صفحه 1:
سوک و سوکواری
در بلاياي طبيعي
صفحه 2:
" سوگ
۳
و رل ۳
صفحه 3:
Pe AL
ols 3س
Cre)
yg Lg acola
شغل
سلامتى
re
صفحه 4:
مر احل مختلف سوک
صفحه 5:
جرخه سوى
ار بهبود مجدد
اعتراض افسرد كي
صفحه 6:
واكنشهاي فردي در طي فرايند سوى
* جسمي
] روانشناختي
صفحه 7:
اوح
نثانه هاى سس و
/ 0
صفحه 8:
پاسفهای رو آنشناختی به خقد آن
صفحه 9:
واکنفهای رو انشناختی به ند آن
صفحه 10:
واکنفهای رو انشناختی به ند آن
۲
(anna
۱ ee 7 ۲۶ ۲ ۲ ۸۱۱/۰
ا ا ۶ ۶۶ ۰ و ۶ ۱۶ ۶۱۲
0 ۱17
صفحه 11:
صفحه 12:
نش فرد به فقدان
عوامل موّثُر در واکنش فرد ؛
۳
مج
PO eee
" مذ هبى
صفحه 13:
عوامل بيولوژيك
تغیرات سیستم نور واندوگرین
سیستم کاتکول امینی و سروتونینی
صفحه 14:
F رل
Peer ey ot]
رشد و تکامل فرد
oe a ی سر را
صدیریت ۳ 1"
ميزان درونى شدن وابستكى
خصایص و منش فرد
صفحه 15:
eS tet See))
پذیرش نقش و تایید پاسخها:
کیفیت مرگ
آداب وانتظارات اجتماعى
OU Pee SL er ۱
Eee و
برخوردارى از منابع
صفحه 16:
۳
0 ples
صفحه 17:
و
انواع
صفحه 18:
Se ed
مرک ناکصانی
مرک صصراه با بر چسب صای اجتصاعی
از دست دادن هاى متعدد
ارتباط تعارض دار قبلی با متوفی
صفحه 19:
انواع سوك يبجيده
سوك دير رس
سوگ طول کشیده
سوک بیش از حد
صفحه 20:
۱
احساس غمکینی
بى خوابى
کاهش اشتها
کاهش وزنن
صفحه 21:
در کودکان ممکن است همزمان نشانه
های افسردگی وجود داشته باشد.
زمانیکه نشانه ها بیش از دو ماه از
فقدان باقى بماند و يا بيش |[ حد مورد
انتظار باشد افسرذكى مطرح است
صفحه 22:
علانمی که بیانگر افسردکی هشتند
" احساس کناه نامتناسب
"اشتغال ذهنی با مرک
"احساس بی ارزشی
*کندی روانی حرکتی
" افت شديد عملكرد
*وجود توضم
صفحه 23:
داغدیدگی و تروما
۱ را Assent Nettie)
معرض اختلال استرس يس از سانمه قرار مى كيرد و
اين مسئله طى نمودن فرايند سوك را با مشكل
01 ا GSU Mat) YC ES CW aeM-\|v)
RRcLEME PANTING race pray ext) ra EY.) Bs
صفحه 24:
سا را
۳
نت
جابجانى و مهاجرت
per | ۳
ert eee
rer Ur ee ۱
بيدا نشدن اجساد
صفحه 25:
صفحه 26:
مداخلات فردی خاص
۳ Le درمانهاىق
Pe See ا Ley
صفحه 27:
مداخلات گروهی
7 آداب و مراسم سوگوازی
2 تست حمایتی خانواده
cen I i
7 مداخلات طروهی خاص
صفحه 28:
REY at Te
برنامه های خودیا ری در سوگ
بخصوص در موارد سوانج و حوادث
جمعی بسیار مهم و مقدم است
صفحه 29:
ار ۳
LCS براى ساير اعضا
"" ايجاد الكوى نقش براى ساير اعضا و نشان
دادن مسيرهاى انطباقى
1 فراهم نمودن یک شبکه جدید اجتماعی
صفحه 30:
ee Veet a)
:هدف
صفحه 31:
مداخلات كروهى خاصض
طروه درهاني حمايّتي
eT eee
بازي درهاني
صفحه 32:
صفحه 33:
سوك در كودكان
" كودكان درجات مختلفي از سوگ ۳ بر رت روزمره
خود تجربه مي کنند. وقايع زيادي براي كودكان معناي
فقدان داشته و كودك را با فرايند سوك مواجه مى سازند.
ا توانائي بیان هیجانات خود
Fore Cee mC Carers Pee ee eee ea
[Gia | ise,
صفحه 34:
سوك در كودكان
برخى يديده هائى كه واكنش سوك را در كودك ايجاد مى كنند
عبارتند از:
" مرك عزيزان cals زر
ee 6م Pep re ea LO Or)
* طلاق والدین * حوادث و وقایع
* نقل مکان و مهاجرت محيطي
ages. = 97 * نقص عضو
[eee Ror 2
* آزار جنسي نداشتن مهارتی خاص
صفحه 35:
سوك در كودكان
احساسات. افكار و رفتارهاي شايع در كودكان سوكوار:
000 atria
تقلید رفتارهاي او
الگو قرار دادن و ایده آل
نمودن رفتار و شخصیت او
0
Bren eae es
Bape corp ee]
همراه اوست
Ee Ree ECE See
جستجوي دوستان جديد.
"" تماس تلفني مكررز با منزل بزاي
چك کزّدن سلامت وّالدین
۱
تكاليف درسي و فعاليتهاي
روزمرة
ا 0
eda ۳
در مورد متوفي
0
cr 0000
a آن
صفحه 36:
سوك در كودكان
نكرش ها و برخوردهاي غلط در مواجهه بااسوكى كودكان:
۴ بچه ها در مراسم شرکت نکنند.
و
تكنيم:
ا Te Ya
به كريه مي اندازد اجتناب كنيم.
بجه هاي خردسال مفهوم سوك را نمي
فهمئد.
اكر خدا مي خواست او را از ما نمي
كرفت.
oe Nt Re Dene)
او به يك مسافرت طولاني رفته است.
خدا او را از ما گرفت چون خیل خوب
بود.
0 Ea by
DEW SE rere
نمي شود.
تقصير من:اسث كه مادرم را از "
دست دادم
و
راجع به روح و مرگ به کودکان
0
" سوك بزركترها روي كودك
سوكوار تاثير تلاارد.
* كودكي که فعال و پر جنب و
جوش است سوگوار نیست
*اگر خيلي گریه کند دچار حمله
1
صفحه 37:
سوك در كودكان
مدیربت فرايند سوگ در كودكان
وچ
سوگواري
بادبود
ترس
صفحه 38:
سوك در كودكان
دسا
00
ورن
۱
صفحه 39:
سوك در كودكان
۱ EY Remy es)
متفاوت است:
و دوسالكي: از طريق بازي ينهان و بيدا نمودن اشياء
رن eRe ree non rar oe ace
Py le tep mew aree pre Ee er Pes ase
اعتراض *
نااميدي *
انزوا *
صفحه 40:
سوك در كودكان
ل ا 02020
م ۱
شبیه خواب. کودك ممکن است تصور کند برخی از اعمال و
Row Pec ooan MECH ean peptre ponerse)
احساس گناه و ترس از مجازات داشته باشد.
کودك ممکن است مرگ را مشابه خواب دانسته و بدلیل ترس
از مردن از خوابيدن اجتناب كند.
صفحه 41:
سوك در كودكان
Ci Age al لعا ا ی
اجتناب ناپذیر و جهان شمول مي پذپرند. ولي هنوز فکر مي
a reacts ل ل ا 0 ل 00
را BE
صفحه 42:
سوك در كودكان
ل در اين 3-7-0 ل سر
ولي بازهم آن را منحصر به سالمندان تصور مي کند بنابراین
رفتارهاي يرخطر بروز مي دهد. ۳
مرک باوالدین و همسالانشان راحت تر صحبت می کنند.
صفحه 43:
سوك در كودكان
سوطواري
در طي فرایند سوگواري کودك به تدریج با مسئله فقدان كنار مي
ا ل is
مي کنند.
* شوك و انکار: در این مرحله احساس كرختي و باور نکردن
مرگ غالب است. حضور اقوام و خویشان در کنار کودك به او
کمك مي کند تا در يك محیط حمايتي با فقدان کنار بیاید
صفحه 44:
سوك در كودكان
"" جستجو جانه زني: در أبن مرحله كودك به جستجوي فرد از
دست رفته بر می خیزد و باز گشت او را می خواهد
"" نا اميدي: در اين مرحله به تدريج كودك اميد خود.را براي
اا disgd 9 Oe RoE Ree ES 00
E ا ا ee
كته ممكن است كودك جسبندكي زيادي به والدش يبدا كند.
"" بهبود و سازماندهي مجدد: به تريج كودك به زندكي عادي
برگشته و عملکردش بهتر مي شود.
صفحه 45:
سوك در كودكان
تا
۱
بایست روشهائي براي به خاطر سپردن خاطره فرد از دست
۳
صفحه 46:
سوك در كودكان
حك
كودكان مى بايست دوباره توانائى يابند دوست داشتن را تجربه
كرده و أز زندكي لذت ببرند. آين به معناي فراموشي فقدان
ا ل
رفته داشته باشند.
صفحه 47:
سوك در كودكان
انعد Sota fyi رو تیار لجان نسيل
در ياسخ به سوالات كودك داستان سرائي 'نكنيد
اطلاعات مبهم به کودك ندهید
حقايق را بكوئيد
اجازه دهيد كودك بداند كه متوفي برنمى كردد
به كودك اطمينان بدهيد كه همراه او هستيد
صفحه 48:
سوگ در کودکان
اجازه صحبت و طرم سوالات را به كودك بدهید
اجازة ابراز اكساسات و كلامئ U.N) به كودك
50
اجازه شرکت در مراسم را به نموي كه دوست دارد به
كودك بدهيد
احساسات خود را نشان دهيد و از ابراز آتها دررحضور كودك
لكك
صفحه 49:
سوگ در کودکان
از امساسات. مختلف کودت آگاه باشید و آنها را بپذیرید
مى توانيد اجازه دهيد كودك مسد متوفى را ذر صورتيكه
TV.) 2220
اجازه دهيد در مراسم سوكواري شركت كند
از مناسك و آداب و رسوم ذر حمل سوق استفاده كنيد
براي سوكواري كودك مکانی را اختصاص دهید
صفحه 50:
سوك در كودكان
جكونه به كودكاني که سوگ ييجيده دارند كمك كنيم:
" در مواردي كه مرك با برجسب هاي اجتماعي همراه است مثل
خودكشي راجع به نحوه مرك متناسب با سطح رشدي كودك
توضیح دهید.
"" احساس طبيعى بودن را در كودك در مورد واكنشهايش ايجاد
كنيد. اين زمانيست كه كودك نكران سلامت خود و يا افراد
بازمانده است.زمانى كه كودك دجار ترس از مرك مى شود
توضيح دهيد كه اين ترس بخشي از جريان سوك است و
برطرف خؤاهر شد
صفحه 51:
سوك در كودكان
ae و Gd بروز نمادين يادبود ويادآوري شخص متوفي
فراهم كنيد
" كشودن 0 از رويا براي تخليه احساسات مهار شده استفاده
كنيد
و ا ا
rey en ee ee ا ۱
مدل سازي در حل سوگ کودکان آستفاده نمود.
" استفاده از فنون تجسمي براي آرامش بخشي و كنترل اضطراب.
far he bre Oe SE pen RR TOT Coe Coy Con
کودکان است ل
صفحه 52:
سوك در كودكان
۱ O IE DES eat saa
کودك می توان از تصاویر عکس, نقاشی و داستان استفاده کرد.
نوشتن خاطرات و احساسات روش ديكري است كه به كودك
کمك می کند احساساتش را بروز دهد. استفاده از آشیاء پیوند
دهنده نز مفید است.
و رت
طبيعي بودن مرگ در جریان زندگي و وجود افراد حمایت
کننده ۳ درك مي كند.
۷ ees se pes ar eres IPE
صفحه 53:
سوك در كودكان
eC i ا ا ا ل م
است. در این مواقع لازم است در آموزش داده شود
enn Mnea 1
ا ری را را
3 مرگ Paby ty رت دارد كه قادر
نیست با دیگران مطرح کند. باید راههائي را براي برون ريزي
اسرارش فراهم نمود.
۱
رز
ولي مجبور به اين كار نيست
صفحه 54:
كان
كود
اک در
سو
ob
395 سوک
ههاي
(۳
در بلايا
صفحه 55:
۱
و
۴ باز کردن بقها
توب وكلاء
* بازلا
تکنيك ها
صفحه 56:
جلسه دوم
۲ مرگ و مقعوم آن
ey as
تكنيك ها
صفحه 57:
گلسه سوم:
" ماجراي فقدان و تشييع
5-5
oor iia
و۳
بازي بالگو *
استخر هاسه *
صفحه 58:
جلسه چهارم
لا
مشخص كردن تغييرات
ار 0
* تقاشي قبل و بعد
صفحه 59:
* صرور خاطرات
5 نقاشي دستجسعي
تكنيك ها
صفحه 60: