صفحه 1:
ans! atl oun الرخیم
“Forced technology transfer”
policies
صفحه 2:
کلمه فناوری از دو واه ۳ به معنی پيشه
هنریا مهارت و 7 به معنی علم و اگاهی
نشات گرفته است با در نظر گرفتن فرایند
جهانی شدن و تحولات ناشی از آن. می توان
گفت که امروزه کشورها نمی توانند خود را بى
نیاز از علم. فناوری و سایر دستاوردهای تمدن
جدید بشری بدانند. هر چقدر تلاش یک کشور
در جهت دستیابی به دستاوردهای علمی
وتکنولوژیکی بیشتر شود. به همان نسبت
og جایگاهش درنظام بین الملل نیز ارتقا خواهد
یافت.
صفحه 3:
معدمه
* سه شکاف در ادبیات مربوط به سیاستهای انتقال اجباری تکنولوژی وجود دارد
* اول اينكه. علیرغم تحقیقات جالب در مورد برخی از انواع سیاستهای انتقال
اجباری تکنولوژسی. بررسی ادبیات دانشگاهی به طور جامع در مورد انواع
سیاستهای انتقال اجباری تکنولوی که در حال حاضر توسط چین مورد استفاده
قرار میگیرند. وجود ندارد
* دوم.به نظر میرسد که هیچ ادبیلتی وجود ندارد کهبه طور کامل توضیح دهد که
چگونه انواع مختلف سیاستهای انتقال اجباری تکنولوی به طور پویابا عوامل
متعدد مرتبط دیگر در اقتصاد ارتباط برقرار میکنند تا در واقع نیروی انتقال
تکنولوژی خارجی به داخلی را داشته باشند.
ثالثاء عا در مورد توانلیی سیاستهای انتقال اجباری تکنولوژی برای تحریک انتقال
تکنولوئی مرزیبه داخل کشور به طور خاص کم میدانيم و اطلاعات دقیق در
دست نيست.
صفحه 4:
كلمه سياست در زبان فارسى باجند معنى متفاوت ام نزديك به يكديكر استفاده شدداست. أز مصلحنا
و تدبیر و دوراندیشی گرفته تا نگاهداری و پاس داشتن ملک, حکم راندن و ریاست. گاه منظور از
آن اصول اه داف يا توصيههايى است كه شيوه اقدامات را مشخص مىكند و كاه برنامهاى دقيق
وحسابشده براى دستيابى به اهداف خاص. به هر حال سیاست در وجهه عمومی آن,به وظایف,
رفتارها و عملکرد دولت مرتبط است که به آن سیاست عمومی گفته میشسود. در اینجا منظور از
سیاست معادل کلمهانگلیسی 301017 است و نه 005 و در ینجا بطور مختصر بهعنوان هرگونه
تصمیم دولت به انجام یا عدم انجام کاری تعریف میشود.
og
lefinitions * ~~ * = *
صفحه 5:
= = 2 تعاریف
سیاست فناوری
موری (1۹۹۵) سیاست فناوری را سیاستی میداند که مقصود آن تأثیرگ ذاری بر تصمیمات
شرکتها درباره توسعه تجاریسازی یا پذی رش فناوریهای جدید باشد. هیتن و همکاران (۱9۹۸)
سیاست فناوری را مجموعه قوائیسن, مشوقها و برنامههایی میدانند که در صدد تشویق و هدایت
توسعه و استفاده از فناوری هستند و میتوانند اهداف متفاوتی مانند امنیست ملی» رشد اقتصادی,
سلامت ... داشته باشند. بههمینترتیب سیاست نوآوری نیز مجموعهای از تصمیمات و اقدامات برای
افزایش کارآیی و اثربخشی و میزان فعالیتهای نوآورنه (اعم از خلق, تطابق, بومیسازی و بكاركيرى
محصولات و خدمات و فرآیندهای جدید و بهبسود یافته) تعریف میشود (کولمان؛ ۲۰۱۰). طیف
Cog تردهای از سیاستهای دولت ممکن است بر علسم فناورى و نوآورى تأثيركذار باشتد. اما تنها
سیاستهایی که با این فصد طراحی میشوند را سیاست علي فناوری و نوآوری نامیده میشود.
Technology Pol
صفحه 6:
* انتقال تکنولویی. معادل انتقال دانش و توانایی استفاده از
اطلاعات خواهد بود و وقتی محقق شده است که گیرنده آن
بتولند از تکنولوژی انتقللی در راستای نیازهای خود استفاده
کند
* انتقال تکنولویی یعنی انتقال دلنش. فنی به فراخور شرایط
بومی. همراهبا جذب و اشاعه اثربخش لن درون یک کشور و
با از کشوری به کشور دیگر.
* انتقال تکنولویُی یعنی صدور عوامل تکنولویک مشخص از
کشورهای توسعه يافته به کشورهای در حال توسعه. به
گونهای که کشورهای در حال توسعه بتوانند تسهیلات تولیدی
جدیدی را ایجاد کرده و به کار اندازند.
صفحه 7:
2 5
فریمن (۱۹۸۷) و لاندوال (۱۹۹۲) تم رکز اهداف نظامهای نوآوری را به سه موضوع توليد (۳:001613010)
اشاعه (211118101) و بهره-رداری J Use) دانش مىذاند كه به كونهاى اقتصادى مفيد سر
أبزارهاى سياست كه كاهى وسائل سياست با ابزار حاكم نيز نامیده میشونه تاببری هستند که
از آنها براى به ثمر رساندن اهداف سياست استفاده مىشود. انديشمندان مختلف طبقهبتدىهاى
مختلفى از اين ابزارها ارائه داددائد. براى مثال كرشن ٠١ نوع ابزار سياست عمومى را در سه طبقه به
شرح زير جاى دادهاست (قلى يور ۱۳۸۹)ابزارهای داوطلبانه. بزارهای اجباری, ابزارهاى مختلط.
2 © خهلعما عامل حملیاتی گرجن نوارهای, میات توآورین هسجید:
te ot 5 اسح || جدا
a Se .
ان 030 اي هم gE
صفحه 8:
سیاست فناوری در چین
a
ارتقای سطح علم و فناوری از اهداف و اولویتهای اساسی دولت است؛ بنابراین از
طرق گوناگون به دنبال دستیابی به این هدف است. برای مثال همانند بسیاری از
کشورهای در حال توسعه. دولت چین انتقال فناوری را از طریق آشکال گوناگون
سرمایهگذاری خارجی در اقتصاد تشویق میکند. سیاستهای سرمایهگذاری
مستفیم خارجی در چین از زمان اصلاحات در واکنش به این هدف ترکیببندی
شده است. برای مثال برخی قراردادهای ترجیحی برای شرکتهای سرمایهگذاری
خارجی" مشروط به عملکرد صادراتی و یا انتقال فناوری آنهاست Tizaka and
(Fung, Tong, 2002)
foreign investment enterprises
صفحه 9:
2 2 3 ستاشت فناوری در چین
سیاستگذاران چینی برای اينکه آثار مثبت جانبی سرمایه گذاری های
خارجی در زمینه انتقال gale تکنولوژی و مدیریت در داخل این کشور بیشتر
نمایان شود. به جای روش های سنتی خرید لیسانس و کلید در دست. به سوی
روش سرمایه گذاری مشترک چینی ها و شرکت های خارجی روی آوردند. در
Edtication: روش سرمایه گذاری مشترک. شرکت خارجی به اچار بايد هم در سرمايه و هم
ایا در سود یا زیان شرکت مشارکت داشته باشد. به همین دلیل, طرف های خارجی
یه در سرمایه گذاری های مشترک. در مقایسه با روش های دیگره از جمله قرارداد
لیسانس و یا پروژه های کلید در دست. نسبت به موفقیت کار انتقال فناوری
به مراتب تعهد و پایبندی بیشتری احساین می کنند
_ ova Learning
[= = Computer|
E
Ticensing *
_turn key Approach
صفحه 10:
سرمایه گذاری مشت
از سوی دیگر از آنجا که فناوری پیشرفته. تا حد زیادی از دانش غیر مکتوب
تشکیل می شود و انتقال آّن در گرو اختلاط و همکاری تنگاتنگ کارکنان هر دو
طرف مشارکت است؛ امکان دارد فرایند کلمل انتقال..تا مدت هابه طول بیانجامد.
بنابرلین در یک سرمایه گذاری مشترک. ترتیبات سازمانیبه واسطه درگیر كردن
طولانی مدت شریک خارجی. ال دلنش غیرمکتوب تکنولوژی های
برتر رالبه نحوی شایسته فراهم می آورد. گذشته از چنین مز
مشترک برخلاف روش تأسیس شعب نمایندگی کاملاً وابسته به شرکت های
خارجی. چینی ها را قادر ساختتا از شریک خارجی خود در کار مدیریت نیز بهره
گرفته و برای آشنا شدنبا روش های صحیح اداره شرکت ها.به شکلی جامع و
کامل از شیوه آموزش حین کار. استفاده شایلنی ببرند. همچنین پکن از طریق
دیگرکانال ها نیزبه دنبال دستیابی.به فناوری های برتر است. در لین زمینه چین
تولفق نامه های مشترک فناوریبا ۸۱ کشور شامل روسیه. اسرائیل و کشورهای
بزرگ اروپلیی امضا کرده است. لین توافق نامه ها کانال هلیی برای دستیابی
مشروع دستیابی به آخرین تکنولوژی ایجاد می کند
ea نعار
كسد 0 ول ات
صفحه 11:
eee
oie ول ىت ot
در اولى. هر دو طرف قرارداد در تصميم كيرى. كنترل و فوائد معامله
سهیم هستند و در دومی. معمولاً سرمایهگذار. کنترل اصلی را در
جریان انتقال برعهده دارد.
در این روش. طرف دریلفتکننده تکنولوژی قادر است از
تکنولوژیهایی بهرمبرداری کند که به تنهایی توان استفاده و
بهرمبرداری از آن را نداشته است. در “ هرقدر میزان و درجه
همکاری و حضور طرفین قرارداد سرمایه گذاری مشترک در همه
زمينهها نظیر تحقيق و توسعه. کنترل کیفیت و ترتیبلت سازماندهی
بیشتر باشد. درجه موفقیت آن ايش مى يابد.
با وجود مزایای گوناگون انتقال دانش فنی و مهارتهای مدیریتی
توسط قراردادهای سرمایهگذاری مشترک. موقعی که اهداف
عرضهکننده و دریافتکننده تکنولوژی با یکدیگر مغایرت داشته
باشد. دستیابی به توافقی همه جانبه و پایدا, بسیار مشکل است. اين
روش در ایران جواب نداده و موجب شده است یا بخشهای کم
ارزش قراردادها انجام شود.
صفحه 12:
در راستاي حمایت از اختراعات داخلي, سیاست
ابداعات بومی در سال 2006اجرا شد و
شرکت هايي که در زمینه تكنولوژي داخلي کار
مي کردند مورد توجه قرار گرفتند. در سال
9 یک بخش نامه دولتي درباره اعتبارگذاري
ابداعات تولید شده بومي و ملي تصويب شد كه
هدف أن تصديق و ثبت برترين اختراعات بود.
اين بخش نامه تأكيد مي كرد مالكيت معنوي
بايد در كشور و با برندهاي مالكيت معنوي جيني
و اختصاصي ثبت شود. مالكيت معنوي بايد به
ات کات ازشركت ها و سازمان هاي خارجي
مستقل باشد. طرح ثبت اجباري, دسترسي oy
‘gage را به خدمات دولتي محدود کرد.
صفحه 13:
طرح ثبت اجباری
همچتین این طرح در صنایع خودروسازی.
قطعات خودرو, فناوری اطلاعات و تجهیزات ارتباطی» تجهیزات پزشکی و سلامتی.
تجهیزات الکترونیکی و انتقال قدرت و ... اعمال شد )12 :2011 (Sally, بتابرین بعد
از مائو در نتيجه تلاش و برنامهريزى نخبكان جين در حمايت از اختراعات داخلی با
هدف كسب جايكاه برتر در اقتصاد جهانىء بهتدريج مناطق ويزه تجارى و اقتصادى
در اين کشور به وجود آمدند و شرکتهای داخلی اجازه یافتند تا با شرکتهای
خارجی همکاری کنند. هاووی." زد. تی. ای" و برخی غولهای بینالمللی فعال
ذرزمینه ارتباطات از جمله آی. ى. امه" زیمنس" سامسونگ»" هیتاچی" در این
زمینه مورد توجه قرار گرفتند )4 :2012 (Briiutigam and Xiaoyang,
Huawei
2۳
IBM
TOM ag ey
Sanieung’ ry 3 2
Hitachi 58
صفحه 14:
ae نیا tet
وت ۳۳ اجباری (پتنت)
سیستم پتنت, بهعنوان یکی از راههای موثر برای تحریک نوآوری, ترویج و انتشار فناوری و
افزایش رقابتها محسوب میشود. واگذاری حقوق انحصاری بهرمبرداری از اختراع. به
نوآور امکان میدهد تا از منافع حاصل از این انحصار, بهرهمند شده و انگیزه بیشتری
برای سرمایهگذاری در فعالیتهای تحقیق و توسعه به دست آورد. از سوی دیگر, سیستم
پتنت یک روش نظاممند و sly LS انتشار نوآوری و دستاوردهای فناورانه بهحساب
میآید که نوآوران را ملزم به اقشای عمومی اطلاعات پتنت, تحت یک مکانیسم مشخص
مينماید. بدیهی است که چنین کارکردی, موجب تسهیل جریان اطلاعات و ارتقاء نرخ
نوآوزی در جامعه:خواهد شد:
واگذاری اجباری لیسانس پتنت ,۲سا ,جحطحت:() به دولت ها این اجازه را می دهد تا
بدون توجه به رضایت صاحبان امتیاز پتنت. اقدام به واگذاری حق استفاده از آن به دیگران
نمایند. در طول چند دهه اخیر, بسیاری از کشورهای در حال توسعه, از این سیاست جهت
بهبود وضعیت دسترسی به درمان های دارویی که توسط پتنت های دارای مالکیت خارجی
حفاظت می گردد, استفاده نموده vail
پتنت, نوعی حق مالکیت انحصاری برای بهرهبرداری از یک اختراع است که از سوی دولت
“{Compulsory Licensi مخترع یا صاحبامتیاز پتنت اعطا میشود. در ازای حق بهرمبرداری انحساری
۰ مخترع ملزم است تا اطلاعات پتنت را برای عموم افشاء نمايد. كفتنى است,
صفحه 15:
صفحه 16:
مق
جداول
يقد ع | جوت اس لط se
China High-technology exports (% of manufactured exports)
اجاج مام جاخ 4م لاح ~
يتيب كني كيو كي ل "له كي “كيد كه اليا د
Source: Ibid.
نمودار ۵) صادرات فناوریهای پیشرفته چین (درصد کالاهای تولیدی صادر شده)
صفحه 17:
مق
a 28 2S & &
مم | امل a = یف
جداول
0
be
China High-technology exports (current US$)
600000000000
500000000000
400000000000
300000000000
200000000000
100000000000
Source: Ibid.
نمودار۶) صادرات تکنولوژیکی چین «به نرخ دلار آمریکا»
صفحه 18:
* میتوان برای دستیابی به موقعیتها و شرلیط مختلف. به
استفاده از یک روش خاص برای انتقال تکنولوی اتکا کرد
زیرا روشهای انتقال تکنولویٍی برحسب نوع تکنولوژی مورد
انتقال و شرلیط وییّه هر یک. متفاوت است. درجه و میزان
تأثیر و موفقیت هر یک از روشهای انتقال تکنولوژی.
همچنین بستگی به میزان تواناییهای جذب و درک دانش
فنی انتقال گیرنده تکنولوٌی دارد. بنابرلین میتوان
نتیجه گیری کرد که عوامل مهم تعیینکننده روش انتقال
تکنولوی. تا مقدار بسیاری شامل ترکیبی از تمایل
انتقالدهنده تکنولویٌی برای عرصه تکنولویی. دلنش فنی و
همچنین تواناییی دریافتکننده تکنولوئی برای کسب و
جذب تکنولوژی است.
Conclusio! جف بس عن ص سن صر سار
صفحه 19: