کسب و کارمدیریت و رهبریبرنامه‌ریزی

ضرورت ها و رویکردهای برنامه ریزی منطقه ای (فضایی)

صفحه 1:
WO معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ضرورت ها و رویکردهای برنامه ریزی منطقه ای(فضایی)

صفحه 2:

صفحه 3:
کات زر ‎AG,‏ ‏سرامو زوز زيم | کار ی

صفحه 4:
ايندي است منظم» هدفمند و سیستماتیک که در جهت تنظیم و ‎٠‏ کردن برنامه هاي مختلف اقتصادي- اجتماعي ب و تأمین رفاه جوامع بشری و رسیدن پایداربا توجه به نیازها وظرفی"

صفحه 5:
برنامه ربزی فضابی - منطقه ای(۲) * برنامه‌ريزي فضليي به مثلبه " روشهاي مورد عمل توسط بخش عمومي براي تاثيرگذاري بر توزبع ني فعالیتها در فضا تعریف شده است * برنامه ریزی فضائی ‎Spatial Planning)‏ ( فرایندی است برای اثرگذاریی بر توزیع فعالیت ها در فضای آتی توسط بخش های دولتی وعمومی؛ در واقع عبارتست از مورد توجه قراردادن آنچه می توان و باید در جائی برای منافع همگانی انجام داد.

صفحه 6:
برنامه ریزی فضایی - منطقه ای (۲) | لطقه” بنا بر الى مشک در لين جا محدوده اى جغرافيلئى است )منطقه همكون (110105 110111006 كه از مراكزجمعيتى و حومه كن ها یا بنا بر روابط عملكردى) منطقه بزركتر واز مرزهاى کشور کوچک تر عملكردى ‎Functional)‏ بر است. بنا بر اين مقياس هاى كوناكون حیطه اعمال قدرت مدیریتی دارد که می توان ب : زير-منطقه )سطح ‎Sub-)‏ ‏0 منطقه )سطح ۳60101 و کلان منطقه )سطح -۱603 تعربف می شود. منطقه. فضایی 0 ) تقسیم شود. است با محتوای مشخص که کالبدی هویت يافته داشته باشد. )منطقه اداری- ‎Administrative)‏ قرارداد و

صفحه 7:
رسالت برنامه ریزی فضائی -منطقه ای(۱) ‎O‏ توزیع منصفانه فضای توسعه ‏حفاظت محیط زیست. تعادل اکولوژیک و زیست پذیری ‏ایکپارچکی سرمایه های موجد توسعه و "خوشبختی مردم* ‏آاهماهنگی افقی (میان بخشی)و عمودی (ملی/ منطقه ای | فضائی) بر بستر قلمرو جغرافیایی مشخص ‏لاحفظ هویت های فضائی به همراه تقویت وحدت ملی ‏سّبرقراری پیوندهاوهمبستگی فضائی برای ایجاد مزیت های رقابتی ‏آایجاد چشم انداز آرمانشهری و بسیج اجتماعی برای تحقق آن ‎ ‎

صفحه 8:

صفحه 9:
سابقه برنامه ريزي منطقه اى در جهان انكلستان به عنوان كشوربيشرو درانقلاب صنعتىء برنامه ريزى منطقه اى را (حدود ربع اول قرن ‎٠١‏ ) برای مهار و هدایت اثرات رشد اقتصادي تاشي از انقلاب صنعتي درمحیط آغاز کرد: *تصویب اولین قانون در سال ۱۹۳۴ برای توزیع فضائی فعالیتهای اقتصادی به سوی نواحی عقب مانده در سطح کشور و پایه سیاست گذاری منطقه ای » "وضع قانون در سال ۱۹۴۵ برای هدایت صنایع به سوی نواحی متروکه» *تهیه طرح منطقه شهری لندن توسط آبرکرمبی در سال ۰۱۹۴۴ *دو اقدام مهم در ارتباط با توسعه منطقه ای (بعد از دهه 490) ۱) راهبرد قطب رشد : برای مناطق عقب مانده کشور ۲) ایجاد شوراهای اقتصاد منطقه ای برای هماهنگی و سیاستگذاری

صفحه 10:
دلایل تکوین برنامه ریزی منطقه ای + در انگلستان ۱) ایجاد فرصتهای برابر اشتغال برای مناطق عقب افتاده از ساماندهی رشد شتابان و تجمع های زیاد از حد در م 4 رشد اقتصادی بیشتر با منطقه ای 5

صفحه 11:
8 بسرنامه بيزيم نطقه لی‌در + در ایالات متحده امریکا برنامه ریزی منطقه ای بیشتر مستقل از دولت و متاثر از ابله با دخالت انسان در روندهای طبیعی و رشد بی ای شهر و صنعت طی دهه ۱۹۲۰ پایه گذاری شد با تکیه بر ردیاری و توسعه با تکیه بر اجتماعات منطقه ای ت دادن به نیازهای منطقه وتعادل آن 5 منطقه بر اساس فرهنگ ‏ تاريخ و طبيعت

صفحه 12:
دلایل تکوین برنامه ریزی منطقه ای درامریکا علایق منطقه و حفظ هویت فرهنگی در برابر یکسان

صفحه 13:
سابقه بسرنامه ويزي‌سنطقه لی‌در جهار3 در آلمان روند انقلاب صنعتی در نیمه قرن ۰۱۹ رشد ناگهانی شهرنشینی را موجب شد. برنامه ریزی منطقه ای » اولین بار با ایجاد نهاد مسئول در ۱۹۲۰ شکل گرفت. اتحادیه اسکان نواحی دارای زغال سنگ ( رور ) از اوایل دهه ۰ تشکیل شد. در دهه. ۱۹۷ برای ایجاد تعادلهای منطقه ای مهمترین اقدام » سیاست گذاری منطقه ای در کمک به سه گونه فضاهای: نواحی توسعه» مراکز توسعه و نواحی مرزی» صورت گرفت. اقدامات توسعه برای این نواحی شامل: ۱- اصلاحات (رفرم ) کشاورزی ۲- توسعه گردشگری ( توریسم ) 52

صفحه 14:
سابقه برنامه وبزي‌منطقه لی‌در ‎Alas‏ درفرانسه قرن ۱۹ پاریس به دلیل تمرکزگرایی سیاسی رشد سریعی داشت و مابقی شهرها دارای رشد منفی بودند.تا پایان جنگ جهانی دوم سیاستگذاری و برنامه ریزی منطقه ای پيگيريي نشده بود. پس از پایان جنگ جهانی دوم تمرکز زدایی در دستور. کار قرار گرفت و نقطه شروع برنامه ريزي منطقه اي در فرانسه aw

صفحه 15:

صفحه 16:
تحولات بر‌نامه‌ریزی منطقه‌ای در جهان در جارجوب ابن رويكرد نسبتأ جامع‌نگ»پرنامه‌یزی منطقایبه دنبال به تعادل رساتدن شههر و روستا بود؛ اين رويكرد به دتبال ال كين بيصم منطقهكرابى اكولوثيكى | تدوين شاخصهلى كلان و هنجارى بوده ومكان- محورى يكى از ويزكىهلى اصلى اين رويكرد برناممريزى بودة إين رويكرد برخاسته از علوم ‎AS‏ بوده و برنامعريزى منطقداى را عموما از ديدكاد برنامدريزى ‎Wate a ly‏ علوم متطقنلى اقتصادى دنبال مىكند' اين رويكرد بنامدريزى فاقد جارجوب هنجاری مشخص بوده وه دبال تحلیل مساتلمنمتهای از ديدكاة سرادت اين رويكرد در برنامهريزى به دنبال حل مشكلات منطقعاى از ‎eles lib WF ans lf‏ | طريق تحليل قدرت و جنبشهلى اجتماعى درون مناطق بوده و رويكردق كلملا ‎Bien‏ توسعه اقتصادى را همراه با بنامه ريزى كالبدى و زيست محيطى. ادهه ۱۹۹۰ تاکنون ماران جديد .| هود تيج تراي‌دهده

صفحه 17:
سابقه برنامه ربزی منطقه ای در ابران قبل از انقلاب - برنامه اول و دوم : شکل گیری تفکر توسعه ناحیه ای در قللب تاسیس سازمانهای عمران ناحیه ای مانند توسعه دشت مغان و تداوم آّن در برنامه دوم در قللب ایجاد قطب های توسعه ایی مانند توسعه ناحیه خوزستان و جنوب شرق ایران و ناحیه جیرفت - برنلمه سوم: بهره گیری از منلبع طبیعی و قطب کشاورزی مانند ایجاد قطب های کشاورزی دشت گرگان. کهکیلوبه - پرنلمه چهارم: شناسایی منابع و امکانات توسعه مناطق مستعد و تعیین قطب های توسعه در هر منطقه و تمرکز سرمایه گذاری در آنها با تاکید بر استراتژی قطب های توسعه - برنلمه پنجم: تلاش برای ایجادتعادل و توسعه اقتصادی و اجتماعی در نواحی مختلف کشورء ایجاد هماهنگی در سرمایه گذاری های توسعه ای در فعالیت های عمرانی مناطق و مشارکت مقامات محلی در امور عمرلنی .جایگزینی سیاست های برنامه های خاص عمران استان به جای سیاست های عمران ناحیه ای

صفحه 18:
سابقه برنامه ربزی منطقه ای در برنامه های توسعه (بعد از انقلاب) اول توسعه: مدلیت سرمایه‌گذاری‌هابه مناطق محروم و توزبع ن در بین مناطق مختلف» تهیه برنامه‌های , ‎oy‏ ار عرفتم برنامه منطقه‌ای در عمل به‌صورت جمع‌بندی برنامه‌های بخشی که در 3۰ دوم توسعه: محرومیت زدایی در جهت رفع عدم تعادل های منطقه ای . اجرای سیاست تمرکز نقش استان ها و واگذاری طرح‌های با ماهیت استانی به دستگاه های اجرایی محلی ووسعه : تمرکززدایی اداری - سیاسی از طریق تشکیل شورای برنامه ریزی و توسعه اس هرستان و تأکید بر اجرای غیر متمرکز برنامه ریزی و بودجه ریزی در استان هاء تيل منطقهای و آملیش سرزمس دز معا ‎By‏

صفحه 19:

صفحه 20:
ضرورتهای برنامه ریزی منطقه ای (دیدگاه عملیاتی) 4 ریزی منطقه ای به عنوان: فت و سازوکاری برای توسعه مشارکت و توسعه پایدار اجتماعات

صفحه 21:
پچ«( تصمیم گیری و برنامه ریزی در کشور

صفحه 22:
توسعه نامتعادل. شکاف توسعه بین مناطق و عدم تعادل منطقه ای برنامه ریزی منطقه ای هدف به حداقل رساندن عدم تعادل از راه های داشتن بعد فضایی- مکانی تصمیمات اقتصادی و نگرش فضا de

صفحه 23:
بازسازیی مناطق آسیب دیده از سوانح طبیعی در چنین شرایطی برنامه ریزی منطقه ای در ایران به دلایل چندی ضرورت دارد: پهنه بندی و اولویت بندی مناطق مختلف کشور به لحاظ انواع سوانح طبیعی مکان یابی و جا دهی مجدد فعالیت ها در پهنه سرزمین با توجه به احتمال خطر خیزی سرزمین تدوین ضوابط. مقررار و ایجاد تسهیلات با محدودیت ها جهت استقرار بهینه جمعیت فعالیت و نظم کالبدی سکونتگاهها و مراکز فعالیت تسهیل امکان کمک رسانی از طریق تشخیص و تعبیه نظام سازمانی- ‎٩‏ کیلاتی متناسب منطقه ای ‏در نظر گرفتن تسهیلات کالبدی- فیزیکی و نظام آمادگی همیشگی برای کاس آثار زتجیره ای سوانج ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
توجه ویژه به مناطق دورافتاده پرنامه ریزی منطقه ای توجه خاص به مناطق حاشیه ای از جهت می تواند حائز اهمیت باشد د تعادل در سرزمین و پر کردن خلاها در توسعه فضایی

صفحه 25:
کنترل رشد فیزیکی بی رویه و تعیین میزان و جهات بهینه توسعه فیزیکی شهرها برنامه ریزی منطقه ای از چند جهت مهار رشد بی رویه و بی اندام شهری را میسر آن را ت رل در آورده وموققيت برامه ریزی ۰۲۰ ۳۳|

صفحه 26:
برنامه ریزی منطقه ای مکمل برنامه ریزی بخشی ریزی بخشی بمنظور تامین حداکثر سود و حداقل زیان جامعه باب فضایی را نیز در نظر بگیرد و اضافه بر آن با تحلیل ساختار تحولات آتی . محدودیت های برنامه ریزی بخشی سازمان فضایی بهینه برای مجموعه بخشهای ‎BI‏

صفحه 27:

صفحه 28:
رویکردها در برنامه ریزی فضایی-منطقه ای

صفحه 29:
رویکرد سیستمی در برنامه ریزی فضا (فضای عملکردی)و فعالیت های گروههای انسانی عناصر اصلی. در برنامه ریزی منطقه ای می باشند در این راست تحول و دگرگونی. پی در قالب زنجیره ای از عوامل و نیروهای عمل می کند. تجا كه فضا متشکل از اجزایی مرتبط اسست می توان آن راب ار آورد که از آن با عنوان نظام مکانی - و منطقه مستلزم توج

صفحه 30:
رویکرد سیستمی در برنامه ریزی * در اين رويكردء نظام فضلئی حاوی مجموعه ای از اجزاء 9 رز قانونمندیهای عمومی حاکم بر نظلم» ۶

صفحه 31:
پویش ساختاری- کارکردی رویکردی بدیل در برنامه ریزی پویش ساختاری- کاردکردی به عنوان رویکردی راهبردی به 8 فضه در سطوح و مقیاس های ۰۱:۰ 00077 ‎ers cool ek) (cle ee‏ دار ساختاری - کارکردی فضایی را بررسی نماید پویش ساختاری- کارکردی هم با ساخت ها و کارکردهای ذهنی و هم با ساخت های عینی سرو کار دارد در این راستا 9 ای فصلیی یعنی تمام انواع فعالیت های |۰۳ ۲ ۲۳ آنها که در روند زملنی و دربستر مکانی-فضلیی شکل گرفته است را شامل می شود

صفحه 32:
پویش ساختاری- کارکردی * پویش ساختاری- کارکردی براین باور استوار است که به - عنوان مثال-دخللت در بخشی از ساختار کالبدی بدون عنا بخش های دیگرکالبدی(ساختارمحیطی- اکولوژیک) و کار کردها(فعالیت ها و رولبط جاری) یعنی بی : اره نمی تواند به اهداف متصور خود نم بر پویش ساختاری- کی

صفحه 33:
پویش ساختاری- کار کردی * این رویکرد ناکارآمدی ساختاری کارکردی نظام هاى فضایی(منطقه ای.ناحیه ای و محلی) را در ایران به بی نظمی در گسترش شهرها و بی رویگی در جابجلیی و فراموشی روستا ودر نتيجه »به عدم شکل گیری منظم سلسله مراتب کانون ها و عرصه های فضایی(شهرها و روستا) نسبت می دهد. * از مصدایق عینی کم توجهی به لين رویکرد:اتخاذ "نگاه مجزا نگ" تسبت به سکونتگاههای روستایی و کانون های شهری به عنوان دو جزء جدا ازهم.تسلط نگرش بخشی در برنامه ریزی و کم توجهی به نگرش منطقه ای و با حاکمیت نگرش فضایی

صفحه 34:
پویش ساختاری- کارکردی در لین رویکرد. فرض اساسی بر این واقعیت استوار است که میان ساختار و کارکرد تمام پدیده. های فضلیی.همچون شهرهاء روستاهاء مناطق و نواحی, نوعی پیوند تنگاتنگ و غیر انکار بر قرار است که مجموعه حاصل از ن قابلیتهای آن نظام را نمایندگی و تحقق می کند. در این چارچوب. ساختارهای کالبدی. اعم از ساختهای طبیعی و یا اد

صفحه 35:
رویکرد یکپارچگی دربرنامه ریزی منطقه ای * این رویکرد بر هماهنگ سازی تمامی جنبه ها و اجزا فضا(منطقه) و بهره گیری از منلبع انسانی و محیطی تاکید می

صفحه 36:
رویکرد شبکه منطقه ای در برنامه ریزی * این رویکرد مبتنی بر پارادایم جدیدی در زمينة توسعه فضایی است و بر پیوندها وهمبستگی های متقابل روستا-شهری براساس برپایی شبکه های فضایی در سطوح منطقه ای تاکید دارد * رشد و توسعه هماهنگ را از طریق روابط مکمل و پیوندهای سازمان يافتة بین‌شهری- روستایی در سطح مناطق توصیه می‌کند * شالودة اين رويكرد. در اصلء به اندیشه‌های جان فریدمن و مباحث او دربارة برنامه‌ریزی منطقه‌ای و مدل مرکز- پیرامون باز می‌گردد. او با دوری از نگرشهای صرفا اقتصادی و رویکردهای مبتنی بر قطب رشد بر نوعی نطریه توسعة یکپارچة منطقه‌ای تأکید داشت

صفحه 37:
ادامه رویکرد شبکه منطقه ای برای نظم‌دهی و سامان‌بخشی به رولبط درون و بين مناطق. لازم است که سیاستهای عدم تمرکز به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد. به سخن دیگر نه تنها عدم تمرکز در فرایند تصمیم گیری و برنامه‌ریزی, بلکه سرمایه‌گذاربهای عمرلنی و توسعه‌ای» به‌ویژه در عرصه‌های پیرامونی» تعقیب و اعمال گردد. رآهیرد شبکه منطقه‌ای با تأکید بر محو فقر و ابرابری در عرصه‌های پیرامونی» به‌دنبال تجهیز و تقویت اقتصادهای محلی در پیوند و همگرایی با توسعه منطقه‌ای و در نهلیت. توسعه ملی است.

صفحه 38:
ادامه رویکرد شبکه منطقه ای * در چارچوب راهبرد شبکه منطقه‌ای, به‌جای تأکید بر شبکه‌ای سلسله مراتبی از مراکز, مرکب از مراکز جمعیتی واقع در سطوح مختلف. سکونتگاهها "اس کارکردهای متفاوت (-* سلسله مراتب سکونتگاهی) م-۰ ۱ مراکز هم‌سطح. خوشه یا شبکه‌ای را به‌وجود می‌آورند که براساس فعالیتهای کلیدی با سایر مراکز در ارتباط و کنش- واکنش متقابل خواهند بود براین‌اساس, لین راهبرد رویکردهای مرتبط با مدلهای مبتنی بر برنامه‌ریزی از بالا به پائین و نظامهای متعارف برنامه‌ریزی شهری را به رویارویی می‌طلبد. آزاین‌رو حاوی نگرشی نسبتا متنوع. منعطف و جامع‌نگر به توسعة منطقه‌ای است که بر هماهنگ‌سازی و ادغام توسعة روستایی با توسعة شهری در مقیاس ‎eae‏ و محلی استوار است.

صفحه 39:
بخش پایه اقتصاد نظام شهرى روابط شهر و روستا شیوه برنامه‌ریزی حوزه‌های سیاستگذاری رویکرد شبکه منطقه ای مدل شبکه منطقه ای تأکید بر فعالیت‌های چندبخشی, عمدتاً وابسته به منابع و مزیت‌های سطح محلی و سرمایه گذاری‌های کوچک و متوسط مقیاس منطقه ای؛ پیوندی افقی بین ترکیبی از تعدادی مراکز با حوزه پیرامونی اش با تخصص ویژه و های نسبی؛ تصویری از مجموعه فعالیت‌های حوزه روستایی - شهری با رشد هماهنگ ناشی از پیوند نواحی روستایی و شهری به همراه افزایش تراکم راههای حمل و نقل بين روستایی (منطقه ای)؛ تأکید بر نظام برنامه ریزی غیرمتمرکز با یکبارچگی و مشارکت چندبخشی (بین بخشى) و فعاليتهاى روستا - شهری در سطح محلى؛ تأكيد بر تنوع فعاليت كشاورزى؛ صنايع تبديلى کشاورزی؛ تولید کارخانه ای مبتنی بر منابع» خدمات شهرى: آموزش نيروى انسانى و شبكه حمل و نقل بين سكونتكاهى محلی.

صفحه 40:
های ساختاری و تغییر موقتی ( تئوری مراحل, تئوری‌های چرخه. تئوری‌های موج: ‎ae‏ ياسى رادیکال. تئوری‌های گذار. تئوری‌های مقررات و گذار از و

صفحه 41:

صفحه 42:
درس های آموخته ریکردها و مدل های جدید برنامه ریزی نخستین تغییر گذر از جامعه مبتنی بر اقتصاد ( غلبه و سيطرة اقتصاد) به جامعه اکولوژیکی بوده است. در حالیکه در رویکرد ماقبل پایداری . جامعه و اکولوئی در خدمت اقتصاد و توسعه اقتصادی بوده و نسبت به آّن پسماند محسوب می شدند و بنابر اين در سیاستگذاری و اقدامات عملی قربلنی شدن آنها محلی از اعراب نداشت. در رویکرد پایداریء اقتصاد وابسته به جامعه و و هر دو وابسته به شبکه حیات می باشند و تعامل پایدار با اکولوژی» رکن اساسی در تصمیمات و عملکرد اقتصادی است.

صفحه 43:
درس هاي آموخته رویکردها و مدل هاي جدید برنامه ريزي دوم. که وابستگی تنگاتنگی با تغییر 3[ ۳ وایستگی و پیوستگی فضایی توسعه است. به عبارت دیگر در پارادیم جدید . توسعه‌نه تنها پدیده ای منتزع از فضا نیست بلکه امری فضایی است و در پیوند تنگاتنگ و در تعامل متقلبل با فضا و مکان و موقعیت و در بستر زملنی معنی و هویت می بابد.از اینرو توسعه (اقتصادی. اجتماعی و. ..) نمی تولند و نمی بلید نسبت به فضا خنثی وبی توجه باشد بلکه در پیهند تنگاتنگ با توسعه فضایی به سازگاری و پایداری سوق می یابند.

صفحه 44:
درس هاي آموخته رویکردها و مدل هاي جدید برنامه ريزي

صفحه 45:
درس های آموخته رویکردها و مدل های جدید برنامه ریزی بارادايم سوم به مشارکت ذینفعان در برنامه‌ریزی و بسیج اجتماعی ذينفعان د ۹ ریری تمرکز نموده است که‌با مباحث متاخ حکمران ۳ امورء لين مشاركت ابعاد نظری و عملی عمیق تری به خود گرفته است. طبیعی ا 2ل نقش برنامه‌ریزی نیز دجار تخبیرات ماهوی شب ۱۱ مد فن خریت و طرام شيشم فى ۳ جر لكر سوق یافته و در اصل مداقع و حامی ورد ‎۳٩‏

صفحه 46:
درس هاي آموخته رویکردها و مدل هاي جدید برنامه ربزي

صفحه 47:
درس هاي آموخته رویکردها و مدل هاي جديد برنامه

صفحه 48:
aby duals ‏فرآنند تهیه برنامه‎ روش شداسی قلع برنامة فرآیند احرای برنامه اصلاح اجتماعی داناى کل /مشاور خردمند بخش اقتصادی - کالید شهر و روستا همه پخش‌ها | همه سکونتگاهها ‎aa‏ تأملی « کارشناسی متمركز - ملى سلسله مراتيى - پیش‌اندیشیده (اجلالى برويز و ديكرانة 0788:0741 مشارکتی (دموکراتیک) اقتضاد ما۳۳ ‎Sie‏ تسهیلگراآینده شناس قضاها(محیط انسان: اجتماعات موضوع محور - اجتماع كفتكو و بادگیری اجتماعی كفتكوبى - مشاركتى فراملى. ملی محلی شبكماى تاريخكرا و اتعطاف بذير

صفحه 49:
اوت در نكاه به ب جفرافیایی(منطقه ای) برنامه ریزی بر در سای نظری و گذاراز نگرش مکانی کشوری به نگرش فضایی در بستر قلمروها در محدوده ی تقسیمات ای مرتبط با سازمان يابى ها .پیداری و بسط فعالیت های تخصصی منطقه کنر از مدل ما پیچیده ی غير قبل حرك برای مان و دجدان به مهار ها مدل ها کاربروی وف ]ار از مدل های تخصصی پیچیده ی غیر قل درک بری ذینعان و مهارت هاو تصمیم گیری آغازین و تغییر در مقاطع کاربرد دقت | كم توجهى به عمليات و اق ‎(Gis al actly eee ey‏ ابا اقدمات اجرايى در مراخل |[ كذاراز محوريت ستادهاى مركزى متمركز براى أغاز فعاليت ها وجمع كردن نتايج برنامه به مرکزیت هدایت گر و کارگروه های محلی وغير متمركز آغازكر و جمع كننده فعاليت هاى تفضيلى برنامه ریزی مولفه های نظری, فنی و تشکیلاتی رویکرد نوین برنامه ریزی توسعه

صفحه 50:
‎Qa‏ طرح های موضعی | موضوعی لا طرح هادی روستایی ‏لا طرح تجمیع روستایی لا طرح آمايش صنعت ‎O‏ طرح جامعه توسعه استان لا طرح توسعه منابع آب ‎

صفحه 51:
]که 3۳5 9۸ کت کلنه 15 اه

صفحه 52:
درس هاي آموخته رویکردها و مدل هاي جدب برنامه ريزي ابا توس بايدار اجزای توسعه پایدار جامعه 7

صفحه 53:
Figure 4.6 Alternative perspectives on the dimensions of sustainability. (a) Adapced from Campbell (2003), (b) Adapted from MacNaughton (1997), Pope et af, (2004)

29,000 تومان