سایرتحقیق و پژوهش

شیوه ارائه مطالب (ارائه شفاهی)

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم |

صفحه 2:
شیوه ارائه مطالب فصل چهارم: ارائه شفاهی

صفحه 3:
‎٩‏ نوعی انتقال اطلاعات است که رسانه اصلی آن.کلام یا گفتار است ‎٩‏ نیاز به نوعی "انشاء‌مطلب"دارد. ‎٩‏ ارائه شفاهی در معنای عام به انشای خطابی نیز موسوم است. ‏برخی ازپژوهشگران زبان را دنباله ومتمم تکامل فکر در انسان میدانند ‎٩‏ زبان اساسا"ذاتی یا فطری انسان است.

صفحه 4:
9 حضوری است ‎٩‏ قابل استناد نیست ‏© به خاطر محدوديت زمانى به اندازه ارائه کتبی مشروح نیست وممكن است در معرض خطر ناقص بودن باشد. ‏© كنترل كيفى-كمى آن دشوار است ومهارت خاصى لازم دارد. ‏© تعداد مخاطبين معمولا كمتر از تعداد مخاطبين ارائه كتبى است. ‏© امكان تبادل نظر بين ارائه كننده ومخاطب وجود دارد ‏9 از نظر مجموعه امکانات از ارائه کتبی غنی تر است

صفحه 5:

صفحه 6:
انواع ارائه شفاهی © سخنرانی عمومی ۱ علمى-فنى ۶ سخنرانی ۶ قرائت نثر وشعر.

صفحه 7:
در اين نوع ارائه شفاهی »معمولا از امکانلت شنیداری و دیداری استفاده نمی شود. به طور انفرادی صورت میگیرد. مدتش معمولا حدود نیم ساعت وگاه بیشتر است. ارائه کننده باید آیین سخنوری را بشناسدوبا فن خطلبه آشنا باشد. شخصیت سخنران وحرکات ورفتارش حین سخنرانی در موفقیت یا عدم موفقیت سخنرانی تثیر زیاد دارد. مناسبتهایش گوناگون است و محتوایش نیز طبعا تابع منلسبت آن است. وضع روحی-عاطفی »احساسی در اين ارائه عامل مهمی است. شرایط زملنی سمکانی نیز میتواند عامل مهمی باشد.

صفحه 8:
خصوصیات کلی تدریس(ارائه تعلیمی) 9 معمولا از امکانات شنیداری ودیداری ساده استفاده میشود. © هدف اصلی اش» آموزش است. ‎٩‏ ارائه کننده باید شیوه تدریس را بداند. ‏© بر اساس یک طرح درس مشخص انجام میشود که قبلا باید آماده شده باشد. ‎٩‏ معمولا مخاطبین چندان اطلاعاتی از موضوع ندارند. ‏© مخاطبین موظف به رعایت آداب خاص هستند. ‎٩‏ مخاطبین ملزم به دریافت هستند. ‏© حتما بايد با كنترل كمى وكيفى دقبق انجام شود.

صفحه 9:
خاص محافل علمی-فنی است. معمولا در کنفرانس»سمینار»سمپوزیوم و ...انجام میشود. موضوع آن غالبا تخصصی است. مدتش بین 00)تا(0قیقه است. معمولا به طور انفرادی انجام می شود.هر چند گاه ممکن است موضوعی را بیش از یک نفر وبر اساس یک طرح ارائه چند نفرهءارائه نمایند. استفاده بجا و درست از امکانات سمعی - بصری در موفقیت آن بسیار تاثیر ‎ays‏ هر چند نیازی نیست که سخنران؛آبین سخنوری بداندهاما هر چه سخنرانی با آداب سخنرانی بیشتر آشنا باشد؛‌موفق تر است. حضور در جلسه ارائه آداب خاص دارد.

صفحه 10:
میزان دریافت مخاطب در انواح ارائه 3. ura ‏منحنی )مربوط است به سخترانی عمومی» ممربوط به ارائته تصویر‎ ‏است ومنحنی 9 مربوط است به ارائه کلامی-تصویری.‎

صفحه 11:
امکانات ارائه شفاهی ارائه شفاهی از نظر امکانات غنی تر از ارائه کتبی است.اين امکانات را ميتوان به چهار دسته تقسیم کرد: ‎٩‏ امکانات مربوط به ارائه کننده ‏# امکانات مربوط به مخاطب ‏۶ امکانات ناشی از ماهیت ارائه شفاهی ‎٩‏ امکانات محیطی

صفحه 12:
امکانات ناشی از ماهیت ارائه شفاهی ی #سبک بیان وصدا حضور فیزیکی رویاروی #نگاه #زبان بدن(به ویژه حرکت دستها وسر) تغییرات سریع واصلاحات گفتار ها وحرکتهای موردی

صفحه 13:
#وضع مکانی»ءزمانی واجتماعی ارائه 9امکانات دیداری - شنیداری

صفحه 14:
#تخته سياه(يا سفيد) #چارت #پوستر #ابزارهای نمایشی (درانواع گوناگون ) #دستگاههای تقویت وپخش صدا

صفحه 15:
منظور از امکانات دیداری - شنیداری © جلب توجه دقیق مخاطبین به یک موضوع مشخص ‎٩‏ افزایش تالیر محتوای مطلبی که ارائه می شود تشدید علاقه مخاطبین به موضوع @ نمایش مفاهیم با ایده هایی که شرح آنها با کلام زمانگیر یا دشوار است. * تاثير گذاشتن روی مخاطب از طریق ارائه تعداد زیادی جدول ونمودار * اجتناب از برقراری تماس پویا با مخاطبین © ارائه ايده هاى متعدد در يك مطلب واحد © ارائه ايده هاى ساده اى كه با كلام به آسانى قابل بيان هستند.

صفحه 16:
نوعی از ارائه شفاهی است که در محافل علمی-فنی بسیار رایج است. سخنرانی علمی-فنی زمانی موفق ودارای حداکثر تاثیر روی مخاطب است که به طرزی ساختمند انجام شود.

صفحه 17:
مطلب اصلی به صورت بخش بندی شده 2 تسلسل وتوالی منطقی بخش های مختلف بحث با رعایت زمان بندی ارائه باید حفظ شود. ‏ 9. نتیجه گیریهای مرحله ای از هر قسمت بحث انجام شود. به سوالات مربوط به هر مرهلاو بح پاسح دااه شود AD به سئوالات مخاطبین پاسخ مناسب داده شود. سئوالاتی در موضوع ارائه شده طرح ودر صورت امکان پاسخ مخاطبین دریافت شود. در صورت امکان »بخش بحث پایانی با مخاطبین برگزار شود. از مخاطبین به خصوص از سئوال کنندگان وشرکت کاب در بحث پایانی سپاس گذاری شود.

صفحه 18:
رعایت شنون فرهنگی وعرف محیط ‎hl ©‏ احترام به حاضرین ‏کسب اجازه از صاحبنظران وپپشکسوتان واساتید در موضوع ارائه ‏فكأ الأوم: استه ازلنه که خود را به اجمال ‎AK gigs‏ ‏9 گاه لازم است به منابع مطالعه شده اشاره شود. ‏6 طرح عنوان اصلی وعناوین داخلی مهمتر ‏& بیان حیطه وحدود موضوع ‏* بیان سوابق کارهای انجام شده در موضوع.به اختصار ‏* اشاره ای مختصر به امکانات ومشکلات احتمالی مطالعه پژوهش در موضوع

صفحه 19:
نمودان میزان توجه مخاطب در سخنرانی غیرساختمند

صفحه 20:
نمودار میزان توجه مخاطب در سخنرانی ساختمند

صفحه 21:
@ ظاهر آرانته ومتتاسب يا هرف جامعه تمرکز فکر»جمعیت خاطر گشاده رویی صبروحوصله قابلیت جلب توجه مخاطب تزاتایی اشراف بر فضای ازائد وکنترل جو ارائه. © ادب دركلام وادب دررفتار تاثیرنگاه نفوذ کلام حضورذهن خونسردی تسلط براعصاب ‎٩‏ حاضرجوابی ‏۶ توانایی برقراری ارتباط حضوری زنده وپویا

صفحه 22:
در اين نوع ارائه نيز عامل زمان (تاریخ)بسیار تاثیر دارد .اما گذشته از این عامل مسئله انتخاب زمان (ساعت )از حساسیت خاضی تربخوزذار است.

صفحه 23:
مکان سخنرانی علمی-فنی باید از نظر معماری وامکانات و تجهیزات به گونه ای باشد که هیچ مشکل ومانعی در انجام ارائه ایجاد نشود

صفحه 24:
آماده سازی سخنرانی علمی - فنی هر احل بگم فا پتجم ان مر احل آمایه‌سنازی ازانه کتبی تهیه طرح زمان بندی:این طرح بهتراست دریک دفتریادداشت تهیه شود. تهيه بر گهای شفاف تهيه امكانات شنيدارى ديدارى در صورتى كه تهيه آنها باخودارائه كننده باشد. ‎٩‏ پیش بینی مشکلات وموانع احتمالی که ممکن است دراثناء سخنرانی بروزکنند. ‎٩‏ تمرین سخ ‎

صفحه 25:
© برگهای شفاف حاوی تصاویرجالب وگویا نشان دهنده مطالب اصلی »ترجیحاً با چند رسم الخط وبه طوررنگی * برگهای شفاف حاوی متن اصلی سخنرانی (که گاه ممکن است برای توضیحات بیشترءلازم باشند»هرچند نمایش برگهای شفاف حاوی نوشته های زیاد»اصلا توصبه نمی شود).

صفحه 26:
پس از انجام تمام مقدمات و تامین ملزومات سخنرانی»بهتراست حداقل یک بار سخنرانی راتمرین کرد.دراین تمرین باید مدت زمان تعیین شده برای سخنرانی رادرنظرداشت وباتوجه به حجم مطلب وتعداد برگهای شفاف واسلایدهایی که باید نمایش داده شوند»ء‌وضمن استفاده از طرح زمان بندی سرعت مناسب ادای جملات و توضیحات وتاکیدات رابه دست آورد.

صفحه 27:
طرح زمانبدی سخنرانی علمی - فنی

صفحه 28:
ge ly oS UL) al pple yl Glare (Siig AS ‏کمترین اشتباه راء چه در گفتار وچه در رفتار مرت‎ ‏سخنرانی موثر و موفقی داشته باشد‎ ب شود تا

صفحه 29:
ارائه شفاهی از نوع مجاب کننده © تکیه کلام نداشته باشد. © مطلب راطبق طرح زمان بندی ارائه کند واز وقت به درستی استفاده نماید © ازحاشیه پردازی وزیاده گویی اجتناب کند. © حتی الامکان با چند سبک سخن بگوید. تاکیدات وتکرارهای بجا داشته باشد. * از مکث وسکوت بجا وبه اندازه به عنوان امکانی برای تأثیرگذاری بیشتر روی مخاطبین» به درستی استفاده کند. © از بکاربردن کلمات وعبارات ابهام انگیز اجتناب کند. 6 در هرلحظه سعی کند وضعیت مخاطبین» یعنی میزان کشش علاقه وحوصله آنهارا به شنیدن ودنبال کردن مطلب» درک کند.

صفحه 30:
ارائه شفاهی از نوع مجاب کننده از نگاه به عنوان امکانی جهت برقرارکردن ارتباط پویا با مخاطبین و تأثیرگذاری روی آنها به خوبی استفاده کند وعدالت در تقسیم نگاه بین مخاطبین داشته باشد از حرکات بدن» به ویژه دست. به طورمناسب وبه قدر کافی بهره بگیرد. ثابت و بی حرکت در يك مكان نايستد. حتی الامکان مخاطبین را درارانه مشارکت دهد. گاه گاه و به اقتضای موقع ومطلب. با رعایت جوانب عرفی و فرهنگی» کلام خود را تلطیف کند. از تفاخرء تکبر» خودنمایی وفضل فروشی پرهیز کند. متواضع باشد. ولی نه بطورتصنعی یااز روی ضعف.

صفحه 31:
ارائه شفاهی از نوع مجاب کننده © از امکانات دیداری - شنیداری بخوبی و به موقع استفاده کند @ در تمام مدت ارائه سعی کند با صداقت و صمیمیت به مخاطبین نشان دهد که برای آنها اهمیت قائل است . ‎٩‏ با اطمینان سخن بگوید و هرجا که تردید داشته باشد» تردیدش زا هیریخ اغلام کل ‏بیانی ساده وروان داشته باشد.با جملاتی حتی الامکان کوتاه» موثرودرعین حال بااحساس سخن بگوید

صفحه 32:
ارائه شفاهی از نوع مجاب کننده قبل از شروع سخن,باگردش آرام نگاه به همه سوی»لحظاتی به مخاطبین نظاره کند. اصل نایکنواختی صدا را رعایت کنده‌گاه ارام سخن بگوید وگاه باصدای رسا وبلند. صدای متناسب با موقعیت مکانی ارائه وتعداد حاضرین داشته باشد. صدای متناسب باموضوع داشته باشد. از آهنگ نواخت ولحن کلام متناسباً استفاده کند.

صفحه 33:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان