صفحه 1:
سهگانه اختراع. نوآوری, انتشار
invention innovation diffusion
trilogy
صفحه 2:
صفحه 3:
مطابق با نظر اقتصاددان انریشی؛ جوزف شومپیتر, تغییر فناورانه یکی از علل عمده تفییر صنعت بود.
شومپیتر معتقد بود که چرخههای اقتصادی در اقتصادهای سرمايهداری, نتیجه نوآوریهای در حال تغییر است.
نوآوری یک جانور دو سر است: معرفی محصولات و خدمات تحولآفرین بوسیله کارآفرینان موفق, نیروی
اساسی رشد اقتصادی بلندمدت پایدار را به حرکت در میآورد, اما قدرت موسسات و سازمانهای موجود را
در کوتاهمدت از بین میبرد. شومپیتر استدلال نمود که یک ساختار اقتصادی صنعتی از درون تغییر میکند. او
روند تحول صنعتی را از طریق نوآوری بنیادین بعنوان انهدامی خلاق نامید:
جهر قسمت از استراتزی کشت وکار اهميت درست خود زا در بزابر پسرمیته آن روند و درون موقعیت
ایجادشده بوسیله آن بدست میآورد. و باید نقش خود را در طوفآن الاك انهدام خلاق در نظر بگیرد.»
کات موی ی قتاورانة را در سه مرحله مجزا تقسيم مركد
1-اختراع
فرآيند تغيير فناورانه از جمله مفهوم ایدههای جدید.
2-توأوري
فرآیند نوآوری که شامل توسعه ایدههای جدید به محصولات و خدمات قایل عرضه به بازار میشود. «انجام
چیزهای جدید یا انجام چیزهایی که اکنون با یک روش جدید قابل انجام است.»
3-انتشار
مرحله انتشار که محصولات و خدمات جدید در سراسر بازار بالقوه توزیع میشوند.
توجه اصلی شومپیتر چرخه اقتصادی بود که درباره این موضوع عمیقا مطالعه کرد. ۱
وى استدلال میکند که چهار گروه وجود دارد مسائلی که در در دسته "نوسانات صنعتی" آمده است عبارتند
از: "نوسانات فصلی", "چرخه" "امواج بلند" و "روند بخشی". .
تلوری چرخه تجاری که در سه دوره زمانی بود (الف) کوتاه , (ب) متوسط , (ج) طولانی , که به علل
مختلف نسبت داد
ریچارد سوندبرگ معتقد است که "به نظر شومپیتر: رکود نمیتواند با مداخله دولت را کاهش داد. چرخه
کت وکار تباید معتل شود وال رای حال خوه كار كرد. شومبيتر بر روى رورولت و فرارداذ جديد او را
بسیار انتقادی بود. احتمالا اين تمایز عملی اصلی بین کینز و اقتصاد شومپیتر بود.
صفحه 4:
ابزارهای مرتبط
۶ انتشار نوآوری کهنا۱000۷۵ ۵۲ م0نکن؟انه
five generations of innovation .syglgi Law a, >
ایا ۳ ی
تب لين امتیازات روشن میکند که نوآوری فراتر از یک ایده جدید است. یک نوآوری فناورانه موفق, نیاز به
ورود به فرآیند اختراع, نوآوری و انتشار دارد. نفوذ و موفقیت بازار, نتیجه نهایی اين فرآیند است.
تغییرات فتاورانه شامل سه موضوع نوآوری میشود: معرفی محصولات جدید (نوآوری محصول),
فرايتدهاى تولید جدید (نوآوری فرایند) و روشها و شیوههای جدید مدیریت. نوآوری بنیادین اغلب نیازمند
هر سه است.
تاثیر واقعی فناوری جدید در مرحله انتشار اتفاق میافتد. اندازهگیری تاثیر در ابتدا اندازهگیری چگونگی
تغبیرات اقتصادی ناشی از فتاوریهای جدید معرفی و استفاده شده است.
در کار بعدیاش, شومپیتر فرض نمود که صنایع متمرکز برای پشتیبانی تغییر فنی سریع مناسبترند. او
استدلال نمود که انحصارگرایان بهتر قادر به تحمل ريسئ ناشی از یک فرآیند نوآوری نامشخص هستند و
منابع کافی را برای حمایت از تلاش تحقیقاتی دارند. بعدتر اقتصاددانان به این نکته پی بردند که ارتباط
فيان ساختار بازار و تغیبر فناورانه متقابل و غیرخطی است.
صفحه 5:
معايب 5 ۳
at) * سهگانه شومپیتری اختراع. نوآوری. انتشار یک مدل خطی نوآوری است. یک نقطه نظر سایبرنتیک بر
اهمیت بازخوردها در بین مراحل مختلف نوآوری و تعاملات میان شرکتها و دیگر موسسات تاکید دارد.
تمرکز واقعی شومپیتر بر روی مطالعه چرخه کسب و کار بود. او نوآوری را برای توضیح ماهبت چرخه
كصب و کار به کار برد, ته به عنوان نمونه برای مطالعه نواوری سازمانی. اگرچه سهگانه او میتواند
در یک سطح میکرو اقتصادی استفاده شود. مقصود مدل بر روی یک سطح میانی است.
علاوه بر اين, کار شومپیتر بر روی چرخه کسب و کار پس از انتشار به شدت مورد انتقاد قرار گرفت:
او اهمیت زیادی برای نقش موسسات غیراقتصادی مانند موسسات حقوقی قاثل نبود؛ اساس سهگانه
او دادههای تجربی و ضعیفی بودند که منجر به یافته نمیشود.
مطالعات تجریی و نظری متعددی بر روی فرضیه شومپیتر تحقیق نمودند. که صنایع متمرکز برای تغییر
فنی سریع منأسبتر بودند. با این حال, هیچ اجماعی مبنی بر پذیرش یا رد اين فرضیه ببرون wali
٠*3 03030 این مدل برای موسسات و شرکتهای اقتصادی که میخواهند در کسبوکارشان تحول و نوآوری ایجاد
نمایند. یک الگوی موفق را معرفی مینماید.
صفحه 6:
صفحه 7: