صفحه 1:
re
صفحه 2:
ضرورت شناخت مسائل آموزش و پرورش
* بإنوجه به لين كه در رمينه شتاحت مسائل أمورش و رورش اقدامنى الجام ار
مى توان كفت كه ملت هابا هر نظام سياسى-اجتماعى ييشرفت و درحال ييشرفت
ee ا
فصل آن شرطی اساسی هرسیاست آموزشی و فرهنگی می باشد.
*ما در این فصل ضرورت شناخت مسائل آموزش و پرورش و سپس اصول و
راهبردهایی را که در پرتو آنها می توان مسائل را شناسایی و طبقه بندی کرد
صفحه 3:
فواید و ضرورت شناخت مسائل آموزش و پرورش
* شناخت مسائل آموزش و پرورش برای مربیان .مدیران.طراحان و کارشناسان برنامه
های آموزشی و همچنین دولتمردان و سیاست گذاران فواید زیادی دارد.
*-آنها را از مشکلاتی که آموزش و پرورش چه در گذشته و چه در حال دارد مطلع
می کند و ارتباط نزدیکی که این مشکلات با نارسایی های اقتصادی و فرهنگی
جامعه دارد أشنا می کند
* ؟-آنها را در طبقه بندى علل دشواريهاى آموزش و يرورش و تنظيم طرح هاى
اصلاحى كوتاه مدت و بلند مدت يارى مى دهد.
صفحه 4:
اصول حاکم بر شناخت مساثل
موزس و پرورش
صفحه 5:
Jol! برداشت نظام گرا در بررسی مسائل آموزش و پرورش
* در شناسایی مسائل تربیتی عواملی موثر هستند
ىكنهرف-١ *
؟ ؟"اجتماعى
۶سیاسی
* -اقتصادی
هفنى
* باید بررسی شوند
* بدون در نظر گرفتن این عوامل مطالعات اعتباری ندارند و راهگشا در حل مسائل نیستند
صفحه 6:
Hel) Sia بارهم اعفا اصاف ایعاعی و cles sas ee
رابطه را رابطه ديالکتيکي می نامند. options تزديكى
* دیالتیکی:بین عواملی که در پدید اوردن مسئله آموزشی دخللت می کنند ارتباط
تعاملی وجود دارد یعنی هم تاثیر گذارند و هم تأثیر پذیر
صفحه 7:
لین کیک ها و دفواری هایاعت فد است که متحصعان و
طراحان برنامه های اصلاحی آموزش و پرورش لین امکان را داشته
باشند که پزوهشهایی انجام دهند که چگونگی اين ارتباط را
دریابند و رابطه بین دشواری های آموزشی با عوامل اجتماعی و
اقتصادی را به دقت و با دیدی جامع نگر بکاوند.
صفحه 8:
مثل موضوعات
*عوامل موثر در نابرابریهای آموزشی
* ؟-ترك تحصیل و عقب ماندگی تحصیلی و عوامل آموزشی و اجتماعی و
اقتصادی موثر در آن
* '؟-مسائل آموزش و يرورش خصوصى و دولتى و تبعات اجتماعی آن
صفحه 9:
اصل تعیین منابع شناخت مسائل
موزس و پرورش
صفحه 10:
منابعی برای شناخت مسائل آموزش و پرورش
* الف) بررسی دیدگاه های کارگزاران نظام آموزش و پرورش
نقطه نظرات و دیدگاه های وزیر کارکنان .مدیران کل»روسای
ادارات»مدیران مدارس می تولند راهنمایی برای آموزش و معلمان می
توانند موجه ترين منبع شناخت مسائل تربيتى باشند از ميان 9
معلمان نقش موثرى دارند
صفحه 11:
۰ ب)انتقاد و باورهای مردم:والدین دانش اموزان می تواند در این امر نقش ویژه
ای داشته باشند
© الدك ار مشائل و كرفتارى های نریتی فررندانشان در مدارس آقاهند برای
شناسایی واقعی مسائل تربیتی مفید هستند
*مسائلی مانند:
*۶-کاهش انگیزه»تحصیل در فرزندانشان
۶ -کمبود امکانات آموزشی و وسایل کار در مدارس
*-همگام نبودن مباحث درس با پیشرفت های علوم و فنون جدید
*۶-تنزیل کیفیت کتاب های درسی
* -کمبود معلمان شایسته
صفحه 12:
*چ) یفته ها و نیج پژوهش های تربیتی و مطالعات تطبیقی
آموزش و پرورش
*امروزه تحقیقات و پژوهش های تطبیقی زیادی در آموزش و پرورش
صورت گرفته است و هدف اصلی از ان سقیقات کدف حقیق تازمر حل
مسائل عمده آموزش و پرورش است.
*لین فعالیت در اغلب کشورهای پیشرفته نتیجه بخش بودو با این هدف
لا ا ا ورا
شناسایی و در پرتو نایج لن گره ای از مشکلات آموزش و اجتماعی ناشی
از آن گشوده شود
صفحه 13:
۰د) گرد هماییها و سمینارهای تربیتی در مقیاش ملی و بین المللی:
*شرکت در سمینارهای تربیتی داخل و خارج از کشور باعث تبادل اطلاعات و
گفت و شنود بین صاحب نظران و محققان و دست ند کاران تعلیم و تربیت
درباره مسائل آموزش و پرورش فراهم می کند
صفحه 14:
اصل بهره گیری از اطلاعات و ار قام دقیق و
واقعی درباره کاستی های و نارسایی های
موزس و پرورش
صفحه 15:
* لین اصل مهم در تحلیل مسائل آموزشی و پرورش به وجود اطلاعات و ارقامی که
با اس اش در اور فشا اع ان حاصا و راز ار
گرفت اطلاعات چون:
* ١-هزينه های آموزش و پرورش در هر یک از سطوح تحصیلی برحسب هزینه
* -هزینه سرانه در دانش آموز
*-درصد افراد واجد شرایط به هریک از دوره های تحصیلی
* ؟-ميزان افت تحصيلى در هريك از پایه ها
* ۵-تعداد دانش اموزن نسبت به معلمان
8 ۶اصل واقع بينى و عينبت كرايى و اجتناب از خود شیفتگی فرهنگی در شناخت
مسائل آموزش و پرورش
صفحه 16:
"پژوهشگران برای شناخت مشکلات تربیتی بلید به دور از تعصبات
فرهنگی و عاطفی به مسائل آموزش و پرورش بپردازد.چون این
باعث می شود که مسائل تربیتی از دقت و جامعیت بیشتری
برخوردار = cl پژوهش م نياليق 3 تحت a دید گاه های
پژوهشگر باشد
صفحه 17:
Jol طبقه بندی مسائل
اموزش و پرورسش
صفحه 18:
الف) طبقه بندی با توجه به اهداف و مقاصد تربیتی
* -اهداف کلی و عمومی
* -سلامت تن و روان
* -اخلاقى و معنوى
* -هنرى و فرهنكى
* -هدف اجتماعى
* -هدف سياسى و اقتصادى
* ؟-اهداف اختصاصى
* اهداف تدريس زبان فارسى در دوره ابتدايى
صفحه 19:
ب)طبقه بندی براساس عوامل پدید آورنده آنها
*عوامل بیرونی:
* ١-نبود رابطه برنامه های آموزشی با نیازهای واقعی و عینی
* ۲-نقص موازین و مبانی تشکیلاتی نظام آموزشی
۶ -همگام نبودن آموزش و پرورش با علوم و فنون جدید
*عوامل ۵ووفی؛این عرامل در درون آموزشگاه ها و مراکز آموزشی است
* ۱-ناهماهنگی اهداف و برنامه ریزی های مدارس
* ۲-کمبود فضاهای آموزشی و وسایل در مدارس
* -کمبود معلمان ماهر و آگاه در امور تربیتی
صفحه 20:
ج)رده بندی مسائل آموزش و پرورش براساس ماهیت آنها
* کیفی:
* ۱-دشواری هلیی است که بر روند آموزش و پرورش لثر کیفی دارد و ناشی از عملکرد نظام آموزشی
اعم مسائل بنادی با احرایی ات مقل کمود معلمان شا ته فقدان وسایل و تجهیرات Gite
آموزشی در نتيجه گسترش خطی و سریع پدید می آید
۰ کمی:
* منظور توسعه فعالیت و ظرفیت نظام آموزشی براساس روند گذشته مثل:
* ععداد آموزشگاه ها و مدارس
* ۲-میزان رشد یا کاهش ارقام هزینه های عمومی آموزش و پرورش
* ۲-تقلیل هزینه سرانه تحصیلی دانش آموزان در هر یک از مقاطع تحصیلی
صفحه 21:
د) طبقه بندی مسائل آموزش و پرورش از مقاطع و مراحل تحصیلی
*طاجان برنامه های اصلاحی بر این باور هستند که در هر یک ار مقاطع
بای | اشعال محتلت آمو نس رای سل دشوارى ها اخاص,
خود است 9 برا لين اساس اقدامات اصلاحى متناسب 9 منطقى را از قاعده
فهرم آموزشی یعنی از سطح قبل از دبستان و آموزش ابتدایی شروع کرد
صفحه 22:
طبقه بندی برای معرفی عمده ترین مسائل امروز و فردا
نظام اموزش و پرورش
*اموزش و پرورش در حال تحول است و اهداف وظلیف و مسئولیت
ها ان تا کشت ما در ار پاسخگویی به نیاز های
امورزی و فردای جامعه دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفته
است. چاره اندیشی هایی هم باید صورت گیرد.
صفحه 23:
اهم مسائل عبارت از:
۶غیر قابل انطباق بودن نظام آموزش و پرورش با نیازهای
اقتصادی-اجتماعی امروز
*۶-کمرنگی و کاستی برنامه ها و محتوای آموزشی
*۶همگام نوبدن فرایند یا درسی و یادگیری با علوم فنون جدید
۶ _فقدان برنامه های جدید تربیت معلم و تربیت استاد برای مراکز
آموزشی
صفحه 24:
نتیجه گیری
*در قلمرو آموزش و پرورش مسائل متعدد و متنوع و در عین
حال پیچیده ای وجود دارد که اگر به موقع و سریع حل
نشود باعث بروز عوارض و دشواری های اجتماعی قتصادی
و سیاسی و فنی در جامعه می شود.
صفحه 25: