صفحه 1:
فرصت نزن
سیستمهای فبره و مینرسی رانش
صفحه 2:
کلیات درس
* هدف: آشنایی با مفاهيم سیستم های خبره و روش های طراحی آن ها
تسا
۱- مفاهیم اولیه و شناخت کلی
۲- ویژگیهای سیستم های خبره
۳ روض های ارانه داش
۶- تکنیک های استنتاج
eats
1— استنتاج فازی
e مرجع : Expert Systems Design and Development, John Durkin
صفحه 3:
آشنایی با سیستم های خبره
سیستم مجموعه ای هدف دار از عناصر و روابط بين آنها است که شامل ورودی؛
So
فرایند. خروجی و بازخورد می باشد.
۱- ورودی: مواد اولیه هر سیستم اطلاعاتی به شمار
می آیند.
۲- فرایند: مجموعه ای از اعمال منطقی برای تبدیل
ورودى هر سيستم به خروجى آن.
۳- خروجی ها: (در اين درس اطلاعات) شامل مواد پردازش شده مورد نیاز سازمانی که
سیستم در آن قرار دارد می باشد.
6- بازخورد: (روابط کنترلی) شامل مجموعه فرامینی است که با تاثیر بر روی سه جزء
دیگر منجر به رفع نقص و بهبود خروجی می شود.
صفحه 4:
آشنایی با سیستم های خبره
سيستمى که برای کاربران سازمان داده یا اطلاعات فراهم مى کند که اگر در اين
SA sees aE ale
سير تكامل سيستمهاى اطلاعات
۱- پردازش داده (دوره Data processing Systems 0186٠
۷- سیستم اطلاعات مدیریت(۱۹3۰ -مسایل ساختار یافته) Management Information Systems
con 3 حمایت از تصمیم(۱۹۷۰ -مسایل نیمه ساختار یافته) 53506005 50۲0۲6 90و۳6
نتم خبره(۱۹۸۰ -مسایل ساختار نیافته) Expert Systems
Executive Information Systems
Group Decision Support Systems
0- سيستم اطلاعات مدیریت اجرایی(۱۹۸۰)
“T سیستم تصمیم گروهی(1۹۹۰)
Artificial Neural Network Systems 94+ شبکه عصبی مصنوعی( -۷
صفحه 5:
BT
> شنایی با سیست
صفحه 6:
آشنایی با سیستم های خبره
خبرگی (6۲)196:) دانشی است تخصصی که برای رسیدن به آن نیاز به مطالعه
مفاهیم تخصصی و یا دوره های ویژه وجود دارد.
۱- یک سیستم کامپیوتری است که شیوه تصمیم گیری یک شخص خبره را در یک
زمینه خاص شبیه سازی می کند
۲- یک میستم کامپیوتری است که با استفاده از دانش. حقایق و روش های
استدلالی. مسائلی را حل می کند که نیاز به توانایی افراد خبره دارند.
نکته: سیستمهای خبره برای حل مسائلی بکار میرود که :
۱- الگوریتم خاصی برای آن وجود ندارد.
۲- دانش صریحی برای حل آن مساله وجود ندارد.
صفحه 7:
آشنایی با سیستم های خبره
(Knowledge Base) پایگاه دانش -۱
(Inference Engine) موتور استنتاج -۲
(User Interface) «5,15 Lui, -¥
Knowledge
۳ ی نج ی
user Expert System سس
Query 0 ها
—p é \
: 1 {Inference Knowledge
: = \ Engine
‘Advice = —
صفحه 8:
آشنایی با سیستم های خبره
8
(Coton mee cele
محلی است که دانش فرد خبره به صورت کد گذاری شده و قابل فهم برای سیستم
یر می نود
Pete etek mee nee
بیان خبرگی در قالب دانش به نحوی که یک سیستم کامپیوتری بتواند از آن برای حل
ان فاد كله
به شخصى كه توانايى كد كذارى دانش خبره و وارد كردن آن به يايكاه دانش را
دارد. مهندس دانش یا 021066۳ 0۷۱6026 گویند.
به طور کلی دانش معمولا به صورت قواعد و عبارات شرطی در پایگاه دانش ذخیره
می شوند. مثل اگر ... آنگاه ...
صفحه 9:
آشنایی با سیستم های خبره
(ica ا
پردازنده ای است که حقایق موجود را با دانش موجود در پایگاه دانش تطبیق میدهد
تا درمورد مساله به نتیجه برسد.
ean cr een Cae ry
بخشی از سیستم خبره که مستقیما با کاربر در ارتباط است
۱- جایگزینی برای فرد خبره
* تداوم کار در صورت عدم دسترسی به فرد خبره
»اس مره
* احساساتی نبودن سیستم و خستگی اپذیری
۲- کمک و دستیاری
صفحه 10:
آشنایی با سیستم های خبره
۱- مسائل کنترلی ([0:00۲0)) : مثلا کنترل وضعیت بیمار یا کنترل اتوماتیک هواپیما
۲- طراحی (1(691810) مثل نرم افزار اتوکد
۳- تشخیص (19188520515) : مثل تشخيص بيمارى و يا عيب خودرو
۶- آموزش (Education) : مثل نرم افزارهاى آموزش رياضى
Cones ti Mee : (Interpretation) a -o هوا از روی اطلاعات هواشناسی
*- پایش (Monitoring) مثل سیستم هوشمند پایش راهنمایی و رانندگی
۷شبیه سازی Me: (Simulation) شبیه سازی وضعیت زلزله برای تست میزان
آمادگی افراد برای مقابله با آن
۸- پیش 25( Cte he Me : (Prediction) آب و هوا
(Prescription) 5.3 -4 : مثلا سیستم تجویز پزشکی بر اساس وضعیت بیمار
صفحه 11:
پیاده سازی سیستم های خبره
برای پیاده سازی یک سیستم <
Ee
ابزار: محیط برنامه نویسی است که علاوه بر امکان پرنامه نویسی وظایف دیگری مانند
مدیریت فایل هاء نمایش گرافیکی و تبدیل کدها به زبانهای دیگر را فراهم می کند.
زبان: امکانات لازم برای کد نویسی را فراهم می کند. مثل Lisp, Prolog, C
پوسته: معمولا په سیستم خبره فاقد دانش اشاره دارد و کاربر برای ایجاد سیستم خبره
باید پایگاه دانش OF را پر کند. مثل سیستم تشخیص MYCIN (S25,
صفحه 12:
پیاده سازی سیستم های خبره
الگوهای برنامه نویسی:
لكك
در اين زبانها بايد روند و جكونكى انجام كار براى سيستم بيان شود. مثل زبانهاى ©
Pascal
٠
۲- زبانهای غیر رویه ای 0
در این زبانها. را كه مثل زبانهای
5 ne ۳ ۳ ۹
ey Are(B,C) ۱
| Are(C,B) j
Path(X,Y) if Are(X,Y)
۱
eS | 0 Path(X,Y) if Are(X,Z) && مامه
Ni
صفحه 13:
ساختار سیستم خبره
روش استدلال در یک فرد خبره
حقایق مسئله 0256
Facts
نتايج Conclusions
صفحه 14:
صفحه 15:
RULE ۱
IF The car will not start
THEN The problem may be in the electrical system
RULE *
IF The Problem may be in the electrical system
AND The Battery voltage is below \+ volts
THEN The fault is a bad battery
صفحه 16:
صفحه 17:
پیاده سازی سیستم های خبره
استدلال
مشخصه بارز سیستمهای خبره توانایی شان در توضیح استدلال شان است. با
بکارگیری این ماژول. سیستم می تواند برای کاربر توضیح دهد که چرا (۷۷1) چنین
سوالی از کاربر میکند و چگونه (۲101) به نتیجه نهایی رسیده است.
صفحه 18:
پیاده سازی س های خبره
ابتکاری
دانش از کنترل مجزاست
اعمال تغییرات آسان است
اطلاعات نا دقیق است
شامل گفتگو با کاربر به همراه توضیحات
توصیه و توضیحات لازمه ارائه میشود
oly حل قایل قبول ارائه میشود.
برنامههای متعارف
عددی
الكوريتم
اطلاعات و کنترل مجتمع است
اعمال تغييرات مشكل است
اطلاعات ذقيق است
رابط کاربری بصورت دستور است
نتیجه نهایی داده میشود
راه حل بهینه ارائه میشود
صفحه 19:
پیاده سازی سستم های خبره
فرد -_دانش کارشناسی دارد
خيره - توانایی کافی در حل مسائل را دارد
- توانايى ارائه ذائش را ذا
- میتواند زمان بگذارد
- _ خصومتی با انجام پروزه
مهندس | - _ توانایی مهندسی دانش را
sls - تونایی برقراری ارتباط قوق را
- تواناییتطبیق مسئله را به
افزار
توانیی برنامهنویسی سیستم خبرهای دارد
- میتواند در تعریف محیط کاربری موثر باشد
- میتواند در کسب دانش کمک باشد
-_میتواند در توسعه سیستم کمک باشد.
صفحه 20:
مهندسی دانش
۱ الا ل دان
فرایند ساخت یک سیستم خبره را مهندسی دانش گویند.
۱- ارزیابی (900600عووش)
۲- اکتساب دانش (Knowledge Acquisition)
۳- طراحی (65187)
(Test) آزمون -۶
۵- مستند سازی (Documentation)
(Maintenance) نگهداری -7
صفحه 21:
مشابه فاز امكانسنجى در مهندسى نرمافزار است در ابن فاز مطالعات و برسیهایی اجام میشود تا
۱ عملى بودن مساله مور نظرتیید شود
یل توجه کنده رای ایجاد مور پا شود
لايل توجيه براى ايجاد سيستم خبره مورد نظر بيا 1 ومس ممع
فاد کاب AL و مطالعه دائش: اتساب دانش كفت مى شود .ابن رايد شامل مصاحبه» كتدكر و تكميل فرم هاو به طور كلى اكتساب ...ويج
فزه فرهم کته دنش مورد نیز در حل سالهاست , خروجی ان فاز :160۷/۵0 است و دنش استخراج میشود وب علالطدومة وما «صتة
سید ۱ ام
سا —
أخيركن از فد است:
مرحله بعد م رود
knowledge 1 I
2 هر ی این مرح ساغتر و سازمادهی کلی دتش سیستم؛ نی ووشهای پراش داش زره شمه بای تیش تلا انش
| Dean Yee sista تتريتم و شود ايزلؤها و روش هاى مضب تخاب میشود و دانش استخراج شده در مرحله اکساب داتش در واحدهایمناسب ذخیره
در فا طراحی يكك نمونه لها 05 جهت نیم بر سل اجاد گرد
مره نت ی بای اد ی لپ نی ات کیت زور ای تراسا پ روز مر تال اد ۱ و
سيستم اعمال من شود : مد فا تست برسی نت وتا مات لی یسم دش تفج شله ات :در اين مرحله ا تساي ها ررد عير .و مسح
a ساختار یافته مور آزمون قرار می گیرد.
بعد از كذر از از ست و اعمال :ها ۳2 می شود و بعد از آن به صورت یک مری مستند با 0/000 میشود
سس
هم استفده خواهدشد . خروجی طراحی به تست. 9000 میباشد عنی در این مرحله انش
(mae s
سب 3 0 ۱ 5
در اين مرحله اطلاعائى در مورد بروزه در قالب متن و نموداره فراهممى شود
Prat
اين قا به معن ارت هبرد سيستم و رفع اشكالات اححمالى دو SS تا سيمتم در جهت رد وأفزايش دانش و هش نواقص اسسالی
0002 |[ 71000011
مداه دهج علوي اناو زر تکمین سينم برد وله یک ملق کر هی
صفحه 22:
(Knowledge)
فهم و درک از یک بستر موضوعی مشخص را دانش گویند.
(Knowledge Representation) _+!> 41,!
روشی است برای کد کردن دانشی که در پایگاه دانش یک سیستم خبره بكار كرفته
می شود.
صفحه 23:
ارائه دانش
-١ دائش رويه اى 16801016086 06601181): دانشى است كه جكونكى حل يك مساله
را توضیح می دهد. قوائین. استراتژی ها. دستور کارها و رویه ها انواع رایج دانش رویه ای
۲- دانش توصیفی (100۱۷۱6086 6012۲21176(): دانشی است که بخش cle شناخته شده
مساله را تشریح می کند. اين دانش شامل عبارتهایی است که ارزش درست یا نادرست دارند.
۳- فرا دانش (1۷]602-100۱۷16086): دانشی است که چگونگی استفاده از دانش را مشخص
مى کند. اين نوع دانش برای انتخاب دانش مناسب برای حل یک مساله استفاده می شود.
۶- دانش ابتكارى oy! (Heuristic Knowledge) نوع دانش تجربه ای است و فرد خبره
از طریق تجربه در حل مسائل گذشته آن را بدست می آورد. گاهی دانش سطحی
oli 55 (Shallow Knowledge) 4 شود.
۵- دانش ساختاری (Structural Knowledge) ساختار های دانش را تشریح می کند.
این دانش معمولا مدل ذهنی یک فرد خبره را برای یک مساله توصیف می کند.
صفحه 24:
ارائه دانش
۱- سه گانه شیء صفت. مقدار (0-۸-۷)
؟'- قوانين (Rules)
“ا-شبكه هاى معنايى (Semantic Networks)
قاب ها (Frames)
همنطق (0نعما)
هر کدام از اين تکنیک ها بر روی بخشی از اطلاعات مساله تاکید دارند و اطلاعات
دیگر را نادیده می گيرند. هر تکنیک, نقاط قوت و ضعف خاص خودش را ارائه انواع
دانش دارد.
صفحه 25:
در بیان یک واقعیت می توان از رابطه یک شیء با یک صفت و یک مقدار بهره گرفت.
یک واقعیت فرمی از دانش توصیفی است و در هوش مصنوعی به آن مهم گفته می شود.
Preposition: The chair’s coloris brown.
Object Attribute Value
Object Attribute Value
صفحه 26:
ارائه دانش
انواع صفت از نظر تعداد مقادير:
۱- تک مقداری مثل وزن توپ
۲- چند مقداری مثل مقاطع تحصیلی گذرانده شده یک دانشجو ( دیپلم. کارشناسی)
۱- حقایق قطعی Se (Certain facts) وزن توب
۲- حقایق غیر قطعی Sy pe 4 SS lé> (Uncertain facts) نا دقیق ارائه می
شوند و معمولا با کلماتی مثل «احتمالا» و یا «شاید» همراه است.
یک روش متداول برای مدیریت اطلاعات نا دقیق استفاده از ضریب قطعیت
factor) 6۲)۵1۳06۲)) می باشد. در این روش به هر حقیقت یک ضریب قطعیت
انتصاب داده می شود که میزان قطعیت آن را مشخص میکند.
صفحه 27:
كاملا درست کاملا yb
Preposition: it probably will rain today
Attribute
صفحه 28:
ارائه دانش
0
بخش دیگری که عدم قطعیت می تواند به دنبای سیستم های خبره ورود کند نیاز به ارائه واژه های مبهم
Ob5 52 «5 <I (Ambiguous terms) طبیعی زیاد استفاده می شود. مثلا عبارت زیر را در نظر بگیرید:
«اين شخص _بلند قد است.؛
استفاده از واژه بلند قد مبهم است و تفسیر آن پوسیله کامپیوتر مشکل است. ۱ ن مشکل با استفاده از منطق فازی
(0ع0] ۲022۷) قابل حل است. منطق فازی روشهایی برای اراه و استتتاج با واژه های مبهم را معرفی می کند.
see
صفحه 29:
ارائه دانش
سب )29
ساختاری از دانش است که اطلاعات شناخته شده ای را به اطلاعات شناخته شده
دیگر مرتبط می سازد که می تواند مورد استنتاج قرار گیرد.
Knowledge Base
Rule 1: IF the balls color is red THEN I like the ball
Step 3]
Ball's color is red
er Ilike the ball الس
Iwill buy the ball
Q: Ball’s Color?
۸: 0 Working memory
صفحه 30:
(Relationship) <\ 1 ; ¢,1,3 -\ در اين نوع قوانین رابطه بین علت و معلول وجود دارد
If the battery is dead THEN the car will not start
۲- قوانین eg gsl> (Recommendation) «| a2 یا پيشنهاد هستند
IF the car will not start THEN you can take the cab
۳- قوانین دستوری(1015601۷6): اين قوانین به یک جمله امری ختم می شوند
IF the car will not start THEN check out the electrical system
£- قوانین راهبردی(5111680): معمولا مراحل انجام کار را بیان می کنند.
IF the car will not start
THEN check out the fuel system
THEN check out the electrical system
۵- فرا قوانین (1۷1618-100169): اين قوانین بیان می کنند که از چه قانونی باید استفاده شود
IF the car will not start AND the electrical system is operating normally
THEN use rules concerning the fuel system
صفحه 31:
بکه های معنایی روشی برای بازنمایی دانش با استفاده از گراف هستند که از گره ها و یالها
تشکیل شده اند. معمولا گره ها بيانگر اشیاء و یالها نشانگر ارتباط بین اشیاء می باشند.
در اين كراف. هم گره ها و هم یالها دارای
همست
معمولا برای بیان واقعیت ها از شبکه های
معتایی استفاده می شود.
مثلاا قتاری یک پرنده است.
پرنده بال دارد.
یال هایی با برچسب ۸ 19 و 1125 جزو یالهای
پر کاربرد در شبکه های معنایی است.
صفحه 32:
ot pew
گسترش شبکه معنایی با استفاده از سه روش صورت می گیرد:
۱- خاص تر شدن ؟- عام تر شدن *- مفاهيم مشابه
Travel
یک ویژگی مهم در شبکه های معنایی ورائت است.
معمولا ویژگی ها و خواص می توانند به ارث برده
شوند.(معمولا از طریق یال ۸ 18)
صفحه 33:
اگر به شبکه های معنایی مفهوم رویه را اضافه کنیم. تشکیل قاب می دهد.
Semantic Network + Procedure = Frame
مفهوم فریم مشابه مفهوم شیء در شیء گرایی است.
Data(Properties)+Procedures = Object
Frame Name:
Class: Object 2
Properties:
صفحه 34:
ارائه دانش
34
اگر به شبکه های معنایی مفهوم رویه را اضافه کنیم. تشکیل قاب می دهد.
Semantic Network + Procedure = Frame
مفهوم فریم مشابه مفهوم شیء در شیء گرایی است.
Data(Properties)+Procedures = Object
Class:
Properties:
صفحه 35:
“de gh
ارائه دانش
35,
(Logic) jh. -0
قدیمی ترین روش اراثه دانش در کامپیوتر منطق است. تمام زبانهای ارائه دانش در پائین ترین
سطح به منطق می رسند. بنابراین منطق. پایه ساخت تقریبا همه سیستم های خبره است.
۱- منطق گزاره ای (۱0816 اهصمنانه۳۳۵0)
(Predicate Logic) 51.» jh -¥
در منطق گزاره ای هر گزاره با یک نماد یا سمیل نمایش داده می شود.
A= the car will start
B = it is too far to walk to the work
C=I will miss my work
AAB>C
|
صفحه 36:
صفحه 37:
ارائه دانش
حساب مسندی که گسترش بافته منطق گزاره ای است. بازنمایی دقیقتری از دانش را امکانپذیر
می کند. اين روش با استفاده از متغیبرها و توابع. پردازش دانش را بهبود می بخشد.
* در حساب مسندی معمولا متغیرها با حروف بزرگ نمایش داده می شوند و ابت ها با
حروف کوچک
مثالی از یک مسند؛
Like (john, mary)
در اینجا مسند رابطه بين مفاهيم است. در اين مثال 13166 مسند است mary 4 john y
پارامترها هستند.
Like(X,Y)
خروجی یک Cw 2 a0» (predicate) w (1۳6) و یا نادرست (۳۵۱96) است.
After(X.Y) A After(Y,Z) > After(X,Z)
مثال:
صفحه 38:
ارائه دانش
(Universal Quantifier) 55 5.
وقتی که بخواهیم موردی را برای تمامی حالات ذکر کنیم از سور عمومی استفاده می شود.
VX, Like(X mary)
(Creu eee
وقتی بخواهیم وجود حداقل یک مورد را برای یک گزاره ذکر کنیم از سور وجودی استفاده
في رةه
BY, Like(X mary)
(Modus Pone: errs
یک شکل ساده استتتاج است که مشخص می کند اگر گزاره ۸ درست باشد و ۸ نت
آنگاه گزاره 13 هم درست است. این روش ساده برای استنتاج اطلاعات
جدید از اطلاعات موجود. اساس استنتاج
بدهد 9 را
IF A is true
AND A>B
در سیستم های هوشمند است. THEN B is true
صفحه 39:
ارائه دانش
ی ربات
Cube(a) cube(b) cube(d) pyramid(c) sphere(e) hand(hand) table(table) )1
On(a,table) on(b,table) on(d,a) on(e,b) on(e,table) )2
Holding(hand.nothing) )3
هدف: قرار دادن مکعب 13 بر روی ۸ put_on(b,a)
برای اين منظور باید بر روی مکعب ۸ چیزی قرار
ریات هم مکعب 8 را نگه داشته باشد. این
می توان نشان داد
شده نباشد و بازو
با
1
به صورت کلی می توان گفت؛
YX AY (Holding(hand,X) Clear(Y) > put_on(X.¥))
یکی از اولین کارهایی که ریات بید انجام دهد بررسی خالی بودن روی یک
(Clear) بلاى است
60 تمه 317 ۲۲
با گزاره های اولیه می توان حقایق زیر را استتا
Clear(e) Clear(d) Clear(e)
با تطبيق این گز
تمرین: بای 330198 كزاره هاى لازم را بتويسيد.
صفحه 40:
60۳ a yop ren)
فرایند کار با دانش. حقایق و استراتژی های حل مساله به منظور رسیدن به یک نتیجه را استدلال
گویند.
(Deductive Reasoning) bux! JYs1-\
(Inductive Reasoning) ؟- استدلال استقرايى
(Abductive Reasoning) استدلال انتزاعی -۳
(Analogical Reasoning) _3 JY! -£
(Common Sense Reasoning) استدلال عقل سلیم -۵
صفحه 41:
روش استدلال استنباطی روش از کل به جزء است. اين یق مساله. اصول و دانش عمومی
مرتبط با آنها را به صورت قوان
استفاده می کند. فرایند استدلال با مقایسه اصول با مجموعه
از مى شود تا اصول جدیدی نتیجه گیری شود.
Rule : I will get wet if I stand in the rain
Axiom : Lam standing in the rain
Conclusion : I will get wet
قانون JSS cel ol, (Modus Ponens)¢ te! Gi> پایه ای استدلال استنباطی است.
If A is true and AB is true Then B is true
صفحه 42:
روش استدلال استقرایی روش از جزء به کل است. انسانها استدلال استقرایی را برای
رسیدن به نتایج کلی. با استفاده از مجموعه ای محدود از حقایق و با کمک فرایند
تعمیم بكار مى برند.
مثال:
Premise: X uses medicine K then get better
Premise: Y uses medicine K then get better
Conclusion: Every body use medicine K will get better.
این روش استدلال هميشه درست نیست.
از این روش می توان برای ایجاد قوانین جدید استفاده کرد.
صفحه 43:
روشهای استنتاج
0
بر خلاف استدلال استنباطى كه از علت به معلول مى رسد. در اين نوع استدلال از معلول به
علت مى رسيم.
مثال:
Rule : Ground is wet if it is raining
Axiom: Ground is wet
Conclusion: It is raning
این روش هم ممکن است نتایج درستی نداشته باشد.
0 00
استدلال قیاسی از مقایسه دو مفهوم یا شیء با یکدیگر بدست می آید.
مثلا متخصصی که اطلاعات مربوط به خودرو 6 را دارد می تواند با مقایسه از بعضی از اين
اطلاعات برای خودرو هم استفاده کند.
صفحه 44:
انسان از گونهای استدلال برای افزایش سرعت استدلال بهره میگیرد. استدلال عقل سلیم بیشتر
روی قضاوت صحیح استوار است تا منطق. مثال: شل بودن تسمه فن رادیاتور معمولا موجب ایجاد
صدای عجیب میشود.
یک مکانیک به اینگوته از استدلالها شاید براساس تجربیات سالهای زیاد برسد. و به محض شنیدن
صدای ناهنجار تشخیص بدهد که تسمه شل است. این گونه قوانین با گونه
اکتشافی مسئله را حل میکند متفاوت است.
که به روش
از وجوه تمایز موش مصنوعی و هوش طییعی عقل سلیم است که مدلسازی آن بسیار سخت و دضوار است. به عبار
لال عقل سلیم معمولا ترکیبی از چندین استدلال است.
صفحه 45:
روشهای استنتاج
استنتاج (inference)
فرایند بکار گرفته شده در سیستم خبره است که اطلاعات جدید را از اطلاعات قبلی بدست می
آورد.
حل 0۹
یک استراتزی استنتاجی است که صحت یک ادعا را اثبات می کند. اين روش تلاش مى كند
تلوری یا هدفی مانند را با استفاده از مجموعه ای از اصول مرتبط با مساله اثبات کند. در
واقع سعی می کند ثابت کند که نقیض نمی تواند درست باشد (برهان خلف). در روند
lil عبارتهای جدیدی ایجاد می شود که به آنها 1365017614 گویند.
مثال:
Cv=B > CvA
BvA
هجیتن یعنی اگر 18 یا ۸ درست باشد و © يا نقیض 18 هم درست باشد می توان
كرفت كه ©
يا هم درست است. روند توليد 18650156184 ها تا زمانی که به یک تناقض برسيم ادامه
مى يايد.
صفحه 46:
روشهای استنتاج
05-5-5559
گزاره های زیر را در نظر بگیرید:
E,: Temperature > 37
E,: Patient has high temperature
E,: Advise 2 aspirins
1. 4E, VE, : IF temperature>37 THEN patient has high temperature
2. sE, v E3 : IF patient has high temperature THEN advise 2 aspirins
3. E, : temperature > 37
صفحه 47:
در روند استتتاج استفاده کرد ادامه می یاید.
بررسی قانون بعدى
وارد كردن اطلاعات در
حافظه کاری
لش
بررسی اولین قانون
داده می شوند تولید می شود. این روند تا زمانی که دیگر نتوان از
اضافه کردن تبجه قانون
به حافظه کاری
جدیدی پا |
صفحه 48:
فرض کنید بیماری به پزشکی مراجعه میکند. مجموعه قوائین پزشک شامل موارد زیر است:
Rule 1
بیمار گلو درد دارد ."تا
مضنون به عفونت باکتریایی است AND
مطمتتاً بیمار گلودرد میکروبی دارد ۰ 17150
صفحه 49:
صفحه 50:
روشهای استنتاج
©
9 5 ۱ ۱ = = —
در مثال قبل دیدیم که قوانین به
بررسی شده و اولین قانونی که مقدمهایش محقق شدند.
نتیجه گیری شده و به مجموعه حقایق اضافه کرده و سيكل بعدی مجدد شروع میشود.
در حل برخی مسائل ممکن است به تداخل برسیم. بدین معنا که دو قانون مختلف محقق شده و
هدف با دو پاسخ متفاوت بدست آید. برای حل این تداخل. دو استراتژزی وجود دارد:
قوانين به ترتیب اجرا شده و اولین قانونی که 1156 میشود. بعدی دیگر در نظر گرفته
نمیشود.
به قوانین درجه اهمیت میدهیم (با عددی که به قانون نسبت میدهیم وزن دارشان
میکنیم). لذا در مجموعه قوانینی که میتوانند محقق شوند قانونی 8:6 میشود که
وزن قانونش بیشتر
صفحه 51:
ard Chaining)
آن را با جمعآوری
اطلاعات کافی ثابت کنیم.بطور مثال دکتر بهنوع بخصوصی از بیماری مشکوک میشود
در برخی از مسائل برای حل, از یک تثوری شروع میکنيم و سعی میکنيم
میکند علائم آن بیماری را در ییمار جستجو کند. یه اين جستجوی هدفپایه (هدف محور) زنجیر
پسرو میگویيم.
تعریف: زنجیره پسرو استراتژی استنتاجی است که سعی دارد با جمعآوری اطلاعات مرتبط,
تتورى را اثبات كند.
سیستم زنجیره پسرو از یک هدف شروع کرده و سعی دارد آن را ثابت کند. برای اين منظور از
حافظه کاری شروع میکند و نگاه میکند که LI میتواند هدف را ثایت کند. اگر ثایت نشده بوده
جستجو را آغاز میکند. تمام قوانینی که هدف در قست آنگاه آنها قرار دارد- 6001-16 -
AS بررسی میکند که آیا مقدم آن قوانین در حافظه کاری وجود دارد یا خیر.
اگر مقدمی باشد که در حافظه کاری نباشد. آنوقت خود به عنوان یک هدف جدید یا به تعبیر دیگر
زیر هدف در نظر گرفته میشود. که خود ممکن است توسط قوانین دیگر اثیات شود: ADS Sul
آنقدر ادامه پیدا میکند تا مقدمی پیدا شود که توسط قانونی اثبات نمیشود که یه آن اطلاعات
ابتدایی فاد گفته میشود.
صفحه 52:
فرض کنید بیماری به پزشکی مراجعه میکند. مجموعه قوائین پزشک شامل موارد زیر است:
Rule 1
بیمار گلو درد دارد ."تا
مضنون به عفونت باکتریایی است AND
مطمتتاً بیمار گلودرد میکروبی دارد ۰ 17150
صفحه 53:
صفحه 54:
دیگری نب
زمانیکه ۳003۲6 بدست آمد. سیستم از کاربر برای گرقتن مقدار آن سوال میکند. از اطلاعات
گرفته شده و عکس رویه که تاکنون طی شده برای اثبات زیر هدفها و هدف اصلی بهره گرفته
میشود.
صفحه 55:
الف- مزایا: مهمترین مزیت این روش آن است که در مسائلی که بطور طبیعی مسئله از تعدادی
اطلاعات جمعآوری شده آغاز شده و منتظر میمانیم ببینیم چه از آنها میتوان نتیجه کرد. بسیار
خوب عمل میکند. از مجموعهای کوچک از حقایق مجموعهای زیاد اطلاعات ایجاد میکند.
برای برخی از مسائل مانند: برنامهریزی» مونیتورینگ, کنترل و تفسیر بسیار مناسب است.
مب-هعازب: مهمترین: عیب وتجیره پیشریرو آن است که آنمي توانق لقتائيس دهد که پرشی ااطلاعات
مهمتر از برخی دیگر:هستنده سیستم: سوالات بسیاری: میگند: در حالیکه تعداد گمی از آن سوالات
میتواند به راه حل منجر شود.
صفحه 56:
الف- مزایا: یکی از مهمترین مزایای این روش آن است که در مسائلی که از یک فرضیه آغاز
م ىكنؤند. و بسة بروسی مس کفتنا که آ یا قرسنتا .یا سنیره بسیاز جوب غدل مكف
ذر این روش براساس هدق ذاده شده کار شروع میشود. سوالات مرتبط با هدق و اثبات آن است.
در این روش تنها بخشی از پایگاه دانش جستجو میشود که مرتیط یا هدف و اثبات آن باشد. برای
گینهای مسائل ماننده تشخیضی پزشکی« مجویز پزشکی و رفح تقض بسیار مناسب اد
بدهتاییه پایبای ترینعیب این ديك آن ابت كدسييتم تواك سر استتا تام قد
را پی میگیرد حتی اگر باید به مسیری دیگر سویج کند. اين کار را تا رسیدن یه انتهای آن خط
انین میتواند به حل منسعله کمک شایانی بکنند.
تمیکواند تقییر دهد ضویب اطمینان و قر
صفحه 57:
آشنایی با سیستم های فازی
Go
در زندگی روزمره معمولا کلماتی را بکار می بریم که اغلب برای توصیف متغیرها استفاده می شود. مثلا
وقتی میگوییم «هوا سرد» است یا «سرعت زیاد است». از واژه های «سرد» و «زیاد» برای توصیف «هواء
و «سرعت» استفاده کردهايم. در این عبارات. مثلا برای متفیر «سرعت»: واژه «زیاد؛ را به عنوان مقدار پیان
کردهايم. واضح است که متغیر «سرعت» میتواند مقادیری نظیر 16۳0/1 40 Km/h 80. و ... را اختیار
کند.
هنگامیکه یک متفیر اعداد را به عنوان مقدار بپذیرد. ما یک چارچوب ریاضی مشخص برای فرموله كردن
آن داریم. اما هنگامیکه یک متفیر واژه ها را به عنوان مقدار پپذیرد در این صورت چارچوب مشخصی
برای فرموله کردن آن در تلوری ریاضیات کلاسیک ندار:
در واقع در سیستم های عملی: اطلاعات از دو منیع متفاوت سرچشمه می گیرند. یکی از اين منایع. افراد
خبره هستند که دانش و آگاهی خود را در مورد سیستم با زبان طبیعی بیان می منبع دیگر ابزار های
اندازه گیری دقیق هستند که مقادیر را با استفاده از قواعد فیزیکی و یا مدل های ریاضی محاسبه می
صفحه 58:
آشنایی با سیستم های فازی
(100<سرعت |سرعت) < سرعت زیاد
سرعت |سر سر
زیاد (سرعت>۱۰۰) 1.0 = )120( سرعت زياد
20 (۱)90 سرعت زیاد نیست
Km/h es
صفحه 59:
آشنایی با سیستم های فازی
0 59 0 5
(100>سرعت |سرعت) < سرعت کم
سرعت زياد سرعت کم
Km/h ce,
صفحه 60:
آشنایی با سیستم های فازی
6 1
ركم
(120> سرعت 800 80<سرعت |سرعت) = سرعت متوسط
سرعت زیاد سرعت متوسط
(120<سرعت |سرعت) > سرعت زیاد
صفحه 61:
آشنایی با سیستم های فازی
61) ~~
صفحه 62:
آشنایی با سیستم های فازی
62 -
صفحه 63:
it
, ۰ شنایی با ۳
لال 6 هاى فازی
ومعر
دود
۲
Km/h cs,
39 40
صفحه 64:
آشنایی با سیستم
سوت ها
های فازی
سس (64
=|- tt Shes
lement ,
Comp!
LAX 1 L(x)
A
صفحه 65:
آشنایی با سیستم های فازی
سس )65
ORL Union Sus
Haye (%) = Max[ 11, (x), My]
صفحه 66:
آشنایی با سیستم های فازی
سب (66
عمل كرهاى فازى
AND t Intersection SLs
Hany (x) = Min[ i, (2). My]
صفحه 67:
آشنا
ایی با سیستم های فازی
سس )67
صفحه 68:
Rule base
IF... THEN,
1
6
Inference
System
Data Base.
Cold Warm Hot
‘Temperature
صفحه 69:
آشنایی با سیستم های فازی
)60(
Motor speed is Very Slow
Motor speed is Slow
Motor speed is Medium
Motor speed is Fast
Motor speed is Very Fast
then
then
then
then
then
If Temperature is Very Cold
If Temperature is Cold
If Temperature is Average
If Temperature is Hot
If Temperature is Very Hot
صفحه 70:
آشنایی با سیستم های فازی
جمنای ۳۱221
مجموعه هاى فازى مرتبط با دماى محيط
Very Cold Average
‘Temperature °C
صفحه 71:
آشنایی با سیستم های فازی
G)
صفحه 72:
آشنایی با سیستم های فازی
62 1
Temperature = 39°C
Very Cold Cold Average Hot Very Hot Slow Medium Fast
‘Temperate
هه 367 مه هر
If Temperature is Very Cold then Motor speed is Very Slow
If Temperature is Cold then Motor speed is Slow
“Motor rspeedis Fast} #=075
0 سب is Very Hot then Motor speed is Very Fast
صفحه 73:
lat با fea! های فازی
Temperature = 39°C
Current (ma)
100 200 306 400 500
If Temperature is Very Cold then Motor speed is Very Slow
If Temperature is Cold then Motor speed is Slow
If Temperature is Average then Motor speed is Medium
دمر
“Tf Temperature is Very Hot then Motor speed is Very Fast
صفحه 74:
Temperature = 39°C
Very Cold Cold Average Hot Very Hot Slow Medium Fast
Temperature
48 360 مه هر
If Temperature is Very Cold then Motor speed is Very Slow
If Temperature is Cold then Motor speed is Slow
If Temperature is Average then Motor speed is Medium
If Temperature is Hot then Motor speed is Fast
ca pe 0
il 25م
صفحه 75:
آشنایی با سیستم های فازی
G)
Temperature = 39°C
Very Cold Cold Average Hot Very Hot
48 360 مد هر
If Temperature is Very Cold then Motor speed is Very Slow
If Temperature is Cold then Motor speed is Slow
If ‘Temperature i is Average then Motor Papert is Medium
if
صفحه 76:
lat با fea! های فازی
Temperature = 39°C
Very Cold Cold Average Hot Very Hot Very Fast
Temperatures M025
مقر 306 200 ومد 48 360 مد هر §00 Current (mA)
If Temperature is Very Cold then Motor speed is Very Slow
If Temperature is Cold then Motor speed is Slow
If ‘Temperature i is Average then Motor Papert is Medium
if
صفحه 77:
Very Fast
Current (ma) ممق
آشنایی با سیستم های فازی
62
Temperature = 39°C
Very Cold Cold Average Hot Very Hot Fast
‘Temperate
300400 200 100 48 367 مه هر
If Temperature is Very Cold then Motor speed is Very Slow
If Temperature is Cold then Motor speed is Slow
If Temperature is Average then Motor speed is Medium
}u=075
۱۸-025
(If ‘Temperature is Hot then
Uf
صفحه 78:
Current (ma)
Very Fast
500
آشنایی با سیستم های فازی
69
Temperature = 39°C
Very Cold Cold Average Hot Very Hot Fast
‘Temperate
,300400 200 100 48 367 مه هر
If Temperature is Very Cold then Motor speed is Very Slow
0
3
۱۸-025
If Temperature is Cold then Motor speed is Slow
If Temperature is Average then Motor speed is Medium
(If ‘Temperature is Hot then Motor speed is Fast
Uf
صفحه 79:
ولا
100 ‘200 300 400 500 Current (ma)
9 = 3000-4375 0.75 + 425% 0.75 +475 00.25 +.6000.25
= 453,125
0+075 075+ 25 0
صفحه 80:
آشنایی با سیستم های فازی
وه
سیستم کنترل کننده فازی
If Temperature is Very Cold then Motor speed is Very Slow
If Temperature is Cold then Motor speed is Slow
If Temperature is Average then Motor speed is Medium
If Temperature is Hot then Motor speed is Fast
If Temperature is Very Hot then Motor speed is Very Fast
صفحه 81:
آشنایی با سیستم های فازی
7 = با دو eer re
سيستم كنترل كننده فازى
If Temperature is Cool AND Pressure is then Throttle is N3
If Temperature is Cold AND Pressure is Lo then Throttle is N2
If Temperature is Normal AND Pressure is Ok then Throttle is N1
If Temperature is Cool AND Pressure is then Throttle is 1
صفحه 82:
آشنایی با سیستم های فازی
مرتبط با ورودی ها و خروجی
Cool Cold Normal Warm
Hot
“Temperature °C
48 36 24 12 هو
Throtle
Weak Low
Ok Strong نل
1۵ 20 30 40 50
Pressure Bar
© 100 120 140 160 180
صفحه 83:
If Temperature is Cold AND Pressure is Low then Throttle is N2
Cool Cold Normal Warm Hot
“Temperature °C
48 36 24 12 هو
Low Ok Strong Hi
1۵ 20 30 40 50
Pressure Bar
100 120 140 160 180
6
صفحه 84:
آشنایی با سیستم های فازی
If Temperature is Normal AND Pressure is Ok
then Throttle is Ni
Cool Cold Normal Warm Hot
‘Temperature °C 5
o 12 24 36 48
Throtle
Weak Low Ok Strong _ Hi
1۵ 20 30 40 50
0.5!
Pressure Bar
© 100 120 140 160 180
صفحه 85:
آشنایی با سیستم های فازی
Nt اعلا
Throttle
10 20 30 40 50
صفحه 86:
آشنایی با سیستم های فازی
No ۲
Throttle
10 20 30 40 50
صفحه 87:
آشنایی با سیستم های فازی
No ۲
Throttle
10 20 30 40 50