صفحه 1:
مهن یهت نامه ررزيآآمونلری
كارك
ی نش مق ی
2 رحمت الله فتاحى
صفحه 2:
فهرست مطالب کارگاه
* چرا این کارگاه؟ طرح چند پرش
ارزش پژوهش نوشتن و نشر
جایگاه مقاله تحقيقي در تولید و نشر دانش
پیشنیاز نوشتن: ملاحظات كلي در باره نوشتن
انواع مقاله هاء و هدفهاي هر نوع
مراحل عمده نوشتن يك مقاله تحقيقي
معيارهاي ارزيابي نوشته هاي پژوهشي
تحلیل چند مقاله پژوهشي
9
صفحه 3:
تمرينهاي اين کارگاه
شتن تعریف و جنبه هاي کارگاه و تفاوت آن با يك كلاس
معمو !
9 نوشتن سیاهه اي از مراحل کار تهیه و نگارش مقاله
* نوشتن برخي ملاحظات در کار نوشتن
* تحلیل يك مقاله
* نوشتن برخي بارراكرافهاي آغاززين
* نوشتن باراكرافهاى انتهايى
* تحليل چند مقاله به لحاظ ساختار» محتوا» سبک ن شب
چگونگی پروراندن موضوع» چگونگی ادامه؛ چگوذ
جمعبندی و مانند آنها
صفحه 4:
جایگاه مقاله تحقيقي در تولید و نشر دانش
شد آگاهي هاي انسان (دانش عمومی و تخصصی)
- ایجاد انگیزش در جامعه
- توسعه ايده هاي نو
- مطرح كردن انديشه هاى خود
- ايجاد انكيزش در جامعه
- توسعه يزوهش هاي بيشتر
* جاب نتايج تحقيقات باعث افزايش دانسته هاي بشرء بر انكيخته شدن
بحث ها و مناظرات علمي » تشویقدیگران براي کار بیشتر روي
موضوع و یافتن موقعیّت ها و ايده هاي نو براي تحقيقات بعدي مي
گردد . .
* نوشتن به منزله یکی از بهترین؛ موثرتری و پایدارترین 9
صفحه 5:
پیشنیاز نوشتن: ملاحظات كلي در باره نوشتن
؟ انكيزه و خواست قوی و پایدار داشته باشید
- مطرح کردن خود و کسب شهرت حرفه ای
- نیاز به ارتقاء آموزشی و کسب ترفیع
- نیاز به کسب مدرک
- نیاز به مادیات و کسب درآمد
- نیاز به ادای سهم و مشارکت در پیشبرد دانش
©. اعتماد بنفس داشته باشید
- خودتان حرف اصلى را بزنيد» يشت سر ديكران بنهان نشويد
©. به اندازه كافى مطالعه داشته باشيد
- از مطالعات خود به شكل هدفمند استفاده كنيد
صفحه 6:
پیشنیاز نوشتن: ملاحظات كلي در باره نوشتن
در عین حال» واقع بينانه كار كنيد و بنويسيد
6. جدى باشید و از. روی برنامه زمان بندی شده حركت كنيد
6 خود را به جاي خوانندگان و داوران که کارتان را مي
خواند بگذارید
ج. از ارزش و اهمیت مقاله تان مطمئن باشید
0 حتما حرف تازه ای برای گفتن داشته باشید
9 يا حتما از زاویه و ریویکرد جدیدی به موضوع نگاه كنيد
1D همواره در. شرایطی کار کنید که تمرکز. داشته باشید
صفحه 7:
Hic win
ننوشتن بهتر از بد نوشتن است -
- كم نوشتن بهتر از زیاده نوشتن است
- کوتاه نوشتن بهتر از طولانی نوشتن است
- واضح نوشتن بهتر از مبهم گویی است
9
صفحه 8:
مراحل نوشتن مقاله تحقيقي با توجه به
ملاحظات و نکات مورد توجه در هر مرحله
قدم اول: تصمیم به تحقیق» و مشخص کردن موضوع كلي
قدم دوم: بررسي و تحلیل موضوع بلحاظ ارزشمندي و امکان
پليري
قدم سوم: طرح ريزي مقدماتي و تدوین ساختار كلي (نوشتن
فهرست مقدماتي مطالب و مشورت با يك یا دو صاحب
نظر)
قدم چهارم: تعیین يك برنامه (جدول) زماني براي انجام کار
دم پنجم: جست و جو براي یافتن منابع پایه و اطلاعات زمینه
-
صفحه 9:
قدم ششم: جست و جو براي یافتن اطلاعات مرتبط و تخصصی
(تهيه كتابشناسي مقدماتي)
قدم هفتم: مطالعه منابع اصلي و كليدي براي محدود كردن
موضوع و رويكرد مقاله
يادداشت برداري از منابع با رويكرد هدفمند و شيوه درست
قدم نهم: تنظيم يادداشتها بر اساس فهرست مطالب و بازنكر:
در آنها با هدف پالایش آن wt”
قدم دهم: نوشتن متن مقاله (نسخه اولیه)
صفحه 10:
یازدهم: مرور متن اولیه و اصلاح آن (تهیه نسخه دوم)
قدم دوازدهم: مشورت با يك صاحب نظر و درخواست
ویراستاری
قدم سیزدهم: اصلاح مقاله با توجه به جایگاه و هدف انتشار
ان
قدم چهاردهم: نوشتن متن نهايي (نسخه نهايي)
قدم پانزدهم: تدوین چکیده» فهرست منابع و کنترل آنها
9
صفحه 11:
برخي نکات در یافتن موضوع مناسب
بر اي تهيه مقاله
کدام موضوعها ارزش کار دارد؟
مراجعه به مجلات تخصصی
مراجعه به پایان نامه ها
مراجعه به گزارشهای پژوهشی
مراجعه به مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش
مراجعه به وب سایتها
مراجعه به صاحب نظران
صفحه 12:
نکاتی در یافتن موضوع مناسب براي تهیه مقاله
حله اول: ملاحظات و نکات اولیه
. مطالعه اجمالي در برخي زمينه هاي مورد علاقه و مهم
- جستجو در برخي پایگاهها و نیز اینترنت تحت عباریت
"موضوعات پژوهشي" (وعم۵۵/۲60وع۲) و یا
اولويت هاي بزو هشي" ( 11016165 تزبااء انه 5ه 7) و
يا "مباحث يزوهشي" ( ,۲۵۹۵۵۲ 5]0۲ملاوو)) و با
"پيشنهادهايي براي پژوهشهاي بیشتر ۲ further)
مهد در حوزه هاي دلخواه: مثال:
teaching researchtopics
ro in teaching“
صفحه 13:
1 "پيشنهاد هايي براي پژوهشهاي بیشتر" در
قصل آخر يليان نامه ها براي هي از موضوع هاي بالقوه
2 لا
موضوع هاي مطرح
- مشورت با استادان و ساير دانشجويان آكَاه و منتقد در مورد
موضوع هاي قابل قبول و مطرح
- توجه به علاقه و يا نياز جامعه
9
صفحه 14:
آشنایی با انواع مقاله
مقاله پژوهشی cue
مقاله توصيفي
مقاله تحليلي
مقاله انتقادي
مقاله مروري
. تلفیقی از انواع
توجه به هدفهاي هر نوع» نشریه یا مکان مورد 9
: ۵ م 5 ۵ ۵
صفحه 15:
ساختار مقاله پژوهشی
* براي خوب نوشتن در ابتدا باید يك طرح كلي داشته
باشید. نوشته هاي جالب» رسا و موثرء داراي ساختار و
نظم مشخص مي باشند
* برای آشنایی با ساختار مقاله پژوهشی؛ می توان به
ساختار مقالات برخی مجلات معروف مراجعه کرد و از
آنها الگو گرفت
* در Cue حال» می توان خلاقیت هم داشت
صفحه 16:
سوالاتي که در حین طرح ريزي ساختار
مقاله باید به آنها پاسخ داد
6) - دليل انجام كار تحقيقي جيست؟
(©) - قبل از انجام تحقیق چه چيزهايي معلوم و چه چيزهايي
مجهول بوده و چه سیر منطقي را براي طراحي وانجام
مطالعه طي باید نمود؟
(9) - چه سئوالها و فرضياتي تحت مطالعه قرار. خواهد
گرفت و چه نتايجي از بررسی آنها انتظار مي رود؟
() - جامعه مورد بررسی کدام است؟
(9) - طرح و نقشه پژوهش مورد نظر چیست؟ er
صفحه 17:
* برخي واژه ها وعبارتهاي لازم در مرور نوشتار و پیشینه پژوهش
* واژه های آغاز بحث:یکی از مهمترین مسائلی که ...در آغاز قرن بیست و
۶ ولاه های ارتباطی, اتصالی, پیگیری و تداوم بحث: بنابر اين, ....به همین
دلیل, بررسی عوامل موثر بز... ضروری به نظر می رسدبدیهی
3 ...بدين جهت,نظر
از آن که همرازه ,ریز
تسشن ,پیامد عمده این تحولات آنست که.. Ue
* ولؤه هاى فقيجه كيرى: .دن نتيجه, .. st eer
يايآن, حاصل كلام أن كه ... فى قوع ند
گرفت که... كوتاه سكن أن كه...
صفحه 18:
واژه هاي مقایسه ای )* برقراری تشابه): نظیر اسمیت (998),
لنکستر (6۵000) اعتقاد دارد که... در همین راستا, اسمیت
(©©099) دست به آزمون ....زد و مانند اسمیت" (dese)
لنکستر ی نیز... تشابه زياد ميان ديدكاههاى صاحب
نظرانی .. وجود دارد . به همین نحو, ...._ پژوهشهای
ف (d556) و لتکستر (۵00) رویکرد یکسانی را در
ارزیابی ... نشان می دهد بر بايه همين رويكرد و نظريه, ..
واژه های مقایسه ای (برقراری تضاد): در مقايسه با اسميت
(©069), .... بر خلاف اسمیت (49960), لنکستر
(600) به عوامل دیگری اشاره دارد در مقابل, ..
على رغم آن كه... از سوی دیگر... از دیدگاه دیگر
اما ...از جهتی,.... با این حال, .
واژه های تشکیک: ade a yuna جب
آن که .... پرسشی که به ذهن می رسد آن که... شخ
که اسمیت (1900) چگونه رم
صفحه 19:
(9) - کدام روش برای پاسخ به پرسشها و یا فرضیه ها
مناسپ است؟
() - اطلاعات چطور جمع آوري خواهد شد؟
(9) - کدام روش برای تحلیل اطلاعات و ABS plas آماري
مناسب است؟
(9) - چگونه می توان از اعتبار و صحت نتایج مطمئن شد؟
(ad) جه نتایج جالبی از یافته ها انتظار داریم؟
صفحه 20:
یک ساختار نمونه:
[ عنوان: مشخص, معنادار و جالب (جذب كنندم)»
خلاصه » دقیق » پرمحتوا و خبري» فاقد کلمات اضافي -
مهمترین عبارت آن باید توصيفي یا گزارشي باشد
. نام نویسندگان» سمت و نشانی آنها: به صورت دقیق و
مستند ارائه شود
. چکیده و کلیدواژه ها: مفاد اصلی و عمده در باره هدفه
دامنه کار مسئله اصلی» روش مورد استفاده» و يافته
های عمده به روشی استاندارد بیان شود
. مقدمه: شامل اهمیت و هدف موضوع مورد
دامنه و رویکرد مقاله
صفحه 21:
مرور مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
نظریه های مطرح و نیز پژوهشهای مشابه در
are مناسب ارائه شود
اجزای پیشینه پژوهش:
- مقدمه و اشاره به اهمیت موضوع
- بیان سابقه توجه به موضوع به لحاظ نظری و کاربردی
- ارائه یک تصویر. کلی از وضعیت پژوهشها
- معرفی پژوهشهای مهم و اشاره به یافته های عمده آنها»
روشهای مورد استفاده؛ ..
- استنتاج از مرور پیشینه و اشاره به يافته های مهم
نقاط خالی پژوهش
صفحه 22:
روش تحقیق: چگونگی و مراحل انجام
تحقیق به صورت نظام مند بیان شود:
؟ نوع تحقیق (کاربردی بنیادی» توسعه ای)
* جامعه مورد بررسی
* روش مورد استفاده (تاریخی. کتابخانه ای» تحلیل محتوا»
توصیفیپیمایشی» تجربی میدانی» علی-مقایسه ای)
* ابزار گر دآور را ی اطلاعات )4 سشنامه» مصاحبه
مشاهده» سیاهه وارسی)
* محدودیتهای پژوهش
صفحه 23:
تحلیل داده ها و ارائه یافته ها (نتایج)
* بخش مهم هر کار پژوهشی
* استفاده از جدول و يا نمودار برای ارائه داده ها
* تحلیل داده ها (soled)
* تحلیل همراه با توصیف و برداشت
* نتيجه كيرى از يافته ها
* نوع و سطح تحلیل ها
9
صفحه 24:
نتیجه گیری نهایی
5 ارائه نتایج عمده
* بحث و تفسیر نتایج
* مقایسه نتایج با نتایج سایر پژوهشهای مشابه
*؟ برجسته كردن نتايج اصلی
* اشاره به نقاط خالى
* بيشنهاد براى پژوهشهای آینده
صفحه 25:
منابع و مآخذ
استفاده از یک شیوه نامه استنادی:
— اسم کوچك و فامیل تمام نویسندگان.
-سال انتشار مقاله.
- عنوان کامل مقاله (گاهي اوقات لازم نیست ).
- عنوان مخفف نشدة مجله » همچنین عنوان مخفف شده آن (اين عنوان
عموماً در داخل مجله ذکرشده است) همچنین شمارة سري مجله در
صورت وجود.
- شمارة جلد مجله (گاهي بصورت شمارة نشر یا شمارة انتشار ذکر
ميشود) .
- شمارة صفحات مورد استفاده بصورت ذکر اولین و آخرین صفحه,
بعضي مجلات در قسمت منابعتنها به ذکر شمارة صفحة النححة
مورد استفاده اکتفا نموده و از شما ميخواهند که به این صورت
نمائید .
صفحه 26:
e
© تمونه اي از پرسشنامه
“فين 4 8ه ۳۹
نمونه ١ ۲
ي از آز ۲
۲ ر
زمایشات
ات
صفحه 27:
مرور متن اولیه و اصلاح آن (تهیه نسخه دوم)
— مقاله براي يك مدت مشخص (يك روز يك هفته
تهیه رك نسخه چاپي از متن اولیه
بلند خواندن مقاله و توجه به رواني متن
حذف واژه هاء جمله ها و یا پاراگراهاي غيرضروري
توجه به هدف» چارچوب و گستره مقاله
توجه به يكدستي و انسجام متن و استنادهاي درون متني
9
صفحه 28:
تصحیح و بازنگري اولین دست نوشتة
* - آیا تمام قسمت هاي مقاله بدرستي توصیف شده اند ؟
* - آیا به تغييراتي كلي و اساسي نیاز است ؟
* - آیا سیر و آهنگ مقاله یا نوشته» منطقي است ؟
* -آیا نحوة بیان» رساو كافي است ؟
* - آیا تمام متن نوشته شده لازم است؟
9
صفحه 29:
تصحیح و بازنگري اولین دست نوشتة
(ادامه)
* - آیا نمي توان هیچ يك از شکلها و یا جداول را حذف و
یا درهم ادغام نمود ؟
* - آیا قسمت هاي متن در جاي صحیح و درست خود
قرار گرفته اند ۴
5 - آیا توالي پاراگرافها صحیح است ؟
* - آیا تعداد عنوان ها و قسمت هاي كوجكتر آنها كافي
است ؟
صفحه 30:
يارهاي ارزيابي نوشته هاي پژوهشي
- آیا مقاله يك گزارش جدید و قابل توجه و یا يك کار و تحقیق
تازه ميباشد؟
آیا عنوان مقاله دقیق و رسا است؟
آیا مقاله چکیده مناسب و گویا دارد؟
آیا روشهاي مورد استفاده بخوبي شرح داده شده است؟
- آیا ابزار گردآوری اطلاعات بدرستي طراحي شده است؟
9
صفحه 31:
© - آيا نتايج معتبر هستند ؟
2 - آیا نتایج بدرستي بیان و توصیف شدهاند؟
© - آيا قسمتهايي از مقاله احتیاج به حذف و کوتاه شدن و یا
اضافه کردن مطالب و طولانيتر شدن ندارند؟
آیا اطلاعات بیان شده» حقایق و ادعاهايي را که در مورد
بررسیها اظهار شده تائید مينمایند؟
0 - آیا نتایج در پژوهشهای قبلی بحث نشده است ؟
9
صفحه 32:
- آیا مقاله به قدر كافي از منابع معتبر. استفاده نموده و نام
آنها را ذکر کرده است ؟
09 - آيا اشكال » جداول و تصويرهايي که وجود دارند
ضروري هستند ؟
09 - آیا مقاله را از وضعیتی که دارد ميتوان بهتر نمود ؟
“© آیا مقاله دانش نویی را ارائه می کند؟
1S در مجموع. آیا مخاطبان مورد نظر از خواندن مقاله
رضایت خواهند داشت؟
صفحه 33:
تحلیل یک مقاله نمونه
بهترین شیوه براي تقویت توانمندي در نوشتن عبارت است از
مطالعه و تحلیل چند مقاله:
پي بردن به ساختار و اجزاي آن
. پي بردن به شیوه هاي نظم بخشیدن به ساختار
پي بردن به سبک نگارش
. پي بردن به انسجام متن
پي بردن به رویکرد مباحث
پي بردن به چگونگي استدلال» استنتاج و پایان دادن به مقاله
9
OOO
صفحه 34:
بخوانید» بخوانید» بخوانید»
بنویسید» بنویسید» بنویسید
wal
موفق شويد!
9
صفحه 35:
از خودتان و دیگران بپرسید :
ایا مقاله توانسته است آنچه در ذهن داشتید نشان دهد»
- آیا مقاله توانسثه است تصویر, درست و نسبتا کاملی از
موضوع را ارائه دهد؟
- آیا مستله اصلی بوضوح نشان داده شده است؟
- آیا هدف مقاله در ابتدای آن منعکس شده است؟
- آیا مقاله به هدف مطریح شده دست یافته است؟
- آیا ساختار مقاله منطقی و در بر دارنده همه اجزاء مورد
نظر می باشد؟
- آیا عنوانهای فرعی بدرستی انتخاب شده اند؟ er
صفحه 36:
آیا ساختار و متن مقاله از انسجام لازیم و وحدت رویه و
سبک برخوردار است؟
- آیا مرور پيشینه بدرستی انجام گرفته است؟
- آیا متن مقاله از پیشرفت منطقی برخوردار است؟
- آیا جمله های آغازین» میانی» و پایانی
- آیا استنادها و نقل قول ها بجا و روشمند ارائه شده اند؟
- آیا حجم (طول) مقالهمتتاسب با موضوع است؟
- آیا چکیده مقاله بازگو کننده محتوای آن می باشد؟
- آیا کلیدواژه ها بدرستی انتخاب شده اند؟ 0 9