پزشکی و سلامت طب سنتی

طب سنتی و علم روز

tebbe_sonnati_va_elme_ruz

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “طب سنتی و علم روز”

طب سنتی و علم روز

اسلاید 1: به نام خدا

اسلاید 2: کاسنی، نمونه ای از ارتباط منطقی بین طب سنتی ایران و علم روز زین العابدین بشیری صدر و شیدا حافظی

اسلاید 3: مقدمهفاصله بین طب سنتی ایران در زمان های درخشش فکر و اندیشه در ایران گذشته و پزشکی امروز آنقدر زیاد است که بعضی عکس العمل های منفی در مورد طب سنتی کاملا طبیعی به نظر می رسد. در هر صورت راه برخورد منطقی با یک مساله علمی نفی آن نیست بلکه عقل سلیم حکم می کند که در مورد آن تفکر کرده و راه های حل آن، یکی پس از دیگری تا رسیدن به پاسخ، آزمایش شود. .

اسلاید 4: ...مقدمهناگفته نماند که بعضی از پزشکان عاشق ایران گذشته و حال تلاش های غیر قابل توصیف جهت وصل تاریخ علمی گذشته و امروز مبذول کرده اند و می کنند. آنها معتقدند که راه درمان بیماری های انسانی از شناخت بهتر شخصیت چند بعدی افراد (مادی و معنوی) می گذرد.گروه دیگری که در این تلاش عظیم، برای پیوست مجدد یافته های گذشته با علم روز نقش ایفا می کنند، داروسازها می باشند. آنها کاملا واقفند که هر ترکیب شیمیایی که وارد بدن انسان می شود فعل و انفعالات خاص خودش را بدنبال خواهد داشت خواه غذا باشد یا دارویی ساخت کارخانه دارویی یا ترکیب طبیعی استخراج شده از یک گیاه دارویی باشد.

اسلاید 5: ...مقدمهداروسازان می دانند که برخلاف آنچه که در دو قرن اخیر جا افتاده است، بهترین اثر دارویی همیشه در اثر ترکیبات سنتز شده و خالص نیست بلکه در بسیاری از موارد یک عصاره خام ( حاوی چندین ترکیب گیاهی) اثرات بسیار ملایم تر و مفید تر نشان می دهد.در این مقاله یکی از گیاهان دارویی شناخته شده در طب سنتی و طب جدید به نام کاسنی مورد بررسی قرار می گیرد. ابتدا کاربرد این گیاه در طب سنتی، سپس در پزشکی امروز بررسی می شود. در پایان تلاش های صورت گرفته برای استاندارد سازی این گیاه در داخل کشور و نکته های جدید که در این تحقیق بدست آمده گزارش می شود.

اسلاید 6: کاسنی چیست؟

اسلاید 7: کاسنی چیست؟

اسلاید 8: کاسنی در متون طب سنتی رساله الهندبا حکیم ابوعلی سینا (370 هجری قمری) این رساله به زبان عربی نوشته شده، و در آن به خواص، فواید و موارد استعمال کاسنی پرداخته شده است.

اسلاید 9: ...کاسنی در متون طب سنتیدر شاهنامه حکیم فردوسی (قرن 4هجری قمری) در مورد کاسنی چنین آمده است: به نزديك خاتون شد آن چاره گر تبه ديد بيمار او را جگر بفرمود تا آب نار آورند همان تره جويبار آورند كجا تره كاسني خواندش تپش خواست كز قلب بنشاندشبه فرمان يزدان چو شد هفت روز شد به آن دخت چون ماه گيتي فروز

اسلاید 10: کاسنی در متون طب سنتیمحمود بن محمد چغمینی (قرن 8 هجری قمری) در کتاب «قانونچه در طب» در مورد نحوه کاربرد و فواید کاسنی می نویسد: -در درد کبد اگر با سرخي رنگ و امتلا بدن همرا باشد. علاجش زدن رگ باسلیق،‌ دادن شيره كاسني با سكنجبين بزوري، ماليدن صندل سفيد با گلاب و كافور به ناحيه كبد و نوشاندن جو آب و سكنجبين و خوراندن نان با آبغوره است.

اسلاید 11: ... کاسنی در متون طب سنتیدر بیماری های یرقان و استسقا هم کاسنی توصیه شده است.چنانكه از خداينامك بر مي آيد يكي از پزشكان ايراني به نام خرداد برزين در زمان خسرو پرويز(بیش از هزار سال پیش) به چين رفت اتفاقا دختر ملكه چين به بيماري سختي مبتلا شده بود كه پزشكان چين از شناسايي آن درمانده بودند. اين پزشك ايراني تشخيص داد كه تپش قلب در اثر بيماري كبد است و با تجويز كاسني تا هفت روز در درمان موفق گشت. - مترجم این کتاب دکتر محمد تقی میر در توضیح کاسنی گفته اند كليه قسمت هاي گياه، مخصوصا ریشه و برگ آن مصرف طبي دارد. برگ آن مقوي، مقوي معده، مدر، ‌ملين و تصفيه كننده خون در ادرار ،‌ خيز اعضا و تب ها تجويز مي شده است. شير ريشه كاسني مخلوط با شاهتره استعمال مي شده است.

اسلاید 12: ...کاسنی در متون طب سنتیدر كتاب مخزن الادويه تالیف محمد حسین شیرازی(قرن 13 هجری قمری) در مورد كاسني اينگونه آمده است:- «كاسني كه به عربي آن را هندبا گويند نباتي است كه دراكثر بلاد مي رويد. و دو نوع بري و بستاني دارد.

اسلاید 13: ...کاسنی در متون طب سنتیخواص: مفتح،‌ مسكن حدت صفرا و خون و تشنگي،‌ ماليدن آب برگ آن به پيشاني خواه به تنهايي و يا با سركه و صندل جهت صداع گرم صفراوي مفيد است. آشاميدن آن جهت تفتيح سده كبد و طحال ‌و استسقاي حار و تفتيح سدد احشا و عروق و تقويت جگر تسكين حرارت خون و غثيان مستعمل و هرچه تلخ تر باشد تاثير آن در رفع سدد و امراض كبد بيشتر است. سید اسماعیل جرجانی در ذخیره خوارزمشاهی (قرن شش هجری قمری ) برای درمان استسقا اشاره دارد به نسخه ای که منسوب به طبیب مشهور ایرانی محمد بن زکریای رازی است در این نسخه آمده است برای درمان استسقا از ریوند چینی، عصاره غافث، تخم کاسنی، تخم کرفس و هفت برک هر یک به مقدار معین، شربت درست کرده و هرهفته به بیمار بدهند.

اسلاید 14: کاربرد امروزمصارف امروزی کاسنی بیشتر بر ریشه و ماده موثره اینولین متمرکز است. اینولین موجود باعث تکثیر افزایش فلور روده ی بدون بهم زدن اکوسیستم فردی می شود این اثر در سال 2000 میلادی توسط آژانس ایمنی بهداشت مواد غذایی کشور فرانسه(AFSSA) به تایید رسیده است.مطالعات اخیر بر روی ماده موثره اینولین اثرات کاهش چربی خون و ضد مسمومیت کبدی نیز نشان می هد.

اسلاید 15: فرمول اینولینماده موثره اینولین یک پلیمر قندی است که واحدهای آن از فروکتوز تشکیل می شود و در انتهای هر زنجیره اینولین یک واحد گلوکز وجود دارد.

اسلاید 16: ...کاربرد امروزبا توجه به مجموعه تحقیقاتی که در طب سنتی و طب جدید امروزه انجام گرفته است می توان خواص زیر را برا این گیاه بیان کرد:تمام قسمت هاي كاسني مخصوصاً ريشه و برگ آن، محرك صفرا است و به عمل هضم كمك مي كند و اثر آن در نارسايي هاي كبدي، قولنج هاي كبدي و ناراحتي هاي صفراوي بارز است. ريشه و برگ هاي آن، در بهبود تب ها، يرقان (زردي) و انسداد مجاري صفراوي مفيد است.

اسلاید 17: ... کاربرد امروزاگر آب پخته كاسني را با سكنجبين ميل كنيد بهترين داروي تب هاي طولاني و مداوم است.استفاده از عرق كاسني براي كلسترول خون، خارشهاي پوستي، طراوت و شادابي پوست و جوش صورت توصيه مي شود. از دم كرده برگهاي تازه كاسني و يا جوشانده برگهاي خشك و يا دم كردن گلهاي کاسني نيز مي توان استفاده كرد.عرق كاسني كه از گياه تازه كاسني گرفته شده باشد براي خنكي به كار مي رود.

اسلاید 18: ... کاربرد امروز ريشه كاسني براي تمام اعضاي داخلي بدن مانند قلب، جگر و معده مفيد است. ريشه بو داده كاسني با قهوه معده را تقويت مي‌كند. از داروهای ساخته شده از کاسنی می توان به: - اطریفل شرکت حکیم مومن تبریزیGeneral Tonic - شرکت دینه ایرانمی توان اشاره کرد.

اسلاید 19: مواد و روش ها یکی از دستاوردهای طب جدید برای طب سنتی استاندارد کردن داروست. در این رابطه کارهای آزمایشگاهی زیادی روی گیاه، فراورده و عصاره انجام می شود. در این مقاله سعی شده است برای استاندارد کردن فراورده های ریشه کاسنی روشی پیشنهاد شود..

اسلاید 20: ... مواد و روش هادر فارماکوپه گیاهی ایران برای تعیین مقدار قند اینولین ریشه کاسنی ازهيدرولیز قلیایی استفاده شده است. در این آزمایش دو روش هيدرولیز قلیایی و اسیدی بکار برده شده است. ریشه کاسنی به کار رفته در این آزمایش از نوع خودرو است و از منطقه آذربایجان غربي تهیه شده است.

اسلاید 21: ٭ انحراف استاندارد بصورت درصدیجدول درصد اینولین در ریشه کاسنی155/44200/54355/44490/45520/43607/38718/38میانگین06/ 44=µانحراف استاندارد98/4 =σمحدوده درصد اینولین در ریشه کاسنی با درصد اطمینان 90% (943/1=t)*31/8% ± 06/44نتيجه آزمايش درصد اینولین%= 27C

اسلاید 22: نتیجهگیاه کاسنی دارای خواص بسیاری است و همواره نسبت به این خواص نوعی آگاهی وجود داشته است. این آگاهی امروزه به مثابه پاره ای از فرهنگ ایرانی درآمده و مردم ما رویکرد مثبتی نسبت به این گیاه دارند. معمولا اغلب عطاری ها محصولات این گیاه را بصورت عرقیات و ترکیب با گیاهان دیگر بصورت پودر یا کپسول برای درمان بکار برده و عرضه می کنند و از گیاهان پر فروش عطاری هاست.علاوه بر ارزش های درمانی کاسنی به مثابه پاره ای از طب سنتی ایران دارای ارزش نمادین می باشد.

اسلاید 23: ... نتیجهارزش فرهنگی امتیاز خاص طب سنتی است که آن را از طب جدید جدا می سازد. آنچه که در طی این پژوهش حاصل شد اثبات علمی استفاده های این گیاه در طب سنتی است. چراکه مقدار زیاد اینولین در کاسنی موجب مدر بودن آن می شود و از طریق دفع کلیوی و صفرا سموم بدن را دفع می کند.البته در ريشه كاسني مواد موثره ديگري وجود دارد كه در اثر دارويي اين گياه سهم بسزايي دارد. منتهي بررسي باليني همزمان مواد موثره مختلف كاري بسيار پيچيده است.

اسلاید 24: ...نتيجهاز آنجاییکه هيدروليز اسیدی موجب شکسته شدن كامل تر اینولین می شود و مقادیر اینولین بدست آمده در این روش درصد بالاتری نسبت به هيدروليز قليايي دارد، (افزایش بیش از 3برابری درصد اینولین) بنابراین توصيه مي شود در روش استاندارد كردن اين گياه از هیدرولیز اسیدی استفاده شود كه با مقادیر اينولين گزارش شده در ساير منابع علمی نيز همخوانی دارد.اين تحقيق اهميت ريشه كاسني در درمان بيماري هاي كبدي و صفراوي به خوبي نشان مي دهد. با توجه به اهميت كبد در تصفيه بدن از سموم و كمبود داروهاي كبدي در كشور به نظر مي رسد زمينه كاري براي تهيه فراورده هاي متعدد از اين گياه با ارزش موجود مي باشد.

اسلاید 25: پایان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید