سایر تحقیق و پژوهش

شیوه نگارش مقاله علمی-پژوهشی

negareshe_maghaleye_elmi_paghuheshi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شیوه نگارش مقاله علمی-پژوهشی”

شیوه نگارش مقاله علمی-پژوهشی

اسلاید 1: كارگاه آموزشی شيوه نگارش مقاله علمی-پژوهشی مدت كارگاه: يك روز دی1390 رحمت الله فتاحي دانشگاه فردوسی مشهدwww.um.ac.ir/~fattahi/

اسلاید 2: چه خواهیم آموخت؟1. چرا اين كارگاه؟ طرح چند پرسش2. ارزش نوشتن و نشر (با توجه به شرايط شخصي، اجتماعي و حرفه اي)3. جايگاه مقاله تحقيقي در توليد و نشر دانش 4. پيشنياز نوشتن: ملاحظات كلي در باره نوشتن (انگيزه و خواست، تلاش براي دانش افزايي،...)5. نگاهي به برخي مسائل نوشتن از ديدگاه صاحب نظران6. انواع مقاله ها، هدفهاي هر نوع، نشريه يا مكان مورد ارائه مقاله7. مراحل عمده نوشتن يك مقاله تحقيقي با توجه به ملاحظات و نكات مورد توجه در هر مرحله8. معيارهاي ارزيابي و داوری نوشته هاي پژوهشي9. تحليل چند مقاله پژوهشي

اسلاید 3: تمرينهاي اين كارگاهنوشتن سياهه اي از مراحل كار تهيه و نگارش مقالهنوشتن برخي ملاحظات در كار نوشتنتحليل يك مقالهنوشتن معیارهای ارزیابی مقاله علمی-پژوهشینوشتن برخي پاراگرافهاي آغازيننوشتن چکیده – تحلیل چکیدهنوشتن مرور پیشینه پژوهشنوشتن پاراگرافهای انتهاییتحلیل چند مقاله به لحاظ ساختار، محتوا، سبک نگارش، چگونگی پروراندن موضوع، چگونگی ادامه، چگونگی جمعبندی و مانند آنها

اسلاید 4: چرا اين كارگاه؟ طرح چند پرسشارزش نوشتن و نشر (با توجه به شرايط شخصي، اجتماعي و حرفه اي)نوشتن به منزله بهترین و پایدارترین نوع ارتباط جايگاه مقاله تحقيقي در توليد و نشر دانشپر کردن فضاهای خالی در تحقیقاترشد آگاهي هاي انسانايجاد انگيزش در جامعهتوسعه ايده هاي نوتوسعه پژوهش هاي بيشترافزایش توان کتابداران در تالیف و نشرافزایش پویایی در حرفهمطرح کردن اندیشه های خود

اسلاید 5: پيشنياز نوشتن: ملاحظات كلي در باره نوشتن؟؟؟؟؟تمرین

اسلاید 6: پيشنياز نوشتن: ملاحظات كلي در باره نوشتن1. انگيزه و خواست قوی و پایدار داشته باشیدپذیرفته شدن در جواهع علمیمطرح کردن خود و کسب شهرت حرفه اینیاز به ارتقاء آموزشی و کسب ترفیعنیاز به کسب مدرکنیاز به مادیات و کسب درآمدنیاز به ادای سهم و مشارکت در پیشبرد دانش

اسلاید 7: پيشنياز نوشتن: ملاحظات كلي در باره نوشتن2. اعتماد بنفس داشته باشید - خودتان حرف اصلی را بزنید، پشت سر دیگران پنهان نشوید - تا حد امکان از ترجمه و گردآوری پرهیز کنید3. به اندازه کافی مطالعه داشته باشید - از مطالعات خود به شکل هدفمند استفاده کنید - به شکلی تحلیلی و انتقادی مطالعه کنید - همیشه خود را در جریان مطالب جدید قرار دهید

اسلاید 8: پيشنياز نوشتن: ملاحظات كلي در باره نوشتن4. در عین حال، واقع‌ بينانه‌ کار کنید و بنویسید 5. جدی باشید و از روی برنامه زمان بندی شده حرکت کنید6. خود را به جاي‌ خوانندگان و داوران كه‌ كارتان‌ را مي‌ خواند بگذاريد 7. از ارزش‌ و اهمیت مقاله تان‌ مطمئن‌ باشيد 8. حتما حرف تازه ای برای گفتن داشته باشید9. یا حتما از زاویه و رویکرد جدیدی به موضوع نگاه کنید10. همواره در شرایطی کار کنید که تمرکز داشته باشید

اسلاید 9: چند نکته...نوشتن بهتر از ننوشتن استکم نوشتن بهتر از زیاد نوشتن استکوتاه نوشتن بهتر از طولانی نوشتن استواضح نوشتن بهتر از مبهم نوشتن استهدفمند نوشتن بهتر از بی هدف نوشتن است

اسلاید 10: چند نکته ...الگوهای نگارش از رشته ای به رشته دیگر تا حدودی فرق می کندمقاله ها دارای ساختارهای مختلف، الگوهای استنادی مختلف و ... هستندبه نظر شما مقالات رشته شما چه ويژگيهايي دارد؟10

اسلاید 11: انواع مقالهمقاله گزارشی Report paper/ Work in progressمقاله توصيفي Descriptive paperمقاله تحليلي Analytical paperمقاله نظری Theoretical/conceptual paperمقاله انتقادي Critical paperمقاله مروري Review paperمقاله پژوهشی Research paperترکیبی از این انواع

اسلاید 12: مراحل نگارش و ملزومات آن؟؟؟؟؟تمرین- معمولاً چطور شروع به نوشتن مقاله می کنید؟- کدام قسمت را اول می نویسید؟

اسلاید 13: مرحله اول: ملاحظات و نكات اوليهنكاتی در يافتن موضوع مناسب براي تهيه مقاله1. مطالعه اجمالي در برخي زمينه هاي مورد علاقه و مهم2. جستجو در برخي پايگاهها و نيز اينترنت تحت عبارت های زیر در حوزه مورد نظر:موضوعات پژوهشي (research topics) اولويت هاي پژوهشي (research priorities) مباحث پژوهشي ( issues for research) پيشنهادهايي براي پژوهشهاي بيشتر” (further research) (research agenda)

اسلاید 14: مثال: immigration research topicsResearch issues in immigrationFurther research in immigration“Research priorities in immigration”

اسلاید 15: 3. مطالعه و وارسي پيشنهادهايي براي پژوهشهاي بيشتر در فصل آخر پايان نامه ها براي آگاهي از موضوع هاي بالقوه مناسب4. مرور و کنجکاوی در فهرست مندرجات مجلات علمی5. مرور محورهاي پيشنهادي همايشهاي ملي و جهاني6. مرور و کنجکاوی در فهرست مقالات همایشها

اسلاید 16:

اسلاید 17:

اسلاید 18:

اسلاید 19:

اسلاید 20: 7. صرف وقت بيشتر و مطالعه عميق تر و تحليلي تر در باره موضوع هاي مطرح8. مشورت با صاحب نظران و ساير همکاران آگاه و منتقد در مورد موضوع هاي قابل قبول و مطرح

اسلاید 21: مرحله دوم: بررسي و تحليل مقوله ها و نكات مورد توجه در انتخاب موضوع1. علاقمند بودن به موضوع2. نو بودن موضوع (تكراري و يا تقليدي صرف نباشد)3. ارزشمند بودن موضوع: مطرح بودن در سطح سازمانی، ملي، منطقه اي يا جهاني4. كاربردي بودن (در مورد پژوهشهاي غيربنيادي): امكان استفاده از نتايج در كوتاه مدت يا ميان مدت (بتواند به يك نياز مهم پاسخ دهد)

اسلاید 22: 5. مطرح بودن به منزله مسئله (امكان تعريف يك مسئله جديد مبتني بر پيشينه پژوهش يا تجربيات حرفه اي و شخصي)6. امكان طرح و تعريف سؤال يا فرضيه بر اساس مسائل عملي يا نظري7. براي پاسخ به سئوالها، راه حل علمي و روش مناسب وجود داشته باشد

اسلاید 23: 8. امكان عملي اجراي پژوهشانجام مراحل تحقيق با دشواري غيرعادي همراه نباشدمطالعات نظري و دستيابي به منابع براي مطالعه امكان پذير باشدنمونه جامعه پژوهش قابل دسترس باشدشيوه گردآوري اطلاعات (توزيع پرسشنامه و يا مصاحبه و يا راه هاي ديگر) در مدت زمان مشخص قابل انجام باشدامكان انجام پژوهش، به لحاظ روش تحقيق (وجود يك يا چند روش براي آزمون كردن) وجود داشته باشد

اسلاید 24: 9. امكان ادامه پژوهشهاي بيشتر در همان زمينه10. پيشنهادهاي جديدي را بتوان از دل پژوهش براي پژوهش هاي آتي مطرح كرد11. امكان استخراج و چاپ چند مقاله در آن زمينه (توليد دانش جديد)

اسلاید 25: مرحله سوم: تصميم گيري كلي1. تدوين يك فهرست از موضوع هاي مناسب بر اساس توجه به معيارهاي مرحله دوم2. بررسي مجدد تك تك موضوع ها با نگاه منطقي و واقع بينانه3. حذف برخي از موضوع ها كه امكان انجام تحقيق و رسيدن به نتيجه مطلوب در آنها دشوار است4. انتخاب حداكثر دو يا سه موضوع مناسب براي تحقيق5. بررسي هر يك از موضوع ها به لحاظ وجود منابع اطلاعاتي و وجود صاحب نظرانی در آن موضوع ها

اسلاید 26: 6. مشورت با يك يا دو صاحب نظر در باره موضوع هاي پيشنهادي و مسائل مرتبط با آنها7. گرفتن تائيد اوليه از يك يا دو صاحب نظر در مورد مناسب بودن يكي از موضوع ها

اسلاید 27: مرحله چهارم: محدودكردن دامنه موضوعمطالعه متون علمي جدید براي پي بردن به فضاهاي خالي تحقيق در آن موضوعبيان موضوع محدود شده در قالب عبارت (عنوان مقاله)مشورت مجدد با صاحب نظران مربوطه در مورد موضوع محدود شدهتائيد موضوع نهايي پس از انجام اصلاحات لازم در عنوانمطالعه مجدد متون علمي براي يافتن و تدوين مسئله پژوهشتدوین سئوالها و يا فرضيه هاي متناسب با موضوع

اسلاید 28: مرحله پنجم: طرح ريزي مقدماتي و تدوين ساختار كليبررسی الگوی برخی مقاله های مشابهبررسي الگوي پيشنهادي مجلات و همايشهاي داخلي، خارجينوشتن یک فهرست از بخشهای مورد نظرمشورت با يك يا دو صاحب نظر

اسلاید 29: مرحله ششم: تعيين يك برنامه (جدول) زماني براي انجام كاربدون وجود یک برنامه زمان بندی شده ممکن است هرگز مقاله ای را نتوان نوشتتدوین برنامه با توجه به واقعیتها و شرایط

اسلاید 30: مرحله هفتم: جست و جو براي يافتن منابع پايه و اطلاعات زمينه ايجستجو در پايگاههاي اطلاعاتيجستجو در وبجستجو در فهرست كتابخانهجستجو در منابع مرجع بويژه كتابشناسي ها و دانشنامه ها

اسلاید 31: مرحله هشتم: جست و جو براي يافتن اطلاعات مرتبط و تخصصیجستجو در پايگاههاي اطلاعاتيجستجو در وبجستجو در فهرست كتابخانهجستجو در منابع مرجع بويژه كتابشناسي ها و دانشنامه ها

اسلاید 32: مرحله نهم: مطالعه منابع اصلي و كليدي براي محدود كردن موضوع و مشخص کردن رويكرد مقالهدقت در محتواي منابع و ايده گرفتن براي:محدود كردن موضوع از ديدگاههايي مانند:موضوع تخصصيجامعه مورد بررسيرويكرد و روش شناسي پژوهشبازه زمانيبازه مكاني

اسلاید 33: مرحله دهم: مطالعه عميق منابع در موضوع تخصصي و يادداشت برداري از آنهااستفاده از شيوه مطالعه مرورياستفاده از شيوه مطالعه تحليلياستفاده از شيوه مطالعه انتقادييادداشت برداري به شيوه درستيادداشت برداري دستي و يا رايانه اي

اسلاید 34: لزوم آشنایی با تکنیک یادداشت برداریانواع یادداشتها- نقل مستقیم- نقل غیرمستقیم- اقتباس (برگرفتن)- تحلیل- برداشت (استنباط)- انتقاد

اسلاید 35: مرحله یازدهم: تنظيم يادداشتها بر اساس فهرست مطالب

اسلاید 36: مرحله دوازدهم: نوشتن متن مقاله (تدوین نسخه اوليه)خود را کاملا درگیر (غرق در) نوشتن کنیدبه هدفها و رویکرد مورد نظر توجه کنیدمعیارهای ارزیابی را از همان ابتدا در نظر بگیریدبه درست نوشتن، درست استناد کردن و .. اهمیت بدهیدزیاد نقل قول نکنیدمطالبی را بنویسید که در چارچوب هدفها و موضوع مقاله باشد

اسلاید 37: مرحله سیزدهم: مرور متن اوليه و اصلاح آن (تهيه نسخه دوم)

اسلاید 38: مرحله چهاردهم: مشورت با يك صاحب نظر برای اصلاح مقاله

اسلاید 39: مرحله پانزدهم: نوشتن متن نهايي (تدوین نسخه نهايي)

اسلاید 40: مرحله شانزدهم: تدوین فهرست منابع 1. فهرست منابع را بر اساس يكي از شيوه نامه هاي رايج تدوين كنيد

اسلاید 41: مرحله شانزدهم: تدوين چكيده1. چكيده را بر اساس يكي از روشهاي استاندارد تهيه كنيد

اسلاید 42: مرحله هفدهم: انتخاب عنوان نهایی، گویا و مناسب1. در باره شيوه انتخاب و تدوين عنوان مطالبي بخوانيد

اسلاید 43: مرحله هجدهم: ارسال مقاله براي مجله یا همایش‌

اسلاید 44: مراحل عمده نوشتن يك مقاله تحقيقي با توجه به ملاحظات و نكات مورد توجه در هر مرحلهتصميم به تحقيق، و مشخص كردن موضوع كليبررسي و تحليل موضوع بلحاظ ارزشمندي و امكان پذيريطرح ريزي مقدماتي و تدوين ساختار كلي (نوشتن فهرست مقدماتي مطالب و مشورت با يك يا دو صاحب نظر)تعيين يك برنامه (جدول) زماني براي انجام كارجست و جو براي يافتن منابع پايه و اطلاعات زمينه اي

اسلاید 45: 6. جست و جو براي يافتن اطلاعات مرتبط (تهيه كتابشناسي مقدماتي)7. مطالعه منابع اصلي و كليدي براي محدود كردن موضوع و رويكرد مقاله8. مطالعه عميق منابع در موضوع تخصصي و يادداشت برداري از منابع با رويكرد هدفمند و شيوه درست9. تنظيم يادداشتها بر اساس فهرست مطالب و بازنگري در آنها با هدف پالايش آن10. نوشتن متن مقاله (نسخه اوليه)

اسلاید 46: 11. مرور متن اوليه و اصلاح آن (تهيه نسخه دوم)12. مشورت با يك صاحب نظر و اصلاح مقاله13. نوشتن متن نهايي (نسخه نهايي)14. تدوین فهرست منابع 15. تدوين چكيده16. انتخاب عنوان گویا و مناسب17. ارسال برای مجله یا همایش

اسلاید 47: تمرینبه نظر شما، مقاله های علمی-پژوهشی را بر پایه چه معیارهایی می توان ارزیابی (داوری) کرد؟

اسلاید 48: بخشهای معمول یک مقاله پژوهشیعنواننام نویسنده/نویسندگانمدرک و سمت نویسندگاننشانی هاچکیده و کلیدواژه هامتن (مقدمه – مرور پیشینه نظری و پژوهشی– بیان مسئله و یا مشکل تحقیقاتی – سئوال و یا فرضیه - روش تحقیق - یافته ها و تحلیل و بحث – نتیجه گیریمنابع (و پیوست ها)

اسلاید 49: ساختار مقاله پژوهشیبراي‌ خوب‌ نوشتن‌ در ابتدا بايد يك‌ طرح‌ كلي‌ داشته‌ باشيد. نوشته‌ هاي‌ جالب‌، رسا و موثر، داراي‌ ساختار و نظم‌ مشخص مي‌ باشند برای آشنایی با ساختار مقاله پژوهشی، می توان به ساختار مقالات برخی مجلات معروف مراجعه کرد و از آنها الگو گرفتدر عین حال، می توان خلاقیت هم داشت

اسلاید 50: سئوالاتي‌ كه‌ در حين‌ طرح‌ ريزي‌ ساختار مقاله‌ باید به‌ آنها پاسخ‌ داد (1) ـ دليل‌ انجام‌ كار تحقيقي‌ چیست؟(2) ـ قبل‌ از انجام‌ تحقيق‌ چه‌ چيزهايي‌ معلوم‌ و چه‌ چيزهايي‌ مجهول‌ بوده و چه‌ سير منطقي‌ را براي‌ طراحي‌ وانجام‌ مطالعه باید طي‌ نمود؟(3) ـ چه‌ سئوالها و فرضياتي‌ تحت‌ مطالعه قرار خواهد گرفت و چه‌ نتايجي‌ از بررسی آنها‌ انتظار مي‌ رود؟ (4) ـ جامعه مورد بررسی کدام است؟ (5) ـ طرح‌ و مدل مفهومي پژوهش مورد نظر چیست؟

اسلاید 51: (6) ـ کدام روش‌ برای پاسخ به پرسشها و یا فرضیه ها مناسب است؟(7) ـ اطلاعات‌ چطور جمع‌ آوري‌ خواهد شد؟ (8) ـ کدام روش برای‌ تحليل‌ اطلاعات‌ و کدام تكنيك‌ آماري‌ مناسب است؟ (9) ـ چگونه می توان از اعتبار و صحت‌ نتايج‌ مطمئن شد؟(10) ـ چه نتایج جالبی از یافته ها انتظار داریم؟

اسلاید 52: یک ساختار نمونه:عنوان: مشخص، معنادار و جالب (جذب کننده)، خلاصه‌ ، دقيق‌ ، پرمحتوا و خبري‌، فاقد كلمات‌ اضافي‌ ـ مهمترين‌ عبارت‌ آن‌ بايد توصيفي‌ يا گزارشي‌ يا سئوالي باشدنام نویسندگان، سمت و نشانی آنها: به صورت دقیق و مستند ارائه شودچکیده و کلیدواژه ها: مفاد اصلی و عمده در باره هدف، دامنه کار، مسئله اصلی، روش مورد استفاده، و یافته های عمده به روشی استاندارد بیان شودمقدمه: شامل بیان اهمیت و هدف موضوع مورد مطالعه، دامنه و رویکرد مقاله، بیان نظریه زیربنایی

اسلاید 53: تمرينيك عنوان نمونه بنويسيد

اسلاید 54: مقدمهبرای بیشتر خوانندکان و داوران، مقدمه بسیار مهم استچارچوب، هدفها، دامنه و رویکرد مقاله را به زبان گویا توضیح دهیدزیربنای نظری مورد توجه مقاله را ارائه دهیدبرای بیان مسئله پژوهش، زمینه چینی کنیددر مجموع، باید خواننده را به آنچه انجام داده اید و می خواهید گزارش کنید سوق دهیداز بحثهای کلی شروع کنید و به سمت موضوع تخصصی پیش بروید

اسلاید 55: تمرینیک پاراگراف برای مقدمه بنویسید55

اسلاید 56: مرور مبانی نظری و پیشینه پژوهش: خلاصه نظریه های مطرح و نیز پژوهشهای گذشته را در یک ساختار مناسب ارائه دهیداجزای پیشینه پژوهش: - مقدمه و اشاره به اهمیت موضوع- بیان سابقه توجه به موضوع به لحاظ نظری و کاربردی- ارائه یک تصویر کلی از وضعیت پژوهشها- معرفی پژوهشهای مهم و اشاره به یافته های عمده آنها، روشهای مورد استفاده، ...- استنتاج از مرور پیشینه و اشاره به یافته های مهم و بیان نقاط خالی پژوهش

اسلاید 57: 57نشان دهید که به ادبیات پژوهش تسلط داریدنشان دادن جامعیت و گستره کارنشان دادن مهمترین و تخصصی ترین و مرتبط ترین نظریه ها و پژوهشهاتنها به استناد کردن و نقل قول کردن اکتفا نکنیدآنچه را مطرح کنید که واقعا از آنها در راستای پژوهش خود استفاده کرده ایدبه انسجام این بخش و ارتباط آن با مسئله پژوهش، سئوالها و فرضیه ها، و نیز یافته های مورد انتظار بیندیشید

اسلاید 58: تمرينيك مقدمه براي پيشينه پژوهش بنويسيد

اسلاید 59: نمونهبا گسترش وب و بويژه توسعه موتورهاي كاوش، دسترسي كاربران به اطلاعات افزايش چشمگيري يافته است. در اين زمينه، هرچند كه كاربران تلاش مي كنند با استفاده از انواع قابليتهاي موتورهاي كاوش به جستجو و بازيابي اطلاعات مورد نياز خود بپردازند اما، در درجه نخست اين وظيفه طراحان موتورهاي كاوش است كه از پيش راههاي مناسب كمك به كاربران را براي جستجوي كارآمد در نظر گرفته و پياده سازي كنند.

اسلاید 60: با توجه به اهميت چنين امري، حوزه پژوهش در زمينه موتورهاي كاوش در دهه اخير بسيار پويا شده و ادبيات آن بسيار غني است. در عين حال، فضاهاي خالي پژوهش همچنان در برخي زمينه از جمله چگونگي بسط جستجو با استفاده از كليدواژه هاي پيشنهادي موتورهاي كاوش وجود دارد. در اين بخش از پژوش، به مرور برخي تحقيقات عمده و يافته هاي آنها مي پردازيم.

اسلاید 61: نمونه ديگرپیشینه تحقیق در حوزه مرور وب چند دهه گذشته، تلاش های گسترده ای برای به کار گیری نظام های فرامتن در اطلاع جویی صورت گرفته است. در حال حاضر اطلاع جویی در وب تا حد زیادی تکیه بر پیوندها دارد و فراپیوندها در نگاه کلی ممکن است نقشی شبیه واژگان در جستجو داشته باشد اما برخلاف راهبردهای جستجو، رفتار پیوند گزینی چندان مورد تفحص و مطالعه قرار نگرفته است.

اسلاید 62: مطالعه در مورد این که چگونه افراد در وب مرور می کنند مهم است، زیرا در درجه نخست، طراحی و اجرای سیستمی که مرور را پشتیبانی کند، می باید بر اساس توانایی ها و گرایشات افراد انجام گیرد و نتیجه آن می تواند به طراحی رابط های کاربر مرور وب کمک کند که عملکرد بهتر مرور در وب را منجر می شود. در حالی که بررسی های کیفی و کمی در مورد رفتار مرور سودمندی هایی را در پی دارد، تحقیقات اندکی در رابطه با مدل سازی و تحلیل فرآیند مرور انجام گرفته است (لوسی، 1997، اسمیت و همکاران، 1997).

اسلاید 63: برخي واژه ها وعبارتهاي لازم در مرور نوشتار و پيشينه پژوهش واژه های آغاز بحث:يکی از مهمترين مسائلی که ...در آغاز قرن بيست و يکم.... با گسترش وب...واژه های ارتباطی, اتصالی, پيگيری و تداوم بحث: بنابر اين, ....به همين دليل, بررسی عوامل موثر بر... ضروری به نظر می رسدبديهی است که...همان گونه که....در همين راستا,...از آنجا که....بدين جهت,نظر به اين که....با اين وجود,...پيش از آن که...همواره...بر طبق....بر اساس...پيامد عمده اين تحولات آنست که....در ارتباط با ....

اسلاید 64: واژه های مقايسه ای (برقراری تشابه): نظير اسميت (1998), لنکستر (2002) اعتقاد دارد که.. در همين راستا, اسميت (1998) دست به آزمون ....زد و مانند اسميت (1998), لنکستر (2002) نيز... تشابه زيادی ميان ديدگاههای صاحب نظرانی چون .... وجود دارد به همين نحو, ..... پژوهشهای اسميت (1998) و لنکستر (2002) رويکرد يکسانی را در ارزيابی ... نشان می دهدبر پايه همين رويکرد و نظريه, ...

اسلاید 65: واژه های مقايسه ای (برقراری تضاد): در مقايسه با اسميت (1998), ....بر خلاف اسميت (1998), لنکستر (2002) به عوامل ديگری اشاره دارد در مقابل, .... علی رغم آن که... از سوی ديگر... از ديدگاه ديگر, ... اما ..... از جهتی,.... با اين حال, ....واژه های تشکيک: بايد اين سئوال را مطرح که .... جای تعجب آن که .... پرسشی که به ذهن می رسد آن که... مشخص نيست که اسميت (1998) چگونه .....

اسلاید 66: واژه های نتيجه گيری: در نتيجه، ....در مجموع، .... در پايان، .... حاصل کلام آن که ... می توان نتيجه گرفت که.... کوتاه سخن آن که ....

اسلاید 67: روش تحقیق: چگونگی و مراحل انجام تحقیق به صورت نظام مند بیان شود:نوع تحقیق (کاربردی، بنیادی، توسعه ای)جامعه مورد بررسی (ويژگيها، نمونه ...)روش مورد استفاده (تاریخی، کتابخانه ای، تحلیل محتوا، توصیفی-پیمایشی، تجربی، میدانی، علی-مقایسه ای - تركيبي)مدل مفهومي پژوهش محدودیتهای پژوهش (با مشكلات اشتباه نشود)

اسلاید 68: ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، سیاهه وارسی ....)روايي ابزارپايايي ابزار

اسلاید 69: تدوين مدل مفهوميچرا مدل مفهومي؟بصري كردن عناصر دخيل در پژوهش و نشان دادن ارتباط آنها با هم

اسلاید 70: اطلاع جوییراهبردمنبعاطلاعاتاستفادهنیازموقعیت(Kari, 1999) مدل فرایندی توسعه یافته (3) الگوی معنابخشی در موقعیت اطلاع جویی خاصمانع

اسلاید 71: (Dervin, 1972) مدل معنابخشی دروین موقعیتاستفاده (کمک)شکاف مواجه شده(انسداد/مانع)پلراهبردهای بکارگرفته شدهسؤالات پاسخ داده شدهایده های ساختار یافتهمنابع تهیه شدهSavolainen, 2006

اسلاید 72: کاربرعلاقه مند به موضوع پست مدرنیزماستفاده از سایر ابزارهااستفاده از نظام اطلاعاتیکاربر با کلیدواژه زیر جستجو می کندPostmodernismنظام هیچ پیشنهادی درباره کلیدواژه نداردعدم استفاده از بسط جستجو رضایت کاربرعدم رضایت کاربرموتور كاوش عبارتها و کلیدواژه های را پیشنهاد میدهدمخزن نمایه های پیشنهادیاستفاده از هستی شناسیها و اصطلاحنامهها ...کاربر عبارت زیر را انتخاب می کندPostmodernism definition عدم رضایت کاربررضایت کاربربراساس بسامد استفاده رتبه بندی و نمایشبسط جستجوی دوبارهبراساس قضاوت ربط مدل مفهومي بسط جستجو

اسلاید 73: تحلیل داده ها و ارائه یافته ها (نتایج)بخش مهم هر کار پژوهشیاستفاده از جدول و یا نمودار برای ارائه داده هاتحلیل داده ها (آماری)تحلیل همراه با توصیف و برداشتنتیجه گیری از یافته هانوع و سطح تحلیل ها

اسلاید 74: بحث و نتیجه گیری نهاییارائه نتایج عمدهدر راستاي هدفهاي پژوهشبحث و تفسیر نتایجتوليد دانش نومقایسه نتایج با نتایج سایر پژوهشهای مشابهنشان دادن تفاوتهانشان دادن دانش نو

اسلاید 75: نکته هاتنها ارائه نتایج یا خلاصه آنها کافی نیستدوباره به مسئله پژوهش، هدفها، سئوالها و یا فرضیه ها به شکل کوتاه اشاراه کنیداز متون و نظریه ها نیز به موقع استفاده کنید و آنها را با کار خود پیوند زنیدسهم خود را در تولید دانش نو بیان کنیددر نهایت، به محدودیتهای کار خود بازهم اشاره کنید

اسلاید 76: برجسته کردن نتایج اصلیبيان ويژگي منحصر بفرد يافته هاتاكيد بر ارزش يافته ها از نظر پر كردن خلاء تحقيق و از نظر تولید دانش نو

اسلاید 77: پیشنهاد برای پژوهشهای آیندهاشاره به نقاط خالی (شكاف يا خلاء پژوهشي) ارائه هر پيشنهاد به شكل توجيهيارائه پيشنهادها به شكل معقول و با توجه به امكان سنجي آنها

اسلاید 78: با وجود توسعه چشمگير پايگاههاي اطلاعاتي در دو دهه گذشته، فعاليتهاي پژوهشي در زمينه جنبه هاي گوناگون محيط رابط كاربر، بويژه بررسي تاثير عوامل مختلف بر اين محيط از رشد قابل ملاحظه برخوردار نبوده است.پیشنهاد می‌شود در پژوهش‌های آینده تأثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی، زبانی، شناختی و جسمی کاربران نیز در میزان درک آنان از محیط رابط مورد بررسی قرار گیرد زیرا همانطور که نیلسن (1997) در مؤلفه قابلیت انعطاف و کارایی بیان کرده است این عوامل در میزان استفاده‌پذیری و کارایی محیط رابط تأثیر بسیاری دارد.

اسلاید 79: مرور متن اوليه و اصلاح آن (تهيه نسخه دوم)كنار گذاردن مقاله براي يك مدت مشخص (يك روز، يك هفته ...)تهيه يك نسخه چاپي از متن اوليهبلند خواندن مقاله و توجه به رواني متنحذف واژه ها، جمله ها و يا پاراگراهاي غيرضروريتوجه به هدف، چارچوب و گستره مقالهتوجه به يكدستي و انسجام متن و استنادهاي درون متني

اسلاید 80: تصحيح‌ و بازنگري‌ اولين‌ دست‌ نوشته‌ - آيا تمام‌ قسمت‌ هاي‌ مقاله‌ بدرستي‌ توصيف‌ شده‌ اند؟ــ آيا به‌ تغييراتي‌ كلي‌ و اساسي‌ نياز است‌؟ ــ آيا سير و آهنگ‌ مقاله‌ يا نوشته‌، منطقي‌ است؟ ــ آيا نحوة‌ بيان‌، رسا و كافي‌ است‌؟ ــ آيا تمام‌ متن‌ نوشته‌ شده‌ لازم‌ است حفظ شود‌؟

اسلاید 81: تصحيح‌ و بازنگري‌ اولين‌ دست‌ نوشته‌ (ادامه)ــ آيا نمي‌ توان‌ هيچ‌ يك‌ از شكلها و يا جداول‌ را حذف‌ و يا درهم‌ ادغام‌ نمود ؟ ــ آيا قسمت‌ هاي‌ متن‌ در جاي‌ صحيح‌ و درست‌ خود قرار گرفته‌ اند ؟ ــ آيا توالي‌ پاراگرافها صحيح‌ است‌ ؟ ــ آيا تعداد عنوان‌ ها و قسمت‌ هاي‌ كوچكتر آنها كافي‌ است‌ ؟

اسلاید 82: رویکرد و سبک نگارش مقالهفعلها را درست به کار ببریدچکیده و خلاصه مقاله: زمان گذشته مقدمه: زمان حالمرور پیشینه: زمان گذشته و یا گذشته نقلیروش شناسی پژوهش: زبان گذشتهتحلیل داده ها: زمان گذشته و حالنتیجه گیری و بحث: زبان گذشته و حالواقعیتها و تعمیم دادن: زمان حال

اسلاید 83: تمرينيک عنوان برای مقاله فرضی خود بنويسيد83

اسلاید 84: 84تمرینيك چكيده براي مقاله فرضي خود بنويسيد

اسلاید 85: منابع و مآخذاستفاده از یک شیوه نامه استنادی: Citation manual OR Style manualــ اسم‌ كوچك‌ و فاميل‌ تمام‌ نويسندگان‌.ــ سال‌ انتشار مقاله‌.ــ عنوان‌ كامل‌ مقاله‌ (گاهي‌ اوقات‌ لازم‌ نيست‌ ).ــ عنوان‌ مخفف‌ نشدة‌ مجله‌ ، همچنين‌ عنوان‌ مخفف‌ شده‌ آن‌ (اين‌ عنوان‌ عموماً در داخل‌ مجله‌ ذكرشده‌ است‌) همچنين‌ شمارة‌ سري‌ مجله‌ در صورت‌ وجود.ــ شماره‌ جلد مجله‌ (گاهي‌ بصورت‌ شمارة‌ نشر يا شمارة‌ انتشار ذكر مي‌شود) ــ شمارة‌ صفحات‌ مورد استفاده‌ بصورت‌ ذكر اولين‌ و آخرين‌ صفحه‌. بعضي‌ مجلات‌ در قسمت‌ منابع‌تنها به‌ ذكر شمارة‌ صفحة‌ اوّل‌ مقاله‌ مورد استفاده‌ اكتفا نموده‌ و از شما مي‌خواهند كه‌ به‌ اين‌ صورت‌عمل‌ نمائيد .

اسلاید 86: نمونه هامقاله مجله:اخوتی، مریم (1383). مفهوم ربط در نظام های بازیابی اطلاعات :مروری بر نظریه ها و ادبیات موجود. اطلاع‏شناسی، 2(1) 45-24.كتاب:ایزاک، استفان (1376). راهنمای تحقیق و ارزشیابی در روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمه علی دلاور. تهران: ارسباران.

اسلاید 87: پايان نامه:رمضاني درح، عباسعلي (1384). معيارهاي قضاوت ربط مدارک الکترونيکي از ديدگاه دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه فردوسي و مقايسه آن با الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي موتورهاي کاوش. پایان‏نامه کارشناسی، ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.

اسلاید 88: مقاله اينترنتي:Joint Information Systems Committee. (2003). JISC Circular 6/03 (revised): An invitation for expressions of interest to establish a new Digital Curation Centre for research into and support of the curation and preservation of digital data and publications. Retrieved December 15, 2005 from: http://www.jisc.ac.uk/uploaded_documents/6-03%20Circular.doc

اسلاید 89: پیوستهانمونه اي از پرسشنامهنمونه اي از سياهه وارسينمونه اي از آزمايشات.......

اسلاید 90: مکاتبه و ارتباط علمی برای نشر مقاله در مجلاتآشنایی با اصول مکاتبه و ارتباط علمیشناخت انواع مجلاتشناخت پیشینه آنها (محورها، گرایشها، محدودیتها، فرمت، فرایند داوری، مدت زمان داوری، ملاحظات دیگر)شناخت سردبیرانشناخت داوران

اسلاید 91: ارزیابی و داوری مقالهآگاهي از معيارها و فرايند داوري:براي ارزيابي كار خودبراي داوري كار ديگرانچرا ارزیابی؟چه کسانی ارزیابی می کنند؟وجود انواع سیاهه های وارسی برای ارزیابی و داوریتنوع سیاهه ها و معيارها بر اساس نوع مقاله

اسلاید 92: معيارهاي ارزيابي نوشته هاي پژوهشي 1 ـ آيا عنوان مقاله جلب توجه مي كند؟ (نو و خلاقانه است؟)2 ـ آيا عنوان‌ مقاله‌ دقيق‌ و رسا است‌؟ (محتوا را به خوبي نشان مي دهد؟)3 ـ آيا مقاله‌ چكيده‌ مناسب و گویا دارد؟ (اصول چكيده نويسي رعايت شده و چكيده محتوا را به خوبي نشان مي دهد؟)4 ـ آيا جامعه پژوهش و روشهاي‌ مورد استفاده‌ بخوبي‌ شرح‌ داده‌ شده‌ است؟5 ـ آيا ابزار گردآوری اطلاعات بدرستي‌ طراحي‌ شده‌ است؟

اسلاید 93: 6 ـ آيا نتايج‌ معتبر هستند ؟7 ـ آيا نتايج‌ بدرستي‌ بيان‌ و توصيف‌ شده‌اند؟8 ـ آيا قسمتهايي‌ از مقاله‌ احتياج‌ به‌ حذف‌ و كوتاه‌ شدن‌ و يا اضافه‌ كردن‌ مطالب‌ و طولاني‌تر شدن‌ ندارند؟9 ـ آيا اطلاعات‌ بيان‌ شده‌، حقايق‌ و ادعاهايي‌ را كه‌ در مورد بررسیها اظهار شده‌ تائيد مي‌نمايند؟10 ـ آيا نتايج‌ در پژوهشهای‌ قبلی‌ بحث‌ نشده‌ است‌ ؟

اسلاید 94: 11 ـ آيا مقاله‌ به‌ قدر كافي‌ از منابع‌ معتبر استفاده‌ نموده‌ و نام‌ آنها را ذكر كرده‌ است‌ ؟12 ـ آيا اشكال‌ ، جداول‌ و تصويرهايي‌ كه‌ وجود دارند ضروري‌ هستند ؟13 ـ آيا مقاله‌ را از وضعیتی که دارد مي‌توان‌ بهتر نمود ؟14- آیا مقاله دانش نویی را ارائه می کند؟15- در مجموع، آیا مخاطبان مورد نظر، از خواندن مقاله رضایت خواهند داشت؟

اسلاید 95: تحليل يک مقاله نمونهبهترين شيوه براي تقويت توانمندي در نوشتن عبارت است از مطالعه و تحليل چند مقاله:پي بردن به ساختار و اجزاي آنپي بردن به شيوه هاي نظم بخشيدن به ساختارپي بردن به سبک نگارشپي بردن به انسجام متنپي بردن به رويکرد مباحث (مباني نظري، پيشينه پژوهش، مدل مفهومي...)پي بردن به چگونگي استدلال، استنتاج و پايان دادن به مقاله

اسلاید 96: از خودتان‌ و دیگران بپرسيد :آیا مقاله توانسته است آنچه در ذهن داشتید نشان دهد،آیا مقاله توانسته است تصویر درست و نسبتا کاملی از موضوع را ارائه دهد؟آیا مسئله اصلی بوضوح نشان داده شده است؟آیا هدف مقاله در ابتدای آن منعکس شده است؟آیا مقاله به هدف مطرح شده دست یافته است؟آیا ساختار مقاله منطقی و در بر دارنده همه اجزاء مورد نظر می باشد؟آیا عنوانهای فرعی بدرستی انتخاب شده اند؟

اسلاید 97: آیا ساختار و متن مقاله از انسجام لازم و وحدت رویه و سبک برخوردار است؟آیا مرور پیشینه بدرستی انجام گرفته است؟آیا متن مقاله از پیشرفت منطقی برخوردار است؟آیا جمله های آغازین، میانی، و پایانی بدرستي تدوين شده است؟آیا استنادها و نقل قول ها بجا و روشمند ارائه شده اند؟آیا حجم (طول) مقاله متناسب با موضوع است؟آیا چکیده مقاله بازگو کننده محتوای آن می باشد؟آیا کلیدواژه ها بدرستی انتخاب شده اند؟

اسلاید 98: نکته پایانیمتفكرانه و هدفمند بخوانید، بخوانید، بخوانیدتحلیلی و انتقادي بیندیشید، بیندیشید، بیندیشیدبه شيوه اي خلاقانه بنویسید، بنویسید، بنویسید

اسلاید 99: بهروز و پاینده باشید

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید