طراحی محله
اسلاید 1: بهار98روستا2استادفرزادشالچینگارباباپورنشاط عجمسارامستعلی زیبانیلوفرعزتی
اسلاید 2: طراحی محله
اسلاید 3: ورودی محلهوجودشبکه شطرنجی وتعریض پیاپی خیابان های مسکونی ومحلی ن فقط باری راازدوش ترافیک شهری برنداشته است بلکه محلات ماراهم ک میتوانستند فضاهای ارام وخودمانی برای ساکنین ان باشند ب جولانگاه عبورسواره تبدیل کرده است این شبکه شطرنجی ک برگرفته ازطرح تفکیک اراضی شهرهای مهاجرنشین درطول تاریخ شهرنشینی است چنان فاجعه ای ب بار اورده است ک ن فقط احساسمهاجربودن راب شهروندالقامیکند بلکه کوچه ها وخیابان های محلی ماراکه میتوانستند فضائی برای مراودات همسایگی وبازی کودکان باشندعرصه مین برزدن خودروهایی نموده است ک ازراهبندان محورهای اصلی گریخته اند.ورودی محله معرف شخصیت وهویت مجموعه ای است ک پشت ان قرارداردازانجاییکه هرمحله ویژگی های خاص خودش راداراست ورودی محله هم تحت تاثیراین قضیه می بایستی منحصرب فردبوده وازطرحی کاملاوابسته بازمینه دوطرفش برخوردارباشد
اسلاید 4: جالب توجه آنکه ترافیک و راهبندان های محورهای اصلی نیز تا حدی زیاد معلول همیشه به شطرنجی از اتصال دهها کوچه و خیابان های محلی به محورهای عبوری و شهری باعث کاهش سرعت حرکت سوار شده است هر لحظه امکان ورود از این خیابانهای ولی وجود داشته حرکت مستقیم به چپ گرد خودروها حرکت راحت و کم دغدغه را در خیابانهای اصلی می نماید و دیهی است که در چنین شرایطی رانندگان در حال حرکت به امید رعایت راهبندان به داخل محلات به دنبال راه های میانبر ای باشد که آنها را از ترافیک موجود خلاص نموده و سریعتر به مقصد مورد نظر برسانند بدین ترتیب دور باطل دائماتکرارگردد و فقط آنچه باقی میماند محلاتی شلوغ و بیهویت از خیابانهای اصلی پرتنش. تمام کوچه های محلات شبیه یکدیگر شدند معلوم نیست کدام است که به کدام پری از همه به همراه دارد و تقاطع های آنان روز به روز خطرناک تر می شود و به طوری که شدت خسارت جانی و مالی تصادفات در محلات بیشتر از خیابانهای اصلی شهر شده است در این میان نما نه مسئله ترافیک سواری شهر حل شده است در جایی برای مکس و تعاملات همسایگی باقی مانده است .با نگاهی هرچند گذرا به سابقه شهرنشینی خود شاهد محلات هستیم آرام و خودمانی فضای یاسر غریب در آن به حداقل رسیده بود دیگر آن صرفاً به منظور و مقصد خاصی وارد آن شدند کنترل اجتماعی لازم در آن وجود داشت فضاهای عمومی اش ساکت و خلوت و خودمانی بود خردسالان میتواند اولین تجربیات اجتماعی اش را در کجا به دست آورد ایران و کهنسالان امکان مکث و حرکت آهسته را در آن داشتند ولی با کمال تعجب رشد و توسعه علم و تکنولوژی وارداتی یک قرن اخیر به جای پیشرفت باعث پسرفت و نابودی کیفیت های محل زندگی ما شده است دیگر نه به سمت محله و شهر سازی خود اعتنایی داریم و نه از آخرین دستاوردهای ملل دیگر استفاده می کنیم �ر در سنت شهر سازی خود برای حفظ آرامش و جلوگیری از هجوم غریبه ها در ورودی به محلات را محدود نمی کردیم اگر غربیها به اصطلاح کشورهای پیشرفته در سی سال اخیر به همین نتیجه نرسیدند غربی ها که هم از لحاظ تعداد خودرو و هم از لحاظ میزان اهمیتی که برای بدخشان از ما جلوترند �لهاست که به نتیجه رسیدند که مسئله را نمی توان با تعریف باز کردن هر کوچه و خیابان به معنای اصلی حل نمود بلکه باید تمهیداتی را در نظر گرفت که تحت لوای مدیریت سرعت از آن نام میبرد .محدود کردن ورودی محلات یکی از این تمهیدات است ورودی محل امروز تعریف مشخصی پیدا کرده است این مکان بستری است بین زندگی نیمه عمومی همسایگی به زندگی شهر ورودی محله و کا نیاز برای تبدیل حرکت عبوری به مقصدی مکانی است برای کاهش سرعت از ۵۰ به ۳۰ کیلومتر در ساعت محلی که اعلام می نماید به فضای خصوصی تر با مقیاس اساسی تر و با اولویت حرکت و فعالیت پیاده وارد شدیم این ورودی پذیرنده غریبه ها نیست و حتی راننده محلی را مجبور به رعایت آداب بود می کند هر کس به راحتی وارد و خارج نمی شود محل قرار گیری شرکت پیوسته پیاده را در مسیر اصلی مخدوش نمی نماید
اسلاید 5: توقعات موردی از ورودی محله ورودی محله معرفی شخصیت و هویت مجموعه ای است که در پشت آن قرار دارد از آنجایی که هر محله ویژگیهای خاص خودش را داراست ورودی محل تحت تاثیر این قضیه میبایستی منحصر به فرد بوده و از سطح کاملا وابسته با زمینه دو طرفش برخوردار باشد محل نیازمند آن است که تعریف شود و در عین حال شاخص باشد تا تردد مقصد این راه خود را گم نکند و ترافیک عبوری نیز بی دغدغه از کنار آن عبور نماید � عبارت دیگر برای ساکنین محله آن هایی که به صورت مخفیانه دام میشود شاخص ولی نسبت به سایرین غریب گز باشد این دو ویژگی در کنار نفوذ پذیری و تبدیل پذیری که مربوط به هر نوع ورودی است در برگیرنده اهم توقعات از ورود یک محل می باشد
اسلاید 6: غریب گز بودنساکنین یک محله در اثر استمرار و عادت ناخودآگاه و در زمان کوتاهی به تمامی ساختار محل مسلط شده و همه نقاط اصلی آن از جمله ورودی ها را به خاطر می سپارند از این جهت در طرح کالبدی ورودی محله برای این گروه ضرورتی جهت شاخص نمودن و بارز کردن ورودی احساس نمی شود گروه دوم مخاطب محلات کسانی هستند که به صورت مقصدی و هدفمند وارد محلات میشود این گروه معمولا با قصد و نیت قبلی و با گرفتن آدرس و نشانی وارد این محدود می گردد از این رو ورودی محله برای این گروه می بایستی نقش یک نشانی را ایفا نماید علائم جزئیات کاربردی شاخص شدن ورودی برای این گروه در نظر گرفته می شود بسیار جزئی کم دامنه و کاملا وابسته به عناصر کارکردی و رایج در محل است � عنوان مثال قرار گرفتن کیوسک تلفن در کنار ورودی محله مغازه شناخته شده و خاص برخی عناصر تاسیسات شهری و از عناصر معماری ابنیه کاری ورودی از جمله مواردی است که در آب هیچ انگیزه ای برای توجه به عمق دسترسی به داخل محله ایجاد نمی نماید ولی برای افرادی که به هر دلیلی قصد ورود به داخل محلات را دارد به خوبی نقش یک نشانه را بازی میکند به واقع این نوع لایه برای ساکنین و مخاطبین محله نوعی نشانه بنفش و برای بقیه علائم همانند سایر علائم دیگر می باشد ویژگیهای غریب گز بودن �فته از مسائل مذکور است ویژگی که عملا ورود به محله را همواره سختتر از خروج از محل مینماید دو نقطه در ایجاد این حس بسیار موثرند یکی اینکه به لحاظ فضایی و کالبدی ورودی محله جلوهگری نماید و در آب هیچگونه انگیزهای برای ورود ایجاد نکند دوم اینکه به لحاظ فضایی و ذهنی نوعی سلسله مراتب از عمومی تا خصوصی را در ذهن افراد ایجاد نماید به نحوی که افراد با احساس حریم خصوصی تر از حضور غیر مقصدی و عبوری در محله اجتناب نمایند در طرح ورودی محله می بایستی حتی المکان از امکانات موجود در بستر بهره برد به این معنی که هر نوع تمهیدی کاملا هماهنگ با زمینه باشد معمولا ورودی محله به نوعی متصل به ساختار اصلی معلم و محورهای اصلی آن باشد از این حیث این نقاط مفصلی بین ساختار محله و شهر می باشد لذا می بایست این مساله همگون با زمینه در کف سازی و بدن ها به کار گرفته شود از طرفی بازگشایی های وسیع مقابل ورودی محله به خواست نمودن آن با عناصر تزئینی گل های رنگارنگ مبلمان و نورپردازی رغم اینکه در ظاهر اقداماتی مفید به نظر میرسد ولی در عمل باعث خدشه دار شدن حریم محله و جذب افراد غریبه می شود لذا می بایستی از اقدامات این چنین شدید آن پرهیز نمود روشنایی مناسب ورودی ها بسیار حائز اهمیت است
Zahra –
عالی
Fariba –
عالی