سایر تحقیق و پژوهش

شیوه ی نگارش مقاله علمی 

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شیوه ی نگارش مقاله علمی ”

شیوه ی نگارش مقاله علمی 

اسلاید 1: شیوه ی نگارش مقاله علمی  How to Write a College Paper

اسلاید 2: هدفهاي گارگاه:   از شركت كنندگان انتظار مي رود در پايان كارگاه قادر باشند: 1-براي مقاله خود عنوان مناسب بنويسد.2-مقدمه،مواد و روشها ، نتايج و بحث مقاله خود را بنويسد.3-قسمت سپاسگزاری مقاله خود را بنويسد.4-خلاصه مقاله خود را بنويسد.5-منابع كار تحقيقاتي مقاله خود را بنويسد.

اسلاید 3: شركت كنندگان:دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط  ارزيابي - ارزيابي شركت كنندگان:شركت كنندگان با توجه به فعاليت در كارهاي گروهي كوچك و نگارش و ارائه مطالب در کلاس مورد ارزيابي قرار ميگيرند . 2- ارزيابي از كارگاه :ارزيابي از كيفيت برگزاري كارگاه و نحوه تدريس از طريق فرمهاي نظرسنجي مخصوص كارگاه انجام ميشود .

اسلاید 4: در دنياي امروز كه عصر انفجار اطلاعات همراه با گستردگي وسيع ارتباطات است يكي از مهمترين راههاي ارتباط محققين، اساتید و اعضاي هيأت علمي دانشگاهها و موسسات آموزشي با همتايان خود در كشور نگارش مقالات پژوهشي مي باشد. براي نوشتن مقاله نمي توان تا گذراندن ترمهاي طولاني صبر كرد چراكه حتي پس ازگذراندن اين چنين دوره هايي بيشتر افراد قادر به نوشتن مقاله نمي باشند.

اسلاید 5: پژوهشگران خود بايد توانائي نگارش مقالات خود داشته باشند.در غير اين صورت وابستگي آنها به دیگرنویسندگان ارتباط آنها را با همتايان خود كندتر وغير تخصصي تر مي كند. همه نویسندگان به كلمات و اصطلاحات همه رشته ها آگاهي كامل ندارند و پيدا كردن نویسنده متخصص هر رشته كاري بس دشوار مي باشد.

اسلاید 6: مقاله نويسي در حقيقت يك مهارت است و با در نظر گرفتن دانش تخصصی كه قطعا همه دارند و آموزش قالبهاي خاص نگارش به براي نوشتن هر قسمت از مقاله، خود محقق بهترين كسي است كه مي تواند مقاله خود را بنويسد. کوشش و تلاش مداوم و بهینه سازی روش های نگارش مقاله با الگو گرفتن از مقالات بارز می تواند پژوهشگران را به نویسندگان توانمند مقالات علمی تبدیل نماید

اسلاید 7: مجله علمي Scientific Journalمجلات يا ژورنال‌هاي علمي، حاصل پژوهش‌ها و مطالعات علمي محققين را به چاپ مي‌رسانند. انواع:مجلات علمي آموزشيمجلات علمي پژوهشيهر دو نوع مجلات فوق مي‌توانند بخش‌هاي پژوهشي، آموزشي، اطلاع‌رساني و تبليغاتي داشته باشند.

اسلاید 8: مجلات علمي پژوهشيمجلات علمي پژوهشي، حاصل مطالعات محققين را بصورت گزارش به چاپ مي‌رسانند. به اين گزارش‌ها، مقاله پژوهشي مي‌گويند.بخش عمده حجم مطالب چاپ شده در هر شماره از اين مجلات را مقالات پژوهشي تشكيل مي دهداين گزارش‌ها بايد از ساختار خاص و مشخصي تبعيت نمايند.

اسلاید 9: انواع مجله بر اساس پیوستگی انتشارهفته نامهدوهفته نامهماهنامهدوماهنامهفصلنامهدوفصلنامهسالنامه

اسلاید 10: ساختار معمول يك مجله علمي پژوهشي چاپيراهنماي تدوين مقاله براي نويسندگان (Instructions for Authors)نحوه نگارش مقاله (ساختار مورد تأييد مجله)رعايت اصول اخلاقي و بيانيه هاي مد نظر نشريهنحوه رفرانس نويسينحوه ارايه مقاله به دفتر مجله

اسلاید 11: ارايه مقاله به دفتر مجله علمي- پژوهشيحضوريپستيپست الكترونيكيارايه آن لاين (وب مجله)

اسلاید 12: شرايط ارايه مقاله به دفتر نشريهرعايت كليه اصول قيدشده در بخش ”راهنماي نويسندگان“امضاي تعهد تفويض حق كپي رايت به ناشر مجلهعدم امكان چاپ مجدد يك مقاله به يك زبان در دو مجله علمي پژوهشي مختلفامكان چاپ مجدد يك مقاله به دو زبان در دو مجله با اجازه ناشر اول

اسلاید 13: انواع مقاله  ب - بر اساس محتوای اطلاعات مقاله، پنج نوع مقاله وجود دارد:سرمقاله، سخن ويژه (Editorial)نامه به سردبيرمقاله پژوهشي، اصلي، اصيل پژوهشي (Research Article, Original Article)مقاله تحلیلی (Analytical article) مقاله مروري (Review article)مقاله گردآوری (Collecting article)گزارش مورد/موارد نادر (Case report/case series)مقاله كوتاه (Brief article) یا short comminication

اسلاید 14:  مقاله تحقیقی) پژوهشی (  بر اساس یافته های تحقیقی است که به تازگی پایان یافته است و گزارش تحقیقی نیز به آن گفته می شود.

اسلاید 15: مقاله تحلیلی    مقاله نظری هم گفته می شود و مقاله ای است که گردآورنده با استفاده از منابع پژوهشی قبلی، نظریه ی خاصی را در حوزه ی کار خود مطرح می کند و ممکن است نظریه های قبلی را گسترش دهد، استحکام بخشد و یا به شکل دیگری بیان کند و مورد تامل و تردید قرار دهد.

اسلاید 16: مقاله مروری    به تحلیل کلان و ارزیابی انتقادی نوشته های منتشر شده   می پردازد. نویسنده با یکپارچه سازی و ارزشیابی متون منتشر شده، سیر پیشرفت پژوهش های جاری را در جهت روشن ساختن مسئله ای مشخص دنبال می کند

اسلاید 17:  مقاله گرد آوری    صرفا به گردآوری و انعکاس نظرات مختلف نوشته شده در مقالات مرتبط با موضوع می پرازد اما کار تازه ای ارایه نمی کند. تفاوت آن با مقاله تحلیلی این است که نظریه جدیدی ارایه نمی کند و برخلاف مقاله مروری الزاما سنجش و ارزیابی مطالب قبلی را ندارد. از آنجایی که از بین انواع مقالات، مقاله ی تحقیقی بیش تر به کار می رود به بررسی آن می پردازیم.

اسلاید 18:  اجزاء مقاله تحقیقی عنوان مقالهنام نويسندگان به همراه وابستگي سازماني آنهانام نويسنده مسئول مكاتبات به همراه آدرس و يا تلفنچكيده ساختاريافته (سابقه و هدف، روش كار، نتايج، نتيجه‌گيري): زبان چكيدهكليدواژه ها (Keywords):MeSH(Medical Subject Headings) مقدمه (شامل سابقه و هدف) (Introduction)روش كار (Materials/Patients & Methods)نتايج (Results)بحث، نتيجه گيري و پيشنهادات (Discussion)تشكر و قدرداني (Acknowledgments)منابع (References)

اسلاید 19: Affiliations وابستگي سازماني نويسندگان وابستگي نويسندگان مقاله: وابستگي سازماني در زماني كه مطالعه انجام شده است. اين موضوع به خوانندگان مطالعه كمك مي كند دريابند كه مطالعه در كجا انجام شده است. همچنين به اعتبار محل انجام مطالعه مي افزايد. اگر شغل و محل كار نويسنده اي از زمان انجام مطالعه تغيير يافته است، بايد وابستگي سازماني فعلي آنان نيز قيد شود.در هنگامي كه پيش نويس اوليه مقاله تهيه مي شود بايد از كليه نويسندگان مقاله خواسته شود تا در متن پيش نويس، جزئيات نام، مشخصات و وابستگي سازماني خود را كنترل و تصحيح كنند.نام صحيح سازمان هاي مربوطه بايد بررسي و درج شود. به عنوان مثال:Kashan University, M.C.

اسلاید 20: مسئوليت هاي نويسندگاننويسنده كسي است كه: 1) در طراحي مطالعه، تحصيل داده ها، تحليل و تفسير داده ها نقش داشته است. 2) همچنين در نگارش مقاله و تأييد نسخه نهايي آن نقشي فعال ايفا نموده است. 3) بتواند مسئوليت عمومي در مورد تحقيق و مقاله را به عهده بگيرد.

اسلاید 21: تعداد نويسندگان مقالات به وسعت مطالعه و تعداد افراد مشاركت كننده در آن بستگي دارد: ولي اگر امكان‌پذير باشد، تعداد نويسندگان مقاله را در حد معقول و متعارف (3 الي 6 نفر) تعيين كنيدنويسنده اول، دوم، ...نويسنده آخرنويسنده مسئول مكاتبات

اسلاید 22: زمان نوشتن مقاله :الف- تهیه مدارک:نویسنده بایستی تمامی مطالب ، شواهد و مطالعاتی که جهت نگارش متن مورد نظر خود لازم دارد فراهم نمایدب- تهیه طرح از رئوس مطالب و عناوین به منظور ربط مطالب ،مثال برای عنوان مقاله: تاثیر محلول بیلی روبین بر اسکولکس کیست هداتیک موارد زیر می تواند تنظیم شود1-مروری بر بیماری کیست هداتیک2- مروری بر درمان های انجام شده3-مشکلات درمان4-علت انتخاب بیلی روبین به عنوان یک ماده اسکولکس کش5-چگونگی انجام آزمایش 6-نتایج بدست آمده 7-تفیسر نتایجج- ساختار نگارش(بر اساس نوع مقاله مانند پژوهشی، مروری یا گزارش یک مورد)د-وارسی یا باز رسی نگارش( در این بخش به وارسی یک یک بخش ها پرداخته می شود و نقایص یا کمیود ها را رفع می کنیم)

اسلاید 23: مقاله پژوهشي، اصلي، اصيل پژوهشي (Research Article, Original Article)

اسلاید 24:  مقاله تحقیقی) پژوهشی (-بر اساس یافته های تحقیقی است که به تازگی پایان یافته است و گزارش تحقیقی نیز به آن گفته می شود. حجم این مقالات نباید بیشتر از 3500 واژه باشداین مقالات بیش از 60% کل مقالات یک مجله در بر می گیرند.خواننده پس از خواندن این مقالات بایستی پاسخی برای این پرسش های خود بیابد:1-چرا این پژوهش انجام شده است2-چگونه این پژوهش انجام شده است3- این پژوهش به چه نتایجی رسیده است4- نتیجه کلی بدست آمده چیست

اسلاید 25: 1- مقدمه مقاله به پرسش نخست پاسخ می دهد2-مواد و روش ها به پرسش دوم پاسخ می دهد3- حاصل پژوهش یا یافته ها به به پرسش سوم پاسخ می دهد4- بحث و نتیجه گیری که داری پاسخی است به پرسش چهارم پاسخ می دهد

اسلاید 26: عنوان مقاله    عنوان هر اثر جلوه ای از هویت آن اثر است. عنوان فشردهای قانونمند از مطالب متن است. عنوان باید مختصر، گویا و جذاب باشد تا بتواند علاوه بر ایجاد انگیزه مطالعه در خواننده، او را در انتخاب مقاله راهنمایی کند.

اسلاید 27: عنوان مقاله(ادامه)عنوان محتوی مهم گزارش و در حقیقت یافته های اصلی گزارش را بیان میکند به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است.اولین نقطه تماس نویسنده با خوانندگان، عنوان گزارش است . بسیاری از افراد فقط به خواندن عنوان اکتفا می کنند و اگر آن را جذاب و موردعلاقه یافتند به سایر قسمت های مقاله می پردازند.هدف از نوشتن عنوان این است که با کمترین لغات بیشترین اطلاعات ممکن را به خواننده منتقل نماییدعنوان را می توان به تابلو سوپر مارکت تشبیه شده است

اسلاید 28: ویژگی های عنوان با موضوع مقاله ارتباط مستقیم داشته باشدو معرف محتویات گزارش باشد.کوتاه وروشن باشد. از واژه های قابل فهم وآسان استفاده شود و کلمات اضافی و مبهم حذف شود. باید جامع باشد وهدف کلی گزارش را بیان کند. باید از لحاظ نگارش فارسی درست باشد و تا حد امکان از آوردن کلماتی مانند بررسی، مطالعه، پژوهشی در... وغیره خودداری شود. عنوان نباید به صورت یک جمله کامل نوشته شود و نباید فعل داشته باشد. نباید به صورت پرسشی نوشته شود. باید به صورت یک عبارت نوشته شود. باید جذاب وجلب کننده باشد.بیان کننده نوع مطالعه باشد. در عنوان از كلمات مخفف استفاده نشوددر مطالعات توصیفی زمان و مکان مطالعه در عنوان بهتر است قید شود.

اسلاید 29: عنوان مهم ‌ترین عبارت یک مقاله است. اگر خواننده‌ای اهمیت نوشته‌ای را از عنوان آن برداشت نکند به خواندن آن ادامه نمی ‌دهد. عنوان‌های طولانی حامل اطلاعات بیشتری هستند ولی توجه کمتری جلب می‌ کنند، به ‌خصوص در افرادی که با نگاه سریع و گذرا از روی عناوین موجود در فهرست مجلات، مقاله مورد نظرشان را انتخاب می ‌کنند.

اسلاید 30: عنوان‌های کوتاه جذاب‌ تر هستند ولی ممکن است مفهوم کامل را نرسانند. عناوینی که از لغات ایهام‌ دار استفاده می ‌کنند، جذابیت بیشتری برای خوانندگان دارند، ولی نباید به تبیین محتوای اطلاعاتی مطلب بپردازند. در نهایت در هنگام انتخاب عنوان مناسب، باز هم بهتر است نویسنده خود را در جایگاه خواننده قرار دهد.

اسلاید 31: عنوان مقاله بر اساس نوع پژوهش 1-توصیفی:برای مطالعات توصیفی یا اپیدمیولوژیکی بر اساس داده های موجود.مثال:-بررسی شیوع آلودگی شپش در منطقه آران و بیدگل در سال 1388- بررسی شیوع گواتر در منطقه ابوزید آباد در سال 1388بررسی مبتلایان به گال مراجعه کننده به مرکز تحقیقات پوست 1390-1385

اسلاید 32: تحلیلی: رابطه A (عامل یا Risk Factor) با سرانجام( Outcome)مثال تحلیلی:بررسی رابطه گواتر با اختلالات عصبیبررسی رابطه استفاده از پشه بند با سالکبررسی رابطه سن مادر با عفونت های تنفسی نوزادان بررسی رابطه آلودگی هوا با افزایش مرگ و میر

اسلاید 33: تجربی :اثر (Cause)Xبر (Effect)Yمانند درمان ،پیشگیری مثال تجربی:بررسی اثر نمک ید دار بر اختلالات عصبی مبتلایان گواتربررسی اثر متادون در معتادان به کراکبررسی اثر آمپول تزریقی جکتوفر بر آنمی کمبود آهن

اسلاید 34: مقدمه -مقصود، موضوع و اهداف گزارش، ضرورت انجام مطالعه -ايجاد انگيزه برای مطالعه گزارش- کوتاه و جامع وگويا- عدم بحث های پراکنده ودرسهای آموزشی -عدم رد و اثبات مطالب

اسلاید 35: مقدمه نخستین بخش از متن اصلی گزارش است.هدف از نوشتن مقدمه، معرفی موضوع مطالعه وبیان دلیل انجام آن کار پژوهشی است. در مقدمه روندی که منجر به شکل گیری سوال اصلی پژوهش در ذهن محقق شده است، به اختصار و با بیان دلایل ومدارک لازم ذکر می شود. مقدمه باید با چنان مهارتی نوشته شود که خواننده را در ابتدای امر به خواندن مقاله ترغیب کند.

اسلاید 36: چه چیزهایی می دانیم چه چیز هایی نمی دانیم چرا این مطالعه را انجام می دهیم؟ گام اول: گام دوم:گام سوم:

اسلاید 37: بیان ضرورت واهمیت موضوع: بیان دلایل و مدارکی که اهمیت موضوع را می رساند، لازم است.با ذکر آمار وارقامی که نشان دهنده اهمیت موضوع است، می توان توجه خواننده را بیش از پیش جلب کرد. خلاصه نویسی و پرهیز از حاشیه پردازی در نگارش مقدمه توجه به مخاطبین گزارش . این امر نقش بسزایی در نحوه نگارش مقدمه و به ویژه جملات آغازین آن دارد زیرا شروع کننده ارتباط نویسندگان مقاله با مخاطب خود می باشد.

اسلاید 38: عدم تفکیک محتوی مقدمه با تیترهای مجزا . یکی از هنرهای نویسندگان مقالات، ایجاد ارتباط بین پاراگراف ها ومفاهیم مختلف در مقدمه است. می توان از کلمات ربط یا قیدها برای ارتباط قسمت های مختلف استفاده کرد.

اسلاید 39: بیان اطلاعات گسترده، غیر اختصاصی وغیر مرتبط با گزارش (کوتاه، جامع و گویا) ارائه جداول وتصویر طولانی کردن مطلب ونوشتن جملات بلنداغراق وبزرگ جلوه دادن گزارش عدم رد واثبات مطالب در مقدمه از آوردن موارد زیر اجتناب ورزید

اسلاید 40: خلاصه محتوای مقدمهتعریف مشکل یا مسئله(بیان مسئله)اهمیت مشکلراههای مقابله با آن(خدمات موجود)عوارض تداوم آن(بازنگری منابع)روش انتخاب شده برای حل مشکل(هدف)

اسلاید 41: بر اساس الگوی ونکور در سال 1993 مقدمه باید دارای اجزای زیر باشد:الف- هدف مقاله را نشان دهدب-شامل خلاصه ای از دلایلی باشد که ضرورت مطالعه را نشان دهدج- در جستجو و مرور متون فقط از مقالات بسیار مهم استفاده شده و به یادآوری اطلاعات گسترده و غیر اختصاصی نپرداخته و در آن از مطالب کتاب درسی استفاده نشده باشدد-اطلاعات بدست آمده از تحقیق هائی که نتایج آنها قبلا منتشر شده ر ا مجددا تکرار ننماید

اسلاید 42: مواد و روش ها Methods and Materials

اسلاید 43: ذکر تمامی اجزای ضروری روش کار بطور خلاصه -نوع مطالعه - شيوه انتخاب سوژه ها _ روشهای نمونه گيری _ اندازه گيريها _ ابزار و مواد مورد استفاده _ بيان روشهای آماری و روش پرداخت داده ها _ ذکر ملاحظات اخلاقی

اسلاید 44: آ نالیز آماری نرم افزار مورد استفاده جهت آنالیزنحوه توصیف داده ها ( آنالیز توصیفی) نحوه آنالیز دومتغیره تست های آماری مورد استفاده سطح معنی داری پیش فرض

اسلاید 45: قسمت مواد و روش‌ها در مقاله باید به طور تخصصی و با جزئیات کامل مطرح شود. به نحوی که محققان دیگر نیز بتوانند آن را انجام دهند. یک اشتباه شایع در این قسمت، بیان نشدن برخی جزئیات ضروری است که خواننده را از درک صحیح روش انجام مطالعه باز می‌ دارد، بنابراین قرار دادن خود به جای خواننده در این قسمت نیز بسیار مفید خواهد بود. شرکت ‌هایی که محصولات آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته به طور خلاصه باید لیست شوند.

اسلاید 46: يافته ها Results ارائه يافته ها و دستاوردهای حاصل از پژوهش-پاسخ گوئی به پرسش های پژوهش-بیان کوتاه و رسا-شرح شواهد تازه به صورت کامل-خودداری از جملات بلند و تکراری-گزارش نتایج به همان صورتی که بدست آمده-اجتناب از ذکر عبارات دو پهلو ومرموز - محدود به ارائه داده ها به صورت (ميانگين، ضريب همبستگی واريانس، انحراف معيار)- عدم تفسير يافته ها- ارائه جدول و نمودارهاارائه تمام نتايج بدست آمده، حتی آنهايی که با فرضيه های پژوهش مغاير بوده اند. برای نوشتن ازشناخته به ناشناخته پرداخت ( ازداده های شاهد به تجربی)مانند یک داستان نتایج را به طور مستمر و مداوم نوشتوقتی تعداد نمونه کم است درصد بکار نمی بریم

اسلاید 47: ارائه نتایج به شکل جداول، نمودار و تصویرفایده این کار این است که نتایج را به طور دقیق ودر یک فضای کم وخلاصه وار ارائه می دهد وبه راحتی با تحلیل های آماری مطابقت میکند .شکل ها وتصاویر به روشنی تا ثیر متغیر ها و کنش متقابل یا تعامل میان آنها را نشان میدهد.اگر تغییرات عمده رانشان می دهید یک نمودار بیشترین تاثیر را دارداگر میخواهید نتایج را در جایی که مقادیردارای اهمیت وارزش را به دقت تحت آزمایش قرار دهید بهترین را ه استفاده جدول است .از تکرار نتایج ذکر شده در متن در جداول ونمودارها خودداری کنید. معمولا به ازای هر 1000 واژه از کل مقاله یک جدول در نظر گرفته می شود

اسلاید 48: نتایج باید با یک نظم و توالی منظم ارایه شوند، بیان نتایج باید از توالی منطقی پیروی کند و نه از ترتیب زمانی. در غیر این ‌صورت درک آن‌ها مانند چیدن قطعات پازل در کنار هم است که می‌تواند بسیار گیج ‌کننده باشد.از ارایه نتایج غیر ضروری که تأثیر چندانی در بحث ندارند باید پرهیز شود تا خواننده سردرگم نشود و پیام اصلی نیز کم ‌رنگ ‌تر نشود. هدف از نوشتن یک مقاله تحقیقاتی، ارایه یک فرضیه و بحث و تفصیل و تفسیر در مورد آن است.

اسلاید 49: نویسندگان در نگارش قسمت بحث تلاش دارند تا به مهمترین سئوالی که در ذهن خوانندگان و مخاطبین مقاله شکل گرفته است پاسخ دهند: ” که چی؟“پاسخ به این سوال مهم و حساس، نقش بسیار زیادی در قضاوت نهایی مخاطبین از مقاله پژوهشی دارد. از این رو چگونگی نگارش متن بحث و روند پاسخ به این سوال از اهمیت به سزایی برخوردار است. بحث و نتيجه گيری Discussion

اسلاید 50: بحث و نتيجه گيری Discussion بحث و بررسی يافته ها بطور مفصل- بيان نظريات محقق و مقايسه آنها با اطلاعات قبلی- ارائه آثار و اهميت يافته ها، محدوديت و چگونگی ارتباط آنها با مطالعات مشابه و کارهای ديگران

اسلاید 51: محتوا و اجزای بحثبیان یافته های اصلی(پاسخ به پرسش طرح) و ذکر ارتباط منطقی بین آنهامقایسه یافته های گزارش با نتایج مطالعات پیشین(ارائه شواهد و دلایل موافق و مخالف)ارائه کلیه شواهد و مدارک موجودبحث در مورد نقاط قوت و ضعف مطالعهنتیجه گیری قطعی یا پیشنهاد برای پژوهش های بعدیصدور حکم قطعی و سر گردان نگذاشتن خوانندهنتیجه گیری کلی بر اساس ترتیب طبیعی پرسش ها ،شواهد بدست آمده و پاسخ

اسلاید 52: به طور کلی موارد ذیل در قسمت بحث اشاره می شود1-آثار و اهمیت یافته های بدست آمده و همچنین محدودیت های آن را توضیح دهد.2-نتایج پژوهش خود را با ذکر نتایج تحقیق های مشابه قوت و استناد بیشتری بخشد3-اگر شواهد مغایر یا نقض کننده ای برای نتایج تحقیقش در سایر منابع وجود دارد آنها را بیان نماید(این کار ارزش مقاله را کم نمی کند)4-علت تشابه و تفاوت نتایج تحقیق خود را با تحقیق های دیگران توضیح دهد5-موارد کاربرد عملی و قابلیت تعمیم پذیری نتایجی را که بدست آورده است توضیح دهد6-در بخش آخر راه و یا راههائی را برای ادامه تحقیق یا رهنمود هائی را جهت تکمیل آن به خوانندگان خود ارائه دهددر نهایت شما در بخش بحث باید توانسته باشید با توجه به نتایجی که خود ارائه کرده اید پاسخی قاطع به پرسش های مقدمه مقاله داده باشید و حکمی را در مورد مساله مورد تحقیق صادر نمائید و به عبارتی مشخص نمائی که تحقیق شماچه چیزی را به مجموعه علم اضافه می کند.

اسلاید 53: چکیده   چکیده خلاصه کوتاهی از مقاله همراه با نکات اصلی متن مقاله است. به گونه ای تنظیم می شود که خواننده را در تصمیم گیری برای مراجعه به اصل مقاله یاری می دهد. محتوای چکیده حاوی مطالبی است که نویسنده مقاله بر آن ها تاکید دارد.  طول چکیده معمولا تابع نوع مقاله است. واژه های کلیدی

اسلاید 54: خلاصه مقاله نیز دارای اهمیتی تقریباً مساوی با عنوان است، گاهی تنها بر اساس خلاصه مقاله یک خواننده تصمیم می ‌گیرد مقاله را بخواند یا آن را کنار بگذارد. هر قدر هم یک مطلب حاوی اطلاعات قیمتی و مهم باشد، در صورتی‌ که در خلاصه مطرح نشده باشد،خواننده علاقه‌ای به ادامه دادن مطالعه پیدا نمی‌ کند.خلاصه مقاله به دو شکل نوشته می ‌شود؛ نوع آزاد که شامل یک پاراگراف است و بیشتر در مقالات مولکولی و بیولوژی سلولی استفاده می ‌شود نوع ساختاری که هر چهار قسمت مقاله در آن رعایت می‌شود و بیشتر در مقالات کلینیکال استفاده می‌شود. در مورد این ‌که بهتر است خلاصه پیش از نوشتن مقاله تهیه شود یا پس از اتمام آن، بهتر است که هر دو روش یک ‌بار مورد ارزیابی و آزمایش قرارگیرد و سپس روش مناسب ‌تر را انتخاب کنیم.

اسلاید 55: AbstractScorpions Fauna of Kerman Province-IRANDehghani R., Ph.D¹., Moabed Sh., B.Sc²., Kamyabi F., MSPH³., Haghdoost A.A., Ph.D4., Mashayekhi M., MSPH2., Soltani H., B.S.c51. Associate Professor of Health Environment, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran. 2. Health Expert, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. 3. Instructor, School of Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. 4. Assistant Professor of Epidemiology, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. 5. Health Expert, School of Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. Introduction: Considering wide distribution of scorpions in various parts of the country and their importance in biological and medical Sciences, the current study was performed during 2005 to 2006 tin order to determine scorpions species in Kerman/Iran. Method: In this descriptive research, 13 cities in Kerman province were investigated. All collected scorpion specimens in %75 ethyl alcohol were sent to the entomology laboratory of Kerman university of Medical Sciences for identification of their species by the use of stereo microscope and morphologic identification key.Results: A total of 8 species belonged to three families of Buthidae , Hemiscorpiidae or Liochelidae and Scorpionidae were identified. The identified species were as follows: A: Family Buthidae: Mesobuthus eupeus(44%), Androctonus crassicauda (28.5%), Odontobuthus doriae(22.6%), Orthochirus scrobiculosus(3%), Androctonus.amorcuxi(0.35%), Buthotus saulcyi (0.35%), B:Family Liochelidae: Hemiscorpious lept urus(0.9%), C:Family Scorpionidae: Nebo sp (0.3%)Conclusion: Kerman province with 8 scorpion species has a high bidogical founa. This is the second report of the Nebo Genus from Iran after the report in 1980 from Hengam island located in south of Iran in Persian Golf. Planning prevention, control and treatment programs based on the identified species is suggested.Keywords: Scorpions, Fauna, Kerman, Iran Journal of Kerman University of Medical Sciences, 2008; 15(2): 170-179چکیده نوع ساختاری که هر چهار قسمت مقاله در آن رعایت می‌شود

اسلاید 56: به طور کلی هدف نگارش خلاصه مقاله آن است تا خواننده بدون مطالعه کل مقاله بتواند از محتوا ف اهداف اصلی و نتایج عمده آن آگاه گردد بنابراین بایستی دارای چهار جزء مقدمه (سابقه وهدف)، مواد و روش ها، یافته ها و نتیجه گیری باشد نسبت این اجزا بهتر است به صورت 1:2:2:1 باشد(2 حجم برای روش و نتایج و 1 حجم برای مقدمه ونتیجه گیری)مشخصات مهم خلاصه مقاله1-حجم خلاصه مقاله برای مجلات بایستی بین 100تا 250 باشد( خلاصه مقاله ساختاری حد اکثر250و برای غیر ساختاری حداکثر 150 واژه)2-مواردی که در مقاله نیامده است در خلاصه هم نباید آورده شود3- از آوردن جزئیات در خلاصه به پرهیزید4-از جدول و نمودار استفاده نشود5-جملات با عدد شروع نشود6-در چکیده و همچنین در مقاله درصد به صورت % آورده نشود و حروفی باشد(درصد)7- در خلاصه منابع آورده نمی شود8-تا حد امکان از مخفف ها استفاده نشود9-در پایان خلاصه بین 3 تا 10 کلمه از کلمات اصلی مقاله به عنوان کلمات کلیدی یا keyword آورده شود

اسلاید 57: نحوه انتخاب كليدواژه MeSH HeadingsMedical Subject Headingsاين سيستم، براي طبقه بندي واژه هاي مصطلح در علوم پزشكي مورد استفاده قرار مي گيرد.توسط بخش مدلاين كتابخانه ملي پزشكي امريكا بوسيله تعدادي از مجلات، به عنوان منبع جستجوي كليدواژه مورد استفاده قرار مي گيرد.حتي اگر مجله اي به ضرورت استفاده از اين سيستم براي يافتن كليدواژه اشاره نكرده باشد، بهتر است از MeSH‌ استفاده كنيد.

اسلاید 58: مجله اي كه كليدواژه هاي مقالات آن از MeSH‌ انتخاب شده باشد، در هنگام فهرست شدن در ايندكس مديكوس (مدلاين)، بطور مناسب و صحيحي كدبندي شده و مقالات آن آسان‌تر جستجو مي شوند. زيرا اساس سيستم جستجوي اين نمايه نامه نيز بر اساس MeSH است.

اسلاید 59: براي يافتن كليدواژه ها، بهتر است به وب سايت PubMed مراجعه شود:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez/

اسلاید 60: نوشتن رفرانس ها یا منابع:1- نگارش منابع بر اساس روش ونکوور2- نگارش منابع بر اساس روش هاروارد

اسلاید 61: نمونه نگارش منابع بر اساس روش هاروارد در مجله معتبر و بین المللی Toxicon Ali-Chitnis, P., Maraghi, Sh., Vazirianzadeh, B., 1993. Epidemiological and laboratory study on scorpion stings in Khuzestan province. Journal of Medical Faculty Guilan University of Medical Sciences 2 (8), 5–12 (in Farsi).Azhang, N., Moghisi, A.R., 2006. Surveying of Scorpion Sting and Snake Bite during 2001–2005. Report of Center of Management of Preventing and Fighting with the Diseases, pp. 1–29 (in Farsi).Dehghani, R., Valaie, N., 2004. The review of classification of scorpions and their diagnostic key of Iran scorpions. Feyz Journal 8 (32), 62–84 (in Farsi).

اسلاید 62: نموه نگارش منابع بر اساس روش ونکوور در مجله فیض کاشان [1] Cheng D, Dattaro JA, Yakobi R. Scorpion sting .emedicine.Available from: http://emedicine.medscape.com/article/168230-overview. Accessed February 28, 2009.  [2] Keegan HL. Scorpion of Medical importance. Jackson: University Press of Mississipi.1980; p. 17-22.  [3] Granja , BM., Martines , ZR.& Chico , AP. Scorpionism. Alergia Immunology Pediatr .1999;8(4):109-112.  [4] Abroug F, ElAtrous S, Nouira S, Haguiga H, Touzi N, Bouchoucha S. Serotherapy in scorpion envenomation: a randomised controlled trial. Lancet. 1999 Sep 11;354(9182):906-9. 

اسلاید 63: 63 Impact factorهر پژوهشگر كه مقاله خود را منتشر مي كند علاقه مند است كه در آينده نويسندگان مقالات چقدر به كار او ارجاع مي دهند.هر مجله اي كه كه از ارجاعات بيشتري بوسيله ديگران مورد استفاده قرار بگيرد از اعتبار بالايي برخوردار استبه عبارتي هر چه IF بالاتر ارزش مقاله و كار وي بيشترهر يكدهم IF ارزش بالايي دارد.انستيتو اطالاعاتي آمريكا ISI مسئول رتبه و درجه بندي مجلات است. چگونه: تعداد مقالات ارجاعي به مقاله چاپي آن تقسيم بر تعداد مقالات چاپي آن مجلهImpact Factor

اسلاید 64:  Original Articles Maximum Length = 2500 words Maximum No. of Tables / Illustrations = 4 Maximum No. of References = 25  Case Reports  Maximum Length = 1500 words Maximum No. of Tables / Illustrations = 2 Maximum No. of References = 10  Review Articles  Maximum Length = 3500 words Maximum No. of Tables / Illustrations = 4 Maximum No. of References = 50 تعداد وا|ژه متوسط و جداول و نمودارها مقاله بر حسب نوع آنالبته براي آگاهي دقيق از حجم و تعداد واژه ها بايستي به راهنماي خود مجله مراجعه شود

اسلاید 65: نمايه نامه Index نمايه نامه هاي معتبر داخلي: كميسيون نشريات علوم پزشكي كشوركميسيون نشريات علمي كشورنمايه نامه هاي معتبر خارجي

اسلاید 66: چند نمايه نامه معتبر خارجيIndex Medicus (Medline)Pubmed CentralInstitute of Scientific Information (ISI)Chemical AbstractsBIOSISScopusEMBASE

اسلاید 67: Index Medicus (Medline)يك پايگاه داده بيبليوگرافيك است كه بوسيله كتابخانه ملي پزشكي امريكا راه اندازي شده است.بيش از 4500 مجله علوم پزشكي را از سال 1966 پوشش مي دهد.احتمالاً بيشترين ميزان مراجعه را در بين نمايه نامه ها دارد؛ هر چند كه ميزان پوشش دهي آن نسبت به تعداد ديگري از ايندكس ها، كمتر است. مجلات غير انگليسي زبان، كمتر پوشش داده مي شوند؛ مگر آنكه داراي چكيده انگليسي باشند.جستجو در آن رايگان است.امكان دسترسي به چكيده بسياري از مقالات و همچنين متن كامل نشريات رايگان را فراهم كرده است.

اسلاید 68: مقالات چاپ شده در مجلاتي كه در مدلاين ايندكس شده اند، بسيار بيشتر از ساير مقالات مورد بازديد پژوهشگران قرار مي گيرند.مدلاين، عنوان مقاله، مشخصات نويسندگان، و معمولاً چكيده مقاله را در اختيار كاربران قرار مي دهد. لينك مربوط به متن كامل مقالات چاپ شده در مجلات رايگان نيز وجود دارد.

اسلاید 69: روش هاي تعيين اعتبار به مجلاتارسال حداقل سه نسخه از نشريه كه به موقع منتشرشده و سريعاً به دبيرخانه نمايه نامه مربوطه رسيده باشد.رعايت كليه اصول نگارش علمي در مقالات مجلهدارابودن اعتبار ظاهري در مجله (ترتيب عناصر مجله، صفحه بندي، ظاهر مجله، نوع كاغذ، ...)برخورداربودن از روند همترازداوري در مجلهاعتبار علمي اعضاي هيأت تحريريه نشريهرعايت حداقل تعداد مقالات پژوهشي در هر شمارهدارابودن وب سايت استاندارد، فعال و به روز براي نشريه

اسلاید 70: فاكتور تأثير Impact Factor (IF)وسيله اي است براي سنجش اين موضوع كه مقالات يك مجله، چند بار مورد استناد قرار گرفته اند (در طول يك دوره زماني مشخص: دو سال).ايده خوبي است ولي دانشگاه ها، بيش از حد به اين ابزار تكيه مي‌كنند و از آن براي سنجش اهميت انتشارات يا تحقيقات افراد بهره مي گيرند. سؤال: اگر مطالعه اي فاقد نمونه مشابه باشد و ساير نويسندگان به آن استناد نكنند، آيا اين مطالعه، بي ارزش يا كم ارزش است؟

اسلاید 71: نحوه محاسبه IFتعداد دفعاتي كه يك مجله مورد استناد قرار گرفته است تقسيم بر تعداد مقالاتي كه آن مجله در طول دو سال اخير منتشر نموده است.در محاسبه فوق، letters‌ و abstracts در مخرج كسر وارد نمي شوند. هر چند كه ممكن است بوسيله ساير مقالات مورد استناد قرار داده شوند. بنابراين مجلاتي كه تعداد زيادي از چنين مطالبي را به چاپ مي رسانند، مقدار IF آنها افزايش مي يابد.

اسلاید 72: مجله معروفي چون The Lancet، داراي IF بالاتري از مجلات تخصصي مي باشند.هر چند كه IF مي تواند به نوعي تعيين كننده رتبه يك مجله باشد ولي عملاً ارتباط دقيقي بين IF يك مجله و تأثير يك مقاله نمي تواند وجود داشته باشد. ممكن است مقالاتي در مجلات با IF بالا به چاپ برسند كه هيچگاه مورد استناد قرار نگيرند و مقالاتي در مجلات با IF پايين چاپ شوند كه مكرراً مورد استناد واقع شوند.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید