكاتب و مدارس فلسفيء فقهي.
عرفاني و هنري قزوين در سده هاي مختلف. اقاليم كوناكون را درنورديده و جويندكان معارف را به سوي
خود کشانده است. هضور بزركاني همچون صامب بن عباد و امام احمد غزالي. فواجه نصير طوسي
شیخ بهائي. میرداماد. ملاصداء فیض کاشاني. سید جمال
الدین اسد آبادي, ميرزاي شيرازي و ... نشان از اعتبار موزه هاي علمي - فرهنكي قزمین دارد. هم اينك نیز
استقرار دانشگاه بزرک و بین المللي امام خميني ) )0 egle پزشکي. کار ييام نور. آزاد و مجتمع هاي
ايستكي ها و توانايي هاي فرهنكي این فظه از ایران عزیز است.
امی رم عزي ,قطب الدین شی راز
آموزشي دیکر مهر تاييدي ب
صفحه 5:
کاوش ها و یافته هاي باستان شناسي در دشت قزوین. نشانگر مرمله يکجانشيني و کشاورزي در هزاره هفتم قبل از ميلا و
برفورداري ساکنان آن از متایع اولیه و نظام اجتماعي است. منازل مسكوتي . معبد . کارگاه هاي صنعتي . اشياي زينتي . مجسمه ها
٠ انبارهاي غلات
|( تهدن دير ياي مردمان اين ناهيه در هزاران سال بيش حكايت دارند . قزوين را در نوشته هاي قديم اروباييان.
شهر باستاني * آرساس ' يا ' آرساسيا و در تاريخ يونان شهر قديمي ' راأيا ' ناميده اند . قرار كرفتن آن بر سر راه ' جاده ابريشم *
سرنوشت قزویی را با راز و فردهاي تلغ و شیرین کره زده است. منطقه کاسپین که از روركاران بيشين.سرزميني آباد و برجمعيت
بود. در زمان ساساتيرونقي دیکر یافت و با ناي شهرستان شاپوري- که آن را شادشاپور نیز مي خواندند - چهره اي متفامت پیدا کرد
و به فاطر موقعیت ویژه اش. gh نظامیان و جنگاوران سلمشور هم شد و از قلعه و برج و باروبي مستمکم برفوردر کشت. روند
شهرسازي و كسترش مناطق مسكوني در قزدین. پس از ورود اسلام به اين سرزمين در سال 24 هجري شتابي دو جندان كرفت و در
مدتي كوتاه به عنوان " باب الجنه" يا * دروازه بهشت" ناميده شد. به روايت بلاذري در فتوع البلدان سعيدين عاص بن اميه در سالهاي
پیش از 35 هجري قزوین را * شهري استوار و آباد" مي كند و ورود مهار هزار تن از مسلمانان به فرماندهي ربيع بن فثيم در سال 36
هجري با قرمان اميرالمومنين علياع) سيماي قزوين را دكركون مي سازد. اقدام محمدين سنان عجلي در حدود سال 90 حجري كام
بزرک ديكري در توسعه شهر محسوب مي شود و زمينه ساز ساخت دو شهرك مهم " مباركيه و مدينه موسي " در كنار شهر کهن قزوی
در سالهاي بيش [١ 169 عجري مي كردد. به دنبال سفر هارون الرشيد در سال 192 هجري به ايران و مشاهده ياكبازي مردمان شهر. به
دستور وي مسجد جامع عتيق قزوين بنا شده. باروبي كرداكرد شرك هاي اقماري بيرامون قزوين كشيده مي شود و چنان كه ابح
.ققيه ههداني و رافعي كزارش كرده اند. كلان شهر قزوين شكل مي كيرد. وسعت شهر قزوین در سال 253 هجري را مي توان از رولیت
تاريخ كزيده دريافت كه يس از بركشيدن مصار شهر توسط موسي بن بوقاء داراي دويست و شش برع و هفت درواهبوده است. تعمیر
باروي شير در سال 373 هجري به وسيله صاحب بن عباد - وزير دانشمند آل بويه - و بناي صامب آیاد در شمال شرقي شهر. بازسازي.
آن در سال 411 توسط امير شريف ابوعلي جعفري. اقدامات كسترده عمراني امير خمارتاش عمادي در دهه نفستین سده ششم و
ساخت باروي تازه اي از آجر به سال 527 نشان از توسعه دائمي شهر دارد .
صفحه 6:
انتغاب الموت به عنوان مرکز اسماعیلیان نزاري و چالش
هاي فرهنگي . سياسي و نظامي مربوط به آن . منطقه
قزوین را مدود 200 سال به کانون اصلي رويدادهاي مهم
کشور تبدیل کرد و بارها شاهد لشکر كشي هاي ميليوني و
آثار ویرانگر آن بود . هرچند امیران سلجوقي ناگزیر از
فعالیت gle عمراني نیز بودند و آثار پراکنده سلجوقي در
انكر اين نكته و كسترش قزوين در
قرن ششم هجري است . مولف “ آثار البلاد” قزوين را در
آغاز قرن هفتم - بيش از حمله مغول -جنين توصيف.
كرده است: “ شهري بسيار بزرك و ير جمعيت است. در
دشتي بسیار پهناور و هموار بنا شده و مهندسان در بناي
شهر نقشه اي کشیده اند که نظیرش ومود ندارد. زیر دو
شهر است يكي در آغوش ديكري آرمیده. شهر کوچك را
که در وسط قراردارد شهرستان مي نامند که براي خود
دروازه و بارو دارد. شهر بزرگتر که پیرامون شهرستان اقع
شده داراي برچ و باروي ديگري است. . باغستان ها و
تاکستان ها کرداگرد باروي خارمي شهر دوم را فراگرفته و
پس از آن كشتزارهاي سرسبز دو شهر را در بر دارد و دو
رودفانه دیزج و ارنزك از آن مي گذرد".
صفحه 7:
وسعت اين شهر در هنكام حمله ويرانكر مغول به ايران به مدي رسیده که به گزارش مستوفي در ظفرنامه افزون از
يك ميليون نفر جمعيت داشته است. شهر قزوين در دوره ايلخاني يس از ركودي نسبي دوباره زندكي خود را باز مي يابد
و چنان که جهانكردان آورده اند در زمان تيموريان يس از سمرقند بزركترين و آبادترين شهر ايران بوده است. انتفاب.
قزوين به عنوان تختكاه صفويان در قرن دهم علاوه بر بازنمايي اهميت شهر. دوره درخشاني از عمران و توسعه شهري
آمده اند مشهود است. طراحي و ساخت نخستين
)| رقم مي زند که درآثار سفیران و بازرکانان غربي که به ysl
غیابان ايراني . چهارباغ هاء میدان هاء کاخ هاء مدارس. مساجد. بوستان هاي شهري و ... که به الكويي براي شهرسازي
در سراسر ایران تبدیل شد از این شهر آغاز مي کردد. متي انتقال پایتفت در قرن یازدهم نیز رنک فراموشي به آن نمي
زند و تا پایان دوره افشاریان شاهد سازه هاي فراواني در جاي جاي شهر هستیم که عمارت باشکوه ایوان نادري از آن
جمله است.
در سراسر دوره قاجاریه. قزوین به عنوان يك منطقه ماکم نشین مستقل مرتبط با پایتفت مطرع بود و با 3909 )395
نسبي اقتصاد و فرهنگ در آن دوره از اندك مراکز پر رونق و تپنده آیران به شمار مي رفت. پايداري قهرمانانه مردم
این سامان در برابر هجوم سپاه خونفوار مغول و يورش ويرانكر تيمور. به ویژه وارد کردن نفستین شکست به
مهاجمان افغاني در دشت قزوين يس از سقوط اصفهان از نقش انکار نپذیر قزوینیان در تریغ ایران مکایت دار .
مشارکت مردم قزوین در نیفت فد استبدادي مشروطه سر آغاز فصل نويني در تاريخ معاصر کشور ماست که تا
انقلاب اسلامي تداوم مي یابد. پس از بي مهري هاي دهه دوم و سوم در چهاردهمین سده خورشيدي و تفریب بناهاي
شكوهمندي همچون ایوان و میاط نادري. عمارت فورشيد. عمارت ركنيه. دروازه ها و ... . (فته رفته استان قزوين به
سوي عمران شهري كام برداشت.
صفحه 8:
دو كاروانسراي بسيار بزركي را كه به یکدیکر متصلند نیز در فيابان تهران امداث کرد . ضمنا تمام عمارت دولتي و شاهزاده هسین و
مسجد جامع را تعمیر اساسي نمود و مهمان قانه بزرگي روبه روي مسجد جامع بنا کرد که در آن موقع يكي از بناهاي بسیار
سودمند و مور توجه بود و براي مسافرین به ویژهاروپانیان بي اندازه اهمیت داشت . این مهمان فلنه با حياط جايارخانه و عمارت.
تلگراففانه سابق که در جنوب همین مهمانفانهبنا شده بود تمامي براي امتداد فیابان سپه به ایستگاه راه آهن غراب شد .
پس از ایجاد راه آهن و آغاز سافتمان ایستگاه قزوین . مهمانفانه و چاپارفانه و تلكراقفانه را كه متروك شده بود خراب كرند و
اين قيابان را [١ جلو مسجدجامع كبير تا ايستكاه راه آهن امتداد دادند و به میدان مقابل عمارت ایستگاه متصل نمودند . فیابان
تهران هم كه از خيابانهاي قديمي است تا سلامكاه شاهزاده حسين مستقيم است و دو طرف كن درفتهاي سايه دار داشت اكنون.
هم كم و بيش درقت دارد.
فیام وس
به طور كلي خيابانهاي قزوین در
ممدوده بافت قدیم چنین است :
پهلوي ( امام ) - شاه ( طالقاني )
7 فردوسي سپه 7 سعدي -
مولوي -
ایستگاه 7 بیمارستان ( بوعلي ) -
شهربازي - عبید زاکان - نادري -
دروازه هاي قزوین
sino @ مقابی
«وازه شت
دوازه امامزاده © درواله شيخ اباد
hE ED sw slew
a
صفحه 9:
بافت و سازمان شهری قزوین در دوره های مختلف تاریخی : _
بافت شهرهار تاریخی را از جنية روش شناسی و با توجه به رشد تاریخی آنها می توان در سه گروه
دستع بندی نمود :
الف) بافت تاریخی
ب) بافت قدیمی
ج) بافت مناطق توسعه یافته ( برنامه ریزی شده یا خودرو )
هر یک از تقسیمات فوق بانگر یک دورف معين از توسعة شهر بوده و وبذكيهاى خاص خود را دارا
می hal
الف) بافت مناطق تاريخى
لين باقت به طور عمده ذر دوران صفوی ( شاه تهماسب ) شکل گرفته است . مقر حکومت در
مرکز شهر قرار داشته و در داخل آن عمارتی بنا گردیده که باقیماندة آن امروز سر در عالی قاپو و
چهل ستون است که اکنون ساختمان موزخ شهر می باشد . به احتمال بسیار زیاد در مقابل سردر
عالی قاپو میدانی وجود داشته که به میدان شاه معروف بوده است . این میدان هفتصد پا طول و
دویست پا عرض داشته و به سبک میدان نقش جهان اصفهان احداث گردیده بود . در مقابل اين
ميدان يه سمت جنوب شرقی و با زاوبه ای حدود 15 درجه خیابان چهار باغ مانندی به نام خيابان
دولتی ساخته شده يود كه انتهای آن در جنوب به مجموعه ای منتهی می شد که در کنار آن مسجد
جامع , بازارچة دولتی و عمارتهایی بوده که بعداً به پستخانه و تلگرافخانه تغییر کاربری
دادند .مجموعة مراکز تجاری و مبادلات بازرگانی در قسمت غرب مجموعة کاخهای
احداث شده بود .
ب) بافت مناطق قدیمی
بافت قديمى شهر زوين تعامل بحسن مياين يات سهر بوده و بوسعه سور را آزدورآن صموف مآ
اولين اقدامات شهرسازانة رضا شاهى در برمى كيرد . تكامل بافت در أين دوره در زمان حدود
0 سال انجام يذيرفته و اين امر بيانكر بطئى و كند توسعة كالبدى شهر بوده و بديهى است كه با
توجه به مناسبات اجتماعى آن دوره بافت شهرى در زمان طولانى امكان توسعه يافته است
صفحه 10:
كاروانصراي شاه عباسي معمد آياد
بزركترين كاروانسراي سر يوشيده و مركز تجاري داخلي شهري در ايران است كه با وسعتي افزون بر 6/2 مكتار توس باقر فان سعد
السلطته فرماندرقزوین در اواقر سلطنت ناصر الدين شاه قاجار سافته شده و از سراهاي تودرتو و بيوسته به هم تشكيل كرديده
است . مجره هايي که در حياط ها واقع شده اند با ايوانهه هاي كاربندي شده نشائكر كمال زيبايي و سنجيدكي طرم مي باشند كه
محور هاي شرقي - غربي و شمالي - جنوبي بازاز از آنها مي كذرند . محورهاي عمود بر هم در جهار سوق كاروانسرا به هم مي بيوندند و
معماري مكتب قزوين در فضاهاي تجاري را به شيوه اي بسيار زيبا و ماندكار به نمايش مي كذارتد . بر خراز اين مهار سوق كنبدي
بزرك و در ههار طرف آن جهار نيم كنبد قرار دارد كه همكي داراي کار بندي و داوم
هاي وسیع . بارانداز و شترفان بزرک با بیش از یکصد ستون آمري . کرمابه . هشتي هاي با شکوه و هجره هايي که دور تا دور فضا
هاي باز و در دالن هاي طول و داز کسترده و HF
کاروانسراهاي دیکر
كاروانسراي آراسنج در جاده بوئين زهرا -- ساوه ؛كاروانسراي خرزان ؛ كاروانسراي قاقازان در راه قزوین - رشت و کاروانسراي پیج بن در
راه قزوين الموت - تنكابن از جمله ديكر كاروانسراهاي ميان راهي در استان قزوين مي باشئد ..
ايي هستند . ورودي هاي متعدد و بلند . حياط
ات آجر تراش و كاشي برفوردارند اين مجموعه را به زيبايي تمام آراسته اند
صفحه 11:
صفحه 12:
نقشه شهر قزوین در دوران پیش از صفویه
دیاگرام استخوان بندي شهر قزوین در معدوده بافت تازيفي
صفحه 13:
نقشه شهر قزوین در دوران صفویه
نقشه شهر قزوین در دوران قاجار
صفحه 14:
«در موزد مکأن بنای:ننعدالسلظته دو قول
معروف وجود دارد ؛ عده ای بر این باورند
که:در فجل کنویی سرای:مذکور «خانه ها
مسکوتی وجود دانشته و سعدالسلطنه این
خانه ها را از صاحبانشان خریداری کرده و
پس از تخریب آنها به ساختن سرا در مکان
آنها پرداخته اسست:
وه دوم معتقدند. که alge) Jo چوب
خیابانهای امام خمینی , پیغمبریه و کوچه
پنجه علی باغ معروف سعادت آباد قرار
داشته است که شاه طهماسب اول و
جاتشین او کاخهای رفیعی در آن احداث
کرده بودند و یکی از قصور مجلل و با
شکوه پادشاهان صفوی بوده که پس از
انقراض آن دودمان . رو به ویرانی نهاده و
سرانجام اراضی آن جایگاه خاکروبه شده
بود که سعدالسلطته در اقدامی مدبرانه
خاكرويه ها و ... را به کلکوارچی ها فروخت
که انگاه زمین آنجا را صاف كرذه و طرخ
تفرایتعادت زا ریت:ونام aol
این مناسبت است که آتجا زمین سعادت
آباد بوده است »
بناهایی که همزمان با اين کاروانسرا در قزوین ساخته
شده شامل :
کاخ چهل ستون. مسجدالنبی . مسجد سنچیده .
" سرای سعادت یا سعدیه "
« بانی اين سرای , آقای باقر سعدالسلطنه اصفهانی
است که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه از طرف
میرزا علی اصغر خٌان اتابک , فرمانده قزوین بود .»
صفحه 15:
معرفی
سال ساخت بنا: سال ساخت این بنا حدودا بین
سال های 1310 تا 1312 ه.ق می باشد.
بررسی تاریخی بنا: بنای تاریخی در مجموعه بازار
تاریخی قزوین قرار گرفته و در دوره ناطرالدین شاه
قاجار و به دستور باقرخان سعدالسلطنه فرماندار
شهر قزوین احداث شد . او با در نظر گرفتن اهمیت
تجاری شهر این سرا را به منظور محل تجارت و داد و
ستد بنا کرد و به مناسبت لقب خودش آنرا سعدیه می
نامد .
صفحه 16:
بررسی کالبدی بنا
-1کاروانسرا بصورت چهار فصلی
خته شده
-2چهار ايوان در جهار ضلع حياط دارد
که طاق ایوان ها دارای آجر کاری و
سقف داخلی ایوان دارای تزئین و
مقرنس کاری است .
-3اين مجموعه دارای یک حیاط مرکزی
است که در چهار جنب آن حجره های
تجاری ساخته شده است.
صفحه 17:
نقشه کاربریهای موجود در محدوده هسته تاریخی شهر فزوین
#8 . مذهبی تک مسکونی
a
Ba سعد السلطنه . #8
ات
ok #9 فضای سبز
‘Bie:
خدماتی
ا 0 ۱۱
صفحه 18:
نقشه معرفى كالبد فضابى مجموعه سعد السلطنه (وضع موجود)
B غرفه هاى داخلى فضاهاى سريوشيده يا سطوح
.1 =
تا فضاهای غرفه های بر گذر خیابان كت قضای یکپارچه و سر پوشیده
ل فضاهاى سرباز حياط مرکز: = چهار سوق
و
50 ES cpa
صفحه 19:
بررسی کالبدی بنا
کاروانسرا بصورت چهار
فصلی ساخته شده
چهار ایوان در چهار ضلع
حیاط دارد که طاق نمای
ايوان ها دارای آجر کاری و
سقف داخلی ایوان دارای
تزئین و مقرنس کاری
است .
yl مجموعه دارای یک
حياط مركزي است که در
چهار جنب آن حجره های
تجاری ساخته شده است .
در سمت شرق , حیاط
اصلی با 10 حجره و یک
گزمابه قزاز ub و در
سمت جنوب آن محوطه
بزرگی وجود دارد که
سقف آن با طاق sb
آجری پوشیده شده و
حجراتی در آن بنا شده که
در جهت شمالی - جنوبی و
شرقی - غربی با اتصال به
صفحه 20:
دسترسيهاي كاروانسراي سعدالسلطنه
صفحه 21:
اصلی از مسجد به کاروانسرا از خیابان امام
شمال
صفحه 22:
3
1
صفحه 23:
راهرو ورودی
دو ورودی جدا مختص زن و مرد
صفحه 24:
مسجد 4 ایوانی 4 فضله ۱
با 3 شبستان ورودی از شمال - شرق و غرب
ورودی شرقی : ورود به کاروانسرا
شمال
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
٠ بررسى هاى معمارى در بنا
صفحه 28:
ورودی کاروانسرا
ابى باز و بدون سقف
راهرو كاروانسرا با سقفهاى قوسى آجرى
غرفه های تجاری امروزی که در گذشته همان
استرتحت گاه مسافران بودند
صفحه 29:
ورودی گرمابه ( رضو
صفحه 30:
گرمابه رضوی
گرمابه مجموعه ای از کاروانسرای
سعدالسلطنه میباشد.
اکثر قسمت های کاروانسرا مورد
مرمت قرار گرفته است ,اما قسمت
گرمابه همچنان به حالت مخروبه
صفحه 31:
قرارگیری گرمابه
کلیت
صفحه 32:
می قسمتهای مختلف حمام
ووو ١ سس
atlas, a ...ا
a 1
اللا خروجی
| LHe dr
صفحه 33:
صفحه 34:
2 ۵
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
دالان ورودی
5
همراه با رطوبت نزولى (حركت
رطویت از کف به قسمت های بالایی
دیواره ها و سقف
صفحه 41:
صفحه 42:
پله ورودی as بام جهت تمیز كردن
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
مقرنس
* مقرنس یکی از عناصر تزیینی معماری است که در زیباسازی بناهای
ایرانی به ویژه مساجد و آرامگاهها نقش مهمی دارد. مقرنسها به
شکل طبقاتی که روی هم ساخته شده برای آرايش دادن بناها و یا
برای آنکه به تدریج از یک شکل هندسی به شکل هندسی دیگری
تبدیل شود. به کار میروند. مقرنسها را میتوان ازجمله عناصر
موثر در ساختن گنبدها دانست. که بعدها کاربرد اولیه را از دست
داده و بيشتر براى تزيين به کار رفته است. مقرنسها معمولاً در
سطوح فرو رفته گوشههای زیر سقف کار میشوند آما محل قرار
گیری این عنصر تزیینی میتواند در بالای دیوارهاء سقفها گوشهها
سردرها و مانند آنها باشد. برخی معماران مقرنسها را در جبهه
ساختمانها نیز به کار بردهاند و در ساختن آن مهارت را به هدی
رساندهاند که نمیگذاردند موجب سنگینی ساختمان شود و بر اصل
و پایه فشار آورد.
صفحه 48:
صفحه 49:
* برای تولد و زایش این هنر تزئینی تا کنون زمان و مکان مشخصی
تعیین نشدهاست.
* با مشاهده شکلهای طبیعی قندیلهای یخی و آهکی درون غارها
میتوان تصور کرد که احتمال دارد هنرمندان نفستین این فن از همان
قنديلها برداشتى هنرمندانه كردهاند و عيناً آن ا در سطوح داخلی و
خارجى بناها با استفاده از آجر كج و يا سيمان به كار كرفتهاند.
* با بررسى آثار اوليه به جا مانده میشود دریافت که مقرنس از آغاز
برای تبدیل پلان مربع به دایره استفاده میشده است. پس مقرنس در
ابتدا نقشی کاربردی داشته نه تزئینی, البته با رگههایی از گرایش به
زیباسازی بناء «در بسیاری از ساختمانهای به یاد مانده مقرنس در
خدمت تبدیل یک پلان مربع به یک گنبد به کار گرفته میشد.» گذشت
زمان و بهرهگیری از امکانات بهتر و پیشرفتهتر در معماری" مقرنس را
سراتجام به عنصری تزئینی مبدل ساخت.
صفحه 50:
انواع مقرنس
مقرنسها را از لحاظ شکل میتوتن به ۷ دسته تقسیم کرد:
۱- مقرنسهای جلو آمده: مقرنسهایی را میگویند که مصالم آن از
خود بناست. و در نهایت سادگی و بدون هیج پیرایهای به صورت
آجر یا گچی, انتهای سطوح خارجی نمای بیرون سافتمان (۱
آرايش میدهند و استمگام آنها زیاد است.
۲- مقرنسهای روی هم قرار گرفته: این مقرنسها افزهونبر مصالح
به کار رفته اصلی بنا از مصالمی مانند کج و اجر و سنك كه به بنا
Gla)! و اضافه شده ساخته میشوند و در سطوم داخل و خارچ بنا
به كار میروند. این مقرنسها بیشتر در چند ردیف (دو تا پنج یا
بیشتر) روی هم قرار دارند و دارای ثبات متوسطی هستند.
صفحه 51:
۳- مقرنسهای معلق: شبیه همان منشورهای آهکی
آویزان در غارها یا استلاکتیت بوده و بیشتر از چسباندن
مواد مختلف هون كج. سفال, کاشی و مانند آنها به
سطوح مقعر داغل بنا شکل میگيرند. این نوع مقرنس
اویزان به نظر میرسند و دارای ثبات کمی میباشند.
۴- مقرنسهای لانه زنبوری: چنانکه از نام آن پیداست.
شبیه لانه زتبور هستند و در مجموع مانند کندوهای کوچک
بر روی هم قرار گرفته دیده میشوند. این دسته از
مقرنسها تاهدی شبیه به مقرنسهای معلق هستند.
صفحه 52:
تاق قوسى
سازهای است که ببای انتهال بارعمودی وزن به تکیه گاه ها در يك دهانه ايجاد
میشود. قدمت تاقهای قوسی به دو هزار سال پیش از میلاد و a منطقه
میان رو باز میگردد. تاق قوسی از لحاظ شکل هندسی به انواعی همچون
نیمدایره. قوس گوتیک» قوس نوکتیز, بیضوی. سهموی و زنجیروار تقسیم
میشود. شکلهای سهموی و زنجیروار به دلیل تغییر جهت تقبیباً کامل
بارهای عمودی به بار در امتداد قوس (بار محوری) قویتبین انواع GG قوسی
شناخته مىشوند. جنين تاقهايى معمولاً برای پوشش دهانه به اجزای
اضافی نیازی ندارند.
صفحه 53:
از آنجا که بسیاری از مصالع ساختمانی قدیمی (مانند سنگ و آمر)
علیرغم مقاومت مناسب در برابر تنش فشاری مناسب. توانایی
كمى براى تحمل تنش كششى داشتند. طرم قوسی شکل تاق
میتوانست بسیار مفید واقع شود. در یک تاق قوسی, بخش بسيار
زیادی از بار عمودی فاقد لنگر خمشی بوده و بنابراین هیچ عضوی از
تاق, تمت تنش کششی قرار نخواهد گرفت. اشکال تاقهای قوسی
آن است که نیروی افقی دور کننده به تکیهگاههای خود وارد میکند
که در قوسهای بزرگ میتواند مغرب باشد. گاهی این نیرو توسط
یک عضو کششی در پائین قوس خنثی میشود.
صفحه 54:
شرط عملکرد قوس سفتی جانبی کافی هر دو تکیه كاه قوس
است به منظور ایجاد جفت تیروی واکنش افقی تکیه گاهها. در
مورد بعضی پلهاء جناهین پل قوسی یا همان تکیه گاههای
آن کوه و صفره بوده و این سفتی کاملاً تامین میشود. در
مورد قوسهای کوچک هم سفتی دیوارهای تکیه گاهی این نیاز
1 برآورده میکند. در صورت وجود تکیه گاههای نامناسب
(اتعطافپذیر) از یک عضو کششی استفاده شده که los
قوس يا جناحين را كاملاً به يكدكير میبندد.
صفحه 55:
صفحه 56:
نموه درمان : سبك سازی بام - دوفت ودوز ترک.
تغییرات جوی دما و رطوبت )
مقاومت و ملاتها به علت فرسودگی در طول (مان (به Cale
علت آسیب : بار وارده از سقف -کاهش تدریجی چسبلدگی و
اندود كج
آسیب : ایجاد ترک در گوشه قوس و ريختن
صفحه 57:
آسیب :از بین رفتن ملات و نمایان شدن آجرها - هفاری دیوار
علت آسیب ,رطوبت نزولی
نموه درمان «مرمت آجرها و ملاتهاي آسیب دیده و بلد کي
ممدد
صفحه 58:
آسیب : تغییر رنک -فرسایش-پوسته پوسته شدن
علت آسیب «رطوبت نزولی-حامناسب بودن عایق بام ولفوذ
نموه درمان «عایق کاری پوشش سقف با مصالع متناسب با
altar بام اجرای مجدد اندود گج / شیب بندی
ptosis
صفحه 59:
آسيب : رويش كياه و خزه
علت آسيب :عوامل كياهى - رطوبت و رشد باکتری ها
نموه درمان «از بين بردن گیاهان هرز و اجرای مجدد
آجرها
صفحه 60:
آسیب «شکستن آجرها - سیاه شدن بخشی از
دیوار
اجرای اندود گچ در محلهای خالی
ریزش آجر
علت آسیب برطوبت نزولی
نموه درمان :اجرای مجدد آجرها با مصالح مقاوم
صفحه 61:
آسیب : عوامل bad
علت آسیب «عفاری و ایجاد راه های ارتباطی-عملگرد
olay aed «اجرای مجدد آجرها با مصالح
مقاوم
صفحه 62:
آسبیب : نوشتن یادگاری
علت آسیب : آسیبهای الساتی
نموه درمان : فرهنک سازی و نموه آموزش یه بازدید
کنندگان -توجه بیشتر مسئولین بنا در Bids 9 نگهداری
at
صفحه 63:
آسيب برطوبت-تغییر رنگ و شوره زد مصالع دیواره
وكف
علت آسیب : رطویت معودی
نموه درمان «تراشیدن و ساب (دی قسمت های شوره
la at هوا
صفحه 64:
آسیب ,ایجاد ترک در گوشه قوس و
ریختن اندود کج
علت آسبیب :ترک ناشی از اتصال نا
اسع pial a5 aig iL
نموه درمان :اجرای اندود مجدد با مصالح
مقاوم
صفحه 65:
آسیب «نازیبا شدی بنا
علت آسیب : لوله کشی رو کار
نموه درمان «ساماندهي تأسیسات Uy
( به طور مثال مي توان لوله کشی ها و
ديكر تأسيسات را از کانال ناکش ایجاد
شده در بلاعبور داد
صفحه 66:
آسيب بريزش ديوار و طا ق
علت آسيب بار وارده ا( سقف
نموه درمان «شمع كذارى يا شمع كوبى.
صفحه 67:
علت آسیب «رطوبت صعودی
آسیب از بین رفتن آجرو رنگ
پای دیوار
نموه درمان «اجرای کانال
زهکش و نایکش /اجرای
مجدد آجرها
صفحه 68:
بررسی چند جایگزین برای کاربری بنا
صفحه 69:
2 گالری نقاشی
كاربرى ايجاد شده در بنا به نوعى خانه هنر است و كاربران به صورت
عبوری گذر میکنند و اکثریت مردم عایبی هستند که با دیدن آثار
نقاشان و هنرمندان علاقه مند شده و به داغل میروند . آنها وقت
برای دیدن آثار گذاشته و با عجله و بی دقتی از آن عیور نمیکنند و
اين رفت و آمد آرام و قابل کنترل کمترین صدمه را به بنا مارد
میکند.
همچنین به علت بی توجهی به هنر و آثار هنری در کشور ما وجود یک
خانه هنر باعث ميشود مردم با رفت وآمد در میان غرفه های تجاری
اطراف توجشان به آثار هنرمندان و نقاشان جلب شود که باعث
شناخته شدن هنرمندان گمنام و همچنین کمک به وضعیت
اقتصادی نیز میگردد
صفحه 70:
مراست و LALA
كالرى نقاشى نقاش هاى مشهور
عراست و اتتظامات.
سال امتماعات
اتاق تاسیسات |[ |
ee
صفحه 71:
0 مزون لباس های سنتی ایرانی
کاربری ایجاد شده در بنا مزونی برای طراحی و به نمایش
كذاشتن لباس هاى سنتى ايرانى است . اين مكان اكثريت
قشر جوان و دانشجويان را به خود جلب ميكند در نتيجه
اين دسته از بازديد كنندكان با داشتن درك از با ارزش
بودن بنا و با رفت وآمد كنترل شده صدمات وارده بر بنا را
كاهش ميدهند.
همجنين ايجاد اين مزون باعث از ياد نبردن فرهنك و
يوشش سنتى ايرانى شده است و ايجاد شغل و كمك به
اقتصاد طراحان لباس كه بيشتر از قشر جوان هستند
صفحه 72:
وروی
| 1
الباسهاى اماده aged
00000
Bb essa
pb a و استرامت كاركتان.
۲ [ ةسسوم
صفحه 73:
منابع
ان وغرب - نشر خضا سال
1-1- محمد منصور. فلامكي - شکل كيري معماري در تجارب ای
137
محمد كريم بيرنيا - رباره شهرسازي و معماري سنتي ایران - مجله آبادي - سال اول- شماره
اول صفهه 12 .
.5- حسين. سلطان زاده - بازارهاي ايراني - دفتر پزوهشهاي فرهنكي - سال 1383- صفمه
11و12 .
1-مسین سلطان زاده - بازار ها درشهرهاي ایران - بکوشش محمد یوسف کياني -1366
2- امسان. اشراقي - شهرقزوین (( شهرهاي ایران)) - به كوشش محمد يوسف كياني - تهران -
جهاد دانشگاهي 1366.
3- تصویر ماهواره اي بخشي از استان قزوین .از کتاب جغرافياي استان قزوین . مولفان + دکتر
داریوش فاميلي - علیرضا تنهايي وش - مسین اینانلو - هسین هاشمي وعباس علائي نسب .
چاپ دوم 1380 ۰ صفمه 3
4 تصویر ماهواره اي اي بخشي از استان قزوین و استان هاي همجوار ۰ همان اثر ۰ صفمه 1
5- نقشه ناهمواري هاي استان قزوين . همان اثر. صفمه 6.
6- نقشه شبكه ي آبهاي استان ( به تفكيك حوضه هاي آبريز ) . همان اثر. صفمه 26.
7- نقشه يوشش كيامي استان قزوين . همان اثر. صفمه 20.
8- نقشه همباران استان قزوين . همان اثر . صفحه 10 ۰
( اين نقشه با توجه به آمار 107 استكاه باران سنجي استان قزوين محاسبه وترسيم شده
است ) ۱
9- چشم انداز کوه هاي شمال قزوین
0- برش ( نیم رخ ) استان قزوین روي نصف النهار 50 درمه شرقي . همان اثر. صفعه 6
17- تصوير ماهواره اي بخشي از استان قزوین ۰ همان اثر. صفعه 1-
صفحه 74:
پایان