صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
امروزه مین امنیت, رفاه و ایبار شرای ککاری مناسب پرای شهرونران یک
جامعه. of از مهم ترین وقایف رستلاه های امرایی است. از جمله موارری
که می توانر شرایط مزلور را فراهم تمايرء تآمين و طراهى روشنايى معابر و
امکنی مانتر بزرگراه Le GUUS Le فشاهاى تفريفى و سيافتى است. هرف
اصلى از تأمين روشنايى معابر عمومىء ايجار مفيطى مناسب براى تررر.و
سیافت است. در ابترای مقاله به توضیح برفی مفاهیع و اصطلاعات در رابطه
با روشنایی معابر می بررازيع.
صفحه 4:
تا ری هوا طراهى و تقب هى شور Jas از راغ و وازم ۳
هکننره چراغ ها و سایر تجهیزات متعلق به آن تشليل أمى
صفحه 5:
لامپ و تجهیزات مربوط به تن رافل
قراغ قرار «اره ی شور چراغ
روشایی معایر, شار نوری يك يا
جنر لامب را توزيع, فيلتر و یا
تبريل هى نماي ركه از قسمت
هاى مفتلفى به منظور تله رارى,
مل مکررن و عفاظت لامب ها
تشّليل مى شور.
صفحه 6:
* پایه چراغ روشنایی معابر
Ye: 7 4 5 2 1 5
وسیله ای اس ت که به منظور نقسب پراغ در راه های عمومی در ارتفاع و هلان مناسب مورر استفاره
قرار م یگیرر. بنس پایه پراغ می تواثر فلزی, بتتیء پوبی ی اکامپوزیتی باشر.
* شبکه تغذیه کننده روشنایی معابر
a ie ی See
این سیستم از ابزاء مفتلفی له شامل فرومی پست های توزیع به بعر است,تشْلیل می شور له بهت
برق رسائى و تغزيه لامب هاى روشنايى معابرء طراعى و ایبار می شور
**” آرايش نصب جراغ روشنايى معابر
منقور از آرايش) نصب روشنايى معابر رر واقع هوه قراركرفتن بايه هاى روشتايى نسبت به يلريكر
است. آرایش نسب پایه ها شامل چهار عالت نسب زیرال, نصب روبه رو, تسب «ر يك طرف و
تسب در وسط است. فاصله بین رو پایه متوالی «ر هر الت نسب, به موازات فط مرکزی معبر
انراز هکیری می ost
صفحه 7:
© مرک فتومتریک
به یک منبع نور متمرگز .له به صورت یک نقطه نورانی باشر, مرکز فتومتری کگفته می شور, مانثر یک
لامپ. «ر صورت وبور بیش از یک لامپ در یك چراغ, هرکز هنرسی تن ها به عنوان مرگز فتومتریک
چراغ به شمار می آیر.
** ارتفا نصب چراغ روشنایی معابر
به فاصله عمورى بين مرگز فتومتریک چراخ روشنایی معابر و سطح معبره ارتفاع نص بگفته می شور.
* بازوی پایه چراغ روشنایی معابر
بفشی از ای هه به صورت افقی و یا زاویه رارء از فط عمور یگزرنره از مرگز مقطع پایه ور سلح زمین
منمرف شره و تا نقطه اتصال چراغ به آن ارامه می یابر با وگفته می شور.
صفحه 8:
* شار فورى
ne, oi) tots ۳ 5 + Ls 2 9 4 2
مفهوم شار ثورى رر واقع به توان تشعشعات اللترومغناطيسى قابل رويت له فارج شره از منبع ثور
باش, تعلق هم ىكيرر. واهر اثرازهكيرى شار ثورى لومن است.
** ضریب بهره نوری
rsh 2 Lie! On re ۳ هر ی ۳ سم 5
به نبت شار نوری فروبی از منبع په توان اللتریلی تن ضریب بهره ورى يك منيع ور
ضريب بهره ثورى لز با
رامترهای مهم لامپ بوره و واهر آن لومن بر وات است.
** شدت نور
۳۹ 5 دا ی و ; شا 5 16 0 9 ,4
شرت نور يا ترالم شار نوری در فضا به نسبت شار ثوری به زاویه فشایی لفته می شور. واهر شرت
i 3 si op ی ۹ Zz -
ورء لاثرل است. ميزان شرت نور رر زاويه فضايى يك استراریان له جریان نوری یل لومن 2389
راشته باشر, ي ككائرل اسث.
صفحه 9:
* شار فورى
ne, oi) tots ۳ 5 + Ls 2 9 4 2
مفهوم شار ثورى رر واقع به توان تشعشعات اللترومغناطيسى قابل رويت له فارج شره از منبع ثور
باش, تعلق هم ىكيرر. واهر اثرازهكيرى شار ثورى لومن است.
** ضریب بهره نوری
rsh 2 Lie! On re ۳ هر ی ۳ سم 5
به نبت شار نوری فروبی از منبع په توان اللتریلی تن ضریب بهره ورى يك منيع ور
ضريب بهره ثورى لز با
رامترهای مهم لامپ بوره و واهر آن لومن بر وات است.
** شدت نور
۳۹ 5 دا ی و ; شا 5 16 0 9 ,4
شرت نور يا ترالم شار نوری در فضا به نسبت شار ثوری به زاویه فشایی لفته می شور. واهر شرت
i 3 si op ی ۹ Zz -
ورء لاثرل است. ميزان شرت نور رر زاويه فضايى يك استراریان له جریان نوری یل لومن 2389
راشته باشر, ي ككائرل اسث.
صفحه 10:
* شدت روشنایی
شرت روشایی در یل نقطه واقع بر یک سطح پرابر است با تسبت شار ثوری تابیره به جز کوک
سط حکه نقطه مورر نظر در آن واقع شره باشر. وافر شرت روشایی لولس cual LUX
** توزيع فور
به توزیع شرت نور فرومی از یک چراغ «ر جهات مفتلف فضا توزیع نو ركويند.
* خيركى
1 ل ين el al a مام
فيركى باع ثكاهش تمايز بين Plush و زمينه تن (سطح زمين ) است و در واقع ترالع ور سطح بسم
72 5
و زمين را به يلريلر نزويك هى ثماير.
صفحه 11:
مفاهيم طول بازوء زاويه
«il پیش آمرگی و عقب
روى به فوبى در شُلل زیر
«تمايش راره شره است.
مرکرفنومتریک جراع
عرض معبر OW)
صفحه 12:
در واقع منظور از هنرسه معبر, ارتباط بين مشفصه هاى معبر و سيستم روشنايى نسب شره رر آن مثل فاصله
«نصبء ارتفاع نصبء آرايش تصب و ترتيب نصب است
صفحه 13:
هندسه معبر در روشنایی معابر
* حجم ترافیک
fe ny Saux 5 8 ۳ نز
هيم ترافيك از عوامل مهع در طراهی روشنایی معایر است و منظور از آن تعرار فورروهایی است AA
ae ۱ 2 7
يك ملان و مسیر مشفس رر يك زمان) معین عبور می لننر,
** درخشش چراغ روشنایی معابر
fie. 3 tee 05 سر أقفة ۰ مز
به سم تثیر هر جراغ در روش نکرون میران ریر رائثره برون ای نکه فیرگی یا مزاهمتی پروز بيد اكند,
درف شگفته می شور.
** روشنایی با دکل بلند
fess ۳ و ب ۳ fis ۳ fa ks
براى ثواهى بزرل از نوعی سیستم روشنایی معابر گه پایه های روشنایی آن, رلل های بلنری باشر له بر
ee زه التي قرف باق شر لط ۲
روی آن پنرین چراغ (ئورافلن) قرار راشته باشر, استفاره می شور.
صفحه 14:
4 ی 007 9
روشنايى معابر باير به صورتى طراهى و صورت پزیرر گه تمامی ویژلی های مهم هعبر و
ترافیک تن را برای هم هگروه های یکه از تن معبر استفاره م یکنند, ماثثر وسایل نقلیه,
fe ۳ ۳ fay ۶ 2 7
عابرین پیاره و نیروی پلیس آشلار سازر. در من این روشنایی بایر به صورتی باشر گه
١ 0000
مفروريت هاى موجور و موائع و مشللات رر بقش هاى سواره رو و بياره روى راةء را براى
7 ويه
تاربران معبر به وضوح نمایش رهر.
هم پنین توصیه می شور در صورت
م2
«al سيستم روشنایی معابر به
oP Pa
مسيريابى نيز لمك ثنر. رر اين راستا
مهفل نصب بايه هاى روشنايى باير به
5 م oe Poe
صورتى باش ركه رائتركان در يُلوئلى
ارامه مسير رجار اشتباه تشوثر.
صفحه 15:
اهداف روشنایی معابر
به طو رکلی هرف اصلی از تلبین روشایی معابر عمومی, ایبار معیطی مناسب برای تررر
وسایل نقلیه و اشناص پیاره است؛ به طور یکه ریر سریع. رقيق و راهت تن ها املان بزير
شور. در مورر وسایل نقلیه, روشتای یکافی برای معابر باعث می شور تا رانثره. موانع موبور
را با زئا تکامل مشاهر هگرره و با المینان و در فرست زما نکافی بتوائر از فور علس
العمل نشان رهر.
yo 57
رر مورر اشفاص بياره نيز معابر باير به ائرازه اى روشن باشنر له افرار بتوائئر به راهتی و با
Cask يا 8 3 ری رت
بزئیات امل, مفیط اطراف فور را ریره و لارهای مورر یاز را اثباع رهئر. همهنين آنها بايد
پتوانر به سهولت, سایر افرار پیاره. وسایل نقلیه و اشیاء رر معیط اطراف فور را هشاهره
نموره و تشفیص رهنر.
صفحه 16:
در راستای ایبار مفیط مطلوب معایر از نظر روشنایی, توبه و رقت به پارامترهایی هع چون
pol پایه های روشنایی و پراغ, متاسب بورن سل و ابعار تجهیژات روشایی با سافتار تن
نافیه, هماهتلی با سافتمان های اطراف, رمای Li, و همپئین ضریب برگرران رتك منبع
نور ههم و تأثي رگزار است.
طرافی روشایی پل عبور
عابرین, راه منطقه مسکونی؛
پل عبور وسایل sang GW
ه رکراع مطابق با شرایط فاس
فور انباع می شور.
صفحه 17:
f= ۳ a 5 55 spe. le rs
پا تآمین روشنای معابر, منافع اقتصاری و اجتماعی زیاری نصیب عمو۴ مرر می شور له
عمره ترین آنها به شرح زیر است:
کاهش هوارث و سوانح عموم یکه عمرتاً تاشی از وقوع تصارفات در اوقات شبانه
است.
ایبار امنیت وگاهش جرائع به علت نظارت بهتر نیروی انتظامی
* روانی تررر وسایل نقلیه
* آملان ارامة فعاليت هاى تبارى و صنعتی «ر شب
0-7 2
مان لررش و تفریح هر رر شب
صفحه 18:
پنابراین تماع قسمت های مفتلف معیر یا را هکه از ثظر استفار هکثثرگان تن اهمیت دارر, بایر از
مر ی ۱۳ 1 1
روشنایی گافی برفوردار باشر. برای رسیرن به این هرف, بایر سیستم روشنایی معابر به شُلل مناسبی
i: 7 2 ار ب /
طراهی و ایبار لررر. طراهی این سیستم ها بایر به لونه ای صورت لیرر له علاوه بر تآمین روشنايى
۶ G3.
7 مورر نیاز, شلل ظاهری
سافتمان ها و ممیط اطراف راشته باشر. همچنین از جنبه های ایمنی» ارلوئومی, بهراشتی؛ روانشاسی
5 تون 2 ۳ 3 ا ۳ wy ۳
و هنری نیز بایر یازهای استفاره لننرلان را برآورره نمایر. پس به طور گلی, روشنایی مطلوب معابر
بايد رارای فصوصیات زیر باشر:
نیز در روز و شب از زیبایی غوبی بهره هند بوره و تأثیر مناسبی بر
متوسط روشنایی معابر با هرور تومیهُ استانرارر مطابقت نمایر.
* _طیف نور بایر متاسب با معل مورر طرامی باشرء به طور یکه رگگ رهی لاژ۴ را اشته باشر,
يلنوافتى روشنايى تا عراكثر مقرار فور رعايت شور و سايه روشن مصوسی ایبار نمایر,
alia روشنايى رر زاوية رير عابران قرار pal
منعنی توژیع ور جراغ, متناسب با مهل مورر استفاره باشر.
جثبه هاى اركونومى و هثرى رر طراقى رعايت شره باشر.
صفحه 19:
هدف از روشنایی راه ها: دستیایی به
حدی از قابلیت دید است که رانندگان
و عابرین پیاده را قادر به رژیت سریع
نماید. در راستای این هدف, سه قانون
مهم در روشنایی معابر باید مورد توجه
قرار گیرد که عبارتند از
< ایجاد روشنایی کافی در سطح خیابان
A
جلوگیری از خیر گی حاصل از نور چراغ < =
aly یکنواختی روشنایی در سطح yy
صفحه 20:
4 انجاد روشتابی کافی دز تطح خبابان
هرف اصلى از بريايى سيستم روشنايى معابرء ایبار روشنایی مورر نیاز سطح راه اس تكه به نوع
al سرعت و ههم ترافيك شبائه راهء وضعيت مان هاى اطراف راه وکاربری تن و همپنین
میزان) عبور و مرور عابران پیاره بسئلى دارد. برای سنبش میزان روشنایی سطح راه» از رو معيار
j شنایی متوسط استفاره می شور. فرآینر ریرن ابساح در شب توسط
لان وسایل نقلیه از افتلاف بین تالم نور بسم متعرک و سطح زمينة آن ناشی ه یگررر و
رائتركان نيز معمولاً امسام را به صورت اشیائی تیره در مقابل زمینه ای روشن مشاهره م یکنتر.
لا ررفشنگی سطع راه, عامل تعیی نکنتره كيفيت و پلوگلی قررت را تقضص رانترگان
وسایل نقلیه رارد. میزان درفشنرگی, وابستلی شریری به آرایش نصسب, جراول توزیع ور
جراغ, نوع آسفالت و غيره رارد. به طور مقال, برای آرایش نصب در وسط با يك طرف راهء به
طور معمول, مقارير هراكثر ررفشتركى بين رو باية متوالی و در هوالى بائر تندرو و مقارير عراقل
در فوالی بان درکنررو oly NB
صفحه 21:
البته براى al, های یک هکاربری اصلی ابتماعی راشته و رر آنها به عبور اشفاص پیاره از
عرض راه اولويت راره شره و يا براى ساير ملان ها از جمله پیاره روهاء مسیر روپرفه, معيار
اصلی در تعیین میزان روشنایی» شرت روشنايى مسير است؛ زيرا به رليل عرم وجور
سرعت, عامل تعيي نلننره, امنيت تررر عابران و قررت تشفيص افرار و موائع موجور رر
اطراف فرر است.
صفحه 22:
همپنین میزان شرت روشنایی جهت معابر بستلی به وفعیت معل, میزان عبور و مرور, نوع
فعاليت عابران. سرعت و هيم ترافيك شبانه رارر.
علاوه بر مقرار شرت روشنایی, میزان «رفشتگی
سطح فيابان و رر نتيهه ضريب انعلاس تن نيز
راراى اهميت است. لزا رر طرافى مهترسى
روشنايى براى خيابان ها و جاره هاى مفتدف بر
سب رك و نوع آسفالت, ضرایبی تعریف می
شو رکه با ضر بکررن نها در شرت روشایی
لاز۴ برای فیابان و آسفالت معمولی» می توان
شرت روشنایی متوسط لاز۴ بیت فیابان مربوطه
را به رست آورر.
صفحه 23:
2- جلوگیری از خیرگی حاصل از نور چراغ
فیرگی زمانی رخ می ره هکه قسمتی از پررة پینایی, روشن تر از بقیه قسمت ها باشم. اسلی
ترین علت فیرگی, پرکنرگی نور به پنرین جهت است. در مفیط باره, لاهب جلوى وسيلة ثقليه
آلرچه جاره را به فوبی روشن م یکنر, اما می تواثر سب فیرگی در Plu شور. شرایط فیرگی به
پنایی آسیب می زنر و باعث ناراهتی وگاهش عمگلرر پینایی می شور.
we 7. + ns + fo
زمانی له شعع مستقیع نور لامپ با شرت زیار در مفور ریم راننرگان و عابرین قرار لیرر, ایبار
a fi. 7و ۰ 1 راو ۳ ۳ ور
غیرلی می لنر. بهت جلولیری از فیرلی ماصل از پراغ های فیابانی هی توان) روش های مفتلفی
ages! 4 edi * 1 7 و ۳ ae 85
راب هگا برر. یک روش, با افزايش ارتفاع نسب جراغ Coss فار جگرون چراغ های نزریگ از
2 3 8 0 ۳
ممور ریر رانترگان و عابرین, فیرگی راگاهش می رهر. همپئین می توان با استفاره از پراغ
۹ ۳ زد
های فاص, فیرلی را گاهش رار.
8 ay Z ew : ۳ 5 ۳ ۳3 ;
اين نوع جراغ ها رر تقسيم بثرى اتهمن مونرسان روشنايى آمريلاء چراغ با پفش عموری لوتاه و
af. ; hie 5 1 و ِ و
در املزارى برفى ا لشورها از جمله آلمان و الللستان به نوع قطع شره معروف است.
صفحه 24:
علاوه بر تآبین شرت روشایی» روشنایی معابربایر از یلئوافتی قابل قبولی برفوردار باش با
تومه به وی توزیع روشایی چراغ در سطح عمور و افق» میزان شار نوری و به «نبال تن
شرت روشنایی تابش شره در نقاط مفتلف معبر, متغير فواهر بور. همهنين عامل هزلور در
تعیین شرت روشنایی نسبی نور منیع, موثر است و بایر مورر ملاعظه قرا رگیرد.
صفحه 25:
لامپ و چراغ روشنایی معابر
۰ 7 نر م 7 ار
از جمله لامپ ها و چراغ های روشای یکه در روشنایی معابر ب هگار برره می شونر شامل موارر
زیر است:
- لامب ogi jy (gle پرفشار
- لامپ های فلورسنت
لامپ های پفار سریم پرفشار
- عه
= لامپ های بفار سری م کم فشار
- لامپ های متال هالیر
صفحه 26:
ee : ۳
در معبر چریر استفاره از لامپ بفار چیوه به رلیل مشفصات یکه رارر
ممنوع است و باير در معابر مومور هع به مرور جایگزینی برای آن) انتفا ب كررر.
موارر استفاره لامپ متال هالیر تنها «ر معابری اس تبکه شریب برگرران رتگ
ز باشر و لامپ بفار سریم پر فشار هم توانایی
مین این ضریب برگرران را تا هوالی مقرار مورر نظر ثراشته باشر.
ین از اين لاسب «ر فعابر اصل ىكه نياز به توان هاى بالا براى تولير ثور
رارند, می توان بهرهگرفت.
در معابر معل یکه نیاز به توان هاى بايين (مرور ۳۰ وات و ياكمتر) رارثر.هی توان
لامپ فلورسنت آن هم از انولع با ضریب بهره نوری بالاء on We
مهل استفاره ارْ لاهب بقار سری عکم فشار پیشتر در معابر برون شهری و به فصوص
در هفروره رصرفانه هاء تقاطع های واقع در معابر اصلی و همپنین آزار راهها و يا
بزرگراه های عبوری از عومه شهرها است.
پالاتر از ۴۰ در تن اهیه مور ز
صفحه 27:
یی و نورپردازی معابر و مسیرهای
پیادهرو
bye ۳ sat s ۰ )4 ۳۹
نور چراغهای متراول در معابر شهری تاثیر مهسوسی در املان روت يا آر
+ 1 #! 5 ۰ و ۳
رویت امسا۴ رارنر. از سوی Gud phy میزان روشنایی معابر, تعيين سطح
درفشنرگی یا شرت روشایی متناسب با نوع معبر و عناصر داشیه تن متفاوت
فواهر بور, به همین منظور ابترا بایر طبقه معبر را شناسایی ثمور و سپس برای
هه ۲ na 9 fo 2 0
هر معبر ررفشنرلی يا شرت روشنایی مطلوب تن را مشفس لرر. بنابراین برای
۳ ۰ ۳۹ و ۳
روش نمورن معایر رو مرحلخ فواهیع راشت له عبارتانر از:
" كام اول: طبقه بنرى و شناسایی معابر
if 8 4 7 وین ۲
" كام روع: تعیین میزان روشنایی و درفشنرگی و شرت مطلوب متتاسب با
وع معبر
صفحه 28:
طبقه بنری معابر شهری در طرافی
روشنایی و ورپررازی فیابان ها
به منظور ورپررازی و تعيين
روشنایی, معابر شهری را از رو جنبه
ری و سم
میتوان طبقه بنری گرر:
ا- طقهبنری بر اساس
مشفصات شبله راههای شیری
صفحه 29:
اجی روشنایی و نورپردازی معابر و مسیرهای
پیادهرو
نقش بابهایی را میتوان با سرعت و میزان LIE موتوری سنهیر. هر چه تعرار پیشتری از
وسایل نقلیه بتواننر با سرعت پیشتری جابما شون" نقش tll راه بيشتر است. نقش)
رسترسی نیز بر هسب تعرار رسترسیها و املانات پارکینگهای هاشیهای سنییره میشور. مباز
One پارک عاشیهای, افزایش تعرار تقاطعهاء وروریها و فروهیهای یک مسیر پیشتر باشرء
قر است. نقشهای بایبایی و رسترسى با يل ريكر رر تعارض هستند و
نقش رسترسى تن
با افزايش) نقش
من ۳
نقش «یلر یکاسته میشور.
ae 1 مب
نقش امتماعی فیابان را میتوان بر هسب میزان پرالنترلی تن سنبیر. هر چه پیارهها و
bane sai ۲ ۳ ۳ set 7 5
روپرفهسواران بتوانثر آسانتر از عرش فیابان عبور لننر. نقش اجتماعى د بيشتر است.
نقش ابتماعی با نقش بایبایی به شرت در تعارض است:
صفحه 30:
4 2g,
۴ 7
|
درلا" روم ويس ار
از روى جدول استائرارر
روشنایسی هعایر لیران
(مس وب وزارت نیرواء
اقراع به تعیین مقرار
روشنایی بر سب لولس
we
پیادهرو
نوع معبر نوم هه
شریانی دزجه یک ۱
(آزاد رام)
شریانی درجه یک
(بزرگراه)
شریانی در+ 3و و
«سلی)
شريانى درجه دو
(فرعی) =
محلی
متوسط شدت روشنایی (1۳)
آسفاات محمولى | أسفقت ريز حانة
۸ ۷
iy ۳
صفحه 31:
طراحی روشنایی و نورپردازی معابر و مسیرهای
پیادهرو
1 و eo مم
از سوی ریلر برای پیارروها و مسیرهای روچرفه نیز استانرارری وور رارر له در جرول زیر
alt ste 7 فض
آمره است. متوسط روشنايى بر هسب لولس تعيين شره و براى رو سط ح لف معبر و ارتفاع
۰ سانتیهتری (متوسط ریر انسان) معیار مور نظر ارائه شره است.
۳۳ ارتفاع ۱/۷ متری
کف مسر
تجاری ٩ ۳۰
تور oe 7 Pe
if ae ۵
همه مناطق ۵ ۵
صفحه 32:
اجی روشنایی و نورپردازی معابر و مسیرهای
پیادهرو
نقش بابهایی را میتوان با سرعت و میزان LIE موتوری سنهیر. هر چه تعرار پیشتری از
وسایل نقلیه بتواننر با سرعت پیشتری جابما شون" نقش tll راه بيشتر است. نقش)
رسترسی نیز بر هسب تعرار رسترسیها و املانات پارکینگهای هاشیهای سنییره میشور. مباز
One پارک عاشیهای, افزایش تعرار تقاطعهاء وروریها و فروهیهای یک مسیر پیشتر باشرء
قر است. نقشهای بایبایی و رسترسى با يل ريكر رر تعارض هستند و
نقش رسترسى تن
با افزايش) نقش
من ۳
نقش «یلر یکاسته میشور.
ae 1 مب
نقش امتماعی فیابان را میتوان بر هسب میزان پرالنترلی تن سنبیر. هر چه پیارهها و
bane sai ۲ ۳ ۳ set 7 5
روپرفهسواران بتوانثر آسانتر از عرش فیابان عبور لننر. نقش اجتماعى د بيشتر است.
نقش ابتماعی با نقش بایبایی به شرت در تعارض است:
صفحه 33:
i مهندسی روشنایی- دکتررستم گل محمدی-
انتشارات دانشجو-1386
: روشنایی معابر- مازیار مولوی- انتشارات برگا-
1391 *
© آشنایی با اصول طراحی روشنایی- مهندس کاوه
" احمدیان تازه محله- انتشارات طراح i
مهندسی تأسیسات الکتریکی و روشنایی- |
اسکندر قلیپور, رحمت الله هوشمند-
انتشارات دانشگاه اصفحان*
https://
elicaelectric.com/
صفحه 34: