صفحه 1:
صفحه 2:
نام درس : شیوه های اصلاح و تغییر رفتار
نام کتاب : روش های اصلاح و تغییر رفتار
کودکان
مولف : علی مصطفایی », حسن امین پور
شماره فصل : 5 (ایجاد رفتارهای تازه)
دانشجو : فائزه شبانیان
صفحه 3:
صفحه 4:
شکل دهی
* روش شکل دهی . یکی از روش های ایجاد رفتارهای تازه می باشد.
* زمانی که رفتار مورد نظر در حال حاضر به هیچ وجه رخ نمی دهد , از روش
شکل دهی استفاده هی گردد.
* روش شکل دادن که به روش نقریب های منوالی نیز مرسوم است ,
اكرات كم بت یی وتان ley ats UII سای تقو كن كلذ
* از روش شکل دادن , برای نمایش های سیرک و آموزش خواندن. نوشتن
وسخن گفتن در مدارس کودکان عقب مانده استفاده می شود.
صفحه 5:
نکلت. قلبل توجم دراستفادم 5 دوش. Jae
دادن
لا مهمترين كار. درست تقسیم کردن یک رفتار به اج
تشکیل دهنده آن است. زیرا پشت سر هم شکل ۱
به صحیح بودن اجزای آن رفتار وابستگی کامل دار
لا در روش شکل دادن به هر مرحله ای که رسیدیم مرحله قبلی را تقویت نمی
كنيم, زیرا با شکل گرفتن مرحله ای معین, بايد مراحل قبلى از بين بروند.
0 در هر مرحله نباید بیش از حد توقف کنیم.
لا همه رفتار ها را نمیتوان به همه موجودات یاد داد و باید ژنتیکی موجود زنده را
در نظر گرفت.
صفحه 6:
تقویت تفکیکی, تغییر دهنده رفتار پیچیده به تقویت اجزایی از رفتار
که مفید نشخیص می دهد می پردازد و اجزای نامربوط را با تقویت نکردن, به
خاموشی می سپارد.
٠ مثال و مس
و تقویت نکردرمسصدلح ۱
صفحه 7:
می توان یادگیری
هر بخش از یک
مهارت بيجيده را
A ge 2
روش های تقسیم یک مهارت پیچیده به
اجزای vl
صفحه 8:
دوش زنجیر كردن
* در این روش, تعدادی رفتار های جداگانه و حتی گاهی بدون ارتباط به هم را با
تقویت به هم پیوند داده می شوند تا یک رفتار پیچیده تر به دست آيد.
* مثال : دویدن, با پا به توپ زدن, در جهت گل نگاه کردن و توب را با پا زدن
اگر با توالی درستی به هم زنجیر شوند, می توانند منجر به رفتار پیچیده گل
زدن در فوتبال شوز ۲ 5
صفحه 9:
دو تفلوت قلابل توجه بين وش زنجیر کردن و
شکل دادن
1( در روش شکل دادن اجزای تشکیل دهنده یک رفتار را تقویت میکنیم تا به
رفتار نهایی برسیم, اما در زنجیر کردن. هر جز خود یک رفتارکامل و مستقل
است که گاهی اصولا ربطی به هم ندارند و اين رفتارها تک تک در خزانه
رفتاری شخص موجود هستند.
2) در شکل دادن به هر مرحله که میرسیم, مرحله قبلی را تقویت نمیکنیم, در
حالی که در زنجیر کردن بیشتر اوقات فقط رفتار نهایی تقویت میشود و بقیه
رای سكل ی مه es
شوند.
صفحه 10:
استفلدم لز توضیحلت شفلهی و
استفاده از تقویت کننده های مختلف
* استفاده از تقویت کننده هایی نظیر تشویق و تایید عملی تر است؛ اما به تدریج
یادگیرنده مهارت کسب میکند باید از تعداد تقویت کننده ها کاسته شود تا اينکه
فرد بدون نیاز به آن ها رفتار نهایی را مستقلا تکمیل نماید و با تقویت کننده
نهایی تقویت شود.
صفحه 11:
دوش سرنخ دادن
* در روش سرنخ دادن شخص رفتارمورد نظر را
بلداست اما رما باهگان ماس ان انس
ان ای ایس سا كا سر 12م
دهند كه زمان يا مكان درست را مشخص نماید.
ضرب المثل, هر سخن جايى و هر نكته
مکانی دارد, بیانگر روش سرنخ دادن می باشد.
* در روش سرنخ دادن, هميشه رفتار درست را
علامت می دهند تا رفتار نامطلوب انجام نشود,
مانند پیشگیری در بهداشت که بر درمان ارجحیت
دارد.
صفحه 12:
چم کسانی می تولنند gol Cig ol استفلدم ببرند؟
1 کودگانی که نبازمند کمک در باد کبری می باشند.
2 کودکانی که میخواهند مهارت های جدید را بیاموزند.
3) کودکانی که نیازبه یادآوری دارند( مانند یادداشت کردن
کارها در گوشی تلفن همراه و ایجاد زنگ هشدار برای زمان,!
* سرنخ دادن نیازمند برنامه ریزی حساب شده می باشد و کاری اتفاقی و بی
برنامه نیست.
صفحه 13:
دوش «sla مناسب. سونخ دادن
راهنمایی های لفظی : استفاده از راهنمایی های لعطی و
روشن به جای به کار بردن اصطلاحات کلی و مبهم مثل مودب
بودن. مهربان بودن و... که برای کودک مفهوم روشن و دقیقی
ندارد.
نقش بازی کردن : گاهی اوقات بازی کردن نقش به
خصوصی در مورد بچه ها می تواند حالت سرنخ دادن داشته
باشد؛ مانند : نقش بازی کردن و یاد دادن «نه» گفتن به کودک.
سرنخ برای سرنخ : گاهی سرنخ ها خود به خود به صورت
زتجیره ای می آنند که در این مورد , یک سرنخ تشانه آمدن
سرنخ دیگر است, مانند صدای تير در مسابقات دو.
سرنخ در فاصله های طولانی : گاهی ضروری است که
سرنخ ها به صورت تدریجی و در فاصله های زمانی مشخص و
7 نسبتا طولانی داده شوند؛ مثل پاسخ دادن به سوالات جنسی
صفحه 14:
سرنخ باید برای شخص خوشایند باشد و استفاده obj از سرنخ ها خوشایند
سرنخ دادن باید به صورت آرام و ملایم باشد و سرنخ غیر مستقیم به سرنخ
مستقیم ارجحیت دارد.
سرنخ ها باید برای شخص واضح و روشن باشد.
سرنخ ها 2
اتوماتیک
اصورت
صفحه 15:
سرنخ دلدن را میتوان با دیگر اصول پلدگیری,
٠ ترکیب سرنخ دادن و تقویت کردن : وقتی کودکی پس از دادن سرنخ
رفتارمورد نظر را نشان داد حتما باید رفتار او تقویت شود در غیر این صورت
خاموشی رغفتار ممکن است از بين برود.
* ترکیب سرنخ دادن و سرمشق : سرنخی که به وسیله ی فرد مهم و مورد
تحسین بچه ها داده می شود موثرتر از سرنخ والدین است.
* سرنخ ها را باید به تدریج کم كرد : با بيشرفت يادكيرى, بايد به تدريج
سرنخ ها را کم به بالاخره آن ها را حذف کرد؛ به گونه ای که فرد بتواند به خود
سرنخ دهد.
صفحه 16:
دوش سومشق. دهی
* نظریه یادگیزی اجتماعی یس از آزمایش های بندروا در مورد
یادگیری پرخاشگری از روی مشاهده فرد پرخاشگر توسعه
پیدا کرد و به عنوان یک روش تغییر رفتار به کار گرفته شد.
* طبق نظریه یادگیری اجتماعی, که بخش قابل توجهی از
رفتارهای ما از طریق تقلید و سرمشق گرفتن آموخته
می شود.
* به یادگیری از طریق سرمشق, یادگیری مشاهده ای و به
تقوبت و تنبیه آن تقویت و تنبیه جانشینی گفته می شود.
صفحه 17:
افرادی که می تولن آن ها را سرمشق. قرلر دلد
والدین 2 | وابستگی کودک به والدین هم از جهت حمایت
خواهر و
برادر عاطفی و امنیت روحی می باشد.
بهترین سرمشق برای شخص که با مشكلى روب
افراد خاص | شده, کسی است که ب
همان مشکل روبه رو شده و آن را حل کرده
باشد.
معلم معلم با در اختیار داشتن تقویت کننده های ات
را ی نب PR
صورت
دوستان الگودرمی آید.
تقویت کننده های ارائه شده توسط این افراد |
به صورت
صفحه 18:
0 2د aS) فد خسعصلی که تاره بل ها
Lisl] شدهتقویت کنندم لیی در لختیلر داشته باشد
میتولند به عنولن الكو
45 خوبی قرلر گیرد.
گاهی میتوان افراد موجود در محیط اصراف شٌ
عنوان الگو برای بچه ها مورد استفاده قرار دارد.
کودکان و نوجوانان غالبا چهره های معروف و نظ
را سرمشی فرار داد
شخصیت های افسانه ای نیز می توانند سره
افسانه ای برای آموزش به افراد باشند.
صفحه 19:
* در کدام روش, تغییردهنده رفتار اجزای مفید را تقویت و اجزای نامربوط را با
تقویت نکردن به خاموشی می سپادا؟ _ ريم
1 شکل دادن
2) تقریب های متوالی
3) تقویت تفکیکی
(
تنبیه
ده
و
ح
227
Aq
a7
a7
22
جح
جح
ركد
صفحه 20:
گزینه «3»> صحیح است.
صفحه 21:
N
4 انفرادی
2 ارم = 5 i
به یادگیری از طریق سرمشق چه می گویند؟ *
1) مشاهده اى جح
۱ تس
مثبت 2
3 منفی 2 و
( جك
جح
صفحه 22:
كزينه «1» صحیح لاست..
صفحه 23: