صفحه 1:
صفحه 2:
موضوع:صادرات کاشی
کشور صادر کننده:ایران کشور هدف:عراق
صفحه 3:
4مقررات :
gals تولید کنندگان و صادر کنندگان کالاهای ایرانی به عراق همواره از چالش های اصلی پیش روی
توسعه صادرات به این کشور می باشد. که بعضا سیب مشکلات و ضررهای هنگفت و غیرقابل جبران برای
.صادر کنندگان ایرانی که برای اولین بار است می خواهند به کشور عراق کالا صادر کنند می باشد
طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران و عراق به علت نا آشنابی صادرکنندگان ایرانی با قوانین جدید گمرک عراق
بخصوص قوانینی که در شش سال اخیر وضع شده است حدود 00 الی 000 درصد کالای ایرانی در گمرک
.عراق با مشکل مواجه و در موارد بسیاری کالا مرجوع و بعضا معدوم ميشود.
اتاق های بازرگانی مراکز استان ها با اطلاع رسانی کامل به اعضای خودشان از قوانین و مقررات و
مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب آن ها را در امر تجارت و خصوصا صادرات به عراق یاری بدهند تا
.علاوه بر کاهش ضرر و زیان صادرکنندگان باعث افزایش صادرات وهمچنین افزایش تولید داخلی بشود
صفحه 4:
اردی که صادر کنند گان قبل از صدور کالا باید درباره آن ها تحقیق نمایند
بودنصادرانک الامورد نظر از لیران(1
ارضصادرلتیاز طرفگ مرکلیران (2
از بسودنوارداتانک ا لاه عراق»از سویگمرکعرلق (3
ک یفیتسنجیکا-لادر گمرکلیرانو عرلق.ب 4 وسیله لسناد و مدارکویا در آزمایشگاد وگ مرکه دو کشور-(4
انوع بسته بندوكا لإنوع كا لالسم يا مارككا لامنشاء يا تركيباتكا لالندازم و لبعاد كا لاتعداد در كارتزيا-(5
بستاداسم شركتياكارخانه و آدرسأنبرروويسته بندى جمله ساختليرانبا زبانروويسته بندودرج علثم لستاندارد ملى
لبرلنوكولهينامه بيناهللوير روويسته بندزيرلىكمركايرانو عراق»جابشماره مجوز و گولهینامه بین! لللیدلخلی
روعیسسته ندب ریگ مرکایران)
تبوشته هو مطالبندرج بسر روويسته بندوكالاز نظر قولنینگ مرکیایرانو گ مرک عراو(نوشته نباید فشارسی (6
. .باشدبلکاه حتما با به انگلیسیو عربیو يا به عربيو كردودرج كردد
تازیخ تولید و لنقضاء كا-لاه میلای( 7
٠ مدتماندگرویرایمصرنک الا (8
| يسودنمجوزو استانداردهاوداخليو بين فلوو اسناد لازم برلئة_رخيصكالااز كمركهر دو كشور-(9
دارا بسودنگواهیانطباقکا-لاز شرکتب ازرسییرلویرخیاز کال هوصادراتی (10
صفحه 5:
:محدودیته-2
محدود بودنب ازار هایصادراتیی کت هدید برلیصادراتپایدار :000 درصد از صادراتلیرانف قط به1
ک_شورهایعرلقو لفغانستاناستکه متاسفانه بازار لیندو کشور پایداریرا که بسه دنباللنستیم را در
.پینداشته لست
محدودييتارتباط بانكوليرازبا كشورهاءديكر »لينامر باعنشده تا كشور هوديكر برلوخريد نقدى2
رکه
وجود تحریم ها در کشور که باعثلیجاد محدودیتدر کشور شده و نمیتوانبه ک شور هایزیادی3
صادراتدلشتو بلعکس
هرینه گ مرکیی الاک » کاهشلنب اعشلیجاد رقابتت ولیدکنندگانب | ک شورهایدیگ میشود-4
هزینه هاوبا-شحملو نقلجاده لی هولییو دریایی5
لفزلیشنرخ ارز-6
صفحه 6:
مناسفانه امروز در زمینه صادرات نظارتی وجود ندارد. در داخل به دلیل بعضی محدودیتها از جمله رکودی که ۶
در صنعت ساختمان وجود دارد اين زمینه فراهم شده است که بخشی از تولیدکنندگان داخلی به دلیل عدم نظارت
لازم بدون در نظر گرفتن استانداردها و با هرگونه کیفیتی محصولشان را به بازارهای صادراتی عرضه میکنند:
طرفهای مقابل (خریدار) هم محصول ایرانی را با این کیفیت پایین میشناسند و تصور میکنند که همه
کاشیهای ایرانی هم از چنین کیفیت نازلی برخوردار هستند مانند نگاهی که امروز در ایران به کالاهای چینی
وجود دارد. از سویی هم نیاز به حمایتهایی از طرف دولت وجود دارد؛ به عنوان مثال در سفارتخانههای ما
رایزنهای اقتصادی و بازرگانی؛ به صورت محدود و کم از بخش صنعت پشتیبانی میکنند. همچنین بخشی دیگر
یارانههایی است که باید از سوی دولت پرداخت شود. طبیعتاً یک صادرکننده باید برای ورود به بازارهای صادراتی
هزینههایی انجام دهد و با توجه به مشکلات اقتصادی پیش رو نیازمند حمایتهای دولت می باشدالبته نیازی
ائیست که همه حمایتها نقدی و مادی باشد, میشود برای هزینههای حمل و نقل که در زمینه صادرات وجود دارد
رابو برك هه عدوان با زان به بسن حدال و مقال پرداعه مود بو رای يرذاخت يازا به تفن مسعقیم به
.تولیدکننده؛ با این روش هزینههای حمل و نقل برای صادرکننده کاهش پیدا کند
صفحه 7:
مساله دیگر این است که ما در بخش دولتی با بعضی کشورها که روابط سیاسی
خوبی با آنها داریم کار میکنیم اما این کشورها تعرفههای بسیار بالایی برای ورود
SIS ما در نظر میگیرند به عنوان مثال اکنون اگر بخواهیم وارد بازار لبنان شویم
بايد تعرفه20 درصدی پرداخت کنیم در حالی که برای کشورهای اروپایی این
تعرفهها صفر است و در این شرایط ما باید با صادرکنندگان ایتالیایی و اسپانیایی
رقابت کنیم و به طور طبیعی قیمت تمامشده کالای ما در مقایسه با آنها رقابتی
.نخواهد بود
صفحه 8:
:؛مشکلاتصادراندر ایران3 <
چه مشکلاتی در مسیر صادرات کاشن و سرامیک وجود دارد؟
مشکلات مالی و کاستی بودجه-(1
مشکلات بانکی-(2
مشکلات و موانع مربوط به تولید (مانند تحریم برخی قطعات مورد نیاز کارخانه ها) -(3
مشکلات مربوط به صادرات (که در همین مورد باز هم می توان از تحریم ها یاد کرد )-(4
ما لاتهایس نگینب راعصاد رکنندگان(که لینمورد باعنمیشود که احتما (ق ساد مالدر-(5
بینافراد فعا لور لینحوزه بیشتر شود)
مشکلاتی که گمرک برای تجار و صادرکنندگان بوجود می آورد-(6
حمل و نقل پر هزینه کاشی و سرامیک خود می تواند به یکی از مشکلات عمده تبدیل شود.-(7
همانطور که میتولنید تشخیصدهید مشکلامیکه در قسمتب اد للام بردیمب» همگویا ک مکهایدولتیو حمایتهلیی,
. که میتولند لنجام شود ولینمیشود قابلحلشدناست
صفحه 9:
موانع نجار ایرانی مد غراف: <
از چاساثهایتجارتبا عراقم ی وانبه مولنع بسانکو( محدودیتاوپانکیپیزد و ککشور) لشاریه کسد- ۱
.لیننچاسلشرا از مهمتسریزمضلا تتوسعه مراودلتقتصادی با عق عنولنکسرد.
نهادينه نشدزر و لبط بائكويه تناسبرولبطتجارج ٠ *
زبانرسمومتفاوةبه دلي زوجود زبارهاودتفاونظ فارسوو عرربى) منج به عدم د ركصحيع درم *
.رولب ط تجاروبيزدو طرفميشود
.بيجيدكوامور اداروو تجارودر علق يكواز مشكل جار ليرلنودر علق موي اشد-ء!
صفحه 10:
:صادر كنندكاناصلى[رهبرلنبازار) در لينكا لاجم كسان هستند-4
۱ اصلىترين رقباى ما كشورهاى ايتاليا و اسيانيا هستند كه دليلش هم خوشنامى
است که این دو کشور در صنایع کاشی و سرامیک دارند مانند جایگاه فرش ایرانی
در دنیا. در صنعت کاشی و سرامیک, ایتالیا و اسپانیا چون در ابتدا صاحب این
تکنولوژی بودهاند از مزیت خوشنامی استفاده میکنند اگرچه چین هم در این
صنعت فعال است اما کیفیت محصولات مابه گونهای است که محصولات چینی
رقیبی برای ما محسوب نمیشوند. ما به دلیل اينکه از تکنولوژی روز دنیا استفاده
میکنیم و از مواد اولیه رقابتی بهره می_بریم تولیداتمان هم به همان نسبت
رقابتی است. اگر نخواهم بگویم محصول ما از محصولات ایتالیا و اسپانیا پرتر است
اما میتوان گفت همسطح تولیدات آنهاست برای همین است که بعضی صاحبان
این ضنعت در ایتالیا در بازار ما حضور پیدا میکنند تا ما این محصول را برای آنها
.تولید کنیم و آنها محصول ما را با بستهبندی خودشان در کل دنیا عرضه کنند
صفحه 11:
بررسی و تحلیل کشورهای اصلی صنعت کاشی و سرامیک در جهان
x ee وس | ص | عم | حمر | ع | له [ow | we | عم ]هي اهم
| = me [om pet pw | or
جدول شماره ؟1- روند تولید (میلیون متر مربع) ده کشور برتر تولیدکننده کاشی جهان در سال ۲۰۷۱ [1۳]
صفحه 12:
۳"
3
۳
3
0
0
03
7
۳
0
re
ve
1
1
0
0
0
2
0
۳
۳
00
1
re
7
©
ny
01
7
0
۳
3
2
۳۶
0
۸
02
۳
۳
0
7
ter
3
3
7
9
ur
1
7
cy
۳
۳
۳
0
ww
3
1
0
3
۳
3
ar
1
1"
ter
1
7
7
1
oF
7
vt
3
vo
0
7
7
rey
3
5
03
7
۳
7
WF
10
or
03
جدول شماره 1- روند صادرات (ميليون متر مربع) ده كشور برتر صادر كننده كاشى جبهان در سال UTM
صفحه 13:
3
03
"1
9
wr
1
0
7
۳
09
3
0
۳
0
teh
1
۹
1۳
0
۳
0
5
1
۳
32
ty
۳
1
3
2
۳
0
we
1
0
0
03
7
5
3
3
7
۳
1۷
1
1
1
7
0
7
us
7
1
1۳
۳
0
۳
1
7
7
1
جدول شماره -١1 روند واردات (ميليون متر مريع) ده كشور برتر وارد كننده كاشى جهان در سال 101١ [5]
a
ردیر
صفحه 14:
۳"
7
0
on
0
۳۳
we
0
rey | tea
we [ue er | te
me | ۵ | ۶۵ | ۰
mw [opr | ow | or
we | | we | ow
wa | wr | ow | w
۵] ۱
we fone | owe |
wm ) om) ww | ow
| pow | ae
جدول شماره ۱۵- رود مصرف (میلبون مت (Qe 29
3
9
00
ve
1
۳
0
wT
۳
۳
we
3
0
7
7
mer
7
1
9
re
01
0
0
7
برترمصرف کنندهکاشی جهان در سال ۲۰۱۱ (۳]
صفحه 15:
سال
اتوليد (ميليون متر | ۲۰۱۰
fon
ry
۲۰۱۰ | con Slate
51 ene
واردات «ميلبون | 503٠١
۳ fone
از
ا ۱101
داخلی ۳
امین متر مرب
۷۴
ave
aA
15
عریستان . سعودی.
ere oS Sel
33۳
253
ey اسيائياء
مالزی
ایلیا
۳۸۷۴ داخلی
180 خارجى
0 توليد كل
۴۱۰-۵ داخلی
۷ خارجی
۵۲۶-۲۳ تولید کل
5
۳-۹۵
le المان.
اتحادیه اروياء أمريكة.
آسياء استراليا
اسپانیا
۶۶
var
whee
we be!
قرقسه
12
1
كزارش هاى اين كشورها در مجمع بين المثلى كاشى و سراميك در سال هاى 101١ 9 7-17
۶۵
2
مكزيى
TF
۳۹
03
۶
امریکا. we
كلمبياء ASS
کواتمالا
1
افيه
As!
صفحه 16:
:راههایت_هسیلگ رعدر لینب ازار-5
:راهنمایی ورود به بازار عراق
در ابتدا برای ورود به بازار عراق به مطالعه کتابهای مرتبط با بازاریابی» امور
گمرکی و ترخیص کالا» قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا و اصول و
چارچوب حقوقی قراردادهای بین المللی بازرگانی» بالابردن سطح علمی در اين
.زمینه توصیه میشود
:تجارت با عراق
عراق برای تأمین بسیاری از کالاهای خود» به ايران وابسته است. یکی از
کشورهای هدف برای توسعه روابط اقتصادی با ایران» عراق است. عراق در
حال حاضر به دنبال توسعه زیرساختهای صنعتی و همچنین تجارت
جهانی خود است که این برای ایران میتواند فرصت مناسبی برای آغاز تجارت
.با عراق محسوب شود
صفحه 17:
اشتاسايى ۳۳
عراق دارای بازارهای بکری در بخشهای مختلف است که باید با نیازسنجی صحیح آن؛ به صدورکالاو
خدمات به آن کشور اقدلم شود.شناسایی تجار عراقی و مراکز فروش محصولات در بازار هدف نیازمند انجام
:اموری در راستای رسیدن به اين مهم است از جمله
تفسیر اطلاعات به شکلی منظم ۰
شرکت در نمایشگاههای خارجی برای بازاریابی ۶
شرکت در هیأتهای تجاری تخصصی جهت شناسایی بازار و تجار عراقی
صفحه 18:
ai باار عراق شويم؟.
براى ياسخ به اين سوال که چگونه وارد بازار عراق شویم؟ نیازمند مطالعه بازار» بازاریابی و نیازسنجی صحیح
بازار هستیم. ابتداباید به نیاز سنجی بازار بپردازیم و بررسی کنیم که بازار عراق به کالا و یا خدمت ما نیازمند
:است يا خير به منظور رسیدن به این امر چند راه وجود دارد
لگر پوللازم و لمکاناتدارید» خودتانب4 عراقسفر کنید. با مطاامه بازان شناختتجار-1 ۰
مربوطه و بازاریابی صحیح به جذبشتریبپردازید. حضور در بازارهایعراقو نمایشگامه از
.جمله ف رصتعایموجود ب رای ناختق جار مواشد
-اگر امکان سفر وجود ندارد سعی کنید از طریق اینترنت تا حدودی پاسخ سوالات خود را پیدا کنیدرن ۰
سومينرالم ليناستكه لكر در جستجو به جولبسوا_لشخود نرسيديد و به دليلهزينه با لالمكان 3
سفر به عرلقرا ندارید لمر مطانامه بازار و بازاریابیرا به گروهییبسپارید که تخصصآنرا
صفحه 19:
#فرصتها و تهدیدها و ن قاط ضعقو قوتدر لینک | لا6
:نقاط قسودت1 وجود معادزمواد اولياه غنودر كشور-1
كفيتحصولاتقابلرقابت 2
وجود منابع کافیلنرژی3
جايكام مناسبدرتوليد جهان(رتباه جهارم) -4.
.كذارىئهاىمناسب5
سرمله ° :نقاط ضعفك2 ضعفهر بسته بندومحصولااتصادرلت 1
سابقه فرهنگیلیراندر تولید کاشی6 وود ریس لبری میر 3
وجود فناورئنسبتا به روز-7 فاقد برند بودنكاشىو سراميكايران 3
حضور بخشخصوصودر عرصه سرمایه گذاری8 در بازار جهانی
لفزليشظرفيتة وليد همكلم با بيشىك رفتن 4.
عرضه از تقاض
نبود بازار متمرکز داخلجهتصادرت5
عدم لنسجام و هماهنگیواحدهایتولیدی6
در بخش صادرات
ضعنهدر بازار یابیطمی 7
مصرنبا افانرژی8
صفحه 20:
:قرس .3 وجود کشورهایمسایه در دورانب اسازی(مانند عراقکه در حاه1:
شربا-ی(6 900 صادرلتبه لین کشور میباشد.)
وجود کشورهایشروتمند در منطقه با تقاضایی اک اشیو سرلمیکلهد)-2
:تهدید 4-۸
رقبایجدید دلخلیو بینفللی1
تمالةغيير استرلتزىك لازدولتدر بازه هاوزمانىمتفاوت2
تحريم سياسىو- 3 محدوديت دسترسى به تكنولوزى و قطعات يدكى
لشباع بازار دلخلىو رسوبكاشمدر لنبار و كاهشنقديدكي 4
ولبستكويه واردلشدر-5 تامين بخشى از مواد اوليه
وجود ما به ا لفاوتنرخ ارز در زمانكشايشاعتبار و زمازي ردلختآن 6
قفلشدنن قدینگیحاصلاز صادرلت 7 صادر کنندگان در سیستم بانکی
بالابودنهرینه حملونقلو تسوزيع-8
لفزايشقيستقمام شده ناشواز هفمندويارلنه هط و تورم- 9
قولنین10 کارتامین اجتماعی و مالیات
صفحه 21:
:لانتقاداتو پیشنهادانمورد نظر-7
-استفاده از سلایق و پیشنهادهای کشور مورد نظر برای زدن طرح و
نقش بر روی کاشی,
0بازنگری امور گمرکی هر دو کشور در جهت آسان نمودن تجارت کاشی,
هدر خصوص حمل و نقل زمینی فراهم بودن بستر مناسب
<-حمایت همه جانبه دولت از صادر کنندگان و واردکنندگان
چه در بحث ارز و تهسیلات بانکی ومالیاتها
پایان