صفحه 1:
صفحه 2:
عوان
طبقه بندی زنان در استفاده از فضای شهری
اسأد
J واو كان
se
صفحه 3:
طبقه بندی زنان در استفاده از فضای شهری
همان طور که گفته شد زنان اعضای جمعیتی ناهمگون هستند که
در شرایط بکسان رفتارهای متفاوتی از خود بروز می دهند. ما
برای بررسی گروههای مختلف زنان از تحقیق دیگری در شهر
تهران بهره می گيریم که طی پژوهشی, زنان و میزان آنها و نوع
ترسی را که از برخورد با موقعبت های مختلف دارند. به جند
دسته تقسیم می کند. تحقیق مذ کور از لین <
مفید است که با وجود آنکه بر مبنای میزان 1
شده. اما دو نوع دیگر محرومیت یعنی PAE
نداشتن مهارت یا آشنایی با امکانات و ندا
صفحه 4:
این تقسیم بندی عبارت است از: زنانی که اساسا از وارد شدن به
حوزه های عمومی احساس نگرلنی می کنند. زنلنی که علی-
رغم حضور در حوزه عمومی از برقراری ارتباط با آن ناتوانند؛
زنان عادی جامعه که از عرصه های خطرخیز اجتناب مى -كنند»
زنان فمینیستی که سعی می کنند ایدئولوژی ترس از جهان
مردلنه را واژگون کنند و زنان فاحشه ای که هج
تجاوز واقع شدن ندارند و در عوض ترس ۰
تجربه مى كنند. اين دسته بندى تلاش مى كد
نوعی تیپولوئی, به توصیف دقیق پدیده تر
زنانه در فضای اجتماعی بپردازد (اباذری و
صفحه 5:
بر اساس همین تحقیق. دسته اول زنلنی هستند که بیشتر اوقات
زندگی خود را در فضاهای بسته خانگی می گذرانند و آشنایی
چندلنی با سایر فضاهای اجتماعی ندارند و از دسترسی de این
فضای شهری هویت ساز محرومند. لین گروه در فضاهایی کاملا
مجزا و تقسیم شده به قلمروهای مردلنه و زنلنه زبسته و ترییت
شده اند. معمولاً فاقد سطح تحصیلاتی فراقر از تحصیلات وله
هستند» زمینه خانوادگی این زنان معمولاً خاننگگد
کی ای تن که هر لوگ بت 5۳
نامناسب قلمداد کرده و کار اصلی زن را
شوهرداری و بچه داری و جای اصلی زن
صفحه 6:
البته لین دسته تعداد کمی از زنان شهری را دربرمی گیرند و
واضح است که تیپ عام زنان شهر را تشکیل نمی دهند (اباذری
و دیکران ۱۳۸۷: .)۸٩ لین گروه جز همراه با مردان خانواده
از خلنه خارج نمی شوند و نسبت به فضاهای شهری کاملاً بی
اعتماد هستند. بنابراین این دسته هر سه نوع محرومیت را
تجربه می کنند. در نتیجه مبارزه و مقاومت آنها در برابر وضع
موجود به ماندن در حوزه خصوصی و کناره ۲ i 3
عمومی محدود می شود.
صفحه 7:
گروه دوم هم نگاهی سنتی جه زن و فعالیت های اجتماعی او
دارند و کماکان قلثل به وظایفی نظیر خلنه داری و بچه داری
برای زنان هستند و اگرچه ممکن است که مثلاً با درس
خواندن زنان خانواده مشکلی نداشته باشند اما معمولاً نگرش
مثبتی نسبت جه اشتغال زنان ندارند و کار و نان آوری را وظیفه
مردان می دانند. جللب اینجا است که در میان 8
هم زنلنی بدون سواد و تحصیلات و از خانواده
دارای درآمد کم و از طبقات پایین و هم زن
عالیه و از خانواده های دارای سطح متوسه
تحصیلات زیاد دیده شدند.
صفحه 8:
در مورد خانواده های دسته اول. معمولاً سنتی بودن خانواده و
در مورد خانواده های دسته دوم معمولاً عامل ایدئولوژیکت
بودن (نوع خاصی از تلقی مذهبی) موجب می شود زنان به
گونه ای خاص رفتار کنند (اباذری و دیگران,۱۳۸۷ LAY
ويزكى مشترك زنان اين دسته لين است كه على رغم حضور
يافتن در قلمرو عمومى جامعه, اولا لين كار را صرفابه حد نياز
انجام مى دهند. اين زنان هر كز به دليل مواردج
برسه زنى با كذراندن اوقات فراغت با كروه
خارج نمی شوند. قلمرو تردد این زنان ۱5
صفحه 9:
آنها سیرهای خاص مورد اعتماد خود و خانواده شان را انتخاب
می کنند و اگرچه طی زندگی روزمره خود در کوچه و خیابان با
مردان و زنان زیادی (مثلاً فروشنده بلیط اتوبوس, راننده تاکسی»
فروشنده مغازه ..۰ ) برخورد می AL از ایجاد رابطه انسانی با
لین افراد و مخصوصاً مردان به شدت پرهیز کرده و صرفاً در حد
نيازء رابطه ای ابزاری با آنها برقرار می کنند و خود همین قضیه
موجب می شود دلثم بر هراس آنها افزوده ریز راهی
برای احساس امنیت و تعلق در فضای اجتماعی 4 db!)
و دیکران» ۱۳۸۷: .)٩۳ این گروه نیز اکرچه
فضاهای شهری دارند اما محرومیت ناشی از
اامنی را تجربه می کنند و تنها ۵
| سا
صفحه 10:
گروه سوم به خانواده های سطوح میلنی جامعه تعلق دارند که
درب رگیرنده طیفی از متوسط پایین تا متوسط بالا است وبه دلیل
کستردکی و فراولنی آنان» توصیف دقیقی از کردارهاء اندیشه
lo وضعیت خانوادگی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی آنان نمی
توان به دست داد. نکته ای که موجب می شود آنها را تحت
يك عنوان گرد بباوريم لین است که. آنان daly زندكى در
روزمره پیروی می کنند.به وسیله شناخت در
توانند اعتمادبه نفس به دست آورند. لین زنان
میزان مراقبت های احتمللی لازم را مدیر.
صفحه 11:
آنان لین قابلیت را دارند که به سادگی با افراد دیگر. هم زنان و
هم مردان ارتباط برقرار کنند» علاوه بر لین گروه هایی از چنین
زنللی حتی گاهی سفرهای زنلنه به خصوص سفرهای زیارتی را
بدون حضور مردان خانواده تجربه می کنند و عملا با بوذن در
جمع سایر زنان و پرهیز از انجام اقدامات دارای ریست. احساس
امنیت می کنند. اما لین توضیحات موجب نمی شود تصور کنیم
این زنان احساسی از خطر در فضای اجتماعی كد ارند. بلكه
تنها به دليل مهارت هاى اجتماعى و مديريت 714 647
زمان و مكان هاى حضور اجتماعى خود اذ
شطر در مان فى مائتا. و كمتر
صفحه 12:
یکی از مواردی که تقریباً در لین گونه زنان به طور مشت رت
ایجاد هراس می کند. ترس از تاریکی و احتمال دیده
نشدن است. در اینجا بين این زنان تقریباً این وفاق وجود
دارد که وجود نظارت اجتماعی موجب نوعی امنیت برای
آنان می شود (اباذری» ۱۳۷۸: 5-۹۶).
بر اساس همین پژوهش گروه سوم اغلب زنان
تشکیل می دهند. اینان به خاطر نداشتن mo
قانهنی و خانوادگی و احساس ناامنی از استناگا
برخی از فضاهای شهری محروم می شوند.
صفحه 13:
در گروه چهارم قاعده مشترک سه گروه پیشین مصداق ندارد.
آن قاعده عبارت است از اینکه بدن زنئلنه در معرض خطراتی
قرار دارد که بدن های مردلنه برای آن ایجاد می کنند و علت
ایجاد شدن برخی از این مخاطرات برای زنان فوق الذ کر»
همین پذبرشی است که نسبت به این قاعده از خود نشان
میدهند. نکته ای که این پژوهش در مورد این زنان می گوید.
نحوه واژگهنی قاعده بدن تحت سلطه زنلنه ۱
فعالانه با اين مسأله که بدن هايشان به دليل
بتواند مورد بهره بردارى و لذت بدنى ٠
مخالفت مى كنند. اين مخالفت ريشه د
صفحه 14:
اين كروه تكرش متفاوتی نسبت به توانایی های خود و بدن
هایشان اتخاذ می کنند. بعنی جه جای این که از داشتن بدنی
زنانه در هراس و نگرانی باشند. سطح ترس خود را کاهش
میدهند. نسبت به رولبط بدن شان با فضای اجتماعی و سایر
بدن ها دست به بازاندیشی زده و تغییراتی را ایجاد کرده اند»
Meo آنها در مواردی قاعده عدم حضور در فضاهای تاریک و
زمان های پس از تاریکی هوا را می شکنند. اه غم همه
اين مقاومت ها و مخالفت هاء اين زنان هم /
۲
صفحه 15:
اين گروه که وجودشان حاصل رشد آ گاهی زنان و آشنایی آنها
با خواسته ها و مبارزات زنان فمینیست در دنیاست. کمتر از
کروه پیشین هستند اما در حال رشد بوده و معدود نيستند. اینان
با کمترین میزان محرومیت روبه رو هستند. محرومیت حاصل از
دسترسی به خاطر مسافت و نداشتن مجوزهای قانهنی و ناامنیی
شدید در برخی فضاها بارزترین مولنع لین گروه برای استفاده
از فضاهای شهری هستند.
گروه پنجم را پژوهش به فاحشه ها اختصاص «
است که آنان فاقد ترس از تجاوز هستند
متوجه ترسهای دیکری در ارتباط با بدنن ٩
و ان از دست دادن مب ۷
صفحه 16:
اما از آنجا که شیوه کار لین گروه مبتنی بر توافق با طرف مقابل
است. نمی توان آن رابا تجاوز مساوی دانست وبه لین بهلنه که
«به هرحال اين مطلب را پذیرفته که بدن خود را در معرض
فروش قرار بدهد و از برقراری رابطه جنسی, منفعت مللی کسب
کند.» او را عاری از هراس از تجاوز بدانیم. برعکس چون زمینه
تجاوز در شرایطی که روسپی در آنبه سر می برد بیشتر است و
امکان استفاده از نیروی قهری ار گان های نظارتچهو
برای وی وجود ندارد. چه بسا او ترس بیشتر؟ ۶ کند.
اگرچه شرایط این ترس با شرایط احساس ؟
برای حضور در فضاهای شهری متفاوت ۱
صفحه 17:
فضلهای تنکیک جنسیتی شده: راه حل شهرداری تهران
طبق آنچه گفته شد. سیاستگذاران در ابران با آ گاهی از سهم
ناچیز زنان در استفاده از فضاهای شهریبه تأسیس مراکز زنانه
در نقاط مختلف شهرها اقدام کردند. این اقدام در جهت
تبعیض مثبت و برای در اختیار گذاشتن فضلیی امن و دلخواه
که زنان بتوانند در کن با آزادی کامل به تن ورن
فعالیت های دیکر بپردازند انجام شده است.
صفحه 18:
آولین و بیشترین فضاهای عمومی تفکیک شده در ايران در
پایتخت قرار دارند؛ به همین علت حوزه تحقیق در لین مقاله
شهر تهران در نظر گرفته شده است. بین مراکز فرهنگی و
تفریحی زنانه مانند فرهنگسراهاء پارکك هاء استخرها ..»
پار کهابه دلیل مشابهت زیادبا پارکك های عمومی به عنوان
فضاهای شهری عمومی برای بررسی انتخاب شين
طرح احداث پارک های زنلنه در شهر تهران
اخیر شهرداری است که در حال اجرا است.
صفحه 19:
اهداف طرح (براساس مستندات طرح) ابنگونه بیان شده اند:
۰ هدف اصلی طرح:
- در نظر گرفتن نیازهای حقیقی زنان منطبق با ارزشهای دینی»
اسلامی و فرهنگ بومی و ملی» همراهبا امنیت رولنی - اجتماعی
و فیزیکی آنان
۰ اهداف فرعی:
- ایجاد فرصت های تفر بحی. ورزشیء of
اجتماعی و تأمین سلامت جسمانی و روانی بانوا
- پر کردن اوقات فراغت بانوان و امکان !
صفحه 20:
تعداد پنج بوستان بزرگک برای استفاده ویثه بانوان در شهر
تهران جانمایی و احداث شده اند. جانمایی لین پارک ها به
شرح زیر است:
<بوستان بهشت مادران (شمال شرق تهران)
<چیتگر (غرب تهران)
<همت (شرق تهران)
<آزادگان (جنوب تهران)
<ن رگس (جنوب غربی تهران)
صفحه 21:
در لین مقلله در میان پنج پارک زنلنه شناسایی شده در پنج نقطه
تهران بوستان بهشت مادران. به دلیل آنکه زوشتر از دبگر پار کت
ها به بهره برداری رسیده و اکنون با استقبال زیادی از سوی
زنان مواچه است مورد مطالعه موردی ما قرار گرفته است. برای
بررسی این پارک پس از مشاهده میدلنی جهت مشاهده دقیق
محل, شش مصاحبه گروهی با ۲۸ نفر از مراجعان پا رک انجام
شد که در میان لین افراد ۱۱ نفر ۱۵ ۳۰ سال؛
0 سال و ۷ نفر بالاى 45 سال داشتند. همچن
صفحه 22:
مشاهدات میدانی
بوستان بهشت مادران بر تيه هاى سرسبز عباس آباد با گونه های
متنوع گیاهان و درختان احداث شده است. این مکان دارای پنج
ورودی است: اتوبان رسالت. اتوبان حقانی. خیابان عطار. خیابان
شقاقیء خیابان پروانه. این ورودی ها توسط افراد حراست که
مرد هستند محافظت می شوند. فضای بیرونی پارک کاملاً غیر قابل
نفوذ و در تسلط نیروهای انتظامی است و تا
مردانه به شمار می آید. زبرا که زنان همك
مراجعه می کنند. همین امر این قسمت يا
پار کك های عمومی می کند که با حه
صفحه 23:
گروههای کوچک و بزرک زنان و دختران و گاه مادران به
همراه کود کانشان در جای جای فضای سبز پارک دیده
میشهند و می توان گفت که استقبال از پارک با توجه به
ساعت ها و روزهای مختلف زباد است.
این فضا دارای امکانات آلاچیق, پار کینگ. ایستگاه روزنامه
خولنی» نمازخلنه. فضای بازی کود کان, جاده تذ
دوچرخه سواری نیمه حرفه ای. سوله سرپوشب © الى جند
منظوره. خانه فرهنگ حورا بوفه» سرویس 5 انه
سلامت. آمفی تئاتر روباز سالن تیرو کمان؛
صفحه 24:
زنان و دختران یابه ورزش مشغول بوده یابا دوستان و همراهان
خود به تفریح می پردازند. از جمله گروههایی به رقص و پایکوبی»
نقل لطیفه و خاطره. پیاده روی یا دویدن, بدمینتون یا استراحت و
حتی مطالعه مثغول هستند. در روزهای وسط هفته تعداد زیادی از
دختران دانش آموز همراه اردوهایی از مدارس, فرهنگسراها و
دیگر مراکز در سرتاسر استان تهران به بارک مراجعه می کنند.
تمامی کار کنان پار کت از جمله باغبان. فروشنده. هکل
کنن د گان خدمات همگی زن هستند. پارک از
صبح در روزهای سمولی و ۲ شب تا ۸ص
جمعه ها به استفاده عموم (مردان و زنان
صفحه 25:
مصاحبه های گروهی
در لین بخش برای بررسی تیپ های مختلف زنان در مراجعت
به پارک مصاحبه های گروهی انجام شد که در جدول سعی
شده تعلق یا نزدیکی هر کدام از گروههای مصاحبه را به
گروههای زنان که در پیش توضیح داده شد مشخص شود. شایان
ذکر است که در مصاحبه های گروهی از آن رو که گروه نقش
پاسخگو را ایفا می کند. تغاوت های شخصی نموطگگیتری دارند
و همه اعضابا توافق ضمنی یک نظر را اعلام ه ند
مصاحبه ها نیز در اکثر موارد لبه جز یک یا ده 38
موضع گروه توافق داشتند.
صفحه 26:
زنانه یا همراه با مردان
خدواده
به منظور تسفیر
قضاهای شهری مردانه
صفحه 27:
۳۱/۲۷ me
صفحه 28:
۳۱/۲۸
صفحه 29:
لا ۳۱/۲۹
صفحه 30:
صفحه 31:
اساس از