صفحه 1:
صفحه 2:
سیستم اطلاعات استراتژیک
G1G
واحد اانشگاه آزاد سنندج
آنر 4960
صفحه 3:
۳
۱0 ENN, PAT Rh)
صفحه 4:
برنامهریزی استراتژیک به مفهوم برنامهریزی آینده يكك
سازمان است. یعنی جهتی که سازمان میخواهد در آن جهت
حرکت کند وبرنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات برای
هر سازمان »سندی است که معماری اطلاعات سازمان را در
پرتو ملاحظات استراتژیک مانند ماموریت اهداف واولویتهای
سازمان تعیین کرده وبرنامه اجرایی لازم برای دست یابی به
سیستمها و پایگاهها یاطلاعاتی را درسطح سازمان تعیین
میکند. به عبارت دیگر »برنامهریزی استراتژیک فناوری
اطلاعات منشور ویرنامه کلان سازمان درزمینه سیستمهای
اطلاعاتی وبه طور کلی .فناوری اطلاعات است.
صفحه 5:
برنامه ریزی استراتژیک یک موضوع با اهمیت قابل مشاهده و جذاب در سیستم
اطلاعات حرفه ای هر دو جامع دانشگاهی و تجاری از سال ۱۹۷۰ می
باشد.سالهاست تعدادی از سازمانها تصمیمات یک موضوع با اهمیت قابل
مشاهده و جذاب در سیستم اطلاعات حرفه ای هر دو جامع دانشگاهی و تجاری
از سال ۱۹۷۰ می باشد.سالهاست تعدادی از سازمانها تصمیمات تکنولوژیکی و
مالکیتی را تحت تاثیر سیستم های اطلاعات سازمانی قرار داردهبر اساس آنچه که
خود باور دارند و یا توصیه هایی که از فروشندگان یا همکاران خود در
سازمانهای دیگر می گیرند. انجام می د هند. نتایج این رویکرد برای اتخاذ
تصمیم و مصرف سرمایه ها نسبتا غیر قابل پیش بینی است. امروزه اغلب سازمانها
بر این موضوع پافشاری می کنند که تکنولوژی و سیستم های اطلاعات
تصمیماتی که با یک فهم واضح از کسب و کار و استراتژی سازمانی و رهبری
ایجاد شده اند را گزارش می کنند .
صفحه 6:
استراتژی تجاری با یک ماموریت شروع می شود و مجموعه ای متناسب
از اعمال جهت انجام( تکمیل) » مقاصد. اهداف و انجام محدودیت های
مجموعه روی آنجه که تجرت می کوشد که انجام دهد.
استراتژی سازمانی با افراد» فرآیند های کاری »ساختار» مزدو برنامه
سرو کار دارد که در رسیدن به اهداف تجاری کمک می نماید.
استراتژی سیستم های اطلاعات برنامه یک سازمان می باشد که در ایجاد
سیستم های ( سرویس های ) اطلاعاتی بکار میرود.
پیشنهادات مفهومی با هدایتی در مورد استراتژی که از چهار چوب
منتج شده است » شامل گزینه های زیر می باشد.
شر کت های موفق یک استراتژی برجسته تجاری که هردو استراتژی
سیستم های اطلاعات و سازمانی را شامل می شود دارا می باشند.
صفحه 7:
راههای میانبر در فرآیند برنامه ریزی استراتژیکک وجود ندارد.
مراحل اولیه که لینک شدن تجارت. سازمان و استراتزی های
اطلاعات را در یک روش مکمل تضمین می کند » بی نهایت
نکته خیلی مهم این است که ف رآیند برنامه ریزی برای
تکنولوژی باید بخشی از برنامه کلی کسب و کار باشد.
سازمانها با توسعه یک برنامه استراتژیک جهت ایجاد زمینه ای
Gly اتخاذ تصمیم نیاز دارند
صفحه 8:
۱-فرآیند تجاری استراتژیک - پیش نیاز برنامه ریزی سیستم ها و
شامل ماموریت» رهبری آینده » اهداف و استراتژی می باشد
۲- آرزیاپی سیستم های اطلاعات - ارزیابی منایع سیستم اطلاعت
کنونی و چطور آنها در سازمان بکار می روند( خدمت می کند)
۳- دید گاه سیستم های اطلاعات - نقش ایده آل که باید برای
کاربرد نیع سیستم اطلاعات دنبال شده باشد.
۶- راهبردها ( راهنمای سیستم های اطلاعات- مجموعه توضیحات
( گفته ها) که درباره کاربرد تکنیکال سازمان و منابع سیستم اطلاعت
صحبت کرده است.
۵- ابتکارات استراتژیک - سه تا پنج سال پروپوزال ( طرح های
پیشنهادی) پلندمدت که ابتکارات جدید را برای سازمان سیستم اطلاعات
تصریح نموده است.
صفحه 9:
سوالات کلیدی و خروجی ها از فرآیند برنامه ریزی
در اماده سازی مطالب جهت فرآیند برنامه ریزی استراتژیکک. موضوعات وسیعی باید به
مشاهدات اضافه شوند- موضوعات بر اساس ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی متغیر
است.
استراتژی سیستم اطلاعات چهار تر کیب متمایز دارد: استواتژی اطلاعات . استراتژی
تکنولوژی اطلاعات . استراتژی مدیریت اطلاعات و استراتژی اجرا و
مدیریت تحول.
استراتژی اطلاعات به سوالات زیر پاسخ می دهد چه اطلاعاتی و چه موقع» جهت
پشتیبانی از کارهای آغازین و اهداف کلیدی مورد نیاز است
استراتژی تکنولوژی اطلاعات با کاربردها و صفحاتی جهت آماده نمودن اطلاعات
مرتبط می باشد.
استراتژی مد یریت اطلاعات با چگونگی سرویس های اطلاعاتی که برای سطوح
مختلف سازمان» طراحی شده است. ارتباط دارد
. استراتژی اجرا و مدیریت تحول انچه را که تغیبرات سازمانی برای استراتزی
سیستم های اطلاعات نیاز دارد تا موفق باشد شناسایی خواهد نمو د.
صفحه 10:
در سالهای اخیر, ابزارهای الکترونیکی آنلاین جهت حمایت از
ف رآیند برنامه ریزی ایجاد شده اند. رویکرد آنلاین جذاب می باشد.
همانند شرکت کنند گانی که به یک وب سایت گروهی از طریق
کامپیوتر مشخصی متصل می شوند و همان لذتی رویکرد که از
جلسات رودر رو دارند میبرند
سوالات بازو بسته و رتبه بندی عناصر روی موضوعاتی از قبیل
باس ات ان نی خالات حال ام سا تحط
خارجى » صف بندى كلى سازمانو رهبرى آينده بايد مورد شارهقرار
گیرد. بعضی از نرم افزارها بطور مشخص جهت پشتیبانی از گروه
های طوفان مغزی و جلسات ارزیابی طراحی شده بودند.
صفحه 11:
* طوفان مغزی الکترونیک باز بدون نام
* توانایی طبقه بندی سریع موضوعات وایده های کلیدی
* توانایی اولویت بندی الکترونیکی موضوعات و ایده های کلیدی
* قابلیت ممیزی الکترونیک برای ادراک ممیزی ها و آزمون مفهوم
* تفسیر موضوعی جهت تفسیرهای باز روی یک سری از موضوعات و پی آمدهای
کلیدی
* قابلیت طرح ریزی پروژه جهت توسعه برنامه های سطح بالا و اجرای آنها
از مزایای واضح این فرآیند آنلاین می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
همه شرکت کنندگان می توانند سریعاء اما بدون نام » ایده های جمع شده توسط دیگر
شركت كنندكان را ببينند. در اينجا نيازى به يست به موقع برگه ها نمی باشد. هنگامیکه
ياسخ ها دريافت شدند» ge facilator تواند سریعا موضوعات بیرون آماده را که بعدا
می تواند مورد بحث واقع شودشناسایی و فهرست نماید. در اخر ویژگی مهم صرفه جویی
در زمان برای این حالت پدید می آید.
صفحه 12:
ایوز و لیرمانت (۱۹۸۴) پيشتهاد کردهاند برای شناسایی فرصتهای 915 از چرخه حبات ۱۳
مرحلهای منبع مشتری استفاده شود. علاوهبر این فنون برنامهریزی (اپل گیت و دیگران» ۱۹۸۷
کوهن و سیرت. ۱۹۷۳ راکوف ۱۹۸۵ استینروماینس ۱۹۷۷ و استیشس ۱۹۷۹) و فنون پیشبینی
تکنولوژیکی (اپل گیت. ۱۹۸۷؛ بوچارد و هیر ۰1۹۷۰ بورتون و دیگران؛ ۱۹۷۷ دانته, 1۹۶۴
پالویا و دیگران» ۱۹۸۸ برنامهریزی در شرایط عدم اطمینان»» ۱۹۷۹ تیلور و دیگران» 4۱۹۵۸
تورانس ۱۹۵۷ ون دون و دلبکك» ۰۱۹۷۱ ۱۹۷۴ ورمن و گرین و ما کریدا کیس وبلرایت»
۸ برای شناسایی فرصتهای ٩15 و عمل کردن آن مورد بحث قرار گرفتهاند.
الگویی که ما در اینجا تشریح می کنیم» چکیدهای است از انبوه دانش آثار پرتر (۱۹۸۰
راکوف (۱۹۸۵) و وایزمن و مک میلان (۱۹۸۴). این الگو سازو کار پیمایش فرصتهای
بیشمار 915 را در اختبار می گذارد.
برای شناسایی فرصتهای 515 چند بعد یا عامل راهبردی باید شناسایی شوند. هر عامل چند
ارزش کیفی دارد. فرصتهای 515 ممکن است برای ت رکیبهایی از ارزشهای یک عامل
خاص يا ترکیبهایی از ارزش مجموع عوامل وجود داشته باشند. راکوف (۱۹۸۵) وایزمن و
مک میلان (۱۹۸۴) ابعاد مختلفی را معرفی tiles اما به اعتقاد ما ابعاد ذیل» مهم و مناسبند:
.١ اهداف راهیردی
۲ نیروی راهبردی
۳ حالت راهبردی
۴ جهت گیری راهبردی
سه بعد اول؛ مهمترند و تر کیبهای متعدد آنها در جدول ۲ ارائه شدهاند. است.
صفحه 13:
براساس الگوی پرتر (پرتن ۱۹۸۰) یک شر کت ممکن است راهبرد خود را برای
دستیابی به یک یا چند هدف ذیل تدوین. TAS
۱ عرضه کنندگان
۲. مشتریان
۳. رقبای مستقیم (داغل صنعت)
۴ رقبای صنایع دیگر
۵. تازه واردها
را کوف (۱۹۸۵)» وایزمن و مک میلان (۱۹۸۴) نیز سه هدف راهبردی عمده را معرفی
کردهاند که عبارتند از:
۱. عرخه کننددگان
۲ مشتریان
۳ رقبا
گروه رقبه شامل رقبای داخل و خارج صنعت. تازه واردها و رقبای خارج از کشور
صفحه 14:
نیروی راهبردی بیانگر نوع مزیت كسب شده از طریق فعالیتهای رقابتی است. ما
براساس تحلیلهای پرتر (۱۹۸۰) را کوف (۱۹۸۵) و وایزمن و مک میلان (۱۹۸۴)
شش نیروی راهبردی ذیل را معرفى مى كنيم:
۱. ایجاد مزیت: ایجاد تمایز در کالاها و خدمات شرکت نسبت به کالاها و
خدمات رقبا یا کاهش مزیت رقبا
۲. هزینه: کاهش هزینههای خود یا افزايش هزینههای رقبا
۳. قمر کز: تمركز بخشی خاص از بازار
۶ فوآوری: محصول يا فرایندی که تغییری بنیادین در نحوه کسب و کار در
صنعت ایجاد کند.
۵ وشد: گسترش کسب و کار از طریق گسترش حجم گسترش جغرافیایی؛
تلفیق با صنایع زیردست. تلفیق با صنایع بالادست و یا ایجاد تنوع در محصولات و
خدمات
1. اثتلاف: همکاریهای قوی از طریق سرمایه گذاریهای مشت رکه ادغام و يا
خرید سهام
صفحه 15:
بهطور کلی دو حالت راهبردی وجود دارد: هجومی یا دفاعی. از اینرو
یک سیستم ممکن است ماهیت هجومی یا دفاعی داشته باشد.
بهطور کلی» دو جهت راهبردی وجود دارد: استفاده یا تأمین. در جهت
راهبردی استفاده؛ از 915 در داخل سازمان استفاده میشود. جهت
راهبردی» تأمين است البته اگر 515 ستانده لازم را برای اهداف
راهبردی تأمین کند. بهطور کلی» ویژگیهای تعیین شده برای 915 با
استفاده از سه بعد راهبردی قبلی» جهت راهبردی را تعیین می کنند.
صفحه 16:
صفحه 17:
اهداف راهبردی معرفی شده در جدول ۲ براساس نیروهای راهبردی کنونی
در کشورهای پیشرفته دارای نظامهای اقتصادی رقابتی و باز: استوارند. این
نیروها؛ عمدتاً بر زنجیره ارزش و سیستم ارزش سازمان که پرتر و میلار (1۹۸۵)
آن را مطرح کردهاند؛ مبتتی هستند
ما به دو دلیل زیرساختها را جدا از دولت در نظر گرفتهایم:
۱. زیرساختها به خودی خود نیرویی مهم و قوی به شمار میروند.
۲ در برخی کشورهای در حال توسعه؛ دولت ممکن است متولی زیرساختها
داش
اينهاء اهدماف راهبردی پیشنهادی برای سازمانهای کشورهای در حال توسعه
هستند. در اینجاه سازمان از یکک یا چند نیرو از ۶ نیروی راهبردی ذکر شده در
بخش قبلی: اسفاده می کند.
صفحه 18:
صفحه 19:
۱
A ی رس ما و ی ای ی ار
ماشين آلآت) و نبز تسهيل كار و يشتيبائى تبروهاى راهبردى دبكر ۱
۲. صنایع: از سیستمهای اطلاعاتی میتوان با روشهایی ابداعی برای پیشرفت و پشتیانی صنایع بومی و
۳۹
۳ کشورهای خارجی و سازمانهای بینالمللی و جهانی: از فناوری 5 میتوان برای پشتیبانی از
همكارى اقتصادى و هماهنكى با كشورهاى خارجى و نيز سازمانهاى بينالمللى و جهانى نظير صندوق
gar ا ل Reape serves
مشت رکالمنافع و غیره استفاده کرد.
ال ۳
فناوری 5 میتواند بر برحی اجزای زیرساخت ملی که در ذیل آمدهاند تأثیر بگذارد:
۱. خدمات رفاهی
؟. ارتباطات
*. نظام آموزشى
».يتم حمل و ثقل
ه. نظام بانكى/ مالى (منابع سرمايه)
*. سازمانهاى كار كرى
صفحه 20:
نیروی راهبردی
جدول 5: سيستمهاي اطلاعاتي راهبرد
براي توسعه اقتصادي شبکه پیمایش
صفحه 21:
نیروهای راهیردی برای دولت در یک
صفحه 22:
صفحه 23:
۱ الگوی 5 باید پس از تدوین چشماندازهای راهبردی يا راهبرد سازمان؛
طراحی شود
۲. مدیریت عالی باید مشارکت داشته باشد
۳. اطلاعات: باید منبعی همطراز با دیگر منابع نظیر نیروی انسانی؛ منایع مالی و
مواد خام در نظر گرفته شود.
۴ موقعیت راهبردی و ماهیت سازمان با صنعت و عوامل محیطی ممکن است
استفاده از فناوری 95 را برای کسب مزیت راهبردی, اقتضاء با تسهیل کند
۵ بر اهمیت نوآوری باید تأكيد شود.
۶.با تعهد به تغییر و استفاده از فرایندی عقلایی برای ایجاد و تغییر میبایستی
وجود داشته باشد,
صفحه 24:
3
نتیجه گیری:
تکنولوژی و سیستم های اطلاعات یک نقش فزاینده را در محیط امروزه
سازمانی بازی می کند. به علت تغیبرات سریع توسعه تکنولوژی ۰
ی ارفا Spare) ee sy elgg es ls See
اثوليه براى برنامه ردرى سيستم هاى اطلاعات آن است که فرآیند برنامه
ریزی باید طراحی شده باشد و هدایت شده باشد در اتصال با سازمان
واهداف تجاری. اغلب سازمانها هم اکنون موافقند که سیستم اطلاعات
یک منبع سازمانی مهم استراتژیک می باشد که می تواند سودهای
استراة: يكوا خرف ملیرد جباری راناعت شرد دح از نامه
آهاه ایند مغداری از سارمانها انعاد كرد اد یی عبت روصت
ies, و ها کدی ۱ OSE Up oes
اغلب یک سناریو رویکرد توسعه که به نظر می اید توسعه آینده را به
نبرد با رشد سریع تغییرات تکنولوژی کمک می کند . ضروری می باشد
صفحه 25:
صفحه 26: