صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
aw یونانیان میراث خوران فرهنگ های دیر انه بوده و نظرات علمى آن ها تدريد ا ا ات ا ا اك 6ك نشان مى دهد كه مينوسى ها از مشاهده كران دقيق طبیعت بوده اند. ترسیم دقیق ماهی پرنده . هشت پا: اردک وحشی. ‎ULC ree eerie)‏ 1 ايونى در ساحل غربى تركيه است.

صفحه 4:
ا ‎oer ROernye‏ نقش اين نزاد در تاريخ علم از حدود 600سال قبل از ميلاد مسيح آغاز شده است . سكونت كاه يونانيان به آن جه ما اكنون سرزمين يونان مى ناميم محدود نبوده . يونانيان در ‎eSpe a EET‏ ا ا ‎SRC‏ ‎Cert‏ ل ‎PEDO WC] ra] ot) DI]‏ 1 تراوا و ماجراهای اولیس می نوان تا حدودی به روحیه مردم مقاق ددمت للق طلا جررقجى ا ل 0 ا و ا 0

صفحه 5:
ام 9 ی علمی بداشتند ,اما به جای آن ‎honed) dale‏ ‎CETTE SOSC)|‏ ا ا ا 1 ‎by] Panecerrt [ere] FF‏ ا ا ‎Pye elie)‏ ‎pre mer‏ 10 و ستاره های آسمان هسنی های جاندار و زندگانی بشربودند.

صفحه 6:
در دایره تاثیر خدایانی قرار داشت که همان کاستی ها و ‎wb cul wo yluil 9 2x29 bl Lb saw sk ws‏ ل 0 ‎Bava) eves val Par oery Pe nee‏ اعاعشان را جلب می ال این ها کدسته عالم در ‎Peeve] ee Wa Wo) Oc eee viper ema bc] ecito| pray 1‏ ‎eel ed eee Me SCS Vos oe Sire) mere Ferd‏ ا ا ا ‎orpt range Roe‏ ‎eceye Marre arc mowrrrmest\eriC]e Spec L + ar Vane Pevral cy‏ با ذهن كنجكاو و سرشار از نيروى خود همين كه بذر علم را

صفحه 7:
0 ‏ا ل ل ل‎ eel ree Co 1 Boy Eee ‏مردم مصر ؛ فينقيه و بابل واداشته بود . يس از يايان‎ 0 ‏ل‎ ar eam eer eam ‏ا‎ ‏نظامى و سياسى خود دست يافتند بلكه دوره اى در تاريخ‎ ‏آتن آغاز شد که دوره بزرگ گسترش علم , هنر و ادبیات‎ 9 ‏زندگی فکری یونان تبدیل شد . با اتحادیه دلوس که یونیا و‎ wile cilis: alel Gil ale s 25; aizlu ylaner L wil

صفحه 8:
۱ ‏جح الس صم‎ ۰ 5-5 ۰ wee ۰ a A Re OTE ad ‏يونانيان در زيست شناسى و يزشكى ياره اى كارهاى‎ ‏ماس د که سای ی ان ار‎ eM ‏ی الصسولى‎ ‏بقراط كه ممتازترين يزشك و ارسطو كه برجسته ترين‎ Alike (al. aa Ab Ges woo Coal wen! ‏بای‎ ‏دستاوردهای فردی علمی , باید گرایش های ذهنی بیسابقه‎ ‏یونانیان را که تاثیری دیر پای بر جای نهاده است مد نظر‎ ‏قرارد داد. يونانيان از روى كنجكاوى و رغبت فكرى , يه علم‎ aw Lgl . ‏ا لا‎ sly L ole . rail S ‏رآ ات نا‎ allen lien chp cea aes ۱ ‏رت ار در از ای خر رال کر‎

صفحه 9:
—— ‎On, 3‏ 1- در یونان پزشکی و زیست شناسی موضوع های جدا از هم نبودند. 4[ 3- در يونان معمولا بيمارى ها را به خشم برخى خدايان ‎pine moter]‏ ا ا ال 0 ‎fev‏ ‏زدنداسكلبيوس يكى از اين خدايان بود كه نيروى جادويى در درمان بيمارى ها را به او نسبت مى دادند. ‎

صفحه 10:
a Bn ag ‏مزدی در کار نبود اما هر کس شفا می یافت هدیه ای به‎ ‏پرستش گاه تقدیم می داشت و نام و نوع آن را به پرستش‎ Byrnes 1 0 ‏ا ا ا‎ oT) ‏در دست نیست.‎ 1 ‏ا ا‎ Cy در حقیقت این پرستش گاه ها خود به عنوان مخزنی از پیشینه بیماریها بوده و شاید با گذشت زمان به پیدایش يزشكى غير روحانى انجاميده و به تدريج از شفاى دينى به عنوان تنها راه درمان دورى كرده اند.

صفحه 11:

صفحه 12:
عل ورد ايولى en ko ner ee eh tere Ee Se) ‏متون بى امضا تكيه نكنيم در دن عصر بيشتر عصر‎ ‏ادب بود نه علم در سده هفتم پیش از میلاد به عصر‎ . ‏علم پا می نهیم‎

صفحه 13:
10 بیس بر کر ال غاورى ال ۱ ‎Ce stig et)‏ ا ا ل م ‎ert ree en eter oer wre‏ 000 ‎Oe ee‏ آتن را تماماً خود ‎C TR‏ ا ل ا ل ل نكّاهى تازه به جيزها شايد موجب ييشرفتشان شد ايونى كانون دادو ستد هم بود. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
oe hy s# ۱[ مکتب ایونی (مکتب ملّطی * مکتب افشوسی) * مکتب فيثاغورى * مكتب الثايى * جندكانهكرايى * اتمكرايى * | 0( با افلاطون‌گرایی (افلاطون) * مشانی (ارسطو) * کلبیان * كورنائيان * مكتب مكارايى * مكتب ارتريايى فلسفه اييكورى * رواقىكرى * يور نكرايى * نوفيثاغورسى ern) 0

صفحه 15:
۳ مکتب ملّطی 0 er Seer eG ‏مکتب فیثاغوری‎ [۱ ner re aero) ‏مکتب افشوسی‎ ۳ مکتب الثایی زنوفان » ‎SN‏ زنون الثایی * ملیسوس ۱ ere Rr es Ore Lorne ‏مكتب اتممكرايى‎ 0 سوفسطائی‌گری. پروتاگوراس * کُرگیاس * پرودیکوس * هیپیاس ديكران ‎re Blas)‏ ۱

صفحه 16:
تسش تللس یا طللس (به يونانى: 6081[6)(به انكليسى: 113/©5)؛ فيلسوف مكتب مَلطى بود. از او-كه در نيمهم دوم سدة ششم ‎er eer ws] RO a‏ ا ا ا ا ‎forsee‏ ‏چهرٌ علم یاد می‌شود. بونانیان او را در شمار حکمای سبعه آوردهاند. [Orr ester ‏ل ل ا ا ا‎ One Ley ‏ا ا ا ل ان‎ Rett LES ‏مادرش كلتوبولينه نام داشتند. او بيشتر عمر خود را در سفر‎ ‏سالگی. هنگامی که‎ ٩ ۰ ‏گذراند. مشهور است تالس در ۸۰ يا‎ Pecan ace Seis ee NS ne Serie ete re Sase 3] ‏ناتوانی جان سپرده‌است.‎

صفحه 17:
0 یونانیان باستان. طبیعت را در چهار عنصر خاک. آب. هوا و آتش خلاصه کرده بودند. تالس اين فرضيه را مطرح كرد كه همةٌ اين اشكال را مىتوان در يك ‎OR er gece sige‏ ۱۳ اواین عنصر نخستین ار ‎Creates)‏ 0 ل ی ی در ‎ome 42) ole al lal ye GI‏ را ‎RC kee Be eres hae keg‏ 1 یخ درآید و مجددا به صورت آب ظاهر گردد. در طرح این فرضیه موثر ‎Sone‏ را ماده تقسیم بندی نشده بودند. ‎

صفحه 18:
050 2 ‏ا كر ا 0 1ك‎ Or TE TIT Care ‎el‏ أن اهمیت زیادی داشته‌است. همچنین زمانی که در مصر به سر ‎Cpe‏ ا ‎Fenn TSC let oe INCE Ip yee er‏ آب رودخانه نيلء توجه داشته و ديدهاست كه جكونه يس از هر ‎lord ce ly lop S «545 ,b ‏ت؛ بى شكل بودن آب و جنبش و بيدابى آن در مظاهر حيات» مى توانند از ديكر عللى باشند كه تالس را به اين انديشه كه بن هر ‎inves‏ ل ا 000 ‎ ‎

صفحه 19:
0 ا ا ل ا ا | لكت دهده و تبائدة اشنا وى ريع را تر خدا مى داند لمراتكام تالس كاي نتیجه رسید که ههمه چیز پر از خدایان است». تالس تصور می‌کرد که جهان ۱ SA ARESE Ree yiedhey re yk es ar yyerg NP نیروهای محرک بوده‌است و به خدایان یونانیان باستان. ارتباطی ندارد بن لقب را از آن رو به تالس اعطا ساسله متفگرانی است که کرد یهند ۲ به جای عقلانی توصیف کذ به واقع مهم ترین مسائلی که تالس را از نظر فلسفى در تاريخ انديشه ممتاز می‌کنند. کوشش وی برای شناختن جهان از راه مشاهده و تفکر و وآقع بینی» دور انداختن افساندهاى دينى و تفسيرهاى اساطيرى؛ و تلاش جهت فهم جهان بى توسل به خدايان و افساندها و نيروهاى نالمحدود أنان است

صفحه 20:
egy) 5 آناكسيماندروس يا آناكسيماندر(به يونانى: کف[ ‎Rye‏ ‎Nery iecee le‏ ا ‎Fern eee eee‏ ترکیه امروزی) زاده شد. سفرهای بسیاری انجام داد. از شاگردان تالس كشت و در حدود سال ‎08٠‏ ييش از ميلاد شهرت يافت. ل در 052 ييش از ميلاد دركذشت.

صفحه 21:
Ze Sf ۳0 > آناکسیماندروس راه استادش تالسی را در مکتب ملطی ادامه داد. او اين انديشة تالس را يذيرفته بود كه يكانكى بايد شالودة جندكاذ ‎toe vee‏ ا ۱ ‎uri a eagy‏ ل ا ا 20210100 جندكانكى كه به صورت ضدهاى همترازى بح( با( ۱ ا ا ا ل ا ا ل

صفحه 22:
uit ‎٠‏ او در واقع عقيده داشت تالس بيش از حد بر عنصر ترى تاكيد كرده؛ ان ی سوا رو لول قر الو ‎Gy‏ ار ‎ee near‏ ا ل 1 إن در انديشة ار ‎ ‎geil owd)‏ ل ی ‎mney meer‏ بى كران دیگر از آن پدید آمده‌اند. ۱ و تلافى به ميان أورد. اكر عنصرى از قلمرو خودش افزون تر شوده ۱ می‌کند تا توازن طبیعت برقرار شود ‎

صفحه 23:
we Sf ‏لراثررو‎ (7 اعتقاد به وجود جهانهايى به تعداد بى نهايت داشت كه روزى دوباره جذب خواهند شد. ماده تشكيل دهنده به زمين و اطرافش تقسيم شده و حركات دورانى دارد در مواد سنكين تر به مركز افتاده و ‎Oe SER‏ ا ا ل 0 آسمانى را تشكيل داده اند خورشيد و ماه حلقه هايى از آتشند كه كرداكردشان هواست اين هوا داراى مجراهاى لوله مانند است كه نور آتش از آنها به خارج ميكريزد خسوف و كسوف را همينكونه توضيح میدادند میگفت زمین به شکل استوانه ای کوتاه است و انسان بر یک ‎Scenes aS‏ ل ا لت الك تشكيل داده اند خود انسان نيز از ماهى يديد آمده است.

صفحه 24:
Je Call آناكسيمنس يا آناكسيمن (به يونانى: ©[8100:5!|16101) ) به انكليسى: دك ا ار ۱۱۱ آناكسيمنس خر حدوة سال 888 بيش از ميلاذ زاده شده حدوذ :858 بيش از میلاد به شهرت رسید؛ و در ۵۲۸ پیش از میلاد درگذشت. ‎Bl ee See nee Rae)‏ | ‎Re De Dera ee eae‏ ‎eee De Der ts eno ie ee Ler see‏ ‎H aa an Pr ar geese Pee‏ ۱ [ناكسيمنس شوق مطالعه دربارة ستاركان را داشته باشد در حالى كد هر لحظ ‎oo‏ ا لشن

صفحه 25:
آناکسیمنس مفهوم ماد بی کران آناکسیماندروسی را رها کرد و به انديشة عنصر يگانةتالسی بازگشت؛ اما به جای آب. هوا رأ ماد6 اصلى سازندة جهان ار لا 0 ا كاد روني 9 آناکسیمنس دگردیسی هوا را به درجة 0 هوایی رقیق شده و ل ار ‎ey A ae‏ و انقباض توليد سرما (آب) بنابراين سرما و كرما نوآوری این انديشه در چگونگی و روشی است که عنصری 0 دیگری تغیبر شکل دهد: یعنی زیاد و کم شدن تراکم. به عقیدق آناکسیمنس. ‎eel ee LOL Ce Stn ha ie RO mea ad‏ مخ وه ماه ‎Pe em‏

صفحه 26:
أو ميكفت ماده اوليه عالم و ماده اوليه همه جيز از هواست هوا تا بى نهايت كشيده شده ‎er]‏ جون در فرآيند رقيق شدن يا متراکم شدن هوا دقت میکرد هوا وقتی متراکم میشود تبدیل به آب میشود هوا گرم شود آتش میگیرد به هوای سرد و گرم که از ‎aL age N)‏ ا ا ل ل باور داشت هوا از ذرات ریزی تشکیل شده است. هوا ماده اولیه است. مفهوم هوا یعنی مفهوم گاز فعلی نفس با روح یکی گرفته ميشد آناکس ماد رو معتقد بود كل عالم تفس مکت ار هم ‎ites Gey‏ یل تست رمع روا ار در خورشید و ماه قرصهایی از آتش بودند که گرد زمین

صفحه 27:
اكيس 0 ‏ا ل ل ا ل ل‎ CaS ‏هراكلئيكٌس ه افسیُس) (-۴۸۰-۵۴۰ق. م) از فیلسوفان دور پیش از سقراط است.‎ 1 ‏ا‎ 0 ‏ا‎ ea ne cal ee Oe ed جهان گشود. پدرش, بلوزون یا بلیزون. از نوادگان آندروکلس و کودروس حکام آتن بود؛ و هراکلیتوس به عنوان فرزند ارشد خانواده. قانونا باید شخص اول شهر مىشد.ء اما وقتى نوبت به او رسيد ترجيح داد كه به سود برادرش كنارهكيرى كند.

صفحه 28:
من تغيير ‎cal]‏ ك2 ‌ رن إل الاين مابعدالطبيعة هراکلیتوس است. اا ل ل ا ا ل ل رك ‎ee ernY‏ 00 تم من رای بر دوم از آن عبور می‌کنیم. دیگر نه آن رودخانه رودخانه قبلی است و نه تو آن آدم قبلی درنظم او ‎al‏ ۱ بيش از يازكسستن استث. براك ساس ل ‎٩‏ ‏كمان ذهن است. او «شدن4 را ذات هستى مىدائدة ل ل

صفحه 29:
اكيس اما اين اجرام مادى كه بىوقفه در تغيير هستند, از آتش ساخته شدهاند. به نظر ‎Seno ea sey ae iE RCP Ca ry‏ 0 ‎ne ed eee)‏ ۱ آرخه بودن شناسانده می‌شود. ‎ey sees ۳ 1‏ | ‎Do eee Dat de CDS Ieee ad I al‏ ثبات در ات یا خواص اشیای مادی وجود درد مایق مادی جهان دستخوش تغییر و تحول دائمی است.هراکلیتوس می‌گفت:«این جهان نه آفریدة هیچ یک از خدایان است و نه ‎Wa Or oes ba‏ للا ‎LS RUS Sd‏ و ‎Eg OL ooo) Seen eres‏ می‌زیده و حاک در مرگ آب. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 30:
اكيس حر كوي ار انم و اراد رويك ردان بوه اكت ‎en ee ey come‏ سن ‎PES iy pa Oy UE SE Ih pes esheets 6 ep‏ ما با حواسمان درک کنیم گذراست و دانش حقیقی نیست اجرام آسمانی فنجانهایی پر از آتش اند.

صفحه 31:
0000 UF ا ا لت كت ‎Lb Loa Ze) 0 (a‏ ل ا ا ‎ily aces Speeds AY ory el pesca‏ ریاضیدانان نخستین عمدتا با استقرا و آزمون و خطا کشف ‎ae eel Ree)‏ ا ل در جزيرة ساموس, نزدیک کرانه‌های ایونی. زاده شد. او در عهد ار

صفحه 32:
0000 UF هیچ یک از چهره های ایونی به اندازه فیثاغورث بر نسلهای بعد اثر نگذاشت هم رهبر مذهبی بود هم دانشمند نمونه در یک نوزایی مذهبی شرکت کرد گروهی بودند که سبزی خوار بودند از ‎he Ke‏ و ان سل رو رت ی ار ‎rele cee By OSS acer ens cece‏ الث ‎ea cess‏ ی ار رت ناه ات ‎foes‏ ‏جر را عدد ميدات سد فيثاءورثيان براى ای از الهى قائل بودند مردم هنوز فيثاغورث را با قضيه مثلث قائم الزاويه به ياد می آورند

صفحه 33:
فیثاغورثیان باور داشتند آسمانها ی ل نات ین کار ‎otto ent‏ بر ای رونا كسك خنطا و الس زر بر لاک ال اد رین ای ری اتب رات سا ييمودن ساده ترين نوع منحنى يعنى دايره منظما به كرد زمين حركت ل ا ل 0 ل ا ا ا ا ا ال ل ا ۱ ‎rclese peep glr eg‏ ل ‎eee SEY Cre SER ay ONO Sy a Ree Ne SES eed‏ است و مانند همه سیارات دیگر مداری دارد.عدد ۱۰ نمایانگر تعداد ات سر در فيلالائوس باور داشت زمين ميجرخد.

صفحه 34:
و۳

صفحه 35:
ish آناکساگوراس, آناکساگور یا انکساغورث(به یونانی: fe ecu ntearecc one 5 ewe eveme yom en Wet LoarZol elec ‏بود.‎ Be ae ete se Be reas ee) ‏قبل از ميلاد متفكرى معروف بود. ابتدا در‎ 58١٠ ‏شد.حدود سالهاى‎ ‏آتن مسكن كزيد و مورد احترام بود تا أنكه به جرم كف ركويى محكوم‎ ‏به مرك كرديد؛ ليكن به كمك جند تن از دوستانش جون يريكلس از‎ ‏آتن فرار كرد و به ايونيه رفت.‎ را وصيت اوء سالكرد مركش را براى كودكانى كه در مكاتب درس | pe)

صفحه 36:
ish اتف ترا رن تا ‎terior endl‏ انار ‎Oe‏ ‏| ‏ستارگان را سنگ‌هایی گناحته م دانست که تنها به علت دوریشان ‎beac)‏ ا ا 2 ‎pared rome Setar]‏ ا ا ا به ‎nents‏ ا 00 مثلاً آب به وجود آورندة آتش نيست. ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
ish او تعداد ریشه‌ها را به طور نامحدود بالا برد.می گفت همة مواد شامل ‎teary ear ee‏ ۱ بگیریم. آن عنصری جلوه می‌کند که آن ماه از آن, بیش از سایر عناصر بهره برده‌است. مثلا همة اشیاء آتش دارنده ما ما فقط آتش را در اشیاتی تشخیص می‌دهیم که پرده باشند. ا و اك

صفحه 38:
ish عالم در آغاز مخلوطی همگن و بی حرکت بود سپس عقل دست به کار شد و کل نظام را به چرخش واداشت در گرداب ایجاد شده ماده ‎i Sey Sy EAE Soe‏ رت کرش زو زوسن رسای شكل يديد آمده است حال أنكه ماده داغ و خشك و رق يرتاب شده است خورشيد را بيش از يك تكه سنكى سرخ از حرارت نمیدانست. توت

صفحه 39:
۱ ‏ا‎ sec LEE) ‏أغازكر‎ يارمنيدس در الئا واقع در جنوب ایتالیای امروزء بين سالهاى (+8/85١91(بيش‏ از ميلاد) بهدنيا آمد و حدود سالهاى (١٠1؟/ع؟؟‏ (ييش از ميلاد)) دركذشت. ا 0 ‎Penner an‏ 0 بوده‌است. پارمنیدس همچنین به طبیب چهارم معروف است

صفحه 40:
می‌دادست ومد 4 ل حركت كند. اما خلا كه بنا به تعريف. نيستى است و ممكن نيست پا 17م يارمنيدس مى كفت لازمة تعریف تغییر و حرکت. تعریف چیزی است كه وجوت ندارد و اين كار منطقا محال است پس عالم حس هم که بنا به تعریف در تغیبر و جنبش است. وجود ندارد و فريب و سرابى بيش نيست. تنها جيزى كه بودنش منطقا ممكن است. هستى محض است

صفحه 41:
۱۳ 5 0 ‎a) ۳‏ ۳۳( مادی؛ و در مکان متناهی می‌دانست و آن را به شکل یک کره درنظر مى كرفت. ‎06 ‏ا را ا ل‎ rae)| [۳ ‏ا‎ ny ‏هستی محض هم مادی است و هم معنوی. جنبة‎ ‏ماٍی هستی محض؛ فضای نامتناهی, و جنبة معنوی‎ ‏آن. اندیشه‌است‎ ‎

صفحه 42:
07 5 0 او يك خدارا در راس همه خدایان و آدمیان قرار داده و حرکت را تماما ناشى از او ميديد ييدا شدن صدفهايى در نواحى كوهستانى كواهى اين مدعاست كه آبها و خشكى ها زمانى در 1 م ا ا ا ا كن جوهره همه جيز هستى است هستى همه جا را اشغال كرده است فضاى خالى نيستى است

صفحه 43:
0 زنون (به يونانى: ©[57218011 © ۳ ‎eae res be) payee cal Pare cys‏ 000 فيلسوف و رياضىدان يونان باستان كه ارسطو وى را بنيا نكذار ‎eR)‏ ا ل ل ا ‎Pee Pere‏ ا ار يكتايى واقعيت و بىيايه بودن دانش حسى ما در مورد |

صفحه 44:
Sys زنون درهای حقیقت و دروغ را به شاگردان خود نشان می‌دهداو نیز همچون استاد خویش بر غیر ی سر در سرا ۱ ‏بت‎ es eer Sa 1 ele ‏نقطه یک خط بکشیم. خوا‎ ‏ا آدامه خواهد يافت كه يايانى نداشته باشد. يس ميان ين‎ Pe er Uae s ‏اف ور‎ Sees Oia ee ‏دو نقطه از اجزای بیشمار‎ 19 ‏ا‎ Or ene ene rece cans بطور مثال اگر آشیل که تندروترین مردمان است به دنبال لاک‌پشتی بدود. هرگز به او نخواهد ‎neenyy‏ ا ا ل 0 3 ۱ مسافت را نیز بپیماید. ‎tale Le LTS ea‏ ل حركت است. اما در واقع ساكن أسبت» جون هر قسمتى كد به نظر خالي مىأيد نيز حر اصل لز هوا بر ‎ec ree eye ey‏ ا اا ‎TSA‏ ‎

صفحه 45:
۳ v 0 prone Opec ne | Ngee Yee es CNG eta MG eC eres Ne ee Ae ener Oe he er Een Sones 3) Ree tee neo ee Ore ee ee tS eee eS ante ne) ‏شارلاتان می‌خواند. سیاستمداری دموکرات بود که داعیة خدایی هم داشت.‎ ۱ gC ‏افسانه‌ای که دربارْ امپدوکلس روایت کرده‌انده این است که او در دهانة آتشفشان اتنا‎ SSO a See nae)

صفحه 46:
ا ا ا ل ا ل لت ‎Ry a)‏ ل ا ل ل ا لك در آب فرو بريم؛ آب وارد آن نمی‌شود. تین ال کت از مرری را ک بت سرت کر زر مركز خوانده شد. كشف كرده بود. فهميده بود كه هركاه يىك فنجان آب را به ریسمانی ببندیم و مانند آتشگردان بگردانیم» آب از تور سیردت

صفحه 47:
ا ‎Cs oct arp‏ ۱ نيروى بنيادين جهار عنصر را ريشه همه جيز ميدانست خاك هوا ‎cel‏ ل ا ار یکی نیستند بلکه با خصوصیات جوهری و پایداریشان را در نظر و ا ا ل

صفحه 48:
: اجسام درخشان ازخود چیزی ساطع میکنند که با اشعه صادره از جشم تلاقى ميكند. حركت نور در فضا زمان ميبرد تا بيش از ‎7٠٠٠‏ سال بعد از طريق مشاهده امكان نداشت به اثبات ال را ات كلك ره ل ل ا ‎ia tts lc‏ ۱ عناصر ۴- تخلیط مجدد و نسبی عناصر این بار با نیروی جاذبه

صفحه 49:
‎Gy) abcienin lee‏ رک داشت نه تنها عالم کروی شکل و پر از ماده است بلکه در داخل يك كره شفاف محصور است تصور ميشد عالم يك كره بلورين ‎con‏ لي 22 سس عل مسشكن)ر ‎epee‏ كرات ]لك ف ا جسبيده اند

صفحه 50:
آمپدو کلس میگفت ماه فقط با تاباندن نور خورشید ‎eS)‏ ‏میدرخشد. خورشید را نورانی میدانست که همه روشنایی آسمان * روز به وسيله سطح زمين به خورشيد منعكس ميشود.درباره SUED ‏ل ا اا ا‎ oa يشت ماه است

صفحه 51:
نظر چهارم - خلقت حیوانات : تا ار ‎ney avs issn eI ASI‏ از متصل ميشوند. اول هیولا شده اند بعد با محیط سازگار شده اینها موفق به ‎es Nett EE Rene ED‏ 1 ‎Is Sy ene Be ee ee Reno pee)‏ 00 امپدوکلس فکر جذر و مد خون در بدن را مطرح ساخت تا ۳۵۰ سال پیش را

صفحه 52:
است ای بان ا ‎ee‏ ۱ "ول هی دای وه لئوکیپوس نخستین اتمیست یونان بود فلسفه اش فلسفه پا

صفحه 53:
2 دموکریت. دموکریتوس ‎RC ee een‏ فیلسوفان یونانی پیش از سقراط بود. وی مهم‌ترین شارح 8 بسط‌دهنده ‎oor sa‏ كن 6 اتمكرايى بود. دموکریت در آیدرا ار دموكريت را از اين جملة خود او كه كفته در هنكام تال ات رایس سای م ۰ پیش از میلاد حدس زده‌اند

صفحه 54:
2 همعصر سقراط بود. ظاهرا به آتن رفت تا سقراط را ببیند ولی خجالت كشيد خودش را به او معرفى كند. دلايل حاكى از اين است که‌اتمیسم بونانی نطریه ای اع بل بوده است.

صفحه 55:
2 اساس نظریه لثوکیپوس و دموکریتوس دو جيز وجود دارد اتمها و خلاء جهان تشكيل شده است از توده هايى از ماده در درياى خلاء مطلق اتمها ماده جامدند به بى نهايت صورت و تعداد وجود ‎ES)‏ ۱ شوند

صفحه 56:
2 شکل جدید تری از نظریه در قرن بعد توسط اپیکور انجام شد شکی نماند که اتمها از فرط ریزی غیر ‎Pe orca egy eee erin 0‏ متح ركند. هنگامیکه مجموعه ای از اتمها جدا مکیشوند گرداب مانندی پدید میاید در ‎ae ene ene‏ ا ل ا | تشكيل ميدهند اين يوسته كروى شكل است و همين است كه كل عالم مارا فراگرفته است اما این حباب کروی شکل تنها نيست نه خلاء محدود اسث نه اتنها . عالمياى ديكر نيز علاوه بر كالم ما هنك قم به لحاظ اندار 0 يك ‎Es‏ ا ۱

صفحه 57:
2 راک ‎lel‏ ی رورت مد ری رود ميشوند. تفاوت مواد با هم ناشى از تفاوت اتمهاى انان است. و تفاوت اتمها در شكل است يا در نحوه آرايش.اكر اتمها به هم نزديك شوند ماده از جنسى سخت و متراكم خواهد بود اكر فاصله داشته باشد ماده نرم و لطيف است ‎rE‏ 0 میدهند از حرکات فردی باز نمی ایستند.

صفحه 58:
2 محدود سراد حركتشان ضرورت است علت ذات درد فات ‎es cea al cna‏ انس درو اسان هرد انم ون ‎a Le aC eee‏ ا ل ‎PaO eC OB a SRC Skee ie en nena)‏ سرعت. به همین دلیل است که موها و ناخنها ی جسد تا مدتی به ‎RL Ta) Glesil amaye dele! og> Gir)‏ ارت كنند. اتمهاى روح يراكنده ميشود. و نابود ميكردد زندكى يس از مرك درکار نیست این آموزه مادی بود همه چیز برای دموکریتوس نتيجه را ‎Fete MUO ot eS eS ei‏ رویدادها نميشد. فقط پیش بینی آنها را ناتوان میساخت. فقط آزادی حر

صفحه 59:
2 ون واقعا تعزريه أى معدلا ‎Dea Freer‏ بود!!!! نظريه يونانيان از هيج روش تجربى بهره نبرده بود.

صفحه 60:
0 مقر افلاطون میگوید بهترین و داناترین و درستکارترین مرد سقراط ‎ul‏ تالم تام ات که اس رگن را کی ری کرد است. سقراط غالباض بدبين بوده و بى مهابا سوال ميكرد. به رغم نيكخواهى دشمنان زيادى داشت. خونش تعاليمش را مقدس كرد. از اخترشناسان و هواشناسان بد میگفت حوصله کسانی را هم نداشت كه در يى بردن به كنه جهان مادى تلاش ميكنند. در عوض ‎Fore arg bee res Dore bora cr bc) es] Pee: Poel Re‏ ‎eS ert‏

صفحه 61:
0 مقر ری ی ری ی ار غیر قابل انکار که بر تجربه ای ساده استوار است آغاز میکند و بحثى بييجيده را با استفاده از قواعدى روشن و منطقى ‎ae‏ مقدمه ميسازد و جلو ميبرد. شيوع اين روش منطقى و بر ارزش براى رياضيات بود كه كار سقراط و افلاطون غالبا مضر به حال علوم طبيعى شناخته شد. در قرن شانزدهم علم در غرب توانست كريبان خود را از چنگ این روش آزاد کند. و روش دیگر مشاهده ۰ فرضیه, پیش بینی» آزمایش پدید آمد.

صفحه 62:
0 مقر م ا ‎re ys eee‏ افسار است. تفكر ميبايست با مشاهده دقيق افسار خورده و تعديل شود.یکی از نتایج مهم شیوه برخورد سقراط این بود که فیلسوفان بعدی را برای مشاهده و دید نقادانه نزدیکتر ساخت. سقراط سد راه علم پونان نشد.

صفحه 63:
aA WA بقراط 440 سال قبل از ميلاد به دنيا آمد ‎jl‏ ۱[ متاخرتر و با افلاطون و سقراط معاصر بود شخصيتى م ا ‎ylor‏ 2 30025 ا ا ا ل | ور 0 tre eae ‏وسايل طبيعى درمان شوند.‎ 2- او توانست با عزمی استوار پزشکی را بر بنیادهای علمی ‎bear Sey is ree |‏ 1 3- بقراط بر اهمیت معاینه بالینی ( معاینه در بستر بیماری) مک ان ات 4- به نظر بقراط بدن انسان از جهار عنصر اميدوكسى با ات و امش تركيب نافنه . اخلاظ جهار كوه

صفحه 64:
افلاطون زا ما را ل ادن سار سعراط بود و در حپل سالی ای رشان اد در سال 347 ‎JE‏ از ملاد در سن 90 سالکی فوت کرد . بزرگ ترین اثر علمی او رساله تیمائوس نام دارد که به عقيده بسيارى متاثر از سياست مورد علاقه افلاطون مى باشد .

صفحه 65:
520007 اين کتاب حاوی س بحس است: 1 2- بلندترین بخش کتاب تروح دنیا شامل نظریه عناصر اربعه لیب خرن لت و یج اس ليل ريك ‎abel co‏ كاك اسب 3- شامل مطلبى درباره تن فيزيولوزيكى و بحثى بيرامون روح انسان و نیز جسمش

صفحه 66:
۷ الافون نظريه اتميست ها مبنى بر وجود عالم هاى زياد رد مى كرد ‎cll oe‏ او بوک هم اسام از عاسر ارت سل ‎ol‏ 5 ‎eer Pret beans 71)‏ لل ا ‎ee‏ ‏ام ‏هوا براى موجودات بال دار 0 خاى براى ساكنان زمين خشى

صفحه 67:
افلاطون 10 2 pity ple » Lh vob del wil sylun . ‏برانگیزنده‎ او اهميت زياد به رياضيات مى داد ولى مشاهده برايش اهمیتی نداشت . جرا كه وى علم تجربى را نه تنها ييش نبرد بلكه با روحيه اشرافى موجود در يونان كه جستجوسزى معرفت علممى اا 2 ا 1 ‎dic‏ ا 0 ‎scaler‏ ‎jl sg ail‏ ا ا 0 5 ا 0 seer ‏ا‎ erie,

صفحه 68:
elo 7 د فا ار ال ‎s Cieycierr‏ 0 با فیلیستیون که شاگرد امپدوکلس و کالبدشناس برجسته ای بود طب خواند . رک ری را ات ار را ار ‎eel pace)‏

صفحه 69:
72 بیشتر آثار درخشان ارسطو در زمینه تاریخ طبیعی است . ‎Eee sme ronee TT 08)‏ ا ‎DNC Res eee SO‏ مشاهده استفاده ميكرده است . از ييش از آنكه معلم اسكندر شود مدتى از عمر خويش را به يزوهش و كالبد شناسى جانوران و تشريح كياهان در آسياى كوجى كذراند و درباره ورائت هم تحقیق کرد و پس ار آن پیرامون جنبه های ار رای رل ری ای تا

صفحه 70:
72 ارسطو آن چیزهایی که خودش مشاهده دقیق کرده دقیق بوده ولى از مشاهدات دانشمنداتى كه با اردوى اسكندر از سفر مشرق زمین هم برگشتند استفاده کرده است. ارس اب ‎EF‏ کال د ناس تظ رش وا را ‎ys Vr mre yy‏ ال ‎bee Urner‏ ا 0 ‎2s‏

صفحه 71:
رم ی استقلال یونان در سال ۳۳۸ پ.م با استیلای مقدونیه یافت.امپراتوری اسکندر به زودی از سواحل غربی مدیترانه تا دره سند و از مصر و بابل تا دریای خزر و ماورای آن را دربر میگرفت. ين امپراتوری عظیم فرهنگ یونان را ل 0 شرق را به غرب مى آورد.با اين همه اميراتورى اسكندر از وحدت درونى اندكى ل مر م حكومت فرماندهان او و اخلافشان تجزيه شد ايران و بابل از آن سلوكوس ( سلسله سلوكيان ) شد و مصر به بطلميوس منجى داده ‎enn‏ ا ا ل ی را ی مطالعات عالی رفته رفته نقطه کائونی فرهنگ هلنی جدید شد و با ا ل ا ل لت

صفحه 72:
Coal 5 ‏نب‎ 1 ل 0

صفحه 73:
اولوئوس Dg a oar ee iS eR aS ac DY alt oar ‏در رياضيات نهاد كه براى رياضيدانان قرن هفدهم ارويا اهميت فراوانى‎ ‏را ا ل ان‎ aeel ‏معروف شد. ابزارهاى هندسي مهم فلك تدوير. فلك حامل و فلك خارج‎ ‏از مرکز متحرک را نیز ظاهرًبه او مدنيونيم.‎

صفحه 74:
“yt 2-0 ‏شا‎ ‎0 sel ای ‎Cee‏ ‏ا ‎ee A‏ بن فل يد فط ردك 5 زر لم بخاطر بيج ارشميدس و تاج را در اسكندريه بوده است. امروزه او شهرت خود را شاه هیرون است. ۱ METS ee eee dm ‏مارپیچ در حالی که یک سرش در آب است پیچانده میشود با پیچش آن آب از لوله‎ ‏بالا می آید.‎ داستان تاج هیرون شاه به مسئله توزین هیدروستاتیک برمیگردد. هیرون شاه حاکم ‎per Cr ye‏ ا ‎ver Can pay‏ 0 ‎cae Caries earaye pierces rye sy a ear‏ ۱ ‎ee ener ee cele y creer reer‏ میریزد برابر وزن تاج با طلای خالص است.

صفحه 75:
‎ee a‏ كل ‎Gilat ay.‏ ‏از قرائن برمی آید که قرقره مرکب را او اختراع کرده است. ‎niet grees Csr‏ 0 ‎Fe hoe Oe) ei a ese‏ ‎Poly gules‏ ‏ل ‎eee gee RYT‏ ل ا جكونه به ياد آيد؟ عجيب اينكه اين سوالات را ميتوان ياسخ دادا ‏ا ب ل لك هندسى اش مرين كردد. استوانة اى كه كره اى درآن ‎rc)‏ جا بگیرد. شمر ‎١‏ لتحي لد ار ی نگاشته شود. در اسکندریه بینش افلاطونی سنتی نیروی راهبر نبود که فيلسوف خود را تا سطح برداختن به ظواهر و دنياى خاكى و كذراى ‎Sod‏ ۱ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 76:
5 520 ره 0 4 یسب زب 7 . ارشمیدس تنها فیلسوف آنجا نبود که ذهنی معطوف به مکائیک داشت. کتسیبیوس" هم همين ونه بود. شهرت كتسيبيوس بخاطر اختراعاتش بود ظاهراً اوليشان يى ۱ ‎are ere) ae‏ را ‎HG IG AG ire ss Jiro Med, Lee IU eda eay8‏ ا ‎SMe eR‏ 1 كه به انواع خودكاره از زنك خودزن و آدمك جنبنده كرفته تا يرندكان آوازخوان ‎pee seer‏ ا م ا اا أنها د على معي با رودن شدن اتشى ادر يك مخراب مساتور بار فيش ويا خاموشی آتش بسته میشد. او تجهیزات نظامی نیز اختراع کرد. کمان شکم دار باری ا ا ال ل 0 سنج بود. بیشتر این اختراعات برای آزمایش اصول فیزیکی بود. ابزارسازی سنتی بود که در اين دوران مرسوم شد.

صفحه 77:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان