صفحه 1:
WO
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
ضرورت ها و رویکردهای برنامه ریزی منطقه ای(فضایی)
صفحه 2:
صفحه 3:
کات زر AG,
سرامو زوز زيم | کار ی
صفحه 4:
ايندي است منظم» هدفمند و سیستماتیک که در جهت تنظیم و
٠ کردن برنامه هاي مختلف اقتصادي- اجتماعي ب
و تأمین رفاه جوامع بشری و رسیدن
پایداربا توجه به نیازها وظرفی"
صفحه 5:
برنامه ربزی فضابی - منطقه ای(۲)
* برنامهريزي فضليي به مثلبه " روشهاي مورد عمل توسط
بخش عمومي براي تاثيرگذاري بر توزبع ني فعالیتها در
فضا تعریف شده است
* برنامه ریزی فضائی Spatial Planning) (
فرایندی است برای اثرگذاریی بر توزیع فعالیت ها در
فضای آتی توسط بخش های دولتی وعمومی؛ در واقع
عبارتست از مورد توجه قراردادن آنچه می توان و باید در
جائی برای منافع همگانی انجام داد.
صفحه 6:
برنامه ریزی فضایی - منطقه ای (۲)
| لطقه” بنا بر الى مشک
در لين جا محدوده اى جغرافيلئى است
)منطقه همكون (110105 110111006
كه از مراكزجمعيتى و حومه كن ها
یا بنا بر روابط عملكردى) منطقه بزركتر واز مرزهاى کشور کوچک تر
عملكردى Functional) بر است. بنا بر اين مقياس هاى كوناكون
حیطه اعمال قدرت مدیریتی دارد که می توان ب :
زير-منطقه )سطح Sub-)
0 منطقه )سطح ۳60101
و کلان منطقه )سطح -۱603
تعربف می شود. منطقه. فضایی 0 ) تقسیم شود.
است با محتوای مشخص که
کالبدی هویت يافته داشته باشد.
)منطقه اداری-
Administrative) قرارداد و
صفحه 7:
رسالت برنامه ریزی فضائی -منطقه ای(۱)
O توزیع منصفانه فضای توسعه
حفاظت محیط زیست. تعادل اکولوژیک و زیست پذیری
ایکپارچکی سرمایه های موجد توسعه و "خوشبختی مردم*
آاهماهنگی افقی (میان بخشی)و عمودی (ملی/ منطقه ای | فضائی)
بر بستر قلمرو جغرافیایی مشخص
لاحفظ هویت های فضائی به همراه تقویت وحدت ملی
سّبرقراری پیوندهاوهمبستگی فضائی برای ایجاد مزیت های رقابتی
آایجاد چشم انداز آرمانشهری و بسیج اجتماعی برای تحقق آن
صفحه 8:
صفحه 9:
سابقه برنامه ريزي منطقه اى در جهان
انكلستان به عنوان كشوربيشرو درانقلاب صنعتىء برنامه ريزى منطقه اى را
(حدود ربع اول قرن ٠١ ) برای مهار و هدایت اثرات رشد اقتصادي تاشي از
انقلاب صنعتي درمحیط آغاز کرد:
*تصویب اولین قانون در سال ۱۹۳۴ برای توزیع فضائی فعالیتهای اقتصادی به
سوی نواحی عقب مانده در سطح کشور و پایه سیاست گذاری منطقه ای »
"وضع قانون در سال ۱۹۴۵ برای هدایت صنایع به سوی نواحی متروکه»
*تهیه طرح منطقه شهری لندن توسط آبرکرمبی در سال ۰۱۹۴۴
*دو اقدام مهم در ارتباط با توسعه منطقه ای (بعد از دهه 490)
۱) راهبرد قطب رشد : برای مناطق عقب مانده کشور
۲) ایجاد شوراهای اقتصاد منطقه ای برای هماهنگی و سیاستگذاری
صفحه 10:
دلایل تکوین برنامه ریزی منطقه ای
+ در انگلستان
۱) ایجاد فرصتهای برابر اشتغال برای مناطق عقب افتاده از
ساماندهی رشد شتابان و تجمع های زیاد از حد در م
4 رشد اقتصادی بیشتر با منطقه ای 5
صفحه 11:
8 بسرنامه بيزيم نطقه لیدر +
در ایالات متحده امریکا برنامه ریزی منطقه ای بیشتر مستقل از دولت و متاثر از
ابله با دخالت انسان در روندهای طبیعی و رشد بی
ای شهر و صنعت طی دهه ۱۹۲۰ پایه گذاری شد با تکیه بر
ردیاری و توسعه با تکیه بر اجتماعات منطقه ای
ت دادن به نیازهای منطقه وتعادل آن
5 منطقه بر اساس فرهنگ تاريخ و طبيعت
صفحه 12:
دلایل تکوین برنامه ریزی منطقه ای
درامریکا
علایق منطقه و حفظ هویت فرهنگی در برابر یکسان
صفحه 13:
سابقه بسرنامه ويزيسنطقه لیدر جهار3
در آلمان روند انقلاب صنعتی در نیمه قرن ۰۱۹ رشد ناگهانی شهرنشینی را
موجب شد. برنامه ریزی منطقه ای » اولین بار با ایجاد نهاد مسئول در ۱۹۲۰
شکل گرفت. اتحادیه اسکان نواحی دارای زغال سنگ ( رور ) از اوایل دهه
۰ تشکیل شد.
در دهه. ۱۹۷ برای ایجاد تعادلهای منطقه ای مهمترین اقدام » سیاست گذاری
منطقه ای در کمک به سه گونه فضاهای: نواحی توسعه» مراکز توسعه و نواحی
مرزی» صورت گرفت.
اقدامات توسعه برای این نواحی شامل:
۱- اصلاحات (رفرم ) کشاورزی
۲- توسعه گردشگری ( توریسم )
52
صفحه 14:
سابقه برنامه وبزيمنطقه لیدر Alas
درفرانسه قرن ۱۹ پاریس به دلیل تمرکزگرایی سیاسی رشد
سریعی داشت و مابقی شهرها دارای رشد منفی بودند.تا پایان
جنگ جهانی دوم سیاستگذاری و برنامه ریزی منطقه ای
پيگيريي نشده بود.
پس از پایان جنگ جهانی دوم تمرکز زدایی در دستور. کار
قرار گرفت و نقطه شروع برنامه ريزي منطقه اي در فرانسه
aw
صفحه 15:
صفحه 16:
تحولات برنامهریزی منطقهای در جهان
در جارجوب ابن رويكرد نسبتأ جامعنگ»پرنامهیزی منطقایبه
دنبال به تعادل رساتدن شههر و روستا بود؛ اين رويكرد به دتبال
ال كين بيصم منطقهكرابى اكولوثيكى | تدوين شاخصهلى كلان و هنجارى بوده ومكان- محورى يكى از
ويزكىهلى اصلى اين رويكرد برناممريزى بودة
إين رويكرد برخاسته از علوم
AS بوده و برنامعريزى منطقداى را عموما از ديدكاد برنامدريزى
Wate a ly علوم متطقنلى اقتصادى دنبال مىكند' اين رويكرد بنامدريزى فاقد جارجوب
هنجاری مشخص بوده وه دبال تحلیل مساتلمنمتهای از ديدكاة
سرادت
اين رويكرد در برنامهريزى به دنبال حل مشكلات منطقعاى از
eles lib WF ans lf | طريق تحليل قدرت و جنبشهلى اجتماعى درون مناطق بوده و
رويكردق كلملا Bien
توسعه اقتصادى را همراه با بنامه ريزى كالبدى و زيست محيطى.
ادهه ۱۹۹۰ تاکنون ماران جديد .| هود تيج ترايدهده
صفحه 17:
سابقه برنامه ربزی منطقه ای در ابران
قبل از انقلاب
- برنامه اول و دوم : شکل گیری تفکر توسعه ناحیه ای در قللب تاسیس سازمانهای عمران
ناحیه ای مانند توسعه دشت مغان و تداوم آّن در برنامه دوم در قللب ایجاد قطب های
توسعه ایی مانند توسعه ناحیه خوزستان و جنوب شرق ایران و ناحیه جیرفت
- برنلمه سوم: بهره گیری از منلبع طبیعی و قطب کشاورزی مانند ایجاد قطب های کشاورزی
دشت گرگان. کهکیلوبه
- پرنلمه چهارم: شناسایی منابع و امکانات توسعه مناطق مستعد و تعیین قطب های توسعه در
هر منطقه و تمرکز سرمایه گذاری در آنها با تاکید بر استراتژی قطب های توسعه
- برنلمه پنجم: تلاش برای ایجادتعادل و توسعه اقتصادی و اجتماعی در نواحی مختلف کشورء
ایجاد هماهنگی در سرمایه گذاری های توسعه ای در فعالیت های عمرانی مناطق و مشارکت
مقامات محلی در امور عمرلنی .جایگزینی سیاست های برنامه های خاص عمران استان به
جای سیاست های عمران ناحیه ای
صفحه 18:
سابقه برنامه ربزی منطقه ای در برنامه های توسعه
(بعد از انقلاب)
اول توسعه: مدلیت سرمایهگذاریهابه مناطق محروم و توزبع ن در بین مناطق مختلف» تهیه برنامههای ,
oy ار عرفتم برنامه منطقهای در عمل بهصورت جمعبندی برنامههای بخشی که در 3۰
دوم توسعه: محرومیت زدایی در جهت رفع عدم تعادل های منطقه ای . اجرای سیاست تمرکز
نقش استان ها و واگذاری طرحهای با ماهیت استانی به دستگاه های اجرایی محلی
ووسعه : تمرکززدایی اداری - سیاسی از طریق تشکیل شورای برنامه ریزی و توسعه اس
هرستان و تأکید بر اجرای غیر متمرکز برنامه ریزی و بودجه ریزی در استان هاء
تيل منطقهای و آملیش سرزمس دز معا By
صفحه 19:
صفحه 20:
ضرورتهای برنامه ریزی منطقه ای
(دیدگاه عملیاتی)
4 ریزی منطقه ای به عنوان:
فت و سازوکاری برای توسعه مشارکت و توسعه پایدار اجتماعات
صفحه 21:
پچ«(
تصمیم گیری و برنامه ریزی در کشور
صفحه 22:
توسعه نامتعادل. شکاف توسعه بین مناطق و عدم تعادل
منطقه ای
برنامه ریزی منطقه ای هدف به حداقل رساندن عدم تعادل از راه های
داشتن بعد فضایی- مکانی تصمیمات اقتصادی و نگرش فضا
de
صفحه 23:
بازسازیی مناطق آسیب دیده از سوانح طبیعی
در چنین شرایطی برنامه ریزی منطقه ای در ایران به دلایل چندی ضرورت دارد:
پهنه بندی و اولویت بندی مناطق مختلف کشور به لحاظ انواع سوانح طبیعی
مکان یابی و جا دهی مجدد فعالیت ها در پهنه سرزمین با توجه به احتمال
خطر خیزی سرزمین
تدوین ضوابط. مقررار و ایجاد تسهیلات با محدودیت ها جهت استقرار بهینه
جمعیت فعالیت و نظم کالبدی سکونتگاهها و مراکز فعالیت
تسهیل امکان کمک رسانی از طریق تشخیص و تعبیه نظام سازمانی-
٩ کیلاتی متناسب منطقه ای
در نظر گرفتن تسهیلات کالبدی- فیزیکی و نظام آمادگی همیشگی برای
کاس آثار زتجیره ای سوانج
صفحه 24:
توجه ویژه به مناطق دورافتاده
پرنامه ریزی منطقه ای توجه خاص به مناطق حاشیه ای از
جهت می تواند حائز اهمیت باشد
د تعادل در سرزمین و پر کردن خلاها در توسعه فضایی
صفحه 25:
کنترل رشد فیزیکی بی رویه و تعیین میزان و جهات بهینه
توسعه فیزیکی شهرها
برنامه ریزی منطقه ای از چند جهت مهار رشد بی رویه و بی اندام شهری را میسر
آن را ت رل در آورده وموققيت برامه ریزی ۰۲۰ ۳۳|
صفحه 26:
برنامه ریزی منطقه ای مکمل برنامه ریزی بخشی
ریزی بخشی بمنظور تامین حداکثر سود و حداقل زیان جامعه باب
فضایی را نیز در نظر بگیرد و اضافه بر آن با تحلیل ساختار
تحولات آتی . محدودیت های برنامه ریزی بخشی
سازمان فضایی بهینه برای مجموعه بخشهای BI
صفحه 27:
صفحه 28:
رویکردها در برنامه ریزی فضایی-منطقه ای
صفحه 29:
رویکرد سیستمی در برنامه ریزی
فضا (فضای عملکردی)و فعالیت های گروههای انسانی عناصر اصلی.
در برنامه ریزی منطقه ای می باشند در این راست تحول و دگرگونی.
پی در قالب زنجیره ای از عوامل و نیروهای عمل می کند.
تجا كه فضا متشکل از اجزایی مرتبط اسست می توان آن راب
ار آورد که از آن با عنوان نظام مکانی -
و منطقه مستلزم توج
صفحه 30:
رویکرد سیستمی در برنامه ریزی
* در اين رويكردء نظام فضلئی حاوی مجموعه ای از اجزاء
9 رز قانونمندیهای عمومی حاکم بر نظلم» ۶
صفحه 31:
پویش ساختاری- کارکردی رویکردی بدیل در
برنامه ریزی
پویش ساختاری- کاردکردی به عنوان رویکردی راهبردی به
8 فضه در سطوح و مقیاس های ۰۱:۰ 00077
ers cool ek) (cle ee
دار ساختاری - کارکردی فضایی را بررسی نماید
پویش ساختاری- کارکردی هم با ساخت ها و کارکردهای ذهنی
و هم با ساخت های عینی سرو کار دارد در این راستا
9 ای فصلیی یعنی تمام انواع فعالیت های |۰۳ ۲ ۲۳
آنها که در روند زملنی و دربستر مکانی-فضلیی شکل گرفته است
را شامل می شود
صفحه 32:
پویش ساختاری- کارکردی
* پویش ساختاری- کارکردی براین باور استوار است که به -
عنوان مثال-دخللت در بخشی از ساختار کالبدی بدون عنا
بخش های دیگرکالبدی(ساختارمحیطی- اکولوژیک) و
کار کردها(فعالیت ها و رولبط جاری) یعنی بی :
اره نمی تواند به اهداف متصور خود
نم بر پویش ساختاری- کی
صفحه 33:
پویش ساختاری- کار کردی
* این رویکرد ناکارآمدی ساختاری کارکردی نظام هاى
فضایی(منطقه ای.ناحیه ای و محلی) را در ایران به بی نظمی در
گسترش شهرها و بی رویگی در جابجلیی و فراموشی روستا ودر
نتيجه »به عدم شکل گیری منظم سلسله مراتب کانون ها و
عرصه های فضایی(شهرها و روستا) نسبت می دهد.
* از مصدایق عینی کم توجهی به لين رویکرد:اتخاذ "نگاه مجزا نگ"
تسبت به سکونتگاههای روستایی و کانون های شهری به عنوان
دو جزء جدا ازهم.تسلط نگرش بخشی در برنامه ریزی و کم
توجهی به نگرش منطقه ای و با حاکمیت نگرش فضایی
صفحه 34:
پویش ساختاری- کارکردی
در لین رویکرد. فرض اساسی بر این واقعیت استوار است که میان ساختار و کارکرد تمام پدیده.
های فضلیی.همچون شهرهاء روستاهاء مناطق و نواحی, نوعی پیوند تنگاتنگ و غیر
انکار بر قرار است که مجموعه حاصل از ن قابلیتهای آن نظام را نمایندگی و تحقق
می کند. در این چارچوب. ساختارهای کالبدی. اعم از ساختهای طبیعی و یا اد
صفحه 35:
رویکرد یکپارچگی دربرنامه ریزی منطقه ای
* این رویکرد بر هماهنگ سازی تمامی جنبه ها و اجزا
فضا(منطقه) و بهره گیری از منلبع انسانی و محیطی تاکید می
صفحه 36:
رویکرد شبکه منطقه ای در برنامه ریزی
* این رویکرد مبتنی بر پارادایم جدیدی در زمينة توسعه فضایی است و
بر پیوندها وهمبستگی های متقابل روستا-شهری براساس برپایی
شبکه های فضایی در سطوح منطقه ای تاکید دارد
* رشد و توسعه هماهنگ را از طریق روابط مکمل و پیوندهای سازمان
يافتة بینشهری- روستایی در سطح مناطق توصیه میکند
* شالودة اين رويكرد. در اصلء به اندیشههای جان فریدمن و مباحث او
دربارة برنامهریزی منطقهای و مدل مرکز- پیرامون باز میگردد. او با
دوری از نگرشهای صرفا اقتصادی و رویکردهای مبتنی بر قطب رشد
بر نوعی نطریه توسعة یکپارچة منطقهای تأکید داشت
صفحه 37:
ادامه رویکرد شبکه منطقه ای
برای نظمدهی و سامانبخشی به رولبط درون و بين مناطق. لازم
است که سیاستهای عدم تمرکز بهطور جدی در دستور کار قرار
گیرد. به سخن دیگر نه تنها عدم تمرکز در فرایند تصمیم گیری
و برنامهریزی, بلکه سرمایهگذاربهای عمرلنی و توسعهای» بهویژه
در عرصههای پیرامونی» تعقیب و اعمال گردد.
رآهیرد شبکه منطقهای با تأکید بر محو فقر و ابرابری در
عرصههای پیرامونی» بهدنبال تجهیز و تقویت اقتصادهای محلی
در پیوند و همگرایی با توسعه منطقهای و در نهلیت. توسعه ملی
است.
صفحه 38:
ادامه رویکرد شبکه منطقه ای
* در چارچوب راهبرد شبکه منطقهای, بهجای تأکید بر شبکهای سلسله مراتبی
از مراکز, مرکب از مراکز جمعیتی واقع در سطوح مختلف. سکونتگاهها
"اس کارکردهای متفاوت (-* سلسله مراتب سکونتگاهی) م-۰ ۱
مراکز همسطح. خوشه یا شبکهای را بهوجود میآورند که براساس فعالیتهای
کلیدی با سایر مراکز در ارتباط و کنش- واکنش متقابل خواهند بود
برایناساس, لین راهبرد رویکردهای مرتبط با مدلهای مبتنی بر برنامهریزی از
بالا به پائین و نظامهای متعارف برنامهریزی شهری را به رویارویی میطلبد.
آزاینرو حاوی نگرشی نسبتا متنوع. منعطف و جامعنگر به توسعة منطقهای
است که بر هماهنگسازی و ادغام توسعة روستایی با توسعة شهری در مقیاس
eae و محلی استوار است.
صفحه 39:
بخش پایه اقتصاد
نظام شهرى
روابط شهر و روستا
شیوه برنامهریزی
حوزههای
سیاستگذاری
رویکرد شبکه منطقه ای
مدل شبکه منطقه ای
تأکید بر فعالیتهای چندبخشی, عمدتاً وابسته به منابع و مزیتهای سطح محلی
و سرمایه گذاریهای کوچک و متوسط مقیاس منطقه ای؛
پیوندی افقی بین ترکیبی از تعدادی مراکز با حوزه پیرامونی اش با تخصص ویژه و
های نسبی؛
تصویری از مجموعه فعالیتهای حوزه روستایی - شهری با رشد هماهنگ ناشی
از پیوند نواحی روستایی و شهری به همراه افزایش تراکم راههای حمل و نقل بين
روستایی (منطقه ای)؛
تأکید بر نظام برنامه ریزی غیرمتمرکز با یکبارچگی و مشارکت چندبخشی (بین
بخشى) و فعاليتهاى روستا - شهری در سطح محلى؛
تأكيد بر تنوع فعاليت كشاورزى؛ صنايع تبديلى کشاورزی؛ تولید کارخانه ای مبتنی
بر منابع» خدمات شهرى: آموزش نيروى انسانى و شبكه حمل و نقل بين سكونتكاهى
محلی.
صفحه 40:
های ساختاری و تغییر موقتی ( تئوری مراحل, تئوریهای چرخه. تئوریهای موج:
ae ياسى رادیکال. تئوریهای گذار. تئوریهای مقررات و گذار از و
صفحه 41:
صفحه 42:
درس های آموخته ریکردها و مدل های جدید برنامه ریزی
نخستین تغییر گذر از جامعه مبتنی بر اقتصاد ( غلبه و سيطرة
اقتصاد) به جامعه اکولوژیکی بوده است. در حالیکه در رویکرد
ماقبل پایداری . جامعه و اکولوئی در خدمت اقتصاد و توسعه
اقتصادی بوده و نسبت به آّن پسماند محسوب می شدند و بنابر
اين در سیاستگذاری و اقدامات عملی قربلنی شدن آنها محلی
از اعراب نداشت. در رویکرد پایداریء اقتصاد وابسته به جامعه و
و هر دو وابسته به شبکه حیات می باشند و تعامل پایدار با
اکولوژی» رکن اساسی در تصمیمات و عملکرد اقتصادی است.
صفحه 43:
درس هاي آموخته رویکردها و مدل هاي جدید برنامه ريزي
دوم. که وابستگی تنگاتنگی با تغییر 3[ ۳
وایستگی و پیوستگی فضایی توسعه است. به عبارت
دیگر در پارادیم جدید . توسعهنه تنها پدیده ای منتزع
از فضا نیست بلکه امری فضایی است و در پیوند
تنگاتنگ و در تعامل متقلبل با فضا و مکان و موقعیت و
در بستر زملنی معنی و هویت می بابد.از اینرو توسعه
(اقتصادی. اجتماعی و. ..) نمی تولند و نمی بلید نسبت به
فضا خنثی وبی توجه باشد بلکه در پیهند تنگاتنگ با
توسعه فضایی به سازگاری و پایداری سوق می یابند.
صفحه 44:
درس هاي آموخته رویکردها و مدل هاي جدید برنامه ريزي
صفحه 45:
درس های آموخته رویکردها و مدل های جدید برنامه ریزی
بارادايم سوم به مشارکت ذینفعان در برنامهریزی و بسیج اجتماعی ذينفعان د
۹ ریری تمرکز نموده است کهبا مباحث متاخ حکمران ۳
امورء لين مشاركت ابعاد نظری و عملی عمیق تری به خود گرفته است. طبیعی ا
2ل نقش برنامهریزی نیز دجار تخبیرات ماهوی شب ۱۱
مد فن خریت و طرام شيشم فى ۳
جر لكر سوق یافته و در اصل مداقع و حامی ورد ۳٩
صفحه 46:
درس هاي آموخته رویکردها و مدل هاي جدید برنامه ربزي
صفحه 47:
درس هاي آموخته رویکردها و مدل هاي جديد برنامه
صفحه 48:
aby duals
فرآنند تهیه برنامه
روش شداسی
قلع برنامة
فرآیند احرای برنامه
اصلاح اجتماعی
داناى کل /مشاور خردمند
بخش اقتصادی - کالید شهر و
روستا
همه پخشها | همه سکونتگاهها
aa
تأملی « کارشناسی
متمركز - ملى
سلسله مراتيى - پیشاندیشیده
(اجلالى برويز و ديكرانة 0788:0741
مشارکتی (دموکراتیک)
اقتضاد ما۳۳
Sie
تسهیلگراآینده شناس
قضاها(محیط انسان:
اجتماعات
موضوع محور - اجتماع
كفتكو و بادگیری اجتماعی
كفتكوبى - مشاركتى
فراملى. ملی محلی
شبكماى تاريخكرا و
اتعطاف بذير
صفحه 49:
اوت در نكاه به ب
جفرافیایی(منطقه ای)
برنامه ریزی
بر در سای نظری و
گذاراز نگرش مکانی کشوری به نگرش فضایی در بستر قلمروها در محدوده ی تقسیمات ای
مرتبط با سازمان يابى ها .پیداری و بسط فعالیت های تخصصی منطقه
کنر از مدل ما پیچیده ی غير قبل حرك برای مان و دجدان به مهار ها
مدل ها کاربروی وف ]ار از مدل های تخصصی پیچیده ی غیر قل درک بری ذینعان و مهارت هاو
تصمیم گیری
آغازین و
تغییر در مقاطع کاربرد دقت | كم توجهى به عمليات و اق (Gis al actly eee ey
ابا اقدمات اجرايى در مراخل
|[
كذاراز محوريت ستادهاى مركزى متمركز براى أغاز فعاليت ها وجمع كردن نتايج برنامه به
مرکزیت هدایت گر و کارگروه های محلی وغير متمركز آغازكر و جمع كننده فعاليت هاى تفضيلى
برنامه ریزی مولفه های نظری, فنی و تشکیلاتی رویکرد نوین برنامه ریزی توسعه
صفحه 50:
Qa طرح های موضعی | موضوعی
لا طرح هادی روستایی
لا طرح تجمیع روستایی
لا طرح آمايش صنعت
O طرح جامعه توسعه استان
لا طرح توسعه منابع آب
صفحه 51:
]که 3۳5 9۸ کت کلنه 15 اه
صفحه 52:
درس هاي آموخته رویکردها و مدل هاي جدب
برنامه ريزي
ابا توس بايدار اجزای توسعه پایدار
جامعه
7
صفحه 53:
Figure 4.6 Alternative perspectives on the dimensions of sustainability. (a) Adapced
from Campbell (2003), (b) Adapted from MacNaughton (1997), Pope et af, (2004)