صفحه 1:
صفحه 2:
سلامت و بهداشت روان
صفحه 3:
إلكو ها و نظريه هاى عمده بهداشت روانىي
© الكوى يزشكى و روان يزشكى
© الكوى رواك كاوى
© الكوى رفتار كرايى
© إلكوى إنسان كرايى
مقدمه
تعریف سلامت و بهداشت روان
علم بهداشت روانی
ات اك
شائص هاى بيمارى رواني
صفحه 4:
صفحه 5:
0
۱
اح ا 1
gia
صفحه 6:
do Ado
ييش از تعريف بهداشت روانى. بايد با
دو وائه ی « بهداشت » و « سلامت »
ey eee ee ener eee ۱
بهداشت جهانی. سلامت « حالت
آسايش كامل جسمى. روانى؛ اجتماعى
ل ا ا ا كن
است.
صفحه 7:
بر يايه ى اين تعريف. بيمار يا ناتوان
نبودن به معناى سلامت نيست,. بلكه به
تعامل سه جانبه ی جسم روان و
هه توچه شده است و فرد سالح
Nee reer OBOE EECTCON ae
اا
صفحه 8:
براى بهداشت نيز تعريف هاى كوناكونى
ارائه شده است. بهداشت به معناى سلامت
ات ام 0
سالم. بايد توانايى برخورد با Rep eve
ییت ها و شکست ها را داشته باشد و
بتواند به راحتی همگام با دیگران زندگی کند.
صفحه 9:
جنين فردى را كه از نظر جسمى؛
|
۱
می رسد می توان بهداشت را « تأمین.
050 بردن سطح سلامت »
تعريف كرد.
صفحه 10:
تعريف سلامت و بيهداشت روان
اكنون ببينيم بهداشت روانى را جكونه
تعريف كرده اند ؟ براى بهداشت روانى نيز
تعریف های فراوانی, بر پایه ی دیدگاه ها
و مکتب های موجود. بیان شده است.
صفحه 11:
براى مثال؛ در منشور سازمان بهداشت
و
شده است: « بهداشت روانى در درون
ا 0
يعنى توانايى كامل براى ايفاى نقش
ee ee ea Te ea
diye ساس زوس
صفحه 12:
تعریف دیگری که به نظر می رسد از
نگاه دیگری بیان شده. چنین
است : « مجموعه ى عواملى كه در
پیشگیری از ایجاد يا پیشرفت روند
وخامت اختلالات شناختی. احساس و
رفتار ۱
صفحه 13:
بر پایه ی این دو تعریف. بهداشت
روانی همان تواناییی سلامت فکر و
قدرت سازگاری فرد با محیط و
اطرافیان است. همان گونه که از جسم
خود مواظبت مى كنيم. بايد مراقب
روان خود نیز باشیم تا بهتر زندگی
كنيم.
صفحه 14:
علم بهداشت روانى
7
علم بهداشت روانی. علمی برای
بهزیستی و رفاه اجتماعی است
كه همه ى زواياى زندكى در
محيط هاى كوناكون؛ مانند
خانه. مدرسه. دانشكاه. اداره.
كارخانه و نظاير لن را در بر
مى كيرد.
صفحه 15:
معبارهای سلامت روانی
معيارهايى براى كسب
اطمينان از سلامت روانى
وجود دارند. بعضی از این
معيارها عبارت اند از:
صفحه 16:
ل
كار و فعاليت در حد توان
معاشرت با دیگران
دانستن روش هایی برای ابراز وجود و عملی کردن آن ها
صفحه 17:
خواب كافى
خنده منظم
توان مقابله با مشكلات
دانستن و به کارگیری روش های آرامش بخش در زندگی
اهميت دادن به زمان تفريح
صفحه 18:
شاخص های بیماری روانی
1
خاص خود را دارد: اما علائمى
ere T Kiy eT) |
توان متوجه «وجود اشكال» شد.
gal علائم عبارت هستند از:
صفحه 19:
صفحه 20:
REI rede eee eee a CSL
بهداشت روانى علاوه بر اينكه هدف هر جامعه اى
به شمار مى آيد. معيارى براى سلامت فرد نيز
محسوب مى كردد. اين اصطلاح داراى معانى
ا ا ا pete reser eed eee
فرهنكى به فرهنك ديكر و از فردى به فرد ديكر
متفاوت است. به همين دليلء در روان شناسی.
الگوها و دیدگاه های متفاوتی نسبت به بهداشت
روانی وجود دارد. در روبرو . به این الگوها و دیدگاه
ل 0
. الكوى يزشكى و روان يزشكى
ا 2
ك2
الگوی انسان گرایی
صفحه 21:
)١ الككوى يزشكى و روان يزشكى
دراين الكو. بهداشت روانى به معناى
عدم وجود و حضور علايم بيمارى
ال بر سای این اک اسان شر
کسی است که نشانه های بیماری در
او ديده نمى شود: همان كونه كه
انسان سالم از حيث جسمانى كسى
omen) ا ا 0 0 0
ene LOE Benes) 2 01
صفحه 22:
طبق اين ديدكاه. هدف انسان و وت انسانی رهایی و خلاصی انسان از نشانه های
بيمارى است. در اين الكو نشانه ها و يديده هايى از قبيل اضطراب؛ وسواس»
افسردكى. توهم و هذيان: و يرخاشكرى كنترل نشده؛ نشانه بيمارى محسوب مى
شوند و اكر در كسى يافت شوند لَن فرد نابهنجار و غيرطبيعى (مريض و ناسالم) است
و جنانجه در فردى يافت نشوند اين فرد سالم. طبيعى و بهنجار محسوب مى كردد.
صفحه 23:
صاحبان این دیدگاه عوامل فیزیکی و
بيولوزيكى را يايه هستى بشر مى دانند
و معتقدند: تمام حالات ذهنى و فكرى
BUDE eR Wel Slowest ees eo!
صفحه 24:
۲) الگوی روان کاوی (فرویدی)
۱ trees)
اصل یک پزشک بود. به همین دلیل, روان کاوی
ا ا ل
است. علاوه براين. مكتب «روان كاوى» و مكتب
ا ا 1 ل
صفحه 25:
ل 0 2 0 بر مفهوم «تعادل» asc) ۱
تشخیص و درمان استوار است. درباره بهداشت روانی. مفاهیم روان کاوانه زیادی
وجود دارند و برخى از شاكردان فرويد از انديشه اصلى او فاصله كرفته اند تا نظر
خاص خود را ارائه دهند. به نظر برخى از روان كاوان؛ بهداشت روانى زمانى تضمين
Cee ال ا ا ات ا كل ل ل 1 |
و با خواسته ها و فشارهای جامعه است.
صفحه 26:
فرويد اعتقاد دارد: شخصيت انسان داراى سه بخش يا سه ساختار است. ايكو
AOD ee GEES Re en) cel roy ele va)
7 ا ee
گیرد. چنانچه ایگوی فرد تضعیف گردد. قدرت اجرایی و مدیریتی اش را از دست
SEL SEO ie جه. تعادل شخصيت به هم خورده. در نهايت. انسان به
lee NeSICS) oer ا ا ل ا ا ل ل ا الات
روان خود را از دست داده و دچار بیماری گردیده است.
صفحه 27:
در نظام ارزشی این الگو, هدف نهایی
eres |S Eee RSI Sony ۱۳
nese ea eirnyes ا 0
زندگی می کند - جامعه هر چه می
خواهد باشد! فرد سالم هم كسى
است كه در جامعه اش زندكى كند.
بدون اينكه تعارضى بين روان و ذهن
a) ا ا ا
صفحه 28:
(ig الكوى رفتار گرایی
طبق اين الكو سلامت روان به معناى وجود
ICS OCB LETS) ا ا ۱
CSI Ov eT SD) ا ا ل ا ل
اهدافش برساند و «رفتار ناسازكارانه» رفتارى
PRY RIS Wee INU Li 22 yr career]
صفحه 29:
بر اساس جارجوب اين ديدكاه. فرد سالم كسى است كه در جامعه طورى رفتار كند
كه به اهدافش برسد. حال اهداف جه باشند و جامعه جه جامعه اى باشد. فرق
ا ا ا ل ا ا لت
نرساند! تلاش و هدف نهايى اين الكو و نظام ارزشى لَن اين است كه شيوه هاى
رفتار سازگارانه و رسیدن به اهداف را به افراد آموزش دهد. در الگوی رفتارگرایی:
اهتمام بر اين است كه فرد به هدفش برسد, فرقى نمى كند كه اين هدف خوب
باشد یا بد. و درکنارش حق دیگران ضایع شود یا نشود!
صفحه 30:
اين تعريف از «سلامت روان» يكى از رايج ترين تعاريف بهداشت روانى است كه در
عصر كنونى به جشم مى خورد و متعلق به يك نظام ارزشى و يك مكتب روان
شناختى است كه به مكتب «رفتاركرايى» (اصالت رفتار) معروف است. اكرجه
ريشه و مرکز این نوع تفکر و عمل در آمریکاست. ولی امروزه به سراسر جهان
سرایت کرده و حتی در مشرق زمین و کشورهای اسلامی نیز عده ای خواسته یا
ناخواسته عملکردی مطابق و هماهنگ با این دیدگاه دارند!
صفحه 31:
۱
آبراهام مَزْلو
ا ل
سلامت روان را ارائه می دهد که با سه
۱۳۹ پیشین تفاوت فراوانی دارد. در
ا لت
انسان و فعال بودن وی تأکید می شود.
صفحه 32:
طبق اين الكو؛ «سلامت روان» به
معناى رشد. شكوفاسازى و
ی اساسا ن رای
درونی انسان است. از چشم انداز
Bae) | ۱
که استعدادهای خود را شکوفا
سازد و به کمال مطلوب و ایده آل
برسد.
صفحه 33:
در نظام ارزشی این الگو, هدف و هنر انسان رسبدن به کمال و شکوفاسازی تمام
|
از استعدادها و نيروها متولد مى شود كه روى هم رفته؛ به «طبيعت انسان» معروف
۱
a ا ا 7 | ثبت.
secre ل ا ا ا ا ا ا ا رف
است. طبق اين الكو. انسان كليتى است متشكل از روح و جسم (تن و روان) كه همواره
به طرف خودشكوفايى و كمال در حركت است.
صفحه 34:
34
اين ديدكاه بر خلاف سه ديدكاه قبلء انسان را
eee ا 1
اختيار و مسئوليت خودش. اعمال و كردارش
را انجام مى دهد. وى مسئول سلامت خويش
oe koe ال ل ل 0
درمانش فعّال و تصمیم گیر باشد.
صفحه 35:
صفحه 36:
اختلال روانی
مفهوم اختلال روانی مثل بسیاری از مفاهیم در طب و علوم ديكر فاقد تعریف علمی
ثابتی که پوشاننده همه موقعیت ها باشد بوده است. قابل قبول ترین تعریف اختلال
هاى روانى رابه صورت زير توصيف مى كند؛ هر يك از اختلالات روانى به صورت يك
سندرم يا الكوى رفتارى يا روانشناختى مهم بالينى تصور شده است كه در يك فرد
روى مىدهد و با ناراحتى (يك علامت دردناك) يا ناتوانى (تخريب در يك يا جند
eainetioal ak cael aid een a aie ان . ناراحتى و ناتوا
فقدان مهم آزادى ؛ همراه است.
نی یا
صفحه 37:
طبقه بندى اختلالات رواتنى
ا ا ا كم
اختلالات رشد عصبى (مانند در خود ماندكى)
ات ا ا ا م
اختلال دوقطبى و اختلالات مرتبط (مانند اختلال خلق ادوارى)
اختلالات افسردكى (مانند افسردكى مداوم)
ا ا ا 6
اختلالات وسواسی- جبری و اختلالات مرتبط (مانند بدریخت انگاری بدن)
صفحه 38:
اختلالات مربوط به سانحه و عوامل استرس زا (مانند دل بستكى واكنشى)
اختلالات تجزيه اى (مانند هويت تجزيه اى)
۹ ا ل eb emu pre
ee ا ا ا Die
اختلالات دفعى (مانند بى اختيارى ادرار)
020 Leite) earn Ri goD pres)
اختلاللات شخصيت (مانند خودشيفتكى)
صفحه 39:
ات ۳
00000000
6
اختلالات ايذايى - كنترل تكانه و سلوك (جنون دزدى)
اختلالات اعتيادى و مرتبط با مواد (مانند اختلالات مرتبط با الكل)
اختلاللات عصبى شناختى (مانند زوال عقل)
صفحه 40:
اكنون در مورد يكى ازاين اختلالات بیشتر توضیح خواهیم داد.
صفحه 41:
eye
eset nel ees OE ee ne ae
ps رس عازن ارس ای ار رس agent
دنبال فقدان يا ناكامى ايجاد مى شود. در
شرايط طبيعى يس از جند ساعت يا جند روز
از بين مى رود؛ اما هر كاه حالت افسردكى
ادامه ييدا كند و در سلامتى فرد تاثير معنى
ا ا 00 ك0 hCOMeS]R)
ال را
صفحه 42:
تاریخچه ی افسرد گی
این اختلال از زمان بابلی ها مورد شناسایی قرار گرفته بود. کلمه ی 1260۲655101
یا افسردگی از عبارت تر تاها به معنای در هم فشرده شدن گرفته
با |
ey ee SS) 7ب ۱
انسردگی به واسطه ی نفوذ و تسلط ارواح شیطانی بر انسان به وجود می آید.
مارتين لوتر. اصلاح طلب مذهبى آلمانى نوشت: تمامى سنكينى روح و ماليخوليا از
صفحه 43:
۱
افرادی جن زده. شیطانی, مالیخولیای پا ملانکولیک خوانده می شدند. به همین دلیل
eerses SI eRSCP ene IS) onic cee ON SETS COROT RI 1۱
جن)» حجامت. جن گیری و سال های اخیر با دوش گرفتن آرامش بخش تحت درمان
قرار مى كرفت. در نهايت با كشف داروى ضد افسردكى در دهه ى ٠ع ميلادى و
تسكين افسردكى با تجويز اين داروهاء كم كم روش هاى خرافى برجيده شد.
صفحه 44:
ee Sod
در زبان روزمره اصطلاح افسردكى براى اشاره به يك حالت احساسى.؛ واكنش به
يك موقعيت و شيوه رفتار مختص به فرد به كار مى رود. افسردكى,.اغتشاشى در
خلق است كه با درجات متفاوت غمكينىء ياسء تنهايىء نا اميدى. شك در مورد
خويشتن و احساس كناه مشخص مى شود. بنابراين با اين توضيحات بايستى
احساس افسردگی را از اختلال تفکیک نمود. همه ی ما گاهی احساس دلتنگی و
غم مى كنيم. اين احساس ها جزء طبيعى موجود انسان است و بنابراين در
مقاطعى كوتاه. فرد را تحت تأثير قرار مى دهند. ولى افسردكى به عنوان يك اختلال
ا ا ل ا كت
بت 1ت
صفحه 45:
45
صفحه 46:
انواع افسردكى
احساس افسردكى
داغديدكى يا واكنش سوك
اختلال سازكارى با خلق افسرده
eb ea ا ل ۳[
اختلال دو قطبى و ادوارى خويى
اختلال دلبستكى واكنشى
۰ اختلال خلقی پا افسردگی فصلی
صفحه 47:
arr urn Pep
Leper) ن است به صورت های زیر زندگی آدمی را تحت قرار دهد:
فسرا Ss
۱ ل clus 2)
". نغييرات در رفتار و نكرش
”. تغييرات جسمانى و شكايات بدنى
صفحه 48:
تغییرات در احساسات و ادراکات
يه هاى مكرر يا فقدان ياسخ دهى عاطفى
توانى از لذت بردن از هر جيزى
Rep ery eal Car eC pe pe) ere ore
۱ Wg) Rt)
صفحه 49:
بينى نسبت به آينده
(Sales Gola! El
ات۳
1 YapCORE Peete ees ECON
صفحه 50:
تغییرات در رفتار و نگرش
| فقدان علاقه به فعالیت های قبلی و کناره گیری از دیگران
3 غفلت از مسئولپت ها و توجه نکردن به ظاهر شخصر
3 تحریک پذیری و به آسانی دستخوش خشم شدن
1
صفحه 51:
۳
1 کاهش توان حافظه. ناتوانی در تمرکز, بلا تصمیمی و آشفتگر
0
صفحه 52:
تغييرات جسمانى و شكايات بدنى
| خستگی مزمن و فقدان انرژی
۱
SEP SOR eae) | 2
یا خواب بیش از حد
g ops dy Lossy
PEO Ruy weg ا
صفحه 53:
2 ۱۱۳
ل ل کارکردهای روده ای مثل یبوست
cle ad >I لك
3 کاهش يا افزايش غیر متعارف وزن
2
صفحه 54:
تاثير ورزش بر سلامت و بهداشت روان
فات بسيارى نشان داده است كه ورزش علاوه بر
اينكه ابزار ارزشمندى براى حفظ سلامت جسمانى
oer ل ا ل ل ا See ST
از بروز ناهنجاریهای روانی نیز دارد. ورزش از اضطراب و
افسردگی میکاهد و اعتماد به نفس را افزایش میدهد.
به طور كلى كسانى كه فعاليتهاى جسمى و تمرينات
ورزشى را انجام مىدهند داراى هوش بيشتر. خستكى
کمتر نظم و انگیزه. اعتماد به نفس و بازدهى بيشتر
صفحه 55:
ورزش بوییّه در سنین کودکی و نوجوانی
مفر سالمى براى آزاد كردن انرثىهاى
اس سس ات رای سید سار
لذتبخش و آرامشدهنده است. شركت در
فعاليتهاى ورزشى به اجتماعى شدن؛»
كسب مهارت و كفايت و همجنين
ا رت
میکند.
صفحه 56: