علوم انسانی و علوم اجتماعی

شناخت بزرگان آموزش و پرورش

shenakhta_bozorgane_amoozesh_va_parvaresh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شناخت بزرگان آموزش و پرورش”

شناخت بزرگان آموزش و پرورش

اسلاید 1: شناخت بزرگان اموزش و پرورشاستاد مربوطه : خانم ذکریاییمحققین :علی فاضلی میلاد عباسیانرضا فضلیعلی علیزادهسیامک عبدالله یار

اسلاید 2: مقدمهتعلیم و تربیت کودکان خردسال از اغاز تاریخ و شاید پیش از ان در هر عصری به صورتی وبین هر قوم به نوعی مورد توجه خاص قرار گرفته است انچه روشن است تا اواسط قرن هیجدهم ، کودکان به عنوان مینیاتور بزرگسالان قلمداد می شدند یعنی ، از زمانی که می توانستند ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند و مستقلا غذا بخورند و لباس بپوشند ، به عنوان افرادی توانا نسبت به انجام وظایف خود و همچون بزرگترها مورد نظرقرار می گرفتند.

اسلاید 3: اینها اغلب اوقات ، کودکان خردسال را با گیاهان یا گلها مورد مقایسه قرار می دادند ، یعنی انها را بعنوان ارگانیسم زنده ای تصور می کردند که نیاز به مراقبت و حمایت ویژه دارند تا بتوانند بطور طبیعی شکوفا گردد و به افرادی کامل و ازاد تبدیل شوند.بزرگترین نهضت و جنبش با ظهور تجارب فیلسوفان و نظریه پردازان اروپایی اغاز گردیده که در بین انها ارای ، کمینیوس ، جان لاک ، روسو ، پستالوزی ، فروبل و مونته سوری و پیاژه تاثیرات چشمگیری داشته است . همه این متقدمین اعتقاد داشتند که مونته سوری و پیاژه تاثیرات چشمگیری داشته است . همه این متقدمین اعتقاد داشتند که کودکان نباید به عنوان (( بزرگسالان کوچک )) و یا شبه بزرگسال تلقی شوند. بلکه باید به عنوان افرادی که دارای تواناییها و خصوصیات رشدی متفاوت با بزرگترها هستند مورد نظر قرار گیرند .

اسلاید 4: شناخت جان اموس کمینیوس و جان لاکهدف کلی :اشنایی دانشجو با ارائ و عقاید تربیتی ، اصول و روش کار جان اموس کمینیوس و جان لاک می باشد.اهداف رفتاری :1- فرضیه های اساسی را که کمینیوس برای اموزش در نظر گرفته بود . بتوان نام برد .2- شرایط اموزش و یادگیری سریع را که کمینیوس انها را در جریان اموزش اساسی می دانسته . را بتوان بیان کرد.3- تاثیرات فلسفه مبتنی بر اعتبار حواس یا صفحه سپیده ذهن جان لاک را در اموزش ویادگیری کودکان در دو سطر توضیح دهید.

اسلاید 5: بررسی ارائ و عقاید کمینیوسکمینیوس ، هدف از اموزش و پرورش را کسب دانش ، اخلاقیات و مذهب می دانست . و معتقد بود که اموزش و پرورش باید انسان را برای زندگی کردن اماده کند و از این رو باید امکان تربیت برای تمام طبقات مردم فراهم گردد.یکی از اثار ارزنده او هنر بزرگ تعلیم نام دارد که در ان هنر و فن اموزش همگانی و راهنمایی کامل برای ایجاد مدارس ، در جوامع شهرها و روستا های مختلف را ارائه نموده است.جان اموس کمینیوسکمینیوس ، کشیشی از اهالی چک اسلواکی بود که به رسالت انسان اعتقاد کامل داشت و اموزش همه کودکان از فقیر گرفته تا غنی، مرد و زن ، باهوش و کند ذهن را مورد نظر داشت . او را فردی انسان گرا دانسته اند زیرا در نظر خود همه افراد را با ارزش و یکسان می دانست .

اسلاید 6: خلاصه کتاب هنر بزرگ تعلیم این است که باید درصدد یافتن روشهایی بود که از طریق انها معلمان را به فعالیت کمتر و در عوض فراگیران را به فعالیت بیشتر وادار ساخت در مدارس نشاط ، لذت وپیشرفت و رشد را جایگزین سروصدا ، بدرفتاری ویاس و شکست نمود ، و در نتیجه اموزش صحیح از رنج ،سردرگمی ، ابهام و کشمکش ها رها گشته وبه صلح و ارامش و نظم بیشتری دست یافت.از انجا که بسیاری از عقاید تربیتی کمینیوس در فصول مختلف این کتاب ارزنده امده است . به بررسی مختصری از فصول ان مبادرت می ورزیم .

اسلاید 7: فصل ششم :اگر انسان بخواهد تربیت شود باید تعلیم داده شوداو میگویید طبیعت برای کسب دانش ، اخلاقیات و مذهب به انسان توانایی و قابلیت ذاتی می دهد . این موارد از طریق یادگیری ، فعالیت ، دعا ، و نیایش و امادگی برای پذیرش خوبیها و انکار بدیها کسب می گردند و این حقیقتی است که انسان موجودی قابل اموزش و یادگیرنده است و انسانیت او در سایه اموزش و یادگیری امکان پذیر می باشد .

اسلاید 8: فصل هفتم :اموزش و پرورش در سالهای اولیه زندگی به بهترین وجهی صورت می گیرد و تنها در صورت برخورداری از چنین اموزشی ، موفقیتهای بعد امکان پذیر است .او می گوید هر چیزی در هنگام تازگی به سهولت و راحتی بیشتری می تواند شکل داده شود . اگر کسی بخواهد نویسنده ، نقاش ، خیاط ، کفاش ، موسیقیدان ماهری گردد ، باید خود را در زمانی که قدرت تقلید و الگو گیری بهتری دارد و انگشتانش امادی و انعطاف بیشتری دارند ، وقف یادگیری چنین مشاغلی بنماید.

اسلاید 9: فصل نهمهمه کودکان بدون در نظر گرفتن ویژگی خاص به مدارس راه یابند و از اموزش همگانی بهرمند گردند.او می گوید همه کودکان باید به نحو یکسانی اموزش ببینند. و این امر باید به دلایل زیر صورت پذیرد .اول – اینکه همه افراد بشر به خاطر یک دلیل و مقصود اصلی متولد شده اند دوم – اینکه ما هیچ کدام از سرنوشت خود اگاهی نداریم .سوم – اینکه شکی نیست که افریدگار طبیعت بعضی افراد را ضعیف و کودن افریده ولی به هر حال ، فرد هر چقدر هم ناتوان باشد ، می تواند در حد تواناییهایش اموزش دریافت دارد و در مسیر قابلیتهایش هدایت گرددچهارم – اینکه هیچ دلیلی وجود ندارد که زنان و دختران باید از اموزش و پرورش محروم گردند . زیرا انان نیز افریده پروردگارند.

اسلاید 10: فصل شانزدهم فرضیه های کلی اموزش و یادگیری فرضیه های اساسی که وی برای اموزش در نظر گرفت عبارتند از :فرضیه اول : طبیعت از یک طرح زمانی منظمی پیروی می کند . همه مطالب باید به طریقی تقسیم شو که منطبق با سطوح سنی کودکان باشد و تنها زمانی به کودکان یاد داده شوند که در دایره قابلیتهای ذهنی او باشد . یعنی امادگی شرط اساسی یادگیری است.

اسلاید 11: فرضیه دوم :طبیعت قبل از شکل گیری هر چیز ، وسایل و ابزار ان را اماده می کندبنابرین برای پیشبرد ، بهبود و موفقیت در امر اموزش موارد زیر باید انجانم گیرد :1 ) برای اموزش ، کتاب ابزار و وسایلی مورد نیاز است که باید از قبل اماده باشند.2 ) ادراک و دریافت باید قبل از بیان و گفتار شکل گیرد.3 ) اموزش هر زبان نباید فقط از طریق اموزش قواعد دستوری و گرامر صورت پذیرد ، بلکه نوشته های مناسب در تسهیل اموزش زبان سهم عمده ای دارند.4 ) قبل از هر گونه تجیه و تحلیل باید مشاهد صورت گیرد .5 ) برای بیان یک قاعده و قانون یا اصل باید از مثال کمک گرفت و مثالها باید قبل از قواعد اموخته شوند .

اسلاید 12: فرضیه سوم :طبیعت خود وسایل مناسب برای فعالیتهایش را انتخاب می کند.بنابرین در اینده :اول ، هر کودک حتما باید به مدرسه راه یابد . زیرا اموزش از طریق مدرسه صورت می گیرد.دوم ، ذهن کودک باید برای مطلبی که برای اموزش وی انتخاب شده ، امادگی پیدا کند.سوم ، در هنگام اموزش باید همه موانع از سر راه برداشته شوند .

اسلاید 13: فرضیه چهارم :طبیعت دچار سردرگمی و ابهام نمی شود.طبیعت پدیده ها را به دقت تفکیک کرده است و انجام هر پدیده با دقت و در زمان خاصی صورت می پذیرد بنابرین کودکان نیز از این قانون طبیعت پیروی کنند و در مدرسه در یک موضوع و ان هم در زمانی خاص اموزش داه شوند.فرضیه پنجم :طبیعت فعالیت های خود را از درون اغاز می کنند.بنابرین در اینده جریان اموزش باید به صورتی باشد که اول : دانش در خصوص اشیا و امور اموخته شود .دوم : به تقویت حافظه مبادرت گردد.سوم : اموزش زبان و دستها ( فعالیتهای عملی ) صورت گیرد.

اسلاید 14: فصل هفدهم :شرایط اموش و یادگیری سریعجریان اموزش باید گام به گام صورت بپذیرد و در اموزش باید به نکات زیر توجه داشت :1 ) اموزش باید بسیار زود و قبل از این که فکر و ذهن تحریف شده و یا به فساد و تباهی کشیده شود ، صورت بذیرد.2 ) ذهن برای یادگیری باید امادگی پیدا کند.3 ) اموزش از عام به خاص صورت گیرد.4 ) اموزش از ساده به دشوار شکل گیرد.5 ) اموزش باید تدریجا صورت پذیرد و برای پیشرفت تعجیل جایز نیست.

اسلاید 15: 6 ) ذهن و فکر را نباید برای یادگیری ، تحت فشار و اجبار قرار داد بلکه باید اموزش مطابق سن و انگیزه فرد باشد .7 ) در صورت امکان ، هر چیز باید از طریق حواس مختلف یاد داده شود .8 ) هر چیز یاد گرفته شده باید بلافاصله کاربرد پیدا کند یعنی عملا یادگرفته و به کار برده می شود .9 ) اموزش هر چیزی باید بر طبق روشی خاص و یکسان صورت گیرد.

اسلاید 16: جان لاکجان لاک فیلسوف انگلیسی یکی از رئالیستهای معروف بشمار می رود .جان لاک با انتشار کتاب اندیشه هایی چند در باب تعلیم و تربیت ، در اواخر قرن هفدهم باعث تحولی فراوان در تفکرات اموزش و پرورش سالهای اولیه کودک گردید.

اسلاید 17: برخی از نظریات جان لاکاعتبار حواس و نظریه لوح و یا صفحه سید ذهن:او با رد نظریه (( اصالت طینت پلید انسان )) نظریه (( اصالت طینیت پاک انسان )) را مطرح کرد . او با نظریه لوح و صفحه سپید ذهن کودک که به شهرت بسیاری برخوردار گشت اعتقاد داشت که ذهن به منزله لوح یا صفحه سپیدی است که با تماس با دنیایی خارجی نقش می پذیرد و در واقع احساس نقطه عزیمت برای پیدایش هر گونه تصویر ذهنی است. تعلیم و تربیت جسمانی :او می گوید هر چه جسم و بدن انسان قادر به تحمل سختیها گردد به همان نسبت نیز فکر و عقل و ذهن او امادگی پیدا می کند.لاک معتقد است که اطفال طبعا برای دویدن ، خواندن ، فریاد کشیدن و جست و خیز کردن افریده شده اند و نمی توان انها را در اتاقهای دربسته زندانی کرد ، بنابرین باید انان را در تمرینات بدنی ازاد گذارد و در مقابل اجازه داد به حد کافی استراحت کنند.

اسلاید 18: یادگیری از طریق تشکیل عاداتجان لاک عقیده دارد که کودکان را نمی توان از طریق دیکته کردن قوانین و مقررات خشک اموزش داد. و او معتقد است انچه برای کودکان ضروری به حساب می ایید ، با تمرین و مرور بر ضرورت ها است که باعث تشکیل عادات در کودک می شود.در اینجا توجه به دو مورد زیر را شرط عقل می دانند1 – تشکیل و رشد عادات در کودک باید از طریق تمرین و تکرار صورت گیرد ، این کار را می توان از طریق کلمات محبت امیز و نصایح و پندهای ظریف و جالب صورت داد2 – تشکیل چند عادت نباید بطور همزمان صورت گیرد ، زیرا در این صورت تنوع و گوناگونی عادات باعث اغتشاش و سردرگمی ذهن می گردد و بنابرین نتیجه کامل و ارزشمندی حاصل نمی گردد .

اسلاید 19: عدم اجبار و تحمیل در یادگیریاو معتقد است که در یادگیری کودکان نباید تحمیل و اجبار روا داشت زیرا یادگیری تحمیلی برای کودک بصورت تکلیفی شاق و خستگی اور در می اید و اگر چیزی به اجبار یاد گرفته شود ، ذهن از پذیرش ان سرباز می زند و یادگیری ملال اور می شود.اموزش از طریق بازیلاک در تعلیم و تربیت خردسالان معتقد به اصل بازی است و توصیه می کند که باید چندین اسباب بازی (( اموزنده )) در اختیار کودک گذاشت شود تا ضمن ان که انها را ازادانه دستکاری می کند ، به تدریج ابتدا الفبائ و سپس املائ را یاد بگیرند.

اسلاید 20: تربیت اخلاقی از طریق استدلال و برهانوی می گوید : (( یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در طرز تربیت فرزندان به وسیله والدین مشاهده کرده ام این است که کودکان را در زمان مشخص و موعد معین یعنی در زمانی که فکر و ذهن کودک هنوز مطیع انضباط و دستورات نشده است و برای استدلال نرم و قابل انعطاف می باشد ، اموزش نمی دهند .جلب توجه و دقت شاگرد در فراینده یادگیری و اصل سودمندی در اموزشلاک ، معتقد است که تنها با توجه و دقت شاگرد می توان قابلیتها و تواناییهای فراگیر را به سرعت پیش برد ، برای کسب چنین توجهی معلم باید سعی کنند که کودک را تا حد امکان به درک و شناخت مزایا و سودمندی انچه مورد اموزش است واقف نمایید.

اسلاید 21: محبت و احترام به کودکلاک تنها راه نفوذ به فکر و ذهن کودک را نشان دادن علاقه و مهر و محبت واقعی نسبت به او می داند و این نوع مهرورزی را در محیط اموزش لازم می شمارد . او معتقد است که خوش طبعی و مهربانی در اموزش باید به طریقی اعمال شود تا کودک احساس نماید که دوستش داریم و چیزی به جز خیر و صلاح او انجام نمی دهیم

اسلاید 22: پایاناگر دو عبارت << خسته ام >> و << حالم خوب نیست >> را از زندگی خود پاک کنید ، نیمی از بی حالی و بیماری خود را درمان کرده اید. وین دایردانشگاه شهید بهشتی زنجان (تربیت معلم)

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید