سایرتحقیق و پژوهش

شیوه ی نگارش مقاله علمی 

صفحه 1:
mae + te . 9 ۰ ۱ 7 / 7 سكا ‎eae‏ رن ملک( بارس ‎How to Write a College Paper‏ ‏شیوه ی نگارش مقاله علمی

صفحه 2:
هدفهای کار گاه: از شر کت کنندگان انتظار می رود در پایان کارگاه قادر باشند: ۱-برای مقاله خود عنوان مناسب بنویسد. ۴۲-مقدمه»مواد و روشها » نتایج و بحث مقاله خود را بنویسد. ۳-قسمت سپاسگزاری مقاله خود را بنویسد. ۴-خلاصه مقاله خود را بنویسد. ۵-منابع کار تحقیقاتی مقاله خود را بنویسد.

صفحه 3:
کت کنند گان: ن کارشناسی ارشد مهندسی بهدا ارزیابی - ارزیلبی شرکت کنندگان: شرکت کنندگان با توجه به فعالیت در کارهای گروهی کوچک و نگارش و ارائه مطالب در کلاس مورد ارزیابی قرار میگیرند . ۲- ارزیلبی از کارا ارزیابی از کیفیت بر گزاری کار گاه و نحوه تدریس از طریق فرمهای نظرسنجی مخصوص کار گاه انجام ميشود .

صفحه 4:
در دنیای امروز که عصر انفجار اطلاعات همراه با گستردگی وسیع ارتباطات است یکی از مهمترین راههای ارتباط محققین. اساتید و اعضاى هيلت علمى دانشكاهها و موسسات آموزشی با همتایان خود در کشور نگارش مقالات پژوهشی می باشد. *_برای نوشتن مقاله نمی توان تا گذراندن ترمهای طولانی صبر کرد چراکه حتی پس ازگذراندن لین چنین دوره هلیی بیشتر افراد قادر به نوشتن مقلله نمی باشند.

صفحه 5:
پژوهشگران خود باید توانای نگارش مقالات خود داشته باشند.در غیر این صورت وابستگی آنهابه دیگرنویسندگان ارتباط آنها ابا همتایان خود کندتر وغیر تخصصی تر می کند. همه نویسندگان به کلمات و اصطلاحات همه رشته ها آگاهی کامل ندارند و پیدا کردن نویسنده متخصص هر رشته کاری بس دشوار می باشد.

صفحه 6:
* مقاله نویسی در حقیقت یک مهارت است و با در نظر گرفتن دانش تخصصی که قطعا" همه دارند و آموزش قالبهای خاص نگارش به برای نوشتن هر قسمت از مقلله. خود محقق بهترین کسی است که می تولند مقاله خود را بنویسد. کوشش و تلاش مداوم و بهینه سازی روش ‎cle‏ نگارش مقاله با الگو گرفتن از مقالات بارز می تواند پژوهشگران را به نویسندگان توانمند مقالات علمی ‎pas‏ نماید

صفحه 7:
Scientific Journal ‏مجلات پا ژورنال‌های علمی. حاصل پژوهش‌ها و مطالعات‎ ‏محققین را به چاپ می‌رسانند.‎ ‏انواع:‎ ‏مجلات علمی آموزشی‎ * ‏مجلات علمی پژوهشی‎ * * هر دو نوع مجلات فوق می‌توانند بخش‌های پژوهشی. آموزشی, اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی داشته باشند.

صفحه 8:
مجلات علمی پژوهشی. حاصل مطالعات محققین را بصورت گزارش به چاپ می‌رسانند. به اين كزارشهاء مقاله پژوهشی می‌گویند. بخش عمده حجم مطالب چاپ شده در هر شماره از این مجلات را مقالات پژوهشی تشکیل می دهد این گزارش‌ها باید از ساختار خاص و مشخصی تبعیت نمایند.

صفحه 9:
هفته نامه دوهفته نامه ماهنامه دوماهنامه فصلنامه دوفصلنامه سالنامه

صفحه 10:
ساختار معمول یک مجله علمی پژوهشی راهنمای تدوین مقاله برای نویسندگان (۴0۲ ۱۱5۲۲۱۰110۳5 ‎(Authors‏ نحوه نگارش مقاله (ساختار مورد تأّیید مجله) رعایت اصول اخلاقی و بیانیه های مد نظر نشریه نحوه رفرانس نویسی نحوه ارایه مقاله به دفتر مجله

صفحه 11:
ارايه مقاله به دفتر مجله علمی- پژوهشی حضوری پست الکترونیکی ارایه آن لاين (وب مجله)

صفحه 12:
شرایط ارایه مقاله به دفتر نشریه رعایت کلیه اصول قیدشده در بخش "راهنمای نویسندگان* امضای تعهد تفویض حق کپی رایت به ناشر مجله عدم امکان چاپ مجدد یک مقاله به یک زبان در دو مجله علمی پژوهشی مختلف امکان چاپ مجدد یک مقاله به دو زبان در دو مجله با اجازه ناشر اول :

صفحه 13:
انواع مقاله ب - بر اساس محتوای اطلاعات مقاله. پنج نوع مقاله وجود دارد: ۶ سرمقاله. سخن ویژه ‎(Editorial)‏ * نامه به سردبیر * مقاله پژوهشی. اصلی. اصیل پژوهشی ‎Research Article, Original)‏ ‎(Article‏ (Analytical article) Julos allie * (Review article) ‏مقاله مروری‎ * ۶ مقاله گردآوری (۵۳11616 9عع00۱۱) ۶ گزارش مورد/موارد نادر (56۲165 ۲۵۴۵0۵۲۲/6856 856)) short comminication t (Brief article) otis ‏مقاله‎ *

صفحه 14:
مقاله تحقیقی) پژوهشی ( * بر اساس یافته های تحقیقی است که به تازگی پایان یافته ‎Cul‏ و گزارش تحقیقی نیز به آن گفته می شود.

صفحه 15:
مقاله د * مقاله نظرى هم كفته مى شود و مقاله اى است كه گردآورنده با استفاده از منابع يزوهشى قبلى. نظريه ى خاصی را در حوزه ی کار خود مطرح مى كند و ممكن است نظريه هاى قبلى را كسترش دهد, استحكام بخشد و يا به شكل ديكرى بيان كند و مورد تامل و ترديد قرار دهد.

صفحه 16:
مقاله مروری * به تحلیل کلان و ارزیابی انتقادی نوشته های منتشر شده می پردازد. * نویسنده با یکپارچه سازی و ارزشیابی متون منتشر شده. سیر پیشرفت پژوهش های جاری را در جهت روشن ساختن مسئله ای مشخص دنبال می کند

صفحه 17:
مقاله گرد آوری صرفا به گردآوری و انعکاس نظرات مختلف نوشته شده در مقالات مر تبط با موضوع می پرازد اما کار تازه ای ارایه نمی کند. تفاوت آن با مقاله تحلیلی این است که نظریه جدیدی ارایه نمی کند و برخلاف مقاله مروری الزاما سنجش و ارزیابی مطالب قبلی را ندارد. از آنجایی که از بین انواع مقالات. مقاله ی تحقیقی بيش تر به کار می رود به بررسی آن می پردازیم.

صفحه 18:
اجزاء مقاله تحقیقی عنوان مقاله نام نویسند گان به همراه وابستگی سازمانی آنها نام نویسنده مسئول مکاتبات به همراه آدرس و پا تلفن چهیده ساختاریافته (سابقه و هدف. روش کار. نتایج. نتیجه گیری): زبان MeSH(Medical Subject Headings):(Keywords) ‏کلیدواژه ها‎ (INtrOdUCTION) (332 9 dsl ‏مقدمه (شامل‎ (Materials/Patients & Methods) jis Vs) (Results) ‏نتایج‎ (DISCUSSION) clolentuy 9 64S doug ‏بحث.‎ ‎(Acknowledgments) ,,ilo)33 9 ‏تشكر‎ (References) els

صفحه 19:
Affiliations ‏ولبستگی‌سازمانین_ویسندگان‎ وابستگی نویسندگان مقاله: وابستگی سازمانی در زمانی که مطالعه انجام شده است. این موضوع به خوانند گان مطالعه کمک می کند دریابند که مطالعه در کجا انجام شده است. به اعتبار محل انجام مطالعه می افزاید. اگر شغل و محل کار نویسنده ای از زمان انجام مطالعه تغییر یافته است. باید وابستگی سازمانی فعلی آنان نیز قید شود. در هنگامی که پیش نویس اولیه مقاله تهیه می شود باید از کلیه نوبسندگان مقاله خواسته شود تا در متن پیش نویس. جزئیات نام. مشخصات و وابستگی سازمانی خود را کنترل و تصحیح کنند. نام صحیح سازمان های مربوطه باید بررسی و درج شود. به عنوان مثال: ‎Kashan University, M.C.‏ *

صفحه 20:
5 مسئولیت های نویسندگان نويسنده كسى است كه: ‎)١‏ در طراحى مطالعه. تحصيل داده هاء تحلیل و تفسیر داده ها نقش داشته است. ‏۲ همچنین در نگارش مقاله و تأیید نسخه نهایی آن نقشی فعال ایفا نموده است. ‏۳ بتواند مسئولیت عمومی در مورد تحقیق و مقاله را به عهده بگیرد.

صفحه 21:
تعداد نویسندگان مقالات به وسعت مطالعه و تعداد افراد مشارکت کننده در آن بستگی دارد: ولی اگر امکان‌پذیر باشد. تعداد نویسندگان مقاله را در حد معقول و متعارف (۳ الی ۶ نفر) تعیین کنید نویسنده ‎gl‏ دوم ... نویسنده آخر نویسنده مسئّول مکاتبات

صفحه 22:
زمان نوشتن مقاله : الف- تهیه مدارک:نویسنده بایستی تمامی مطالب . شواهد و مطالعاتی که جهت نگارش متن مورد نظر خود لازم دارد فراهم نماید ب- تهیه طرح از رئوس مطالب و عناوین به منظور ربط مطالب .مثال برای عنوان مقاله: تاثیر محلول بیلی روبین بر اسکولکس کیست هداتیک موارد زیر می تواند ۱-مروری بر بیماری کیست هداتیک ۳-مروری بر درمان های انجام شده ۳-مشکلات درمان ۴-علت انتخاب بیلی روبین به عنوان یک ماده اسکولکس کش ۵-چگونگی نجام آزمایش ۶-نتایج بدست آمده ۷-تفیسر نتايج ج- ساختار نگارش(بر اساس نوع مقاله مانند پژوهشی, مروری یا گزارش یک مورد) د-وارسی یا باز رسی نگارش( در این بخش به وارسی یک یک بخش ها پرداخته می شود و نقایص یا کمیود ها را رفع می کنیم)

صفحه 23:
مقاله پژوهشی, اصلی. اصیل پژوهشی (,۸۵۲۲۱6۱ 8۵563۲6۳ ‎(Original Article‏

صفحه 24:
مقاله تحقیقی) پژوهشی (-بر اساس يافته های تحقیقی است که به تازگی پایان یافته است و گزارش 5 به آن گفته می شود. حجم این مقالات نباید بیشتر از ۳۵۰۰ واژه باشداین مقالات بیش از 7۶۰ کل مقالات یک مجله در بر می گیرند. خواننده پس از خواندن اين مقالات بایستی پاسخی برای اين پرسش های خود بیابد: | -چرا این پژوهش انجام شده است ۲-چگونه این پژوهش انجام شده است ۳- این پژوهش به چه نتایجی رسیده است ۴- نتیجه کلی بدست آمده چیست

صفحه 25:
| - مقدمه مقاله به پرسش نخست پاسخ می دهد ۲-مواد و روش ها به پرسش دوم پاسخ می دهد ۳- حاصل پژوهش يا يافته ها به به پرسش سوم پاسخ می دهد ۴- بحث و نتیجه گیری که داری پاسخی است به پرسش چهارم پاسخ می دهد

صفحه 26:
عنوان مقاله عنوان هر اثر جلوه ای از هویت آن اثر است. عنوان فشر دهای قانونمند از مطالب متن است. عنوان باید مختصر. گویا و جذاب باشد تا بتواند علاوه بر ایجاد انگیزه مطالعه در خواننده او را در انتخاب مقاله راهنمایی کند.

صفحه 27:
عنوان مقاله(ادامه) عنوان محتوی مهم گزارش و در حقیقت یافته های اصلی گزارش را بیان میکند به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است. اولین نقطه تماس نویسنده با خوانند گان. عنوان گزارش است . بسیاری از افراد فقط به خواندن عنوان اکتفا می کنند و اگر آن را جذاب و موردعلاقه یافتند به سایر قسمت های مقاله می پردازند. هدف از نوشتن عنوان این است که با کمترین لغات بیشترین اطلاعات ممکن را به خواننده منتقل نمایید عنوان را می توان به تابلو سوپر مارکت تشبیه شده است

صفحه 28:
ویژگی های عنوان با موضوع مقاله ارتباط مستقیم داشته باشدو معرف محتویات گزارش باشد. کوتاه وروشن باشد. از واژه های قابل فهم وآسان استفاده شود و کلمات اضافی و مبهم حذف شود. باید جامع باشد وهدف کلی گزارش را بیان کند. بايد از لحاظ نگارش فارسی درست باشد و تا حد امکان از آوردن کلماتی مانند بررسی. مطالعه, پژوهشی در... وغیره خودداری شود. عنوان نباید به صورت یک جمله کامل نوشته شود نباید به صورت پرسشی نوشته شود. باید به صورت ب بايد جذاب وجلب کننده باشد. بیان کننده نوع مطالعه باشد. ید فعل داشته باشد. عبارت نوشته شود. در عنوان از کلمات مخفف استفاده نشود در مطالعات توصیفی زمان و مکان مطالعه در عنوان بهتر است قید شود.

صفحه 29:
* عنوان مهم ترین عبارت یک مقاله است. اگر خواننده‌ای اهمیت نوشته‌ای را از عنوان آن برداشت نکند به خواندن آن ادامه نمی دهد. * عنوان‌های طولانی حامل اطلاعات بیشتری هستند ولی توجه کمتری جلب می کنند. به خصوص در افرادی که با نگاه سریع و گذرا از روی عناوین موجود در فهرست مجلات. مقاله مورد نظرشان را انتخاب می کنند.

صفحه 30:
* عنوان‌های کوتاه جذاب تر هستند ولی ممکن است مفهوم کامل را نرسانند. عناوینی که از لغات ایهام دار استفاده می کنند. جذابیت بیشتری برای خوانند گان دارند. ولی نباید به محتوای اطلاعاتی مطلب بپر دازند. * در نهایت در هنگام انتخاب عنوان مناسب. باز هم بهتر است نویسنده خود را در جایگاه خواننده قرار دهد.

صفحه 31:
عنوان مقاله بر اساس نوع پژوهش ۱-توصیفی:برای مطالعات توصیفی يا اپیدمیولوژیکی بر اساس داده های موجود. مثال: -بررسی شیوع آلودگی شپش در منطقه آران و بیدگل در سال ۱۳۸۸ -بررسی شیوع گواتر در منطقه ابوزید آباد در سال ۱۳۸۸ بررسی مبتلایان به گال مراجعه کننده به مرکز تحقیقات يوست ۱۳۸۵۰

صفحه 32:
U (Risk Factor ‏تحلیلی: رابطه / (عامل يا‎ (Outcome )plesil ww مثال تحلیلی: بررسی رابطه گواتر با اختلالات عصبی بررسی رابطه استفاده از پشه بند با سالک بررسی رابطه سن مادر با عفونت های تنفسی نوزادان بررسی رابطه آلودگی هوا با افزایش مرگ و مير

صفحه 33:
تجربی :اثر (21156)))(بر (۲۲61)مانند درمان .پیشگیری * بررسی اثر نمک ید دار بر اختلالات عصبی مبتلایان گواتر * بررسی اثر متادون در معتادان به کراک * بررسی اثر آمپول تزریقی جکتوفر بر آنمی کمبود آهن

صفحه 34:
مقدم4ه -مقصود. موضوع و اهداف گزارش. ضرورت انجام مطالعه -ایجاد انگیزه برای مطالعه گزارش - کوتاه و جامع وگویا - عدم بحث های پراکنده ودرسهای آموزشی -عدم رد و اثبات مطالب

صفحه 35:
مقدمه نخستین بخش از متن اصلی گزارش است. هدف از نوشتن مقدمه, معرفی موضوع مطالعه وبیان دلیل انجام آن کار پژوهشی است. در مقدمه روندی که منجر به شکل گیری سوال اصلی پژوهش در ذهن محقق شده است. به اختصار و با بیان دلایل ومدارک لازم ذکر می شود. مقدمه باید با چنان مهارتی نوشته شود که خواننده را در ابتدای امر به خواندن مقاله ترغیب کند.

صفحه 36:
:كام اول چه چیزهایی می دانیم | :كام دوم جه جيز هايى نمى دانيم | :كام سوم جرا اين مطالعه را انجام مى دهيم؟

صفحه 37:
:بیان ضرورت واهمیت موضوع بیان دلایل و مدارکی که اهمیت موضوع را می رساند. لازم است. با ذکر آمار وارقامی که نشان دهنده اهمیت موضوع است. می توان توجه خواننده را بیش از پیش جلب کرد. خلاصه نویسی و پرهیز از حاشیه پردازی در نگارش مقدمه توجه به مخاطبین گزارش . این امر نقش بسزایی در نحوه نگارش مقدمه و به ویژه جملات آغازین آن دارد زیرا شروع کننده ارتباط نویسندگان مقاله با مخاطب خود می باشد.

صفحه 38:
* عدم تفکیک محتوی مقدمه با تیترهای مجزا . * یکی از هنرهای نویسند گان مقالات. ایجاد ارتباط بین پاراگراف ها ومفاهیم مختلف در مقدمه است. * می توان از کلمات ربط یا قیدها برای ارتباط قسمت های مختلف استفاده کرد.

صفحه 39:
در مقدمه از آوردن موارد زیر اجتناب ورزید بیان اطلاعات گسترده. غیر اختصاصی وغیر مرتبط با گزارش (کوتاه» جامع و گویا) ارائه جداول وتصویر طولانی کردن مطلب ونوشتن جملات بلند اغراق وبزرگ جلوه دادن گزارش عدم رد واثبات مطالب

صفحه 40:
خلاصه محتوای مقدمه تعریف مشکل يا مسئله(بیان مسئله) اهمیت مشکل راههای مقابله با آن(خدمات موجود) عوارض تداوم آن(بازنگری منابع) روش انتخاب شده برای حل مشکل(هدف)

صفحه 41:
بر اساس الگوی ونکور در سال ۳ مقدمه باید دارای اجزای زیر باشد: الف- هدف مقاله را نشان دهد ب_-شامل خلاصه ای از دلایلی باشد که ضرورت مطالعه را نشان دهد ج- در جستجو و مرور متون فقط از مقالات بسیار مهم استفاده شده و به یادآوری اطلاعات گسترده و غیر اختصاصی نپرداخته و در آن از مطالب کتاب درسی استفاده نشده باشد د-اطلاعات بدست آمده از تحقیق هائی که نتایج آنها قبلا منتشر ‏ شده ر | مجددا تکرار ننماید

صفحه 42:
مواد و روش ها ‎Methods and Materials‏

صفحه 43:
* ذکر تمامی اجزای ضروری روش کار بطور خلاصه -نوع مطالعه - شیوه انتخاب سوژه ها _ روشهای نمونه گیری _ اندازه گیریها _ ابزار و مواد مورد استفاده _ بیان روشهای آماری و روش پرداخت داده ها _ ذكر ملاحظات اخلاقی

صفحه 44:
نرم افزار مورد استفاده جهت آنالیز نحوه توصیف داده ها ( آنالیز توصیفی) نحوه آنالیز دومتغیره تست های آماری مورد استفاده سطح معنی داری پیش فرض

صفحه 45:
* _قسمت مواد و روش‌ها در مقاله باید به طور تخصصی و با جزئیات کامل مطرح شود. به نحوی که محققان دیگر نیز بتوانند آن را انجام دهند. * يك اشتباه شايع در این قسمت. بیان نشدن برخی جزئیات ضروری است که خواننده را از درک صحیح روش انجام مطالعه باز می دارد. بنابراین قرار دادن خود به جای خواننده در این قسمت نیز بسیار مفید خواهد بود. * شرکت هایی که محصولات آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته به طور خلاصه بايد ليست شوند.

صفحه 46:
Results ts ail * ارائه یافته ها و دستاوردهای حاصل از پژوهش -پاسخ گوئی به پرسش های پژوهش بیان کوتاه و رسا -شرح شواهد تازه به صورت کامل -خودداری از جملات بلند و تکراری -گزارش نتایج به همان صورتی که بدست آمده -اجتناب از ذکر عبارات دو پهلو وسرموز - محدود به ارئه داده ها به صورت (میانگین, ضریب همبستگی واریانس, انحراف معیار) -عدم تفسیر يافته ها - ارائه جدول و نمودارها -ارائه تمام ن ايج برست آمده. حتى آنهايى كه با فرضيه هاى يزوهشن مفایر بوده اند. ته به نا پرداخت ( ازداده های شاهد به تجربی) -برای نوشتن -مانند یک داستان نتایج را به طور مستمر و مداوم نوشت -وقتی تعداد نمونه کم است درصد بکار نمی بریم

صفحه 47:
ارائه نتايج به شكل جداول» نمودار و تصوير فایده این کار اإين است كه نتايج را به طور دة وبه راحتی با تحلیل های آماری مطا . شکل ها وتصاویر به روشنی تا ثیر متفیر ها و کنش متقابل یا تعامل ميان آنها را نشان ميدهد. اگر تغییرات عمده رانشان می دهید یک نمودار بیشترین تاثیر را دارد اگر میخواهید نتایج را در جایی که مقادیردارای اهمیت وارزش را به دقت تحت آزمایش قرار دهید بهترین را ه استفاده جدول است . از تکرار نتایج ذکر شده در متن در جداول ونمودارها خودداری کنید. معمولا به ازای هر ۱۰۰۰ واژه از کل مقاله یک جدول در نظر گرفته می شود ودر یک فضای کم وخلاصه وار ارائه می دهد

صفحه 48:
بای با یک نظم و توالی منظم ارایه شوند. بیان نتایج بای از توالی منطقی پیروی کند و نه از ترتیب زمانی. در غیر این صورت درک آن‌ها مانند چیدن قطعات پازل در کنار هم است که می‌تواند بسیار گیج کننده باشد. از ارايه نتايج غير ضرورى كه تأثير جندانى در بحث ندارند بايد يرهيز شود تا خواننده سردر گم نشود و پیام اصلی نیز کم رنگ تر نشود. هدف از نوشتن یک مقاله اتی. ارایه یک فرضیه و بحث 9 تفصیل و تفسیر در مورد آن است.

صفحه 49:
بحث و نتبجه گیری 018601851011 نویسندکان در نگارش قسمت بحث تلاش دارند تا به مهمترين سئوالی که در ذهن خوانندگان و مخاطبین مقاله شکل گرفته است پاسخ دهند: که چی؟* باسخ به اين سوال مهم و حساس» نقش بسیار زیادی در قضاوت نهایی مخاطبین از مقاله پژوهشی دارد. از اين رو چگونگی نگارش متن بحث و روند پاسخ به اين سوال از اهمیت به سزایی برخوردار است.

صفحه 50:
بح و نتبجه گبری 06606900 * بحث و بررسی یافته ها بطور مفصل - بیان نظریات محقق و مقایسه آنها با اطلاعات قبلی - ارائه آثار و اهمیت یافته هاء محدودیت و چگونگی ارتباط آنها با مطالعات مشابه و کارهای دیگران

صفحه 51:
محتوا و اجزای بحث افته های اصلی(پاسخ به پرسش طرح) و ذکر ارتباط منطقی بين انها * مقايسه يافته های گزارش با نتایج مطالعات پیشین(ارائه شواهد و دلایل موافق و مخالف) ارائه کلیه شواهد و مدارک موجود بحث در مورد نقاط قوت و ضعف مطالعه * نتیجه گیری قطعی یا پيشنهاد برای پژوهش های بعدی . صدور حکم قطعی و سر گردان نگذاشتن خواننده * نتیجه گیری کلی بر اساس ترتیب طبیعی پرسش ها .شواهد بدست امده و پاسخ

صفحه 52:
به طور کلی موارد ذپل در قسمت بحث اشاره می شود ۱-آثار و اهمیت يافته های بدست آمده و همچنین محدودیت های آن را توضیح دهد. ۲-نتایج پژوهش خود را بل ذکر نتایج تحقیق هلی مشابه قوت و استناد بیشتری بخشد ۳-اگر شواهد مغایر یا نقض کننده ای برای نتایج تحقیقش در سایر منابع وجود دارد آنها را مقاله را کم نمی کند) ۴-علت تشابه و تفلوت نتایج تحقیق خود را با تحقیق های دیگران توضیح دهد ۵-موارد کاربرد عملی و قابلیت تعمیم پذیری نتایجی را که بدست آورده است توضیح دهد در بخش آخر راه و يا راههائی را برای ادامه ت یا رهنمود هائی را جهت تکمیل آن به خوانندگان خود ارائه دهد در نهایت شما در بخش بحث باید توانسته بلشید با توجه به نتایجی که خود ارائه کرده اید پاسخی قاطع به پرسش های مقدمه مقاله داده بلشید و حکمی را در مورد مساله مورد تحقیق صادر نمائید و به عبارتی مشخص نمائی که تحقیق شماچه چیزی را به مجموعه علم اضافه می کند. نماید(این کلر ارزش

صفحه 53:
چکیده " چکیده خلاصه کوتاهی از مقاله همراه با نکات اصلی متن مقاله است. 3 به گونه ای تنظیم می شود که خواننده را در تصمیم گیری برای مراجعه به اصل مقاله یاری می دهد. محتوای چکیده حاوی مطالبی است که نویسنده مقاله بر آن ها تاکید دارد. طول چکیده معمولا تابع نوع مقاله است. واژه های کلیدی

صفحه 54:
خلاصه مقاله نیز دارای اهمیتی تقریباً مساوی با عنوان است. گاهی تنها بر اساس خلاصه مقاله یک خواننده تصمیم می گیرد مقاله را بخواند یا آن را کنار بگذارد. هر قدر هم یک مطلب حاوی اطلاعات قیمتی و مهم باشد. در صورتی که در خلاصه مطرح نشده باشد.خواننده علاقه‌ای به ادامه دادن مطالعه پیدا ‏ نمی کند. خلاصه مقاله به دو شکل نوشته می شود؛ نوع آزاد که شامل یک پاراگراف است و بیشتر در مقالات مولکولی و بیولوژی سلولی استفاده مى شود نوع ساختارى كه هر جهار قسمت مقاله در آن رعایت می‌شود و استفاده مى شود. تر در مقالات ال در مورد این که بهتر است خلاصه پیش از نوشتن مقاله تهیه شود یا پس از اتمام آن, بهتر است که هر دو روش یک بار مورد ارزیابی و آز قرارگیرد و سپس روش مناسب تر را انتخاب

صفحه 55:
چکیده نوع ساختاری که هر چهار قسمت مقاله در آن رعایت می‌شود ‎Abstract‏ Scorpions Fauna of Kerman Province-IRAN Dehghani R., Ph.D*., Moabed Sh., B.Sc?., Kamyabi F., MSPH’., Haghdoost A.A., Ph.D*., Mashayekhi M., MSPH?., Soltani H., B'S.c° 1. Associate Professor of Health Environment, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran. 2. Health Expert, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. 3. Instructor, School of Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. 4. Assistant Professor of Epidemiology, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. 5. Health Expert, School of Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. Introduction: considering wide distribution of scorpions in various parts of the country and their importance in biological and medical Sciences, the current study was performed during 2005 to 2006 tin order to determine scorpions species in Kermanjlran Method: inthis descriptive research, 13 cities in Kerman province were investigated. All collected scorpion specimens in %75 ethyl alcohol were sent to the entomology laboratory of Kerman university of Medical Sciences for identification of their species by the use of stereo microscope and morphologic identification key. Results: a total of 8 species belonged to three families of Buthidae , Hemiscorpiidae or Liochelidae and Scorpionidae were identified. The identified species were as follows: A: Family Buthidae: Mesobuthus eupeus(44%), Androctonus crassicauda (28.5%), Odontobuthus doriae(22.6%), Orthochirus scrobiculosus(3%), Androctonus.amorcuxi 0.35%), Buthotus sauicyi (0.35%), B:Family Liochelidae: Hemiscorpious lept urus(0.9%), C:Family Scorpionidae: Nebo sp (0.3%) Conclusion: kerman province with 8 scorpion species has a high bidogical founa. This is the second report of the Nebo Genus from Iran after the report in 1980 from Hengam island located in south of Iran in Persian Golf. Planning prevention, control and treatment programs based on the identified species is suggested. Keywords: Scorpions, Fauna, Kerman, Iran Journal of Kerman University of Medical Sciences, 2008; 15(2): 170-179

صفحه 56:
به طور کلی هدف نگارش خلاصه مقاله آن است تا خواننده بدون مطالعه کل مقاله بتواند از محتوا ف اهداف اصلی و نتایج عمده آّن آگاه گردد بتابراین بایستی دارای چهار جزء مقدمه (سابقه وهدف)» مواد و روش هاء یافته ها و نتیجه گیری باشد نسبت این اجزا بهتر است به صورت ۱:۲:۲:۱ باشد(۲ حجم برای روش و نتایج و | حجم برای مقدمه ونتیجه گیری) مشخصات مهم خلاصه مقاله ۱ -حجم خلاصه مقاله برای مجلات بایستی پین ۱۰۰تا ۲۵۰ باشد( خلاصه مقاله ساختاری حد اکثر ۲۵۰و برای غیر ساختاری حداکثر ۱۵۰ واژه) ۲-مواردی که در مقاله نیامده است در خلاصه هم نباید آورده شود ۳- از آوردن جزئیات در خلاصه به پرهيزید ۴-از جدول و نمودار استفاده نشود ۵-جملات با عدد شروع نشود ۶-در چکیده و همچنین در مقاله درصد به صورت ‏ آورده نشود و حروفی باشد(درصد) ۷- در خلاصه منابع آورده نمی شود ۸-تا حد امکان از مخفف ها استفاده نشود ٩-در‏ پایان خلاصه بین ۳ تا ۱۰ کلمه از کلمات اصلی مقاله به عنوان کلمات کلیدی یا 6۱/۷۷/۵۲۵ آورده شود

صفحه 57:
نحوه انتخاب کلیدواژه ‎MeSH Headings‏ Medical Subject Headings این سیستم. برای طبقه بندی واژه های مصطلح در علوم پزشکی مورد استفاده قرار مى كيرد. توسط بخش مدلاين كتابخانه ملى يزشكى امريكا بوسيله تعدادى از مجلات, به عنوان منبع جستجوى كليدوازه مورد استفاده قرار مى ‎Sy‏ حتی اگر مجله ای به ضرورت استفاده از این سیستم برای یافتن کلیدواژه اشاره نکرده باشد» بهتر است از 65/۱ استفاده کنید.

صفحه 58:
* مجله ای که کلیدواژه های مقالات آن از |165۱ انتخاب شده باشد. در هنگام فهرست شدن در ایندکس مدیکوس (مدلاین)؛ بطور مناسب و صحیحی کدبندی شده و مقالات آن آسان‌تر جستجو می شوند. زیرا اساس سیستم جستجوی این نمایه نامه نیز بر اساس ۷۵5۳۱ است.

صفحه 59:
* برای یافتن کلیدواژه هاء بهتر است به وب سایت ۵ مراجعه شود: http://www.ncbi.nim.nih.gov/sites/ + /entrez

صفحه 60:
نوشتن رفرانس ها یا منابع: ۲- نگارش منابع بر اساس روش هاروارد

صفحه 61:
نمونه نگارش منابع بر اساس روش هاروارد در مجله معتبر و ‎TOXICON (lll gue‏ Ali-Chitnis, P., Maraghi, Sh., Vazirianzadeh, B., 1993. Epidemiological and laboratory study on scorpion stings in Khuzestan province. Journal of Medical Faculty Guilan University of Medical Sciences 2 (8), 5-12 (in Farsi). Azhang, N., Moghisi, A.R., 2006. Surveying of Scorpion Sting and Snake Bite during 2001-2005. Report of Center of Management of Preventing and Fighting with the Diseases, pp. 1-29 (in Farsi). Dehghari, R., Valaie, N., 2004. The review of classification of scorpions and their diagnostic key of Iran scorpions. Feyz Journal 8 (32), 62-84 (in Farsi).

صفحه 62:
نموه نگارش منابع بر اساس روش ونکوور در مجله فیض کاشان ‎Cheng D, Dattaro JA, Yakobi R. Scorpion sting .emedicine.Available from:‏ ]1[ http://emedicine.medscape.com/article/168230-overview. Accessed February 28, 2009. [2] Keegan HL. Scorpion of Medical importance. Jackson: University Press of Mississipi.1980; p. 17-22. 3] Granja , BM., Martines , ZR.& Chico , AP. Scorpionism. Alergia Immunology Pediatr .1999;8(4):109-112. [4] Abroug F, ElAtrous S, Nouira S, Haguiga H, Touzi N, Bouchoucha S. Serotherapy in scorpion envenomation: a randomised controlled trial. Lancet. 1999 Sep 11;354(9182):906-9

صفحه 63:
Impact factor هر پژوهشگر که مقاله خود را منتشر می کند علاقه مند است که در آینده نویسند گان مقالات چقدر به کار او ارجاع می دهند. هر مجله ای که که از ارجاعات بیشتری بوسیله دیگران مورد استفاده قرار بگیرد از اعتبار بالایی برخوردار است به عبارتی هر چه ۱۳ بالاتر ارزش مقاله و کار وی بیشتر هر یکدهم ۱۴ ارزش بالایی دارد. انستیتو اطالاعاتی آمریکا ا5| مسئول رتبه و درجه بندی مجلات است. چگونه: تعداد مقالات ارجاعی به مقاله چاپی آن تقسیم بر تعداد مقالات چاپی آن مجله + Impact Factor

صفحه 64:
تعداد وا[ژه متوسط و جداول و نمودارها مقاله بر حسب نوع آن Original Articles Maximum Length = 2500 words Maximum No. of Tables / Illustrations = 4 Maximum No. of References = 25 Case Reports Maximum Length = 1500 words Maximum No. of Tables / Illustrations = 2 Maximum No. of References = 10 Review Articles Maximum Length = 3500 words Maximum No. of Tables / Illustrations = 4 Maximum No. of References = 50 © البته برای آگاهی دقیق از حجم و تعداد واژه ها بایستی به راهنمای خود مجله مراجعه شود

صفحه 65:
نمایه نامه ۱۳06 * نمایه نامه های معتبر داخلی: کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور کمیسیون نشریات علمی کشور نمایه نامه های معتبر خارجی

صفحه 66:
چند نمایه نامه معتبر خارجی Index Medicus (Medline) Pubmed Central Institute of Scientific Information (ISI) Chemical Abstracts BIOSIS Scopus EMBASE

صفحه 67:
Index Medicus (Medline) یک پایگاه داده بیبلیو گرافیک است که بوسیله کتابخانه ملی پزشکی امریکا راه اندازی شده است. بیش از ۴۵۰۰ مجله علوم پزشکی را از سال ۱۹۶۶ پوشش می دهد. احتمالا پیشترین میزان مراجعه را در بین نمایه نامه ها دارد؛ هر چند که میزان پوشش دهی آن نسبت به تعداد دیگری از ایندکس هاء کمتر است. مجلات غیر انگلیسی زبان. کمتر پوشش داده می شوند؛ مگر آنکه دارای جكيده انكليسى باشند. جستجو در آن رايكان است. امكان دسترسى به جكيده بسيارى از مقالات و همجنين متن كامل نشريات رايكان را فراهم كرده است.

صفحه 68:
مقالات چاپ شده در مجلاتی که در مدلاین ایندکس شده اند. بیشتر از سایر مقالات مورد بازدید پژوهشگران قرار می ‎«eye:‏ عنوان مقاله. مشخصات نویسندگان, و معمولاً چکیده مقاله ‎f‏ ار کاربران قرار می دهد. ۱ ‏لینک مربوط به متن کامل مقالات چاپ شده در مجلات رایگان نیز وجود دارد.

صفحه 69:
روش های تعیین اعتبار به مجلات ارسال حداقل سه نسخه از نشریه که به موقع منتشرشده و سريعاً به دبیرخانه نمایه نامه مربوطه رسیده باشد. رعایت کلیه اصول نگارش علمی در مقالات مجله دارابودن اعتبار ظاهری در مجله (ترتیب عناصر مجله, صفحه بندی؛ ظاهر مجله, نوع ‎BES‏ ...) برخورداربودن از روند همترازداوری در مجله اعتبار علمی اعضای هیأت تحریربه نشریه رعایت حداقل تعداد مقالات پژوهشی در هر شماره دارابودن وب سایت استاندارد. فعال و به روز برای نشریه

صفحه 70:
فاكتور تأثير ‎Impact Factor (IF)‏ وسيله اى است براى سنجش اين موضوع كه مقالات يك مجله. جند بار مورد استناد قرار گرفته اند (در طول یک دوره زمانی مشخص: دواسال): ايده خوبى است ولى دانشكاه هاء بيش از حد به اين ابزار تكيه مى كنند و از آن برای سنجش اهمیت انتشارات یا تحقیقات افراد بهره می گیرند. سوّال: اگر مطالعه ای فاقد نمونه مشابه باشد و سایر نویسندگان به آن استناد نکنند. آیا اين مطالعه, بی ارزش یا کم آرزش است؟

صفحه 71:
نحوه محاسبه ‎IF‏ * تعداد دفعاتی که یک مجله مورد استناد قرار گرفته است تقسیم بر تعداد مقالاتی که آن مجله در طول دو سال اخیر منتشر نموده است. * در محاسبه فوق, 611675| و 0051735 در مخرج کسر وارد نمی شوند. هر چند که ممکن است بوسیله سایر مقالات مورد استناد قرار داده شوند. بنابراین مجلاتی که تعداد زیادی از چنین مطالبی را به چاپ می رسانند. مقدار ۳| آنها افزایش می یابد.

صفحه 72:
* مجله معروفی چون ]۱۵۳6 ۲16 دارای ۳| بالاتری از مجلات تخصصی می باشند. * هر چند که ۳ می تواند به نوعی تعیین کننده رتبه یک. مجله باشد ولی عملاً ارتباط دقیقی بین ۲| یک مجله و تأثیر یک مقاله نمی تواند وجود داشته باشد. ممکن است مقالاتی در مجلات با ۴| الا به چاپ پرسند که هیچگاه مورد استناد قرار نكي چاپ شوند که مکررا ور استناد واقع شوند.

How to Write a College Paper شیوه ی نگارش مقاله علمی هدفهاي گارگاه: از شركت كنندگان انتظار مي رود در پايان كارگاه قادر باشند: -1براي مقاله خود عنوان مناسب بنويسد. -2مقدمه،مواد و روشها ،نتايج و بحث مقاله خود را بنويسد. -3قسمت سپاسگزاری مقاله خود را بنويسد. -4خالصه مقاله خود را بنويسد. -5منابع كار تحقيقاتي مقاله خود را بنويسد. • • • • • • • • شركت كنندگان: دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط ارزيابي ارزيابي شركت كنندگان:شركت كنندگان با توجه به فعاليت در كارهاي گروهي كوچك و نگارش و ارائه مطالب در کالس مورد ارزيابي قرار ميگيرند . -2ارزيابي از كارگاه : ارزيابي از كيفيت برگزاري كارگاه و نحوه تدريس از طريق فرمهاي نظرسنجي مخصوص كارگاه انجام ميشود . • در دنياي امروز كه عصر انفجار اطالعات همراه با گستردگي وسيع ارتباطات است يكي از مهمترين راههاي ارتباط محققين ،اساتید و اعضاي هيأت علمي دانشگاهها و موسسات آموزشي با همتايان خود در كشور نگارش مقاالت پژوهشي مي باشد. • براي نوشت ن مقال ه نم ي توان ت ا گذراندن ترمهاي طوالن ي ص بر كرد چراك ه حت ي پس ازگذراندن اين چنين دوره هايي بيشتر افراد قادر به نوشتن مقاله نمي باشند. • پژوهشگران خود باي د توانائ ي نگارش مقاالت خود داشت ه باشند.در غي ر اي ن ص ورت وابس تگي آنه ا ب ه دیگرنویس ندگان ارتباط آنها را با همتايان خود كندتر وغير تخصصي تر مي كند. همه نویسندگان به كلمات و اصطالحات همه رشته ها آگاهي كام ل ندارن د و پيدا كردن نویس نده متخص ص ه ر رشت ه كاري بس دشوار مي باشد. • مقال ه نويس ي در حقيق ت ي ك مهارت اس ت و ب ا در نظ ر گرفت ن دانش تخص صی ك ه قطع ا" هم ه دارن د و آموزش قالبهاي خاص نگارش ب ه براي نوشتن هر قسمت از مقاله ،خود محقق بهترين كسي است كه مي تواند مقاله خود را بنويسد. • کوشش و تالش مداوم و بهینه سازی روش های نگارش مقاله با الگو گرفت ن از مقاالت بارز می توان د پژوهشگران را ب ه نویس ندگان توانمند مقاالت علمی تبدیل نماید • مجله علمي ‏Scientific Journal مجالت يا ژورنال‌هاي علمي ،حاصل پژوهش‌ها و مطالعات علمي محققين را به چاپ مي‌رسانند. انواع: • مجالت علمي آموزشي • مجالت علمي پژوهشي • هر دو نوع مجالت فوق مي‌توانند بخش‌هاي پژوهشي، آموزشي ،اطالع‌رساني و تبليغاتي داشته باشند. مجالت علمي پژوهشي • • • • مجالت علمي پژوهشي ،حاصل مطالعات محققين را بصورت گزارش به چاپ مي‌رسانند. به اين گزارش‌ها ،مقاله پژوهشي مي‌گويند. بخش عمده حجم مطالب چاپ شده در هر شماره از اين مجالت را مقاالت پژوهشي تشكيل مي دهد اين گزارش‌ها بايد از ساختار خاص و مشخصي تبعيت نمايند. انواع مجله بر اساس پیوستگی انتشار • • • • • • • هفته نامه دوهفته نامه ماهنامه دوماهنامه فصلنامه دوفصلنامه سالنامه ساختار معمول يك مجله علمي پژوهشي چاپي • راهنماي تدوين مقاله براي نويسندگان (Instructions for )Authors • • • • نحوه نگارش مقاله (ساختار مورد تأييد مجله) رعايت اصول اخالقي و بيانيه هاي مد نظر نشريه نحوه رفرانس نويسي نحوه ارايه مقاله به دفتر مجله ارايه مقاله به دفتر مجله علمي -پژوهشي • • • • حضوري پستي پست الكترونيكي ارايه آن الين (وب مجله) شرايط ارايه مقاله به دفتر نشريه • • • • رعايت كليه اصول قيدشده در بخش ”راهنماي نويسندگان“ امضاي تعهد تفويض حق كپي رايت به ناشر مجله عدم امكان چاپ مجدد يك مقاله به يك زبان در دو مجله علمي پژوهشي مختلف امكان چاپ مجدد يك مقاله به دو زبان در دو مجله با اجازه ناشر اول انواع مقاله ب -بر اساس محتوای اطالعات مقاله ،پنج نوع مقاله وجود دارد: • • • • • • • • سرمقاله ،سخن ويژه ()Editorial نامه به سردبير مقاله پژوهشي ،اصلي ،اصيل پژوهشي (Research Article, Original )Article مقاله تحلیلی ()Analytical article مقاله مروري ()Review article مقاله گردآوری ()Collecting article گزارش مورد/موارد نادر ()Case report/case series مقاله كوتاه ( )Brief articleیا short comminication مقاله تحقیقی) پژوهشی ( • بر اساس یافته های تحقیقی است که به تازگی پایان یافته است و گزارش تحقیقی نیز به آن گفته می شود. مقاله تحلیلی • مقاله نظری هم گفته می شود و مقاله ای است که گردآورنده با استفاده از منابع پژوهشی قبلی ،نظریه ی خاصی را در حوزه ی کار خود مطرح می کند و ممکن است نظریه های قبلی را گسترش دهد ،استحکام بخشد و یا به شکل دیگری بیان کند و مورد تامل و تردید قرار دهد. • مقاله مروری • به تحلیل کالن و ارزیابی انتقادی نوشته های منتشر شده می پردازد. • نویسنده با یکپارچه سازی و ارزشیابی متون منتشر شده، سیر پیشرفت پژوهش های جاری را در جهت روشن ساختن مسئله ای مشخص دنبال می کند • مقاله گرد آوری • صرفا به گردآوری و انعکاس نظرات مختلف نوشته شده در مقاالت مرتبط با موضوع می پرازد اما کار تازه ای ارایه نمی کند. • تفاوت آن با مقاله تحلیلی این است که نظریه جدیدی ارایه نمی کند و برخالف مقاله مروری الزاما سنجش و ارزیابی مطالب قبلی را ندارد. • از آنجایی که از بین انواع مقاالت ،مقاله ی تحقیقی بیش تر به کار می رود به بررسی آن می پردازیم. • اجزاء مقاله تحقیقی • • • • عنوان مقاله نام نويسندگان به همراه وابستگي سازماني آنها نام نويسنده مسئول مكاتبات به همراه آدرس و يا تلفن چكيده ساختاريافته (سابقه و هدف ،روش كار ،نتايج ،نتيجه‌گيري) :زبان چكيده • مقدمه (شامل سابقه و هدف) ()Introduction روش كار ()Materials/Patients & Methods نتايج ()Results بحث ،نتيجه گيري و پيشنهادات ()Discussion تشكر و قدرداني ()Acknowledgments منابع ()References • كليدواژه ها (MeSH(Medical Subject Headings):)Keywords • • • • • وابستگيس از مانين ويسندگان • • • • ‏Affiliations وابستگي نويسندگان مقاله: وابستگي سازماني در زماني كه مطالعه انجام شده است .اين موضوع به خوانندگان مطالعه كمك مي كند دريابند كه مطالعه در كجا انجام شده است. همچنين به اعتبار محل انجام مطالعه مي افزايد .اگر شغل و محل كار نويسنده اي از زمان انجام مطالعه تغيير يافته است ،بايد وابستگي سازماني فعلي آنان نيز قيد شود. در هنگامي كه پيش نويس اوليه مقاله تهيه مي شود بايد از كليه نويسندگان مقاله خواسته شود تا در متن پيش نويس ،جزئيات نام ،مشخصات و وابستگي سازماني خود را كنترل و تصحيح كنند. نام صحيح سازمان هاي مربوطه بايد بررسي و درج شود .به عنوان مثال: • Kashan University, M.C. • • • • • مسئوليت هاي نويسندگان نويسنده كسي است كه: )1در طراحي مطالعه ،تحصيل داده ها ،تحليل و تفسير داده ها نقش داشته است. )2همچنين در نگارش مقاله و تأييد نسخه نهايي آن نقشي فعال ايفا نموده است. )3بتواند مسئوليت عمومي در مورد تحقيق و مقاله را به عهده بگيرد. • • • • • تعداد نويسندگان مقاالت به وسعت مطالعه و تعداد افراد مشاركت كننده در آن بستگي دارد :ولي اگر امكان‌پذير باشد ،تعداد نويسندگان مقاله را در حد معقول و متعارف ( 3الي 6نفر) تعيين كنيد نويسنده اول ،دوم... ، نويسنده آخر نويسنده مسئول مكاتبات زمان نوشتن مقاله : الف -تهیه مدارک:نویسنده بایستی تمامی مطالب ،شواهد و مطالعاتی که جهت نگارش متن مورد نظر خود الزم دارد فراهم نماید ب -تهیه طرح از رئوس مطالب و عناوین به منظور ربط مطالب ،مثال برای عنوان مقاله :تاثیر محلول بیلی روبین بر اسکولکس کیست هداتیک موارد زیر می تواند تنظیم شود -1مروری بر بیماری کیست هداتیک -2مروری بر درمان های انجام شده -3مشکالت درمان -4علت انتخاب بیلی روبین به عنوان یک ماده اسکولکس کش -5چگونگی انجام آزمایش -6نتایج بدست آمده -7تفیسر نتایج ج -ساختار نگارش(بر اساس نوع مقاله مانند پژوهشی ،مروری یا گزارش یک مورد) د-وارسی یا باز رسی نگارش( در این بخش به وارسی یک یک بخش ها پرداخته می شود و نقایص یا کمیود ها را رفع می کنیم) Research Article,( اصيل پژوهشي، اصلي،مقاله پژوهشي )Original Article مقاله تحقیقی) پژوهشی (-بر اساس یافته های تحقیقی است که به تازگی پایان یافته است و گزارش تحقیقی نیز به آن گفته می شود. حجم این مقاالت نباید بیشتر از 3500واژه باشداین مقاالت بیش از %60کل مقاالت یک مجله در بر می گیرند. خواننده پس از خواندن این مقاالت بایستی پاسخی برای این پرسش های خود بیابد: -1چرا این پژوهش انجام شده است -2چگونه این پژوهش انجام شده است -3این پژوهش به چه نتایجی رسیده است -4نتیجه کلی بدست آمده چیست -1مقدمه مقاله به پرسش نخست پاسخ می دهد -2مواد و روش ها به پرسش دوم پاسخ می دهد -3حاصل پژوهش یا یافته ها به به پرسش سوم پاسخ می دهد -4بحث و نتیجه گیری که داری پاسخی است به پرسش چهارم پاسخ می دهد • عنوان مقاله • عنوان هر اثر جلوه ای از هویت آن اثر است. • عنوان فشردهای قانونمند از مطالب متن است. • عنوان باید مختصر ،گویا و جذاب باشد تا بتواند عالوه بر ایجاد انگیزه مطالعه در خواننده ،او را در انتخاب مقاله راهنمایی کند. عنوان مقاله(ادامه) • عنوان محتوی مهم گزارش و در حقیقت یافته های اصلی گزارش را بیان میکند به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است. • اولین نقطه تماس نویسنده با خوانندگان ،عنوان گزارش است . • بسیاری از افراد فقط به خواندن عنوان اکتفا می کنند و اگر آن را جذاب و موردعالقه یافتند به سایر قسمت های مقاله می پردازند. • هدف از نوشتن عنوان این است که با کمترین لغات بیشترین اطالعات ممکن را به خواننده منتقل نمایید • عنوان را می توان به تابلو سوپر مارکت تشبیه شده است ویژگی های عنوان • • • • • • • با موضوع مقاله ارتباط مستقیم داشته باشدو معرف محتویات گزارش باشد. کوتاه وروشن باشد .از واژه های قابل فهم وآسان استفاده شود و کلمات اضافی و مبهم حذف شود. باید جامع باشد وهدف کلی گزارش را بیان کند. باید از لحاظ نگارش فارسی درست باشد و تا حد امکان از آوردن کلماتی مانند بررسی ،مطالعه ،پژوهشی در ...وغیره خودداری شود. عنوان نباید به صورت یک جمله کامل نوشته شود و نباید فعل داشته باشد. نباید به صورت پرسشی نوشته شود .باید به صورت یک عبارت نوشته شود. باید جذاب وجلب کننده باشد. بیان کننده نوع مطالعه باشد. در عنوان از كلمات مخفف استفاده نشود در مطالعات توصیفی زمان و مکان مطالعه در عنوان بهتر است قید شود. • عنوان مهم‌ترین عبارت یک مقاله است .اگر خواننده‌ای اهمیت نوشته‌ای را از عنوان آن برداشت نکند به خواندن آن ادامه نمی‌دهد. • عنوان‌های طوالنی حامل اطالعات بیشتری هستند ولی توجه کمتری جلب می‌ کنند ،به‌خصوص در افرادی که با نگاه سریع و گذرا از روی عناوین موجود در فهرست مجالت ،مقاله مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند. • • عنوان‌های کوتاه جذاب‌ تر هستند ولی ممکن است مفهوم کامل را نرسانند .عناوینی که از لغات ایهام‌ دار استفاده می ‌کنند ،جذابیت بیشتری برای خوانندگان دارند ،ولی نباید به تبیین محتوای اطالعاتی مطلب بپردازند. • در نهایت در هنگام انتخاب عنوان مناسب ،باز هم بهتر است نویسنده خود را در جایگاه خواننده قرار دهد. عنوان مقاله بر اساس نوع پژوهش • • • • • -1توصیفی:برای مطالعات توصیفی یا اپیدمیولوژیکی بر اساس داده های موجود. مثال: بررسی شیوع آلودگی شپش در منطقه آران و بیدگل در سال1388 بررسی شیوع گواتر در منطقه ابوزید آباد در سال 1388بررسی مبتالیان به گال مراجعه کننده به مرکز تحقیقات پوست 1385-1390 تحلیلی :رابطه ( Aعامل یا )Risk Factorبا سرانجام( )Outcome • • • • • مثال تحلیلی: بررسی رابطه گواتر با اختالالت عصبی بررسی رابطه استفاده از پشه بند با سالک بررسی رابطه سن مادر با عفونت های تنفسی نوزادان بررسی رابطه آلودگی هوا با افزایش مرگ و میر تجربی :اثر (X)Causeبر (Y)Effectمانند درمان ،پیشگیری • • • • مثال تجربی: بررسی اثر نمک ید دار بر اختالالت عصبی مبتالیان گواتر بررسی اثر متادون در معتادان به کراک بررسی اثر آمپول تزریقی جکتوفر بر آنمی کمبود آهن مقصود ،موضوع و اهداف گزارش ،ضرورت انجام مطالعهايجاد انگيزه برای مطالعه گزارش کوتاه و جامع وگويا عدم بحث های پراکنده ودرسهای آموزشی-عدم رد و اثبات مطالب • • • • مقدمه نخستین بخش از متن اصلی گزارش است. هدف از نوشتن مقدمه ،معرفی موضوع مطالعه وبیان دلیل انجام آن کار پژوهشی است. در مقدمه روندی که منجر به شکل گیری سوال اصلی پژوهش در ذهن محقق شده است ،به اختصار و با بیان دالیل ومدارک الزم ذکر می شود. مقدمه باید با چنان مهارتی نوشته شود که خواننده را در ابتدای امر به خواندن مقاله ترغیب کند. :گام اول چه چیزهایی می دانیم :گام دوم چه چیز هایی نمی دانیم :گام سوم چرا این مطالعه را انجام می دهیم؟ :بیان ضرورت واهمیت موضوع • بیان دالیل و مدارکی که اهمیت موضوع را می رساند ،الزم است. • با ذکر آمار وارقامی که نشان دهنده اهمیت موضوع است ،می توان توجه خواننده را بیش از پیش جلب کرد. • خالصه نویسی و پرهیز از حاشیه پردازی در نگارش مقدمه • توجه به مخاطبین گزارش . • این امر نقش بسزایی در نحوه نگارش مقدمه و به ویژه جمالت آغازین آن دارد زیرا شروع کننده ارتباط نویسندگان مقاله با مخاطب خود می باشد. • عدم تفکیک محتوی مقدمه با تیترهای مجزا . • یکی از هنرهای نویسندگان مقاالت ،ایجاد ارتباط بین پاراگراف ها ومفاهیم مختلف در مقدمه است. • می توان از کلمات ربط یا قیدها برای ارتباط قسمت های مختلف استفاده کرد. در مقدمه از آوردن موارد زیر اجتناب ورزید • • • • • بیان اطالعات گسترده ،غیر اختصاصی وغیر مرتبط با گزارش (کوتاه، جامع و گویا) ارائه جداول وتصویر طوالنی کردن مطلب ونوشتن جمالت بلند اغراق وبزرگ جلوه دادن گزارش عدم رد واثبات مطالب خالصه محتوای مقدمه • • • • • تعریف مشکل یا مسئله(بیان مسئله) اهمیت مشکل راههای مقابله با آن(خدمات موجود) عوارض تداوم آن(بازنگری منابع) روش انتخاب شده برای حل مشکل(هدف) • • • • • بر اساس الگوی ونکور در سال 1993مقدمه باید دارای اجزای زیر باشد: الف -هدف مقاله را نشان دهد ب-شامل خالصه ای از دالیلی باشد که ضرورت مطالعه را نشان دهد ج -در جستجو و مرور متون فقط از مقاالت بسیار مهم استفاده شده و به یادآوری اطالعات گسترده و غیر اختصاصی نپرداخته و در آن از مطالب کتاب درسی استفاده نشده باشد د-اطالعات بدست آمده از تحقیق هائی که نتایج آنها قبال منتشر شده ر ا مجددا تکرار ننماید مواد و روش ها Methods and Materials • ذکر تمامی اجزای ضروری روش کار بطور خالصه نوع مطالعه شيوه انتخاب سوژه ها_ روشهای نمونه گيری _ اندازه گيريها _ ابزار و مواد مورد استفاده _ بيان روشهای آماری و روش پرداخت داده ها _ ذکر مالحظات اخالقی آ نالیز آماری • • • • • نرم افزار مورد استفاده جهت آنالیز نحوه توصیف داده ها ( آنالیز توصیفی) نحوه آنالیز دومتغیره تست های آماری مورد استفاده سطح معنی داری پیش فرض • قسمت مواد و روش‌ها در مقاله باید به طور تخصصی و با جزئیات کامل مطرح شود .به نحوی که محققان دیگر نیز بتوانند آن را انجام دهند. • یک اشتباه شایع در این قسمت ،بیان نشدن برخی جزئیات ضروری است که خواننده را از درک صحیح روش انجام مطالعه باز می‌ دارد ،بنابراین قرار دادن خود به جای خواننده در این قسمت نیز بسیار مفید خواهد بود. • شرکت‌هایی که محصوالت آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته به طور خالصه باید لیست شوند. • ارائه يافته ها و دستاوردهای حاصل از پژوهش پاسخ گوئی به پرسش های پژوهشبیان کوتاه و رساشرح شواهد تازه به صورت کاملخودداری از جمالت بلند و تکراریگزارش نتایج به همان صورتی که بدست آمدهاجتناب از ذکر عبارات دو پهلو ومرموز محدود به ارائه داده ها به صورت (ميانگين ،ضريب همبستگی واريانس ،انحراف معيار) عدم تفسير يافته ها ارائه جدول و نمودارهاارائه تمام نتايج بدست آمده ،حتی آنهايی که با فرضيه های پژوهش مغاير بوده اند.برای نوشتن ازشناخته به ناشناخته پرداخت ( ازداده های شاهد به تجربی)مانند یک داستان نتایج را به طور مستمر و مداوم نوشت-وقتی تعداد نمونه کم است درصد بکار نمی بریم ارائه نتایج به شکل جداول ،نمودار و تصویر • • • • • • فایده این کار این است که نتایج را به طور دقیق ودر یک فضای کم وخالصه وار ارائه می دهد وبه راحتی با تحلیل های آماری مطابقت میکند . شکل ها وتصاویر به روشنی تا ثیر متغیر ها و کنش متقابل یا تعامل میان آنها را نشان میدهد. اگر تغییرات عمده رانشان می دهید یک نمودار بیشترین تاثیر را دارد اگر میخواهید نتایج را در جایی که مقادیردارای اهمیت وارزش را به دقت تحت آزمایش قرار دهید بهترین را ه استفاده جدول است . از تکرار نتایج ذکر شده در متن در جداول ونمودارها خودداری کنید. معموال به ازای هر 1000واژه از کل مقاله یک جدول در نظر گرفته می شود • • • • • نتایج باید با یک نظم و توالی منظم ارایه شوند ،بیان نتایج باید از توالی منطقی پیروی کند و نه از ترتیب زمانی. در غیر این‌صورت درک آن‌ها مانند چیدن قطعات پازل در کنار هم است که می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد. از ارایه نتایج غیر ضروری که تأثیر چندانی در بحث ندارند باید پرهیز شود تا خواننده سردرگم نشود و پیام اصلی نیز کم‌رنگ‌تر نشود. هدف از نوشتن یک مقاله تحقیقاتی ،ارایه یک فرضیه و بحث و تفصیل و تفسیر در مورد آن است. نویسندگان در نگارش قسمت بحث تالش دارند تا به مهمترین سئوالی که در ذهن خوانندگان و مخاطبین مقاله شکل گرفته است پاسخ دهند: ” که چی؟“ پاسخ به این سوال مهم و حساس ،نقش بسیار زیادی در قضاوت نهایی مخاطبین از مقاله ‏fی دارد. پژوهش از این رو چگونگی نگارش متن بحث و روند پاسخ به این سوال از اهمیت به سزایی برخوردار است. • بحث و بررسی يافته ها بطور مفصل بيان نظريات محقق و مقايسه آنها با اطالعات قبلی ارائه آثار و اهميت يافته ها ،محدوديت و چگونگی ارتباطآنها با مطالعات مشابه و کارهای ديگران • • • • • • • محتوا و اجزای بحث بیان یافته های اصلی(پاسخ به پرسش طرح) و ذکر ارتباط منطقی بین آنها مقایسه یافته های گزارش با نتایج مطالعات پیشین(ارائه شواهد و دالیل موافق و مخالف) ارائه کلیه شواهد و مدارک موجود بحث در مورد نقاط قوت و ضعف مطالعه نتیجه گیری قطعی یا پیشنهاد برای پژوهش های بعدی صدور حکم قطعی و سر گردان نگذاشتن خواننده نتیجه گیری کلی بر اساس ترتیب طبیعی پرسش ها ،شواهد بدست آمده و پاسخ به طور کلی موارد ذیل در قسمت بحث اشاره می شود -1آثار و اهمیت یافته های بدست آمده و همچنین محدودیت های آن را توضیح دهد. -2نتایج پژوهش خود را با ذکر نتایج تحقیق های مشابه قوت و استناد بیشتری بخشد -3اگر شواهد مغایر یا نقض کننده ای برای نتایج تحقیقش در سایر منابع وجود دارد آنها را بیان نماید(این کار ارزش مقاله را کم نمی کند) -4علت تشابه و تفاوت نتایج تحقیق خود را با تحقیق های دیگران توضیح دهد -5موارد کاربرد عملی و قابلیت تعمیم پذیری نتایجی را که بدست آورده است توضیح دهد -6در بخش آخر راه و یا راههائی را برای ادامه تحقیق یا رهنمود هائی را جهت تکمیل آن به خوانندگان خود ارائه دهد در نهایت شما در بخش بحث باید توانسته باشید با توجه به نتایجی که خود ارائه کرده اید پاسخی قاطع به پرسش های مقدمه مقاله داده باشید و حکمی را در مورد مساله مورد تحقیق صادر نمائید و به عبارتی مشخص نمائی که تحقیق شماچه چیزی را به مجموعه علم اضافه می کند. • چکیده • • • • • چکیده خالصه کوتاهی از مقاله همراه با نکات اصلی متن مقاله است. به گونه ای تنظیم می شود که خواننده را در تصمیم گیری برای مراجعه به اصل مقاله یاری می دهد. محتوای چکیده حاوی مطالبی است که نویسنده مقاله بر آن ها تاکید دارد. طول چکیده معموال تابع نوع مقاله است. واژه های کلیدی • خالصه مقاله نیز دارای اهمیتی تقریباً مساوی با عنوان است ،گاهی تنها بر اساس خالصه مقاله یک خواننده تصمیم می‌گیرد مقاله را بخواند یا آن را کنار بگذارد .هر قدر هم یک مطلب حاوی اطالعات قیمتی و مهم باشد ،در صورتی‌ که در خالصه مطرح نشده باشد،خواننده عالقه‌ای به ادامه ی کند. دادن مطالعه پیدا نم ‌ • • • • خالصه مقاله به دو شکل نوشته می‌شود؛ نوع آزاد که شامل یک پاراگراف است و بیشتر در مقاالت مولکولی و بیولوژی سلولی استفاده می‌شود نوع ساختاری که هر چهار قسمت مقاله در آن رعایت می‌شود و بیشتر در مقاالت کلینیکال استفاده می‌شود. در مورد این‌که بهتر است خالصه پیش از نوشتن مقاله تهیه شود یا پس از اتمام آن ،بهتر است که هر دو روش یک‌بار مورد ارزیابی و آزمایش قرارگیرد و سپس روش مناسب‌تر را انتخاب کنیم. چکیده نوع ساختاری که هر چهار قسمت مقاله در آن رعایت می‌شود • Abstract • Scorpions Fauna of Kerman Province-IRAN • Dehghani R., Ph.D¹., Moabed Sh., B.Sc²., Kamyabi F., MSPH³., Haghdoost A.A., Ph.D4., Mashayekhi M., MSPH2., Soltani H., B.S.c5 1. Associate Professor of Health Environment, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran. 2. Health Expert, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. 3. Instructor, School of Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. 4. Assistant Professor of Epidemiology, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. 5. Health Expert, School of Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. • • • Introduction: Considering wide distribution of scorpions in various parts of the country and their importance in biological and medical Sciences, the current study was performed during 2005 to 2006 tin order to determine scorpions species in Kerman/Iran. • Method: • Results: In this descriptive research, 13 cities in Kerman province were investigated. All collected scorpion specimens in %75 ethyl alcohol were sent to the entomology laboratory of Kerman university of Medical Sciences for identification of their species by the use of stereo microscope and morphologic identification key. • A total of 8 species belonged to three families of Buthidae , Hemiscorpiidae or Liochelidae and Scorpionidae were identified. The identified species were as follows: A: Family Buthidae: Mesobuthus eupeus(44%), Androctonus crassicauda (28.5%), Odontobuthus doriae(22.6%), Orthochirus scrobiculosus(3%), Androctonus.amorcuxi(0.35%), Buthotus saulcyi (0.35%), B:Family Liochelidae: Hemiscorpious lept urus(0.9%), C:Family Scorpionidae: Nebo sp (0.3%) • Conclusion: • • • Journal of Kerman University of Medical Sciences, 2008; 15(2): 170-179 Kerman province with 8 scorpion species has a high bidogical founa. This is the second report of the Nebo Genus from Iran after the report in 1980 from Hengam island located in south of Iran in Persian Golf. Planning prevention, control and treatment programs based on the identified species is suggested. Keywords: Scorpions, Fauna, Kerman, Iran به طور کلی هدف نگارش خالصه مقاله آن است تا خواننده بدون مطالعه کل مقاله بتواند از محتوا ف اهداف اصلی و نتایج عمده آن آگاه گردد بنابراین بایستی دارای چهار جزء مقدمه (سابقه وهدف)، مواد و روش ها ،یافته ها و نتیجه گیری باشد نسبت این اجزا بهتر است به صورت 1:2:2:1باشد(2 حجم برای روش و نتایج و 1حجم برای مقدمه ونتیجه گیری) مشخصات مهم خالصه مقاله -1حجم خالصه مقاله برای مجالت بایستی بین 100تا 250باشد( خالصه مقاله ساختاری حد اکثر250و برای غیر ساختاری حداکثر 150واژه) -2مواردی که در مقاله نیامده است در خالصه هم نباید آورده شود -3از آوردن جزئیات در خالصه به پرهیزید -4از جدول و نمودار استفاده نشود -5جمالت با عدد شروع نشود -6در چکیده و همچنین در مقاله درصد به صورت %آورده نشود و حروفی باشد(درصد) -7در خالصه منابع آورده نمی شود -8تا حد امکان از مخفف ها استفاده نشود -9در پایان خالصه بین 3تا 10کلمه از کلمات اصلی مقاله به عنوان کلمات کلیدی یا keywordآورده شود نحوه انتخاب كليدواژه ‏MeSH Headings • • • • • ‏Medical Subject Headings اين سيستم ،براي طبقه بندي واژه هاي مصطلح در علوم پزشكي مورد استفاده قرار مي گيرد. توسط بخش مدالين كتابخانه ملي پزشكي امريكا بوسيله تعدادي از مجالت ،به عنوان منبع جستجوي كليدواژه مورد استفاده قرار مي گيرد. حتي اگر مجله اي به ضرورت استفاده از اين سيستم براي يافتن كليدواژه اشاره نكرده باشد ،بهتر است از ‌MeSHاستفاده كنيد. • مجله اي كه كليدواژه هاي مقاالت آن از ‌MeSHانتخاب شده باشد ،در هنگام فهرست شدن در ايندكس مديكوس (مدالين) ،بطور مناسب و صحيحي كدبندي شده و مقاالت آن آسان‌تر جستجو مي شوند .زيرا اساس سيستم جستجوي اين نمايه نامه نيز بر اساس MeSHاست. • براي يافتن كليدواژه ها ،بهتر است به وب سايت PubMedمراجعه شود: • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/ /entrez نوشتن رفرانس ها یا منابع: -1نگارش منابع بر اساس روش ونکوور -2نگارش منابع بر اساس روش هاروارد Toxicon نمونه نگارش منابع بر اساس روش هاروارد در مجله معتبر و بین المللی • Ali-Chitnis, P., Maraghi, Sh., Vazirianzadeh, B., 1993. Epidemiological and laboratory study on scorpion stings in Khuzestan province. Journal of Medical Faculty Guilan University of Medical Sciences 2 (8), 5–12 (in Farsi). • Azhang, N., Moghisi, A.R., 2006. Surveying of Scorpion Sting and Snake Bite during 2001–2005. Report of Center of Management of Preventing and Fighting with the Diseases, pp. 1–29 (in Farsi). • Dehghani, R., Valaie, N., 2004. The review of classification of scorpions and their diagnostic key of Iran scorpions. Feyz Journal 8 (32), 62–84 (in Farsi). نموه نگارش منابع بر اساس روش ونکوور در مجله فیض کاشان [1] Cheng D, Dattaro JA, Yakobi R. Scorpion sting .emedicine.Available from: http://emedicine.medscape.com/article/168230-overview. Accessed February 28, 2009. [2] Keegan HL. Scorpion of Medical importance. Jackson: University Press of Mississipi.1980; p. 17-22. [3] Granja , BM., Martines , ZR.& Chico , AP. Scorpionism. Alergia Immunology Pediatr .1999;8(4):109-112. [4] Abroug F, ElAtrous S, Nouira S, Haguiga H, Touzi N, Bouchoucha S. Serotherapy in scorpion envenomation: a randomised controlled trial. Lancet. 1999 Sep 11;354(9182):906-9. Impact factor • • • • • ه ر پژوهشگ ر ك ه مقال ه خود را منتش ر م ي كن د عالق ه من د اس ت ك ه در آينده نويسندگان مقاالت چقدر به كار او ارجاع مي دهند. هر مجله اي كه كه از ارجاعات بيشتري بوسيله ديگران مورد استفاده قرار بگيرد از اعتبار بااليي برخوردار است به عبارتي هر چه IFباالتر ارزش مقاله و كار وي بيشتر هر يكدهم IFارزش بااليي دارد. انس تيتو اطاالعات ي آمريك ا ISIمس ئول رتب ه و درج ه بندي مجالت اس ت .چگون ه: تعداد مقاالت ارجاعي به مقاله چاپي آن تقسيم بر تعداد مقاالت چاپي آن مجله • Impact Factor • تعداد وا|ژه متوسط و جداول و نمودارها مقاله بر حسب نوع آن Original Articles Maximum Length = 2500 words Maximum No. of Tables / Illustrations = 4 Maximum No. of References = 25 Case Reports Maximum Length = 1500 words Maximum No. of Tables / Illustrations = 2 Maximum No. of References = 10 Review Articles Maximum Length = 3500 words Maximum No. of Tables / Illustrations = 4 Maximum No. of References = 50 البته براي آگاهي دقيق از حجم و تعداد واژه ها بايستي به راهنماي خود مجله مراجعه شود • نمايه نامه Index • نمايه نامه هاي معتبر داخلي: كميسيون نشريات علوم پزشكي كشور كميسيون نشريات علمي كشور نمايه نامه هاي معتبر خارجي چند نمايه نامه معتبر خارجي • • • • • • • Index Medicus (Medline) Pubmed Central Institute of Scientific Information (ISI) Chemical Abstracts BIOSIS Scopus EMBASE )Index Medicus (Medline • • • • • • يك پايگاه داده بيبليوگرافيك است كه بوسيله كتابخانه ملي پزشكي امريكا راه اندازي شده است. بيش از 4500مجله علوم پزشكي را از سال 1966پوشش مي دهد. احتماالً بيشترين ميزان مراجعه را در بين نمايه نامه ها دارد؛ هر چند كه ميزان پوشش دهي آن نسبت به تعداد ديگري از ايندكس ها ،كمتر است. مجالت غير انگليسي زبان ،كمتر پوشش داده مي شوند؛ مگر آنكه داراي چكيده انگليسي باشند. جستجو در آن رايگان است. امكان دسترسي به چكيده بسياري از مقاالت و همچنين متن كامل نشريات رايگان را فراهم كرده است. • مقاالت چاپ شده در مجالتي كه در مدالين ايندكس شده اند، بسيار بيشتر از ساير مقاالت مورد بازديد پژوهشگران قرار مي گيرند. • مدالين ،عنوان مقاله ،مشخصات نويسندگان ،و معموالً چكيده مقاله را در اختيار كاربران قرار مي دهد. • لينك مربوط به متن كامل مقاالت چاپ شده در مجالت رايگان نيز وجود دارد. • روش هاي تعيين اعتبار به مجالت • • • • • • • ارسال حداقل سه نسخه از نشريه كه به موقع منتشرشده و سريعاً به دبيرخانه نمايه نامه مربوطه رسيده باشد. رعايت كليه اصول نگارش علمي در مقاالت مجله دارابودن اعتبار ظاهري در مجله (ترتيب عناصر مجله ،صفحه بندي، ظاهر مجله ،نوع كاغذ)... ، برخورداربودن از روند همترازداوري در مجله اعتبار علمي اعضاي هيأت تحريريه نشريه رعايت حداقل تعداد مقاالت پژوهشي در هر شماره دارابودن وب سايت استاندارد ،فعال و به روز براي نشريه فاكتور تأثير )Impact Factor (IF • وسيله اي است براي سنجش اين موضوع كه مقاالت يك مجله ،چند بار مورد استناد قرار گرفته اند (در طول يك دوره زماني مشخص: دو سال). • ايده خوبي است ولي دانشگاه ها ،بيش از حد به اين ابزار تكيه مي‌كنند و از آن براي سنجش اهميت انتشارات يا تحقيقات افراد بهره مي گيرند. • سؤال :اگر مطالعه اي فاقد نمونه مشابه باشد و ساير نويسندگان به آن استناد نكنند ،آيا اين مطالعه ،بي ارزش يا كم ارزش است؟ نحوه محاسبه IF • تعداد دفعاتي كه يك مجله مورد استناد قرار گرفته است تقسيم بر تعداد مقاالتي كه آن مجله در طول دو سال اخير منتشر نموده است. • در محاسبه فوق ‌letters ،و abstractsدر مخرج كسر وارد نمي شوند .هر چند كه ممكن است بوسيله ساير مقاالت مورد استناد قرار داده شوند .بنابراين مجالتي كه تعداد زيادي از چنين مطالبي را به چاپ مي رسانند ،مقدار IFآنها افزايش مي يابد. • مجله معروفي چون ،The Lancetداراي IFباالتري از مجالت تخصصي مي باشند. • هر چند كه IFمي تواند به نوعي تعيين كننده رتبه يك مجله باشد ولي عمالً ارتباط دقيقي بين IFيك مجله و تأثير يك مقاله نمي تواند وجود داشته باشد .ممكن است مقاالتي در مجالت با IFباال به چاپ برسند كه هيچگاه مورد استناد قرار نگيرند و مقاالتي در مجالت با IFپايين چاپ شوند كه مكررا ً مورد استناد واقع شوند.

51,000 تومان