صفحه 1:
سیستمهای اطلاعاتی حسابداری منبع : کتاب سیستمهای اطلاعاتی حسابداری نوشته دکتر مهدى مرادى و نعيمه بيات انتشارات مرنديز

صفحه 2:
بخش ۲-کنارل و حسایرسی سیستمیای اطلاعاتی ‎PEIN,‏ Fee rear ras 2 ron OOP ee ay * فصل ۱- مقدمه ای بر سیستم های اطلاعاتی حسابداری *فصل ۲- فعالبتهای اساسی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری ‎٠‏ فصل ؟- مروری بر پردازش اطلاعات و سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی * فصل ۴- پایگاه داده ‏* فصل ۵- اینترنت و سیستمهای اطلاعاتی حسابداری ‏* فصل ۶- تغلب رایانه اک ‎had‏ ۷- تکنیکهای سوء استفاده و تقلب رایانه ای *فصل ۸- کنترل در سیستمهای اطلاعاتی رایانه اک - امنیت اطلاعات * قصل ‎-٩‏ کنترل در سیستمهای اطلاعاتی رایانه ای - محرمانگی داده ها و حفظ حربم خصوصی *فصل ۱۰- کنترل در سیستمهای اطلاعاتی رایانه اک- پردازش جامع و دسترسی پذیری *فصل ۱۱- حسابرسی سیستمهای اطلاعاتی رایانه اک ار ‏*فصل ۱۲- چرخه درآمد. فروش و دريافتهاى نقدی ‏*فصل ۱۳- چرخه مخارج. خرید و برداختهای نقدی ‏*فصل ۱۴- جرخه تولید ‏*فصل ۱۵- مدیریت منابع انسانی و چرخه حفوق و دستمزد *فصل ۱۶- سیستم گزارشگری و دقتر کل ‎pon ‏* فصل ۱۷- طراحی سیستم: اجرا و بهره برداری * فصل ۱۸- طراحی پایگاه های داده با استفاده از مدل 86۸ فصل ۱۹- استراتژی های توسعه سیستمهای اطلاعاتی حسابداری

صفحه 3:
۳ سیستم و اجزای آن | تفاوت داده با اطلاعات | | اهمیت و ضرورت یادکیری سیستم اطلاعاتی حسابداری | ۱ نقش فناوری اطلاعات در هريك از اجزای حابداری ۰ ] ۱ انواع طبقه بندی سیستم اطلاعاتی حسابداری | | نقش سيستم اطلاعاتى حسابدارى در زنجيره ارزش يك شركت 00 ) .انواع سیستم های هوشمند و نقش آن در سیستم های اطلاعاتی جدید |

صفحه 4:
wv مقدمه : در سالهای اخیر علت وجود اختلاف زیاد بین مدلهای سنتی حسابداری و انتظارات استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری را می توان در پیشرفت فناوری اطلاعات و سرعت دسترسی به اطلاعات دانست. مدلهای سنتی حسابداری : ۱- تا کید بیشتر بر روی قابلیت اتکای اطلاعات. ۲- کاهش مربوط بودن اطلاعات حسابداری به علت فقدان به موقع بودن اطلاعات. ۳- تضاد ماهیت دوره ای گزارش های مالی با انتظارات استفاده کنند کان از اطلاعات. دنیای امروز دنیای اطلاعات است و کسی برنده است که اطلاعات بیشتر و مربوط تری در اختیار داشته باشد.

صفحه 5:
يكك سیستم گروهی از اجزای بهم پیوسته است. که‌جا گرفتن درون دادها و تولید برون دادهاء در یک فرایند تبدیل سازمان يافته. در جهت رسیدن به هدفی مشتر ک با هم کار میکنند.

صفحه 6:
۳ (' و "۱ :درون داد ‎yt‏ 9 داد #پردازش شامل کسب و جمع آوری ار تست عناصر ورودي به دیس شامل فرایندهای تغییر شکل که توسط فرایند پردازش به است که درون داد را به فرم نهایی خود تبدیل شده برون دادتبديل مى كند. : 7 ا" = «جهت پردازش است.

صفحه 7:
: تعریف های مختلفی برای سیستم های اطلاعاتی ارائه شده انواع راهها و روش های سازماندهی اطلاعات در دسترس. :تعاریف عبارتند از > سیستم های اطلاعلتی فرایندی را انجام میدهند که طی ‎OT‏ ورودی ها با عنوان دأگرو وارد سیستم می شود و بعد از پردازش به صورت خروجی (اطلاعات) جهت تصمیم) | گیری در اختیار تصمیم گیرند گان قرار می گیرد. تعریف جامع واژه نامه یک سیستم کامل طراحی شده است برای تولید, جمع آوری, سازمان دهی (پردازش)» ‎f‏ ‏1 سس | ذخیره, بازيلبى و اشاعه اطلاعات در يك مؤسسه؛ سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر انجمن کتابداری آمریکا اد سا

صفحه 8:
شکل روبرو یک مدل سیستم اطلاعاتی را نثان می دهد که چارچوبی منهومی و اساسی را برای درک اجزا و فعالیت. های عمده سیستم اطلاعاتی فراهم می کند. کتترل عملکرد سستم و اقدامات امتیتی حفظ داده سم ذخیره سازی منایع متابع شبکه برون داد

صفحه 9:
سیستم های اطلاعاتی حسابداری ‎Accounting Information System (AIS)‏ در این شکل سیستم های اطلاعاتی حسابداری در تقاطع دو دانش حسابداری و سیستم های اطلاعاتی قرار گرفته است. آنچه که در هر دو مژلفه مشترک است توجه محوری به اطلاعات سیستم اطلاعاتی حسابداری عهده دار وظیفه تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های سودمند مالی و ارائه آنها به مدیریت درون سازمانی و مراجع بیرون از سازمان جهت تصمیم گیری است. تبدیل داده های اطلاعاتی به گزارش های سیستم اطلاعاتی حسابداری در قالب فرایند جمع آوری/ طبقه بندی» پردازش تجزیه و تحلیل و انتقال (ارائه) اطلاعافت صورت می گیرد.

صفحه 10:
‎ee)‏ ايت ‏حسابداری: ‎ ‏۱- گردآوری و ذخیره داده های مربوط به فعالیت هاو رویدادها به طوری, که یک بنگاه تجاری بتواند آنچه را که رخ داده است را بررسی کند. ‏۲- پردازش و تبدیل داده ها به اطلاعات مفید برای تصمیم گیری به نحوی, که مدیریت برمبنای. این اطلاعات قادر به برنامه ریزی, اجراء کنترل فعالیتهای شر کت باشد. ‏۳- طراحی کنترلهای داخلی کافی‌به منظور حفاظت از دارلیی ها از جمله مدا رک و اطلاعات بنگاه تجاری. لین کنترلها اطمینان می دهد که اطلاعات در زمان مورد نیاز در دسترس بوده و قابل اتکا و دقیق بوده است- ‎

صفحه 11:
: اهداف سیستم اطلاعاتی حسابداری ارائه اطلاعات برای عملیات و نیازهای قانونی ارائه اطلاعات برای تصمیم گیری

صفحه 12:
پرداش مبادلات: میادلات حسابداری به وسیله ثبت های اساسی پردازش اطلاعات: حسابداری پردازش می شوند. پردازش در یک سیستم خروجی فرایند پردازش اطلاعات به قصد اطلاعاتی به وسیله زیر سیستم ها انجام می شود. راهنمایی در امر برنامه ریزی و کنترل عملیات منظوری از زیر سیستم چرخه های مختلفی است که است. این فرایند اطلاعاتی را برای تصمیم گیری سیستم اطلاعاتی حسابداری اقدام به پردازش مبادلات ارائه می دهد. | آن‌می کند. | / ‎a‏ ام

صفحه 13:
سؤال؟؟؟؟ تفاوت داده و اطلاعات در چیست؟ داده ها حقایق خامی در مورد رویدادهایی هستند که دارای ساختار سازماندهی شده نبوده و یا معنای کمی دارند» مانند مجموعه ای از نمرات خام آزمون کلاسی. این داده ها برای اینکه مفید واقع شوند باید مرتب سازی, تلخیص و یا طبقه بندی و پردازش (نه در تمام موارد) شونگر این داده ها نقطه شروعی برای انجام ردیابی های حسابرسی هستند. با وجود ارزشی که در برخی از داده های فراآوری نشده وجود دارد» بسیاری از کاربران نهایی به ادعو ی ر برحی ار داد ‎oe‏ «ه و جو ‎ao‏ بر ىه صورت های مالی نیاز دارند. این گروه از استفاده کنندگان از داده های پردازش شده (اطلاعات) برای تصمیم گیری استفاده می نمایند.

صفحه 14:
حسابداران امروز باید نقش فعالانه تری در تهیه و تحلیل اطلاعات مالی و غیرمالی فعالیت های بنگاه های اقتصادی داشته باشند. ویژگی اصلی حسابداری در دنیای تجارت امروز؛ تعامل حسابداران حرفه ای با سیستم های اطلاعاتی رایانه ای است. حسابداران باید با نظامهای اطلاعاتی حسابداری چگونگی ایجاد آن» کدگذاری حسابها . طراحی فرم ها و جریان گردش اطلاعات آشنا باشند و درصورت لزوم به تیم طراحی سیستم های اطلاعاتی» مشاوره های لازم را ارائه دهند.

صفحه 15:
۱ رایانه ابزارهای مفید و کار آمدی هستند که: مزیت آن: تهیه مقدار زیادی از اطلاعات در زمان بسیار کم. مشکلات پردازش رایانه ای داده ها: ۱- حجم اطلاعات زیاد منجر به از دست دادن و یا نادیده گرفتن شدن اطلاعات مربوط و مفید می شود. ۲- عدم وجود امکان کشف خود کارخطاهای ورودی ساده ای را که انسانها ایجاد کننده آنها هستند. ۳- ایجاد مشکل برای انجام فرایند حسابرسی. ۴- خطرات ناشی از حذف و يا از بين رفتن داده ها و اطلاعات حسابداری که به صورت الکترونیکی در آمده اند. ۵- جرایم رایانه ای» که باید برای پیشگیری و محافظت از اطلاعات کنترل های جدیدی درنظر گرفته شود.

صفحه 16:
whe حسابدارى مديريت بودجه‌بندی حسانارى على حسابدارى بهاى تمام شده|

صفحه 17:
هدف اصلی سیستم های اطلاعات حسابداری مالی, ارائه اطلاعات مربوط به افراد درون سازمانی و برون سازمانی است. راه رسیدن به اين هدف: تهيه صورتهاى مالى مانند صورت سود و زيانء ترازنامه و صورت جريان وجوه نقد

صفحه 18:
۵ هس ]

صفحه 19:
هدف اصلی حسابداری مدیریت, ارائه اطلاعات مربوط به مدیران سازمانی می باشد. دو بخش معمولی از سیستم حسابداری مدیریتی شر کت عبارتند از: 0 حسابداری بهای تمام شده:به طور خاص به مدیریت در آندازه گیری و کنترل هزینه های مرتبط با خریدهای مختلف پردازش؛ توزیع و فعالیت های فروش کمک میکند. سیستم حسابداری مبتنی بر فعالیت نمونه ای از کاربردد سیستم های اطلاعاتی حسابداری در این حوزه است. 0 بودجه بندی: بودجه یک مالی برای آینده می باشد و درنتیجه به یک برنامه ریزی مدیریتی ارزشمند کمک می نماید.

صفحه 20:
CEs نقش سنتی حسابرسی؛ بررسی دقت و کامل بودن صورت های مالی یک شرکت می باشد. سیستم اطلاعاتی حسابداری رایانه ای » کار حسابرسان را نیز متحول کرده است. ابعاد سازمان حجم فعالیت ها و اطلاعات و تکیه بیش از حد سازمان ها به سیستم های رایانه ای به حدا اقزایش یافته که انجام حسابرسی صرفا با استفاده از گزارش های چاپی که خود نیز حجم زیادی دارد غیر ممکن شده است و انجام حسابرسی بدون وجود سیستم اطلاعاتی غیر ممکن هست.

صفحه 21:
اگرچه بعضی از افراد هنوز هم اظهار نامه مالیاتی در آمد خود را به صورت دستی 7 تکمیل می کنند اما بسیاری دیگر از برنامه رایانه ای برای این کار استفاده می شود. محاسبه مالیات یک کاربرد کوچکک از سیستم های اطلاعاتی حسابداری می شود.

صفحه 22:
زنجیره ارزش شرکت رابه عنوان یکك سری» زنجیره یا شبکه ای از فعالیت های اساسی می بیند که باعث ایجاد ارزش افزوده در محصولات و خدمات می شود. لذا ارزش نهایی شرکت اضافه می گردد. در چارچوب مفهومی زنجیره ارزش برخی از فعالیت ‎ie‏ كا اصلی بوده و بقیه فعالیت هاء.فعالیت های

صفحه 23:
: پنج فعالیت اصلی که مستقیما در تهیه ارزش برای مشتریان دخالت دارند به شرح زیر است. تدار کات داخلی شامل دریافت. انبار کردن توزیع مواد اولیه مورد استفاده در ساخت محصول و خدمات سازمان است. عملیات تولیدی شامل تبدیل داده های تولید به محصول و يا خدمت نهایی است. تدار کات بیرونی؛ مسئولیت توزیع محصولات يا خدمات تولید شده بین مشتریان را بر عهده دارد. بازاریابی و فروش ‎fold‏ مجموعه فعالیت هایی است که کالاها و خدمات را به مشتریان می رساند. خدمات پس از فروش شامل ارانه خدمات تعمیر و تگهداری برای مشتریان یک سازمان است.

صفحه 24:
چهار فعالیت پشتیبلنی به شرح زیر منجر به انجام فعالیت های اصلی به طور کارآمد موثری می شود: ساختار سازمانی فعالیت های منابع انسانی فعالیت های فن آوری

صفحه 25:
یکت سیستم اطلاعاتی حسابداری که جه درستی طراحی شده باشد » می تولند اثر بخشی و کارایی فعالیت های ه ارزش را از راه های زیر افزایش دهد: بهبود کیفیت و کاهش هزینه های تولید کالا و خدمات [ بهبود کارایی } بهبود تصمیم گیری ۱

صفحه 26:
مزایای به کار گیری سیستم های اطلاعاتی حسابداری برای سازمانها بهبود بهره وری: بهره وری زمانی صورت می گیرد که با استفاده از روش های متفاوت کارآیی یک منبع افزایش می بابد. یا اینکه | پهره وری زمانی رخ می دهد که با همان منبع یا کمتر بتوان کار پیشتری انجام داد. بهبود | ثربخشی: اثربخشی به توانایی یک فرد یا یک سازمان در انجام دادن کارها اشاره دارد. سیستمهای اطلاعاتی حسابدازی میتواند از طریق ارائه اطلاعات مناسب و به موقع و کمکک به مدیران در بررسی شرایط و انتخاب گزینه های بهتر اثر بخشی را بهبوه/بخشد. مزییت رقابتی: سازمانی که با استفاده از سیستم های اطلاعاتی؛ بهره وری و اثربخشی خود را بهبود داده است. دارای این توان/خواهد بود که بتواند روش رقابت سازمانی را تغیر دهد. فراهم کردن اطلاعات به موقع توسط سیستم اطلاعاتی حسابداری باعث میشوا سازمان بتواند استراتژی های رقابتی را ایجاد کند ‎LE‏ نیروهای رقابتی در بازار مقابله کند.

صفحه 27:
طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی 7 طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی بر اساس سطوح سازمانی ۳ طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی بر اساس نوع فعالیت

صفحه 28:
طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی بر اساس سطوح سازمانی 1 سیستمهای سطح استراتژیکک (مدیرلنایشد) (مدیران ارشد) سیستمهای سطح استراتژیک سر سطح میانی ب و سيستمهاى سطح ميانى سيستمهاى سطح عملياتى (مديران اجرايى) سيستمهاى سطح عملياتى

صفحه 29:
سیستمهای اطلاعاتی سطح استراتژیک (مدیران ارشد) سیستم ها اطلاعاتی مدیران ارشد به مدیران کمک می کند تا بر مشکلات. فرصت ها و یا روندها متمر کز شوند. همچنین مدیران ارشد را در تدوین برنامه ریزی استراتژیک کمک کند. 0 درواقع سیستم اطلاعاتی مدیران ارشد. سیستمی رایانه ای است که نیازهای مدیران ارشد را از طریق دسترسی به اطلاعات مرتبط داخلی و خارجی برآورده می کند و معمولا این اطلاعات به صورت تلخیص و تلفیق شده از منابع مختلف جهت تامین نیازهای مدیران ارشد است.

صفحه 30:
سیستمهای اطلاعاتیی سطح میانی (مدیران ‎(ke‏ این سیستم ها که سیستم های تاکتیکی نیز نامیده می شوند» فعالیت های مدیران میانی مانند برنامه ریزی کوتاه مدت؛ | سازماندهی و کنترل را پشتبانی می کنند. همچنین از اين سيستم ها جهت خلاصه کردن داده ها و تهیه گزارش از آنها استفاده می شود. مديران ميانى علاقه مند به دريافت ياسخ سريع به سوالات خودشان مى باشند كه سيستم هاى اطلاعاتى يريت به خوبى قادر به انجام آن هستند. توجه به این نکته ضروری است که سیستم های اطلاعاتی مدیریت گسترده تر ازسیستمهای عملیاتی هستند و از | برون سازمانی نیز استفاده می کننده لیکن همانند آنها بیشتر از منابع اطلاعاتی داخل سازمان استفاده می کنند.

صفحه 31:
سیستمهای سطح عملیاتی (مدیران اجرایی) این سیستم برای انجام فعالیتهای روزمره یک سازمان استفاده می شود مانند انجام سفارش های خرید؛ ۴ ۱ عملاتى طبيعت کوتاه مدت دارند؛ #* سیستم های اطلاعاتی که اینگونه فعاليتها را يشتيبانى مى كتند عمدتاً سيستم بردازش عمليات هستند و *** سيستم های عملیاتی را سرپرستان» رژسای خط تولیده سركاركران و كاركتان ادارى مورد استفاده قرار مى ذهئد.

صفحه 32:
طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی بر اساس نوع فعالیت ۲ یستمهای بردازتن معاملانت 7 سیستم اطلاعاتی مدیریت سيستم يشتيبان تصميم كيرى

صفحه 33:
سیستمهای پردازش معاملاذت کی مهمترین سیستم ها در حوزه حمایت از عملیات. محسوب میشود که داده های حاصل از کسب و کار را ثبت و پردازش میکند. این سیستم با توزیع داده های مربوط به عملیات اولیه سازمان میتواند زیر بنایی ‎Si 8‏ اطلاعاتی محسوب شود . "لين سيستم علاوه برثبت معاملات تاثير | ين معاملات و اسناد مرب 1 1 77 17 ; توليد و ثبت ميكند . این سیتم امکان انجام عملیات. کارا و اثر بخش سازمان و ارائه اسناد و گزارش های به هنگام و افزایش مزیت رقابتی و تامین داده های مورد نیاز سیستم های استراتژیک و تضمین صحت وتمامیت داده ها و محافظت از سرمایه و امنیت اطلاعات را فراهم میکند .

صفحه 34:
سيستم اطلاعانى مد يريت **هدف اين سيستم هاى اطلاعاتى تامين نيازهاى اطلاعاتى مديران سازمان (مديران سطح میانی) است . "این سیستم اطلاعات محیطی و اطلاعات مربوط به تبادلات و عملیات. سارمان را جمع آوری میکند و سازماندهی کرده و به عنوان اطلاعات به مدیران ارائه می نما % *"میتوان از این سیستم برای کنترل و پایش وبرنامه ریزی استفاده کرد

صفحه 35:
سیستم پشتیبان تصمیم گیری ** مدیران در تصمیم گیری با انواع مختلفی از تصمیمات مواجه خواهند بود 8 ان هار اساس چهار چوب آنتونی - اسکات به این صورت است که فرآیند تصمیم گیری به ۳ گروه : ۴ تا بافه (برنامه ریزی شده) ‎v‏ نیمه ساخت يافته 26 اف (غر فابل برنامه زیزی)

صفحه 36:
تصمیم ساخت بانته اهميشه با نوع خاصی از اطلاعات سر و کار دارد و در نهایت به پاسخ صحیح منتهی میشود .به طور کلی این تصمیم فرآیندی است در رابطه با مشکلات معمول و تکراری که از ‎oly Gob‏ حل های استاندارد قابل حل میباشد . مشکلات ساخت نیافته: ف رآ يندى با منطق, نامعلوم هستند. که راه حل های مشخصی ندارند در این,نوع تصمیمات مشکلات بیش از یک جواب صحیح خواهند داشت و قاعده ای برای صحت تصمیم انتخابی وجود نخواهد داشت. تصمیمات نیمه ساخت یافته : به تصمیماتی اشاره خواهد. داشت نه همه ولی بخش زیادی ازمراحل آن ساخت يافته است

صفحه 37:
3 ‏ان سم كرى که از اولین انواع تکنولوژی پشتبانی مدیریت مصود سر‎ eee ‏تسهیل جستجوی اطلاعات و باقابلیت دسترسی سریع مدیران به داده ها ومدلها میتوانند مدیران‎ ‏را در تصمیمات ساخت نیافته حمایت میکند.‎ **” توجه داشته باشیم که مشار کت سیستمهای پشتیبان در تصمیم گیری صرفا همکاری و پ است و نقش تصمیم گیری نهایی بر عهده کاربر سیستم (مدیران) است. 2 این سیستم راه حل های ممکن را شناسایی میکند و یا ارزیابی نتایج آن ها تصمیمات بهینه ای را برای موقعیت های نیمه ساخت يافته و غیر ساخت يافته اتخاذ میکند

صفحه 38:
دلایل نیاز به سیستم های پشتیبان تصمیم گیری ۲ محاسبه سریع و اد ‎Y‏ غلبه بر محدودیت های فکری بشر در محاسبات و ذخیره سازی ‎vi‏ محدودیت های دانش ‏7 کاهش هزینه 0 با نکنیکی ‎eas oles *‏ ‏رقابت ‎

صفحه 39:
رویکردی نوین درسیستم های اطلاعاتی حسابداری 00 1 5ك های هوش مصنوعی و ابزار های مدل سازی در کسب كار به طور فرا ۳ ای در حال افزایش است و به مباحثی که قابل حل با روشهای سنتی نبوده اند راه حل هایی اراثه ميدهد 000 سك لديل درمورد تكنيكك هاى جديد هوش مصنوعى عبارتند ال : مك هاى خبره الاشلكةه هاى عصبى ”منطق فازی الگوریتم زنتيكك عاملهای هوشمند

صفحه 40:
سیستم های خبره زمانی که مدیر با مسئله ای رو به رو میشود عموما برای دریافت توصیه ها به افراد خبره مراجعه میکنند. خب رگان کسانی هستند که دانش و تجارب فراوانی در حیطه آن مساله دارند . ** ولى جون هميشه اين افراد در دسترس نیستند و هزینه زیادی دسترسی به این افراد برای» میتوانیم با استفاده از سیستم های خبره برای شبیه سازی فرآیند های ذهنی افراد خبره را طرا ۱9 ‏سستمی است که مینواند از طریق ف رآیندهای رایائه ای که مشله اس‎ +e os! ey

صفحه 41:
شبکه های عصبی مصنو عی #مدل هایی از سیستم عصبی انسان هستند که می توانند روش ارتباط بين نورون ها (سلول عصبی)را در پردازش داده ها و یاد گیری از تجارب قبلی شبیه سازی کنند ** در واقع اين شبكه ها به دنبال تقليد از مغز انسان هستند مهمترین ویژگی شبكه هاى عصبى مصنوعى که ن را از سیستم های خبره متمایز کرده و عملکرد آن را به انسان نزدیکک می کند قابلیت یادگیری آن است

صفحه 42:
شبکه های عصبی مصنو عی در موارد زیر استفاده میشوند شناسایی الگوهای بازار سهام و کمک در استراتژیهای مربوط به تجارت اوراق بهادار 7 پیش بینی فروش وبازار هدف 7 تحلیل گزینه های مختلف سرمایه گذاری مقاسه امضا با امضاهای جعلی " شناسایی کلاهبرداری از طریق تحلیل الگوهای خرید 7 ارزیابی متقاضیان وام وپیش بینی قدرت پرداخت دیون 7 ارزیابی نقاط قوت وضعف شرکتها و پیش بینی شکستهای احتمالی

صفحه 43:
سیستم های منطق فازی ۱۶۲ ‏زر روش هایی برای استدلال استفاده میکند که شبیه استدلال های انسان ات زرا‎ eam ‏اینکه تنها داده های خشک مانند انتخاب دو دویی (بله و خیر ) تکیه داشته باشد با ارزشها و استنتاجات‎ ‏تخمینی (منطق فازی ) و داده های نا کامل و مبهم (داده های فازی )سرو کار دارد‎ منطق فازی تکنولوژیی جدیدی است که شیوه های مرسوم برای طراحی و مدل سازى يكك سيستم را سارمد ریاصیات و تسیا ییده است رايا استقاه از مقذیر ‎Bee ty‏ اده سازی فر آیند طراحی سیستم تا حدودی تکمیل می کند ** از جمله کاربردهای منطق فازی تصمیم گیری در شرایطی است که مقادیر و شرایط زمان و داده های غير منطقی ما هستند و ما قصد داریم با استفاده زاين داده های غیر قطعی پاسخ هایی قطعی را به دست آوریم. در شرایط در حال تغییر و نا مطمئن کسب وکار های امروزی امری عادی است که مدیران هر روز با آن مواجه هستند

صفحه 44:
الكوريتم هاى زنتيكك 8 ی بر تکرار است و اصول اولیه آن از علم ژنتیکث اقتباس شده است **الكوريتم ژنتیکی در موقعیتهایی مفید هستند که هزاران راه حل موجود است و , بايد تمام آنها ارزيابى شوند تا راه حل بهينه اى ايجاد شود 5 1 eo te <i igi oe ‏ار الگوریتم ژنتیکی مجموعه ای از قوانین ریاضی پردازش را به کار‎ AS ‏میگیرد تا چگونگی شکل گیری ترکیبات اجزا یا مراحل فرآیند را مشخص‎

صفحه 45:
عامل های هوشمند **قادر به شناسایی الگوها و تصمیم گیری بر اساس قوانین فکر کردن خود هستند. قوانین و چگونگی فکر کردن هر عامل در راستای دستیابی به هدفش تعریف میشود . در واقع عامل های هوشمند یک جانشین نرم افزاری برای کاربر نهایی یا فرآیندی است, که یک نیاز با فعالیت را تکمیل میکند . ودر نهایت عامل های هوشمند میتوانند به مکانیزه کردن فعالیتهای مختلف کاهش زمان کار و افزايش كارايى و اثر بخشى فعاليتها كمكك شايانى نمايند.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان