آموزشسایر

شیوه ارائه مطالب علمی و فنی 2

صفحه 1:
2 ار ساب ی وی ادام ضير ۰ ‏ود ردان‎ :E.mailh osstin ft un 5 ttp://hosseini.staffcms.um.ac.ir :Home page ا فص 2 3 لي 2 2 9 © 7 > هج 3 2 ل © 2 2

صفحه 2:
ِ ام ‎Lisle‏ و Ws AALS of?

صفحه 3:
تعرار واعر: وو )ام شت : سوه اراء يقالب على و مولت : ريق روما ‎"gl‏

صفحه 4:
geil ۰ اما يمان ترم do's ۰ ga ۰ 9 08

صفحه 5:
احراف یکی سل در این درس با مفهوم ارائه و عوامل موثر آن آشنا مي‌شويم. در بخش ارائه كنبي مراحل آماده‌سازي ارائه را خواهیم آموخت. ارائه‌هاي دانشگاهي و خيردانشگاهي و گونه‌هاي مختلف هریك» اجزاء آنها و موارد گاربردشان را مي‌آموزيم. در پایان در مورد ارائه شفاهي» خصوصیاث و انواع آن مطالبي خواهید آموخت.

صفحه 6:

صفحه 7:
تعريث لغوى ارام ‎d‏ ات مس ی نان داو واي دادع است ‏ود زان فاری صورت ار دزن و ار داع كار ى لوذه ‎ ‎

صفحه 8:
ریت اراد ار دک ‎ter‏ ارام موططوع بق امال المراعات درباره موطوع و از ‎LS Libis‏ 94 ارساط دارده

صفحه 9:
ws ‏َم‎ شون رل افلامات بكم اس ورا والده 4 ‎a afm vy!‏ مت ود ‎VF a Vial‏ ‎yo‏ داد تال لول اک منت ‎I‏ روود ‎ey‏ ‎ ‎

صفحه 10:
DOODODDDOOOG ‏کال‎ ‎(0۵۵00۹

صفحه 11:
9 ۰ . عناص رل دهنره 34 ‎She Je‏ 1- مپدامیا فرستنده مجهز په کانال ( یا مکانیسم فیلتراژ ) 2- مقصد یا گیرنده مجهز به گانال ely -3 4- رسانه انتفال 5- محيط انتقال 6- بارازيتها

صفحه 12:
۰ 1 دوعامل اصلی"ثر سیشتم ارائه انسان می باشد که 43 تعبیری ظریف ترین و پیچیده ترین " ماشین ۲ مخلوق . هه 2 محیط ارائه : طبیعت و جامعه انسانی است همراه با نمام 7 ویژگیها و چنبه های گوناگون آن .

صفحه 13:
کال 212122217700001 0۵۵0۵۹(

صفحه 14:
‎airs‏ متم امال ا ملامات ور اسان اراثه كننده و كانال ارائه كننده مخاطب و کانال مخاطب پیام ‏محیط ارائه ‎٠‏ عوامل با تاثهرات منفی روی ‎pole‏ بالا ‎ ‎

صفحه 15:
ري كال ديم اردشال ؟ گانال عبارنست از تمام خصوصیات شخصى و شخصيتى آنسان - یعنی مجموعه ای پسیار پیچیده از عناصر * شخصى - شخصيتى انسان كه در طیفی از اندیشه ای تا فیزیکی جای می گیرند . هه هه هن هه 0

صفحه 16:
dd ap * فرایند ارائه یک فرایند مرکب است . یحنی از تعدادی فرایند تشکیل شده است که هربیک از نگاهی دقيق می‌نواندد از فرایندهای دیگر تشکیل شوند . هه ۵۵ 0۵۵۵۵۵

صفحه 17:
إشاى . فرايند بيام انديشى . فرايند بيام سازى فرايند پیام پیرایی . فرایند پیام فرستی . فرایند پیام گیری . فرایند پیام کاوی ( تحلیل پیام ) . فرایند فهم (عقلی شهودی ) پا حس پیام

صفحه 18:
‎ight‏ ار ‏ارائه صرفا یک دانش با یک فن نیست بلکه ارائه هم دانش است هم فن و هم هنر است ‏. برای انجام ارائه مطلوب هم << دانش داری >> لازم است هم <<فن دانی > و هم << هنرمندی >> ‏هه" ‏لي - 2 72 2 _ > 2 هه ه - = ‎a‏ ‎a‏ ‏@ ‏© ‏> ‎ ‎

صفحه 19:
نوع رسانه نوع ارائه مثال خفتار شفاهي (كفتاري ) سخنراني عمومي نوشتار كتبي (نوشتار) نامه داستان ... تصوبر تصويري سينماي محض . نفاشي ... صوت ‎wr‏ مسج حرکت واشاره حركتي -اشاره‌اي ‏ پانتومیم .زب ن بدن ‎ate‏ 3 متن علمي -فني . سخنراني دو رسانه 2 ‎eyed‏ نمايشي نزيين اناق . لباس يوشيدن ...

صفحه 20:
۰۵ Sel Ay | ‏الول ادائ‎ وحی . الهام و اشراق ۰ روشن بینی ۰ رویای راستین . ذهن خوانی . هيينوتيزم

صفحه 21:
صلم ووم وال موم ‎dD‏ ارام

صفحه 22:
وال ومد ارام ارائه کننده مخاطب موضوع نوع اراثه انگیزه و هدف ارائه امکانات آماده سازی محتوای ارائه امکانات کمکی ارائه مدت ارائه زمان و تاريخ ارائه . مكان اراثه جغرافیای ارائه ‎lass!‏

صفحه 23:
57 عامل اصلى در سيستم ارائه است . همين عامل است كه 4 فرايند بيام اندیشی . پیام سازى ‎٠‏ جيام جيرايى و بيام فرسنى را انجام مى دهد . آنچه که نهایتا به مخاطب . ‏رسد حاصل عملكرد كانال ارائه کننده اسث‎ ioe

صفحه 24:
حوصات ككل کت آمادگی روحی ‎one‏ تسلط بر موضوع ارائه آشناپی با موضوعات همسایه پا موضوع ارائه انگیزه و هدف درست شناخت از وضع مخاطب مهارت پکارگیری صحیح رسانه ارائه مهارت انجام درست 4 فرایند پیام اندیشی . پیام سازی . پیام پیرایی و پیام كرسي اهميت قائل شدن براى مخاطب صادق و امين بودن در اراثه دقيق بودن شناخت از محیط طبیعی و اجتماعی ارائه 1 2 3 4 5 6 7 0۵۵0۵۵ ۵۵ BEB ic &

صفحه 25:
ود ای مات از ومع الب ۰ سن * ميزان دانسته ها * باورهای فرهنگی * وضع اجتماعی و سپاسی * جنسيت * خواسته های مخاطب از ارائه * علاقه ها

صفحه 26:
2 ۳ مه ۵ ‎HCI)‏ ‏.69 ‏شناخت از مخاطب وقتی که هدف اصلی ارائه مجاب گردن مخاطب است وپا پا هدف آموزش انجام می شود نقش بسیار اساسی در کنترل کمی و کیفی دارد . > a 2 2 2 > 2 © - ‏ه‎ ‎4 ‎2 ‎a ‎a ‎@ ‎© ‎>

صفحه 27:
چم اک ‎Gt od ut‏ ؟ کاهش هزینه Cd 9 ‏بر‎ ‏هع هد‎ ‏بهبود كيفيت‎ * * كاهش زمان اجرا پروژه lS ‏افزايش‎ * * بازار فروش * زمينه رقابت +« صرفه اقتصادی و مانند اینها

صفحه 28:
¢ ‏پام‎ 6 Lig Ae ‏ان‎ ewes PMP Sb ‏اوی و رل‎

صفحه 29:
٠9 ‏و مث ءا حب ادام‎ ۵ ‏مخاطب ارائه در مقایسه پا وضع ارائه کننده ذسبت به موضوع‎ : ‏ارائه می تواند در یکی از سه وضعیت زیر باشد‎ هه" لي - 2 72 2 _ > 2 هه ه - = ‎a‏ ‎a‏ ‏@ ‏© ‏>

صفحه 30:
حوسات ی صق الب 2 * آمددگی ~ - چسمی شتن حداقل دانش اولیه لازم ی ‎cos‏ موی مر کی موی رصع * اهمیت فائل شدن برای اراثه * داشتن دفت - صبر - ودر عین حال شوق در پیام گیری. پیام کاوی. و درک یا حس پیام * داشتن شناخت از ارائه کننده * داشتن انگیزه و هدف درست * نداشتن تعصب بيجا 7 ‏ه‎ ‏ها‎ ‎2 ‎2 ‏ها‎ ‎2 ‎۰ ‎Le ‏ها‎ ‎a ‎le ‎4 ‎le ‎© ‎2 ‎2

صفحه 31:
؟ اولویت * سودمندی برای چامعه * عنوان مشخص و روشن * ارائه آن در یک محیط اجتماعی مشخص امکانپذ پر باشد * حیطه و حدود معلوم و در صورت لزوم به خوبی قابل تعریف * قابل احاطه و پرداختن توسط ارائه کننده باشد * مورد علاقه ارائه کننده باشد * امکانات آماده سازی محتوای آن فراهم باشد 0۵۵0۵ ۵۵

صفحه 32:
9 ٠ oo As Cb Dad ‏وال ال‎ 2 ۰ ٠9 ‏هدف ارائه‎ ‏ما‎ ‏وضع اجتماعی محیط اراه‎ ‏امکانات آماده سازی محتوای ارائه‎ امکانات کمکی ارائه موضوع ارائه ننیجه پا ننایج مورد انتظار و برخی عوامل دیگر ضمنا انواع رایج تر ارائه در محافل علمی - فنی عبارتند از اراه شفاهی - ارائه کنبی و ارائه ترکییی 00۵۵00۵۵0۵۵۵۵۵

صفحه 33:
- ۳ وو اجراف و ارام ی ی ارت از 2 ۳ انتقال دانشی و فن از نسلی به لسل دیگر نشر دانش و فن گسترش دادن دانش و فن آموزش افراد خود آزمایی دريافت واكنش مخاطبین به منظور توسحه یا تعمیق موضوع ایجاد یا تقویت یک اندیشه رقابت در زمینه های علمی - فنی خدمت به نوع بشر برای بهتر زیستن و بهتر اندیشیدن تشریک مساعی در پژوهش ارضاء بعضی تمنیات غیر مادی رفع نیازهای مادی خودنمایی- فضل فروشی و تفاخر

صفحه 34:

صفحه 35:
۰ ص 4 ‎AN SIP Sibel LA‏ منظور از امکانات آماده سازی محتوای ارائه عمدنا " مناپع کسب اطلاع و تولید شناخت "برای تهیه و تنظیم مطلب . نصویر و حتی ادای حرکت پا تولید صوت است. هه" لي - 2 72 2 _ > 2 هه ه - = ‎a‏ ‎a‏ ‏@ ‏> 2 >

صفحه 36:
ومع احا ى خط ادام داشتن شناخت درست وكافى از وضع اجتماعى محیط ارائه ‏ م ۲ از نظر اخلاقى . فرهنكى. سياسى و اقتصادى در انجام ارائه ناثير دارد .هر جه ميزان شناخت اراثه كننده از وضع اجتماعى محیط ارائه پیشتر و درست نر باشد ارائه را مطلوب تر انجام خواهد داد.

صفحه 37:

م ل علم فن شی وه اراهئ طا ب ی و ی اراهئ دهنده مي حس ي ن کت س د ر يد ا ن ي :E.mail h o s s e in i@ u m .a c .ir http://hosseini.staffcms.um.ac.ir :Home page هب انم خداوند جان و رخد ي يش نگ زك ن ربرت اند ه رب ذرد تعداد واحد :دو م ل علم ن م ب شي انم ع :وه اراهئ طا ب ي تق ح م ن ل م س انم و ف :يد مد ي روحا ي ه نك را و ي ارزشیابی امتحان اپیان رتم اراهئ شفائی نمره اراهئ کتبی نمره 8نمره 06 06 اهداف كلي ردس در اين درس با مفهوم ارائه و عوامل موثر آن آشنا مي‌شويم .در بخش ارائه كتبي مراحل آماده‌سازي ارائه را خواهيم آموخت .ارائه‌هاي دانشگاهي و غيردانشگاهي و گونه‌هاي مختلف هريك ،اجزاء آنها و موارد كاربردشان را مي‌آموزيم .در پايان در مورد ارائه شفاهي ،خصوصيات و انواع آن مطالبي خواهيد آموخت. جلسه اول مف ه وم اراهئ لغ تعریف وی اراهئ ی لغ ن مع ن رد ت هب نای شان دادن و ما ش دادن اس ت بص س و رد زبان افر ی ورت اراهئ رکدن و اراهئ دادن م ب کار ی رود. تعریف اراهئ رد مورد یک موضوع یع ن اراهئ موضوع ی انتقال اطالعات ردباره هم ی گ ی ی مع موضوع و از ا ن دیدگاه سا ی نا ی با مف ه وم ارتباط دارد. سیس ت م اراهئ ی س س ت بع ن خ ت ن ط اراهئ وان ا قال ا العات م خاص ود را دارد. ی س س هم ب ط ت ی این م رد عت و رد جامعه انسانی یشه جود داشته ی پ حت نی ی گ ب است .ی رد وهن ا تدا ی اش ش از آغاز دم ت نی ج س شت انسان ز و ود دا ه ا ت . پارازيتها مقصد يا گيرنده ماشين 2 كانال 00000000000 00000000000 كانال مبدا يا فرستنده پيام رسانه انتقال محيط انتقال اطالعات :طبيعت ماشين 1 عنارص ت شک ی ی س س شی ت ن ل دهنده م انتقال اطالعات ما ی - 1مبدا یا فرستنده مجهز به کانال ( یا مکانیسم فیلتراژ ) -2مقصد یا گیرنده مجهز به کانال -3پیام -4رسانه انتقال -5محیط انتقال -6پارازیتها ت شک ی ی س س ت تفاوت عنارص ل دهنده م انتقال اطالعات شی بی ن ن ما ن و ا سان .1 .2 دو عامل اصلی تر سیستم ارائه انسان می باشد که به تعبیری ظریف ترین و پیچیده ترین " ماشین " مخلوق . محیط ارائه :طبیعت و جامعه انسانی است همراه با تمام ویژگیها و جنبه های گوناگون آن . عوامل با تاثير منفي روي عناصر سيستم مخاطب انسان 2 كانال 00000000000 00000000000 كانال ارايه كننده پيام :موضوع كد شده رسانه محيط ارايه :طبيعت و جامعه انساني انسان1 عنارص .1 .2 .3 .4 .5 .6 ت شک ی ی س س ت ل دهنده م انتقال اطالعات رد انسان ارائه کننده و کانال ارائه کننده مخاطب و کانال مخاطب پیام رسانه محیط ارائه عوامل با تاثیرات منفی روی عناصر باال ی س س ت ن تعريف کاانل رد م اراهئ انسا ی کانال عبارتست از تمام خصوصیات شخصی و شخصیتی انسان – یعنی مجموعه ای بسیار پیچیده از عناصر شخصی – شخصیتی انسان که در طیفی از اندیشه ای تا فیزیکی جای می گیرند . رفایند اراهئ فرایند ارائه یک فرایند مرکب است .یعنی از تعدادی فرایند تشکیل شده است که هر یک از نگاهی دقیق می‌توانند از فرایندهای دیگر تشکیل شوند . .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 رفاینداهی ت شک ی ل دهنده اراهئ فرایند پیام اندیشی فرایند پیام سازی فرایند پیام پیرایی فرایند پیام فرستی فرایند پیام گیری فرایند پیام کاوی ( تحلیل پیام ) فرایند فهم ( عقلی شهودی ) یا حس پیام گ ی تعریف د ری از اراهئ .1ارائه صرفا یک دانش یا یک فن نیست بلکه ارائه هم دانش است هم فن و هم هنر است .2برای انجام ارائه مطلوب هم << دانش داری >> الزم است هم << فن دانی >> و هم << هنرمندی >> نوع رسانه نوع ارائه مثال گفتار شفاهي (گفتاري ) سخنراني عمومي نوشتار كتبي (نوشتار) نامه ،داستان ... تصوير تصويري سينماي محض ،نقاشي ... صوت صوتي موسيقي حركت واشاره حركتي – اشاره اي تركيبي پانتوميم ،زبا ن بدن دو يا بيش از دو رسانه شيي ء نمايشي متن علمي – فني ،سخنراني تخصصي تزيين اتاق ،لباس پوشيدن ... .1 .2 .3 .4 .5 .6 انواع اراهئ با رساهن انشناخته وحی الهام و اشراق روشن بینی رویای راستین ذهن خوانی هیپنوتیزم جلسه دوم م م ع وا ل ورث رد اراهئ .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 .10 .11 .12 م م ع وا ل ورث رد اراهئ ارائه کننده مخاطب موضوع نوع ارائه انگیزه و هدف ارائه امکانات آماده سازی محتوای ارائه امکانات کمکی ارائه مدت ارائه زمان و تاریخ ارائه مکان ارائه جغرافیای ارائه وضع اجتماعی محیط ارائه اراهئ کننده عامل اصلی در سیستم ارائه است .همین عامل است که 4 فرایند پیام اندیشی ،پیام سازی ،پیام پیرایی و پیام فرستی را انجام می دهد .آنچه که نهایتا به مخاطب می رسد حاصل عملکرد کانال ارائه کننده است . .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 .10 .11 .12 خص ل ک کن ص و یات ی کاانل اراهئ نده آمادگی روحی – جسمی تسلط بر موضوع ارائه آشنایی با موضوعات همسایه با موضوع ارائه انگیزه و هدف درست شناخت از وضع مخاطب مهارت بکارگیری صحیح رسانه ارائه مهارت انجام درست 4فرایند پیام اندیشی ،پیام سازی ،پیام پیرایی و پیام فرستی اهمیت قائل شدن برای مخاطب صادق و امین بودن در ارائه دقیق بودن شناخت از محیط طبیعی و اجتماعی ارائه نداشتن تعصب بیجا ض م ط زگینه اهی شناخت از و ع خا ب سن میزان دانسته ها باورهای فرهنگی وضع اجتماعی و سیاسی جنسیت خواسته های مخاطب از ارائه عالقه ها هم ی م ا ت شناخت از خاطب شناخت از مخاطب وقتی که هدف اصلی ارائه مجاب کردن مخاطب است ویا با هدف آموزش انجام می شود نقش بسیار اساسی در کنترل کمی و کیفی دارد .  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سیس طب ت ی م ت م جنبه اهی ورد وهج ربا خا ن رد یک م ی ت ل کاهش هزینه دمری ت رمازک و ید کاهش هزینه بهبود کیفیت کاهش زمان اجرا پروژه افزایش کارایی بازار فروش زمینه رقابت صرفه اقتصادی و مانند اینها م ط خا ب م گی ی ی ا ن عا ل باید رفا نداهی ایپم ری ،ایپم ح ن کاوی و ردک یا س ایپم را ا جام دهد . ضع ی م ط و ت خا ب اراهئ مخاطب ارائه در مقایسه با وضع ارائه کننده نسبت به موضوع ارائه می تواند در یکی از سه وضعیت زیر باشد : .1زیر سطح .2همسطح .3فراسطح  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ شخ شخ ص ی ص ت خص م ط ص و یات ی – ی خا ب آمادگی روحی – جسمی داشتن حداقل دانش اولیه الزم داشتن ملزومات پیام گیری ،پیام کاوی ،و درک حس اهمیت قائل شدن برای ارائه داشتن دقت – صبر – ودر عین حال شوق در پیام گیری ،پیام کاوی ،و درک یا حس پیام داشتن شناخت از ارائه کننده داشتن انگیزه و هدف درست نداشتن تعصب بیجا علم خص مق ل ک ض م ص و یات ی و وع اراهئ رد والت ی – فن ی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اعتبار علمی – فنی اولویت سودمندی برای جامعه عنوان مشخص و روشن ارائه آن در یک محیط اجتماعی مشخص امکانپذیر باشد حیطه و حدود معلوم و در صورت لزوم به خوبی قابل تعریف قابل احاطه و پرداختن توسط ارائه کننده باشد مورد عالقه ارائه کننده باشد امکانات آماده سازی محتوای آن فراهم باشد ب م نت ن ت ع وا ل اق ل وهج رد ا خاب وع اراهئ هدف ارائه فرصت ارائه مکان ارائه وضع اجتماعی محیط ارائه امکانات آماده سازی محتوای ارائه امکانات کمکی ارائه وضع مخاطب موضوع ارائه نتیجه یا نتایج مورد انتظار و برخی عوامل دیگر ضمنا انواع رایج تر ارائه در محافل علمی – فنی عبارتند از ارائه شفاهی – ارائه کتبی و ارائه ترکیبی ل ع م گ ن فن ی ا زه و اهداف رد اراهئ ی – ی عبارتند از ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ انتقال دانش و فن از نسلی به نسل دیگر نشر دانش و فن گسترش دادن دانش و فن آموزش افراد خود آزمایی دریافت واکنش مخاطبین به منظور توسعه یا تعمیق موضوع ایجاد یا تقویت یک اندیشه رقابت در زمینه های علمی – فنی خدمت به نوع بشر برای بهتر زیستن و بهتر اندیشیدن تشریک مساعی در پژوهش ارضاء بعضی تمنیات غیر مادی رفع نیازهای مادی تجارت تبلیغات خودنمایی -فضل فروشی و تفاخر م ط ا ل عه آزما كس راههاي ب اطالع يش اطالع سش رپ ناهم م شا م ص ا حب هده ه م تح م ا کاانت آماده سازی وای اراهئ منظور از امکانات آماده سازی محتوای ارائه عمدتا " منابع کسب اطالع و تولید شناخت "برای تهیه و تنظیم مطلب ، تصویر و حتی ادای حرکت یا تولید صوت است. ح م ض ع جت ی و ع ا ما ی ط اراهئ داشتن شناخت درست و کافی از وضع اجتماعی محیط ارائه از نظر اخالقی ،فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی در انجام ارائه تاثیر دارد .هر چه میزان شناخت ارائه کننده از وضع اجتماعی محیط ارائه بیشتر و درست تر باشد ارائه را مطلوب تر انجام خواهد داد. اپیان

51,000 تومان