صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
: ب)سياست از در اصطلاح :الف) سياست از نظر لغت
به معناى اداره شه كرة شده است حنافكه 20115 اداره شهر تعبير شده كه خود از وازه يونافى 0011105 وازه سياست در لاتين به
فريده شده است0115 موّجودى است كه زندكى در 5أ00115 ارسطو مى كويد انسان به حكم
: ب)سياست از در اصطلاح
.حكم راندن » ریاست کردن»اداره کردن؛ تدبیر نمودن» عدالت » داوری ؛ تنبیه و...آمده است
صفحه 4:
: همانا تسوزیع آمیلنة ارزشها در جامعملست.
: سیاسعامیسکه بسماحیآموزد : چه کسیمیبرد! چه میبرد؟ کجا حیبرد! چگونه میسرد! چرا حوبرد!
صفحه 5:
سیاساییسنکسه جلمعه را هدلینکسند تسماممصللع جلمعه را در شظر سکیرد ومختصنبا ولولیللست؟ سلمام ضمینیلیه) نیبه تبع آنها مختمرعلهای:
بسیدار هین
سیاسعبای نز حد یوب تسوجیه وتنظیمزندگیاجتها عینسانها در حسیر حیاتمعقول:
صفحه 6:
هملت1۱ 5
| ) حکیمت-۲۱۵۱۱2 ۲۱۲۲۱۵ ۱۸۱5( | کور -1 STATE) )
)GOVERMENT3- a3
حجویه )
صفحه 7:
صفحه 8:
دولت به معنای کشور: عبارتست از عالی ترین اجتماع سیاسی
امت : افرادی که دارای هدف واحد و عقيده مشترى معنای نژاد» نسل ويا مليت و در عربى به معناى
ملت
دين راه وروش . مله اببكم ابراهيم (ع) سوره حج
آبه۷۸
تاریخ آداب ورسوم
صفحه 9:
نسبی
کوچکدر کار بسزیگ. 2 دوبلیودر مقلبلخشکی1
صفحه 10:
صفحه 11:
وهمانا ما درمیان هرامتی پیفمبری فرستادیم تا به خلق اعلام کند که خدای یکتا
را بپرستید واز بتان و فرعونیان دوری کنید. سوره نحل آیه ۳۶ ملد بسا فک لاعة رس الهم ردنا یلجتبو افو
بحث حاکمیت به صورت امروزی بانام ژان بدن( ۱۵۳۰-۱۵۹۷ ۸ ) همراه است
أونخستين متفكرى بود كه ماهيت و ويزكى هاى حاكميت را درسال ۱۵۷۶ ميلادى دركتاب موره بحث قرار داد واز آن تعریف جامعی به عمل
.آورد
صفحه 12:
حاکمیت عبارتست از قدرت عالیه فرمانروایی که در جامعه سياسى به عالى ترين مقام سياسى تعلق دارد
لبعاد حلگمبت3
سس سر یسوم .حاكميت به لحاظ داخل تام وکامل است
ب)حاکمیت خارجی( در روابط دولتها چهره می نمایند داخلی( خانواده, دهستانها؛ بخشهاء شهرها)
صفحه 13:
هنگلمی دولتیبا موافقت خودش درقراردادهای بين المللی تحت قوانین بين العللبا برضی از محدودیت های
جهانی موافقت کرده باشد حاکمیت او نقض نشده است زیرا با اراده خودش چنین محدودیتی را پذیرفته است
حاکمیت خارجی کشوری در نزد ملتها متثر از حاکمیت داخلی است وحاکمیت داخلی بدون حاکمیت خارجی
قابل درک است
صفحه 14:
دلیمیسودن 4 جلمع بون 3 غير قلبلت سيم 2 مطلقب وهن 1
Dino Sm nnn Them i,
tigre ich a Degli hd nat وقضلیبه تجزبه میشود-1
حالکمي هلیم ستول ی چکوصزسلستمرار بسرخوردار نسیستوقلبلتسفیرلست2
. حلكمسلذتق ل إيابذ ير لس ول وحكوص قاب جلبه جا ندئاسة3
حلكمب فر لكيروهمه آحاد حرهم را در ططخل ككثور در برع كيرد ولو حكوسهتعاوبه قشر انمكى4
در يككشورلست
صفحه 15:
eng ses 0 lyin رقم 2111111111 ۳ الل يفل
شود جلىخاؤاز كردلوشازساز خولس هو
در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران حاكميت به عنوان يكى از مهمترين اصول آن مطرح شده است واصل ۵۶بهمقوله حاکمیت اختصاص یافته است
حاكميت در قانون اساسی
حاکمیتنسایسر سرنوشفجتهاعیا ده لیام ly FL 2۰
i>
صفحه 16:
صفحه 17:
ج-كشورهاى تحت ب-کشورهای تحت الحمایه: حاکم وکارگزاران الف-کشورهای مستعمره:حاکم وکارگزاران
:قیمومیت
اصلی بومی هستند اصلی غیربومی هستند
دارای قیمومیت استراتژیک بوده وقدرت های بزرگ بر سراداره آن باهم نزاع می کردند که سرانجام اداره آن به یک
.كميسيون بين المللى واكذار مى شد
مناطقى كه توسط كشورهاى خارجى برای مدت کوتا یا طولانی اشغال می شود(فاسطین)
صفحه 18:
retin A gu gs
این نظریه نخستین بار توسط ارسطو مطرح شد
لستعدادهلمعدود -2
صفحه 19:
*نظه للء2
-اجتماعيبومنبثر در مترخلة كوس بلليها للاسرإنا- 3 حتصدیایامورادارةجلمعه از سووخدایند. 2 تشكيلدولشاشاز حكمشهيو ارادة خدلوندى1
خلقنلکم مر کر یانئی .. ( حجولنلیه ۱۳) تسعیینشدند لست
آنچه مورد توافق طرفداران نظریه المی است این است که منشأپیدايش دولت خواست واراده خداوند است امادر خواست واراده خداوند دربین آنها
ج- نظريه بيدايش دولت درانديشه اسلامى ب-نظربه حقوق الهى بادشاهان لل نظيبه عدملواز عاماهمسیحیة
اعسولر تومه كه دوإتسارو سروك اسللسوصح قوم موتو ستكر أن سنت آكوستين يكى از علماى مسيحيت است كه اعتقاد دارد كه دولت ومذهب
OS... هسیحوباشد مکمل همدیگرند ودرکتاب شهر خدا
صفحه 20:
اوتنهدرمقابل خداوند مسوول است ومورد بازخواست دراين بينش بادشاه به عنوان قانون كذار الهى براى طرفداران اين نظريه معتقدند كه بادشاهان از جانب
قرار می کیرد مردم وسرجشمه همه قونین ومفررات می باشد خداوند مأمور تأسيس دولت شده اند
مس بیلبر دستویات 4 پادشله دوبولبر
ناه محسوبمینشود -دارد
در اندیشه اسلامی پادشاهان هماناحکم طاغوت را
دارند
حاکم باید از طرف خداوند مبعوث كردد منشاء پیدایش دولت همانا اراده خداوند است
صفحه 21:
۱کتادله داتا.-هاد: )
0 ۳ 0 را والشقا-4 iii aya ons
Mice ee منمااز تمس رخوردار نود 2 مارح ٠ بسرعلبه همه نله ابو حيلبه قدودراساربابازنابذييلستة
حعمین نانیاسهنیتر زوین ...هت طرقراداد نون دورد 7 ستر یهایس شاب باه
حقضور ش علبه آو رین طبيعيبة فرردفجته تسه آوردملست ١دروضعسطبيعيامني آرلمثيوجود نداشق5
صفحه 22:
هلکم طر فقرارداد موبمیشود-3 aga mea و
حقوق 2
.هكوسهورد نظر لدكحكوسمشروطه اومبتنوبر رضي هرد ملسة5 2 كر حلكم به وظليفخويشعملنكرد عردم هود لوند بسر عليه لوقيام ككنند- 4
کتاب«قرارداد اجتماعی
زر ۳ a 0 3 انسان وحشی شریف است که همه جادر قید اسارت به رد اگر چه آزاد به
دو غریزه خود پرستی وهمدردی انسان را به سوی یک نظام اجتماعی سوق داد اا ی
صفحه 23:
او معتقدا ست دولت محصول تسلیم شدن ضعفا درمقابل قدرتعندان وزورکویان
.است
نزاع بين غنى و فقير ( قوی و ضعیف)
اساسا نياز به دولت نيازاقتصادى است دولت انعكاسى از ساختار اقتصادى جامعه است براى دولت اسقلال قائل نيست
صفحه 24:
حنظور از ق دیق بای ملنعطافدر آورشرنونظار:هروفتار دیگولردیتهلمی ولبطلجتماعی1
داشتیامکاناتمادوو معنووسولیتسسليم پذیرویسکطر فدر مقلبلطر فدیگر-2
قد كبارنازلمكانتحميلاراهه رد بسروفتار جمعیازیگرلیاست3
تسفییر در طرزتاقیبسکب ازگیرواگویند که بسه عنوانتیجه لواز کنشرمتتلبلازیگولراشد 4
صفحه 25:
ی عدم اندازه كيرى قدرت ١ د-نسبى بودن قدرت ج-دو قطبی بودن قدرت ب-روانى وذهنى بودن قدرت الف: عمومى بودن دامنه قدرت
تولید نا خلرملی در آمد- 1
سيلنهتكنولوقِى
صفحه 26:
اجبار: (زور اقتصادی» فشار اجتماعی؛ تبلیغات)
صفحه 27:
قدرت سیاسی قدرتی است که دریک جامعه سیاسی وسازمان يافته اعمال مى شود
قدرتی است برای اداره امور مملکت از قبیل قانون گذاری »اجرا صحیح تصمیات در داخل کشور لازم است
برای حفظ منافع ومصالح کشور درمراودات بين المللی ودفع تهدید وتهاجم خارجی ضروری است
صفحه 28:
8 :
تنها قدیتیسکه حزاعمل زور را دارد.1
۳
وسماحافوقهمه قدرتهاستو هیگر قدیتها را ححدود میکند. 2
A 4
از سووتسماملقنار ولوكا روسلزملنهاوجلمعه لدوم ل احیلست3
2
لستفاده از زور بسه عنولنآخوینحربه ویسیله ضروونتیبابد باعطلهیگردد. 4
52۸
.در روند تصميم كير وجلمعه حر فآخر را عييند. 5
صفحه 29:
og ۲ nets a ۲ 1 قدرت سیاسي به عنوان ابزاریست که اکثربت قادرت به اطاعت یک فرد از فرد دب
قدرت سیاسی(اطاعت اختباری است) . قدرت(اطاعت اجباری است) 20 قدرت سياس بدعنوان ابزاريستكه اكثربت قدرت به اطاعت بك فرد از فرد ديكر
شرط اقتدار اراده فرمان روا وفرمان برء برای هدف
مشترکی است
.اقتدار همان بکار گیری قدرت مشروع می باشد اقتدار همان قدرت نهادی شده است
صفحه 30:
از en 0 لقندار عبتنیپر وضلیاستما a دود هسرزور Pegi
8 با عدملعتماد مرشم بسوجود al
اكر آحاد مردم بك جامعه توجبه رهيران سام را كه براي حكعرانى خود اراه مى دهند از نظر
خلال وزعت ساس نات 1ك لشروم ترق قرت العام فى بين نوعى رابطه بين رهبران سياسى وافراد تحت فرمان اسست
صفحه 31:
صفحه 32:
تعبففظاه سباس-1
ین نهاد های سیا, متي (سیاستگذار) شامل قوه مقننه ؛قوه مجریه » قوه
ب - نهاد هاى سياسى غير حكومتى( تأثير كذار)شامل افكار عمومی »اجزاب الف ی رن هت ههور ۶
صفحه 33:
؛قتقسهقست3
. منظور از جدایی قدرت همانا دسته بندی وظایف اختیارات وسئولیت اقتدرا ها در هر یک ازقوای سه گانه است که از تداخل در امور جلوگیری می کند
“تفككقها 4
از خصوصيات نظام سیاسی مطلوب وسالم اين است كه بين سه قوه روابط به كونه اى حاكم باشد كه عليرغم نظارت وكنترل يكديكر استبداد به خرج ندهند تا عدالت
-وبرابرى درجامعه انجام بذيرد
لقسام نظام هایسباسی-3
صفحه 34:
حونتسکیو (دمو کیلسی آرستیو کولسی پادشاهیلستبدادی) -2
سلطنت(پادشاهی)
صفحه 35:
وطبق قانون مسئولیت اعمال قدرت سیاسی را در جامعه به عهده دارند (قوه
مقننه » مجریه » قضاییه )
نهادی هستند که جزء ارکان ضروری دولت-کشور به حساب می آیند
نهاد های هستند که درعین حالی که از ضروربات یک جامعه پویا به حساب می آیند ولی درجامعه از قدرت اجرایی برخوردار نیستند(احزاب سیاسی »
گروههای فشار وافکار عمومی)
صفحه 36:
:عقننه(قانونكنار).1
2
مقننه(قانه.گناء 1
ب-نظارت بر عملکرد قوف مجریه
ب-نظارت بر عملکرد قوف مجریه
سئوال از وزيران تذكر به هيئت وزيران تحقيق و تحفص رای اعتماد به کابینه
صفحه 37:
ب.وظایف اجرایی
ale (مل ۵۶ قانون )( نشان دهندء درجه حضور دموكراسى هر آن كشور gop aan ۵۶اقنون)
7 است
الف) وظايف (اصل 02 اقانون)
ملحياوحةوقي لم س3 مسيدكربه شكابانودعليو1
صفحه 38:
افکار عمومی مانند سیل خروشانی است که از کوه سرازیر می شود همه چیز را با عبارتست از قدرت گمنام ae ونیروی سیاسی ملی است که درهیج قانون اساسی
خود می برد
قخلیندتییوصحیح راجع به دیستیبا نادیستی 3 لفکار عمیمیسیشتر بسه صورتحساسخود جوث سکاقدلم هتو سول فکار
نظر علمه دیافکارعمیمنباز به کنشتمازداره . شه برملما همه پب مناد موی 00 Seppe ree
ولوهوهمه پسرسوهر ما ریمحدود تسعییمینسماید اح ااا 9
صفحه 39:
0
راهیو و تسلویزیور( 2
واظهار نظر هاى عمومى با توجه به يك ايدثولوزى » فعاليت دارفد
«مجموعه سازمان بافتهاى كه افراد واعضاى آن جهت «قدرت سباسى
صفحه 40:
aE 9 به لحاظموضع-4 we به لحاظ ساختلری-1
به لحاظلهلف6 به لحاظلعضاء- 5 لحا به لحاظ. 5
3 0 کی بدلحاطيسست3 | د خطومشی2 MS.
ب)مضرات احزاب سياسى
صفحه 41:
گروههای که برای تأثبر گذاری درسیاست ها فعالیت می کنند
صفحه 42:
سیاست خارجی مجموعه ای ازخط ومشی ها وتصمیاتی است که یک دولت دربرخورد با مسائل خارجی در چار چوب اهداف کلی حاکم برنظام سیاسی اش اعمال می
٠. كلد
دسته دندء. کشه, ها ده لحاظ سباست
تسجدید نظر طلللییلن آمییکا روسیه .2
حیید و قلمرو سیاستخلوجی-3
Stet dels A gil Reacts زنب الف-)هداف: نظام های سیاسی در صحنه بین الملل دنبال می کنند ودر صدد
هداف مزبور اتخاذ واعمال می دستیابی به آن هستند
صفحه 43:
هفاع از حقوقمسامانا زومستضعفین 3
نه شرقی » نه غربی جمهوری اتحاد و اثتلاف
اسلامی
صفحه 44:
1- قیهمجییه 2- قودمقننه asthe
سباست ف.. الملا
روابط واعمال متقابل کشورها که درجهت تحمیل وحفظ اهداف و منافع ملى باشد سياست بين الملل ناميده مى شود
هدف از مطالعه سياست بين الملل
1 فدیلتها و کنهرها. sr 2 روز .3 فارطا و شتا He صلح جهلنية Cotte
صفحه 45:
احزاب وگروه های فشار گروه های فشار
Litas
پادشاهان ؛ امپراطوران» روئساى جمهور » دولتمردان» سیاستمداران» دیپلمات ها وقضات همه به نيابت از سوى مردم خويش تنها بازيكران اصلى وتصمیم
كيران در عرصه نظام بين الملل به حساب مى آيند
۱ =
:ت.مدل بینش فوق العاده : ب. مدل فزاینده
صفحه 46:
ج.ادغام خرد و کلان (همگرایی ,منطقه ای ,وابستگی متقبل ) ب.خرد (ملت -کشور) الف.كلان (موازنة قدرت »تحليل نظامها ء/مبرباليسم ءباز دارندكى )
|
G- Md + soto offi foot
ب-نظام دوقطبی الف-نظام موازنه قدرت ney ج-نظام سلسه مراتبى 2 ت-نظام عالمكير
:مسته بندونظمهاوبي ريطلل 7 ١
ea ج. امنیت دسته نك" ا ب-نظام سياسى 0 نطام سیاسی تک
ج.واحد جهانی مه ت.دو قطبی پ. موازنة قوا منطقه کرایی -قطبى الف
صفحه 47:
Vy phates راهیکالیس5
A
تلفلاطوی ۳۴۷-۴۲۷ق 1.(p
tT; 1 : درسال ۴۲۷ در آتن به دفيا آمد در اين دوران جنك های پلوپونزی بین آتن واسپارت ۵ ١
کتاب جمهوری وفرد سیاسی از آثار وی می باشد وسرانجام با شکست آثن خانمه یافت واه جنگ ها تثیر زیادی بر خکونگی ارله نظریات افلاطون کذاشت.
ع قدو بوة
صفحه 48:
:انماع حکه مت ها د, : ما.. cab Val
وسط ١ -3
مسلا یج سر لبكليشى2
تسملیشب ,1
ا لف اين نظام سياسى مختص اسبارت بود وسازمان حكومتى آنها آميزه اى از
.افلاطون اين حكومت را به خاطر داشتن نظم وقانونمندى مى بذير بادشاهى موروثى وانتخابات عمومى وشوراى ريس سفيدان بود
لیکیشی2
افلاطون به لحاظ اینکه دراین ت توانگران درحق تهی دستان ست 2 2 ahs a ak ay
رده تن باصيو ات تلا ی اک در روا را سس ات
صفحه 49:
دراین نوع حکومت سرنوشت جامعه در دست . در آن اختیارات در دست مردم ونمانیدگان آن
50 هر رآن اختيارا Te انیدگان آنها
.ثبات مدينه فاضله تنها ازطريق عدالت حفظ خواهد شد mea eS ol NN هقى موعوه نه أن شبيد تو باشلد از
کمال بیشتری برخوردار است
معتقد بود که معلوم نیست کسی که فلسفه را خ 1 1 i بقدو نیه به دذ
ee Sue a خوب افلاطون به حکومت فلاسفه انتقاد داره ارسطو درسال ۳۸۴ق م در ساحل مقدونیه ه نا
صفحه 50:
حکومت کمال مطلوب ارسطو از آن طبقه جامعه از دیدگاه وی ازسه طبقه:ثروت حکومت از آن مردمان شایسته
متوسط است A
مندءتهی دست» متوسط تشکیل شده است ودانا است
:علل انقلاب از نظر ارسطو
وی معتقد است علت اصلی همه انقلابات همانا احساس وجود نابرابری و آرزوی برابری بوده است یعنی افراد نابرابر به یک چشم نگاه
کردن ودرمبان افراد برابر تبعیض رواداشتن
صفحه 51:
الف.رواقیون(زنون)
vrata. tft
»
ب.سیسرون
تنوری جهان کشوری را ارائه داد رومی ها درعمل به برپای چنین نظامی دست یافتند ولی بعد ها با بروز تفرقه وشروع در گیر های قومی وملی
.وعدم توان برقرارى نظم وثبات درجامعه حكومت شد
صفحه 52:
:الف: اگو
عدل يعني ایجاد رابطه صحیح بين شکست یک جامعه در بی عدالتی آ جامعه شهر خدا بالاتر از كتاب «اعترافات» و«ث
خالق ومخلوق واجرای ونت دی امتعدل جامه رادار نک یدرد ۰ ,جامقه نسانی ما2 Se iis
صفحه 53:
مكتب «اسکولاستیک» یعنی مکتب تلاش يرا واردكردن فلسقه ارسطوبى کوشش فکری درایجا سازش میان ی زر او
مدرسه از اوست .بهتفکرات و آیین عقل وایمان کار مهم اوست
د.دهة ۱۹۸۰م ج. کنیز ب.جان رستوارت میل
صفحه 54:
به ایمان سیاسی دارد ومذهب برای هدف ارزش ها همگی دنیوی هستند ای as
سلامتی وخوشبختی دولت لازم است" سا اند حادم دول باشل ساب هیوست
اذسانحبوانیس که از شمیگر حبوانانک میم کلرترطما دیستانند آنها دد منشاسلیبظریه را حاکباولیسممیخولند »
صفحه 55:
انسان درحال طبیعی گرگ eee ies
انسان است ميل انسان به حفظ آزادی خود
تئوری تشکیل دولت از دیدگاه او
تنها چیزی که این قرارداد را حفظ می WS
.همانان زور شمشیر می باشد انسان ذاتابدسرشت وبی تربیت است
صفحه 56:
دولت بايد برا صول حق وعدالت استوار باشد انا نوع دوست صلح طلب وهماهنگ هستند " بشرذاتاخوب »نيك نفس »نظم بذير واجتماعى
قئم. ء. قشكبا . دملت !ا: دمدكامام
ن نظا: از قسمتی از حق طبیعی ae ال ات 5 sal: ا 537
Nem tin ee یا دولت حق ضعیف را از متجاوز قوی باز ستاند برخورد منافع متعارض بين اشخاص
تمام انسان ها دراجتماع برابر منشا پیداش دولت گذشت بشر از آزادی و اراده اعتقاد به آزاد وخوشبخت آفریده ۲ =
ومساوق هستد فردى و نحت اراده همكانى قرار دادن آن شدن انسان او طرفدار عدالت بود
صفحه 57:
آزادی اقتصادی مانند آزادی سیاسی برای
.تمام افراد جامعه لازم است کتاب«ثروت ملل» از اوست که سیاست واقتصاد از یکدیگر جدا هستند
نظریه تفکیک قوا ازاندیشه های مهم اوست کتاب «روح القوانین» اوست
رابطه قوای سه گانه
: از سپردن آنها به دست يك نفر باید جلوگیری شود زیرا دراين ۳ i شت
صورت ديكتاتورى بوجود می آید "ولااتبايد برهم بسلط داشت
صفحه 58:
*لفب- گاء ا, ماء گیب
دولت ساخته وپرداخته طبقه بورژوا(سرمایه تغبير وتحول در هربك از دوره ها به مراحل 58 ۲ ee 3 نت
دار)براى تسلط بيشتر بر طبله پالین است" ایک انقلاب قائل بودن به جبر تاریخی کتاب «کاپیتال » از اوست
سرمايه داری بادخالت و اراده انسان فرو خواهد ريخت مکتب «مارکسیسم -لنینیسم» را نیان نماد
صفحه 59:
منابع فلسفی فاشیسم و نازیسم
صفحه 60:
تسشیع -1
ب.خواجه نصیر الدین طوسی
صفحه 61:
مت تشکیل چومع انسانی برآوردن السياست المدينه «تحصيل السعاده» شارح عقايد ارسطو بود به معلم «قانى»
مایحتاج عمومی است ««فصول المدنی شهرت یافت
اومعتقد است حاكم بايد از براى رسيدن به معنويت فبازيه زان به دز 2 خلاقناصریدیسیاسآنار»
فاضلترین مردم جامعه باشذ هم نوعان دارد انمان به یال کمال استٍ ليست
صفحه 62:
ب.خواجه نظام الملک
کتاب «نصیحته الملوک» حاوی نظرات سیاسی او راجع به
شریفترین سیاست از دیدگاه وی سیاست پیامبران است حکومت وپادشاهی است
برای تحکیم بخشی اطاعت مردم از پادشاه؛ سلطان را نماینده
خدا در روی زمین معرفی میکند کتاب«سیاست نامعه از اوست
صفحه 63:
زیر بنای قدرت وحکومت را «عصبیت» ابن خلدون را پدر جامعه شناسى مى 2 آثار مهم وي کتابي است به نام «العبر»
wild Ge .كويند که مقدمه آن مشهور است
1
ب.امام خمینی (ره) الف.سیدجمال الدین اسد آبادی
جامعه نمونه را جامعه اسلامی می حکومت مطلوب حکومتی است که ریشه . سردمدار حرکت اصلاح گرایانه اسلامی
.دانست در قرآن وسنت دارد است
صفحه 64:
دراين نظام حاکم مطلق خداست واز طریق افعالش هستی را اداره می نماید اين همان سنتی است که برای اداره هستی وضع شده است شمولیت
.اين قوانين وسنت ها درهستی جبری است وهمه موجودات جهان هستی را دربر مى كيرد
صفحه 65:
تصدى امر ولابت وحكومت كه منحصرآدر تصرف خداوند متعال- 2 اينجاست که در برخوره al ft pl خوبی وب دراين نظام خداوند متعال بر موجودات ذى شعور حاكميت داشت
أست به يبامبران ومومنين تسرى داده شد بدی پیدا کرده أست Cal Ssh obey
تفلمتماء سياس حكم صم كسلامه تفلمتماء سياس غ 3-0١١4
درنظام اسلامى تلاش براى همانكى خواسته ها اسلام معتقداست كه رأى اكثريت اكر بر سبيل 0 حكومتاسلامى استبداد دمكراسى رانمى 0 دربينش توحيدى بع تمام قدرت ها خداست
ونباز هاى انسان وصلاح ورستكارى او اتوحيد باشد محترم آست پذیرد وبشر ننها داراى مسئوليت سياسى ات
7 7 ۱ ۳
اراس متو كوي اک سا مه يق سب ری دسا
صفحه 66:
2
لنسا نس جودواساجتماعی5 maga = ee
انسان ذاتأآشرور است
رهبری براساس خواست وانتخاب هبری براساس اراده شخصی بزرکترین رویداد های تاریخ را 7 59 .
مردم دموکرانیک است وخواسته های فردی مستبدانه است tes هر نظام ساسى نيازند رهيرق ست
صفحه 67:
-برای بررسی رهبری دینی در اسلام بهتر است مقام وموقعیت اولین رهبر اسلامی یعنی حضرت محمد(ص) مورد توجه قرار گیرد
لزوم تسسلیم در بسولبر ارادصوتشویع خدا- 3 ۲-نگرش توحیدی ویکتاپرستی واختصاصی
كه د رججوو رس لل نمیا عتجلیمیآسردد حاکمیت ج
ان به خدا.
۴-هدایت انسان وجامعه بر اساس احترام به كرامت وآزادى توأم با
۵-محصور نشدن در حصار هاى نزادى وقومى وناسيوناليستى. مسئوليت انسان.
صفحه 68:
:C