صفحه 1:
صفحه 2:
خدابخش احمدی
مرکز تحقیقات علوم رفتاری
دانشگاه علوم پزشکی بقیه ل(عج)
Kh_ahmady@yahoo.c
om
صفحه 3:
مقدمه
میزان فعالیت یادگیرنده در یادگیری نقش دارد
صفحه 4:
آموزش و یادگیری
صفحه 5:
؟ یادگیری فعال یک روش آمررسی است که در لن به
یاد گیرندگان اجازه داده می شود تا در شیوه ale ob
یادگیری درگیر شوند و در نتيجه به سطح بالایی از مهارت
تفکر پرسند
صفحه 6:
مقدمه
یادگیری با عوامل زیر نیز رابطه دارد:
رضایت
اثربخشی
سطح هشیاری
تجربه عملی
حل مساله
كسب مهارت
صفحه 7:
۱6 ۵ ۵ ۱۱۱۱ ۵ 00/١
۱00 6 0 ۸۱۱۱۱0 0 ۱۱۷۱۸ 6 ۱
۱۱6 6 0 ۱۱ ۱۱۱ ۵ ۱
۱06 6 ۵ ۱۱۱۱ ۵ ۵ ۱۱۱۱ ۵ ۷۱
۱046 6 ۵ ۱۱ ۵۱۱۱ ۵ ۱
106 6 6 0۱۱۱۱ 0 00/١
۱00 6 0 ۸۱۱۱۱ 0 ۱۱۷۸ 06 ۱
۱6 6 ۵ ۱۱۱۱ ۵ ۵ ۱۱۱۱ ۱
صفحه 8:
اهداف آموزش فعال
مشارکت
درگیری
افزايش توجه و تحریک
افزایش مالکیت
کاهش سخنرانی
افزایش تمرین کلاسی
افزایش سطح تفکر
صفحه 9:
صفحه 10:
-active learning
—tecture
ارزش آموزش فعال
10 20 30 40 50 60
Time of class (min)
100
50
% Retained
صفحه 11:
11
مقدمه
آموزش فعال در تمامى روش هاى آموزشى كاربرد دارد
صفحه 12:
شیوه اداره کلاس
Student-
Centered
>
5
صفحه 13:
13
سطوح مهارت
تفکر
Higher Order Thinking Skills
Creating / \ |
Lower Order Thinking Skills
صفحه 14:
Higher Order Thinking Skills (HOTS)
Creating -design, construct, plan, produce
Evaluating hypothesize, critique, experiment
Analyzing - Compare, organize, outline, find
Applying - Implement, carryout, use
Understanding Interpret, summarize, infer
Remembering recognize, list, identify
Lower Order Thinking Skills (LOTS)
صفحه 15:
&
ty
=
6
هرم پایدار:
Learning Pyramid
average Lecture
student 1
retention Reading
rates
Source: National Training Laboratories, Bethel, Maine
صفحه 16:
هرم یادگیری
AFTER TWO WEEKS WE
TEND
‘TO REMEMEER ...
shat we read
a we hear
jt we see TLOGRIN aT HCTURES
CATCHING ۸ ۱ ۵۹۵۹۵۵
LOOKING AT الم
SO% oF whet we see and
hear ‘WATCHING & ©
MONSTRATION
SEEING (T Do0E ON LOCATE
90 ۳۸0۲۱۱۵۱۳۸۹۲۲۸۸۸ ۱۲۲۸ ۳۵۵
say 1 A TALI
ace DOING A DRAMATIC PRESENTATION SCTINE:
what we SIMULATING THE FEAL EXPERIENCE
say and
DOING TE REAL THING
Aepted from: Eigar Dale Audio Visual
ods in Teaching, Holt Rinehart and Wanston,
صفحه 17:
صفحه 18:
18
نظريه هاى ياد كيرى
زان بيازه: فوش عملى مقدمه هون التراعى
ماريا مونتوسورى: فعاليت هاى خود جهت دهى
هووارد گاردنر: هوش جندكانه و تركيبى كه به عملكرد هم وابسته
ویگوتسکی: فعالیت پادگیرنده
صفحه 19:
انواع یادگیری فعال
Inquiry-
based
learnin:
Cooperativ
e Learning
صفحه 20:
صفحه 21:
21
روش 1
استفاده از جدول
فلوچارت
صفحه 22:
22
روش 1
تکالیف فردی یا گروهی
خواندن
نوشتن
گوش دادن
حل مساله
خلاصه سازی
کار تیمی
اتعکاس
فعالیت گروهی
صفحه 23:
535900
اال م
صفحه 24:
24
بيان تشابهات و تفاوتها
دلایل حمایت کننده
ستوال
طبقه بندی
alist
صفحه 25:
25
گفت و شنود
كفتكو با استاد
بيان اشكالات
بيان موارد يادكيرى
كوش دادن به نظرات ديكران
تصريح افكار شخصى درباره يادكيرى
كفتكوى يادكيرندكان با يكديكر
صفحه 26:
26
صفحه 27:
27
روش 1
از دانشجویان بخواهید تا نکات مهم را استخراج کرده و بنویسند و آنها را
و
دانشجویان را جهت ندهید و پاسخ مستقیم و کامل ندهید
از دانشجویان بخواهید دیدگاههای خودشان را بیان کنند
صفحه 28:
سئوال
در سخنرانی وقفه ایجاد می کند
توجه را بازسازی و متمرکز می کند
تفکر انتقادی را تحریک می کند
درک و فهم را بهبود می بخشد
سئوال خوب سئوال باز
صفحه 29:
صفحه 30:
تکالیف گروهی
فراخوانی و یادآوری یادگیری های قبلی
بارش ذهنی
پاسخ به سئوالات
حل مساله
اصلاح خطاها
ایجاد سئوال
تکمیل بحث
صفحه 31:
Continuum of Active Learning
Strategies
Punctuat Cooperatty,
56 7 بجأس © 1001111110
Lecture 99۳
impler Strategies Complex Strategie:
*Short {Longer in duratioh
«Unstructured | Mid Level 1
4 Strategies
2
صفحه 32:
Gowce: Police
صفحه 33:
.... از دانشجویان بخواهید تا
مطالب را بازویی کند
مثال پزنند
مصادیق ارائه دهند
ربط دهند
تلخیص کنند
داستان یا خاطره بگوید
صفحه 34:
صفحه 35:
.... از دانشجویان بخواهید تا
تحلیل کنند
مقابله کنند
توجیه کنند
مقایسه کنند
ارزیابی کنند
امتحان کنند
تركيب کنند
نقش بازی کنند
صفحه 36:
برخی فنون دیگر
AGS a )
tad ان
QDuddest Pott
AC
LO es |
ashe cs
صفحه 37:
Active-learning examples
1. Mock negotiations
2. Interactive role-playing
3. Inclusion of different socio-cultural
contexts
4. Integration of writing exercises
5. Online discussion forum
صفحه 38:
sat
نقطاع الیک
لى كمال الا:
الهى we
صفحه 39: