صفحه 1:
صفحه 2:
سمینار کارشناسی ارشد
دانشجویان علوم دامى
Department of Animal Science, Isfahan University of
Technology
صفحه 3:
1 EP
1 ap
a
Yr
* اهداف این درس
۱- آشنایی دانشجویان با شیوه ارایه یک سمینار علمی
۲- تمرین ارایه یک موضوع در کلاس به منظور کسب مهارت های ارایه
۳- ارزیابی کیفیت ارایه و نقد نکات مهم ارایه
۴- تسلط علمی بیشتر در ارایه یکی موضوع علمی مورد علاقه دانشجو
صفحه 4:
X—_ 2
* چگونه برای ارایه یک سمينار علمى آماده شويد؟
۱- مقدمه
۲- چه چیز Sago alll
*موضوع چیست؟
* هدف چیست؟
* مخاطب کیست؟
* انواع اراید؟
صفحه 5:
۳٩
۰ چگونه برای ارایه یک سمینار علمی آماده شوید؟ *
چگونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟ -۲
؟ مقدمه
* ساختار
؟ انتخاب نکات و عناوین
* طراحی
؟ نکات هنری
* راهنماییهایی برای آماده کردن اسلایدهای ارایه
صفحه 6:
SE }8 8 7س
ap
* چگونه برای ارایه یک سمینار علمی آماده شوید؟ .,
۴- هنگام ارایه چه کار کنید؟
جتکانی باند مقاضی aga)
* چگونه برای ارایه آماده شوید؟
* راهنماییهایی برای ارایه کننده
۵- چگونه گام به گام یک ارایه را آماده کنید؟
صفحه 7:
dodo
یک مهارت بسیار مهم که معمولاً نادیده گرفته میشود و به قدر کافی 2
تمرين نمى شود؟
توانايى ارتباط شفاهى موّثر و انتقال پیام مورد نظر
صفحه 8:
ىم ا ااا <<
ae
۰
eo ~
* معه مه (دامه)
لا روش ارايه درست را ياد بگیرید:
9 يك ارایهی سادهی در کلاس درس
* ارايدى نتايج يكك كار يزوهشى در يكك گردهمایی
* حتی معرفی خودتان به کسانی که شما را نمیشناسند
صفحه 9:
۰
مقدم دام
لا کمی که بهتر به دنیای امروز نگاه کنیم به روشنی میبینیم که ارتباطات
آنقدر نقش مهمی پیدا کرده است که افراد موفق فقط کسانی هستند که بتوانند
دانسته هاء یافته هاء انديشه ها و احساس خود را بهتر و موثرتر ارایه کنند.
صفحه 10:
1 EP
ae
* چه چیزی را ارایه دهید؟
لت در یک ارایه خوب باید موضوع اصلی که پیش فرض مخاطبان هست
پرداخته شود.
لت یکی از مهم ترین قوانین این است که فقط زمانی باید به فکر ارایه بیفتید
که واقعاً مطلیی برای گفتن داشته باشید.
صفحه 11:
* چه چیزی را ارایه دهید؟ «
جملهی معروفی از جان ویدرسپون هست که می گوید:
ه رگز حرف نزنید مگر این که حرفی برای گفتن داشته باشید و
هنگامی که آن را گفتید. کلام تان را پابان دهید
صفحه 12:
<< ا EP
ae
* چه چیزی را ارایه دهید؟ «
لا براى داشتن يكك ارايمى خوب بايد به موضوع آنن کاملاً مسلط باشید»
سپس بیشتر آنچه میدانیم را رها کنیم و فقط به نکات مهم تر آن بيردازيد.
صفحه 13:
—_—_— ap
(ots جه جيزى را ارايه دهيد؟ *
لا انسانها در يكك جلسه تنها میتوانند تعداد محدودی نکته را بفهمند و به
خاطر بسپارند.
ل بنابراین ارایی شما باید یک فکتهی محوری داشته باشد.
لا ابندا باید پرسشهای مربوط به موضوع ارایه را در شنوند گان بیدار کنید و
نیازهایی در مخاطبان ایجاد کنید که پاسخ آنها به طور طبیعی منجر به OT
ely محوری ارایه شود.
صفحه 14:
1 EP
ae
* هدف چیست؟
در ارایه یک سخنرانی اهداف خاصی دنبال می شود:
* صرفا دادن اطلاعات به مخاطبان
. در بیشتر موارد قانع کردن آنها در مورد چیزی
"یا آموزش دادن و یا جذب کردن و برانگیختن مخاطبان در مورد چیزی
* گاهی هدف تنها سرگرم کردن آنها
بنابراین طراحی یک ارایه بستگی به هدفی دارد که از آن انتظار دارید
صفحه 15:
1 EP
ae
8 7
هدف چیست؟ (ادامه)
لا شیومی نزدیک شدن به موضوع و طرح آن نیازمند این است که بدانید
يس از اتمام ارايه» چه اثری بر مخاطبان گذاشته اید.
هدف باید چیزی باشد که هم برای شما (ارایه دهنده) و هم برای
مخاطبان مفید باشد
این هدف چه کلی باشد و چه کاملاً دقیق و مشخص بهتر است در یک یا
چند جمله نوشته شود.
صفحه 16:
1 عم
ap
We
+
یه
Q
لا برای آفریدن یک ارایه ی موفق نیاز دارید بدانید چگونه آسن را با
مخاطبان سا زگار کنید و سپس به صورتی اثربخش آن را ارایه کنید.
استفاده از گرافیکهای فانتزی هیچ گاه جای طراحی و سازماندهی ارایه
برای مخاطبان را نمی گيرند.
صفحه 17:
— ap
مخاطب کیست؟ دام 0
لايك قانون كلى براى ارايه سمينار اين است كه بيش از درست كردن
اسلايدها
هرجه مىتوانى درباردى مخاطبان اطلاعات جمع كن
a ارایمی شما بايد سير منطقى يرس شهايى كه ناخودآ كاه براى مخاطبان به
وجود میآید را دنبال کند.
صفحه 18:
1 EP
ae
ey مخاطب کیست؟ (ادامه)
لا مخاطبان معمولا به لایههای مختلفی تقسیم میشوند:
* بعضی کاملاً با جزئیات آنچه شما میخواهید ارایه دهید آشنا هستند.
* بعضی تنها با کلیات حوزهای که قرار است ارایه شود آشنا هستند.
* بعضی اصلاً هیچ نمیدانند یا مقداری بسیار اند ک در جریان هستند.
صفحه 19:
1 EP
ae
(wisi) Sma” مخاطب *
ل اگر میخواهید مخاطبان نکات مهم پیام شما را به خاطر بسبارند» بايد هر
نکته را به ۳ تا ۶ روش مختلف بیان کنید.
لت اگر نکتهای را یک بار بگویید در پایان ارایه تنها ۱۰ درصد از مخاطبان آن
را به خاطر می آورند. اما اگر ۶ بار تکرار شود این عدد به ٩۰ درصد میرسد.
صفحه 20:
<< ا EP
ae
تي
* مخاطب کیست؟ (داء
لا بدون تكرار ۴۰ درصد از مخاطبان تقریبا هممی نکاتی که ارایه کردهاید
را ظرف ۲۰ دقيقه پس از اتمام آنن فراموش میکنند. ظرف ۲۴ ساعت ۷۰
درصد از مخاطبان تقریبا ۱۰۰ درصد پیام شما را فراموش می کنند.
صفحه 21:
aD
7 انواع ارایه: *
زير 3 د:
لا به طور معمول ارايه ها در يكى از دستههاى زير قرار مى كير
" نتايج يكك كار يزوهشى
* مقاله یا گزارش تکنیکم
* گزارش پیشرفت
* گزارش پروژه
* آموزش (نت های کلاسی)
* پيشنهاد نامه (پروپوزال)
* معرفی یک محصول
صفحه 22:
1 EP
ae
* انواع ارايه: ردس
3 با توجه به جميع موارد بايد نوع ارایهی خود را انتخاب کنید.
به عنوان مثال اگر هدف از ارایه یک پروپوزال جذب سرمایهی مخاطبان
است. پس جذابیت و دقیق به نظر آمدن طرح پیشنهادی بسیار مهم
است.
در این حالت باید استراتژی پيشنهاد شده به عنوان منطقى ترين» موثرترین»
اقتصادیترین و قابل بازبینیترین روش توجیه شود.
صفحه 23:
08
oo انواع ارابه: (ادامه)
لادر نهایت آنچه باید در ذهن مخاطبان قرار بگیرد این است که:
” این پيشنهاد به نفع هردوطرف است
" تیم پيشنهاد دهنده تواناییها و آمادگی قبلی لازم برای انجام پروژه را دارد
" زمان و قیمت پيشنهادشده برای آن معقول است
صفحه 24:
1 EP
ae
* چگونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟
لادر حال حاضر ارايه دادن ER موضوع تقريباً به معنى آماده كردن تعدادى
«| Microsoft Power Point sts اسلايد با برنامهاى
لا در هنكام ارايه؛ ابزارهای مختلفی در اختیار داریم که در واقع نوعبی
«اسیاببازی» هستند!
لا استفاده از این ابزارها در ارایه خیلی مفید است. به شرطی که باعث نشوند
کنترل از دست ارایه کننده خارج شود.
صفحه 25:
1 EP
ae
چکونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟ «س
O انواع ابزارهایی که برای ارایه یک سمینار در اختیار دارید را بشناسید:
*شکل
* نمودار
* ساختار اسلایدها
= یادداشتهایی که از سخنرانی به حاضران در جلسه داده میشود
صفحه 26:
4 1
* چگونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟
لا اگر مطلب ارایه شده زیاد باشد شنوندگان زود کسل میشوند و اگر
تفریح زیاد باشد این سال برایشان پیش میآید که چیز به درد بخوری
یاد گر فتهاند یا نه.
لا سوال مهمی که پاسخ دادن به آن اهمیت دارد اين است که
مخاطبین چه چیزی از ما میخواهند؟
صفحه 27:
1 EP
ae
* چکونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟ ۱«
روش ارایمی ما باید بگونه ای باشد که بر مخاطبین بیشترین اثر را داشته
باشد. به همین خاطر باید سه سوال را در ذهنمان داشته باشیم:
* حاضرین چه میبینند؟
* چه میشنوند؟
* چه احساسی پیدا می کنند؟
صفحه 28:
2 #۳
* چکونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟ ۱
لا طوری صحبت کنید که شنونده بتولند براحتی منظور شما را متوجه شود و
ضمناً بتواند مطلب را دنبال کند.
0
به همین دلیل پيشنهاد میشود کارتان را به سه بخش تقسیم کنید:
* معرفی مطلب
* بدنهی اصلیی
" نتيجه كيرى
صفحه 29:
— ap
چکونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟ ««س
لس یک ارایهی خوب ممکن است ساختاری بشرح زیر داشته باشد:
یک شروع که با جلب توجه همراه باشد -۱
مرور کوتاهی در مورد موضوع -۲
مطرح کردن صورت مسأله -۳
ارایه راه حل یا راه حل ها -۴
۵-شرح این که چگونه مى توان اين راه حل را اجرا کرد
۶- خلاصه و نتیجه گیری
صفحه 30:
4 1
* جكونه اسلايدهاى ارايه را آماده (is SAT
با انتخاب نکات و عناوین مناسب برای هر اسلاید می توانید ارایه را کامل
تر کنید.
در ارایه نتایج یک تحقیق این که کمی از تاریخچه و کارهای دیگران
بگویید خیلی خوب است. ولی فراموش نکنید که این ارایه برای نشان دادن
کارهای خودتان است.
صفحه 31:
— ج a
,«( چگونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟
لازم نیست جزئیات دقیق و کامل کارتان را بگویید. فقط روال منطقی و
کلی کار کافیست.
لس در مورد قابلیتها و برتریهای کارتان بر دیگر کارهای مشابه مانور دهید.
03
کافیست جزئیات را در حدی توضیح دهید که شنوند گان علاقهمند شوند
تا دربارمی آلن مطالعه کنند» نه این که هممی مطالب مربوطه را خودتان به
آنها بگویید!
صفحه 32:
5 a
چکونه اسلایدهای ارایه را آماده كنيك؟ (دامه) og
لأ قانونی با عنوان قانون بيست - هشتاك وجود دارد که چنین می گوید:
۰ درصد مطالب ۸۰ درصد اهمیت دارند و ۸۰ درصد باقیمانده
فقط ۲۰ درصد اهمیبت دارند
الاجون شما بايد نتايج یک کار ۵۰۰ ساعته را در ۲۰ دقیقه ارایه کنید. لازم
است فقط به همان ۰ درصد مهم مطالب بپردازید.
صفحه 33:
2 ۳۳
** جكونه اسلايدهاى ارايه را آماده كنيد؟ ردس
لا درهنكام ارايه» هميشه نكاتى از كارتان را نكفته باقى بكذاريد.
لا مهمترين عامل قضاوت ديكّران درباره كار شما عنوان كارتان است كه بايد:
" دقيق و کوتاه و گویا باشد. (حداکثر ۱۰ الی ۱۲ کلمه)
۴ نکات اصلی کارتان را ذکر کند.
* کلمات کلیدی کارتان را شامل شود.
* تفاوت کار شما را با بقیهی کارهای مشابه نشان دهد.
" تا حد ممکن جذاب باشد.
صفحه 34:
1
i
** جكونه اسلايدهاى ارايه را آماده (wis SAWS
لا سوال اصلى اينست: مى خواهيد بيننده اول جه جيزى را ببيند؟
اگر آموزش کافی در زمینهی طراحی ندیده باشید مشکل است که بگویید
چه را باید کجا گذاشت تا آن پیغامی را که میخواهید خوب و بدون کم و
کاست منتقل کند.
صفحه 35:
9
** جكونه اسلايدهاى ارايه را آماده كنيم؟ دس
U1 نکتهی اساسی یک طراحی خوب» ساسله مراتب چیزهایی است که
حاضرین جلسه در اسلایدها میبینند.
A ردهبندی کردن مطالب یک اسلاید بر اساس اهمیت شان خیلی مهم است.
بنابراین دایما از خودتان بپرسید:
می خواهم بیننده؛ اول چه چیزی را ببیند
صفحه 36:
— ج aS
oe
* چکونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟ ۱
U1 قاعدتاً اولین چیزی که بیننده به آن توجه می کند عنوان یک اسلاید است.
اما بقیمی مطالب داخل اسلاید چه می باشد؟ به همه به یک اندازه وزن داده
اید؟
باید یک روشی در پیش بگیرید که مطالب مختلف را (توی یک اسلاید)
بر اساس اهمیت شان از هم جدا کنید. روشی که میشود با آتن اين كار را
انجام داد ایجاد کردن تفاوت است.
صفحه 37:
۳۳ ap
۱ چکونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟ *
لأ برای تفاوت ایجاد کردن راههای مختلفسی وجود دارد: گروه بندی و
)... فاصله دادن اندازمی نوشتهها و شیومی آنها 00100 با 112۵186 يا
.... رنگ و
نکتهی خیلی مهمی که موقع درست كردن اين موارد وجود دارد اين
است كه سادشكى را فراموش نكنيد. هر جه بيشتر سادكى را مدنظر قرار
aw اسلايدهاتان خواناتر مى شوند.
صفحه 38:
1 E>
“ چگونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟ ««سم
این نکته را به خاطر داشته باشید:
فضای خالی روی اسلاید دوست شماست! سعی نکنبد حتما آن
را کامل نمایید!
صفحه 39:
عم 1
ay
* چکونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟ ۱
O چگونه می توان تفاوت ایجاد کرد؟
GF اولین ابزاری که برای این کار دارید اندازمی متن می باشد. به خاطر داشته
باشید: هیچ وقت نباید بیشتر از سهتا اندازی مختلف برای متن کل
اسلایدهایتان داشته باشید. چون باعث سرد رگمی بیننده میشود.
Qa ابزار بعدی شیوهی نوشتن متن است. 1010 نوشتن متن» Italic
کردن» یا استفاده از یک قلم دیگر راه هایی برای اینکار هستند.
صفحه 40:
4 1
* جكونه اسلايدهاى ارايه را آماده كنيد؟ ردس
الا با رنكك هم خيلى خوب مىشود تفاوتها را نشان داد. آلن بخشى كه
رنكش با بقيه فرق مى كند» خیلی خوب تفاوت را نشان میدهد.
ل وقتى رنكك يكك قسمتى را عوض مى كنيد بايد در نظر داشته باشيد كه اين
كار را زياد انجام ندهيد. ضمناً رنككها را به كونه اى انتخاب كنيد كه به
اندازهی کافی با هم فرق داشته باشند.
صفحه 41:
4 1
“ چکونه اسلایدهای ارایه را آماده كنيك؟ (دامه)
لا اغراق کردن یکی از راه های ایجاد تفاوت است. اغراق کردن در اندازمی
متنء در رنكك» در کادر بندی و ... . مثلاً وقتتى اندازمی Gale بزركترين
متنها ۳۲ می باشد » یک کلمه را با اندازهی ۴۸ بنویسید!
ایا وسط یک متن کاملا سیاه و سفید یک کلمه را بزرگ و قرمز بنویسید.
فقط بر روی یک مورد اغراق کنید!
صفحه 42:
* چکونه اسلایدهای ارایه را آماده کنید؟ ۱
ایک نکتمی مهم را مد نظر داشته باشید؛ این که وقتی یک طراحی را در
پیش كرفتيد» در تمام اسلایدهای مورد ارایه باید همان طراحی را استفاده
كنيد!
صفحه 43:
<_< EP
ae
* چگونه برای انجام سخنرانی آماده شوید؟
یک مثال نسبتاً مشهور وجود دارد که میگوید: آماده شدن برای یکث
ارائه شبیه بستن یک کولهپشتی برای کوهنوردی است.
لا مطمئن باشید که دربارمی موضوع خاصی که میخواهید مطلبی ارائه
دهید از همه قویتر هستبد. در واقع فقط شما هستید که به طور متم رکز روی
oT کار کردهاید.
پس به خودتان اعتماد داشته باشید
صفحه 44:
* چگونه برای انجام سخنرانی آماده شوید؟ «
لا حبماً بايد ارايهسى خود راء از قبل تمرين كنيد و سعى كنيد كلمات و
عبارتهاى مناسب را بيدا كنيد.
لأمثالها حتماً بايد ييش از ارايه طرح شده باشند.
صفحه 45:
** چند تکته مهم برای یک ارایه خوب
0 هنگام ارایمی شفاهی طوری بایستید که پاها کمی بیشتر از حد معمول از
هم باز باشند.
۵ هنكام ارايه زياد قدم نزنيد.
0 وقت ارایه به همه نگاه کنید و همه را مخاطب گفتار خود بدانید.
0 طوری بایستید که جلوی نور پرژکتور را نگیرید.
صفحه 46:
* چند نکته مهم برای یک ارایه خوب
0 سوالات را پیشبینی کنید و پاسخهای مناسب را از قبل آماده کنید.
0 حتی اگر میخواهید کار کامل و بینقصی انجام دهید. چند اسلاید برای
پاسخ به سوالاتی که پیشبینی میکنیده تهیه کنید.
0 طوری بایستید که بدنتان کاملا رو به مخاطبان باشد.
0 زمین را زیر پای خودتان احساس کنبد!
0 نفس عمیق بکشید!
صفحه 47:
5 ae
a
* چند نکته مهم برای یک ارایه خوب
0 اطلاعات جدید و صحیح را تهیه و ارایه نمایید.
0 لیستی از نکات مهم سخنرانی خود را تهیه نمایید.
0 تمام صحبت هایتان را طبق برنامه سخنرانی خود تمرین نمایید.
0 نتایج پژوهش های موردی را که در زمینه موضوع سخنرانی شما انجام
شده است با زگو کنید.
۵ استوار و مصمم بوده و از نظر ظاهر» مرتب و تمیز باشید.
0 شکیبا بوده و بر هیجان خود غلبه کنید.
صفحه 48:
— wD
a
چند نکته مهم برای یک ارایه خوب *
در حالیکه اختیارحاضران و قدرت جلسه در دست شماست خود را برتر از 0
دیگران نشمارید.
به موضوع احاطه داشته باشید. زیرا بدون احاطه کامل بر موضوع» سخن 0
گفتن ارزش لازم را نخواهد داشت.
سعى كنيد ه رگز فراموشی بر شما چیره نشود. 0
به موضوع سخنرانی توجه کامل داشته و فقط درباره آن صحبت نمایید. 0
0 تقدم و تأخر مطالبی را که قصد بیان آنها را دارید» بخاطر بسپارید.
صفحه 49:
1 i
ae
** چند نکته مهم برای یک ارایه خوب
0 تمام توجه خود را به شنوندگان متمرکز نموده و میزان علاقمندی آنان را
به موضوع سخنرانی افزایش دهید.
0 به سوالات حضاره با صبر و حوصله کافی گوش دهید.
0 اعتماد به نفس و جرّت کامل برای سخن گفتن داشته باشید و این اعتماد
بر اثر تمرین» علاقه و جدیت در کار حاصل می گردد.
0 میل به سخنرانی و خوب حرف زدن داشته باشید.
صفحه 50:
1 EP
ae
* چند نکته مهم برای یکت ارایه خوب
0 شنوندگان را واقعاً دوست داشته باشید و احترام لازم را برای آنها قایل
شوید.
0 با میل و هیجان صحبت نموده و از ته قلب جملات خود را ادا کنید.