صفحه 1:
زر
صفحه 2:
ule g Syl shud
صفحه 3:
i 1 أن
رانشکده مذبریت
صفحه 4:
ار تشر بر سره
: تلفن
217
0912 - 602 - 399
reer yw Perey
010010
صفحه 5:
0
)جا هر
صفحه 6:
شاخص ادر لكفساد جيست؟ .0 (Oa)
Corruption Perception Index
per Pees yee ee)
شاخص ادراک فسادسازمان شفافیت بین الملل»شاخصی است که بر اساس آن
کشور هابرحسب درجه فسادی که تصور می شود درمیان مقامات رسمی
وسياسى آن ها وجودداشته باشدء رتبه بندى مى شوند. اين شاخص يك
شاخص تركيبى استء كه ازتلفيق اطلاعات مرتبط بافساد كه ازنظرسنجى
هايى که از افر اد خبره توسط تعدادی ازنهادهای معروف بین المللی
۱ WEEE GY BE PMP ا Rene
هاى بازركانان وتحليل كران درسطح جهانى وهم شامل خبركان درون
.كشورها است كه مورد ارزيابى قرار مى كيرد
صفحه 7:
فساد درلینشاخصچگونه تعریفمیشود؟ .6
تعریف. فساد
ار ۱
50-5
لك errs ل ا ا
نظرسنجى هايى كه براى كردآورى اطلاعات اين شاخص صورت
مى كيرد سؤالاتشان درجهت ارتباط با استفاده سوء ازقدرت دولتى
يران سات Seley به عنوان مثال» تأکید اين يرسش ها
eT Se eee Tee Snob et TESTE Soe
به این پرسش هاء منابع مورد پرسش تفاوتی میان فساد اداری وفساد
سیاسی ویا فساد خرد با فساد کلان قائل نمی شوند.
صفحه 8:
جرا لينرشاخص صرفاً بر”ادرلكك ياسخ .©
دهندگانلستوار لست؟
ا ۱9
| ار
.جون تعداد بازجويى هايا دادكاه هاى تشكيل شده دركشور
اين ككونه اطلاعات منعكس كننده ميزان واقعى فساد نيستء بلكه
بيشتركوياى كيفيت بازجويى هاء محاكمه هاء يافساد انعكاس يافته
تررسائة ها است. بنابراين» تنها روش كَرَدَاوَرَىَ اطلاعات تطبيقى
تأكيد براطلاعات تجربى يا ادراك كسانى است كه به مستقيم ترين
.وجه با واقعيت فساد دريك كشور مواجه هستند» می باشد
صفحه 9:
لیا لین شاخصه معیار معتبر یی رلیسنجشمیزان. ۴)
فساد ادرلکشدهم در ی کک شور لست؟
ازنظر سنجش ادراک فساد» اين شاخص یک ابزارسنجش قایل
ere eo) ا رت
اطلاعاتى درموريد يك كشور كه كم باشد يا زياد طبعاً
تفاوت می کنند. این تفاوت توسط دامنه اعتماد» میزان
اعتبار شاخص.را.در مورد نمره يك كشور.يا رتبه آن »
نشان می دهد.
صفحه 10:
1 ار 5
تخصيصك مكهء مويه ۱
" بعضى ازكشورهايى كه كمك مالى به ديككر كشورها مى كنند»
درتصميم شان براى تخصيص اين اعتبارات» اين شاخص رامورد
توجه قرار می دهند» وتلاش مى كنند تا نمره كشورها درميزان فساد
را درتعيين اين كه به جه كشورى کمک مالی بکنند يا نکنند ملاک
See
البته خود سازمان شفافيت بين الملل» جنين استفاده اى را توصيه نمى
کند. کشورهایی که تصور می شود فاسدترین کشورها 20
ا 4 aR We Sp OG SONS ا كم
SEES SSeS see Te Sere eter Stony
فساد نیاز دارند .
صفحه 11:
اكر اين باور وجود دارد كه كشورى كرفتار فساد استء اين
نكته بايد به عنوان نشانه اى براى كشورهاى اعتباردهنده به
شمار آید که در کشور سرمایه گذاری به شیوه ای روشمند
بايد براى مقابله با فساد صوررت يذيرد.
ا ا ل ل SEB ie Perret eK
هاى توسعه مهمى را دركشورهايى كه دجار عارضه فساد
هستند تأمین مالی کنند» آن ها باید توجه ویژه ای به
ار وا اسان eg) SAL زارت دا
کنترل مناسبی باید تعبیه شوند .
صفحه 12:
ار ور ۱ ۶ (2
( تعداد كشورهاوتحتيوشش)
درسال 200096 شاخص ادرا ک فساد 99 کشور را از
نظر ميزان فساد رتبه بندى كرده است .
براى اين كه كشورى دررتبه بندى شاخص ادراك فساد
منظور گردد دست كم سه منبع لازم است.
درسال “0006© تعداد كشورهاى زيريوشش ©0629 مورد
este pe)
ار Re ee pepe ns eae eee
تعداد منابع اطلاعاتى مورد نياز افزايش يافته است.
صفحه 13:
كشور هاوجديد كه درسا[0(0(6 زیرپوشش. ۲
کشورهای زیردرسال 00(0(89 به فهرست سال <00()(6 افزوده شده
۰
». افغانستان ترك كه
. بورکنیافاسو 9 لائوس
ا ۲-۳
۶ کامبوج 0 ليبريا
©. كينه اكواتوريال 0 رواندا
260 ©). سومالى و
9). سوازيلند
صفحه 14:
لیا صحیح لستک شور وکه پایینکریننمرم .6
NG شاخص در لکفساد ers ۳ nip ee ea IY
ل Ip pe gr pwn و
CRIES SB OHNO BS Clee TO" Er COED Es Oren
کرده» کشوری است که به لحاظ میزان فساد متصور در
ميان کشورهاء رتبه اول را دارد. درحالی که در. جهان بیش
از 0000© کشور وجود دارد که تنها ©0959 کشور آن در
.این رتیه بندی منظور. شده اند
صفحه 15:
از ل a lg كا ”رتبه“ ae 0 ,9
اس سا
در حالى كه رتبه بندى كشورها تدوين يك شاخص را ممكن
ا ات ا اك الك ا 0 0 ۱
برای نشان دادن میزان فساد ادارک شده در یک كشور
مى باشد .
صفحه 16:
آیا نمرلتک شورها درشاخص در لکفساد یکسانل .(10)
میتولند با شاخص در لکفساد سااقبلمقایسه شود ؟
البتّه این شاخص نشان دهنده نقطه نظر بازرگانان وتحلیل
ا once STC ل oe tere ات
تحليل روند سال به سال را دارد.
Been ELD ا ve eee ae)
نمره مي تواند صرفا به دليل ورود كشورهاى جديد يا
خروج أن ها ازفهرست به راحتى تغيير كند. نمره بالاتر
نشان دهنده این است که پاسخ دهندگان رتبه بالاثری را
منظور كررده ونمره يائين تر نشان مى دهد كه آن ها
. بريداشتشان درجهت عكس تغيير كرده است
صفحه 17:
بنابراین» تغییر نمره سال به سال یک کشور نه تنها ز اییده
تغییرادر اک از عملکرد یک کشور است. بلکه حاصل تغییر
نمونه وروش مى باشد. هرسال بعضى ازمنابع به روز نمى
شوند واز فهرست حذف می شوند درحالى كه منابع جديدى
أفزوده مى شوند.
با تغییر پاسخ دهندگان وتغییر مختصری درروش, تغییرنمره
يك كشورء ممكن است هم جنين مربوط به اين حقيقت شود
ا ا ا ا
پرسیده شده است.
صفحه 18:
جرا با وجود قوّتها ضعفدر لصطلاحاتضخدفساد يأ .00
قرار گر فتندرمعرض رسو ل كت
een ۱
۱ er perry eer ge eee
كوتاه دشوار است. شاخص ادراك فساد برمبناى اطلاعات سه ساله
كذشته بنيان كذاشته شده است. اين بدان معنى است كه تغييرادراكات
ازفساد تنها در دوره هاى زمانى طولانى مدت امكان يذير است. به
PE a BNE الل ا PRP COPen PPE WT eS ts
مبارزه با فساد انجام داده باشند» که نتایج چشمگیری را 3
۱ ا BE s\n
اين احتمال وجود دارد كه اين تلاش ها- هرقدرهم موفقيت آميز- به
نحو شايسته اى اطلاع رسانى نشده باشد.
صفحه 19:
(9 Re Nob mary crue ewe enki
COLE I en C1 @ 1 @)]< near Urea = (DY (DS
ا re ار كك
ميزان تغييرات نشان مى دهدء با احتياط مى توان اين روند را نشان
2 is
بارابلاوس ۴ روسیه 0
كا ws .C
م ©. سرى لانكا
تری نیداد dO بر
0 0
كينه جديد يايائو 02. اوروكوا .©
درموارد بالا» تغييرات عينى دربرداشت ها دريك دوره سه ساله اتفاق
افتاده است .
صفحه 20:
(Sper stim HaSV Via ages
بهبود وضيعتوا دلشتك لند؟
با توجّه به همان نكاتى كه دربند ©0 كفته شد وبراساس اطلاعات مورد استفاده
ee ar) ا ا ال
0000© شامل كشورهاى زير مى شود :
9-9 آرژانتین 9 هنك كنك ٩
Wiel eC 9. زاين ل
۳ 0 اردن ۳
“4 استونی 9 تایران
See) Enns) فرانسه 9
گواتمالا 9.مولداوی CO 9
or nae نیجریه 0. يمن
صفحه 21:
شاخص در لکفساد لکنوندم ساك شدم لست 062
لیا روندهاییرا در طوللینسا لها میتولندرکشورها
مشاهدم كرد ؟
البته اين شاخص براى مقايسه در طول زمان طراحى نشده
Tea ا 0 ا ا ل ا
re Peer We corel pee eer 000
زمان را نشان نمی دهد زیرا که تغییرات در نمونه های
مورد مطالعه» روش ها ونيز تغييرات درفهرست منابع
. مورد استناد شاخص را دربرخواهد داشت
صفحه 22:
با وجود این تحلیل این شاخص وترکیب اطلاعات مورد استفاده
درآن که درسال 00(0(9 توسط دکتر لامبزدراف صورت
گرفته یافته های اولیّه ای را در مورد روند نزدیک به 600
,کشور از 98 تا 00089 را نشان می دهد
9 On PON Pp hse sn Ps pee
اد ادرلكشدم are ۳۳ هه 99 6
©000© در جلسه ©© شماره © دانشكاهلن 8535523. ( سال
صفحه 23:
منابع اه استفادم برلوشاخص 25)
ادر لکفساد کدلمند؟
این شاخص درسال 0028 اطلاعاتش را از 10 منبع مختلف
۱
کار مان تفا
بين الملل تلاش مى كند كه منابع مورد استفاده اش از
بالاترين كيفيت اطلاعاتى برخوردار بوده واصل نظرسنجى با كمال
صكحّت ودرستى انجام شده باشد. براى ارزيابى ما اين كه اطلاعات
اين مراكز بايد ازمستندات كافى برخوردار بوده وبراى داورى بر
روى اعتبارآن بتوان اطمينان بيدا كرد .
اين اطلاعات براى سازمان شفافيت بين الملل بدون هيج هزينه اى
تأمين مى شود واطلاعات أن قابل افشاء نيستند.
صفحه 24:
:نهادهايى كه اين اطلاعات را ارائه مى كنندعبارتنداز
Columbia University (CU)1. tes 26s
Economist Intelligence واحداطلاعاتلقتصادى.2 )لااع) غأضلا
Freedom House (FH)3 خانه آزادى.
واكك ررك كور »نا niga sme
مرکز ل رد ل
International Institute for Management
Development
9. گروه تجارت بین المللی
Merchant International Group ( MIG)
صفحه 25:
مرکز مشاوره ریسک سیاسی اقتصادی(6 ۳۴ظ)
Political and Economic Rick Consultancy
©. كميسيون اقتصادى سازمان ملل براى افريقا (/,2/االا)
United Nations Economic Commission for Africa
لجلاسلقتصادىجهان. 9 (WEF)
World Economic Forum
مرکز تحفیقاتب از ار هایجهانی, 10 (WMRC)
World Markets Research Center
ROUSE B7) BM Ol J -ieaCe\e|o) (ole Va eet REIS
صفحه 26:
Cent ye UNE a TES
نظرسنجی ازبازرگانان وتحلیل گران کشورها صورت
می گیرد» شامل نظرسنجی هایی از کارکنان همان کشور.
مهم است که توجه شود که نقطه نظرات اهالی یک کشور
ere ee ee eye Sere) كه
انكشوربرخورداراست» درگذشته » متخصصانی که
رد
قرار می گرفتند» اغلب بازرگان کشورهای صنعتی بودند »
ال رس
یافته نبود.
صفحه 27:
به مرور زمانء اين رويه تغييركرد وبهاى بيشترى به
پاسخگویان کشورهای با اقتصاد در حال رشد داده شد.
به طور خلاصه » شاخص ادراك فسادء برداشت هايى را
20 ا WE WERE LES
محدوديت هاى فرهنكى نبوده وفقط از متخصصان ارويايى
00 re Cer
صفحه 28:
5 3 vd 5 a
حرا به جاومتخصصانو خبر كاناز عامّه تک
مردم ذ نظرسنجئنمىوشود ؟
[0 rere Ce epee ere pap > ane Teen eer
با گذشت زمان این قسمت با وجود آن که قدمت سه ساله داشت
از شاخص حذف شد وسازمان شفافيت بين الملل تصميم كرفت تا
منحصرا نقطه نظر متخصصان وخبرگان را دراين شاخص مورد
.استفاده قرار دهد
دلیل آن هم اين بود که درحالی که نظرسنجی ها به خودی خود میان
أنواع فساد تمايزى قايل نمى شوندء أمّا احساس شد كه متخصصان
بازركانى ازعامّه مردم براى تشخيص فسادهاى كلان تحليل دقيق
ترى دارند. جنين فرض شد كه عامّه مردم بيشتر با وجود (يا عدم
وجود ) فسادهاى خرد سروكار وآشنايى دارند .
صفحه 29:
این نکته مورد نظرارزیابی های عامه مردم از سطوح فساد
بوده است . به ویژه به عنوان راهی برای مقایسه پیشرفت
طرح های مقابله با فساد در کشورها . به همین منظور»
سازمان شفافیت بین الملل» یک ابزار سنجش جدیدی به نام
(Global Corruption Barometer) ” سنجه
een eee
طراحى كرد تا احساس عمومى مردم را نسبت به تجربه آن ها
. دربرخورد با فساد بسنجد
صفحه 30:
لینشاخص چکر نه محاسبه میشود؟ .10
ere eyes ل
تحليل اطلاعات از بالاترين كيفيت برخوردار است» سازمان شفافيت
بین الملل تلاش های بسیاری را انجام داده است. روش محاسبه
cero lve peep a] een iy رك
متخصصان به نام ب بین المللی در زمینه آمارو اقتصاد سنجی فساد
ey Ailes llpeg ara زار ا كرك اعضاء اين كميته ها دائماً
درحال ييشنهاد براى بهسازى شاخص هستندء اما اين مديريت
سازمان.اتخاذ.مى.نمايد. كارهاى.آمارى شاخص.در_دانشكاه .تحت
ع ل لتر
]6151 الا )ياسائولامبردرف انجام مى كيرد.
Ss HPI BN) ا ا 5 ۱۳
ned ا ا لا ا 100
صفحه 31:
در لیندم چه ک شور هایی مشمو لمحاسبه شاخص . CS
در
کشورهایی که درحال حاضر دو دسته اطلاعات درباره آن ها موجود است »
J) tbe:
۱ rae)
2 ۳
3. و 0 گینه - بیسائو
01 بسوتان
م ce) ۹
جمهورولفریقایمرکزی 6 کرم شمالی.6
دومينيكا پورتوریکی و .7
تیمورشرقی £5.40 .8
060 Sp es te Beane ا ا
۳ TORT e eee Om eC wes BEN
صفحه 32:
are eo SE ee FO ee ce CQ I Poe
1. 5x4 dO آندورا
لنكولا 0 مارتینیک,2
ارو ©0. لنتايلطند .3
برونئئ رح
کیپورد cm سائو توم وپرینسیپ .5
Spank سنتکیتزونویس. 6
جويوتى ۵
Pmt (Cn IPN Pek Ppp ern ان
لیختنلشتاین ee Se ens)
براى كليه كشورهاى يادشده دست كم دودسته يا بيشتراطلاعات لازم است
.تا به کشور های مشمول محاسبه شاخص ببپیوندند
صفحه 33:
0 . تفاوت میان شاخص دراک فساد*
و" سنجه فساد جهانی " در چیست ؟
(6CO)
شاخص ادراک فساد میزان ادراک فساد را درکشورها
eres tl A ee NE 5 Gets ea
نسبت به فساد وتجربه فساد درمیان عامّه مردم را برآورد
مى كند . سنجه فساد جهانى كه براى نخستين بار درسال
9 ميلادى منتشرشدء مى تواند دريك دوره زمانى
نشانگر تأثیر مبارزه با فساد درون کشورها باشد .
صفحه 34:
جه تفاوتىلستميانٌشاخص ادر لكفساد“ و .)©
ايك 000
(Gz See a Oa
درحالی که " شاخص ادراک فساد " نشانگرمیزان as فساد در یک
crise erp seen rem apr 1
درکشورهای عمده صادر کننده به پرداخت رشوه درخارج است -
Oar) gree ۱[
شاخص رشوه دهندكان» كوياى اين نكته است كه فساد درمعاملات
ا ۱ ا ENE SE BVOC ne SES
هردو می شود. بنابراین » شاخص رشوه دهندگان » مکمل شاخص
. ادراک فساد است
SE See Dee el ا م
. ( وتحتهمین عنولندرپایگام لطلاع رسانیقابلدسترسیلست
صفحه 35:
ا Papers ۱۹
EEN ال ل
رسالت" شاخص رشوه دهندگان" سازمان شفافیت بین الملل» رتبه بندی
كشورهاى صادركننده بيش تازجهان است ازنظر درجه اى كه
ا اا ا ل ل ا ل تر
احتمال يرداخت رشوه به مقامات دولتى ارشد دراقتصاد بازارهاى
کلیدی درحال نضح را دارند. به طورخلاصه اين شاخص بُعد يا
Wee Pe SES ABE OEE SETS Siecle Sa
رشوه داده مى شودء مى سنجد. براساس اين شاخصء كشورها
03 ا ال 2ت اا er pe
:سؤال زيررتبه بندى شده مى شوند
صفحه 36:
دس( ار(
با ان ها داريد» مشخص ننماييد كدام يى ازيشركت هاى
كشورهايى كه دريى مى آيد وبه جه ميزان احتمال يرداخت
رشوه برای برنده شدن دریک معامله یا حفظ آن تجارت
“ دران كشورها را دارد ؟
بیست ا صادرکننده که در فهرست سال 5000609
” شاخص رشوه دهندكان “ آمده به قرارزيراند
صفحه 37:
Nether land 11. Australial.
Russia 12. Austria2.
Singaporel13. Belgium3.
South Korea 14. Canada4.
Spain 15. China5.
Sweden 16. ۰
Taiwan 17. Hong Kong7.
United Kingdom.18 Italy8.
USA 19. ۰
۱۰۱۱۸2 O
علاوه بر كشورى كه ياسخ دهنده دراقتصادبازار روبه رشد آن
. كشور قرار دارد
صفحه 38:
اين نظرسنجى هم جنين شامل طيفى ازيرسش هايى درباره
eS ees Soe Sas Wve
awe Spree yee err Ie yee)
وسیاست های شرکت »61]2 ]0 آگاهی از معاهده ضدفساد
مبنى برقانون كذارى ناشى ازاين معاهده. برراى طراحى
جنين نظرسنجى اى» سازمان شفافيت بين الملل ازتوصيه ها
ا ل SS eye
المللى درحوزه فسادء اقتصادسنجىء وآمار استفاده كريد.
انتخاب مؤسّسه بين المللى كالوب»ء بالاتريين استانداردهاى
.حرفه اى را دراين كارنظرسنجى تضمين كرد
صفحه 39:
لیننظرستجیکیودرکجا لجرا شد ؟ 6۰
دار ار
كالوب در 06 اقتصاد بازاردرحال رشد ازطريق ©©© مصاحبه
: انجام شد. اين مصاحبه ها با كروه هاى زيرصورت كرفت
" 0©© مصاحبه با مديران اجرايى ارشدشركت هاى خارجى
مصاحبه با مديرانلجرليىارشد شركتهاءدلخلى 261
مصاحبه با مدیرانلجرلییارشد شرکتهایحسابرسیخبرد ۰ 84
مصاحبه با نمايندكانلتاقهاويازركانودو مليتى 71
مصاحبه با مديرانلجرليىملّىوخارجىي انكهاىجارى 80
. مصاحبه با مؤسساتحقوقيازركانى 78
صفحه 40:
Sire eee yen ازج
ل و(
ارات« 9 نبجریه ۰ Nigeria
©. برزيل 10 8۲22. فیلی پین ۴۱۱۱۵0۱۳65
Colombia11. Poland كلمبيا .©
Russia 445) . Hungry 12 لهستان .6©
۱9۱۱۹۸ 2 mm [ale] fe] هند 15خ .©
Africa
South Korea «sis 8 Indonesia 14 GIO
م8. مكزيكف 15 0, تايلند Thailand
©. موراكو 0ع1073ل!
صفحه 41:
اين کشورها بیش از 966 سرمایه گذاری مستقیم
SIE ES ل eevee L CBO
دهند . متأسفانه» ممكن نشد كه اين نظرسنجى دركشور جين
که بزرگترین اقتصاد بازار درحال رشد را دارد» به دلیل
دشوارى هاى يافتن طرف قرارداد انجام اين نظرسنجى
. دراين كشور صورت كيرد
صفحه 42:
رتبه بندوبه دستامده از” يردلختوشوه دربخشهاويازركانى" .©
كرو اسن حرو سان رق ور كر GI
ENTS EES (ome ا كا eee)
سد:
احتمال این که مقامات ارشددولتی دربخش های تجاری که
لا
رشوه نمايند جه ميزان است ؟ مثلاً براى بيشنهاد خريدهاى
دولتى» مقررّات يا مجوّزها ؟
درمیان بخش های بازرگانی یادشده» دوبخشی که بیشترین
رشوه احتمالاً درآن ها پرداخت می شود کدام است؟
صفحه 43:
این پرسش دوم درشاخص رشوه دهندگان سال 060006 آورده شد تا
ملاحظه شود كه آيا تفاوتى بين اندازه وفراوانى يرداخت رشوه
. دربين بخش ها وجود دارد يا نه
نتیجه این شد که بخش های مربوط به قراردادهای کارها و ساخت
وسازهاى دولتى به عنوان شايع ترين بخش ها هم براساس فراوانى
.وهم اندازه يرداخت رشوه تشخيص داده شد
بخش هاى سلاح ودفاعى به عنوان رتبه دوم بخش هاى آماده دريافت
. رشوه درپاسخ های پاسخ دهندگان به هردو سوال معین شد
صفحه 44:
<. چرا سازمان شفافیت بین الملل بررشوه دهندگان
در اقتصادهای بازار درحال رشد تأکید کرده است ۴
EIDE SNCS e TOU NEE SoS IPEen De
۱ اد ول ار ار
سازمان تا حدود زيادى برفساد بين المللى مؤثر بر
كشورهاى درحال رش وكشورهاى درحال انتقال تأكيد
.ورزيده است
به علاوه» با توجه به ميزان زياد ريشوه دراين كشورهاء
ا ال ا 2 م Te
گیرندگان ارشد حاضر/ساکن دراین کشورها که آگاهی
نسبت به فساد درآن ها بالاست ونه درمراكز بين المللى اين
شرکت ها انجام شد ,
صفحه 45:
6 اهمیت معاهده 0020000 برمبارزه با رشوه درمعاملات
تجارى بين المللى مقامات دولتى خارجى جه قدر است ؟
رس(
0۱۰۰۰
شد. وحدود ماه می سال 00009 توسط 56
كشوراز © كشور امضاء كننده تشكيل مى دهند. اين
ل ا تت لت ل 262
دهند. اين معاهده رشوه مقامات دولتى خارجى را ....
eT S ener ey Ng SCOTS D TOA) 21
بين المللى خارج می پردازد» كه اغلب آن ها دفتراصلی
شان دركشورهايى است كه دولت هاى آن ها امضاء كننده
معاهده0ع۴ هستند.
صفحه 46:
براى اين كه اين معاهده به اجرا كذاشته شودء موازين رعايت
ضدرشوه لازم است که نه تنها در دفاتر اصلی شعبات وشرکاء
۱ ۳
" دررشته" وهم درکشوری که مقزش درآن قراردارد می باشد.
درسال ©(0(0)© كه سه سال ازالزامى شدن ۱
تنها 907 ياسخ دهندكان با اين معاهده آشنايى داشتند» درحالی كه
۰ اظهارداشتند که چیزی راجع به معاهده می دانند
اين همان رقم تركيبى است كه براى نخستين بار كه شاخص رشوه
.دهندكان درسال ©©02 اجراشده بوده است
. ( به سايتانمرلجعه كنيد 086100 برلءوالطلاعاتبيشتر درمورد معاهدم )
صفحه 47:
تأمینک نندگانشاخصر شوم دهندگان. ۵
سار مانشفافیتبین | مالک بستند ۴
سازمان شفافيت بين الملل توسط نمايندكى هاى دولت هاء
nn rae ال 0
en pan ۱ 2
ا ل ل RIED a
صفحه 48:
ل 2
بندوشاخصرثشوه دهندكانجه بايد بكنند ؟
Serre ل ا د ده
رشوهء كشورهاى اصلى صادركننده نيازمند آنند تا آن
قوانین رابه اجربا گذارند. اين امربه معنی تأمین منابع برای
تضمين آن است كه بازييسى.ها ودادرسى هاى دادكاه تحقّق
يابند. اين امر به معناى تبليغات قوى آموزشى براى تضمين
این که بخش شرکت ها از غیر قانونی بودن رشوه آگاه است»
هم دركشور وهم درخارج ازآنء واين كه آن ها موازين
مراعات ضدفساد رادرتمامى دفاتر خود درسراسر دنيا
RYO ا ا ا ا ل oro
صفحه 49:
چرا به جاوکشورها» شاخصر شوم .6
ان
کر
كار هستند كه خود (20(0(0(0 واحد وابسته دارند. سنجشس
rd ss) ا ews CUS ROS ANS
از طريق ياسخكويى مديران اريشد اجرايى به يرسش هايى
e ا ا 0 0 ۱3
آن ها براى نام بردن اين شركت هاء اين نظرسنجى قادربود
.كه برروندهاى مشخص روشن تكيه كند تاموردهاى خاص
صفحه 50:
۱ irre
يسه ه كشور بايين جدول
1905 1996 1997 1996 1999 2000 2001 2002 2003 2001 20005,
صفحه 51:
۱
چاد
صفحه 52:
به و تحلیل اطلاعات
میانمار
صفحه 53:
۱
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
یرنه
© هس ب هات
جه ا انع
1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2001
صفحه 57:
صفحه 58:
1995 1996 1997 1908 1999 2000 2001 2002 2003 2001 20005
صفحه 59:
صفحه 60:
1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 202 2003 2001 20005
صفحه 61:
fst
تحلیل اطلاعات و گردآوري دادهها
1905 1996 1997 1908 1999 2000 2001 2002 2003 2001 200
صفحه 62:
195 1996 1997 1908 1999 2000 2001 2002 2003 2001 20005
صفحه 63:
تجزیه و تحلیل اطلاعات
reli
1995 1996 1997 1998 1909 2000 2001 2002 2003 2001 2005
صفحه 64:
| آخوبایجان ۳
رتست
كه
195 1996 1907 1908 1999 2000 2001 2002 2003 2001 5
صفحه 65:
or
re OLY
ery wee ons @ ف 8
1995 1996 1997 1998 1909 2000 2001 2002 2003 2001 2005
صفحه 66:
195 1996 1997 1908 1999 2000 2001 2002 2003 2001 200
صفحه 67:
تجزیه و تحلیل اطلاعات
ارمنستان
15 1996 1997 1908 1999 2000 2001 2002 2003 2001 20005
صفحه 68:
تجزيه و تحليل اطلاعات
صفحه 69:
ترکمشتان۳
ااففانستان ص |
تجزيه و تحليل اطلاعات
oe eres
1995 1996 1997 1998 1909 2000 2001 2002 2003 2001 20005
صفحه 70:
ستایور ها
طتماركه
lng
ast
Lot
matt
195 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2001 20005
ae
ey we
صفحه 71:
صفحه 72:
طتماوكه |
15 1966 1907 1908 1999 2000 2001 2002 2003 2001 5
صفحه 73:
7
1995 1996 1997 1998 1909 2000 2001 2002 2003 2001 5
صفحه 74:
تحلیل اطلاعات
1905 1996 1997 1908 1999 2000 2001 2002 2003 2001 20065
صفحه 75:
1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2001 5
صفحه 76:
...با تشکر از حسن توجه عزیزان