پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

شناخت ویتامین ها و کارکرد آنها در بدن

vitamin

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

  1. پروين گنجعلي وند

    خیلی مفید.

نظر خود را بنویسید

شناخت ویتامین ها و کارکرد آنها در بدن

اسلاید 1: 1به نام هستی بخشموضوع تحقیق:شناخت ویتامین ها و کارکردآنها دربدناستاد راهنما:سرکار خانم صنایعگردآورنده:حسام کرامتی(مبارزه با بیماریها)

اسلاید 2: 2تاریخچهارائه تعریفی جامع برای کلمة ویتامین، عملاً غیر ممکن است. این کلمه در سال ۱۹۱۰م به وسیلة فونک اختراع شد. در این سال او توانست از پوستة برنج عنصر کریستالی را به دست بیاورد که از بیماری بری‌بری پیشگیری نموده و آن را درمان می‌کند (ناراحتی که زمانی اطلاعی از آن در دست نبود و بر اثر فقر ویتامین B ایجاد می‌شود). ویت به این عنصر نام «آمین حیاتی» را داد که طبیعتاً اصطلاح ویتامین از کلمة آمین حیاتی گرفته شده و پس از آن این نام به مجموعة عناصر مورد نیاز فعالیت‌های حیاتی که بدن نمی‌تواند آنها را بسازد و بنابراین باید آنها را از طریق تغذیه بدست بیاورد اطلاق شد.

اسلاید 3: 3البته اگر سعی کنیم ویتامین‌‌ها را به نوعی تعریف کنیم، شاید بتوان گفت که این عناصر یا بهتر از آن، عناصر حیاتی، برای ادامة حیات لازم بوده (تکثیر، رشد، حفظ و نگهداری، فعالیت، جذب و تحلیل و….) و به بدن امکان می‌دهند تا مواد غذایی را که دریافت می‌کند (عناصری را که از این ویتامین‌ها برخوردار هستند) به مقادیر بسیار کوچکی تبدیل کند که با نیازهای ارگانیکی او سازگاری داشته باشد. فقدان این عناصر حتی به صورت جزئی باعث ایجاد بیماری‌هایی می‌شود که ناراحتی‌ها و آسیب‌های خاص خود را در پی داشته و تنها با استفاده از ویتامین یا ویتامین‌هایی که کمبود آن ایجاد شده قابل درمان است.

اسلاید 4: 4مصرف ویتامینها

اسلاید 5: 5غذایی که می‌خوریم اگر متنوع باشد، ویتامین‌های ضروری را خود به خود به بدنمان می‌رساند (گویا فقط به استثنای ویتامین د)؛ اما اشکال این است که بسیاری از مردم در انتخاب خوراک خود، عاقلانه رفتار نمی‌کنند؛ یعنی رعایت نمی‌کنند که غذایشان متنوع باشد. همچنین از غذاهای اساسی و مهمی که ویتامین‌ها را برایشان تامین کند، غالفند. به چنین افرادی باید مقداری ویتامین اضافی بخورانیم تا جبران کمبودشان بشود. بسیاری از ویتامین‌ها قابل ذخیره شدن در بدن نیستند؛ از این‌رو می‌توان گفت که بدن ویتامین‌های افزون‌ بر نیاز خود را به راحتی دفع می‌کند.

اسلاید 6: 6انواع ویتامینهاویتامینهای محلول در چربی : ویتامین A، ویتامینD ، ویتامینE و ویتامینK هستند و ویتامینهای محلول در آب : ویتامین های خانوادهB و ویتامینCهستند . این تقسیم بندی اولیه بدلیل تفاوت در جذب ، عملکرد و ذخیره آنها در بدن و بر اساس قابلیت حل شدن در آب یا چربی می باشد

اسلاید 7: 7ویتامین Aرتینول یا ویتامین A یکی از ویتامینهای محلول در چربی می‌باشد. ویتامین A از ترکیباتی به نام رتینوئیدها ساخته می‌شود که فرمهای فعال ویتامین A هستند و در طبیعت به چند صورت موجود می‌باشند. در طبیعت موادی به نام پیش سازهای ویتامین A وجود دارد که بتا کاروتن از آن جمله است. بتا کاروتن ترکیبی است که در بدن شکسته شده و به ویتامین A تبدیل می‌شود. چون ویتامین A محلول در چربی است جذب آن در روده‌ها به هضم چربیها بستگی دارد. از این رو کسانی که در هضم چربیها مشکل دارند مثل مشکلات صفراوی ، باید میزان بیشتری ویتامین A دریافت کنند. به دلیل اینکه ، این ویتامین محلول در چربی است و قابلیت ذخیره شدن در کبد و بافتهای چربی را داراست و می‌تواند در زمان کمبود مصرف مورد استفاده قرار گیرد.

اسلاید 8: 8عملکرد ویتامین A ویتامین A یکی از ویتامینهای بسیار مهم است و در بسیاری از فعالیتهای حیاتی بدن نقش دارد. از آن جمله: ویتامین A در رشد و نمو مؤثر است. ویتامین A در کیفیت بینایی مؤثر است. ویتامین A نقش اساسی در حفظ بافتهای مخاطی بدن (مثل لایه‌های مخاطی اندامهای گوارشی) دارد. ویتامین A در دستگاه ایمنی بدن و در تولید مثل مؤثر است. ویتامین A در بدن بوسیله مواد حمل کننده پروتئینی منتقل و به مکانهای مورد نیاز ارسال می‌شود . در صورتی که فردی کمبود شدید پروتئین داشته باشد مثل کودکان مبتلا به سوء تغذیه شدید ، عوارض کمبود ویتامین A در وی ظاهر می‌گردد.

اسلاید 9: 9اعمال ویتامین A ضد شب کوری و ضعف قوه بینایی است و در معالجه بسیاری از اختلالات چشمی مؤثر است. مقاومت بدن را در مقابل عفونت مجاری تنفسی زیاد می‌نماید. مدت بیماری را کوتاه می‌سازد. لایه خارجی بافتها و اندامهای بدن را سالم نگاه می‌دارد. برای رشد استخوانهای محکم ، پوست ، مو ، دندانها و لثه‌های سالم ضروری است. در موارد استعمال خارجی به بهبود آکنه ، زرد زخم ، کورک و دمل کمک می‌کند. در معالجه نفخ و اتساع بعضی از اعضای بدن و ازدیاد فعالیت غده تیروئید مؤثر است.

اسلاید 10: 10منابع ویتامین A این ویتامین به فرم اصلی‌اش فقط در مواد غذایی حیوانی موجود است. ویتامین A به مقدار زیاد در جگر وجود دارد. درتخم مرغ میزان محدودی از آن یافت می‌شوند و شیر و لبنیات منابع خوب ویتامین A هستند . پیش سازهای ویتامین A یعنی کاروتنوئیدها که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند، که در سبزیجات با رنگ سبز تیره مثل سبزی خوردن و اسفناج، در سبزیجات نارنجی رنگ مثل هویج و کدو حلوایی و میوه‌های به رنگ نارنجی مثل پرتقال و گرمک وجود دارد.

اسلاید 11: 11ویتامین B1 اولین ویتامینی که از گروه ویتامینهای B کشف شده است. این ویتامین تأثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها در بدن و عملکرد اعصاب دارد. ویتامین B1 از راه روده جذب خون می‌شود. تغییراتی بر روی آن صورت می‌گیرد و آماده استفاده بافتها می‌گردد. یکی از موادی که در جذب آن اختلال ایجاد می کند، الکل است که مصرف زیاد آن موجب کمبود ویتامین B1 می شود. این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود. عملکرد آن در اندامها ، فعال کردن آنزیمهای لازم برای سوختن قند در بدن است. این ویتامین نقش اساسی در ادامه عملکرد چرخه کربس دارد. نقش مهم دیگر آن در اعصاب است. ما برای انجام هر حرکت و یا درک احساس از محیط نیاز داریم پیامهای عصبی از مغز به اعصاب بدن و بالعکس منتقل شوند، ویتامین B1 در انتقال پیامهای عصبی نقش مهمی دارد.

اسلاید 12: 12منابع حبوبات ، کبد و کلیه‌ها ، غنی از ویتامین B1 هستند ولی در مرحله پخت طولانی غذاها ، ویتامین غیر فعال می‌شود. احتیاج به ویتامین B1 در مراحل ضعف عمومی ، نقاهت ، کار عضلانی زیاد و شیردهی بیشتر است. اگر جیره غذایی از لیپیدها و پروتئینها غنی باشد، نیاز به تیامین کاهش می‌یابد. انسان متوسط برای هر هزار کالری انرژی غذایی مورد نیاز ، روزانه به 0.5 میکروگرم ویتامین B1 احتیاج دارد.

اسلاید 13: 13ویتامین B2 ریبوفلاوین یا ویتامین B2 باعث آزاد سازی انرژی از کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی می شود. دلیل انتخاب این نام ، رنگ زرد این ویتامین است که ناشی از وجود حلقه فلاوینی موجود در ساختمان آن می باشد . از ویتامینهایی است که در بسیاری از مواد غذایی موجود است اما عوارض کمبود آن گریبانگیر افراد زیادی است ، در حالیکه خود آنها نمی دانند این عارضه می تواند ناشی از کمبود مواد غذایی باشد .

اسلاید 14: 14در واقع یکی از دلایلی که روش مناسب شیر را نگهداری در پاکتهای چند لایه می دانند این است که، از تخریب ویتامین B2 در برابر نور جلوگیری می کند زیرا این ویتامین در مجاورت اشعه ماوراء بنفش تخریب می شود . ویتامین B2 همراه غذا وارد بدن می شود و به کمک ناقل هایی که در دیواره روده وجود دارد به خون منتقل می گردد . ویتامین B2 جزء ویتامینهای محلول در آب است از اینرو در بدن ذخیره نمی شود پس میزان مورد نیاز آن باید روزانه مصرف گردد تا مبتلا به کمبود آن نشویم .

اسلاید 15: 15پنج عمل مهم ویتامین B2 به رشد و دوباره سازی کمک میکند. به داشتن پوست و ناخن سالم کمک میکند. در بهبود زخمهای دهان، لبها و زبان موثر است. برای قوة بینایی مفید است و خستگی چشم را کاهش میدهد. در سوخت و ساز کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها با مواد دیگر مؤثر است. علائم کمبود ویتامین B2 اختلال در چربی ها، ترس از نور و عوارض معده و روده ها از علائم کمبود این ویتامین میباشد. در اثر کمبود این ویتامین در بیماران مبتلا به دیابت ، ورم دهان و ترک لبها مشاهده میشود. در ضعف چشمها یعنی موقعیکه چشم از نور میترسد باید از غذاهایی که دارای این ویتامین هستند استفاده شود.

اسلاید 16: 16منابع غذایی بهترین منابع ریبوفلاوین شامل مخمر آبجو ، بادام ، گوشت ، غلات ، سبوس گندم ، قارچ ، سویا ، شیر و اسفناج.در صورتیکه شما روزانه 2 لیوان شیر یا ماست مصرف کنید و در طول روز غذای تهیه شده با گوشت ( گوشت قرمز ، مرغ و ماهی ) یا تخم مرغ مصرف نمایید و از نان سبوس دار مثل نان سنگک تغذیه کنید ، مطمئن باشید میزان ویتامین B2 مورد نیاز بدن شما تأمین شده است. ریبوفلاوین به آرد و حبوبات اضافه میشود. ریبوفلاوین در اثر نور و قلیا نظیر جوش شیرین از بین می رود. این ماده توسط حرارت از بین نمی رود. اگرچه در داخل آبی که در حال پختن است، نفوذ می کند. برای حفظ محتوی ریبوفلاوین غذاها آنها را باید دور از نور قرار داد.

اسلاید 17: 17اشکال دیگر مکمل های ریبوفلاوین به 2 صورت قابل دسترسی هستند: ساده فعال شده این ماده همچنین در مولتی ویتامین ها و ویتامین های B کمپلکس نیز به صورت قرص های 25، 50 و 100 میلی گرمی یافت میشود.

اسلاید 18: 18ویتامین B3 خانواده ویتامین B اعضاء زیادی دارد. یکی دیگر از این ویتامینها ویتامین B3یا نیاسین است.نیاسین یا ویتامین B3 درمان کننده بیماری مهلک پلاگر است که پیش از کشف B3 ، جان بسیاری از ایتالیایی ها ، اسپانیایی ها و حتی آمریکایی های قرن 18 را گرفت. پیش از کشف این ویتامین تصور می شد پلاگر یک بیماری ویروسی یا میکروبی است که افراد خانواده های فقیر را مبتلا می سازد اما با کشف ویتامین B3 ، در ابتدای قرن بیستم علت و راه درمان آن شناخته شد . B3 جزء ویتامینهایی است که در شرایط مختلف مقاوم است . از اینرو به راحتی هدر نمی رود ، این ویتامین در بسیاری از مواد غذایی مثل ذرت یا گندم به صورت ترکیب با مواد دیگر وجود دارد که پیش از شکسته شدن جذب بدن نمی شود .

اسلاید 19: 19نقشهای ویتامین B3 این ویتامین در ساختمان ماده ای در بدن شرکت می کند که بسیاری از اعمال حیاتی ، سوخت و سازها و تبادلات الکترونی توسط آن صورت می گیرد . این ویتامین موجب انبساط عروق می شود از اینرو مصرف میزان کافی و حتی بیش از نیاز آن در مبتلایان به فشار خون بسیار مفید است . از اثرات این ویتامین کاهش کلسترول خون است .

اسلاید 20: 20منابع غذایی ویتامین B3 نیاسین در تعداد زیادی از مواد غذایی موجود است . در بعضی از مواد به صورت ترکیب وجود دارد که درحین پخت آزاد می شود و در اقلام مواد غذایی حاوی پروتئین ، مواد اولیه را تولید می کند . کنسرو ماهی تن دارای مقدار قابل توجهی B3 است ، همچنین این ویتامین در نان ، سیب زمینی ، ذرت، گوشت گاو و در میوه ها و سبزی ها در گیلاس ، هلو و هویج موجود است . در صورتیکه شما در روز 4 تا 5 کف دست نان و غذای تهیه شده با گوشت ( حداقل 100 گرم ) و سیب زمینی پخته ( با پوست ) و 1 یا 2 عدد میوه مثل گیلاس و هلو مصرف کنید میزان نیاز شما از ویتامین B3 برآورده می شود . ضمنا ذرت بو داده نیز یک خوراکی کم کالری و دارای میزان مناسبیB3 است که می توانید در میان وعدها مصرف کنید .

اسلاید 21: 21 ویتامین B5 این نوع ویتامین B محلول در آب است و در بدن تبدیل به ترکیبی به نام کوآنزیم A می‌شود که وجود این ماده در بدن برای تبدیل غذا به انرژی لازم است.همه سلول‌های بدن نیاز به ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک دارند. ویتامین B5 به عنوان ویتامین ضد استرس نیز شناخته شده است. زیرا عملکرد غده آدرنال را تقویت کرده و بهبود می‌بخشد. (غده آدرنال عضوی است که بدن را در مقابل انواع استرس‌ها حمایت می‌کند).

اسلاید 22: 22منابع غذایی گوشت تازه، سبزیجات و تمام غلات تازه دارای ویتامین B5 بیشتری نسبت به غذاهای فریز شده یا کنسرو شده هستند. بهترین منابع ویتامینB5عبارتند از: نان غلات و حبوبات، قارچ ،جگر، لوبیای خشک و نخود، ماهی ، مرغ، آجیل (فندق، گردو)، بادام زمینی، گل کلم ، شیر و پنیر ، سیب‌زمینی ، پرتقال ، موز و زرده تخم مرغ.

اسلاید 23: 23ویتامین B9 اسید فولیک که به نام های فولات یا ویتامین B9 نیز خوانده می شود برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و سلول ها حیاتی و اساسی است. این ویتامین بدن را در مقابل بیماری های قلبی، نقصهای مادر زادی، پوکی استخوان و سرطان های مشخصی حفظ می کند. در فرآورده های غذایی (برای مثال جوشیده یا حرارت داده شده) اسید فولیک از بین می رود. نگه داشتن غذا در حرارت اتاق به مدت طولانی نیز می تواند محتوای اسید فولیک آن را از بین ببرد.

اسلاید 24: 24فواید ویتامین B9 یا اسید فولیک نقایص مادرزادی، میزان پایین اسید فولیک با نقایص موقع تولد همراه است. نیمی از نقایص لوله عصبی (نظیر اسپینا بیفیدا) قابل پیشگیری است اگر زنان در سن باروری از اسید فولیک در رژیم غذایی شان استفاده کنند. مطالعات نشان می دهد حمله و سکته قلبی، اسید فولیک برای پاک کردن خون از ماده ای به نام هوموسیستین ضروری است. میزان بالای هوموسیستین خطر بیماریهای قلبی و سکته قلبی را افزایش می دهد. سرطان ها، سطح پایین اسید فولیک، در ایجاد سرطان مخصوصاً سرطانی گردن رحم ، ریه و روده بزرگ نقش دارد. پوکی استخوان، فقدان اسید فولیک و در نتیجه افزایش هوموسیستین باعث ضعف استخوانها شده آنها را مستعد شکستگی می کند.

اسلاید 25: 25منابع غذایی ویتامین B9 غذاهایی که شامل میزان چشمگیری از اسید فولیک هستند شامل ؛ جگر، عدس،سبوس برنج، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج ، برگ شلغم، گندم و مارچوبه .

اسلاید 26: 26اسید فولیک، قدرت مغز را در سالمندان تقویت می ‌کندکمبود اسید فولیک عاملی برای بروز آلزایمر و پارکینسون

اسلاید 27: 27ویتامین B12 ویتامین B12 یکی از ویتامینهای محلول در آب است. این ویتامین که کوبالامین نیز نامیده می‌شود این ویتامین برای سلامت مغز استخوان و سیستم عصبی ، مهم و ضروری است. مصرف ناکافی این ویتامین منجر به یک بیماری به نام کم خونی مگالوبلاستیک می‌شود که منجر به دریافت ناکافی اکسیژن توسط سلولها و ایجاد اختلالات سیستم عصبی می‌شود. این ویتامین بسیار حساس است و به سرعت تخریب می‌شود . تحمل نور ، حرارت و مواد اسیدی و قلیایی را ندارد.

اسلاید 28: 28منابع ویتامین B12 ویتامین B12 جذب شده مدتی طولانی در بدن انسان باقی میماند و دفع آن کند است. در گوشت ، شیر ،‌پنیر و تخم مرغ نیز این ویتامین وجود دارد. مواد غذایی گیاهی عاری یا فقیر از این ویتامین هستند.

اسلاید 29: 29ویتامینCویتامین C در گروه ویتامینهای محلول در آب قرار دارد.

اسلاید 30: 30منابع ویتامین پرتقال ، توت فرنگی ، کلم بروکلی ، گریپ فروت ، گوجه فرنگی ، انبه ، لیمو ترش ، گل کلم ، سیب زمینی ، هندوانه ، اسفناج ، کلم و نارنگی منابع گیاهی دارای ویتامین C هستند. جگر ، منبع حیوانی دارای ویتامین C است. حرارت پخت غذاها ، خرد کردن سبزیها و کهنه شدن آنها موجب غیر فعال شدن این ویتامین می‌گردد که دلیل آن را اکسید کردن مولکول آن می‌دانند. در ظروف مسی این اکسیداسیون شدیدتر است.

اسلاید 31: 31موارد استفاده ویتامین «سی» اثرات مثبت بسیار زیادی در بدن دارد که شامل موارد زیر است: · یادآوری عملکرد سیستم ایمنی بدن · تقویت بدن در مقابل سرطان · ضروری برای ترمیم زخم ها · کمک به جلوگیری از آب مروارید · افزایش کلسترول خوب (HDL) · کاهش خطر بیماری قلبی · کاهش فشار خون · مفید در درمان آلرژی · مقابله با اسپاسم ناشی از آسم ·

اسلاید 32: 32· نگهداری سلامت عروق خونی · کمک به تقویت باروری مرد · تقویت بدن در مقابل مشکلات و عوارض دراز مدت دیابت. · کمک به بدن در مقابل سوختگی ناشی از خورشید و اثرات آن. · کمک به درمان خونریزی لثه، کبود شدگی و ورم مفاصل. · کمک به درمان ورم مفاصل و دیگر بیماری های التهابی. اگر شما فرآورده های گوشتی مانند سوسیس، هات داگ زیاد استفاده می کنید باید بدانید که ویتامین «سی» مانع از تشکیل نیتروزآمین که یک عامل ایجاد سرطان است میشود. بنابراین عقیده خوبی است که به همراه مصرف فرآورده های گوشتی از مکمل های ویتامین سی نیز استفاده کنیم

اسلاید 33: 33ویتامین D از بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان نیز مطالبی شنیده‌اید و یا شاید تاکنون کودکان یا افراد بزرگسالی را دیده‌اید که پاهای هلالی شکل دارند، دلیل آن چیست؟ آیا هلالی شدن پای افراد به سمت خارج یا داخل یک مسئله ژنتیکی است یا یک کمبود تغذیه‌ای؟ ویتامین D از ویتامینهای محلول در چربی است و از راههای مختلفی به بدن می‌رسد. اصلی‌ترین راه تأمین ویتامینD برخورد نور ماورای بنفش آفتاب و تغییرات پیش سازهای زیر پوستی است. این ویتامین از راه مواد غذایی حیوانی نیز تامین می‌شود. در گیاهان نیز پیش سازهای تولید کننده ویتامینD موجود است .

اسلاید 34: 34منابع غذایی مقدار ویتامین D در کبد ماهی و سایر حیوانات زیاد است. در شیر ، کره و زرده تخم مرغ نیز وجود دارد. برای کودکان و زنان باردار و شیرده روزانه 400 میلیگرم لازم است. تجویز مقادیر زیاد ویتامین موجب هیپرویتامینوز می‌شود که با رسوب املاح کلسیم در بافتهای نرم از جمله کلیه‌ها و ششها همراه است. نیاز بدن انسان در فصل زمستان به ویتامین D بیش از فصل تابستان است.

اسلاید 35: 35اثرمثبت بروی بیماری MS

اسلاید 36: 36راه های دریافت ویتامینD : 1- از طریق تابیدن اشعه آفتاب( اشعه ماوراء بنفش) به پوست بدن:2- می توان ویتامینD را به صورت سنتیتك ( یعنی مصنوعی یا ساختگی) نیز به بدن رساند.

اسلاید 37: 37ویتامینE ویتامین E یکی از ویتامینهای محلول در چربی است. دلیل شهرت ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدان آن است. که عبارتست از کاهش عوامل شیمیایی مخربی که در اثر استرسهای فیزیولوژیکی و محیطی در خون بوجود آمده است.

اسلاید 38: 38منابع ویتامین E ویتامین E تنها توسط گیاهان تولید می شود. در برگها و دانه‌ها ، خصوصا روغنهای گیاهی موجود است. با مصرف روزانه سبوس گندم ، آفتابگردان ، بادام ، ذرت و زیتون می‌توانید میزان زیادی ویتامین E دریافت کنید.

اسلاید 39: 39بیماری آلزایمر و پارکینسونکاهش خطر بیماریهای قلبیتقویت دستگاه ایمنی

اسلاید 40: 40 ویتامین H بیوتین یا ویتامین H بدن را قادر می‌سازد تا از انرژی موجود در غذا استفاده کند. بیوتین کوآنزیم گروهی از آنزیمهای کربوکسیل کننده است.

اسلاید 41: 41ویتامین K ویتامین K به عنوان ویتامین انعقاد خون که برای جلوگیری از خونریزیهای کشنده ضرورت دارد شناخته شد. این ویتامین برای تشکیل پروتومبین ، به وسیله کبد ، دخالت می کند و کمبود آن سبب خونریزی می گردد. میکروبهای طبیعی روده قادر به ساختن ویتامین K هستند و در صورتی که آنتی بیوتیک های وسیع الطیف به مدت طولانی مصرف شود با از بین رفتن اینمیکروب ها از سنتز ویتامین K در روده کاسته می شود.

اسلاید 42: 42این ویتامین دو عمل مهّم در بدن انجام میدهد: به پیشگیری از خون ریزی داخلی و خارجی کمک میکند. انعقاد خون را تنظیم میکند. منابع غذایی ویتامین K علاوه بر تهیه ویتامین K توسط باکتریها در روده. گیاهان سبز مانند اسفناج ، گل کلم ، گوجه فرنگی ، جوانه گندم ، ماهی، جگر و زرده تخم مرغ ،ماست ،روغن نباتی نیز دارای این ویتامین می باشند و نیاز انسان را به این ویتامین برطرف می کنند.

اسلاید 43: 43ویتامینFویتامین اف از ویتامین‏های محلول در چربی است و از چربی‏های اشباع نشده مواد غذایی بدست می‏آید.این ویتامین تا هنگامی که تعادل چربی در بدن در ازای هر دو چربی اشباع نشده مقابل یک چربی اشباع شده‌است ٬به سوخت و ساز چربی‏ها کمک می‏کند و به همین خاطر باعث کاهش وزن می‏گردد.فوایداین ویتامین از رسوب و انباشته شدن کلسترول در جدار رگ‏ها جلوگیری می‏کند.در لطافت پوست و مو مفید است.در برابر آثار زیان بخش اشعه ایکس تا حدودی بدن را محافظت می‏کند.با بیماری‏های قلبی مبارزه می‏کند و برای کاهش وزن و سوختن چربی‏ها موثر است.

اسلاید 44: 44منابع حاویروغن‏های گیاهی به خصوص دانه کتان ٬ آفتاب گردان ٬گلرنگ ٬ سویا ٬ بادام زمینی ٬ گردو و بادام و روغن‏های ماهی ٬ روغن نباتی و روغن جوانه گندم ٬ ذرت ٬ تخم مرغ ٬ جگر و مغز نیز حاوی مقادیری از این ویتامین می‏باشند.همچنین روغن‏های اشباع شده ٬حرارت و اکسیژن از موارد از بین برندهٔ این ویتامین می‏باشند

اسلاید 45: 45ویتامین N اسید تیوتیک یا لیپوئیک این عنصر به سختی شناخته شده و می‌تواند به عنوان یک مادة تصفیه و پاکسازی خون و از بین برنده برخی بیماریها محسوب شود. این ویتامین همچنین سم‌زدا نیز می‌باشد

اسلاید 46: 46 این ویتامین در آب غیر محلول و در چربی محلول است و برخی از متخصصین آن را در مواردی نظیر اختلال در فعالیت کبد، مرگ نسوج مغزی و مسمومیت به وسیلة قارچهای سمی آمانیت فالوئید تجویز می‌کنند.

اسلاید 47: 47ویتامین I یا اینوزیتول این ویتامین ضد بیماریهای غدد چربی بوده و یک عامل کاهش دهندة چربیهای بدن محسوب می‌شود که دارای خاصیت به حرکت درآوردن چربیها، محافظت از کبد، جلوگیری از تجمع چربیها در آن و تخریب آنها می‌باشد.

اسلاید 48: 48منابع: ویتامین I را در منابع ذخیره‌ای گیاهان (غده‌های زیرزمینی، دانه‌های غلات و غیره) و گندم، قلب، اسفناج، شیر، ذرت، ملاس نیشکر، سویا، ماست و مسلماً در غلات جوانه زده می‌توان یافت.

اسلاید 49: 49 ویتامین M یا استیگماسترول برای مدتی طولانی، این ویتامین با ویتامین B9 به خاطر شباهت زیاد آنها اشتباه گرفته می‌شد. این ماده مقدار چربی موجود در خون را به حالت طبیعی باز می‌گرداند. ویتامین M از مشتقات سیتوسترولها است. این ویتامین ضد چین و چروک است ولی در معالجات رایج نه خیلی شناخته و نه خیلی مصرف می‌شود. منابع: این ویتامین را در برگهای چغندر، کرفس، کلم پیچ، خامه، ملاس نیشکر، شلغم، و غیره می‌توان یافت.

اسلاید 50: 50ویتامینT این ویتامینته انعقاد خون و تشکیل پلاکتها کمک میکند. برای برخی از انواع کم خونیها و در بیماری هموفیلی مفید است.منابع:در کنجد و زرده تخم مرغ به طور طبیعی یافت میشود

اسلاید 51: 51ویتامین Uاین ویتامین در التیام زخمها مفید است.منبع: به طور طبیعی در کلم یا فت میشود

اسلاید 52: 52سوالات تحقیق:1-کدام یک از ویتامینهای زیر در کاهش عوارض بیماریMS موثر است؟ 1)A 2)B 3)C 4)D 2-ویتامین..................قادر به تاخیر انداختن روند بیماری پارکینسون است.

اسلاید 53: 53از توجه شما متشکرم

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید