صفحه 1:
2 ار ساب ی وی
ادام ضير
۰
ود ردان
:E.mailh osstin ft un 5
ttp://hosseini.staffcms.um.ac.ir :Home page
ا
فص
2
3
لي
2
2
9
© 7
>
هج 3
2
ل
©
2
2
صفحه 2:
ِ ام Lisle و
Ws AALS of?
صفحه 3:
تعرار واعر: وو
)ام شت : سوه اراء يقالب على
و مولت : ريق روما
"gl
صفحه 4:
geil
۰ اما يمان ترم
do's ۰
ga ۰
9
08
صفحه 5:
احراف یکی سل
در این درس با مفهوم ارائه و عوامل موثر آن آشنا
ميشويم. در بخش ارائه كنبي مراحل آمادهسازي ارائه را
خواهیم آموخت. ارائههاي دانشگاهي و خيردانشگاهي و
گونههاي مختلف هریك» اجزاء آنها و موارد گاربردشان را
ميآموزيم. در پایان در مورد ارائه شفاهي» خصوصیاث و
انواع آن مطالبي خواهید آموخت.
صفحه 6:
صفحه 7:
تعريث لغوى ارام
d ات مس ی نان داو واي دادع
است
ود زان فاری صورت ار دزن و ار داع
كار ى لوذه
صفحه 8:
ریت اراد ار دک ter
ارام موططوع بق امال المراعات درباره
موطوع و از LS Libis
94 ارساط دارده
صفحه 9:
ws َم
شون رل افلامات بكم اس ورا والده
4
a afm vy! مت ود VF a Vial
yo داد تال لول اک منت
I روود ey
صفحه 10:
DOODODDDOOOG کال
(0۵۵00۹
صفحه 11:
9 ۰ .
عناص رل دهنره 34 She Je
1- مپدامیا فرستنده مجهز په کانال ( یا مکانیسم فیلتراژ )
2- مقصد یا گیرنده مجهز به گانال
ely -3
4- رسانه انتفال
5- محيط انتقال
6- بارازيتها
صفحه 12:
۰
1 دوعامل اصلی"ثر سیشتم ارائه انسان می باشد که 43
تعبیری ظریف ترین و پیچیده ترین " ماشین ۲
مخلوق .
هه
2 محیط ارائه : طبیعت و جامعه انسانی است همراه با نمام 7
ویژگیها و چنبه های گوناگون آن .
صفحه 13:
کال 212122217700001
0۵۵0۵۹(
صفحه 14:
airs متم امال ا ملامات ور اسان
اراثه كننده و كانال ارائه كننده
مخاطب و کانال مخاطب
پیام
محیط ارائه
٠ عوامل با تاثهرات منفی روی pole بالا
صفحه 15:
ري كال ديم اردشال
؟ گانال عبارنست از تمام خصوصیات شخصى و شخصيتى
آنسان - یعنی مجموعه ای پسیار پیچیده از عناصر
* شخصى - شخصيتى انسان كه در طیفی از اندیشه ای تا
فیزیکی جای می گیرند .
هه هه هن هه 0
صفحه 16:
dd ap
* فرایند ارائه یک فرایند مرکب است . یحنی از تعدادی
فرایند تشکیل شده است که هربیک از نگاهی دقيق
مینواندد از فرایندهای دیگر تشکیل شوند .
هه ۵۵ 0۵۵۵۵۵
صفحه 17:
إشاى .
فرايند بيام انديشى
. فرايند بيام سازى
فرايند پیام پیرایی
. فرایند پیام فرستی
. فرایند پیام گیری
. فرایند پیام کاوی ( تحلیل پیام )
. فرایند فهم (عقلی شهودی ) پا حس پیام
صفحه 18:
ight ار
ارائه صرفا یک دانش با یک فن نیست بلکه ارائه هم
دانش است هم فن و هم هنر است
. برای انجام ارائه مطلوب هم << دانش داری >> لازم است
هم <<فن دانی > و هم << هنرمندی >>
هه"
لي -
2
72
2 _
>
2
هه
ه -
=
a
a
@
©
>
صفحه 19:
نوع رسانه نوع ارائه مثال
خفتار شفاهي (كفتاري ) سخنراني عمومي
نوشتار كتبي (نوشتار) نامه داستان ...
تصوبر تصويري سينماي محض . نفاشي ...
صوت wr مسج
حرکت واشاره حركتي -اشارهاي پانتومیم .زب ن بدن
ate 3 متن علمي -فني . سخنراني
دو رسانه 2
eyed نمايشي نزيين اناق . لباس يوشيدن ...
صفحه 20:
۰۵
Sel Ay | الول ادائ
وحی
. الهام و اشراق
۰ روشن بینی
۰ رویای راستین
. ذهن خوانی
. هيينوتيزم
صفحه 21:
صلم ووم
وال موم dD
ارام
صفحه 22:
وال ومد ارام
ارائه کننده
مخاطب
موضوع
نوع اراثه
انگیزه و هدف ارائه
امکانات آماده سازی محتوای ارائه
امکانات کمکی ارائه
مدت ارائه
زمان و تاريخ ارائه
. مكان اراثه
جغرافیای ارائه
lass!
صفحه 23:
57
عامل اصلى در سيستم ارائه است . همين عامل است كه 4
فرايند بيام اندیشی . پیام سازى ٠ جيام جيرايى
و بيام فرسنى را انجام مى دهد . آنچه که نهایتا به مخاطب
. رسد حاصل عملكرد كانال ارائه کننده اسث ioe
صفحه 24:
حوصات ككل کت
آمادگی روحی one
تسلط بر موضوع ارائه
آشناپی با موضوعات همسایه پا موضوع ارائه
انگیزه و هدف درست
شناخت از وضع مخاطب
مهارت پکارگیری صحیح رسانه ارائه
مهارت انجام درست 4 فرایند پیام اندیشی . پیام سازی . پیام پیرایی و پیام
كرسي
اهميت قائل شدن براى مخاطب
صادق و امين بودن در اراثه
دقيق بودن
شناخت از محیط طبیعی و اجتماعی ارائه
1
2
3
4
5
6
7
0۵۵0۵۵ ۵۵
BEB ic &
صفحه 25:
ود ای مات از ومع الب
۰
سن
* ميزان دانسته ها
* باورهای فرهنگی
* وضع اجتماعی و سپاسی
* جنسيت
* خواسته های مخاطب از ارائه
* علاقه ها
صفحه 26:
2 ۳ مه ۵
HCI)
.69
شناخت از مخاطب وقتی که هدف اصلی ارائه مجاب گردن
مخاطب است وپا پا هدف آموزش انجام می شود نقش
بسیار اساسی در کنترل کمی و کیفی دارد .
>
a
2
2
2
>
2
©
- ه
4
2
a
a
@
©
>
صفحه 27:
چم اک Gt od ut
؟ کاهش هزینه
Cd
9
بر
هع هد
بهبود كيفيت *
* كاهش زمان اجرا پروژه
lS افزايش *
* بازار فروش
* زمينه رقابت
+« صرفه اقتصادی و مانند اینها
صفحه 28:
¢
پام 6 Lig Ae ان
ewes PMP Sb اوی و رل
صفحه 29:
٠9
و مث ءا حب ادام
۵
مخاطب ارائه در مقایسه پا وضع ارائه کننده ذسبت به موضوع
: ارائه می تواند در یکی از سه وضعیت زیر باشد
هه"
لي -
2
72
2 _
>
2
هه
ه -
=
a
a
@
©
>
صفحه 30:
حوسات ی صق الب
2 * آمددگی ~ - چسمی
شتن حداقل دانش اولیه لازم
ی cos موی مر کی موی رصع
* اهمیت فائل شدن برای اراثه
* داشتن دفت - صبر - ودر عین حال شوق در پیام گیری. پیام کاوی.
و درک یا حس پیام
* داشتن شناخت از ارائه کننده
* داشتن انگیزه و هدف درست
* نداشتن تعصب بيجا
7 ه
ها
2
2
ها
2
۰
Le
ها
a
le
4
le
©
2
2
صفحه 31:
؟ اولویت
* سودمندی برای چامعه
* عنوان مشخص و روشن
* ارائه آن در یک محیط اجتماعی مشخص امکانپذ پر باشد
* حیطه و حدود معلوم و در صورت لزوم به خوبی قابل تعریف
* قابل احاطه و پرداختن توسط ارائه کننده باشد
* مورد علاقه ارائه کننده باشد
* امکانات آماده سازی محتوای آن فراهم باشد
0۵۵0۵ ۵۵
صفحه 32:
9 ٠ oo
As Cb Dad وال ال
2 ۰ ٠9
هدف ارائه
ما
وضع اجتماعی محیط اراه
امکانات آماده سازی محتوای ارائه
امکانات کمکی ارائه
موضوع ارائه
ننیجه پا ننایج مورد انتظار و برخی عوامل دیگر
ضمنا انواع رایج تر ارائه در محافل علمی - فنی عبارتند از اراه شفاهی - ارائه کنبی و
ارائه ترکییی
00۵۵00۵۵0۵۵۵۵۵
صفحه 33:
- ۳
وو اجراف و ارام ی ی ارت از 2 ۳
انتقال دانشی و فن از نسلی به لسل دیگر
نشر دانش و فن
گسترش دادن دانش و فن
آموزش افراد
خود آزمایی
دريافت واكنش مخاطبین به منظور توسحه یا تعمیق موضوع
ایجاد یا تقویت یک اندیشه
رقابت در زمینه های علمی - فنی
خدمت به نوع بشر برای بهتر زیستن و بهتر اندیشیدن
تشریک مساعی در پژوهش
ارضاء بعضی تمنیات غیر مادی
رفع نیازهای مادی
خودنمایی- فضل فروشی و تفاخر
صفحه 34:
صفحه 35:
۰ ص 4
AN SIP Sibel LA
منظور از امکانات آماده سازی محتوای ارائه عمدنا " مناپع
کسب اطلاع و تولید شناخت "برای تهیه و تنظیم مطلب .
نصویر و حتی ادای حرکت پا تولید صوت است.
هه"
لي -
2
72
2 _
>
2
هه
ه -
=
a
a
@
> 2
>
صفحه 36:
ومع احا ى خط ادام
داشتن شناخت درست وكافى از وضع اجتماعى محیط ارائه م ۲
از نظر اخلاقى . فرهنكى. سياسى و اقتصادى در انجام
ارائه ناثير دارد .هر جه ميزان شناخت اراثه كننده از وضع
اجتماعى محیط ارائه پیشتر و درست نر باشد ارائه را
مطلوب تر انجام خواهد داد.
صفحه 37:
م ل علم
فن
شی
وه اراهئ طا ب ی و ی
اراهئ دهنده
مي حس
ي
ن
کت
س
د ر يد ا ن ي
:E.mail h o s s e in i@ u m .a c .ir
http://hosseini.staffcms.um.ac.ir :Home page
هب انم خداوند جان و رخد
ي
يش
نگ
زك ن ربرت اند ه رب ذرد
تعداد واحد :دو
م ل علم
ن
م
ب
شي
انم ع :وه اراهئ طا ب ي
تق
ح
م
ن
ل
م
س
انم و ف :يد مد ي روحا ي
ه
نك
را و ي
ارزشیابی
امتحان اپیان رتم
اراهئ شفائی
نمره
اراهئ کتبی
نمره
8نمره
06
06
اهداف كلي ردس
در اين درس با مفهوم ارائه و عوامل موثر آن آشنا
ميشويم .در بخش ارائه كتبي مراحل آمادهسازي ارائه را
خواهيم آموخت .ارائههاي دانشگاهي و غيردانشگاهي و
گونههاي مختلف هريك ،اجزاء آنها و موارد كاربردشان را
ميآموزيم .در پايان در مورد ارائه شفاهي ،خصوصيات و
انواع آن مطالبي خواهيد آموخت.
جلسه اول
مف
ه
وم اراهئ
لغ
تعریف وی اراهئ
ی
لغ
ن
مع
ن
رد ت هب نای شان دادن و ما ش دادن
اس ت
بص
س
و رد زبان افر ی ورت اراهئ رکدن و اراهئ دادن
م
ب
کار ی رود.
تعریف اراهئ رد مورد یک موضوع
یع
ن
اراهئ موضوع ی انتقال اطالعات ردباره
هم
ی
گ
ی
ی
مع
موضوع و از ا ن دیدگاه سا ی نا ی با
مف
ه
وم ارتباط دارد.
سیس
ت
م اراهئ
ی
س
س
ت
بع
ن
خ
ت
ن
ط
اراهئ وان ا قال ا العات م خاص ود را دارد.
ی
س
س
هم
ب
ط
ت
ی
این م رد عت و رد جامعه انسانی یشه جود داشته
ی
پ
حت
نی
ی
گ
ب
است .ی رد وهن ا تدا ی اش ش از آغاز دم ت
نی
ج
س
شت
انسان ز و ود دا ه ا ت .
پارازيتها
مقصد يا گيرنده
ماشين 2
كانال
00000000000
00000000000
كانال
مبدا يا فرستنده
پيام
رسانه انتقال
محيط انتقال اطالعات :طبيعت
ماشين 1
عنارص
ت
شک
ی
ی
س
س
شی
ت
ن
ل دهنده م انتقال اطالعات ما ی
- 1مبدا یا فرستنده مجهز به کانال ( یا مکانیسم فیلتراژ )
-2مقصد یا گیرنده مجهز به کانال
-3پیام
-4رسانه انتقال
-5محیط انتقال
-6پارازیتها
ت
شک
ی
ی
س
س
ت
تفاوت عنارص ل دهنده م انتقال اطالعات
شی
بی
ن
ن ما ن و ا سان
.1
.2
دو عامل اصلی تر سیستم ارائه انسان می باشد که به
تعبیری ظریف ترین و پیچیده ترین " ماشین "
مخلوق .
محیط ارائه :طبیعت و جامعه انسانی است همراه با تمام
ویژگیها و جنبه های گوناگون آن .
عوامل با تاثير منفي روي عناصر سيستم
مخاطب
انسان 2
كانال
00000000000
00000000000
كانال
ارايه كننده
پيام :موضوع كد شده
رسانه
محيط ارايه :طبيعت و جامعه انساني
انسان1
عنارص
.1
.2
.3
.4
.5
.6
ت
شک
ی
ی
س
س
ت
ل دهنده م انتقال اطالعات رد انسان
ارائه کننده و کانال ارائه کننده
مخاطب و کانال مخاطب
پیام
رسانه
محیط ارائه
عوامل با تاثیرات منفی روی عناصر باال
ی
س
س
ت
ن
تعريف کاانل رد م اراهئ انسا ی
کانال عبارتست از تمام خصوصیات شخصی و شخصیتی
انسان – یعنی مجموعه ای بسیار پیچیده از عناصر
شخصی – شخصیتی انسان که در طیفی از اندیشه ای تا
فیزیکی جای می گیرند .
رفایند اراهئ
فرایند ارائه یک فرایند مرکب است .یعنی از تعدادی
فرایند تشکیل شده است که هر یک از نگاهی دقیق
میتوانند از فرایندهای دیگر تشکیل شوند .
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
رفاینداهی
ت
شک
ی
ل دهنده اراهئ
فرایند پیام اندیشی
فرایند پیام سازی
فرایند پیام پیرایی
فرایند پیام فرستی
فرایند پیام گیری
فرایند پیام کاوی ( تحلیل پیام )
فرایند فهم ( عقلی شهودی ) یا حس پیام
گ
ی
تعریف د ری از اراهئ
.1ارائه صرفا یک دانش یا یک فن نیست بلکه ارائه هم
دانش است هم فن و هم هنر است
.2برای انجام ارائه مطلوب هم << دانش داری >> الزم است
هم << فن دانی >> و هم << هنرمندی >>
نوع رسانه
نوع ارائه
مثال
گفتار
شفاهي (گفتاري )
سخنراني عمومي
نوشتار
كتبي (نوشتار)
نامه ،داستان ...
تصوير
تصويري
سينماي محض ،نقاشي ...
صوت
صوتي
موسيقي
حركت واشاره
حركتي – اشاره
اي
تركيبي
پانتوميم ،زبا ن بدن
دو يا بيش از
دو رسانه
شيي ء
نمايشي
متن علمي – فني ،سخنراني
تخصصي
تزيين اتاق ،لباس پوشيدن ...
.1
.2
.3
.4
.5
.6
انواع اراهئ با رساهن انشناخته
وحی
الهام و اشراق
روشن بینی
رویای راستین
ذهن خوانی
هیپنوتیزم
جلسه دوم
م
م
ع
وا ل ورث رد
اراهئ
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
.9
.10
.11
.12
م
م
ع
وا ل ورث رد اراهئ
ارائه کننده
مخاطب
موضوع
نوع ارائه
انگیزه و هدف ارائه
امکانات آماده سازی محتوای ارائه
امکانات کمکی ارائه
مدت ارائه
زمان و تاریخ ارائه
مکان ارائه
جغرافیای ارائه
وضع اجتماعی محیط ارائه
اراهئ کننده
عامل اصلی در سیستم ارائه است .همین عامل است که 4
فرایند پیام اندیشی ،پیام سازی ،پیام پیرایی
و پیام فرستی را انجام می دهد .آنچه که نهایتا به مخاطب
می رسد حاصل عملکرد کانال ارائه کننده است .
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
.9
.10
.11
.12
خص
ل
ک
کن
ص
و یات ی کاانل اراهئ نده
آمادگی روحی – جسمی
تسلط بر موضوع ارائه
آشنایی با موضوعات همسایه با موضوع ارائه
انگیزه و هدف درست
شناخت از وضع مخاطب
مهارت بکارگیری صحیح رسانه ارائه
مهارت انجام درست 4فرایند پیام اندیشی ،پیام سازی ،پیام پیرایی و پیام
فرستی
اهمیت قائل شدن برای مخاطب
صادق و امین بودن در ارائه
دقیق بودن
شناخت از محیط طبیعی و اجتماعی ارائه
نداشتن تعصب بیجا
ض
م
ط
زگینه اهی شناخت از و ع خا ب
سن
میزان دانسته ها
باورهای فرهنگی
وضع اجتماعی و سیاسی
جنسیت
خواسته های مخاطب از ارائه
عالقه ها
هم
ی
م
ا ت شناخت از خاطب
شناخت از مخاطب وقتی که هدف اصلی ارائه مجاب کردن
مخاطب است ویا با هدف آموزش انجام می شود نقش
بسیار اساسی در کنترل کمی و کیفی دارد .
سیس
طب
ت
ی
م
ت
م
جنبه اهی ورد وهج ربا خا ن رد یک م
ی
ت
ل
کاهش هزینه دمری ت رمازک و ید
کاهش هزینه
بهبود کیفیت
کاهش زمان اجرا پروژه
افزایش کارایی
بازار فروش
زمینه رقابت
صرفه اقتصادی و مانند اینها
م
ط
خا ب
م
گی
ی
ی
ا ن عا ل باید رفا نداهی ایپم ری ،ایپم
ح
ن
کاوی و ردک یا س ایپم را ا جام دهد .
ضع
ی
م
ط
و ت خا ب اراهئ
مخاطب ارائه در مقایسه با وضع ارائه کننده نسبت به موضوع
ارائه می تواند در یکی از سه وضعیت زیر باشد :
.1زیر سطح
.2همسطح
.3فراسطح
شخ
شخ
ص
ی
ص
ت
خص
م
ط
ص
و یات ی – ی خا ب
آمادگی روحی – جسمی
داشتن حداقل دانش اولیه الزم
داشتن ملزومات پیام گیری ،پیام کاوی ،و درک حس
اهمیت قائل شدن برای ارائه
داشتن دقت – صبر – ودر عین حال شوق در پیام گیری ،پیام کاوی ،و
درک یا حس پیام
داشتن شناخت از ارائه کننده
داشتن انگیزه و هدف درست
نداشتن تعصب بیجا
علم
خص
مق
ل
ک
ض
م
ص
و یات ی و وع اراهئ رد والت ی –
فن
ی
اعتبار علمی – فنی
اولویت
سودمندی برای جامعه
عنوان مشخص و روشن
ارائه آن در یک محیط اجتماعی مشخص امکانپذیر باشد
حیطه و حدود معلوم و در صورت لزوم به خوبی قابل تعریف
قابل احاطه و پرداختن توسط ارائه کننده باشد
مورد عالقه ارائه کننده باشد
امکانات آماده سازی محتوای آن فراهم باشد
ب
م
نت
ن
ت
ع
وا ل اق ل وهج رد ا خاب وع اراهئ
هدف ارائه
فرصت ارائه
مکان ارائه
وضع اجتماعی محیط ارائه
امکانات آماده سازی محتوای ارائه
امکانات کمکی ارائه
وضع مخاطب
موضوع ارائه
نتیجه یا نتایج مورد انتظار و برخی عوامل دیگر
ضمنا انواع رایج تر ارائه در محافل علمی – فنی عبارتند از ارائه شفاهی – ارائه
کتبی و ارائه ترکیبی
ل
ع
م
گ
ن
فن
ی
ا زه و اهداف رد اراهئ ی – ی عبارتند از
انتقال دانش و فن از نسلی به نسل دیگر
نشر دانش و فن
گسترش دادن دانش و فن
آموزش افراد
خود آزمایی
دریافت واکنش مخاطبین به منظور توسعه یا تعمیق موضوع
ایجاد یا تقویت یک اندیشه
رقابت در زمینه های علمی – فنی
خدمت به نوع بشر برای بهتر زیستن و بهتر اندیشیدن
تشریک مساعی در پژوهش
ارضاء بعضی تمنیات غیر مادی
رفع نیازهای مادی
تجارت
تبلیغات
خودنمایی -فضل فروشی و تفاخر
م
ط
ا
ل
عه
آزما
كس
راههاي ب اطالع
يش
اطالع
سش
رپ ناهم
م شا
م
ص
ا
حب
هده
ه
م تح
م
ا کاانت آماده سازی وای اراهئ
منظور از امکانات آماده سازی محتوای ارائه عمدتا " منابع
کسب اطالع و تولید شناخت "برای تهیه و تنظیم مطلب ،
تصویر و حتی ادای حرکت یا تولید صوت است.
ح
م
ض
ع
جت
ی
و ع ا ما ی ط اراهئ
داشتن شناخت درست و کافی از وضع اجتماعی محیط ارائه
از نظر اخالقی ،فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی در انجام
ارائه تاثیر دارد .هر چه میزان شناخت ارائه کننده از وضع
اجتماعی محیط ارائه بیشتر و درست تر باشد ارائه را
مطلوب تر انجام خواهد داد.
اپیان