صفحه 1:
ضرورت و آاهمیت راهنمایی
و مشاوره
صفحه 2:
ضرورت و آاهمیت راهنمایی و
مشاوره
-ضرورت راهنمایی و مشاوره را می توان در زمینه های فردی, آموزشگاهی و اجتماعی
مطرح نمود.
/ الف) ضرورت فردی - وجود عوامل متعدد و گوناگون مانند:
اس کر رات رسای رس اسب ری سای سل رو
ا ا ا ا 1
OM ا ا ا 0 02 36 و جنسى
صفحه 3:
Dg reward ا ا ل ل ا ل re Oy
ل ا 6 0 ل b whS (0
وجود تضاد و تعارض در روابط بين فردى )
20 ا Beret) ere] Fa PPO
دلالت بر ضرورت و اهميت راهنمايى و مشاوره دارد.
صفحه 4:
- بدیهی است که مراجعه به مشاور و تقاضای مشورت با وی دلیلی بر
pete se فرد نیست, ۳ فراوانند افرادى که از سلامت ۳ و روان
برخوردارند و صرفا در ياره اى از امور شخصى يا ارتباطهاى اجتماعى خود
با مشكلاتى مواجهند كه مانع بهره مندى ايشان از تمامى امكاناتشان ميشود
و نياز به امر راهنمايى و مشاوره را در ايشان بوجود مى اورد. - مشاوران»
روان شناسان و علاقه مندان به مباحث بهداشت و سلامت روانی تلاش می
كنند تا زمینه هاى مساعدى ۳ براى رشد شخصيت ۳ های Ppt. ۳
rer ice are were ا ل ل 6ك
شوند.
صفحه 5:
Frode Le خواسته ها, Jlool و هدف sk خود ۳ بشناسند. کیفیت
DEN re OEY ERC STE) | درک کنند و
روشها و اعمال خود را با واقعيت اه سازنده ۲ در برابر
بيشامدها و وقايع روزانه احساس توانايى كنند. زندكى را زيبا و سالم
ee و بر ال ات ر نایم سعت رم ۱
نااميدى نشوند. - احساس رضايت و خشنودى بيشتر در ردك
ا ل ا ا 0
صفحه 6:
DPE et aos زندكى خویشتن باشند و انتظار نداشته باشند که
دیگران برای آنان زندگی بی دغدغه ای را فراهم کنند. 0- >29 و
ديكران را دوست بدارند و از محبت كردن به آنان لذت ببرند. ع-
آشفتكيها و ناراحتى هاى seri as Ly Dele ل aS rijlw
ل ا ا 00 قابل قبول باشد. ۷- هم
ا ا رتت
صفحه 7:
۸- برای خواسته های خود تلاش نموده و پس از کوشش برای نیل به
خواسته هايشان وضع موجود را بهذيرند. 9- با وجود قرار كرفتن در بين
lS ۱ را حفظ کرده و اجازه ندهند
Se BCU) Diener Vermoe ty) ا err cy ote 77
انتخاب كنند كه امكان تحقق خواسته هايشان را بيشتر فراهم كند. ۱-
م TE eee و با بذله
a RSL Pe ene mG ۳
صفحه 8:
ا ere aie. Sateen tape) Vara a] st ¢ abet DYE
نخوت, رشک و حسد., خودخواهی و هیجان های منفی در آنان
Fy اه و ديكران از دست و زبان دم در
RAS er weer pueaee err] a] هاى فوق به عنوان مهمترين عامل
را لا
صفحه 9:
كودكان, از زمان هاى قديم, از طريق بازى: تقليد و كم به يدران خود. شغل و
حرفه ايشان را ياد مى كرفتند و در بزر به آن روى مى آورندء زيرا در
ارت ار ل ا ل ی را
تعیین شده بود و فرد به ندرت می توانست از طبقه اجتماعی خود به طبقه بالاتر
aes = nly) ی رآ
قبول كليه مسئوليتهاى اموزش و يرورش فرزندان خود برايند.
0 ال
۱ ا ااا Or err we ore corse)
ده است.
صفحه 10:
pales SVlg crrodl 9 Gujyl a: ilSor olaicl 9 Sjgol Guils curser yuljal - 9
تربیت, زمینه ساز رشد کمی و پیشرفت سریع در علوم فناوری. علت رشد کیفی
آموزش و پرورش بوده است. - راهنمایی. بخشی از آموزش و پرورش است که زمینه
Siecle yee pemerrn Fr ا 7
فرایند یاددهی ا G rive no lates - cul 0245 lay Glu a: cuoal
ا ا ا ل ا ا
Cea eee CEO ا ا ا 0
بهترين فايده را از فرآيند ياددهى- يادكيرى مى برد كهى -١ از BET
جسمانىء روانى. عاطفى و اخلاقى برخوردار باشد. 7- انكيزه لازم را براى يادكيرى
ل ا ا ا ا ا oul 1295 ل 0
نگرانی های او شناخته و رفع گردد - فرایند مشاوره می تواند پاسخگوی نیازهای فرد
برای رفع مشکلات و برقراری تعادل در زندگی او باشد.
صفحه 11:
ا ا ا ل ا 2 ل كت
از آمادكى كافى برخوردار باشد. احتياجات خود را در حد معقول برطرف سازد. به موضوع
درسى خود تسلط داشته باشد
نب 21 932000
ل ا ل رب AVY Cee
داشت. -١ از تشويق و تنبيه به درستى استفاده مى كند. 7- در كار تشويق و تنبيه تفاوتهاى
ا ا ا ا ا ال 2 ل PVPS
م ee el م ا ا ا
Ce وار اير ع ل ل و ل ل ف لاي ورا
باشد و در کارش با دانش آموزان آنها را لحاظ کند, نه تنها رشد ایشان را در جنبه های
گوناکون نقویت هی ماید پلکه تیل به اهداف آموزرسش و پرورش را یر سهولت even on
صفحه 12:
- مسائل YANO IC Mae te) 7 7 ۱
1
وقت كافى و اختصاص فرصت مناسب به آنها است. - يديده هاى اجتماعى از سه
جهت قابل توجه و بررسى مى باشند كه عبارتند از: -١ سطح رفتار اجتماعى فرد
۲- سطح رفتار گروه های جامعه ۳- سطح رفتار عمومی جامعه. - در سطح رفتار
اجتماعی فرد. مسائلی چون طغیان و سرکشی جوانان. بزهکاری و عدم تطابق
2 ا ا ا ا 1 0 01
مواردى جون مسائل خانوادكى مانند: ازدواج؛ طلاق و تربيت خانوادكى سخن به
ميان مى أيد. - در سطح رفتارهاى عمومى جامعه. مسائلى جون بيكارى؛ فقر.
vlass ا ال ا ا ا ا ۳
ا ل
صفحه 13:
- از مان ماع که حایر الب بر و رستی مکی راب خر می انار
53 ای ای ای اون رک
8) وضع تامطالوت؟ ابهداشب! ()شاوء امصرف دواد )١ رفتارهاى زر هكاراته قرار
می گیرد. - در ا ا ا ا entree Ir mec Sp mor 0 1
ال اک سای از کات جرب کرت تال بر ی
شد رن اس با ره رن Rech pee IRAE Ml
c-7]| ا 0 ا اك
ا ا لل Ore eC OS Some) Mele UTC ك0
ل ا ا ا ل ل ل رم
صفحه 14:
ضرورت راهنمایی و pel
مشورت در اسلام
- در فرهنگ پر بار اسلام یعنی متون اسلامی و منایع غنی و انسان ساز آن منابع
جون قرآن كريم و سنت, مفهوم و شيوه هاى كاربرد راهنمايى به كرات مطرح
گردیده و به مشورت و استفاده از مشاوران در بلس سس esl) زيادى داده
0
هدایت, تربیت و تزکیه عنوان شده و اثرات چشٌ آن 1 در رشد. تعالی,
بالندكى و تكامل فكرى آدمى در طول حيات مى توان جستجو كرد.
صفحه 15:
Alas wlll = دارای چنان اش اس که ماوت تال قرلن کر
Se See taoerd Rot oe Ree eet Rel oc se ۱
کتاب (قران) که تردیدی در أن نیست, راهنمای پرهیزگاران است. - این کتاب موجب
بر مردم و راهشایی و رحمتی براف اقل بعن است. - اس کناب تلیل و ببای
alin md ا ل ار
رحمت براى مؤمنين است. - در قرآن كريم, آيات متعددى با موضوع و مفهوم
رای رات ی سس ل ل ل ا ا تال رس ۱
ارائه دستور در موارد مختلف زمينه مناسبى را براى تربيتء تزكيه و ايجاد اخلاق
يسنديده و هدايت انسان به سوى كمال فراهم ساخته است. - در اولين سوره قران,
ال ل ار ها را ار
راه راست هدايت فرما». در دومين سوره قرآن, در توصيف برهيزكاران كه از طريق
fool Gellar eal ose ell olla
صفحه 16:
- برهيزكاران كسانى هستند كه به غيب - يعنى به خدا و آيات او كه از ديد ظاهرى ما
prow alert) ا اك و از آنجه كه ما بدانها روزى داديم انقاق مى
كنند و به قرآن محمد (ص) و كتب آسمانى ييش از او و روز قيامت ايمان و يقين دارند,.
sow Jl lil ا ا ا vie
- خداوند تبارک و تعالی هیچگاه بشر را به حال خود رها نساخته و برای راهنمایی او در
راستای سعادت و نیکبختی دنیوی و اخروی - پیامبرانی را مبعوث فرموده است.
صفحه 17:
۰(
يرارج به اين شرح بيان فرموده اند:
رال کی که ران را کم کرس seer) Beg
- اين كه خدا به دست تو مردى را هدايت كندء براى تو از همه جيزهايى كه
ا ال ا ا الت
"- به خدا قسمء اين كه مردى را هدايت كنى از داشتن شتران سرخ مو بهتر
است.
صفحه 18:
با توجه به مطالب بالا مى توان كفت كه هدايت و راهنمايى از ديدكاه اسلام
ا ل ا ا ال ل ام
در برگیرد. الك اين منظورء ضرورى است كه دست اندركاران أاموزش و
پرورش, برنامه های وسیع و گسترده ای را در زمینه امور راهنمایی تدارک دیده و
ان 7 2 ie و هماهنكى آنها را با استفاده از معلمان
Ceri) 0
صفحه 19:
CBC Ul DC Hep IES 0 ا 2 0000 شورى ديده مى شود كه دليل
9 اهمیت شور و مشورت در امور مختلف زندگی می باشد. - خداوند
eared | =e ame Lee) ا ا 0 (ص) مى فرمايد: در كارها با آنان
(مسلمانان) مشورت کن و چون تصمیم گرفتی به خدا توكل كن (و انجام بده)
PRONE SIN Dito) Cire weer be arcy 7 |
ON ere nC) | OCS 7) ل ا 0 0 ا م
yet 2 Ico) sep emote ta Fa DEC SS ets beer Faves evar Pye Mror cd
er EeC oT prod irre 4108) ۱
صفحه 20:
- دقت در آيه اخير نشان ميدهد كه مشورت كردن در كارها و انجام امور به
ا 6 ايمان به خداء به يا داشتن نماز و انفاق كردن مطرح
ire) travers yen me) Soren ita] eee nen or wen ETE 0 0000
نتیجه گرفت که مشاوره امری قرآنی بوده و همه مسلمانان وظیفه دارند که در
کارهایشان مم ال ل ا ال Ber] ear weer]
آن مشورت نماينده - در روايات ارزشمندى كه از ييامبر كرامى اسلام (ص) و
ائمه اطهار (ع) وجود دارد نيز به بهترين وجه مى توان اهميت مشورت كردن و
نتايج مفيدى را كه بر ان مترتب است, مشاهده كرد.
صفحه 21:
تعدادی ار این احادت عبارت
:اند از
3 0 ie
هيج كس از مشورت بى نياز نيست. مشورت حصار ندامت و ايمنى از ملامت است هيج كس از يس
مشورت هلاک نشود. هیچ کس از مشورت بدبخت نشده و از خودرأيى خوشبخت نكت
فرگاه ازاده کار کند و زا رد مسلمانی درباره آن مشور کند. دا او را بت معقول تین کارها تین دهد
ار ری ار ار ی
كسى نيست كه با ديكران مشورت كند و به سوى رشد و كمال هدايت نشود 7- از حضرت على (ع)
چرپا مشورب به زان درست توان رسید . هیچ قومی مشورت بکردند كر لين كه نا ملاع و ساسكا
هدایب موند مشورت کننده پر سوی زرستگاری است.
صفحه 22:
ييش از تصميم مشورت كن و قبل از اقدام تفكر تها. خردمند از مشورت كردن بى نياز
نیست بخیل را در مشورت خود راه مده که تو را از راه راست برمی گرداند و وعده فقر
میدهد.
9 ا ا OR Tee ee)
EUS NEV TOC ESS اا ا ey) hy
ea دن این است که اگر ری صحیحی دارد در خیرخواهیش بکوشی و کاری
را که اگر تو به جای او بودی می کردی, به او بنمایی مشورت با عاقل و ناصح برکت و
رشد و توفيقى از جانب خداوند است. با كسانى مشورت كن كه خداترس باشند.
صفحه 23:
| Mid bet ey ene Ces ا Drea SA
كن. مشورية ] كردن كه عامل حلم eye ee hres eal poe oer ier
خيرخواه؛ باتجربه و باتقوى باشد.
Rov) ROC gra pee MOprr Te MeN)
ا ا نب
برابر حوادث ناكوار
اهل تقوى بودن و خودساز و فارغ از خودخواهى آزاد. داراى استقلال فكرى و تعادل
روانى باشد عاقل, يعنى فهميده. خداشناس, اهل عقل و اهل عدل باشد
ع ل ا ا ال e152 0
و تخصص, رأی و نظر بدهد.
صفحه 24:
خير خواه ديكران باشد و فهم و تدبير خود را مدديار مشورت خواه قرار دهد.
مجرب و كارورزيده باشد. نظر مشورتء خواه را بفهمد. به حوزه كار و مسئوليت
ddly r9> 0291 9 ات ا 0
داراى خلوص عاطفىء با حوصله در تفكرء دانا به حقايق و شايق به همفكرى و
داراى تمركز قواى دماغى باشد.
2200120 0 ا الل ل ا 9 GU
قرار دهد.
صفحه 25:
يايان