صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
۳ مت
. شهر هوشمند (به انگلیسی: 0۱۲۲ 5۸۵۴۲) یک منطقه شهری است که از انواع مختلف
پیات آلکترونیکی اشترنت اشباء (۱01) برای حمعآوری اطلاعات | ۰۰ ۲ ۱۳
سپس از این اصلاعات sly مدیریت کارای داراییها, منابع و خدمات شهری استفاده
کت ی فرایند. شامل جمعآوری اطلاعات از شهروندان؛ دستگاهها و سا ۱۳۱۰
Gaul sly aS و مدیریت ترافیک خودروها و سیستمهای حمل و نقل, نیروگاههای برق.
با ای شور شبکههای تأمین آب. مدیربت پسماند. کشف خرم. اناا ۳ ۱۳۲
کاس صایسانههاء بیمارستانها و دیگر خدمات اجتماعی ال و بو
شهر هوشمند, ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات (۱۳7) و دستگاههای مختلف متصل ay
که بیترت اشیاء (۱0۲) است, برای بهینهسازی بهرهوری از خدمات و کاربریهای شهری
_و اتصال آن به شهروندان است. فناوری شهر هوشمند به مسئولان یک شهر اجازه میدهد
به صورت مستقیم با جامعه و زیرساختهای شهری تعامل برقرار کنند و بتوانند به راحتی
/انجه را اثفاق مىافتكهكار حال حول است بایش کنند.
صفحه 4:
تسده
مت /
۰ شهر هوشمند چارچوبی است که عمدتاً از فناوری اطلاعات و ارتباطات (10۲) برای
توسعه, گسترش و ترویج شیوههای توسعه پایدار و با هدف رفع چالشهای رو به رشد
وی آآنجاد شده است. بخش بزرگی از این چارچوت, اساسا یی نک ۴۱۳۰۲۰۵
آشیاء متصل و ماشینهایی است که اطلاعات را با استفاده از فناوری بیسیم و POU
آبری انتقال میدهند. برنامههای ۱۵۲ مبتنی بر رایانش ابری. اطلاعات را در Abd
دریافت. تجزیه و تحلیل و مدیریت میکنند تا به شهرداریها. شرکتها و شهروندان کمک
کنند که برای بهبود کیفیت زندگی خود تصمیمات بهتری بگيرند. مردم برای ارتباط یا
اک سیستمهای عک شهر هوشمند, از راههای مختلفی همچون تلفنهای هوشمند. ارآ رها
"هو ند فابل حمل. اتومبیلها و خانههای هوشمند, استفاده میکنند. بکبار چه سارت آر
/ — و دادهها با زیرساختهای فیزیکی و خدمات شهری, میتواند هزینهها را کاهش و پایداری
صفحه 5:
a تسا
عبه عنوان مثال, چراغهای راهنمایی هوشمند, دادهها را از سنسورها و 7
ا ال ها دریافت کرده و بر اساس این اطلاعات لحطهای با 2
slaigSa, TIME عمل میکنند تا به بهترین حالت, در زمان مواجه با
ترافیک, عمل کرده و از راه بندان جلوگیری کنند. اتومبیلهای متصل
میتوانند با پارکومترها و پایانههای شارژ الکتریکی خودروها ارتباط
برقرار کنند و بهترین مسیر را برای رانندگان, جهت رسیدن به
نزدیکترین نقطه قابل دسترس فراهم کنند. سطلهای زباله هوشمند به
طور خودکار دادهها را به شرکتهای مدیریت زباله ارسال میکنند و
زمانبندی تخلیه زبالهها را بسیار دقیقتر و کاراتر از یک برنامه از قبل
تعیین شده, برنامه ریزی میکنند. تلفنهای هوشمند شهروندان تبدیل به
ای و گواهناسد رانندگی آنهامی گزدد ون Bs
/لر سادکگت ارانه حلماک دی را افزایش میدهد. این فناوریها باهم در
صفحه 6:
J el
چرابه شهرهای هوشمند نیاز داریم لا
o
* شهرنشینی پدیدهای بدون پایان میباشد. امروزه 9۵54 از مردم جهان در شهرهای
وتف ریذگی میکنند که انتظار میرود تا سال 2050 به ۹666 پرسد در م۳
رشد کلی جمعیت, شهرنشینی در عرض سه دهه آینده, 2.5 میلیارد نفر دیگر را به
ays sale meal eee پایداری زیست محیطی, اجتماعی و اقا ۱۱ ۲۱۳۰۳۰
ضروری جهت هماهنگی با این گسترش سر جمعیت و تأمین منابع مالی شهرهاء
میباشد.
* خوشبختانه بیش از 190 کشور در مورد اهداف رشد پایدار توافق کردهاند و تکنولوژی
و ترس ره بای دستابی به اين اهداف میباشد
3
) 3 و لا ه
صفحه 7:
صفحه 8:
¢
a > هوشمندتر دنه ۳ 5
* اتصال بیسیم امن و فناوری ۱0۲ در حال تبدیل کردن عناصر سنتی زندگی شهری -
مانند چراغهای خیابانی - به نسل بعدی پلتفرمهای هوشمند روشنایی با قابلیتهای
گسترش ash میباشد. این تغییرات شامل ادغام انرژی خورشیدی و ارتباط با یک
سیستم کنترل مرکزی مبتنی بر رایانش ابری میباشد. که به دستگاههای دیگر در
ام متصل میشود.
* این راهکارها به مراتب فراتر از نیازهای یک سیستم روشنایی ساده میباشد. چراغهای
کی تیم مسافران در مورد مسائل مربوط به ترافیی ۱۳۳۰۳
#8اقانی همچون آتش سوزی, هشدار میدهند. همین چراغهای روشنایی معا
میتوانند فضای پارکینگ خالی و ایستگاههای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی را از طریق یک
1 كرا .. شهروندان اعلام کنند. جتی شارز ماشینهای پرحی ey
سک هت برالهیکی نت تکام میگردد چه ویژگی Be Wl Gl olan
صفحه 9:
a مر
ن بخشهای اصلی یک شهر هوشمندت
* روشنایی هوشمند: کنترل و یکپارچه کردن روشنایی شهری. سنسورها و
محرکها با استفاده از فناوری اینترنت اشیا ۱0۲ به منظور بهیه سازی مصرف
انرژی و رشد امنیت در شهرها
* پارکینگ هوشمند: مجموعهای سختافزاری و نرمافزاری مبتنی بر اینترنت اشیاء
جهت مدیریت هوشمند تعداد خودروهای موجود در پارکینگ, افزايش ضريب
امنیت خودروها در لحظه تردد, ورود- خروج و توقف, کاهش میزان پرسنل درگیر
و افزايش میزان ایمنی و دریافت هزینهها بصورت خودکار و یا دستی.
0
S
۵ 3 )
=
صفحه 10:
اه تسا
7 ۱ ۱ 6
* كشاورزى هوشمند: بهينه سازى فرايندها و استفاده موثر از منابع آبی و ن
ور ارت کارا از زمین. فضای سبز و پارکها با استفاده از سنسو ها ۰ ۳۱۳
بای وسعیت خاک وبا بکار گیری تکتولوژی اینترنت اشیا
: ۳ هوشمند ضایعات: نظارت, جمع آوری, انتقال» پردازش, بازیا. ۰ ۶۶۱
زباله با استفاده از بسترهای سختافزاری و نرمافزاری و با فناوری اینترنت
1 ریانی دیگر مدیریت هوشمند جریان زباله از مدا » سل و
* ساختمان هوشمند: خانه هوشمند محلی است که از دستگاههای متصل به هم و
اینترنت, برای کنترل از راه دور و مدیریت لوازم و سیستمهای هوشمندی هم
چون روشنایی, امنیت و... استفاده میکند.
0
S
ow! 3 )
صفحه 11:
ey Sly Sug peo pro "چهار
3 256 ات اطمینان از
٠ علاوه بر مردم, خانهها, تجارت و زيرساختهاى سنتى شهرىء جهار عنصر
ضروری برای شهرهای پیشرفته هوشمند وجود دارد:
* اتصال بیسیم فراگیر
۶ دادههای منبع باز
* امنیتی که شما میتوانید بان اعتصاد نید
7 طرحهای کسب درآمد انعطافپذیر
LS
wy ba | 2۸
o
0
صفحه 12:
۳
بهترین فناوری بیسیم برای شهرهقاعر_
o
+ اولین بلوک ساختمان هر شهر هوشمند. اتصالی بیسیم, فراگیر و مطمئن
میباشد. در حالی که هیچ راهکاری که پاسخگوی تمام نیازها باشد وجود ندارد,
توسعه فناوری شبکههای دامنه بالا-ءمصرف پایین پا (۱۳۷۷۵) برای اکثر
برنامههای کاربردی شهر هوشمند بسیار مناسب است و باعث کارایی بیشتر در
ریتها در همه جا خواهد شد. اين تکتولوژیها شامل ۱۱۱/۲ ۳
۱۵8۵ ,۱0۲, بلوتوث و چندین مورد دیگر است که همه به ساختار شهرهای
متصل و هوشمند. کمک میکنند. پیش بینی میشود که ظهور 50 نقطه عطفی
2 است که فناوری شهر هوشمند را با سرعت بيشتر به سمت جریان اصلی آن
) حرکت میدهد و استقرار برنامههای جدید را تسریع میکند.
uf ) و لا ه
صفحه 13:
صفحه 14:
۳ تسا
6 اشتراک دادهها ~ YY
ن
* از لحاظ تاریخی, دولتها. شرکتها و افراد ترجیح میدهند دادههای کسب و کار خود را
نزد خود نگه دارند و تا جایی که امکان دارد اطلاعات بسیار کمی را با دیگران به اشتراک
میگذارند. به بیان دیگر نگرانیهای امنیتی و ترس از نفوذ هکرهاء به مراتب بیشتر از
اطلاعات به اشتراک گذاشته شده, دارای ارزش میباشند. با لین حال, یک عامل کلیدی
برای توسعه شهرهای هوشمند پایدار این است که همه شرکت کنندگان در این
اکوسیستم پیچیده, اطلاعات را به اشتراک بگذارند و با سایر دادههایی که در لحظه یا
REAL TIME تجزیه و تحلیل میشوند, ترکیب شوند و اینگونه است که تصمیمات آگاهانه
در هر لحظه اتخاذ میشوند. این بخشهای چندگانه باید برای دستیابی به نتایج بهتر و
دار از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات در لحظه پا ۲۱۴ 8۶۸۱ - که در میان
سازمانهای عضو به gas) Stal شده است- همکاری کنند.
ww \ 71
صفحه 15:
۳ تسا
JS 0
۲ ام نمونهای درخشان از یک شهر هوشمند است که از Bes all co
باز به اطلاعات, بهره میگیرد. اطلاعات ترافیک و حمل و نقل با بخشهای
علاقهمند مانند توسعه دهندگان نرمافزاری به اشتراک گذاشته میشود و سپس
این افراد برنامههای مبتنی بر نقشه و مسیریابی را به سیستمهای حمل و نقل
شهر متصل میکنند. در حال حاضر, مسیریابی به راحتی aod sly مقدور
میباشد. علاوه بر این. مدیران شهری قایقهای تحوبل خودرانی به نام
۵۵۵۵ ساحتهاند تا همه چیز را به موقع به مقصد پرسات ۰ ۳۰
این شهر روستایی شناور از خانهها وجود دارد که مشکل ازدحام شهر را با
جایگزینی پایدار و با صرفه از نظر انرژٍی de میکند, انرژی مورد نیاز خانهها در
ال هس روسنای شناور تامین شده و لب مورد از را مسا
دریافت کرده و توسط مخازنی مخصوص تصفیه میکنند.
3 ) مس
۱ © -
صفحه 16:
۳ تسا
J 5 سنا
ی 525 ريا سمكارى مؤسسه :فتاورى فاساجوست (1]). داد :ها با ۳
.راد استفادة در يك سيستم نوآورانه دوجرخه شوارى هوشمند به كار 7508
با استفاده از سنسورهایی که اطلاعات در لحظه یا ۲۱۳۴ ۴۶۸۱ را به دوجرخه
سواران و مسئولین شهری ارائه میدهند. دادهها برای نظارت و مدیریت S
هوا و تراکم ترافیک به اشتراک گذاشته میشوند.
* در حالی که به اشتراک گذاری دادهها ضروری است. ولی امکان حملات سایبری
۲ اه لیش یبدا میکند.بنابراين, نباز به یک زاهکار معلمد ۲۰۰ ۱۱
دسترسی به دادهها را از گروههای غیر مرتبط, حفظ کرد و در عین حال در میان
9 ذی نفعان, آن را به اشتراک گذاشت.
3
2 ba | 71
مس
صفحه 17:
صفحه 18:
ممه 4 1 J
= مورد اعنماد باشند؟ ً
o
* دوربینهای متصل, سیستمهای جادهای هوشمند و سامانههای نظارت بر امنیت
کی ی داد آرزشهای افزودهای همچون حفاظت و مایت ا 2 7
برای شهروندان عادی در صورت نیاز فراهم کنند. اما در مورد حفاظت خود
شهرهای هوشمند از آسیبهای امنیتی چطور؟ چگونه میتوانیم در برابر هک,
کی سای ری و سرفت اطلاعات مقابله کنیم؟ در شهرهایی ۱۰ ۱۳۳
ی اطلاعات راابه اشتراک میگذارند, چگونه میتوان PSS slate
افراد همان کسانی هستند که ادعا میکنند؟ و چگونه مطمئن باشیم که دادههای
7 _ گزارش شده درست و دقیق است؟ پاسخ این سوالات به چگونگی دسترسی به
رآ دادهها همچون فضاهای فیزیکی اشتراک دادهها و راهکارهای قوی در زمینه
احراز هویت و مدیریت ی دارد.
ww \ 71
صفحه 19:
كه /
1 5
35 SY
* شهرهای هوشمند تنها زمانی میتوانند به درستی کار کنند که به آنها اعتماد کنیم. همه شرکای این اکوسیستم
- دولتها, شرکتها, ارائه دهندگان نرمافزار, تولید کنندگان دستگاههاء انرژٍی و خدمات شبکه - باید نقش “أ
خود را ایفا کنند و راهکارهایی را که با چهار هدف اصلی امنیتی زیر مطابقت دارند, ادغام کنند:
* دسترسی: بدون دسترسی عملی, در لحظه و قابل اطمینان به دادهها, شهر هوشمند نمیتواند رشد کند.
چگونگی جمع آوری, تحلیل و به اشتراک گذاشتن دادهها بسیار مهم است, و راهکارهای امنیتی باید دادهها را
از تأثیرات منفی اقشا شدن محافظت کند.
* یکپارچگی: شهرهای هوشمند به اطلاعات قابل اعتماد و دقیق نیاز دارند و همچنین باید اطمینان حاصل شود
که دادهها دقیق و آزاد از دستکاری هستند.
* محرمانه بودن: برخی از دادههایی که جمع آوری, ذخیره و تجزیه و تحلیل میگردند شامل اطلاعات حساسی
در مورد مصرف کنندگان میباشند و برای جلوگیری از افشای غیرقانونی اطلاعات, باید اقداماتی انجام شود.
٠ مشيئوليت بذيرى: کاربران سیستم باید مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیرند. تعاملات آنها با سیستمهای
13 بايد ثبت شود و نشانی کاربر مورد نظر نیز WLS مشخص باشد. دستکاری این رکوردها با شور
تكد شد و حفاظتى يكبارجه و قوى داشته باشد.
) )۵ © ف ه
صفحه 20:
۳ تسا
مت
* برای دستیابی به این اهداف امنیتی, احراز هویت و راهکارهای مدیریت شناسایی
باید به گونهای در این اکوسیستم ادغام شوند تا اطمینان حاصل شود که دادهها
تنها با بخشهای مجاز به اشتراک گذاشته میشوند. این راهکارها همچنین
سیستمهای 8۸6۴۱10 را از نفوذ و هک شدن محافظت میکند. خوشبختانه, در
ال نگرانیهای امنیتی دیجیتال» قوانینی در زمینه ۰ ۱۳۳
شکستهای بالقوه احتمالی بازار. معرفی شده است. قوانینی مانند قانون بهبود
امنیت سایبری ۱0۲ در ایالات متحده کمک خواهد کرد که حداقل نیازهای امنیتی
برای دستگاههای متصل مشخص گردد.
صفحه 21:
ago SS میبوانیم ال .مت
)© شهرهای هوشمند كسب 5-4
یر زوران ۱01 و برد هد کنیم ؟ است رای ۲ 5
هوشمند رشد کنند, ما باید مدلهای تجاری پایدار را ایجاد کنیم که موفقیت همه بازیگران
11 للم را تسهیل میکند. نرمافزار باید به گونهای طراحی شده بان ۱۳۳۱۰۰۱
اکوسیستم از جمله تولیدکنندگان, توسعه دهندگان, سازندگان, دولتها و غیره, از آن
بهرهمند شوند.
: مالک معنوی هر عضو باید ارزشمند باشد. قابلیتهای اشتراکی نرمافرارها لكان
ایجاد مدلهای کسب و کار جدیدی را فراهم میکند که به هر یک از اعضا اجازه میدهد
.تا ارزش متناسب با سهم خود را از اکوسیستم استخراج کنند. مدلهای مبتنی بر
15 اسراكن ترمافرزارهاء راهی sl, كسب درا از ۳۱۱۵۹/۱۰۳
مگ _نرمافزارهای استفاده شده,در زیرساختها ارائه میکند که در صرف هزینههای کلانی
| همجون_مخارج سرماپهای کمک شایانی خواهد کرد. برای مثال, تجهیزات پزشکی گران
cp le = 1 kee eos
صفحه 22:
اه تسا
0 لسن
* این امر شرایط برد-برد برای هر یک از بیمارستانها و تأمین کنندگان ایجاد نْ
خواهد کرد؛ و یک روز به زودی, در شهرها امکان اشتراک مقرون به صرفه برای
ركان وسایل نقلیه به وجوذ خواهد آمد که ممکن است از که ۳۳/۳
متعددی هم پیروی کند. این امر میتواند به طور اساسی ترافیک را کاهش دهد و
كاك 1ك" و .ه اشتراك كذارى حمل و نقل راربهینه ساری ۰
* همانطور که مناطق شهری همچنان در حال گسترش و رشد میباشند, فناوری
شهر هوشمند نیز در کنار افزایش بات و ارتقای سطح خدمت به شهروندان,
س.ر .بيد با استفاده از ارتباطات فراگیر دادههای بار ۳
راهکارهای کسب درآمد نرمافزاری, ما میتوانیم نیازهای شهر هوشمند را برای
تجربهای بسیار بهبود یافته برای همه شرکا در اکوسیستم تطبیق دهیم.
3
uf ) و لا ه
صفحه 23:
۳
كه
* هدف از جا به جایی هوشمند این است که گزینههایی برای حمل و نقل پایدار فراهم
شود. طبق گزارشها یک آمریکایی به طور میانگین در سال ۳۴ ساعت در ترافیک
میماند. با رشد سریع شهرها, باید روشهای حمل و نقل جدیدی معرفی شود تا جا
به جایی پویا بماند. به لین ترتیب, برای دولت آمریکا ۱۲۴ میلیارد دلار در سال صرفه
جویی میشود. پیاده روی, دوچرخهسواری و دیگر روشهای جا به جایی ترکیبی
2ك جلهايى است كه موتواند تا حدودى مشكل ees Sis)
نا حل کند. پیدا کردن راه حلهای جدید و بهتر میتواند هزینهها را کاهش دهد و تاثیر
Cy مثبتی بر محیط زیست داشته باشد.
CO 3 ) كت ه
صفحه 24:
ما
ساك
* زيرساخت هوشمند بنيان لازم براى هممى راه حلهاى هوشمندانه را
فراهم میکند. با استفاده از تکنولوژیهای جدید برای تبدیل داده خام
به اطلاعات میتوان برنامهریزیهای شهری و منطقمی انجام داد تا
برای نیازهایی که در آینده به وجود میآید مناسب باشند. همچنین
هی فعلی را میتوان با تحلیل دادهها: الگوهاد ا ۲
سیستمهای ردیابی بهبود داد.
3 مس
ww \
صفحه 25:
۳ تسا
o
*۶با برقراری ارتباط میان شهروندان و مقامان شهرها میتوانند به
مکانها امنتر, پاکیزهتر تبدیل شوند و استانداردهای کلی شهر بالاتر
بروند. اگر شهروندان این امکان را داشته باشند که مشکلات
جمعآورى زباله يا ديكر مشكلات زيرساختى را گزارش دهند, مقامان
مسوول سریعتر میتواند دست به كار شوند و مشكلات را حل کنند.
صفحه 26:
ell مت
o
* برای تطابق با تغییرات در جمعیت شهری, ub خدمات هوشمندتری در زمینه
بهداشت و درمان ارایه شود. روشهای هوشمندتر برای فراهم کردن
سرویسهای درمان میتواند هزینهها را کاهش دهد و بین فعالان صنعت بهداشت
و درمان ارتباط موثری برقرار کند و اطلاعات ضروری بیماران فراهم شود.
وقتی پرستاران و پزشکان به اطلاعات بیماران دسترسی داشته باشند میتوانند
به شکلهای جدیدی با یکدیگر همکاری کنند تا به بهترین نجو از بیماران مراقبت
صفحه 27:
۳
° lll
* بر اساس بررسی 0955 «2۸5۷۳۵۴» که یک مجموعه فعال در زمینه پارک
هوشمند خودرو است ۱۰۰ کشور جهان از منظر ۱۹شاخص مورد بررسی قرار
گرفتهاند که اتفاقا همه شاخصها از نوع دیجیتالی و هوشمند نیست (مثل میزان
ترافيك, حمل و Jai عمومی, اکوسیستم تجاری و...), اما بخش عمده شاخصها به
میزان نوسعهیافتگی شهرها در زمینههایی, چون داشتن تاکسیهای اینترنتی,
داشتن سیستم Syl هوشمند, میزان استفاده از انرژیهای پاک, دولت الکترونیک,
داشتن نسل چهارم موبایل. سرعت اینترنت, ضریب نفوذ اینترنت, ساختمانهای
هوشمند و... بازمیگردد. در ادامه نگاهی داریم به هوشمندترین شهرهای جهان که
بر اساس این شاخصها معرفی شدهاند.
53 ) مس
wy ۱
صفحه 28:
۳ تسا
کینهاگ- دانمارک ۳۲
* کپنهاگ را میتوان بهعنوان موفقترین شهر در زمینه بهبود کیفیت زندگی
خیابانی برشمرد. شهری که طی ۴۰ سال اخیر از یک شهر متمرکز بر خودرو به
یک محیط شهروندگرا تبدیل شده و به همین دلیل رشد فضاهای پیادهروی در اين
شهر زبانزد است. در زمینه شاخصهای شهر هوشمند نیز کپنهاگ به یک شهر
نمونه تبدیل شده. امتیاز بالای ٩/۸۱ در زمینه داشتن پارکینگ هوشمند و میزان
بالای استاده از سرویسهای تاکسی اینترنتی (۶۲/ ۸) و ره Doe
توسعه نسل چهارم موبایل (۶۳/ ۸) به همراه ضریب نفود بسیار بالای موبایل
(امتیاز ۷۴ )٩ کینهاگ را در رتبه نخست هوشمندترین شهرهای جهان قرار داده
است.
© ) مس
wy ۱
صفحه 29:
۳ تسا
* حدود ۸۵ درصد ساکنان پایتخت یک میلیون نفری سوئد در صنایع خدماتی و
مشاغل بانکی فعال هستند که در شرکتهای بزرگی, چون ۱8۲, اریکسون و
الکترولوکس یا بانکهای مختلف کار میکنند. در ميان شاخصهای شهر هوشمند
استکهلم در زمینه دولت الکترونیکی امتیاز ۱۰ را داراست, ولی در زمینه
۲ بات» مشارکت شهروندان: سرعت اینترنت و ضریب ۵و1 ۲ ۱۳۲
نیز وضعیت این شهر در حد عالی است.
صفحه 30:
۳ تسا
توکیو - ژابن ۳۲
o
* توکیو بعد از نیویورک و لندن بزرگترین پایتخت صنعتی جهان است, اما اين ميزان
پیچیدگی صنعتی باعث نشده این شهر روی توسعه هوشمندسازی و رفاه دیجیتالی
شهروندانش کار ویژهای انجام ندهد. توکیو شهری است که بارها به خاطر
زمینلرزه, آتشسوزی يا جنگ بهطور کامل ویران شده و هربار با زیبایی بیشتر از نو
ساخته شده است. این شهر در زمینه پارک هوشمند خودرو امتیاز بالایی دارد (۵۷/
)٩ همچنین در زمینه دارابودن وایفای. سرعت اینترنت و حمل و نقل عمومی هم
lel لآن دوب است توکیو در زمینه استفاده از آترژیهای اک و Pelee
محیط زیستی امتیاز چندان خوبی نگرفته است.
53 ) مس
wy ۱
صفحه 31:
صفحه 32:
© نش رانسیسکو - آمر ۲۲۳
* مگر میشود در زمینه شهر هوشمند صحبت کرد و از سانفرانسیسکو صحبتی نکرد.
این شهر به دلیل مجاورت با سیلیکون, ولی (بسیاری از استارتآپهای مشهور مثل اوبر
و توییتر در خود اين شهر مستقر هستند) همواره شهر مورد آزمایش تکنولوژیهای جدید
بوده است. اما جدا ازاین خود این شهر نیز روی هوشمندسازی بسیار تمرکز کرده است.
امتیاز این شهر در زمینه سرعت اینترنت ۱۰ است. اما در زمینه وایفای عمومی,
دارابودن اکوسیستم اقتصادی, پارکینگ هوشمند و تاکسیهای اینترنتی هم اوضاع اين
شهر عالی است. امتیازهای ضعیف سانفرانسیسکو در زمینه شاخصهای ترافیک و حمل
و نقل عمومی است. شاخص تحصیلات در این شهر هم با وجود نزدیک بودن به دو
دانشگاه استنفورد و برکلی در رده متوسطی قرار دارد.
ww \ 71
صفحه 33:
1 ۰ ی
زنو - سوئيس 1
* دومین شهر سوئیس که در لیست ۱۰ شهر برتر هوشمند جهان قرار دارد شهر
آرام ژنو است. این شهر در زمینه ساختمانهای هوشمند و دفع زباله هوشمند
امتیاز کامل یعنی ۱۰ را به دست آورده و در زمینه انرژیهای پاک و
کات های محیط زیستی نیز اوضاع yl عالی اسب رت ee
اکوسیستم اقتصادی خوب ژنو آن را در مقام نهم لیست برترینها قرار داده
هرچند در این شهر به زحمت میتوان تاکسیهای اینترنتی مانند اوبر را اختیار
نا کرد و همین جزو نقاط ضعف آن است.
3
) 3 و كت ه
صفحه 34:
۳ تسا
ملبورن - استرالیا ۲
* ملبورن چهارمیلیون نفره اولین پایتخت استرالیا بود و حالا دومین شهر پرجمعیت
این کشور محسوب میشود. شهری که لقب بوستانشهر دارد و بارها عنوان
بهترین شهر برای زندگی را به خود اختصاص داده است. ملبورن پس از لندن,
بوستون و توکیو بالاترین شهر دانشگاهی جهان است به همین جهت رتبه اين
بر سظح تحصیلات بسیار بالاست. اما نقطه اصلی قو ای ۳۱۰
با اس که تسل چهارم موبایل است که امتیاز ۱۰ را ۱۳ ۱۳۱
آورده است. این شهر در زمینه حمل و نقل عمومی, مشارکت شهروندان و
ضریب نفوذ اینترنت هم امتیازهای خوبی به دست آورده. اما در مقابل
مجافظتهای محیط زیستي آن بسیار ضعیف و اکوسیستم اقتصادی آن نیز
منت است OD ۰
صفحه 35: