سایر تحقیق و پژوهش

شناسایی، پتانسیل های اقتصادی، تجاری جمهوری اسلامی ایران جهت بهبود تراز تجاری با کشور بحرین

tejarat_iran_bahreyn

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شناسایی، پتانسیل های اقتصادی، تجاری جمهوری اسلامی ایران جهت بهبود تراز تجاری با کشور بحرین”

شناسایی، پتانسیل های اقتصادی، تجاری جمهوری اسلامی ایران جهت بهبود تراز تجاری با کشور بحرین

اسلاید 1: بهترین راه آماده شدن برای فردا این است که:کار امروز را عالی انجام دهیم

اسلاید 2:

اسلاید 3: شناسایی، پتانسیل های اقتصادی، تجاری جمهوری اسلامی ایران جهت بهبود تراز تجاری با کشور بحرین

اسلاید 4:

اسلاید 5: گزارش حاضر در یک مقدمه و چهار فصل تهیه و تنظیم گردیده است:مقدمه) مروری بر وضعیت روند تراز تجاری غیرنفتی ایرانفصل اول) معرفی کشور بحرینفصل دوم) روابط دو جانبه اقتصادی, بازرگانی جمهوری اسلامی ایران با کشور بحرینفصل سوم) شناسایی پتانسیل های صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشور بحرینفصل چهارم) پیشنهادات و راهکارهای تفوق تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشور بحرین

اسلاید 6: مروری بر وضعیت روند تراز تجاری غیرنفتی ایرانبا جهانمقدمه

اسلاید 7: 1یبلجدول وضعیت روند صادرات غیرنفتی، واردات و ترازتجاری جمهوری اسلامی ایران با جهانطی دوره ( 85-1380)ارزش : میلیارد دلار سالصادرات غیرنفتیصادرات غیرنفتیصادرات غیرنفتیوارداتوارداتوارداتتراز تجاری ( غیر نفتی)تراز تجاری ( غیر نفتی)تراز تجاری ( غیر نفتی)سهم عوامل کسری تراز تجاریسهم عوامل کسری تراز تجاریسالاهدافعملکرددرصد تحققاهدافعملکرددرصد تحققاهدافعملکرددرصدتحققسهم عملکرد صادراتسهم عملکرد واردات13803/42/4985/166/171072/12-4/13-1108%92%13814/56/4858/233/22944/18-7/17-96**13829/69/5853/246/261094/17-7/20-11930%70%13837/76/7997/304/3511523-8/27-1212%98%13845/85/101233/326/391228/23-1/29-1220%100%13854/93/161733/344/411209/24-1/25-1010%100%ماخذ: گمرک جمهوری اسلامی ایران و برنامه های سوم و چهارم توسعه کشور * در سال 1381 ، عملکرد کسری تراز تجاری از هدف برنامه کمتر است .

اسلاید 8: 2تحلیل اطلاعات جدول فوق عبارت است از:متوسط عملکرد تحقق یافته صادرات غیرنفتی طی دوره شش ساله (85-1380) معادل 3/116 درصد می باشد (به عبارتی صادرات غیرنفتی کشور به طور میانگین 3/16 درصد از اهداف برنامه های توسعه جلوتر است) اما در سال های اخیر درصد تحقق صادرات غیرنفتی کشور رشد شتابانی داشته به طوری که طی دو سال اخیر به طور میانگین نزدیک 50 درصد از اهداف برنامه چهارم توسعه جلوتر می باشد. متوسط درصد عملکرد تحقق یافته واردات طی دوره شش ساله (85-1380) معادل 113 درصد می باشد (به عبارتی میزان واردات کشور به طور میانگین 13 درصد از اهدف برنامه های توسعه بیشتر است)در سال 1380 به ازای هر دلار صادرات غیرنفتی، معادل 4 دلار واردات کالا به کشور داشته ایم در حالی که طی سال 1385، به ازای هر یک دلار صادرات غیرنفتی، فقط 5/2 دلار کالا به کشور وارد شده است. در سا ل1380 صادرات غیرنفتی سرانه (صادرات به ازای هر نفر ایرانی) معادل 64 دلار بوده در حالی که این شاخص طی سال 1385 به 233 دلار بالغ گردیده است (به عبارت دیگر صادرات غیرنفتی سرانه طی مدت فوق 6/3 برابر شده است) در سال 1380 واردات سرانه (واردات کالا به ازای هر نفر ایرانی) معادل 271 دلار بوده در حالی که این شاخص طی سال 1385 به 591 دلار رسیده است (به عبارت دیگر واردات سرانه طی مدت فوق 2/2 برابر شده است) متوسط عملکرد تحقق یافته کسری تراز تجاری غیرنفتی طی دوره شش ساله (85-1380) معادل 111 درصد می باشد (به عبارتی تراز تجاری غیرنفتی به طور میانگین 11 درصد از اهداف کمی برنامه های توسعه جلوتر است)نتیجه : آهنگ رشد صادرات غیرنفتی سرانه نسبت به واردات سرانه بیشتر شده است.

اسلاید 9: 3دلایل عملکرد کسری تراز تجاری غیرنفتی ایران نسبت به برنامه های توسعه کشور * سهم عملکرد صادرات: بطور متوسط سالانه 8% عملکرد کسری تراز تجاری به عملکرد صادرات غیرنفتی مرتبط می شود.* سهم عملکرد واردات: بطور متوسط سالانه 92% عملکرد کسری تراز تجاری به عملکرد واردات مرتبط می شود.تحلیل درآمدهای نفتی کشور (صادرات نفت کشور ) عمده درآمدهای ارزی کشور ناشی از صادرات نفت خام می باشد.قیمت جهانی نفت خام برای اقتصاد کشور ایران یک « متغیر برونزا » به شمار می رود یعنی سیستم اقتصادی ایران در تعیین قیمت جهانی نفت تاثیر مهمی ندارد و این قیمت بیشتر تحت تاثیر عوامل بیرونی همچون عرضه و تقاضای انرژی، عوامل سیاسی، تولید و رشد جهانی قرار می گیرد.افزایش قیمت نفت طی سال های اخیر منجر به افزایش شدید درآمدهای ارزی کشور شده است.سرازیر شدن درآمدهای صادرات نفتی به سیستم اقتصادی کشور باعث افزایش تقاضا شده است .

اسلاید 10: 4 تقاضای کل تولید ناخالص داخلی کشور در آمدهای صادرات نفت ایران قیمت جهانی نفت (واردات – کل صادرات ) + سرمایه گذاری + مخارج دولتی + مصرف = تولید ناخالص داخلی ایران (GDP) با توجه به عدم توانایی جوابگویی کامل سیستم عرضه کشور و افزایش تقاضای داخلی براثر افزایش درآمدهای نفتی، برای حفظ تعادل بازار(عرضه و تقاضای داخلی) حجم واردات به کشور بیشتر شده، به عبارتی قسمتی از تقاضای داخلی کشور توسط نیروهای عرضه خارجی رفع نیاز شده است یا به عبارتی حجم واردات کشور افزایش پیدا کرده است.طبق مطالعات بعمل آمده ، هرزمانی که درآمدهای نفتی رشد داشته باشد، به نسبت آن حجم واردات کشور افزایش داشته است. نتیجه : روندکسری تراز تجاری غیر نفتی کشور رابطه مستقیمی به افزایش درآمدهای نفتی ایران دارد .صادرات غیرنفتی + صادرات نفت = کل صادرات کشور

اسلاید 11: 5واردات همواره پدیده ناخوشایندی در اقتصاد ایران تلقی نمی گردد زیرا: واردات باعث ایجاد اشتغال می شود.واردات باعث تعادل در سیستم عرضه و تقاضای کلان اقتصادی کشور ایران می شود (مانع از افزایش شدیدتورم می شود) واردات باعث رقابتی تر شدن فعالیت بنگاه های تولیدی داخل کشور می شود.تراز تجاری ایران با احتساب نفت مثبت است.با توجه به ترکیب اقلام وارداتی کشور طی سال های (84-1380) به شرح ذیل: سهم کالاهای واسطه ای : 47 درصد سهم کالاهای سرمایه ای : 38 درصد سهم کالاهای مصرفی : 15 درصدو همچنین با توجه به کاهش سهم کالاهای سنتی و کشاورزی و افزایش سهم کالاهای صنعتی از کل صادرات غیرنفتی کشور می توان نتیجه گرفت که: ترکیب ساختار واردات فوق (کم بودن سهم کالاهای مصرفی و سهم قابل ملاحظه کالاهای واسطه ای و سرمایه ای ) در افزایش صادرات غیرنفتی کشور نقش بسزایی داشته است. انباشت کالاهای سرمایه ای و واسطه ای که از طریق واردات صورت می گیرد (به طور متوسط 85 درصد) در آینده می تواند افزایش در صادرات را نوید دهد و به تعادل تراز تجاری کمک کند.

اسلاید 12: 6جایگاه موضوع «تنظیم ترازتجاری» در برنامه های توسعه کشورمفاد تبصره (2) ماده 86 برنامه سوم توسعه جمهوری اسلامی ایران که در برنامه چهارم نیز تنفیذ گردیده، بدین شرح است:وزارت بازرگانی مسوول تنظیم تراز تجاری کشورخواهد بود و کلیه وزارتخانه ها موظفند در تهیه برنامه های عملیاتی و تقسیم اهداف کمی و کیفی، تنظیم وتفوق تراز تجاری کشور همکاری لازم با وزارت بازرگانی به عمل آورند.

اسلاید 13: 7نقدی بر مفاد تبصره (2) ماده (86): پاسخگویی (مسوولیت ) وزارت بازرگانی نسبت به عملکرد ترازتجاری کشور (کسری) با توجه به دلایل به شرح ذیل، کارشناسی شده نیست زیرا: وزارت بازرگانی در افزایش درآمدهای نفتی کشور نقشی ندارد.وزارت بازرگانی درخصوص افزایش حجم واردات کشور قصوری نداشته است. وزارت بازرگانی با توجه به مراتب فوق، به طور منطقی صرفاً درخصوص عملکرد صادرات غیرنفتی بایستی پاسخگو (مسوول) باشد نه عملکرد واردات به کشور.سهم عملکرد وزارت بازرگانی (سهم مسوولیت یا عملکرد صادرات غیرنفتی) در کسری تراز تجاری طی شش سال اخیر فقط 8% می باشد.ابزار سیاست گذاری تفوق (سازماندهی مجدد) تراز تجاری در حوزه اختیارات وزارت بازرگانی نیست.

اسلاید 14: 8 دیگر موارد مبهم: ابزار مهم وزارت بازرگانی برای کنترل واردات، تعرفه ها (نسبتاً بالا) می باشد که آن هم با برنامه های سوم و چهارم توسعه کشور هماهنگ است. چرا قانونگذار بجای وزارت بازرگانی، شورای عالی صادرات را مسوول نکرده است؟ واژه کلیه وزارتخانه ها نمی تواند صحیح باشد، بعنوان مثال نقش وزارت آموزش و پرورش در تنظیم ترازتجاری کشور چیست؟ از سوی دیگر تکلیف سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بانک مرکزی که وزارتخانه نیستند چیست؟تنظیم تراز تجاری نیازمند سیاست گذاریهای کلان پولی، ارزی و مالی است که در حوزه وظایف تعریف شده وزارت بازرگانی نمی گنجد. نوع همکاری و تعامل با وزارتخانه ها چگونه است؟با توجه به مفاد تبصره فوق الذکر آیا صلاح نیست منبعد در این گونه جلسات از نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاههای ذیربط جهت اخذ نقطه نظرات آنها دعوت بعمل آید؟ طبق برنامه چهارم توسعه کسری تراز تجاری طی سال 1385 معادل 25 میلیارد دلار هدف گذاری شده است ، به عبارتی داشتن رقم کسری فوق از لحاظ قانون گذار «مطلوب»، بیشتر از آن «نامطلوب» و کمتر از آن «خوشایند و رضایت بخش» است، با این وصف: از کجا مشخص است که داشتن ترازمنفی با کشورفرضاً بحرین نامطلوب تلقی می گردد؟میزان کمی صادرات مطلوب ایران به فرضاً کشور بحرین طبق برنامه چهارم چقدر باید باشد؟ میزان واردات مطلوب چطور؟اگر بخواهیم که تراز تجاری کشورمان با سایر کشورهای دارای تراز تجاری منفی، مثبت شود، جایگاه اهداف کمی برنامه کجاست؟

اسلاید 15: معرفی اجمالی کشور بحرینفصل اولبازاریابی دارد به میدان نبردی تبدیل می شود که سلاحش اطلاعات است و نه قدرت فروش”

اسلاید 16: 9مندرجات این فصل عبارتند از: ویژگی های جغرافیایی کشور بحرین ساختار اقتصادی کشور بحرین ساختار بازرگانی کشور بحرین

اسلاید 17: 10ویژگی های جغرافیایی- اجتماعی کشور بحرین مساحت: کوچکترین کشور در سطح خاورمیانه با وسعت 665 کیلومتر مربع نوع حکومت: پادشاهی جمعیت: 688 هزار نفر (کمتر از 1% جمعیت ایران) درصد باسوادی: 81% ادیان:81% مسلمان، 9% مسیحی و 10% پیرو سایر ادیان

اسلاید 18: 11موقعیت استراتژیکی در منطقه خلیج فارسعضویت در شورای همکاری خلیج فارسقطب پولی و مالی منطقه غرب آسیا دارای سیستم پیشرفته و مدرن بانکداری در خاورمیانهدارای سیستم مدرن حمل و نقل هوایی، زمینی و دریاییدارای بزرگترین کارخانه تولید آلومینیوم در منطقه خاورمیانه (مقام اول در منطقه و رتبه پنجم جهانی)رشد بی سابقه صنعت توریسم و جهانگردی در بحرین طی سال های اخیرامضای موافقتنامه تجارت آزاد با ایالت متحده آمریکا در سال 2005 میلادیداشتن چارچوب حقوقی و مالیاتی مناسب برای سرمایه گذاران خارجی (امکان مالکیت 100% خارجیان)عوامل ذیل باعث گردیده که کشور بحرین در منطقه از جایگاه خاصی برخوردار شود:

اسلاید 19: 12جدول شاخص های کلان اقتصادی کشور بحریندر سال 2006 میلادی

اسلاید 20: 13بخش صنایع: صنعت آلومینیوم (رتبه اول در خاورمیانه و پنجم در سطح جهانیصنایع پتروشیمی (شرکت GPIC) کارخانه تبدیل ذغال نفت به کک نفت تعمیرات کشتی های کوچک و متوسط ذخایر نفتی اندکساختار اقتصادی بحرینبخش کشاورزی: بسیار ناچیز (نیم درصد تولید ناخالص داخلی)بخش توریسم: رشد چشمگیر این صنعت طی سال های اخیر

اسلاید 21: 14جدول مبادلات تجاری کشور بحرین با جهانطی دوره زمانی 2006-2002 میلادیارزش : میلیارد دلار ماخذ: fact book 2007

اسلاید 22: 15جدول صادرات مهمترین گروه های کالایی کشور بحرین بهجهان طی دوره زمانی 2005-2002 میلادیماخذ: ITCارزش : میلیون دلار

اسلاید 23: 16جدول صادرات مهمترین گروه های کالایی کشور بحرین بهجهان طی دوره زمانی 2005-2002 میلادیماخذ: ITCارزش : میلیون دلار

اسلاید 24: 17جدول مهمترین واردکنندگان کالاهای بحرینیکشوررتبهکشوررتبهایالات متحده آمریکارتبه اولمغربرتبه هجدهمتایوانرتبه دومعمانرتبه نوزدهمهندرتبه سومتونسرتبه بیستمژاپنرتبه چهارمترکیهرتبه بیست و یکممالزیرتبه پنجمآلمانرتبه بیست و دومجمهوری اسلامی ایرانرتبه ششمنروژرتبه بیست و سوماسترالیارتبه هفتمنیوزلندرتبه بیست و چهارمایتالیارتبه هشتماسپانیارتبه بیست و پنجمکرهرتبه نهمفرانسهرتبه بیست و ششمتایلندرتبه دهمبلژیکرتبه بیست و هفتمپاکستانرتبه یازدهملبنانرتبه بیست و هشتماندونزیرتبه دوازدهمکنیارتبه بیست و نهمالجزایررتبه سیزدهمسویسرتبه سی امهلندرتبه چهاردهمآفریقای جنوبیرتبه سی و یکمانگلیسرتبه پانزدهممالدیورتبه سی و دوماردنرتبه شانزدهمفیلیپینرتبه سی و سومچینرتبه هفدهم ایالات متحده آمریکا شریک اول وارداتی بحرین می باشد.جمهوری اسلامی ایران ششمین واردکننده محصولات بحرینی می باشد.کشورهای اروپایی در رده های میانی جدول قرار دارند.کشورهای آفریقایی کمترین سهم را دار هستند. کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) سهمی در واردات کالاهای بحرینی ندارند.

اسلاید 25: 18جدول واردات مهمترین گروه های کالایی کشور بحرین از جهان طی دوره زمانی 2005-2002 میلادیماخذ: ITCارزش : میلیون دلار

اسلاید 26: 19جدول واردات مهمترین گروه های کالایی کشور بحرین از جهان طی دوره زمانی 2005-2002 میلادیماخذ: ITCارزش : میلیون دلار

اسلاید 27: 20جدول مهمترین صادرکنندگان کالا به بحرینکشوررتبهکشوررتبهژاپنرتبه اولفلاندرتبه نوزدهماسترالیارتبه دومسوئدرتبه بیستمآلمانرتبه سومجمهوری اسلامی ایرانرتبه بیست و یکمایالات متحده آمریکارتبه چهارماندونزیرتبه بیست و دومانگلستانرتبه پنجمترکیهرتبه بیست و سومچینرتبه ششمتایوانرتبه بیست و چهارمهندرتبه هفتمدانمارکرتبه بیست و پنجمفرانسهرتبه هشتماتریشرتبه بیست و ششمایتالیارتبه نهمعمانرتبه بیست و هفتمبرزیلرتبه دهمکانادارتبه بیست و هشتمکره جنوبیرتبه یازدهمآفریقای جنوبیرتبه بیست و نهمسوئیسرتبه دوازدهمایرلندرتبه سی امهلندرتبه سیزدهملبنانرتبه سی و یکممالزیرتبه چهاردهمرومانیرتبه سی و دوماسپانیارتبه پانزدهمنیوزلندرتبه سی و سومبلژیکرتبه شانزدهمفیلیپینرتبه سی و چهارمتایلندرتبه هفدهمتونسسی و پنجمپاکستانرتبه هجدهم کشور ژاپن، رتبه اول بین صادرکنندگان کالا را به بحرین داراست.ایالات متحده آمریکا رتبه چهارم جدول را دارد.جمهوری اسلامی ایران در جایگاه بیست و یکم جدول قرار گرفته است.کشورهای آفریقایی در صادرات به بحرین سهم اندکی دارند. کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) سهمی در صادرات به بحرین ندارند.مهمترین صادرکنندگان کالا برخلاف کشورهای واردکننده از بحرین عمدتاً کشورهای پیشرفته هستند

اسلاید 28: 21مقایسه شاخص های بازرگانی ایران و بحرین در سال 1384تجزیه و تحلیل جدول فوق:هر یک نفر بحرینی به طور متوسط معادل 13081 دلار واردات داشته که فقط 174 دلار آن (3/1%) از ایران تامین شده است.با توجه به رقم بسیار بالای سرانه مردم بحرین علیرغم داشتن جمعیت حدود 1 درصدی ایران می توان نتیجه گرفت که بحرین مانند یک کشور 16 میلیون نفری با ساختار وارداتی مشابه ایران (سرانه واردات 574 دلار) است. با توجه به مطالب قبلی، مساحت اراضی زراعی کل کشور بحرین حدود 35 هکتار می باشد که از مساحت اراضی 3 خانوار در استان خوزستان کمتر است! اکثر کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، کشور مهمی در تولیدات محصولات کشاورزی به شمار نمی روند.نتیجه گیری: پتانسیل های صادراتی محصولات کشاورزی ایران به بحرین بلااستفاده مانده است.

اسلاید 29: روابط دو جانبه اقتصادی، بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و کشور بحرینفصل دومامروز اگر می خواهید در جایی که هستید باقی بمانید، باید سریعتر بدوید.

اسلاید 30: 22مندرجات این فصل عبارتند از:روابط سیاسی ایران و کشور بحرینروابط دو جانبه بازرگانی ایران و بحرینبررسی روند حجم مبادلات تجاری بین ایران و بحرینبررسی روند صادرات غیرنفتی ایران به بحرینتحلیل مهمترین اقلام صادراتی غیرنفتی ایران به بحرینبررسی روند واردات ایران از بحرینتحلیل مهمترین اقلام وارداتی ایران از بحرینبررسی روند مبادله کالایی ایران با بحرینبررسی روند تراز تجاری ایران با بحرینروابط تجاری ایران با شورای همکاری خلیج فارس (بانگاهی به جایگاه کشور بحرین)

اسلاید 31: 23کشور بحرین بدلایل ذیل برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت خاصی برخورداراست :موقعیت استراتژیکی، جغرافیایی و سیاسی عضویت در شورای همکاری خلیج فارس وجود مشترکات فراوان دینی ، فرهنگی و اجتماعی سومین کشور شیعه نشین پس از جمهوری اسلامی ایران و عراق نزدیک بودن مسافت دریایی بنادر دوکشور (193 مایل دریایی معادل 17 ساعت فاصله زمانی)سکونت بیش از 50 هزارنفر ایرانی در بحرین (7% جمعیت )

اسلاید 32: 24دستاوردهای اجلاس های کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران با کشور بحرین برگزاری پنج اجلاس کمیسیون مشترک از سال 1378 تاکنون امضای 25 سند شامل موافقتنامه ها و یادداشت های تفاهم از جمله؛موافقتنامه همکاری های اقتصادی، بازرگانی و فنی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعفتاسیس بانک مشترک دو کشور به نام المستقبل در سال 2005 میلادیبرگزاری چهار نشست شورای مشترک بازرگانان بین دو کشور

اسلاید 33: 25جدول روند حجم مبادلات تجاری ایران و بحرین سالحجم مبادلات تجاری نرخ رشد (%)13785/10-13793826213808813213817416-1382705-13836211-138417117613851775/3ماخذ : گمرک جمهوری اسلامی ایران ارزش: میلیون دلار

اسلاید 34: 26جدول روند صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران به بحرین سالصادرات غیرنفتینرخ رشد (%)13782/8-13795/14771380161013816/171013829/184/71383237/21138412042213855157-ماخذ : گمرک جمهوری اسلامی ایران ارزش: میلیون دلار

اسلاید 35: 27جدول رتبه و سهم کشور بحرین در صادرات غیرنفتیجمهوری اسلامی ایران طی دوره(85-1380)سالصادرات غیرنفتی ایران به جهان (میلیارد دلار)صادرات غیرنفتی ایران به بحرین (میلیون دلار)سهم بحرین از صادرات غیرنقتی ایران (%)رتبه بحرین در بین مقاصد صادراتی ایران13802/41638/04113816/46/1738/04213829/59/1832/04113836/72330/04113845/101201/12113853/16513/0-ماخذ : گمرک جمهوری اسلامی ایران

اسلاید 36: 28 تحلیل اطلاعات جدول فوق بشرح ذیل می باشد:سهم کشور بحرین از صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران طی دوره چهارساله (83-1380) بطور متوسط معادل 34/0 درصد می باشد، در حالی که در سال 1384 به رقم 1/1 درصد ارتقا یافته است.رتبه کشور بحرین در بین مقاصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران طی دوره چهارساله فوق الذکر تقریباً 41 بوده در حالی که در سال 1384، این کشور درجایگاه بیست ویکم جدول مقاصد صادراتی ایران تغییر مکان داده است .

اسلاید 37: 29جدول ارزش اقلام عمده صادراتی جمهوری اسلامی ایرانبه کشور بحرین طی دوره 84-1380ارزش : هزار دلار

اسلاید 38: 30جدول ارزش اقلام عمده صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشور بحرین طی دوره 84-1380ارزش : هزار دلار ماخذ: گمرک جمهوری اسلامی ایران

اسلاید 39: 31جدول سه قلم عمده صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشور بحریننام کالاصادرات سال 80صادرات سال 80سهم بحرین در 1380 صادرات سال81صادرات سال81سهم بحرین در 1381 صادرات سال 82صادرات سال 82سهم بحرین در 1382صادرات سال 83صادرات سال 83سهم بحرین در 1383 صادرات سال 84صادرات سال 84سهم بحرین در 1384نام کالابه جهان به بحرین سهم بحرین در 1380 به جهان به بحرینسهم بحرین در 1381 به جهانبه بحرین سهم بحرین در 1382به جهانبه بحرین سهم بحرین در 1383 به جهانبه بحرین سهم بحرین در 1384مخلوط هیدروکربورهای بودار77.0%53.0%100.0%195.0%3065016%گازهای نفتی مایع شده 5/163..%4/400..%7/1..%11..%-40-کلوخه های آهنی بهم فشرده نشده 9666%85/794%17529%385/514%9988%ماخذ : گمرک جمهوری اسلامی ایران ارزش: میلیون دلار

اسلاید 40: 32 تحلیل اطلاعات جدول فوق عبارت است از : صادرات مخلوط هیدروکربورهای بودار از ایران به جهان روند صعودی داشته و برای اولین بار درسال 1384 ، 16% از کل ارزش صادراتی آن به بحرین صادر گردیده است.صادرات گازهای نفتی مایع شده برای اولین بار در سال 84 به کشور بحرین صادر شده است که به تنهایی یک سوم ارزش صادراتی همان سال را بخود تخصیص داده است.روند صادراتی کلوخه های آهنی به هم فشرده نشده به جهان صعودی بوده در حالی که علیرغم رشد صادرات آن به بحرین ، سهم صادراتی آن به کشور مذکور اخیراً کاهشی شده است، این ماده اخیراً به کشورهای چین، پاکستان، ترکمنستان، هند، روسیه، قطر و ترکیه صادر می شود.

اسلاید 41: 33جدول سهم و رتبه کشور بحرین دربین شرکای وارداتی جمهوری اسلامی ایران طی دوره 85-1380سالواردات ازجهان (میلیارددلار)واردات از بحرین( میلیون دلار)سهم واردات کشور از بحرین (درصد)رتبه بحرین در بین شرکای وارداتی ایران1380182/724/0351381224/5625/0351382275/5119/0421383352/3911/0541384398/5113/04613854/411253/0-ماخذ: گمرک جمهوری اسلامی ایران تحلیل اطلاعات جدول فوق عبارت است از: سهم واردات جمهوری اسلامی ایران از کشور بحرین به استثنای سال های 1384 و 1385 روند کاهشی داشته است.بالاترین سهم کشور بحرین از واردات ایران درسال 1380 و پایین ترین آن در سال 1383 بوده است. رتبه کشور بحرین در بین شرکای وارداتی جمهوری اسلامی ایران به استثنای سال 1384، روند کاهشی داشته است.

اسلاید 42: 34جدول اررش اقلام عمده وارداتی جمهوری اسلامی ایران ازکشور بحرین طی دوره زمانی 84-1380ارزش: هزار دلار نام کالاکدتعرفهسالسالسالسالسالجمع کل واردات کالاهای طی دوره پنج ساله 84-1380سهم از کل (%)رتبهنام کالاکدتعرفه13801381138213831384جمع کل واردات کالاهای طی دوره پنج ساله 84-1380سهم از کل (%)رتبهکلوخه های آهنی بهم فشرده شده 26011222261271271707512331405682850301کره 0405105285516518496403310633085122آلومینیوم کار نشده 76011070505875015781819832701123کک نفت تکلیس شده 271312004287121901407030547114فرآورده های نفتی 2710000147788023000228014/85مفتول آلومینیوم 76051913801448219314310199073/76صفحه و ورق آلومینیوم 7606114351124412492238090823/37دستگاههای تهویه مطبوع 84151035302260020736563623/28وسایط نقلیه 87032300430307631191/19شیر و خامه 0402211001256152602782110دستگاههای سنجش متغیرهای مایعات 90268023044821359812825/011ماشینهای خودکار داده پردازی 8471302449313808713005/012فرش و سایر کف پوش های نسجی 5701100000009079073/013آلیاژهای آلومینیوم کارنشده 7601200164691008853/014وسایط نقلیه آبی حمل ونقل 8901902322892490077028/015شیرخشک اطفال 04021010000688068825/016دستگاههای قطع و وصل برق 8536696115319934661522/017کیسه خون از پلیمرهای اتیلن 3923211000036915051919/018اسپکترومتر9027301421538021040515/019دستگاههای فتوکپی الکترواستاتیک9009110000027802781/020سایر اقلام -555820735819549663203505/7-ارزش کل واردات طی دوره زمانی 84-1380-7225856406514743923551832271205100-

اسلاید 43: 35جدول چهارقلم عمده وارداتی جمهوری اسلامی ایران از کشور بحریننام کالاواردات 1380واردات 1380سهم بحرین در 1380 واردات 1381واردات 1381سهم بحرین در 1381 واردات 1382واردات 1382سهم بحرین در 1382واردات 1383واردات 1383سهم بحرین در 1383 واردات 1384واردات 1384سهم بحرین در 1384نام کالااز جهان از بحرین سهم بحرین در 1380 از جهان از بحرینسهم بحرین در 1381 از جهاناز بحرین سهم بحرین در 1382از جهاناز بحرین سهم بحرین در 1383 از جهاناز بحرین سهم بحرین در 1384کلوخه های آهنی بهم فشرده شده2222100%2727100%1717100%221254%18422%کره6/163/532%6/462/511%481838%-4--1/0-آلومینیوم کارنشده28725%33618%7100%12726/1%1061217%کک نفت تکلیس شده400%300%8450%211257%191474%ماخذ : گمرک جمهوری اسلامی ایران ارزش: میلیون دلار

اسلاید 44: 36طی سه سال متوالی 82-1380، واردات کلوخه های آهنی بهم فشرده شده ایران صرفاً از کشور بحرین بوده است، اما سهم این کشور طی سال های اخیر در تامین واردات این محصول شدیداً کاهشی شده است. در تامین کلوخه های آهنی بهم فشرده شده وارداتی در سال های اخیر دیگر کشورها مانند؛ آلمان، ونزوئلا، هند و امارات عربی متحده جایگزین بحرین شده اند. سهم کشور بحرین در تامین کره وارداتی ایران طی سال های 82-1380 قابل توجه بوده، لیکن طی سال های اخیر تقریباً به صفر رسیده است.سهم کشور بحرین از واردات آلومینیوم کارنشده طی دوره (83-1380) علیرغم رشد واردات آن از جهان روند نزولی داشته ، لیکن در سال 1384 از یک روند صعودی برخوردار بوده است، به جز کشور بحرین از کشورهای امارات عربی متحده، انگلستان، هند و سوئیس نیز وارد می شود.سهم کشور بحرین از واردات کک نفت تکلیس شده در سالهای اخیر بشدت روند صعودی داشته است به طوری که در سال 1384 حدود سه چهارم واردات این محصول از بحرین تامین می شود, این ماده به جز بحرین از کشورهای چین، امارات عربی متحده، ژاپن و آلمان نیز وارد می شود.تجزیه و تحلیل اطلاعات جدول فوق عبارت است از:

اسلاید 45: 37جدول روند رابطه مبادله کالایی ایران با کشور بحرین طی دوره( 85-1380)سالمتوسط ارزش یک کیلوصادرات (دلار)متوسط ارزش یک کیلو واردات (دلار)رابطه مبادله کالایی1380025/015/016/01381022/0080/027/0138203/015/022/01383097/017/057/0138424/046/052/0138517/069/024/0ماخذ: گمرک جمهوری اسلامی ایرانتحلیل جدول: رابطه مبادله کالایی طی دوره زمانی فوق همواره به نفع کشور بحرین بوده و تنها در سال های 1384 و 1383 اندکی نسبت به سال های قبل برای کشور ایران نسبتاً تحسین شده است.دلیل اصلی: صادرات سنگ (کم ارزش) و واردات آلومینیم (با ارزش)

اسلاید 46: 38جدول بررسی تغییرات روند تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشوربحرین طی دوره زمانی (85-1378)سالصادرات به بحرینصادرات به بحرینواردات از بحرینواردات از بحرینترازتجاری با بحرینترازتجاری با بحرینسالارزش تغییرات روندارزش تغییرات روندارزش تغییرات روند13782/8-3/2-8/5+-13795/14صعودی8/23شدیداً صعودی3/9-به ضررایران پیش رفته است 13809/15صعودی 2/72صعودی 3/56-به ضرر ایران پیش رفته است 13816/17صعودی 4/56نزولی 7/38-به نفع ایران پیش رفته است 13829/18صعودی 4/51نزولی 5/32-به نفع ایران پیش رفته است 13831/23صعودی 2/39نزولی 1/16-به نفع ایران پیش رفته است13849/119شدیداً صعودی 8/51صعودی 1/68+به نفع ایران پیش رفته است138551شدیداً نزولی125شدیداً صعودی74-به ضرر ایران پیش رفته است ماخذ : گمرک جمهوری اسلامی ایران طی دوره 7 ساله مورد مطالعه، در پنج سال متوالی (83-1379) تراز تجاری کشورمان با بحرین منفی بوده است، بالاترین رقم کسری تراز تجاری مربوط به سال 1380 می باشد ، روند کسری تراز تجاری طی چهار سال اخیر به نفع ایران بهبود یافته است ، بطوریکه طی سال 1384 کاملاً مثبت شده است که دلیل مهم صعودی بودن روند صادرات طی سال مذکور می باشد.

اسلاید 47: 398-2-2- فعالیت های نمایشگاهی جمهوری اسلامی ایران در کشور بحرین * از مهمترین فعالیت های نمایشگاهی جمهوری اسلامی ایران در کشور بحرین می توان به نمایشگاه های ذیل اشاره کرد: * برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان بازرگانی استان بوشهر در منامه پایتخت کشور بحرین درسال 1382 * برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در منامه بحرین توسط اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در سال 1383 * مشارکت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در دهمین نمایشگاه تجارت اسلامی در کشور بحرین در سال 1384

اسلاید 48: 40جدول شاخص های کلان اقتصادی شورای همکاری خلیج فارس در سال 2006 میلادیردیفشاخصکمیت1جمعیت36 میلیون نفر2تولید ناخالص داخلی622 میلیارد دلار3درآمد سرانه17277 دلار4ارزش صادرات به جهان415 میلیارد دلار5ارزش واردات از جهان164 میلیارد دلارماخذ: fact book 2007

اسلاید 49: 41جدول سهم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس(GCC)در روابط تجاری جمهوری اسلامی ایرانشاخص جهان در سال 1380کشورهای GCC در سال 1380سهم کشورهای GCC از کل سال 1380جهان در سال 1385کشورهای GCC در سال 1385سهم کشورهای GCC از کل سال 1385صادرات ایران به 2/486/020%3/161/425%واردات ایران از6/179/111%4/412/106/24%حجم مبادلات تجاری با8/218/28/12%7/571/144/24%تراز تجاری با4/13-1-4/7%1/25-9/5-5/23%ماخذ: گمرک جمهوری اسلامی ایرانارزش: میلیارد دلارجایگاه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از کل مبادلات تجاری ایران:سهم صادرات ایران به GCC از 20% سال 1380 به 25% در سال 1385 ارتقا یافته است (یک چهارم صادرات)سهم واردات ایران از GCC از 11% سال 1380 به 6/24% در سال 1385 ارتقا یافته است (حدود یک چهارم کل واردات)حجم مبادلات تجاری ایران با GCC ازحدود 13% سال 1380 به 4/24% در سال 1385 ارتقا یافته است (حدود یک چهارم حجم کل مبادلات)کسری تراز تجاری ایران با GCC طی دوره پنج ساله فوق حدود 6 برابر شده است.سهم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران معادل 25 درصد می باشد

اسلاید 50: 42جدول رتبه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در صادرات غیرنفتی با جمهوری اسلامی ایرانردیفنام کشوررتبه در سال 1380رتبه در سال 1384روند جایگاه رتبه1امارات عربی متحده11ثابت مانده است2کویت1156 رتبه ارتقا یافته است3عربستان سعودی17107 رتبه ارتقا یافته است4بحرین412120 رتبه ارتقا یافته است5قطر182810 رتبه تنزل یافته است6عمان544410 رتبه ارتقا یافته استماخذ: گمرک جمهوری اسلامی ایران

اسلاید 51: شناسایی پتانسیل های صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشور بحرینفصل سوم”مهمترین مساله این است که پیش بینی کنیم مشتریان به کدام سمت حرکت می کنند و ما جلوی آنها باشیم.

اسلاید 52: 43مندرجات این فصل عبارتند از:معرفی پتانسیل های صادراتی ایران به بحرینتجزیه و تحلیل پتانسیل های صادراتی ایران به بحرینمعرفی استراتژی بازاریابی کالاهای ایرانی در بازار بحرین

اسلاید 53: 441-3- معرفی پتانسیل های صادراتی ایران به کشور بحرینجداول پتانسیل صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشور بحرین در شش گروه زیر تقسیم بندی می شود:جدول پتانسیل صادراتی ایران به بحرین بالاتر از 3 میلیون دلارجدول پتانسیل صادراتی ایران به بحرین بالاتر از یک و کمتر از سه میلیون دلارجدول پتانسیل صادراتی ایران به بحرین بالاتر از 700 هزار دلار و کمتر از یک میلیون دلارجدول پتانسیل صادراتی ایران به بحرین بالاتر از 100 هزار دلار و کمتر از 500 هزار دلارجدول پتانسیل صادراتی ایران به بحرین بالاتر از 50 هزار دلار و کمتر از 100 هزار دلارجدول پتانسیل صادراتی ایران به بحرین بالاتر از 1000 دلار و کمتر از 50 هزار دلار که به تفکیک در جداول صفحات بعد مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

اسلاید 54: 45جدول پتانسیل های صادراتی جمهوری اسلامی ایرانبه بحرینردیفدامنه پتانسیل صادراتی ایران به بحرینارزش پتانسیل صادراتی (میلیون دلار)سهم از کلتعداد ردیفهای تعرفه ایسهم از کل1بالاتراز3میلیون دلار39954%504%2بالاتر از 1 و کمتراز 3 میلیون دلار 10915%666%3بالاتراز 700هزاروکمتراز 1 میلیون دلار 9513%13411%4بالاتر از 100هزار وکمتراز 500 هزاردلار9613%42136%5بالاتر از 50هزار و کمتر از 100هزار دلار172%24521%6بالاتراز 1000 و کمتر از 50هزار دلار 243%25822%جمع کل جمع کل 740100%1174100% ماخذ : نتایج پژوهش

اسلاید 55: 46تحلیل اطلاعات جدول فوق عبارت است از : ارزش پتانسیل های صادراتی ایران به بحرین بالغ بر 740 میلیون دلار می باشد. تعداد ردیف های تعرفه ای دارای پتانسیل صادراتی کشور به بحرین بالغ بر1174 ردیف تعرفه ای می باشد .ارزش پتانسیل صادراتی تحقق یافته ایران به بحرین معادل 55 میلیون دلار می باشد (در سال 2004 میلادی ) ارزش پتانسیل صادراتی تحقق نیافته ایران معادل 685 میلیون دلار می باشد ، یا به عبارتی کارایی صادراتی ایران در بازار بحرین فقط 7% می باشد یا به زبان دیگر 93% است ظرفیت بازار بحرین هنوز مورد استفاده بازرگانان ایرانی قرار نگرفته است . برای تعداد 116ردیف تعرفه ای ، پتانسیل صادراتی ایران بیش از یک میلیون دلار می باشد که ارزش پتانسیل صادراتی فقط برای این کالاها معادل 508 میلیون دلار است. در میان 116ردیف تعرفه ای گفته شده ، جمهوری اسلامی ایران تنها در 25 ردیف تعرفه ای از کارایی صادراتی هرچند ناچیزی برخوردار می باشد. 10 قلم از عمده ترین پتانسیل صادراتی ایران در تجارت با کشور بحرین شامل : روغنهای نفتی،کاشی وسرامیک، دارو، سیمان پرتلند، وسایط نقلیه، لوازم آشپزخانه، پارچه های پنبه ای، رنگها، دستگاههای تهویه، دستگاههای فرستنده و گیرنده برای تلفن، رادیو و تلویزیون می باشد.براساس بررسی­های بعمل آمده، بالاترین کارایی صادراتی ایران به ترتیب در محصولاتی مانند فرش دستباف (74%)، هندوانه (74%) ، سیمان سفید (30%) و میوه های تازه (30%) می باشد .برای تعداد 1058ردیف تعرفه ای که پتانسیل صادراتی آنها کمتر از یک میلیون دلار می باشد، جمهوری اسلامی ایران در 23 ردیف تعرفه ای از کارایی صادراتی برخوردار و مابقی در حد صفر است . در میان 23 ردیف تعرفه­ای فوق می توان به کالاهایی همچون : پسته ( 96% ) ، کشمش (83%) ، روغنهای اسانسی (73%)، زیره (59%)، زردآلو(57%)، زعفران (51%) ، سنگ های ساختمانی (51%)، گیلاس وآلبالو(49%) و سبزیجات (36%) اشاره کرد.

اسلاید 56: 473-3- معرفی استراتژی بازاریابی کالاهای ایرانی در بازار کشور بحرین فروش محصولات موجود به بازار های موجود (استراتژی نفوذ در بازار) در استراتژی نفوذ در بازار (Market penetration strategy ) بدنبال افزایش استفاده از محصولات فعلی خود در بازارهای موجود هستیم، بدون این که بخواهیم تغییرخاصی در محصولات و بازارهای مورد نظر ایجاد نماییم, این استراتژی هنگامی به وقوع می پیوندد که محصولات و بازارهای موجود توان بالقوه ای برای افزایش فروش داشته باشند، در این روش، درصدد افزایش سهم بازار و جاپای بیشتری هستیم. واردات کلوخه های آهنی بهم فشرده نشده بحرین از جهان در سال 2005 میلادی معادل 142 میلیون دلار و نسبت به سال­های قبل از آن افزایشی است، از طرف دیگر روند صادرات این محصول از کشورمان به بحرین در سال 1384 بالغ بر 8 میلیون دلار و روند آن نیز افزایشی بوده است . به کارگیری این استراتژی توسط شرکت های صادرکننده ایرانی این محصول پیشنهاد می گردد، از دیگر محصولاتی که شامل این استراتژی می شوند می توان به کالاهایی مانند فرش، سیب، هندوانه، خربزه، کتاب و مطبوعات، شیرینی و شکلات، زعفران، پسته، عسل و محلول غلیظ روغنهای اسانس و ... اشاره کرد.

اسلاید 57: 48 گسترش محصولات موجود به بازارهای جدید ( توسعه بازار) در استراتژی توسعه بازار (Market development strategy) سعی می شود که محصولات فعلی را به مشتریان تازه عرضه نمود ، معرفی و ارایه محصول در یک منطقه یا ناحیه جغرافیایی جدید به عنوان یک روش در محدوده توسعه بازارها تلقی می گردد. بعنوان مثال با توجه به واردات قابل توجه فلزات اساسی و آهن و فولاد سازه های ساختمانی کشور بحرین به میزان 67 میلیون دلار از جهان طی سال 2005 میلادی از یک طرف و شروع صادرات این گونه محصولات کشورمان طی سال های 83 و84 به ارزش بیش از 4 میلیون دلار و راهیابی این محصول طی دوسال اخیر در بازار بحرین ، به کارگیری استراتژی فوق الذکر در سیاست­گذاری­های شرکت های صادراتی پیشنهاد می گردد، از دیگر محصولات مشمول این استراتژی می­توان به کالاهایی همچون سنگ مرمر، انگور، کیوی، پیاز و موسیر و حیوانات زنده و .... اشاره کرد .

اسلاید 58: 49توسعه محصولات جدید به بازارهای موجود (استراتژی توسعه محصول) در استراتژی توسعه محصول (Product development Extension strategy) شرکت محصولات جدید یا بهبود یافته و نوآور را به بازارهای فعلی خود عرضه می نماید، مثلاً مارک یا مدل جدیدی را روانه بازارهای قبلی اش می کند. با توجه به گسترش صادرات فرآورده های مختلف نفتی از واحدهای تولیدی تازه راه اندازی شده در بندرامام خمینی (ره) و عسلویه در استان های جنوبی کشور و نزدیکی نسبی این واحدهای تولیدی به کشور بحرین از یک طرف و روند افزایشی واردات این گونه محصولات از جمله سوختها و روغنهای معدنی به کشور بحرین در سال های اخیر بدلیل کاهش روزافزون منابع نفتی این کشور، پیشنهاد می گردد که استراتژی فوق برای بازاریابی این گونه محصولات بکار گرفته شود.

اسلاید 59: 50 استراتژی توسعه محصولات جدید به بازارهای جدید (تنوع سازی) در استراتژی تنوع سازی (strategy Diversification) کوشش می شود که محصولات جدید را برای بازارهای جدید( یعنی تحول و تغییر در هربعد محصول و بازار) بازاریابی شود. کالاهای بشرح ذیل داری پتانسیل صادراتی بالاتر از 3 میلیون دلار که تاکنون به کشور بحرین صادر نشده اند مانند وسایط نقلیه، داروها، پارچه های پنبه ای، رنگها، قلوه سنگ، لوستر، مصنوعات پلاستیکی، گوجه فرنگی، شیرآلات و کلیدهای برقی که مشمول این استراتژی می باشند.

اسلاید 60: پیشنهادات و راهکارهای تفوق ترازتجاری جمهوری اسلامی ایران با کشور بحرینفصل چهارم”بهترین روش برای حفظ مشتریان این است که به طور مستمر چیز بهتر را در مقابل بهای کمتر به آنها بدهید.

اسلاید 61: 51مندرجات این فصل عبارتند از:راهکارهای پیشنهادی در سطح سیاست گذاری های کلان اقتصادیراهکارهای پیشنهادی با رویکرد تنظیم روابط تجاری بین دو کشورراهکارهای پیشنهادی با رویکرد بازاریابی کالاها و خدمات

اسلاید 62: 521-4- راهکارهای پیشنهادی در سطح سیاست گذاری های کلان اقتصادی تشکیل کمیته اطلاع یابی از رفتار بازارهای تجاری جهانی و منطقه ای به منظور آگاهی تغییرات آنها به شرح ذیل : الف ) هدف اصلی از تشکیل کمیته مذکور ، انعکاس علایم و سیگنالهای تحولات بازارهای خارجی به بخش تولید داخل کشور می باشد.ب ) کمیته مذکور هرسه ماه یکبار آخرین تحولات بازارهای جهانی و منطقه ای را مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.ج) اعضای کمیته, متشکل از سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بانک مرکزی، وزارتخانه­های صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و همچنین اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران می باشد .د ) دبیرخانه کمیته فوق، معاونت بررسی بازار و بازاریابی سازمان توسعه تجارت ایران پیشنهاد می گردد.تدوین طرح شناسایی بازار مصرف و بازاریابی میوه جات، سبزیجات، صیفی جات و گل و گیاه در کشورهای حاشیه خلیج فارس بصورت برون سپاری

اسلاید 63: 53اطلاع رسانی تخصصی به اتحادیه ها و تشکل های صادراتی کشورمان در سراسر کشور از بازار کشورهای هدف بصورت ذیل :الف) محدوده تعداد کشورهای هدف 70-50 کشور طرف مهم تجاری باشد . ب) به ازای هرفعالیت تجاری ، اطلاعات مشابه سایر کشورهای هدف در یک لوح فشرده جمع آوری شود. ج) در پایان کار، هراتحادیه یا تشکل صادراتی کشورمان، کلیه اطلاعاتی مانند آدرس سایت، تلفن، فاکس، ارزش واردات محصول به آن کشور، صادر کنند گان محصول با ذکر سهم آنها و سهم ایران برای تک تک کشورهای هدف و به طور لوح فشرده و بصورت رایگان دراختیار آنها قرارگیرد. گردآوری و تدوین طرح فوق با همکاری معاونت های بازاریابی و بررسی بازار و کمک های فنی تجاری و حمایت از صادرات امکان پذیر می باشد.بررسی امکان اجرایی شدن طرح تشویق پولی پرسنل اقتصادی نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها (به جزکشورهایی که رایزن بازرگانی مستقراست) به منظور همکاری و تعامل هرچه بیشتر با سازمان توسعه تجارت ایران طرح تحلیل « جدول داده – ستانده صادرات و واردات ایران » توسط اساتید و صاحب نظران مطرح رشته برنامه ریزی اقتصادی یا موسسه های معتبر پژوهشی بمنظور استفاده و بهره برداری در تحلیل سیاست های کلان بازرگانی و موثر برتراز تجاری کشور

اسلاید 64: 54شناسایی 40 قلم عمده وارداتی کشور طی دوره پنج ساله اخیر و بررسی تغییرات روند تولید، مصرف و واردات آنها و ارایه راهکارهای مناسب جهت بهبود تراز تجاری کالایی با همکاری وزارتخانه های تولیدی و سازمانهای ذیربط امکان سنجی طرح پرداخت یارانه (مستقیم یا غیرمستقیم ) صادرات کشورمان به طرفهایی که با آنها ترازتجاری منفی داریم .یکی از اطلاعات مورد نیازکارشناسان در سطح سازمان ، آمار واطلاعات مربوط به سهم شرکای وارداتی به تفکیک کالاها در کشور مورد مطالعه می باشد، بعنوان مثال دیگر تامین کنندگان کلوخه های آهنی بهم فشرده نشده در بحرین، بجز ایران کدامند؟ سهم هرکدام چقدر است و ایران در کدام رتبه قرارگرفته است؟ یکی از معضلات فرآیند صادرات غیرنفتی کشورمان ، مشکل زمان می باشد بطوریکه بطور متوسط یک محموله صادراتی بیش از سه هفته طول می کشد تا به خارج از کشورصادرگردد، ارایه طرحی در خصوص کاهش زمان فوق از طریق تعامل با سایر دستگاههای ذیربط مانند گمرک ، بانکها ، استاندارد، کشتیرانی، بنادر و ... از سوی شورای عالی صادرات می تواند گامی مثبت در توسعه صادرات غیرنفتی کشور تلقی شود.

اسلاید 65: سه رکن اصلی بازاریابی عبارتند از:بازارسازیبازار داریبازارشناسیچرا تاکنون تهیه، تدوین و ارایه گزارش های مبتنی بر ارکان فوق به ویژه رکن بازارشناسی در سازمان توسعه تجارت ایران نهادینه نشده است؟با توجه به این که روح بازاریابی برآورده ساختن نیازهای مشتریان می باشد: سازمان توسعه تجارت ایران در برآورده ساختن نیازهای مشتریان خود (عمدتاً بنگاه های صادراتی) تا چه حدودی موفق است؟

اسلاید 66: 552-4-راهکارهای پیشنهادی با رویکرد تنظیم روابط تجاری بین دوکشور تسریع در امضای موافقتنامه گمرکی با توجه به اینکه طرف ایرانی نسخه تعدیل شده پیش نویس موافقتنامه فوق مطابق با مدل سازمان جهانی گمرک (نسخه 2002) را به طرف ذیربط بحرینی ارایه داده است ، طرفین توافق نمودند در اولین فرصت ممکن مذاکرات رسمی پیرامون موافقتنامه مذکور را آغاز نمایند.تسریع در امضای موافقتنامه کشتیرانی تجاری – دریاییطرف بحرینی ملاحظات خود را در خصوص پیش نویس موافقتنامه کشتیرانی تجاری – دریایی به طرف ذیربط ایرانی ارایه نمود که طرف ایرانی متن انگلیسی پیش نویس موافقتنامه مذکور را با درنظر گرفتن ملاحظات طرف بحرینی تهیه و از طریق مجاری رسمی به طرف مذکور منعکس کرد و مقرر گردید که در اولین فرصت ممکن دوراول مذاکرات میان طرفین آغاز گردد.

اسلاید 67: 56تسریع در تصویب موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف با عنایت به اینکه این موافقتنامه قبلاً بین دوکشور امضاء شده است و درحال حاضر در مراحل استصوابی در مجلس شورای اسلامی ایران می باشد، تسریع در اجرایی شدن موافقتنامه مذکور گامی مثبت در گسترش مناسبات تجاری فیمابین دوکشور بشمار می رود.بهره برداری از ظرفیت های ترانزیتی ایران همانطور که قبلاً در فصل نخست گزارش حاضر اشاره شد، ترانزیت کالاهای بحرینی از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران برای صادرات به کشورهای آسیای میانه در مذاکرات با طرفهای بحرینی پیشنهاد گردد.

اسلاید 68: 573-4- راهکارهای پیشنهادی با رویکرد بازاریابی کالاها و خدمات با توجه به اینکه در حال حاضر درکشورهای امارات عربی متحده، کویت و عربستان سعودی، رایزن بازرگانی مستقر است و در آینده نیز در کشور قطر نیز مستقر می شود، پیشنهاد می گردد که اعزام رایزن بازرگانی در منامه بحرین در دستور کار سازمان قرارگیرد.تسریع در ایجاد مرکز تجاری ایرن دربحرین توسط اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اعزام نماینده سازمان به منظور مطالعه میدانی و شناسایی کاربردی بازار بحرین جهت اجرای فاز دو تحقیق حاضر و دیگر کشورهای مشابه.برنامه ریزی جهت اعزام هیات تجاری– تخصصی به بحرین در زمینه؛ میوه جات، سبزیجات، صیفی جات و گل بشرح ذیل: الف ) بازرگانانی از استانهای جنوبی کشور (بوشهر، خوزستان و فارس) در ترکیب هیات فوق حضور اشته باشند.ب ) زمان مناسب برای اعزام هیات ، اوایل سال 1386 پیشنهاد می گردد.ج) تهیه گزارشی در مورد بازار مصرف بحرین از محصولات فوق قبل از اعزام هیات مفید خواهد بود.د) اعزام هیات های مشابهی به کشورکویت نیز پیشنهاد می شود.

اسلاید 69: پایان* اداره کل بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی اردیبهشت ماه 1386

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید