ضرورت شناخت مسائل آموزش و پرورش

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 25 اسلاید

moeinalizadeh6974

صفحه 1:
re

صفحه 2:
ضرورت شناخت مسائل آموزش و پرورش * بإنوجه به لين كه در رمينه شتاحت مسائل أمورش و رورش اقدامنى الجام ار مى توان كفت كه ملت هابا هر نظام سياسى-اجتماعى ييشرفت و درحال ييشرفت ‎ee‏ ا فصل آن شرطی اساسی هرسیاست آموزشی و فرهنگی می باشد. *ما در این فصل ضرورت شناخت مسائل آموزش و پرورش و سپس اصول و راهبردهایی را که در پرتو آنها می توان مسائل را شناسایی و طبقه بندی کرد

صفحه 3:
فواید و ضرورت شناخت مسائل آموزش و پرورش * شناخت مسائل آموزش و پرورش برای مربیان .مدیران.طراحان و کارشناسان برنامه های آموزشی و همچنین دولتمردان و سیاست گذاران فواید زیادی دارد. *-آنها را از مشکلاتی که آموزش و پرورش چه در گذشته و چه در حال دارد مطلع می کند و ارتباط نزدیکی که این مشکلات با نارسایی های اقتصادی و فرهنگی جامعه دارد أشنا می کند * ؟-آنها را در طبقه بندى علل دشواريهاى آموزش و يرورش و تنظيم طرح هاى اصلاحى كوتاه مدت و بلند مدت يارى مى دهد.

صفحه 4:
اصول حاکم بر شناخت مساثل موزس و پرورش

صفحه 5:
‎Jol!‏ برداشت نظام گرا در بررسی مسائل آموزش و پرورش ‏* در شناسایی مسائل تربیتی عواملی موثر هستند ‎ىكنهرف-١‎ * ‏؟ ؟"اجتماعى ‏۶سیاسی ‏* -اقتصادی ‏هفنى ‏* باید بررسی شوند ‏* بدون در نظر گرفتن این عوامل مطالعات اعتباری ندارند و راهگشا در حل مسائل نیستند

صفحه 6:
Hel) Sia ‏بارهم اعفا اصاف ایعاعی و‎ cles sas ee ‏رابطه را رابطه ديالکتيکي می نامند.‎ options ‏تزديكى‎ * دیالتیکی:بین عواملی که در پدید اوردن مسئله آموزشی دخللت می کنند ارتباط تعاملی وجود دارد یعنی هم تاثیر گذارند و هم تأثیر پذیر

صفحه 7:
لین کیک ها و دفواری هایاعت فد است که متحصعان و طراحان برنامه های اصلاحی آموزش و پرورش لین امکان را داشته باشند که پزوهشهایی انجام دهند که چگونگی اين ارتباط را دریابند و رابطه بین دشواری های آموزشی با عوامل اجتماعی و اقتصادی را به دقت و با دیدی جامع نگر بکاوند.

صفحه 8:
مثل موضوعات *عوامل موثر در نابرابریهای آموزشی * ؟-ترك تحصیل و عقب ماندگی تحصیلی و عوامل آموزشی و اجتماعی و اقتصادی موثر در آن * '؟-مسائل آموزش و يرورش خصوصى و دولتى و تبعات اجتماعی آن

صفحه 9:
اصل تعیین منابع شناخت مسائل موزس و پرورش

صفحه 10:
منابعی برای شناخت مسائل آموزش و پرورش * الف) بررسی دیدگاه های کارگزاران نظام آموزش و پرورش نقطه نظرات و دیدگاه های وزیر کارکنان .مدیران کل»روسای ادارات»مدیران مدارس می تولند راهنمایی برای آموزش و معلمان می توانند موجه ترين منبع شناخت مسائل تربيتى باشند از ميان 9 معلمان نقش موثرى دارند

صفحه 11:
۰ ب)انتقاد و باورهای مردم:والدین دانش اموزان می تواند در این امر نقش ویژه ای داشته باشند © الدك ار مشائل و كرفتارى های نریتی فررندانشان در مدارس آقاهند برای شناسایی واقعی مسائل تربیتی مفید هستند *مسائلی مانند: *۶-کاهش انگیزه»تحصیل در فرزندانشان ۶ -کمبود امکانات آموزشی و وسایل کار در مدارس *-همگام نبودن مباحث درس با پیشرفت های علوم و فنون جدید *۶-تنزیل کیفیت کتاب های درسی * -کمبود معلمان شایسته

صفحه 12:
*چ) یفته ها و نیج پژوهش های تربیتی و مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش *امروزه تحقیقات و پژوهش های تطبیقی زیادی در آموزش و پرورش صورت گرفته است و هدف اصلی از ان سقیقات کدف حقیق تازمر حل مسائل عمده آموزش و پرورش است. *لین فعالیت در اغلب کشورهای پیشرفته نتیجه بخش بودو با این هدف لا ا ا ورا شناسایی و در پرتو نایج لن گره ای از مشکلات آموزش و اجتماعی ناشی از آن گشوده شود

صفحه 13:
۰د) گرد هماییها و سمینارهای تربیتی در مقیاش ملی و بین المللی: *شرکت در سمینارهای تربیتی داخل و خارج از کشور باعث تبادل اطلاعات و گفت و شنود بین صاحب نظران و محققان و دست ند کاران تعلیم و تربیت درباره مسائل آموزش و پرورش فراهم می کند

صفحه 14:
اصل بهره گیری از اطلاعات و ار قام دقیق و واقعی درباره کاستی های و نارسایی های موزس و پرورش

صفحه 15:
* لین اصل مهم در تحلیل مسائل آموزشی و پرورش به وجود اطلاعات و ارقامی که با اس اش در اور فشا اع ان حاصا و راز ار گرفت اطلاعات چون: * ١-هزينه‏ های آموزش و پرورش در هر یک از سطوح تحصیلی برحسب هزینه * -هزینه سرانه در دانش آموز *-درصد افراد واجد شرایط به هریک از دوره های تحصیلی * ؟-ميزان افت تحصيلى در هريك از پایه ها * ۵-تعداد دانش اموزن نسبت به معلمان 8 ۶اصل واقع بينى و عينبت كرايى و اجتناب از خود شیفتگی فرهنگی در شناخت مسائل آموزش و پرورش

صفحه 16:
"پژوهشگران برای شناخت مشکلات تربیتی بلید به دور از تعصبات فرهنگی و عاطفی به مسائل آموزش و پرورش بپردازد.چون این باعث می شود که مسائل تربیتی از دقت و جامعیت بیشتری برخوردار = ‎cl‏ پژوهش ‏ م نياليق 3 تحت ‎a‏ دید گاه های پژوهشگر باشد

صفحه 17:
‎Jol‏ طبقه بندی مسائل اموزش و پرورسش

صفحه 18:
الف) طبقه بندی با توجه به اهداف و مقاصد تربیتی * -اهداف کلی و عمومی * -سلامت تن و روان * -اخلاقى و معنوى * -هنرى و فرهنكى * -هدف اجتماعى * -هدف سياسى و اقتصادى * ؟-اهداف اختصاصى * اهداف تدريس زبان فارسى در دوره ابتدايى

صفحه 19:
ب)طبقه بندی براساس عوامل پدید آورنده آنها *عوامل بیرونی: * ١-نبود‏ رابطه برنامه های آموزشی با نیازهای واقعی و عینی * ۲-نقص موازین و مبانی تشکیلاتی نظام آموزشی ۶ -همگام نبودن آموزش و پرورش با علوم و فنون جدید *عوامل ۵ووفی؛این عرامل در درون آموزشگاه ها و مراکز آموزشی است * ۱-ناهماهنگی اهداف و برنامه ریزی های مدارس * ۲-کمبود فضاهای آموزشی و وسایل در مدارس * -کمبود معلمان ماهر و آگاه در امور تربیتی

صفحه 20:
ج)رده بندی مسائل آموزش و پرورش براساس ماهیت آنها * کیفی: * ۱-دشواری هلیی است که بر روند آموزش و پرورش لثر کیفی دارد و ناشی از عملکرد نظام آموزشی اعم مسائل بنادی با احرایی ات مقل کمود معلمان شا ته فقدان وسایل و تجهیرات ‎Gite‏ ‏آموزشی در نتيجه گسترش خطی و سریع پدید می آید ۰ کمی: * منظور توسعه فعالیت و ظرفیت نظام آموزشی براساس روند گذشته مثل: * ععداد آموزشگاه ها و مدارس * ۲-میزان رشد یا کاهش ارقام هزینه های عمومی آموزش و پرورش * ۲-تقلیل هزینه سرانه تحصیلی دانش آموزان در هر یک از مقاطع تحصیلی

صفحه 21:
د) طبقه بندی مسائل آموزش و پرورش از مقاطع و مراحل تحصیلی *طاجان برنامه های اصلاحی بر این باور هستند که در هر یک ار مقاطع بای | اشعال محتلت آمو نس رای سل دشوارى ها اخاص, خود است 9 برا لين اساس اقدامات اصلاحى متناسب 9 منطقى را از قاعده فهرم آموزشی یعنی از سطح قبل از دبستان و آموزش ابتدایی شروع کرد

صفحه 22:
طبقه بندی برای معرفی عمده ترین مسائل امروز و فردا نظام اموزش و پرورش *اموزش و پرورش در حال تحول است و اهداف وظلیف و مسئولیت ها ان تا کشت ما در ار پاسخگویی به نیاز های امورزی و فردای جامعه دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفته است. چاره اندیشی هایی هم باید صورت گیرد.

صفحه 23:
اهم مسائل عبارت از: ۶غیر قابل انطباق بودن نظام آموزش و پرورش با نیازهای اقتصادی-اجتماعی امروز *۶-کمرنگی و کاستی برنامه ها و محتوای آموزشی *۶همگام نوبدن فرایند یا درسی و یادگیری با علوم فنون جدید ۶ _فقدان برنامه های جدید تربیت معلم و تربیت استاد برای مراکز آموزشی

صفحه 24:
نتیجه گیری *در قلمرو آموزش و پرورش مسائل متعدد و متنوع و در عین حال پیچیده ای وجود دارد که اگر به موقع و سریع حل نشود باعث بروز عوارض و دشواری های اجتماعی قتصادی و سیاسی و فنی در جامعه می شود.

صفحه 25:

39,000 تومان