صفحه 1:
کارگاه آموزشی
شیوه نگارش مقاله علمیپژوهشی
مدت كاركاه: يك روز
دى 09660
حمت الله فتا.
دانشگاه ودر سس أنه
لما ةا سا جد دكت بتمدمي/
صفحه 2:
چرا اين کارگاه؟ طرح چند پرسش
9 ارزش نوشتن و نشر (با توجه به شرایط شخصي» اجتماعي و
حرفه اي)
جايكاه مقاله تحقيقي در تولید و نشر داش
پیشنیاز نوشتن: ملاحظات كلي در باره نوشتن (انگیزه و خواست»
تلاش براي دانش افزايي»...)
نكاهي به برخي مسائل نوشتن از ديدكاه صاحب نظران
انواع مقاله هاه هدقهاي هر نوع؛ نشريه يا مكان مورد ارائه مقاله
مراحل عمده نوشتن يك مقاله تحقيقي با توجه به ملاحظات و نكات
جد فر للد
معيارهاي ارزيابي و داورى نوشته هاي پژوهشي
تحليل جند مقاله پژوهشي
OD YOO ae
صفحه 3:
تمرينهاي این کارگاه
* نوشتن سياهه اي از مراحل کار تهیه و نگارش مقاله
* نوشتن برخي ملاحظات در كان نوشتن
* نوشتن معیارهای ارزیابی مقاله علمیپژوهشی
نوشتن برخي پاراگرافهاي آغازین
نوشتن چکیده - تحلیل چکیده
نوشتن مرور پیشینه پژوهش
نوشتن پاراگرافهای انتهایی
* تحلیل چند مقاله به لحاظ ساختار» محتوا» سبک نگارش»
چگونگی پروراندن موضوع» چگونگی ادامه» چگونگی
جمعبندی و مانند آنها
صفحه 4:
۰ 2
چرا این کارگاه؟ طرح چند پرسش
a نوشتن و نشر (با توجه به شرایط شخصيء اجتماعي و حرفه
يي
- نوشتن به منزله بهترين و بايدارترين نوع ارتباط
جايكاه مقاله تحقيقي در توليد و نشر دانش
- بر كردن فضاهاى خالى در تحقيقات
- رشد آكاهي هاي انسان
- ايجاد انكيزش در جامعه
- توسعه ايده هاي نو
- توسعه بزوهش هاي بيشتر
افزايش توان كتابداران در تاليف و نشر
افزايش يويايى در حرفه
مطرح كردن انديشه هاى خود
صفحه 5:
پیشنیاز نوشتن: ملاحظات كلي در باره نوشتن
صفحه 6:
پیشنیاز نوشتن: لا. ظات كلي در باره نوا شتن
0 انگیزه و خواست قوی و پایدار, داشته باشید
- پذیرفته شدن در جواهع علمی
- مطرح کردن خود و کسب شهرت حرفه ای
- نیاز به ارتقاء آموزشی و کسب ترفیع
- نیاز به کسب مدرک
- نیاز به مادیات و کسب درآمد
- نیاز به ادای سهم و مشارکت در پیشبرد دانش
صفحه 7:
پیشنیاز نوشتن: ملاحظات كلي در باره نوشتن
0 اعتماد بنفس داشته باشید
- خودتان حرف اصلی را بزنید» پشت سر دیگران پنهان
63
- تا حد امکان از ترجمه و گردآوری پرهیز کنید
2. به اندازه کافی مطالعه داشته باشید
- از مطالعات خود به شکل هدفمند استفاده کنید
- به شکلی تحلیلی و انتقادی مطالعه کنید
- همیشه خود را در جریان مطالب جدید قرار دهید
صفحه 8:
پیشنیاز نوشتن: ملاحظات كلي در باره نوشتن
در عین حال» واقع بینانه کار کنید و بنویسید
5 جدی باشید و از روی برنامه زمان بندی شده حركت كنيد
9 خود را به جاي خوانندگان و داوران که کارتان را مي
خواند بگذارید
ج*. از ارزش و اهمیت مقاله تان مطمئن باشید
9 حتما حرف تازه ای برای گفتن داشته باشید
9 يا حتما از زاویه و ریویکرد جدیدی به موضوع نگاه كنيد
1D همواره در شرایطی کار کنید که تمرکز. داشته باشید
صفحه 9:
- نوشتن بهتر از ننوشتن است
- کم نوشتن بهتر از زیاد نوشتن است
- کوتاه نوشتن بهتر از طولانی نوشتن است
واضح نوشتن بهتر از مبهم نوشتن است
- هدفمند نوشتن بهتر از بی هدف نوشتن است
صفحه 10:
٠ الگوهای نگارش از رشته ای به رشته دیگر تا
حدودی فرق می US
* مقاله ها دارای ساختارهای مختلف» الگوهای استنادی
مختلف و ... هستند
9 به نظر شما مقالات رشته شما چه ويژگيهايي دارد؟
صفحه 11:
انواع مقاله
Report poper مقاله گزارشی
Oork 0 prowess
QOescripive puper مقاله توصيفي
مقاله نظری pauper ۱۵
مقاله انتقادي paper 0]
Review pouper مروربي Allin
Qeseuck puper مقاله پژوهشی
ترکیبی از اين انواع
صفحه 12:
مراحل نگارش و ملزومات آن
- معمولاً چطور شریوع به نوشتن مقاله می کنید؟
alas - قسمت را اول می نویسید؟
صفحه 13:
مرحله اول: ملاحظات و نکات اولیه
* نکاتی در یافتن موضوع مناسب براي تهیه مقاله
مطالعه اجمالي در برخي زمینه هاي مورد علاقه و مهم
©. جستجو در برخي پایگاهها و نیز اینترنت تحت عبارت
های زیر در حوزه مورد نظر:
"موضوعات پژوهشي" (حسه بسمسیس) اولویت
هاي پژوهشي" (عط نم Cale" (research
research ) "yt 3) رو عصحدص) "بيشنهادهايي
براي پژوهشهاي بیشتر*
(Punter research)
(research ages)
صفحه 14:
مثال:
ikowiqraiod research pics
Qeseurck tesues to tocvigraticd
Corker reseock to teosiqrotiod
"Reseurck priorities to tocwiruion
صفحه 15:
. مطالعه و وارسي "پيشنهادهايي براي پژوهشهاي
بشت بیشتر" در فصل آخر پایان نامه ها براي آگاهي از
موضبوخ هاي بالقوه مناسب
“6. مرور و كنجكاوى در _مجلات فهرست مندرجاتعلمى
6. مرور محورهاي بيشنهادي همايشهاي_مليو جهاني
©. مرور و كنجكاوى در فهرست مقالات همايشها
صفحه 16:
ناه لو al gw bp SS al gaa gat as AA Sol یشان خر دوک ورد راک رسای کب
Colo Bo een i
Cee
890407 ل ريه بن مان نسنشنة ل تورك ااعات 3 ريات نا کرد آمرشی وهی اعشک هت علمی دانشگاه فردوسی مهد خر سا
چیه مت كيش و
لا ده مجدت علمی کشیر رگ هاگ ns Sane شید
TT) سس د
ااا
2009 02000 ات ملس در مت ای رها ناریو اسان روشناسیء ابیت و اعد ده ین سادهات orien]
سمهو ماه منود [
مه نو متا(
z=
اترونتكى ريكان به نف عابو مرجع هى حر كنايكقهقاق دانشكاقي ote oc 00 لخا
eho ee Se امعد سعد وات يد ل
كيد حب سس كس عع
ت. قاری اعد شری ری میت کرت و تخت نیع سای اه دک هرکرک حور سای یا
eee!
OF) on ore 08 on اه دی
صفحه 17:
6
قن 0م بال 90568190 | سيو
FRPP International Journal of Managing Projects in لسسع
~— Business [=]
tai eve
ااانا سا ی ‘castes
ی اه Tae
مها ۱ هه سا
سا
صم اق معي عا فيد لقا اموه te rag tows
یت seers. هر یه اه 1 هب سس
ices مسج
ام مهو وه هو سر
و ادس
‘ose ose
PO" BA) و ewes
te یطوط نیمه اتمه وهی
ی موس
۳
م تست
eA 7S ۱ سیب
۳ مود
Sale tt
lea Feaeetag POF 2208)
oe miner te reteset
a |
دص مس سس منود
صفحه 18:
oman
۳۳3
ea
peat
تسین
ana si sofas yD
ere
an مر 0
هی
8ف وی
[ ۳۳۳۳۳
Hite hrs cr rusty ite ce onthe pa
محورهای هماش:
اف ps Sot
Snape ela gy aly» Bly gangs one
aly plans gs ee ses Uae ola درسى وأمورش علوم و ررق
© تيغ ويه أموش علور وشاوي درجوك لسلام
تفا و اقداق
pl © علو شوك وتلق ماك وصعنق جام
© شاستكوقك عام طتائر باتوسعة علم وشاوف موی
© اشنك تاشر eet pe spas pe aml
8 طراخى بزناعة ترسي
dye oa ely sah dp sins Sop
cg 980 wl افاعت ون GY aa 98 le aur ay aod ©
arden att
(chess) Lada glue spy ple ap any ob 8
سيت موك آموي Su sgl algal 9 نب سار دوس
Ss Latent 8 انشگای/ رها مت
روا و رارقا بای رف
> را کی وراد Sina os
* شل ما أموضدا سا كعك )شالت مک ی را لد سا هك بصت فر
هی گرد وفلوف
شل لهك ميش هو/ زاك مرش لور فلت
وا زان اسان رن گر رای مره
* تمر رگ رسای رد ده ینف
اعد هی
© نی کر May le la ss ti
Speeds slaty 0
صفحه 19:
Table of Contents
Spring 2008 issue
[Ediors Notes for Soring 2008, Yahya Kamalpour and Kamran Mofid
ماق in Bute Life, Aen Face, lvelioeus sah, UK. ea
compassnste pdesinsion and least fhe سود سره
icy, Loves of Vlooure, Asta موعت من ,جور معنن (Common Good
{Ma Pawar of Ahimsa Nonvilancal: Gandhi goo ven مه
Palit, ives of Meboure, austela
ass Mec, Gibetzaien, nd ivomatan Gop, Yaya Karaipou, Pure
Universi Calne, USA
nd Gocszaton: Laveranina Toctnoiaica! Thal Sona the ماقي قوع
\Comman God, CrstphorKostich urdu Univers Calne USA
ase Mavi a en tum in Edvestone) Couey Tenoim Proorams,
Iona Chin, Natenalitligence Academy Romania
lver-citsstone Distoove Pah Confit Tanstunation, Joseph A,
(Cain, Cert forCdeque, La Tobe هه Melbourne, Ausra
Soba عن دود ماه اناي Wer of Cues" Ade Akaron, EL
Peace, aa
ln Yan wolnce i Goo Name, J Keane tereingys Engagement Pract,
تسا
سارت
وه ما
3
سح موز
rom
Fa eee
perry
تست
صفحه 20:
. صرف وقت بیشتر و مطالعه عمیق ثر و تحليلي تر در
باره موضوع هاي مطرح
9 مشورت با صاحب نظران و سایر همکاران آگاه و
منتقد در مورد موضوع هاي قابل قبول و مطرح
صفحه 21:
* مرحله دوم: بررسي و تحلیل مقوله ها و نکات
مورد توجه در انتخاب موضوع
0 علاقمند بودن به موضوع
©. نو بودن موضوع (تكراري و یا تقليدي صرف نباشد)
ارزشمند بودن موضوع: مطرح بودن در سطح
سازمانی» ملي» منطقه اي یا جهاني
. كاربردي بودن (در مورد پژوهشهاي غيربنيادي):
امكان استفاده از نتايج در كوتاه مدت يا ميان مدت
(بتواند به يك نياز مهم باسخ دهد)
صفحه 22:
©. مطرح بودن به منزله مسئله (امکان تعریف يك مسئله جدید مبتني
بر پیشینه پژوهش يا تجربیات حرفه اي و شخصي)
Rene > 8 ۳۳
.&
براي پاسخ به سئوالهاه راه حل علمي و روش مناسب وجود داشته
باشد
صفحه 23:
6 امکان عملي اجراي پژوهش
* انجام مراحل تحقیق با دشواري غيرعادي همراه نباشد
* مطالعات نظري و دستيبي به منایع براي مطالعه امکان پذیر
اشد
* نمونه جامعه پژوهش قابل دسترس باشد
* شیوه گردآوري اطلاعات (توزیع پرسشنامه و یا مصاحبه و
ياراه هاي ديكر) در مدت زمان مشخص قبل انجام باشد
* امكان انجام بزوهشء به لحاظ روش تحقيق (وجود يك يا جند روش
براي آزمون كردن) وجود داشته باشد
صفحه 24:
. امکان ادامه پژوهشهاي بیشتر در همان زمینه
dO پيشنهادهاي جديدي را بتوان از دل پژوهش براي
پژوهش هاي آتي مطرح کرد
0 امکان استخراج و چاپ چند مقاله در آن زمینه (تولید
دانش جدید)
صفحه 25:
* مرحله سوم: تصميم گيري كلي
تدوین يك فهرست از موضوع هاي مناسب بر اساس توجه
به معيارهاي مرحله دوم
6 بررسي مجدد تك تك موضوع ها با نگاه منطقي و واقع
بینانه
©. حذف برخي از موضوع ها که امکان انجام تحقیق و
رسیدن به نتیجه مطلوب در آنها دشوار, است
EP انتخاب حداکثر دو یا سه موضوع مناسب براي تحقیق
©. بررسي هر يك از موضوع ها به لحاظ وجود منابع
اطلاعاتي و وجود صاحب نظرانی در آن موضوع ها
صفحه 26:
©. مشورت با يك يا دو صاحب نظر در باره موضوع هاي
پيشنهادي و مسائل مرتبط با آنها
<. گرفتن تائید اولیه از يك يا دو صاحب نظر در مورد
مناسب بودن يكي از مرضوع ها
صفحه 27:
* مرحله چهارم: محدودکردن دامنه موضوع
مطالعه متون علمي جدید براي پي بردن به فضاهاي خالي
تحقیق در آن موضوع
.بیان موضوع محدود شده در قالب عبارت (عنوان مقاله)
9. مشورت مجدد با صاحب نظران مربوطه در مورد
موضوع محدود شده
(. تائید موضوع نهايي پس از انجام اصلاحات لازم در
عنوان
9. مطالعه مجدد متون علمي براي یافتن و تدوین مسئله
پژوهش
0 تدوین سئوالها و یا فرضیه هاي متناسب با موضوع
صفحه 28:
مرحله پنجم: طرح ريزي مقدماتي و تدوین
ساختار كلي
بررسی الگوی برخی مقاله های مشابه
©. بررسي الگوي پيشنهادي مجلات و همايشهاي داخلي»
خارجي
©. نوشتن يك فهرست از بخشهاى مورد نظر
مشورت با يك یا دو صاحب نظر
صفحه 29:
مرحله ششم: تعیین يك برنامه (جدول) زماني
براي انجام کار
بدون وجود یک برنامه زمان بندی شده ممکن است هرگز
مقاله ای را نتوان نوشت
. تدوین برنامه با توجه به واقعیتها و شرایط
صفحه 30:
مرحله هفتم: جست و جو براي یافتن منابع پایه و
اطلاعات زمینه اي
(. جستجو در پايگاههاي اطلاعاتي
9 جستجو در وب
9. جستجو در فیرست کتابخانه
P جستجو در منابع مرجع بویژه كتابشناسي ها و دانشنامه ها
صفحه 31:
مرحله هشتم: جست و جو براي یافتن
اطلاعات مرتبط و تخصصی
|( جستجو در پايگاههاي اطلاعاتي
جستجو در وب
9 جستجو در فهرست کتابخانه
PF جستجو در منابع مرجع بویژه كتابشناسي ها و دانشنامه ها
صفحه 32:
مرحله نهم: مطالعه منابع اصلي و كليدي براي
محدود کردن موضوع و مشخص کردن رویکرد
مقاله
6 دقت در محتواي منابع و ایده گرفتن براي:
©. محدود کردن موضوع از ديدگاههايي مانند.
7 موضوع تخصصي
- جامعه مورد بررسي
- رویکرد و روش شناسي پژوهش
- بازه زماني
- بازه مكاني
صفحه 33:
مرحله دهم: مطالعه عمیق منابع در موضوع
). استفاده از شیوه مطالعه مروري
©. استفاده از شیره مطالعه تحليلي
استفاده از شیره مطالعه انتقادي
P یادداشت برداري به شيوه درست
©. يادداشت برداري دستي و یا رایانه اي
صفحه 34:
لزوم آشنایی با تکنیک یادداشت برداری
انواع یادداشتها
نقل مستقيم
- نقل غيرمستقيم
- اقتباس (برگرفتن)
- تحلیل
- برداشت (استنباط)
انتقاد
صفحه 35:
مرحله یازدهم: تنظیم یادداشتها بر اساس
فهرست مطالب
صفحه 36:
مرحله دوازدهم: نوشتن متن مقاله
(تدوین نسخه اولیه)
خود را کاملا درگیر (غرق در) نوشتن کنید
به هدفها و رویکرد مورد نظر توجه کنید
9 معیارهای ارزیابی را از همان ابتدا در نظر. بگیرید
به درست نوشتن» درست استناد کردن و .. اهمیت بدهید
©. زياد نقل قول نكنيد
ae بنويسيد كه در جارجوب هدفها و موضوع مقاله
شد
صفحه 37:
مرحله سیزدهم: مرور متن اولیه و اصلاح آن
(تهیه نسخه دوم)
صفحه 38:
مرحله چهاردهم: مشورت با يك صاحب نظر
صفحه 39:
مرحله پانزدهم: نوشتن متن نهايي
(تدوین نسخه نهايي)
صفحه 40:
مرحله شانزدهم: تدوین فهرست منابع
0. فهرست منابع را بر اساس يكي از شیوه نامه هاي رایج
93 ن كنيد
صفحه 41:
مرحله شانزدهم: تدوین چکیده
چکیده را بر اساس يكي از روشهاي استاندارد تهیه کنید
صفحه 42:
مرحله هفدهم: انتخاب عنوان نهایی» گویا و
مناسب
* 0. در باره شیره انتخاب و تدوین عنوان مطالبي بخوانید
صفحه 43:
مرحله هجدهم: ارسال مقاله براي مجله یا
ites
27
صفحه 44:
مراحل عمده نوشتن يك مقاله تحقيقي با توجه به ملاحظات و
نکات مورد توجه در هر مرحله
|( تصمیم به تحقیق» و مشخص کردن موضوع كلي
0 بررسي و تحلیل موضوع بلحاظ ارزشمندي و امکان
پذيري
طرح ريزي مقدماتي و تدوین ساختار كلي (نوشتن
فهرست مقدماتي مطالب و مشورت با يك یا دو صاحب
نظر)
cant يك برنامه (جدول) زماني براي انجام کار
9 جست و جو براي یافتن منابع پایه و اطلاعات زمینه اي
صفحه 45:
9 جست و جو براي یافتن اطلاعات مرتبط (تهیه كتابشناسي
مقدماتي)
©. مطالعه منابع اصلي و كليدي براي محدود كردن موضوع
و رويكرد مقاله
برداري از منابع با رويكرد هدفمند و شيوه درست
©. تنظيم يادداشتها بر اساس فهرست مطالب و بازنگري در
آنها با هدف پالایش OF
0.نوشتن متن مقاله (نسخه اولیه)
صفحه 46:
0. مرور متن اولیه و اصلاح آن (تهیه نسخه دوم)
IC مشورت با يك صاحب نظر و اصلاح مقاله
. نوشتن متن نهايي (نسخه نهايي)
.تدوین فهرست منابع
تدوین چکیده
.انتخاب عنوان گویا و مناسب
IP ارسال برای مجله یا همایش
صفحه 47:
0
تمرين
* به نظر شماء مقاله هاى علمى-بزوهشى را بر يايه جه
معيارهايى مى توان ارزيابى (داورى) كرد؟
صفحه 48:
بخشهای معمول یک مقاله پژوهشی
عنوان
نام نویسنده/نویسندگان
مدرک و سمت نویسندگان
نشانی ها
فیدر کزترا3:ها
متن (مقدمه - مرور پیشینه نظری و پژوهشی- بیان مسئله
و یا مشکل تحقیقاتی - سئوال و یا فرضیه - روش تحقیق -
يافته ها و تحلیل و بحث - نتيجه ككيربى
منابع (و بيوست ها)
صفحه 49:
ساختار مقاله پژوهشی
* براي خوب نوشتن در ابتدا باید يك طرح كلي داشته باشید.
نوشته هاي جالب» رسا و موثرء داراي ساختار و نظم
* برای آشنایی با ساختار مقاله پژوهشی» می توان به ساختار
مقالات برخی مجلات معروف مراجعه کرد و از آنها الگو
گرفت
* در عين le می توان خلاقیت هم داشت
صفحه 50:
سئوالاتي که در حین طرح ريزي ساختار
ینت
(0) - دليل انجام كار تحقيقي جيست
الع ور یی خی رون
مجهول بوده و چه سیر منطقي ربا براي طراحي وانجام
مطالعه باید طي نمود؟
(9) - چه سئوالها و فرضياتي تحت تحت مطالعه قرار خواهد
گرفت و چه نتايجي از بررسی آنها انتظار مي رود؟
() - جامعه مورد بررسی کدام است؟
(9) - طرح و مدل مفهومي پژوهش مورد نظر چیست؟
صفحه 51:
(9) - کدام روش برای پاسخ به پرسشها و یا فرضیه ها
مناسب است؟
(2») - اطلاعات چطور جمع آوربي خواهد شد؟
(9) - کدام روش برای تحلیل اطلاعات و gold AES plas
مناسب است؟
(9) - چگونه می توان از اعتبار و صحت نتایج مطمئن شد؟
(40) - چه نتایج جالبی از يافته ها انتظار داریم؟
صفحه 52:
یک ساختار نمونه:
. عنوان: مشخص» معنادار و جالب (جذب کننده)»
خلاصه » دقیق » پرمحتوا و خبري» فاقد کلمات اضافي -
مهمترین عبارت آن باید توصيفي یا گزارشي یا سئوالي
باشد
. نام نويسندكان» سمت و نشانى آنها: به صوريت دقيق و
مستند ارائه شود
. جكيده و كليدوازه ها: مفاد اصلى و عمده در باره هدف»
دامنه كارء مسئله اصلی» روش مورد استفاده» و يافته
های عمده به روشی استاندارد بیان شود
. مقدمه: شامل بیان اهمیت و هدف موضوع مورد مطالعه»
دامنه و ربویکرد مقالهء بیان نظریه زیرینایی
صفحه 53:
تمرین
* يك عنوان نمونه بنویسید
صفحه 54:
«
معدمه
برای بیشتر خوانندکان و داوران» مقدمه بسیار, مهم است
چارچوب؛ هدفهاء دامنه و رویکرد مقاله را به زبان گویا
توضیح دهید
زیربنای نظری مورد توجه مقاله را ارائه دهید
بربای بیان مسئله پژوهش زمينه جينى كنيد
در مجموع» باید خواننده ربا به آنجه انجام داده ايد و مى
خواهيد كزارش كنيد سوق دهيد
از بحثهاى كلى شروع كنيد و به سمت موضوع تخصصى
بيش برويد
صفحه 55:
تمرين
* يك باراكراف براى مقدمه بنويسيد
صفحه 56:
مرور مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
خلاصه نظریه های مطرح و نیز پژوهشهای گذشته را
در يك ساختار مناسب ارائه دهید
iu col jal بيشينه يزوهش:
- مقمه و أشارةايه أهميت موضبوح
- بیان سابقه توجه به موضوع به لحاظ نظری و کاربردی
- ارائه یک تصویر کلی از وضعیت پژوهشها
- معرفى بزوهشهاى مهم و اشاره به يافته هاى عمده آنهاء
روشهاى مورد استفاده» 3
- استنتاج از مرور بيشينه و اشاره به يافته هاى مهم و بيان
نقاط خالی پژوهش
صفحه 57:
* نشان دهید که به ادبیات پژوهش تسلط دارید
* نشان دادن جامعیت و گستره کار
* نشان دادن مهمترین و تخصصی ترین و مرتبط ترین نظریه
ها و پژوهشها
* تنها به استناد کردن و نقل قول کردن اکتفا نکنید
* آنچه را مطرح کنید که واقعا از آنها در راستای پژوهش خود
استفاده کرده اید
* به انسجام این بخش و ارتباط آن با مسئله پژوهش» سئوالها و
فرضیه هاء و نیز یافته های مورد انتظار بیندیشید
6
صفحه 58:
تمرین
* يك مقدمه براي پیشینه پژوهش بنویسید
صفحه 59:
نمونه
* با گسترش وب و بویژه توسعه موتورهاي کاوش» دسترسي
كاربران به اطلاعات افزايش جشمكيري يافته است. در اين
زمينه» هرجند كه كاربران تلاش مي كنند با استفاده از
انواع قابليتهاي موتورهاي كاوش به جستجو و بازيابي
اطلاعات مورد نیاز خود بپردازند اماء در درجه نخست اين
وظیفه طراحان موتورهاي کاوش است که از پیش راههاي
مناسب کمك به کاربران را براي جستجوي کارآمد در نظر
گرفته و پیاده سازيي کنند.
صفحه 60:
* با توجه به اهمیت چنین امري» حوزه پژوهش در زمینه
موتورهاي کاوش در دهه اخیر بسیار پویا شده و ادبیات آن
بسیار غني است. در Gye حال» فضاهاي خالي پژوهش
همچنان در برخي زمینه از جمله چگونگي بسط جستجو با
استفاده از کلیدواژه هاي پيشنهادي موتورهاي کاوش وجود
دارد. در اين بخش از پژوش, به مرور برخي تحقیقات
عمده و يافته هاي آنها مي پردازیم.
صفحه 61:
نمونه دیگر
* پیشینه تحقیق در حوزه مرور وب
* چند دهه گذشته» تلاش های گسترده ای برای به کار گیری
نظام های فرامتن در اطلاع جویی صورت گرفته است. در
حال حاضر اطلاع جویی در وب تا حد زیادی تکیه بر
پیوندها دارد و فراپیوندها در نگاه کلی ممکن است نقشی
شبیه واژگان در جستجو داشته باشد اما برخلاف
راهبردهای جستجو» رفتار پیوند گزینی چندان مورد تفحص
و مطالعه قرار نگرفته است.
صفحه 62:
* مطالعه در مورد اين که چگونه افراد در وب مرور می
کنند مهم است» زیرا در درجه نخست» طراحی و اجرای
سیستمی که مرور را پشتیبانی کند» می باید بر, اساس
توانایی ها و گرایشات افراد انجام گیرد و نتیجه آن می تواند
به طراحی رابط های کاربر. مرور وب کمک AS US
عملکرد بهتر مرور در وب را منجر می شود. در حالی که
بررسی های کیفی و کمی در- مورد رفتار. مرور. سودمندی
هایی را در پی دارد» تحقیقات اندکی در رابطه با مدل
سازی و تحلیل فرآیند مرور. انجام گرفته است (لوسی»
COOP اسمیت و همکاران» 199*0).
صفحه 63:
برخي واژه ها وعبارتهاي لازم در مرور نوشتار و
پیشینه پژوهش
واژه های آغاز بحث: از جهمترين مسائلى كه ...در آغاز
قرن بيست و یکم.... با گسترش وبب..
واژه های ارتباطی, اتصالی, پیگیری و تداوم بحث: بنابر
ين, ....به همین دلیل, بررسی عوامل موش بر.... ضروری
به نظر می رسدبدیهی است که...همان گونه که. کر
همین راستا, ۳ أنجا كه....بدين جهت 0 به اين کاس
اين وجود, پیش از آن که اره...بر
0 که ot Ee feces اساس.
صفحه 64:
* واژه های مقایسه ای (برقراری تشابه):
.نظير اسميت (©©06), لنكستر (9006) اعتقاد درد
در همين ررياستا, اسميت (©©19) دست به آزمون ....زد
5
* مانند اسمیت (©©06), لنكستر (©0000) نيز...
تشابه زيادى ميان ديدكاههاى صاحب نظرانى جون .
و foe 3 at 3
...0 پژوهشهای اسیت (1966) و
Fy (6066) oad یکسانی را در ارزیابی ...
نشان می دهد
* بر پایه همین رویکرد و نظریه, ..
صفحه 65:
واژه های مقایسه ای (برقراری تضاد): در مقایسه با
اسميت (0666),
بر خلاف اسمیت )4990( لنكستر ( 000) به
عوامل ی اشاره د ارد
* در مقابل, ....
* على ريغم آن كه...
از سوی دیگر... از دیدگاه دیگر, ... اما از
جهتی,.... با این حال,
واژه های تشکیک: ید این ستال را مطرح كه ...
جای تعجب آن که یسشی که به ذهن می
که... ay ty ce oem eee
صفحه 66:
واژه های نتیجه گیری:
در نتیجه ....
در مجموع» ....
در پایان ....
حاصل کلام آن که ...
مى توان نتيجه كرفت که....
كوتاه سخن آن كه ....
صفحه 67:
روش تحقیق: چگونگی و مراحل انجام تحقیق
به صورت نظام مند بیان شود:
* نوع تحقیق (کاربردی» بنیادی» توسعه ای)
* جامعه مورد بررسی (ویژگیهاه نمونه ...)
* روش مورد استفاده (تاریخی» کتابخانه ای» تحلیل
محتوا» توصیفی-پیمایشی» تجربی» میدانی» علی-
مقایسه ای - تركيبي)
٠ مدل مفهومي پژوهش
* محدودیتهای پژوهش (با مشکلات اشتباه نشود)
صفحه 68:
٠ ابزار گر دآور ف ی اطلاعات (پر سشنامه» مصاحبه مشاهده»
سياهة وارمس ...))
* روايي ابزار
* پايايي ابزار
صفحه 69:
تدوین مدل مفهومي
* چرا مدل مفهرمي؟
* بصري کردن عناصر دخیل در پژوهش و نشان دادن
ارتباط آنها با هم
صفحه 70:
(1999 ,11) مدل فرایندی توسعه یافته (3) الگوی معنابخشی در موقعیت اطلاع جویی خاص
صفحه 71:
(Dervin, 1972) das redline
سوالات پاسخ داده شده
ايده هاى ساختار يافته
ل 50
صفحه 72:
aes
1
علاقه مند ب موضوع ببست مدرئی
بسط جستجوی دوباره
موتو كاوش عبار وو
کلیدواژه های را
كارير عبارت زیر را نتخاب می کند
‘Postmodernism
definition
el ae
پراسانس يسامد استفادة.
زیه بندى و نيان
صفحه 73:
تحلیل داده ها و ارائه یافته ها (نتایج)
بخش مهم هر کار پژوهشی
استفاده از جدول و يا نمودار برای ارائه داده ها
تحلیل داده ها (آمار (cs
تحلیل همراه با توصیف و برداشت
نتیجه گیری از یافته ها
توع و سطح تحلیل ها
صفحه 74:
بحث و نتیجه گیری نهایی
ارائه نتایج عمده
- در راستاي هدفهاي پژوهش
بحث و تفسیر نتایج
- تولید دانش نو
* مقایسه نتایج با نتایج ساير پژوهشهای مشابه
7 نشان دادن تفاوتها
- نشان دادن دانش نو
صفحه 75:
نکته ها
۰ تنها ارائه نتایج یا خلاصه آنها کافی نیست
* دوباره به مسئله پژوهش. هدفهاء سئوالها و یا فرضیه ها به شکل
كوتاه اشاراه كنيد
* از متون و نظریه ها نیز به موقع استفاده كنيد و آنها را با كار
خود پیوند زنید
٠ سهم خود را در تولید دانش نو بیان کنید
* در نهایت» به محدودیتهای کار خود بازهم اشاره کنید
صفحه 76:
برجسته کردن نتایج اصلی
- بیان ويژگي منحصر بفرد یافته ها
- تاکید بر ارزش یافته ها از نظر پر کردن خلاء تحقیق و از نظر
تولید دانش نو
صفحه 77:
پیشنهاد برای پژوهشهای آینده
- اشاره به نقاط خالی (شکاف یا خلاء پژوهشی)
- ارائه هر پیشنهاد به شکل توجيهي
- ارائه پيشنهادها به شکل معقول و با توجه به امکان سنجي آنها
صفحه 78:
* با وجود توسعه چشمگیر پايگاههاي اطلاعاتي در دو دهه
گذشته» فعاليتهاي پژوهشي در زمینه جنبه هاي گوناگون
محیط رابط کاربر» بویژه بررسي تاثیر عوامل مختلف بر
این محیط از رشد قابل ملاحظه برخوردار نبوده است.
* پيشنهاد میشود در پژوهشهای آینده تأثیر عوامل فرهنگی»
اجتماعی» زبانی» شناختی و جسمی کاربران نیز در میزان
درک آنان از محیط رابط مورد بررسی قرار گیرد زیرا
همانطور که نیلسن (19672) در مولفه قابلیت انعطاف و
کارایی بیان کرده است این عوامل در میزان استفادهپذیری
و کارایی محیط رابط تأثیرب بسیاری دارد.
صفحه 79:
مرور متن اولیه و اصلاح آن (تهیه نسخه دوم)
كنار كذاردن مقاله براي يك مدت مشخص (يك روزء يك
هفته ...)
تهيه يك نسخه جابي از متن اوليه
بلند خواندن مقاله و توجه به رواني متن
حذف واژه ها» جمله ها و یا پاراگراهاي غيرضروري
توجه به هدف» چارچوب و گستره مقاله
توجه به يکدستي و انسجام متن و استنادهاي درون متتي
صفحه 80:
تصحیح و بازنگري اولین دست نوشته
* - آیا تمام قسمت هاي مقاله بدرستي توصیف شده اند؟
- آیا به تغييراتي كلي و اساسي نیاز است؟
- آیا سیر و آهنگ مقاله یا نوشته» منطقي است؟
- آيا نحوة بيان» رسا و كافي است؟
آيا تمام متن نوشته شده لازم است حفظ شود؟
صفحه 81:
تصحیح و بازنگري اولین دست نوشته
(ادامه)
° آیا نمي توان هیچ يك از شکلها و یا جداول را حذف و
یا درهم ادغام نمود ؟
* - آیا قدسمت هاي متن در جاي صحیح و درست خود
قرار گرفته اند ؟
* - آیا توالي پاراگرافها صحیح است ؟
* - آیا تعداد عنوان ها و قسمت هاي کوچکتر آنها كافي
است ؟
صفحه 82:
رویکرد و سبک نگارش مقاله
* فعلها را درست به کار ببرید
چکیده و خلاصه مقاله: زمان گذشته
مقدمه: زمان حال
مرور پیشینه: زمان گذشته و یا گذشته نقلی
روش شناسی پژوهش: miu
تحلیل داده ها: زمان گذشته و حال
نتیجه گیری و بحث: زبان گذشته و حال
واقعیتها و تعمیم دادن: زمان حال
صفحه 83:
تمرین
* یک عنوان برای مقاله فرضی خود بنوپسید
وه
صفحه 84:
تمرين
* يك جكيده براي مقاله فرضي خود بنويسيد
oe
صفحه 85:
منابع و Sal
۶ استفاده از یک شیوه نامه استنادی: Otic wart OR Gipte
wont
- اسم كوجك و فاميل تمام نویسندگان.
- سال انتشار مقاله.
- عنوان كامل مقاله (كاهي اوقات لازم نيست ).
- عنوان مخفف نشدة مجله » همچنین عنوان مخفف شده آن (اين عنوان
عموماً در داخل مجله ذکرشده است) همچنین شمارة سري مجله در
صورت وجود.
- شماره جلد مجله (گاهي بصورت شمارة نشر یا شمارة انتشار ذکر
ميشود)
- شمارة صفحات مورد استفاده بصورت ذکر اولین و آخرین صفحه.
بعضي مجلات در قسمت منابعتنها به ذکر شمارة صفحة اوّل مقاله
مورد استفاده اکتفاً نموده و از شما ميخواهند که به این صورتعمل
صفحه 86:
نمونه ها
مقاله مجله:
اخوتی؛ مریم (906). مفهوم ربط در نظام های بازیابی
اطلاعات :مروری بر نظریه ها و ادبیات موجود.
CPPS (NC «uli Ub!
کتاب:
«SI 5,1 استفان (1970). راهنمای تحقیق و ارزشیابی در
روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمه علی دلاور. تهران:
ارسباران,
صفحه 87:
پایان نامه:
رمضاني درح. عباسعلي (1906). معيارهاي قضاوت ربط
مدارک الكترونيكي از. دیدگاه دانشجویان تحصیلات تكميلي
دانشگاه فردوسي و مقایسه آن با الگوريتمهاي رتبهبندي
موتورهاي کاوش. پایاننامه کارشناسی» ارشد دانشکده علوم
تربیتی و روانشناسی» دانشگاه فردوسی مشهد.
صفحه 88:
مقاله اينترنتي:
Uoict IePorwaivs Gypsies Comittee. (COO9). IIGC
Cirnnter O/O9 (revised): Ou icvitcivg Por expressive
DP interest to establish a ce Digital Curciod Ceruire Por
support oP the corctiva ord له دا حور
preserveticd oP digital data ced publimaives. Retrieved
Oevewber IS, COOS Brow:
9-9 / وس حول جوا دح سس ito:
صلك .واد جومت 00
صفحه 89:
پیوستها
نمونه اي از پرسشنامه
نمونه اي از سياهه وارسي
نمونه اي از آزمایشات
صفحه 90:
مجلات
آشنایی با اصول مکاتبه و ارتباط علمی
شناخت انوا اع مجلات
شناخت پیشینه آنها (محورهاء گرایشها؛ محدودیتها؛ فرمت»
فرایند داوری» مدت زمان داوری» ملاحظات دیگر)
شناخت سردبیران
شناخت داوران
صفحه 91:
ارزیابی و داوری مقاله
آگاهي از معیارها و فرایند داوري:
- براي ارزيابي کار خود
- براي داوري کار دیگران
چرا ارزیابی؟
چه کسانی ارزیابی می کنند؟
وجود انواع سياهه های وارسی برای ارزیابی و داوری
تنوع سياهه ها و معیارها بر اساس نوع مقاله
صفحه 92:
معيارهاي ارزيابي نوشته هاي پژوهشي
- آیا عنوان مقاله جلب توجه مي FAS (نو و خلاقانه است؟)
© - آیا عنوان مقاله دقیق و رسا است؟ (محتوا را به خوبي نشان
مي دهد؟)
© - آيا مقاله جكيده مناسب و كويا دارد؟ (اصول جكيده نويسي
رعایت شده و چکیده محتوا را به خويي نشان مي دهد؟)
“6 آیا جامعه پژوهش و روشهاي مورد استفاده بخوبي شرح داده
شده است؟
6 آیا ابزار گردآوری اطلاعات بدرستي طراحي شده است؟
صفحه 93:
© - آیا نتایج معتبر هستند ؟
ج آیا نتایج بدرستي بیان و توصیف شدهاند؟
0 آیا قسمتهايي از مقاله احتیاج به حذف و کوتاه شدن و یا
اضافه كردن مطالب و طولانيتن شدن ندارند؟
OG آیا اطلاعات بیان شده» حقایق و ادعاهايي را که در مورد
بررسیها اظهار. شده تائید مينمایند؟
0 آیا نتایج در پژوهشهای قبلی بحث نشده است ؟
صفحه 94:
0 - آيا مقاله به قدر كافي از منابع معتبر استفاده نموده و نام
آنها را ذکر کرده است ؟
- آیا اشکال » جداول و تصويرهايي که وجود دارند
ضروري هستند ؟
- آیا مقاله را از وضعیتی که دارد ميتوان بهتر نمود ؟
<6- آیا مقاله دانش نویی را ارائه می کند؟
IG در مجموع. آیا مخاطبان مورد نظرء از خواندن مقاله
رضایت خواهند داشت؟
صفحه 95:
تحلیل یک مقاله نمونه
۶ بهترین شیوه براي تقویت ما در نوشتن عبارت
است از مطالعه و تحلیل چند مقاله
پي بردن به ساختار و اجزاي آن
©. بي بردن به شيوه هاي نظم بخشيدن به ساختار
9 پي بردن به سبک نگارش
پي بردن به انسجام متن
©. پي بردن به رویکرد مباحث (مباني نظري, بيشينه
پژوهش, مدل مفهومي...)
۲2 بي بريدن به چگونگي استدلال» استنتاج و پایان دادن به
صفحه 96:
از خودتان و دیگران بپرسید :
- آیا مقاله توانسته است آنچه در ذهن داشتید نشان دهد»
- آیا مقاله توانسته است تصویر درست و نسبتا کاملی از
موضوع را ارائه دهد؟
- آیا مسثله اصلی بوضوح نشان داده شده است؟
- آیا هدف مقاله در ابتدای آن منعکس شده است؟
- آیا مقاله به هدف مطرح شده دست يافته است؟
۶ آیا ساختار مقاله منطقی و در بر دارنده همه اجزاء مورد
نظر می باشد؟
- آیا عنوانهای فرعی بدرستی انتخاب شده اند؟
صفحه 97:
- آیا ساختار و متن مقاله از انسجام لازم و وحدت رویه و
سبک برخوردار است؟
- آیا مرور پیشینه بدرستی انجام گرفته است؟
- آیا متن مقاله از پیشرفت منطقی برخوردار است؟
- آیا جمله های آغازین میانی» و پایانی بدرستي تدوین
شده است؟
- آیا استنادها و نقل قول ها بجا و روشمند ارائه شده اند؟
- آیا چکیده مقاله بازگو کننده محتوای آن می باشد؟
- آیا کلیدواژه ها بدرستی انتخاب شده اند؟
صفحه 98:
نکته پایانی
متفکرانه و هدفمند بخوانید» بخوانید» بخوانید
تحلیلی و انتقادي بیندیشیده بينديشيدء بينديشيد
به شیوه اي خلاقانه بنویسید» بنویسید» بنویسید
صفحه 99:
mf 2. ۰
بهروز و پاینده باشید