کسب و کار مدیریت و رهبری

سیستم های اطلاعات استراتژیک

systemhaye_etelaat_strategic

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سیستم های اطلاعات استراتژیک”

سیستم های اطلاعات استراتژیک

اسلاید 1: Free Powerpoint Templatesسيستم هاي اطلاعات استراتژيکStrategic Information Systemsاستاد محترم : دكتر حقيقت منفردتهيه كنندگان : هادي رستمي رضا بخشي زادهخرداد 93

اسلاید 2: مقدمهبرنامه ریزی استراتژیک یک موضوع با اهمیت قابل مشاهده و جذاب در سیستم اطلاعات حرفه ای هر دو جامع دانشگاهی و تجاری از سال 1970 می باشد.سالهاست تعدادی از سازمانها تصمیمات یک موضوع با اهمیت قابل مشاهده و جذاب در سیستم اطلاعات حرفه ای هر دو جامع دانشگاهی و تجاری از سال 1970 می باشد.سالهاست تعدادی از سازمانها تصمیمات تکنولوژیکی و مالکیتی را تحت تاثیر سیستم های اطلاعات سازمانی قرار دارد،بر اساس آنچه که خود باور دارند و یا توصیه هایی که از فروشندگان یا همکاران خود در سازمانهای دیگر می گیرند، انجام می د هند. نتایج این رویکرد برای اتخاذ تصمیم و مصرف سرمایه ها نسبتا غیر قابل پیش بینی است. امروزه اغلب سازمانها بر این موضوع پافشاری می کنند که تکنولوژی و سیستم های اطلاعات تصمیماتی که با یک فهم واضح از کسب و کار و استراتژی سازمانی و رهبری ایجاد شده اند را گزارش می کنند.

اسلاید 3: مفهوم سيستمسيستم گروهي از عناصر مي‌باشد که بخاطر خواسته مشترک رسيدن به يک هدف با هم ترکيب مي‌شوند. مثلاً در يک مرکز اطلاعاتي، منابع انساني، رايانه‌اي و اطلاعاتي براي رسيدن به هدف مسترک که همان ارائه اطلاعات به مديران يا کارکنان آن سازمان مي‌باشد، باهم ترکيب مي‌شوند. در هر سيستمي پنج عنصر درون‌داد (ورودي)، برون‌داد (خروجي)، تبديل، مکانيسم کنترل و در نهايت اهداف وجود داردند. بطوريکه حرکت سيستم بطوري است که درون‌داد به برون‌داد تبديل مي‌شود.

اسلاید 4: مفهوم سيستمدر اين ميان مکانيسم کنترل فرآيند تبديل را براي اطمينان از رسيدن به اهداف سيستم، زيرنظر قرار مي‌دهد. مکانيسم کنترل توسط حلقة بازخور به جريان منابع متصل مي‌شود بطوريکه حلقة بازخور، اطلاعات را از برون‌داد سيستم کسب مي‌کند و آنرا براي مکانيسم کنترل قابل دسترسي قرار مي‌دهد. مکانيسم کنترل، علائم بازخور را با اهداف تطبيق داده و منجر به علائمي به عنصر درون‌داد مي‌شود تا وقتي که سيستم لازم است عملياتش را تغيير دهد.

اسلاید 5: مفهوم سيستم اطلاعات سازماني (Enterperise Information System) مجموعه‌اي از سيستم‌هاي کامپيوتري که مورد استفاده يک سازمان هستند را فناوري اطلاعات مي‌نامند. يک سيستم اطلاعات به جمع‌‌آوري، پردازش، ذخيره، تحليل و انتشار اطلاعات براي هدف خاص مي‌پردازد. سيستم اطلاعات مانند هر سيستم ديگري داراي ورودي و خروجي است. سيستم‌هاي اطلاعات براي دستيابي به اهداف گوناگوني طراحي شده‌اند . يکي از اهداف اساسي، پردازش اقتصادي داده و تبديل آن به دانش و اطلاعات است. با توجه به تعريف سيستمهاي اطلاعات، فناوري اطلاعات را مي توان بعنوان جنبة تکنولوژيکي يک سيستم اطلاعات فرض نمود که در برگيرنده سخت‌افزار، پايگاه‌هاي داده، نرم‌افزار، شبکه و ابزارهاي الکترونيکي ديگر مي‌باشد. ساختاري که در آن تمامي افراد شرکت به شبکه متصل شده و در کليه نقاط سازمان قادر به برقراري ارتباط و دسترسي به اطلاعات باشند سيستم اطلاعات سازماني نام دارد.

اسلاید 6: تعريف سيستم هاي اطلاعات استراتژيکيکي از صاحبنظران به نام آقاي چارلز ويزمن (Charls Wisman, 1984) سيستم هاي اطلاعات استراتژيک را اينگونه تعريف مي نمايد: استفاده خلاق از سيستم هاي اطلاعاتي در راستاي پشتيباني از استراتژيهاي رقابتي شرکت با هدف رسيدن به رقباي تجاري و يا کسب برتري در مقابل آنها. بطور کلي مي توان گفت هر سيستم اطلاعاتي (دستي يا کامپيوتري) که بتواند موقعيت رقابتي سازمان را پشتيباني کند يا به هر ترتيبي براي سازمان مزيت رقابتي ايجاد نمايد مي تواند يک سيستم اطلاعات استراتژيک باشد. ممکن است بعضي از سيستم هاي اطلاعاتي و فنآوري اطلاعات مورد استفاده سازمان قرار گيرند ولي براي آن مزيت رقابتي ايجاد نکنند. بنابراين اين سيستم هاي اطلاعاتي و فنآوري اطلاعات جزء سيستم هاي اطلاعات استراتژيک نمي باشند.

اسلاید 7: تعريف سيستم هاي اطلاعات استراتژيکسيستم هاي اطلاعات استراتژيک عبارت است از: توسعه و بهبود جريان اطلاعاتي براي فرايند تصميم گيري وحمايت از موقعيت رقابتي سازمان.که فرايند تصميم گيري خود شامل: 1- شناسايي ودرک مساله (آگاهي) 2- ايجاد راه کار براي حل مساله (طراحي) 3- انتخاب راه حل مناساب براي حل مساله (انتخاب). همچنين پشتيباني از موقعيت رقابتي سازمان شامل: 1- شناسايي نقاط قوت وضعف داخلي و فرصت و تهديدات بيروني 2- توسعه و بهبود برنامه ها در سطح استراتژيک و عملياتي 3- مديريت عملکرد سازمان.

اسلاید 8: تعريف سيستم هاي اطلاعات استراتژيکسیستم اطلاعات استراتژیک یک فرآیند مدیریتی است برای ایجاد انسجام سیستمهای اطلاعاتی با فرآیند برنامه ریزی سازمان ، مرتبط کردن برنامه های کاربردی سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمان و تعیین الزامات اطلاعاتی برای دستیابی به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمانی. چهارچوبی که به توضیح سیستم های اطلاعات در سازمان های امروزی کمک می کند مثلث استراتژی سیستم های اطلاعات می باشد.چهارچوبی که کمک می کند به توضیح اهمیت سیستم های اطلاعات در سازمان های امروزی، مثلث استراتژی سیستم های اطلاعات می باشد. پیامی که بوسیله مثلث نقل می شود این است که برای سه عنصر مثلث به نامهای تجارت ( کسب و کار) ، استراتژی سازمان و سیستم اطلاعات، هم ترازی و مکمل همدیگر بودن مهم می باشد.توجه به این نکته مهم است که استراتژی تجاری در بالای مثلث قرار دارد.

اسلاید 9: یرسون و ساندرس سه عنصر مثلث را به صورت زیر تعریف میکنند: استراتژی تجاری با یک ماموریت شروع می شود و مجموعه ای متناسب از اعمال جهت انجام ( تکمیل) ، مقاصد، اهداف و انجام محدودیت های مجموعه روی آنجه که تجرت می کوشد که انجام دهد. استراتژی سازمانی با افراد، فرآیند های کاری ،ساختار، مزد و برنامه سروکار دارد که در رسیدن به اهداف تجاری کمک می نماید. استراتژی سیستم های اطلاعات، برنامه یک سازمان می باشد که در ایجاد سیستم های ( سرویس های ) اطلاعاتی بکار میرود.

اسلاید 10: یشنهادات مفهومی یا هدایتی در مورد استراتژی که از چهار چوب منتج شده است ، شامل گزینه های زیر می باشد. شرکت های موفق یک استراتژی برجسته تجاری که هردو استراتژی سیستم های اطلاعات و سازمانی را شامل می شود دارا می باشند. استراتژی سیستم اطلاعات می تواند خودش اثر کند یا بوسیله تغییراتی در استراتژی تجاری و سازمانی شرکت ها تحت تاثیر قرارگیرد . تغییرات در استراتژی سیستم اطلاعات باید بوسیله تغییراتی در استراتژی سازمان انجام شود وباید با استراتژی تجاری کلی سازمان منطبق باشد. استراتژی سیستم اطلاعات همیشه به نتایج، فهم یا عدم فهم ، با استراتژی های سازمانی و تجاری احتیاج دارد.

اسلاید 11: فرآیند برنامه ریزی برنامه ریزی تکنولوژی و اطلاعات استراتژیک با برنامه ریزی که عمدتا بر روی تقاضای کاربران و توجیهات مالی متمرکز شده است، تفاوت دارد. برنامه ریزی تکنولوژی و سیستم اطلاعات یک همگرایی میان معانی و اهداف را منعکس می کند. بر این اساس سیستم های اطلاعات و تکنولوژی جهت رسیدن به اهداف بسیار مهم باشند.راههای میانبر در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک وجود ندارد. مراحل اولیه که لینک شدن تجارت، سازمان و استراتژی های اطلاعات را در یک روش مکمل تضمین می کند ، بی نهایت مهم هستند.

اسلاید 12: فرآیند برنامه ریزی نکته خیلی مهم این است که فرآیند برنامه ریزی برای تکنولوژی باید بخشی از برنامه کلی کسب و کار باشد. سازمانها با توسعه یک برنامه استراتژیک جهت ایجاد زمینه ای برای اتخاذ تصمیم نیاز دارند.تصمیم گیری روی نوع ابزارهای مورد استفاده در فرآیند برنامه ریزی ساده نمی باشد. فرآیند برنامه ریزی پیچیده می باشد. و همیشه بهترین رویکرد نمی باشد و رسیدن به بهترین شیوه برای یک سازمان را تقریبا غیر ممکن می سازد. در نتیجه تعداد از سازمانها ترکیبی از رویکرد ها را مورد استفاده قرار می دهند.

اسلاید 13: آنالیز فرآیند در 5 فاز آشکار می شودکه بصورت زیر است: 1- فرآیند تجاری استراتژیک – پیش نیاز برنامه ریزی سیستم ها و شامل ماموریت، رهبری آینده ، اهداف و استراتژی می باشد. 2- ارزیابی سیستم های اطلاعات – ارزیابی منابع سیستم اطلاعت کنونی و چطور آنها در سازمان بکار می روند. 3- دیدگاه سیستم های اطلاعات – نقش ایده آل که باید برای کاربرد منابع سیستم اطلاعات دنبال شده باشد.

اسلاید 14: 4- راهبردها ( راهنمای سیستم های اطلاعات- مجموعه توضیحات ( گفته ها) که درباره کاربرد تکنیکال سازمان و منابع سیستم اطلاعت صحبت کرده است. 5- ابتکارات استراتژیک – سه تا پنج سال پروپوزال ( طرح های پیشنهادی) بلندمدت که ابتکارات جدید را برای سازمان سیستم اطلاعات تصریح نموده است.

اسلاید 15: برنامه ریزی سیستم اطلاعات قبلا شامل عملکرد تکنولوژی و سیستم های حرفه ای بوده اما امروزه با برنامه ریزی مشارکتی و رقابتی بخش هایی شامل مدیران رده بالا، مدیران قسمت بازاریابی ، تکنولوژی و سیستم های حرفه ای و بعضی اوقات گروه های خارجی از قبیل مشتریان و اتحاد همردگان تغییر یافته است. بنابراین برنامه ریزی به مشارکت میان، مهارت های عملیاتی، سیستم های اطلاعات گروهی و مدیران عملیاتی تبدیل شده است. فرآیند برنامه ریزی با تصمیمات، وضوح ، مذاکره و دستیابی به یک فهم متقابل نیاز دارد.

اسلاید 16: با رشد سریع تکنولوژی امروزه، سازمانها به چند سال جهت اجرای برنامه و سه تا پنج سال عمر مفید برای آن برنامه نیاز دارند. هر چیزی که وابسته به تکنولوژی باشد سریعا در حال تغییر است و تغییرات اساسا بر مبنای تکنولوژی و سیستم های اطلاعات اتفاق می افتد. وقتی که فرصت های محیطی نمایان می شوند، سازمانها جهت کسب سود نیاز به پاسخ سریع دارند. تعدادی از پاسخ های سریع ممکن است در آینده با شکست مواجه شوند، اما ثابت شده است که بهتر از یک فرصت از د ست رفته می باشد. اغلب فرآیند ها همچنین شامل یک انالیز به شکل قوت ها، ضعفها، فرصت ها و تهدیدها swotمی باشد. این آنالیز تاثیر عوامل درونی و بیرونی سازمان، فرمول سازی استراتژی و اهداف ویژه متناسب اب اهداف عملیاتی و تاکتیکی ، جهت رسیدن به اهداف را بیان می دارد.

اسلاید 17: استراتژی سیستم اطلاعات چهار ترکیب متمایز دارد: استراتژی اطلاعات استراتژی تکنولوژی اطلاعات استراتژی مدیریت اطلاعات استراتژی اجرا و مدیریت تحول

اسلاید 18: استراتژی اطلاعات به سوالات زیر پاسخ می دهد، چه اطلاعاتی و چه موقع، جهت پشتیبانی از کارهای آغازین و اهداف کلیدی مورد نیاز است. استراتژی تکنولوژی اطلاعات با کاربردها و صفحاتی جهت آماده نمودن اطلاعات مرتبط می باشد. استراتژی مدیریت اطلاعات با چگونگی سرویس های اطلاعاتی که برای سطوح مختلف سازمان، طراحی شده است، ارتباط دارد. استراتژی اجرا و مدیریت تحول انچه را که تغییرات سازمانی برای استراتژی سیستم های اطلاعات نیاز دارد تا موفق باشد شناسایی خواهد نمود.

اسلاید 19: معماري سيستم هاي اطلاعات استراتژيک در سازمانتعريف معماري سيستممعماري سيستم به معناي ارائه توصيفي از يک سيستم است که نشان دهنده ساختار اجزاء آن، ارتباط بين آنها و اصول و قواعد حاکم بر طراحي و تکامل آنها در گذر زمان باشد (Zachman, 1999). در مقايسه با ساير سيستم هاي اطلاعاتي که حاصل کار آنها فيزيکي و قابل لمس بوده و اجزاء و روابط حاکم بر آنها کاملاً مشخص است، معماري سيستم هاي اطلاعات استراتژيک در سازمان مواجه با سيستمي است که اجزاء آن اغلب ترکيبي و مفهومي بوده و روابط حاکم بر آنها منبعث از برنامه ريزي استراتژيک سازمان مي باشد .بنابراين توصيف اجزاء و روابط بين آنها نيازمند روش هاي خاصي است که در اصطلاح به آن مدل گفته مي شود.

اسلاید 20: معماري سيستم هاي اطلاعات استراتژيک در سازماناهميت معماري براي سيستم هاي اطلاعات استراتژيکبه دليل اهميت انعطاف پذيري سازمانها در برابر فشارهاي بيروني نظير تغيير ماهيت کسب و کار، تغيير مأموريتها و ساختار هاي سازماني وتغييرات سريع تکنولوژي نياز به يک چارچوب و راهنماي مناسب براي طراحي وپياده سازي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک منعطف که حداکثر سازگاري را باشرايط ذکر شده داشته باشد ضروري بنظر مي رسد. (Zachman, 1999) بطور خلاصه مي توان ضرورت معماري سيستم هاي اطلاعات استراتژيک را در ظهور سازمانهاي بزرگ ، نياز به طراحي و توسعه سيستم هاي اطلاعاتي پيچيده ، ظهور سيستم هاي اطلاعاتي به منظور خاص و انعطاف پذيري سيستم هاي اطلاعات استراتژيک در برابر فشار هاي بيروني وارده بر سازمان که ناشي از تغيير وتحولات در شيوه کسب وکار ،رقبا ، عرضه کنندگان ، مشتريان و بطور کلي تمامي تأثير گذاران بر سازمان و تغييرات سريع فنآوري اطلاعات ارزيابي کرد.

اسلاید 21: معماري سيستم هاي اطلاعات استراتژيک در سازمانفرايند تهيه معماري سيستم هاي اطلاعات استراتژيکبراي اينکه بتوانيم اجزاء، ارتباط بين اجزاء و رويه هاي حاکم بر توسعه وتکامل اجزاء يک سيستم اطلاعات استراتژيک را در گذر زمان بدست آوريم، مي توان فرايندي را پيشنهاد کرد که ورودي هاي آن برنامه ريزي استراتژيک فنآوري اطلاعات ، برنامه ريزي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک و نوع پشتيباني مورد نياز از سيستم هاي اطلاعات استراتژيک مي باشد. بنابراين به طور کلي براي تهيه معماري سيستم اطلاعات استراتژيک بايستي گام هاي زير را اجرا نمود:

اسلاید 22: 1- تهيه برنامه استراتژيک فنآوري اطلاعات سازمان ها براي استفاده از مزيت هاي فنآوري اطلاعات نيازمند يک برنامه استراتژيک براي آن هستند که معمولا خروجي اين برنامه استراتژيک تعريف يکسري پروژه جهت برطرف کردن شکاف بين وضعيت موجود و وضعيت مطلوب استفاده از فنآوري اطلاعات و در نهايت معماري فنآوري اطلاعات مورد استفاده براي سازمان مي باشد.

اسلاید 23: معماري فناوري اطلاعات يا زيرساختها (سطوح بنيادين) کليه اجزاء شامل نرم افزارهاي کاربردي رده هاي مختلف مديريتي (مديريت عملياتي و کنترل، مديريت مياني و کنترل و مديريت استراتژيک) و نرم افزارهاي کاربردي عملياتها و کارکردهاي مختلف نظير بازاريابي، تحقيق و توسعه، توليد وتوزيع مي باشد. بعلاوه معماري اطلاعات مقوله هاي زيرساختي (اعم از پايگاه هاي داده ها، نرم افزارهاي پشتيباني، شبکه لازم براي اتصال نرم افزارهاي کاربردي و...) را در خود جاي مي دهد. در واقع با داشتن برنامه استراتژيک فنآوري اطلاعات، آن بخش از فنآوري اطلاعات که براي سازمان مورد نياز است ، مشخص مي شود.

اسلاید 24: بنابراين با داشتن خروجي هاي اين برنامه مي توان يکسري از اجزاي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک جهت پشتيباني از موقعيت رقابتي وايجاد مزيت رقابتي براي سازمان را مشخص نمود .اين اجزاء همان اجزاي معماري فنآوري اطلاعات است، با اين تفاوت که اجزاي معماري سيستم هاي اطلاعات استراتژيک تنها بخشي از اجزاي معماري فنآوري اطلاعات را در بر مي گيرد که جنبه استراتژيک دارند و در راستاي پشتيباني از استراتژيهاي رقابتي سازمان وايجاد مزيت رقابتي با هدف رسيدن به رقباي تجاري ويا کسب برتري در مقابل آنها است .به عبارت ديگر معماري فنآوري اطلاعات که از نتيجه برنامه ريزي استراتژيک فنآوري اطلاعات بدست مي آيد هم دربرگيرنده اجزاء استراتژيک وهم در برگيرنده اجزايي براي انجام فعاليت هاي غير استراتژيک و عمليات روزمره سازمان است.

اسلاید 25: 2- برنامه ريزي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک برنامه ريزي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک فرايندي است که از طريق آن سازمان چارچوبي از برنامه هاي کاربردي مبتني بر کامپيوتر را تعيين مي کند تا اين مجموعه از سيستم ها بتواند براي دستيابي به اهداف استراتژيک سازماني کمک نمايد.فرايند برنامه ريزي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک مشتمل برتعدادي فعاليت بهم پيوسته است. (Newkirk,2003)خروجي اصلي فرايند برنامه ريزي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک مجموعه اي مشخص از سيستم هاي اطلاعاتي است که مي تواند به سازمان در انجام فعاليتهاي تجاري ودستيابي به به اهداف استراتژيک کمک نمايد .بنابراين سازمانها اين برنامه را با هدف تشخيص با ارزش ترين سيستم هاي اطلاعاتي انجام داده وبه دنبال برنامه هاي کاربردي وسيستم هايي هستند که نتيجه اي در پشتيباني از موقعيت رقابتي وايجاد مزيت رقابتي آنها داشته باشد.

اسلاید 26: خروجي برنامه ريزي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک تعريف يکسري برنامه ها جهت استفاده از سيستم هاي اطلاعاتي وهمچنين کنترل مستمر و برنامه ريزي شده براي توسه وبهبود اين سيستم ها در جهت پشتيباني از موقعيت رقابتي وايجاد مزيت رقابتي براي سازمان مي باشد .برنامه ريزان بايستي تغييرات روش هاي مديريتي وموقعيت رقابتي را درون فرايند برنامه ريزي قرار دهند تا از اين طريق رويه هاي حاکم بر توسعه وبهبود اين سيستم ها معين شود . اين کار باعث مي شود تا مجموعه سيستم هاي اطلاعات استراتژيک در برابر تغييرات منعطف باشند و از پيچيدگي هاي ناشي از توسعه هاي نا منظم جلوگيري شود.

اسلاید 27: قسمتي از گام سوم فرايند برنامه ريزي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک، شناسايي سطح بالايي از فناوري اطلاعات براي پشتيباني از موقعيت استراتژيک سازمان مي باشد. با استفاده از اجزاء استراتژيک معماري فنآوري اطلاعات مي توان به اجزاء معماري سيستم هاي اطلاعات استراتژيک دست يافت و از برنامه استراتژيک فنآوري اطلاعات مي توان استراتژيهاي توسعه سيستم هاي سيستم هاي اطلاعاتي مبتي بر آن قسم از فنآوري اطلاعات که جنبه استراتژيک دارند در جهت تهيه رويه هاي حاکم بر توسعه انعطاف پذير اجزاء معماري سيستم هاي اطلاعات استراتژيک مشخص نمود.

اسلاید 28: 3- پشتيباني از موقعيت رقابتي سازمان اهداف ابتدايي و اوليه مديران استراتژيک حداکثر کردن ارزش قابل تحويل به تمامي ذيعنفعان سازمان مي باشد.اين اهداف بوسيله برقراري و نگهداري يک چشم انداز واحد واستراتژي جهت دار تکميل مي شوند. مزيت هاي رقابتي بايستي شناسايي و از آنها در جهت رشد و ارتقاء سازمان استفاده شود. براي حمايت از موقعيت رقابتي سازمان بايستي فعاليت هاي استراتژيکي انجام شود مانند: 1- شناسايي نقاط قوت و ضعف داخلي وفرصت وتهديدات بيروني 2- توسعه و بهبود برنامه ها در سطح استراتژيک و عملياتي 3- مديريت عملکرد سازمان. (Senn, 1992)

اسلاید 29: سيستم هاي اطلاعات استراتژيک براي حمايت از موقعيت رقابتي بايستي اين عمليات و فرايند را پشتيباني کند تا بتواند ارزش مناسب را براي ذينفعان مهيا نمايد.يک سيستم اطلاعات استراتژيک بايستي درقالب يک شکل قابل استفاده بوسيله متصدي اين فرايند قرار گيرد (اطلاعات بايستي کامل، درست و به موقع باشند) و همچنين اطلاعات بايستي سريع و آسان مکان يابي شوند. هدف از اجراي يک پروژه سيستمهاي اطلاعات استراتژيک دريک سازمان چابک مي تواند توسعه و کاربرد فرايندها واطلاعات زيربنايي براي هوشياري موقعيتي،تصميم گيري،برنامه ريزي ومديريت عملکرد (با تاکيد بر ارتباطات) باشد. (Goldman, 1995)

اسلاید 30: تهيه معماري وضع موجودپس از تهيه برنامه استراتژيک فنآوري اطلاعات، برنامه ريزي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک و نوع پشتباني لازم توسط سيستم هاي اطلاعات استراتژيک بايستي معماري وضع موجود سيستم هاي اطلاعات استراتژيک مشخص شود. بعبارت ديگر بايستي ساختار اجزاء سيستم هاي اطلاعات استراتژيک موجود و همچنين ارتباط بين اين اجزاء نيز مشخص شود و براي اينکه معماري ، يک معماري منعطف وفابل استفاده در شرايط وبرنامه هاي گوناگون باشد بايستي قوائد واصول حاکم بر طراحي و تکامل اجزاء را داشته باشد.

اسلاید 31: تهيه معماري وضع مطلوباگر معماري وضع موجود (اجزاء ، ارتباط بين اجزاء ورويه هاي حاکم بر توسعه اجزاء) مناسب براي برنامه ها واهداف تعيين شده در مراحل قبلي نباشد بايستي ساختار(اجزاء کميت و کيفيت) و ارتباط بين آنها و رويه هاي لازم براي طراحي و توسعه اجزاء اصلاح شود.

اسلاید 32: طراحي سيستم هاي اطلاعات استرتژيکبراي طراحي يک سيستم اطلاعات استراتژيک،فهم وشناسايي فعاليتهايي که بايستي توسط اين سيستم پشتيباني شود، انتظارات کاربران سيستم وهمچنين استراتژي اطلاعاتي سازمان بسيار مهم است. طور مثال براي شناسايي و درک اطلاعات استراتژيک مي توان از تجزيه و تحليل ساختار يافته استفاده نمود، در اين حالت بايستي سطوح عالي سازمان و همچنين فعاليتهاي مديريت استراتژيک رابه فعاليتهاي ريز تجزيه نمود. انتظارات کاربران بالقوه سيستم (افرادي که مي خواهند بکارگيرند و يا سيستم را نگهداري کنند) از طريق جلسات متعدد براي مشخص نمودن حيطه وظايف و اقدامات مورد انتظار بايستي جمع آوري شوند. اين فعاليت مي تواند در هنگام آغاز طراحي و يا در طول فرايند نگهداري سيستم اطلاعات استراتژيک صورت گيرد.

اسلاید 33: طراحي سيستم هاي اطلاعات استرتژيک. افرادي که مي توان با آنها مصاحبه نمود شامل: مديريت استراتژيک,مديريت مالي,توليد,کيفيت و سيستم هاي اطلاعاتي است. با استفاده از نياز منديها يک ساختار کلي ازسيستم اطلاعات استراتژيک بدست مي آيد. ممکن است بعضي از سيستم هاي اطلاعاتي حيطه هاي وظيفه اي موجود امکان ذخيره ودسترسي صحيح،کامل وبه موقع به اطلاعات را فراهم کند. اما تلاش براي طراحي سيستمهاي اطلاعات استراتژيک شامل توسعه وترکيب يک ساختار وسيع تر جهت سيستم هاي اطلاعاتي براي سازمان است.

اسلاید 34: طراحي سيستم هاي اطلاعات استرتژيکسيستم هاي اطلاعات استراتژيک هم نيازمند اطلاعات از منابع داخلي مانند بخش هاي وظيفه اي درون سازمان و هم نيازمند اطلاعات خارج از سازمان مي باشد. جهت کمک گرفتن از سيستم هاي اطلاعات وظيفه اي درون سازمان و بر اساس نياز سنجي اطلاعاتي براي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک ومقايسه آن با ميزان توانايي و قابليت سيستم هاي موجود، مي توان منابع اطلاعاتي مناسب را جهت سيستم هاي اطلاعات استراتژيک تعيين نمود. همچنين ، با مقايسه توانايي ها و قابليت هاي سيستم هاي اطلاعاتي موجود با استراتژيهاي اطلاعات وتکنولوژي موجود در بازار، مي توان در گزينش راهکارهايي جهت انتخاب سخت افزار ونرم افزار کمک گرفت.

اسلاید 35: طراحي سيستم هاي اطلاعات استرتژيکبا توجه به مطالب ذکر شده براي طراحي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک در سازمان مي توان مدل زير را ارائه نمود. در ادامه اجزاء اين مدل (به غير از معماري سيستم هاي اطلاعات استراتژيک که قبل از اين به آن اشاره شد) را توضيح خواهيم داد.1-شناسايي خواسته هاي کاربرگفتگو با کساني که بکار گيري و نگهداري از سيستم را بعهده دارند و کاربران بالقوه، يک حيطه وظيفه اي از سازمان ارائه مي کند که شامل: مديريت استراتژيک، مالي، توليد، کيفيت و توسعه سيستم هاي اطلا عاتي است. اين کار مي تواند در غالب دو ليست اصلي از نيازمندي ها جمع آوري و سازماندهي شود.

اسلاید 36: اولين ليست شامل سوالاتي است که يک سيستم اطلاعات استراتژيک بايستي در پاسخگويي به آنها بکار گرفته شود و ليست دوم شامل انتظارات از عملکرد سيستم، سازگاري سخت افزار و نرم افزار و رابط کاربران مي باشد سوالات ليست اول عبارتند از: 1-عملکرد: عملکرد ما بايستي چگونه باشد ؟هزينه هاي ما چه مقدار است؟ آيا استراتژيهاي ما قابل بکار گيري است؟ 2-واحد هاي سازماني: هر واحد مالک چه مقداري از فرايندهاي سازمان است؟ 3-سرمايه گذاري: ما در آينده چه ميزان توانايي ودارايي نيازداريم تا بتوانيم موقعيت رقابتي سازمان را بالا ببريم؟ آيا تونايي پرداخت چنين سرمايه اي راداريم؟

اسلاید 37: 4-رقبا: قباي ما چه کساني هستند وميزان قدرت آنها چقدر است؟ آيا استراتژي رقابتي فعلي ما را ازنظر رقابتي به جلو خواهد برد؟مشتريان فعلي و آتي ما چه کساني هستند؟روش قيمت گذاري محصولات ما بايستي چگونه باشد؟ 5-گزارش دهي: چگونه بايستي اطلاعات درست را براي افراد مناسب بدست آورد؟ 6-روند: آيا اطلاعات تاريخي در دسترس روند آتي را مشخص مي کند؟ 7-سطح منابع: برنامه ما براي منابع مورد نياز چيست؟آيا براي ما کافي است؟

اسلاید 38: ليست دوم که بيشتر کاربر گرا مي باشد شامل انتظاراتي است که در اينجا به آنها اشاره شده است: 1- به راحتي قابل استفاده باشد. 2- به راحتي قابل يادگيري باشد. 3- قابل بکار گيري توسط PCهاي موجود باشد. 4- قابل دسترس و بکار گيري در همه جا باشد. 5- قابل استفاده بوسيله منو باشد. 6- دسترسي به فايلها محدود به افراد خاصي باشد. 7- انتقال فايلها در هنگام نياز ايمن باشد.

اسلاید 39: 8- توانايي اخذ ونگهداري اطلاعات را داشته باشد. 9- امکان دسترسي سريع به اطلاعات وجود داشته باشد. پس از سازماندهي و درجه بندي نيازمنديها نتيجه اين کار بايستي منتهي به يک طرح خاصي از نيازمنديها و ارزشهاي مورد انتظار گردد. اين درجه بندي بايستي در طول فرايند طراحي مورد استفاده قرار گيرد تا نيازمنديها را ارضاء و همچنين راه حل هايي که بيش از يک نياز مندي را برآورده سازد جستجو نمايد. در طول دوره توسعه نيازمنديها يک فهرستي از مسائلي که تکنولوژي بايستي آنها راحل نمايد مشخص مي شود.

اسلاید 40: طراحي سيستم هاي اطلاعات استرتژيک2- فرايند مديريت استراتژيکبا توجه به شناسايي نياز ها براي توسعه سيستم، تيم توسعه مي تواند مدل را در دو سطح گسترش دهد. يک سطح مربوط به مديريت عالي سازمان و ديگري جزئيات فعاليت هاي تجزيه شده مديريت استراتژيک است. توسعه اين بخش از مدل ممکن است چندين ماه طول بکشد و نياز به صرف وقت پرسنل کليدي سيستم در هنگام توسعه آن مي باشد. طراحان اصلي مدل ها بايستي جلسات متعددي را با تيم توسعه در طول مدت طراحي برگزار نمايند. بعد از اينکه همه موارد مورد نياز درون مدل قرار گرفت ومدل تکميل شد ،مدل بوسيله واژه نامه ومتن دربين اعضاي تيم توزيع مي شود. تيم مدل را بازنگري وتجديد نظر مي نمايد تا اينکه يک توافق نظر روي درک و فهم فرايند توسعه وترسيم مدل حاصل گردد.

اسلاید 41: طراحي سيستم هاي اطلاعات استرتژيک3- استراتژي اطلاعاتاطلاعات بعنوان يک دارايي که مي تواند براي شرکت ايجاد ارزش افزوده کند مورد توجه قرار گيرد.اطلاعات بعنوان يک دارايي مي تواند مورد حفاظت وبهره برداري قرار گيرد، تا براي شرکت سود آور باشد. استراتژي اطلاعات براي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک شامل: دسترسي، امنيت، کامل بودن، مناسب بودن و به موقع بودن اطلاعات است. استراتژي اطلاعات هنگام انتخاب و خريد سخت افزار و نرم افزار براي پشتيباني از سيستم جديد مورد استفاده قرار مي گيرد. Mentzas, 1998) )استراتژي اطلاعات راهنماي مناسبي است تا ميزان خاصي از سخت افزار و نرم افزار که بوسيله سيستم هاي اطلاعاتي موجود تکميل و با برنامه هاي آتي سازگار است، استفاده شود.

اسلاید 42: طراحي سيستم هاي اطلاعات استرتژيک4- اجراي برنامهاز طريق قابليت هاي تجاري فنآوري اطلاعات و استاندارد هاي موجود در سازمان، بايستي سخت افزار و نرم افزار مورد نياز سريع خريداري و نصب شود.(Luftman, 1993)بايستي در زمينه هايي که کاربرد هاي مشترکي وجود دارد کاربران را بصورت يکجا آموزش داده و توجيح شوند. اين امر باعث مي شود تا چندين بخشModule) )سريعتر و بصورت مشترک ايجاد و تست شوند. درطول جلسات توجيح کاربرد هاي مشترک، برنامه ريزان و کاربران با همديگر کار کنند تا توسعه نمونه اوليه(Prototype )سريعتر صورت گيرد.(Lederer, 1988)کاربران و برنامه ريزان بايستي درباره جزئيات الگوريتم ها براي فرايند پياده سازي با همديگر بحث نمايند.

اسلاید 43: نتيجه گيريهدف پروژه هاي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک دستيابي به مجمومه اي از سيستم هاي اطلاعاتي است که بتواند براي سازمان مزيت رقابتي ايجاد کرده و از موقعيت رقابتي سازمان پشتيباني نمايد. اما از آنجا که سيستم هاي اطلاعات استراتژيک مانند ساير سيستم هاي اطلاعاتي داراي يک شکل خاص ومشخص نيست بنابراين طراحي وپياده سازي آنها با مشکلاتي روبرو است و داراي پيچيدگيهاي خاص خود مي باشد. براي طراحي وپياده سازي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک نياز به يک مدل يا به عبارت ديگر يک چارچوب مناسب است. يکي از اجزاي اين مدل معماري است . معماري مشخص کننده اجزاء، ارتباط بين اجزاء و وقوانين حاکم برطراحي وتکامل آنها مي باشد .

اسلاید 44: نتيجه گيرياجزاء اين معماري سيستم هاي اطلاعات استراتژيک توسط برنامه ريزي فنآوري اطلاعات مشخص مي شود . اما ارتباط بين آنها وقوانين حاکم بر طراحي وتکامل آنها از طريق برنامه ريزي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک و تعيين نوع پشتيباني مورد نياز از آنها مشخص مي شود. براي طراحي سيستم هاي اطلاعات استراتژيک نياز به فرايند مديريت استراتژيک ، نياز هاي کاربران سيستم و استراتژي اطلاعات مي باشد. معماري به ما کمک مي کند تا تغييرات مشي مديريت استراتژيک ، نيازهاي کاربران و استراتژيهاي اطلاعات را درون سيستم لحاظ کنيم بدون اينکه نياز به تغييرات کلي و اساسي در اجزاء باشد و در لحاظ کردن آنها دچار سردرگمي شويم.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید