صفحه 1:
gl plu برای او
و 7
| طر احی و ارزیابی ۱
مدل های کلان ساماندهی فعالیت های قرآنی
جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبايي-
معاونت پژوهشی
صفحه 2:
فهرست مطالب.
اهداف, محدودة ها و سوالات طرح
رویکرد کلی
صفحه 3:
ات ]
* تدوین ارزش هاء اصول و قواعد ناظر و
حاکم بر هماهنگی و ساماندهی ارتباط
بین سازمان های مرتبط با فعالیت های
قرآنی. (مبانی ارزشی)
ارزیابی تعدادی از مدل هاي کلان ساماندهی
مرتبط با تعاملات بین سازماني و روش هاي
بهره گيري از آنها در فعالیت هاي قرآني. (مبانی
تجربی)
volte " مکانیزم های هماهنگی و برقراری یک
ارتباط موثر و پایدار بین سازمان های قرانی.
صفحه 4:
۱ 1- رویکرد ساماندهی سخت افزاری "
* نتیجه این رویکرد تدوین و ایجاد یک طرح نظام
جامع فعالیت های قرانی است. تعریف دوباره
و مهندسی مچدد ساختار بخش دولت و بخش
خصوصي؛ به گونهاي که تمهیدات و ملزومات يك
نظام کامل اندیشیده شود.
. آمار شکست های مهندسی مجدد در سازمانها
حدود 9۵70 می باشد
* این کار نیز با ریسک بالايي همراه است
۴ باید آمادگی روانی سازمانها, پشتیبانی لازم سیاسی
و مشارکت اجرايي سازمانها و ... فراهم باشد
صفحه 5:
5
۱ ۲- رویکرد ساماندهی نرم افزاری [
4 پیش فرض اساسی متفاوت از روبکرد سخت افزاری
1- صرفا با قا ن و آبین نامه (رویکرد ساخت افزاری؛
دستوری) نمی توان تغییرات جدی و اثربخش ایجاد کرد
۶ 2-برای تقییراتن از جتسش ادغام: اتجلال و.ایجاد (زونکرد: یت
ijl چا اند سازمانها و ادها طعم همگاری و باری:و
ار وهی مشترک
3- برخی سازمانهای موجود در نظام فعالیت های قرآنی
ae oot oe نمی los ب لومس |
دستوری و قانونی کرد و حتی در صورت م جامع فرانی
نال احتیام بهساماندهی روابط با آن ها از GUS Sigh Gus زم
افزاری داشت.
* 4 برخی از apa hk sald ارس مس مالس
و خاص باشنح وا 0 خود
و
ساماندهن فى روابط با أن rts ٠ از we in نرم افزارى
صفحه 6:
۱ اصول روبکرد نرم افزاری T
برای برقرای ارتباط و همکاری اثربخش باید به دنبال
مکانیزم های تبادل اطلاعاتی و تعامل عملیاتی بود.
این تعامل و تبادل وابسته به وجود یک سری مکانیزم های
متناسب:با شقرايظ لی, و افتضانات مرقبط با موز
قرانی بود.
در برقرارى اين مكانيزم ها بايد در عين يايبندى به
استقلال اجرايي دستكاه ها به هماهنكى و هم
سويي در سياست ها متعهد بود.
حفظ همزمان استقلال اجرايي و همسويي سیاست ممکن
تكواهه بود مكريا سکانیزم.هابی که در آن اشتیار ور
منفعت متقابل برای همه دستگاه ها وجود داشته باشد.
صفحه 7:
محدوده طرح: 5
این طرح چه نیست!!
* این طرح "ظراخی نظام جافع قرآنن نیست!"
این طرح به ساماندهی کلان روابط بین سازمانی می
پردازد و به ورسسوطعوت فاگ وو با رتانهای ف رال
Cy ene
يكرد راديكا فز ی (ادغام,
م
ابش طرح 9“ ie ركز راط اسك 0 ند Pls
این طرح به استقلال سازمانهای قرآنی متعهد است.
® د به بل اعمال ات I
مو تغییر در وانین
ير ختارهاى ادارى و برثامة
نیست. بلکه بدنبا ل حداكثر استفاده از
فرهنگت نوی و “we و بر اجه موز ست.
در صورت وجود خلاء اساسی علاوه بر بازی دورن
چهارچوب موجود به فکر خلق چهارچوب جدید
خواهد بود.
صفحه 8:
9
۱ در جستجوی مبانی نظری [
" معماری سیستم
* ابر نظام (منظومه نظام ها)
* همکاری بین سازمانی
صفحه 9:
oO
جم
۱ ویژگیهای منظومه نظامها
۴ در منظومه نظامها بخاطر تنوع و تکثر (غیر
قابل یکجا سازی) زیر نظام ها, آنها باید
بصورت غیرمتمرکز فعالیت می کنند و توسط
سازمانهاي مادر (در صورت وجود) کنترل
شوند.
* منظومه نظامها داراي ساختاري یکپارچه نیستند.
اجزاي از تنوع و ماهیت متفاوت قابل ملاحظهاي
برخوردارند.
* منظومه نظامها داراي وضعیت نهايي
تعريف شدهاي نیستند.
صفحه 10:
do
[ ویژگیهای منظومه نظامها
اگر منطومه نظامهابه اجزایش شکسته شودء آن نظامها بايد
باشند به نث به اچزایش شکسته شود آن نطان فا
كن igadieea ا ل
خودي خود مفید. هستند و.(۱ موثر نميکنند) ميتوانند
با از م بهبودها در چارچوب تعریف شده خود اثربخش باشند.
منظومه نظامها به رت کاملاً تعریف و طراحي شده ظاهر
نمي شوند. سعه و بقا منطو منظومه تدريجي بوده و در قالب
وظایف و قاصد اضاقه شده. حذف شده و تغییر يافته مبتني بر
تجربه حاصل و (توسعه تدريجي).
ممکن است این گونه تصو شود که ميتوان نطام ملب قرآن
به صورت كامل تعريف و طراحب و 0
جنيع كني باشد ی دا جنبه عملياتي
سي tals حظات وات خاصي ميا ارد كه
ا نها در عمل دشوار
منظومه نظامها وظايفي را ام وه ميدهند و مقاصدي را دنبال
ميکنند که در هیچ يك از زیرنظامهایش پوشش آن وجود ندارد.
صفحه 11:
00
۱ نتیجه اجرایی از بحث ابرنظام ها [
۴ از انجايي که منظومه نظام ها به صورت تدريجي
توسعه ميیابند وجود يك قدرت و تشکیلات مركزي
با ثبات ضروري است. نقش تشکیلات مركزي در
متفاوت از نقش شوراهاي سياستگذاري
است که عموماً در حاشیه امور معمول دولت يديد
ميآیند.
* این تشکیلات باید از ثبات و نوان تخصصي لازم
برخوردار باشند و باید دارای قدرت سیاسی و
ضمانت اجرايي لازم برای پیش برد امور باشد.
در ضمن روابط سياسي حاکم بر yl تشکیلات
مركزي نبايد به سیاست بازی و رانت wee
منجر شود.
صفحه 12:
ae
[ اصول طراحی ابر نظام ها
اصل اول: وضعيتهاي مياني پایدار
اصل دوم: سياست سه كانه
اصل سوم: اعمال نفوذ در فصل مشتركها
اصل جهارم: تضمين همكاري
صفحه 13:
ao
[ مهندسی با معماری سیستم ۱
® (1) تعداد عناصر تشکیل دهنده سیستم (کم -زیاد)
* (2) میزان تعامل عناصر مختلف سیستم (کم -
زیاد)
* (3) نحوه تعامل عناصر مختلف سیستم (شفاف-
غیرشفاف)
* (4) ويژگيهاي هر يك polis jl سیستم(قطعی-
غیرقطعی)
* نظام همکاری سازمان های قرآنی
صفحه 14:
ae
[ نتیجه اجرایی از بحث ابرنظام ها ۱
9 بخشی از کار معماری قستاوتن و گیفی است
که از تجربه, عقل سلیم, شهود و تفکر ژرف
حاصل شده است و جنبه کمي و مهندسي ندارد.
* معمار به جاي راه حل بهینه و واحد, ساختاري
خلق ميکند که جواب رضايتبخشي براي
مسئله تولید خواهد کرد. این ساختار, ساختاري
باز خواهد بود که ميتواند خود را با رخدادها و
شرایط متفیر تطبیق دهد.
* استفاده از روش هیوریستیک (اصول, قواعد,
بينشها و درس فاي كرا فر فته شيده از تجارب؛
مانند: قانون ساده كنيد!!)
صفحه 15:
همکاری: این عوامل کلیدی موفقیت
وجود جو مساعد سياسي- حقوقی- اجتماعي
اعتماد درك, و احترام متقابل به ارزشها و هنجارهاي فرهنگي, محدودیتها ..
بين
جامعيت و تركيب مناسب اعضا
منفعت متقابل براى اعضاى همكار
ایجاد توانايي سازش بین اعضا
سهم متناسب در فرایند و نتیجه و همچنین سهم متناسب در متایع و پاسخ گوبي
تصميمگيري مشارکتی
صلابت در مقصود و اهداف اصلی و انعطافپذيري و تنوغ در راهکارها و راهبردها
وظانجت: مسولیت le اعتيازا درو يفيين هاف صرح :و شفات
تناسب اختيار و مسووليت ها
ارتباطات باز و منظم
ایجاد پيوندهاي ارتباطي غيررسمي وا رلتتقي.
هذفها وافعاضد واقعي و قابل تحصول
دورنماي مشترك
منايع مالي كافي
فراخوانندة توانمند
صفحه 16:
6
متدولوژی طرح
2 مبانی mK
اصول
فاز - 4 رویکر
لي Qe انتقادی
فاز روبکرد
تر کببی
صفحه 17:
ae 1
متدولوزى طرج- رويكره اثباتى
رویکرد اثباتی با استفاده از مبانی فکری "تفکر ارزش محور
کتاب رالف ال. کینی استاد دانشگاه scowl DIP
spol Si" اساسا از د تشکیل ميشود؛ نخیستو در مورد چيستي
خواسته هایمان (ارزش ها nes ti پر و سب TR See eke
مشخص ميکنيم در حالي که که در رونگر ely که pe
مينامم؛ تست گزینههای در دستر ده و سس از بین آن
۱ ميگزينيم. روشن است که با تفکر ارزشي ما در تحقق
ن موققتر خواهیم بود.
abl ها | اجرا در آورد:
iat ارزشي يعني ارجام بهترين از PERS SR
سرانجام به انتخاب بهترین گزینه ميا
ارزشها همان اصول ارزیای هستید. ارزشها get اراس ببامدهاي بالفعل
sales لقوة أقدام1 و عدم أقدام 2 و گزیهها اي پیشنها
د. طیق آرزشها بسیار گسترده است" سول اف
"رهنمودهايي بزاي رچجان گزینهها تست asin Jo Legale
صفحه 18:
de
[ متدولوژی طرح- رویکره انتقادى ۱
* _ احصاء ایده های مناسب برای ساماندهی کلان فعالیت های قرآنی.
استخراج و مقوله بندی ایرادهایی که در مدل های فعلی وجود
ذارة واز آن باید پرهیز نمود.
* بنابراین خروجی ها دو جنبه ایجابی (ایده ها) و سلبی
(ایرادها) را می پوشانند.
* برای انتخاب مدل های مناسب می توان 4 معیار زیر را در نظر
فت:
™ 1- تنوع سازمانی, وجود سازمانها و دستگاه های متفاوت و متنوع
در مدل مورد
2 اطلاعتات تناکا ظاقا عدل:هورد قطااعد
3- اجرايي بودن, مدل های مورد مطالعه در عمل بکار گرفته شده
شند
8 مها مدل ها موس نقتافق تاراق الا مایت پیاتزنی وا
در مصاحبه ها
صفحه 19:
ao
پیشینه پژوهشی
1- طرح شناخت راهکارهای ساماندهی فعالیت های قرآنی
2- مطالعات ساماندهی سازمانهای فرهنگی دولتی
3- مطالعات ساماندهی سازمانهای فرهنگی غیر دولتی
4- مطالعات ساماندهی سازمانهای فرهنگی
5- «تحلیل جایگاه قانوني و توانمندي سازمانها و مراکز
آموزش قرآن کریم و آرائه ساختار مطلوب جهت اجراي
نهضت قرانآموزي» ۱
6- «بررسي شیوهها و راهكارهاي عملي تأمین منابع
غيردولتي و ارتقاي سطح مشارکت عمومي در امور
قرانآموزي»
7- «بررسي وضعیت موجود بهرهگيري از روشهاي تبليغي
میلغان و ارائه راهكارهاي بهبود وضعیت»
صفحه 20:
پیشینه پژوهشی
8- «تجلیل وضعیت سازمان و تشکیلات نهادهاي دیتي و ارانه راهکازهاي
بهبود وضعیت»
9-«وظایت ومستولییهای حکوست اسلاعن:جر قيال دين واعتفاذات
مردم از نظر متون آسلامي» ig
ig «بررسي فضاهاي تبليغاتي کشور و راهکار بهرهگيري کارآمد از
«
1- «بررسي وضعیت موجود بهرهگيري از روشهاي تبليغي مبلغان و
بهينهسازي روشها و ارائه راهکارهاي بهبود وضعیت».
2- «بررسي نقش و جایگاه سازمانها و نهادهاي ديني در توسعه
a 73 مطلوب رابطه لت و ساختار نهادها
#ترسيم وظة ب رابطه دين و دول: ختار نهادهاي
id 49 ي ذيني هبتني بر نتا ج مطالعه "تعامل ous و دوا ee
4- «ایجاد انگیز براي نهضت قرآن آ اهکارها
4 «ايجاد اتكيزم عمومي براي نهضت naa all ارهاي
5- «بررسي وضعيت سازماندهي مراكز قراناموزي و راهكارهاي بهبود
وضعيت»
خروجی . اصول. رهنمود و راهکار
صفحه 21:
eli اوء برای او
0-3
نز
3 1
طراحی و آرزیابی ۱
مدل های کلان ساماندهی فعالیت های قر آنی
صفحه 22:
وضعیت سازمان های دست اندر کار
فعالیت های قر آنی
1- سازمان های مختلف به صورت تدريجي و
تكاملي ایجاد شدهاند و تا تجربه زیادی در کار
مشترک ندارند.
2- سازمان های مختلف به طور طبيعي از تنوع
بالايي برخوردارند؛
3- سازمان های مختلف در لایه های متفاوت
aa و سیاست گذاری قرار دارند و برخی دیگر
سازمانها در لایه اجرايي و تصدی گری هستند
a ase lee,
صفحه 23:
فعالیت
حوزه
علوم قراس (فرآن چیست؟]
تریح قرآن, فراءآت. ناسخ و متسوم. محکم
to eal 5
معارف فرآن (فرآن چه میگوند؟)
ا(عبارات, اشارات: لطايف: حقايق)
تملیم عمومي فرآن
(چگون بايد قرآن ريه آخاد جامعة
(edad
called she فراني را تربيت
(os ۱
is
5 تحفيقات فرآتي
onal) | (چگونهداتش مورد بر براي
|e فیرشت
5
obs
ae
es تبلیعات فرآني
(چگونهفرآن و معارف آن را
مردم معرفی و نان را بهقرآن و
فعالبت قراس ترغیب کرد؟)
پزوهش
(تلاش براي دریافت حقايق).
پژوهش در تایج فرآن/
بزوهش در قراءات/
رسعالمصحف| بركزاري
سمبثار يزوهشي علوم.
os
ترجمه آات god )738
گروهي)/ تفسیر آبات
قران(دريافتهاي جديد.
تدوین جدید تفاسیر گذشتهاز
تاويل آباث فرآن/ موضوع.
اشناسي در قرآن
بزوهش در مباتي تعليم.
قران/ بررسي روش هاي
تعليم فران/ مخاطبشناسن
آموزش فران
تبارستجي آموزشي
فعاليت هاي قرأني/ بزوهش
در برتامءها و روش هاي
توت تبروی ils cited
روششناسي پژوهشهای
قراني/ تبازستجي
روقش هاي فرآئن
مخاطب شناسي/ شناحت
شيومهاي طيقهبندي
اطلاعات فرآنی/ شناحت
ظرفبتهاي رسانهای/
شناحت روشهاي تیه
فرآن از رسانهی دبداري و
شنیداری
قالطا
(انتقال دانش و أيجاد تكرش و
رفتار ODS aka
برگزاري کلاسهاي آموزش
SIDS abd pale
سختراني و پرسش و پاسخ
غلوم فرأني
برگزاري جلسات آموزشی
تقسیر قرآن/ برگزاري جلسات.
أمورشي ترجمه فرأن
برگزاري کلاسهاي آموزشي.
روخواني: روانخواني.
wiles soils
ذرك معنا و ثدير در أبات قرآن
اجراي دوردهاي تزبيت معلم.
مدرس؛ ملع (قاريء روحاني.
هترمند و .4 محقق [علوم
lun أمور قرآني). مدير و
کارشناس
آموزش روش تحقیق در فرآن/
آموزش روش تحقیق در موز
bs
آمپزش خودنوسي ات
خر مرش tial
برگزاریتمایشگاههاي nab
أمورش برتكاري قري"
اتتليع و ترويع
(انتقال مفاهيم در قالبهاي
Gist,
تشکیل بانک اطلاعات علوم
قراني/ طراحي
نرم افزارهاي أموزشي علوم
قرأني/ al كنب و الواح
علوم فرآني
اتتشار ترجمه, تفسير: الواح
و تابلو هتري معارف فرآن
جاب و نشر قرآنء تايلو و
لوحدهاي أموزش قرأ
تطیغات رسای / چاب و
پشر جزوات و نرمافزارهای
آموزش فرن
طراحي تبليعات براي جذب
Sale olde feats
رشتمهاي فرآني/ احرای
webs Sues Salas
جاب clk ashy
قرآني/ تشكيل بانى
اطلاعات تحقيقات فرآني/
برگزاري جلسات تجلبل از
محفقان els
بركزاري جشنواره هتري
قرآني) بركزاري مسابقات
فيلمهاي كوتاه قراني/
تجليل ار ملقان تموثة
(برناممريري سارماتدهي
ماع و کترل رای رسد
م
طراحي برنامه درسي
أموزش فرآن/ مديريت
مراکر و دوههاي آمورش
فرآن
طراحي دورههاي آموزشي
فعالان قراني/ تشكيل
انجهای خرفهای فالان
قرآني/ مديريت مراكز و"
دورههای تریت فعالان
obs
طراحي آبيننامدهاي حمايت
از بزوهش فرآنی/تشکیل
شيكه مراک بژوهش فرآلي
تدوین آینمه حمایت از
chads فراي/ تشکیل
نشست مراكز تبليفي قرآتي
در ا ان
ا ل
صفحه 24:
ساز مان های دست اندر کار فعالیت قر آنی
| يلت به
1 صدا و سیماي جمهوري اسلامي ایران: 1- شبکه قرآن/ 2- رادیو قرآن/ 3- شبكههاي تلويزيوني| 4-
شبکههای روني 5 تتشارات شروش ۰ 6- موسنه صوتي و تصويري سروش / ۶ روزتامه جام چم
سازمان تبلیغات اسلامي: 1- سازمان دارالقرآن کریم 2- موسسه اطلاع رساني تبیان 3- مْسسه نسنیم
شر
3. حوزه علميه قم: 1- مركز مديريت حوزه علميه قم 2- ستاد تفسیر قرآن کریم 3-سديريت حورم
alas زكر مات اساي رد له ی كنات الس وهر سامت Yiu
4 نهاد ریاست يي 1د هيات دولت. 2 سازمان مدیریت و برنامه, 3- بنیاد شهید و امور ایثارگران
نها دای خر ها اس وا بان مديريت وبرناموريزي و امور
Ces, 5 آجرايي: 1- کمیته امداد امام خميني/ 2- سازمان 2 3- نهادها و وزارتخانههاي غيرفرهنگي
4- شهرداريهاي کشور
6 تهادهاي تصميمگيري کشور : 1- شوراي عالي انقلاب فرهنگي 2- مجلس شوراي اسلامي | 3- قوه قضائیه
7 موسسات و تشكلهاي غیر دولتي کشور
8 نيروهاي جمهوري اسلامي Lal - ارتش جمهوري اسلامي ایران 2- سپاه پاسداران انقلاب
esi 3- تيروي اتظامی جمهوري اسلامس آیران 7 4 وزارت دفاع و پشتياني نيروهاي
les 29 اکز دانشگاهي:1- وزارت علوم /2- وزارت بهداشت/ 3- دانشگاه آزاد اسلامی/4- نهاد نمايندگي رهبری/
انشگاهی/ 6- بسیح دانشجوین
. وزایت آموزش و پر وه قرآن سازمان بزمهش و برناموريزي اموزشي 2- انتشارات
ae 3 ماونت أموريل وجرورش ترق و وان و ples at
اونت نبروی آتسانی وزارت آموزس و پرورتن 5- شوراي عالي آموزش و پرورش 6- پژوهشگاه تعليم و تربيت
1 دفتر مقام معظم رهبري :1- شوراي عالي قرآن صدا و سیما/2- مرکز طبع و نشر قرآن کریم/3-
کته اعزام و غوت از ره
2 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي:1- ستاد وزارتی وزارت فرهگ و ارشاد اسلامي 2- سازمان
2. وزارت فرچ ~ ings Cle les ورازتباظات اسلامي 4 ستاد عالی کانونهای فرهنگي و هترق خساجد/ ۷
خبرگزاري جمهوري اسلامي
صفحه 25:
.مراکز دانشگاهي:
اسلامي
4- نهاد نمايندگي رهبري
جوره
علوم فرآتي
معارف فرآن
عمومی
obs
فعالات
| عرقي
aie
whe
بزوهش
برگزاری نشستهای
تخصصي علوم قراني
oD
برگای نشستجای
ery
Yo,
oe
تاليف کیب و جروت
مسابقات مفامیم
فان(
تاليف كناب
موضوعي قران محية
سارت(
1- وزارت علوم 2- وزارت بهداشت
آمورس
برگزار جلسات تسیر فرکن برای
بالشجوبان در بالشكامفا و خوانكام
esi
بركزاري خلسات تفسير قن بزاي
(a) tea i
اهراي درس نتسسر موضوعن قرلن دز
مجمونه دروس معاری وود
اجراي دورءهاي علوم قرآسن و حديث
Bai) lasts
آخرای ذورههای Yes Gants
كانونهاي قرآن و غترت (2و3و4و5)
برگزاری دوردهاق wee Chai
مربي تفسير قرآن (4)
5- جهاد دانشكاهي
was el
کناخانههای علوم قرانسي دز
باشكامها و3
جاب و انار كسب درسي علوم قرآني
الود
لمن عن شب بر هیفاق
داشكامها (لدوتوقوة).
بركزاري مسابقات مقاقيم قرلن معية
Sasa esc
اتشار شبات فرآنتسی ta
ی
برگزاری مسابغات متاهیم فرقین ویب
és
بركزاري مسابقات مفاهيم فرن کارکان
بانشكامها و مراک رما(
جاب و اتشارجزوات مستابغات مفاهسم
برگزای مسابغات منادیم فرلن به زین
oa )53(
اطلاع ley فعاليتهاى آموزش als )5(
lal ats AS نظ و زا نت
sree
ltl ily y برگزازی مسابقات حفط
Ghai cla
أطلاع رساني دورءهاي ترييت معلم قرلّن
)6
جرایدو سالنهفرلن پژوهی دانشجویی
a
ارزياسي بیان نامهایفرانی نایشگاء
بسالمللى قرآن (A
رنه خلاصه بابانناممهاي قرآنن ذا
3
دانشگاه آزاد
6- بسيج دانشجويي
pia sl acs aN ليس
a وهای
een)
2s nl ys agente
معموعه دروس داشجوان[3
۱ ۳ Sete اك
(Gi ani Sn 5
أعرام ري تفسير قرآن به دانشكادها (4]
علا رجام ننه مسد اتن
میرن توق
صدور موز نأسيس دورمفاق علوم قرآني در
Barack 2
AS ale lens eas wll caged
Woe,
صدور مجوز نأسيس مراكز رسمي بزوهش
فلس[
مایت از پزومشها و پبانامههای ALS
ا محل ماده 302(
صفحه 26:
clas
علوم فرآني
ممارف فرآن
Come
2
ous
Sus
ایور
She
ous
UTI Tse
Ai ieee
Sot Soe Seo
etree شور مر
Za, at تام معط Sot
الك عق وازشاد اس
علسه ود Seo
Sara este
موست و لها رو
RELA Se ae
canner
saa
es هاق عير
دوللب کشورت وزارت آموزش و
"Sry lata elas aos
وزارت فرهنگ و اراد اسلا
خوزد ی اوه
قح وتات و تدایع
a رس وش
Sen Ano
iy at lng abe
ot
oe err
wig yee cade
Sa.
Se ee ecco
Seeger,
و دی دس ی
اسلامی آمان-فزارت موش و
مود وزارت گرگ واه
Vines ae
Saath So اتهادهاك تصصم
Sete.
روم سن لوس saat
اسلاس اترای. ماک دانشگاهی
i Ss ete
مراکردنشگاهی
Shenae
Sera Sa.
HEL a اسلاح
عاد رت مات
Se
casee ب
Sr a تشک
See it
اسلا Ra
معا تلم رتیه وت رت
SAS a انراد
دم ل
توب یر بر نگ
مها se
اجراس” مؤسسات و مكل هاق عبرل
دوا كشو مراكز دانشگاهی؛
خی See
لس She
اجرابي: eos TE
Ever emery
ae رس
معفم سات لاح و بر
الس ا
pat alle گبری شور
موستات و شکلهای غتر ول
ae دانشگاهی: وزارت
آموزش و برورنی- در مقام معط
رهنریه وزارت فرهنگ و ار
tags pana ay les
| Sh
Thea a
See ae
أنهاد ريات جمهورى- insta:
لي ا ا 0
صفحه 27:
eli اوء برای او
\ ۳
| طر احی و ارزیابی ۱
مدل های کلان ساماندهی فعالیت های قر آنی
ی
نتايج whe
رویکرد انتقادی
صفحه 28:
۱ رویکرد انتقادی [
* بر مبنای معیارهای فوق الذکر مدل های زیر
برای مطالعه و نقد انتخاب شدند.
1- سازمان تربیت بدنی
2- سازمان ملی جوانان
3- شورای عالی انقلاب فرهنگی
4- وزارت رفاه (نظام جامع تامین اجتماعی)
صفحه 29:
۱ ساز مان ملی جوانان.ایده ها و ایر ادها [
1 . تفكيىٍ ضوعي وعم جو فعاليتهاي مربوط به جوانان
در قالب 7 ي تخصصي جهت زي و
رسي Epes ت ومیل هر ط به هر حوزه در گروههاي
رشنا sb lal al, ي جهت تصويب به شورا.
كت متناسب .نتيا ماه دا و نهادهاي محتلف و ذيريط
anes از كميسيون ها eure عله نورا. (وزارتخاندهاء
33 تگاهاي زب یعس a مؤي ha)
جمهوري, نها مانهاي ae موم See
جمهوری تا غيردولتي, ثقأ اه مجلس شورا s آسلامي,
کارشناسان متخصص).
s sol lal 3 باناتتاق از تفه سازخان ale
bist Stl: لا تن أ sn eS
انجام فعالیت تصديگري eet ate
ما ام کوانان (سازمان ملي/ شوزاي عالی/ و مجیع
صفحه 30:
ممه
ساز مان ملی جوانان:ایده ها
5 تفركز مدیریت برنامههاي ملي و فرابخشي در سازمان ملي
جوانان
6 6 إختصاء بوججه فنالیتهاي:جزبوط به جواثان به:صورت مجوا و
وهي با مسئولیت رییس سازمان ملي جوانان. مركب از
lis اه و دستگاههاي مربوطه (وزارتخانههاي آموزش و پرورش:
علوم, تحقیقات و فناوري, فرهنگ و ارشاد اسلامي, کشور, اطلاعات؛
سازمان مدیریت « deus Soy legs سازمان صدا و سیما, سازمان
تربيت بدني و مركز. امور مشاركت زنان) به«منظور تعيين وظايف,
سازوكارها و روشهاي كار و نحوه مصرف بودجه.
7. تعیین اولویتها و وظایف دستگاههاي ذیربط و سازوكارهاي
متاسب, در قالب لایحه اصلاح تشکیلات توسط سازمان ملي جوانان.
انتقاد وارد به ساختار سازمان ملی جوانان:
1 اعمال نظارت و دخالت شدید در حیطه عملکرد و فعالیت
سازمانهاي غيردولتي.
صفحه 31:
ety
سیاستگذاری
نظارت راهبردي
سازماندهي
برنامهريزي و نظارت
Subst
استاتدارد و ارزيايي
تصميمسازي و طراحي
فوس و مقررات
اطلاعرساني
تامين منايع مالي
فرهنگي
رئيس جمهورا دولت/
شوراي عالي جوانان
رئيس جمهورا دولت|
شوراي عالي جوانان
سازمان ملي جوانان
سازمان مديريت و
برناممريزي/ سازمان
ملي جوانان/”
مجمع ملي جوانان
سازمان مديريت و
برناممريزي/ سازمال
مب خوانان
سازمان ملي جوانا/
مجمع ملي حوانان
سازمان مديريت و
برناممريزي/
سازمان ملب جوانان
سازمان ملي جوانان
شوراي عالي جوانان
سازمان مدبربت و
برناممريزي/ سازمان
علب جوانان
ناوسان طلن جوانان:
احتماعي و ساسي
زتيس Lae
to
شورای عالی
lle:
رفس lees
Toy
شورای عالي
جوانان
سازمان ملي جوانان
سازمان مديريت و
برناممريزي/ سازمان
{lise ole
مجمع ملي جوانان
سازمان مدیریت و
برنامهریزي/ سازمان
علي جواثان
سازمان ملي
Tatls>
امجمع ملي جوانان
سازمان مديريت و
برناممريزي/
سازمان ملي جوانان
سازمان ملي جوانان
شوراي عالي جوانان
سازمان مديريت و
برناممريزي/ سازمال
علي جواثان
اساومان من جوانان:
آموزش و بزوهش
رئيس جمهورا
شوراي wile
جوانان
رئيس جمهورا
شوراي عالي
bles
سازمان ملي جوانان
سازمان مديريت و
برنامم زمر /
سازمان ملي
Tole
مجم ملي جوانان
اسازمان مديريت و
برناممرمري/
سازمان ملي جوانان
سازمان ملي
Tolle
امجمع ملي جوانان
سازمان مدبربت و
برنامم زمري
سازمان ملي جوانان
سازمان ملي جوانان
شوراي عالي جوانان.
اسازمان مديريت و
برنامم زمر
سارمان ملي جوانان
سازمان ملي جوانان
ee
اوفات فرافت.
رئيس Lae
شوراي عالب
خولان
رئيس جیهوزا
Toye
شوراي عالب
اجوانان
سازمان ملي جوانان
سازمان مديريت و
برام ريري/ سازمان
علي جوانان/.
مجمع ملي جوانان
سازمان مدیریت و
برام ريزي/ سازمان
علي جوانان
سازمان ملي
Tolls
ole ena جوانان
سازمان مدبربت و
Ie ayaa
سازمان ملي جوانان
سازمان ملي جوانان
شوراي عالي جوانان.
سازمان مديريت و
برنامدريزى/ سازمان
ملي جوانان
سازمان ملي جوانان
هچ اس
توسعه منعانساني
و اشتفال
ريس جمهورا
شورای عالي
lle.
Laas
شورای عالي
lle
سازمان ملي جوانان.
سازمان مديريت و
برناممريزي/ سازمال
ملب جوانان/
مجمع ملي جوانان
سازمان مديريث و
برنامعريزي/ سازمان.
علي حوانان
سازمان ملي
Toll
مجمع ملي جوانان
سازمان مديريت :و
برناممريزي/.
سازمان ملي جوانان
سازمان ملي جونان
شوراي عالي جوانان
سازمان مديريت و
برنامهربری/ سازمان
Ulisse
سازمان ملي جوانان
yn Ba
مشاوره و ردواج
رتس وها
Tops
le شورای
lle:
زئیس جمهورا
دول
شورای عالي
وان
سازمان ملي جوانان
سازمان مديريت و
برناممرمري/
سارمان ملي
Talis
مجمع ملي جوانان
سازمان مدبرت و
برناممريري/
سازمان ملي جوانان
سازمان ملي
جوانان/
مجمع ملي جوانان
سازمان مديريت و
برناممريري/
سازمان ملب خوانان
سازمان ملي جوانان
شوراي عالي جوانان
سازمان مديزيت و
برناممريزي/
سازمان ملب جوانان
سازمان ملي جوانان
و
صفحه 32:
يته مني ا
مرک ملی مدیریت:
توسعهوروش عشور
صوراىورز همعاتى | | شووایووزتتهرماني
| وزارت عقوم
| لغوت اليب و بوص
أوزارت مداقت دیما
Eee!
Pie Hest
Populate
Tei te apr تون
at على باتک
سازمان ورزش ونان
حوزههدپریت عالي
aa مدبریت پشتیبا
نی
صفحه 33:
سازمان
شوراي عالي
ورزش
سازمان ملي
ورزش
کميتههاي ملي
المپیک و پارالمپیک
مرکز ملي مدیریت
و توسعه ورزش
بر
شوراهاي
ورزشهاي
چهارگانه
سازمانهاي
ورزش سهگانه
(همگاني و
تفريحي,
۳-0
وظایف
تصویب سیاستها و اهداق کلان توسعه تربیت بدني و ورزش کشور/ تصویب
برنامهريزي و سازماندهي کلان ورزشهاي چهارگانه/ تصویب فرايندهاي اصلي,
سیاستها و ضوابط و معبارهاي كلي و مشترک ورزشهاي چهارگانه در زمينههاي
مختلف/ تصویب آییننامهها و دستورالعملها
توسعه و گسترش ترییت بدني و ورزش/ برنامهريزي, سازماندهي, هماهنگي,
هدایت و نظارت بر فعاليتهاي توسعه ترییت بدني و ورزش/ مشارکت در
برنامهريزي و طراحي پرنامههاي توسعه ملي توستط سازمان مدیرست و
برنامهریزی/ طراحي, تدوین و بهسازي نظام توسعه تربیست بدني/ نظارت و
ارزيابي کلان و فرابخشي در حوزه ورزشهاي چهارگانه در سازمانها و نهادهاي
دولتي, غيردولتي و خصوصی/ تهیه و تنظیم
اعزام و پشتيباني تيمهاي شرکتکننده در بازيهاي المپیک, آسيايي و پارالمبیک
فعالیت نرمافزاري, ترییت نيروي انساني مدیریت, طراحي قوانین و مقررات,
تصميمسازي براي ساماندهي مجدد نظام ورزش در جهت نیل به اهداف توسعه
تربیت بدني و ورزش
راهيري, برنامهريزي و هماهنگي در اجراي برنامههاي مصوب شوراي عالي و
سازمان ملي ورزش
اعمال پشتيباني و حمايتهاي لام برای توسعه ترییت بدني و ورزش کشی
صفحه 34:
poten
نظارت راهبردي
سازماندهي
برنامهريزي و نظارت
‘wal
استاندرد و eet
تصميمساري و طراحي
قوس و مقررات.
اطلعرساني
تامین ماع مالي
تامن تبروي انساني
شوراي عالي ورزش/
شوراي عالي ورزش/
شوراي ورزش"
Soe ملي مدیریت و
شوراي عالی ورزش/
سازمان ملي ورزش/
سازمان ملي وررشق/
شوراي ورزش"
دستگاههای ذبرط
سازمان ملي ورزش/
مركز ملي مديريت و
سازمان ملي ورزش
مركز ملي مديريت و
منايع دولتي] مشاركت
بش ila
دانشگاها و مراکز
آموزش عالی/ بحش
غیردواش/ حمابت دولت
ورزش همگاتی و
شوراي عالي ورزش/
شوراي ورزش همكاني
شوراي عالي وررش/
شوراي ورزش همگاني
و تفریج
مركز ملي مديريت و
شوراي عالي ورزش/
سازمان ملب ورزش/
شوراي وررش همكاني
سازمان ملي ورزش/
شورا و سارمان وررش
همكاني و تفريحي”
سازمان ملي ورزش/
شوراي ورزش همكاني
مرکز ملي مدبریت و
سازمان ملب ورزش.
مرکز ملي مديريت و
منايع دولتي/ مشاركت
متايع غبردولتي
تبروهاي مردصي/ با
مستولیت سازمان
ورزش جمكاني و
تریح
حمایت دول
ورزش فهرماني
شوراي عالي ورزشز
شوراي ورزش قهرماني
شوراي عالي وررش/
هرما
penne le Sie
شوراي عالي ورزشز
سارمان ملي ورزش/
شوراي ورزش قهرماني
سازمان ملي ورزش/
شورا و سازمان وررش
فهرمانی/کمبتهملي
میک
سازمان ملي ورزش/
شوراي ورزش قهرماني
مركز ملي مديريت و
سازمان ملي ورزش
مركز ملي مديريت و
منايع غبردولتي/ حمايت
vie
فدراسیونها:باشگاهها و
نهادهای عیردوتی/
حملت نولت
شوراي عالي ورزش/
شوراي عالي ورزش/
شوراي ورزش حرفهاى/
مرك علي مديريت و
شوراي عالي ورزش/
سازمان ملب ورزش/
شوراي ورزش حرفماي
سارمان ملي ورزش/
شورا و سازمان ورزش
Sle
سازمان ملي ورزش/
شوراي ورزش حرفهای
مرکز ملي مديريت و
سارمان ملي ورزش
مرکز ملي مديريت و
منايع غبردولتي/ حمايت
vile
انهادهاي غيردولتي و
Glade lolol,
ورزش زنان
شورای عالي ورزش
شوراي عالي ورزش]
مركز علي مديريت و
شوراق عالي ورزش/
سارمان ملي وررش/
سازمان ورزش by
سازمان ملي ورزش/
سازمان ورزش زنان
سازمان ملي ورزش/
سازمان ورزش زنان
مركز ماي مديرنت و
سازمان ملي ورزش
مركز ملي مديريت و
منايع دولتي/ مشاركت.
منايع غيردولتي
دستكامهاي ذيريط
صفحه 35:
oo
ايده ها
>
تقسیم و توجه فعاليتهاي ورزشي به پنج حوزههاي مختلف (ورزش
پرورشي, ورزش همگاني و تفريحي, ورزش قهرماني, ورزش حرفهاي و
ورزش زنان
تمرکز مدیریت کلان در شوراي عالي ورزش با مشارکت و عضویت aS
دستگاههاء نهادها و سازمانهاي ذیریط, بعلاوه حضور و مشارکت 4 نفر
از متخصصان زن و مرد در حوزههاي مختلف ورزش.
ارائه خدمات پشتيباني در دو حوزه پشتيباني سخت و نرم (با تفکیک
پشتیبانن نرم به 9 جوزه 1: توسعه نهادها 2 توسعه: 10/6 توسعه
glia انساني 4. توسعه محیط حقوقي 5. توسعه منابع مالي 6. توسعه
مدیریت و برنامهريزي 7. توسعه فرهنگ ورزش 8. توسعه علمي و
پژوهشي 9. توسعه استاندارد و ارزيايي و تفکیک پشتيباني سخت به دو
حوره 1 آتوسعه امکانات و زیرساختها ۶ .توسقه تعهیزات فلت
ابتناء ساماندهي ورزش کشور بر اجرا و نتایج حاصل از مطالعات انجام
گرفته در «برنامه باندمدت توسعه تربیت بدني و ورزش کشور»
صفحه 36:
| سه 00 ]
واگذاري عمده امور تصدي ورزش به بخش غيردولتي,
مردمي و خصوصي با حفظ تصدي تكليفي دولت در
بخش ورزش پرورشي و زنان.
طراحي و تشکیل یک مرکز تخصصي تصميمسازي و
طراحي قوانين و مشورات با استقاده از كا رشتاس ان
خبره تحت عنوان مركز ملي مديريت و توسعه ورزش
ر.
طراحي و تاسيس شوراهاي ورزشي جهاركانه با حضور و
مشارکت کلیه دستگاههاي ذیربط و واگذاري مدیریت کلان و
راهبري هر کدام از اين حوزهها به شوراي مربو
تفکیک مسئولیت مدیریت کلان, مدیریت و برنامهريزي
پشتيباني, اجراء ساختار نيروي انساني و متابع مالي هر کدام
از ورزشهاي چهارگانه به تناسب نوخ و ماهیت فعالیت:
صفحه 37:
ایر ادها [ 5
توسعه تشکیلات دولتي با ایجاد سازمانهاي
مختلف, از جمله سازمانهاي ورزش همگاني
و تفريحي, سازمان ورزش قهرماني, سازمان
ورزش حرفهاي, سازمان ورزش زنان.
صفحه 38:
ُ
ایده هایی از تجربه نظام جامع رفاه و تامین
اجتماعی
تأمین پوشش کامل فعالیت ها (پژوهشی, آموزشی و
(oe
اتخاذ سياستهاي واحد در بالاترین سطح تصمیمگيري
اجرايي.
استفاده موثر از مسسات خیریه, امکانات مردمي و
مراکز ديني و مذهبي.
تأکید بر استفاده از سازمانهاي موجود و پرهیز از ایجاد
سازمانهاي جدید.
جلوگیری از كارکردهاي پراکنده و فعاليتهاي کم و بیش
ناموزون و ناهماهنگ دستگاههاي متعدد قلمروهاي مختلف
رفع مشکل نبود برخي از نهادهاي اصلی براي ایجاد
انسجام سازماني در مجموعه فعاليتهاي (نبود بعضي از
حلقههاي واسط).
صفحه 39:
ایده هایی از تجربه نظام جامع رفاه و تامین 5
اجتماعى 1
ایجاد یک نهار براي ضور كارامة نظام مند و مستمر در
م تصمیم
ایجاه نظام اطلاعاتي جامع, قابل اتكا و به هنكام در
تصميم سازيء تصميم كيري و ارزيابي.
بريابي ol بودجهريزي کارآمد در رابطه با هدفهاي
تعيين شده
۴ او و ارزشيايي توح glo as a sea
> ست S
تا ساس حي فاق برناسه شاف ربج أى(ا شالق
CE es ae
اهم 1 جا بكلا اقي - سازماني لا
alae Le. ae dele oe bat ol,
و ما ك نظام به هم پیوسته در عین استقلال
صفحه 40:
ایده هایی از تجربه نظام جامع رفاه و تامین ۳3
اجتماعی
* هماهنگي و انسجام درون یک قلمرو آموزش, پژوهشی,
ر_ as بر
۰ هماهنگي, انتنجام و بزپاني ازتباط ازگانيگي و توسعهاي
مان های هر قلمره د صورتی که ا حفظ استقلال
pe obs cele وزارت خانه تشکیل شود
کردن مسئولیت وزیر مواجه خواهیم شد.
0 سازمان جديد يرسير شود.
* باید برلی تكاليفي مانند برنامهريزي, بودجهريزي و
سیاستگذاری کلان براي قلمروهای مختلف سارمابهای
قرانی به لحاظ قانوني بين سازمان هاء دولت, lee و
نقش مدیریت و برنامهريزي طرحی داشت.
در صویت طيرودت تمرکز در برزامه مزر
Sb يلاوت د
Paina} Or aera بايد احی داشت.
صفحه 41:
۱ وزارت رفاه
* ایرادات ساختاري,
* ایرادات حقوقي و قانوني,
* ایرادات عمومي و كلي
‘|
صفحه 42:
ُ
wl ادها
صم
لوث كردن مسئوليت وزير
ماده 3 لابحه ور مقوله وظايف واختيارات وزارتخانه بيشنهادي
وظینه سیاستگذاري و تدوین راهبردهاي اساسي (بتد2), SEE
هماهنگي در برنامههاي اجرايي قلمروهاي چهارگانه نظام تأمين
اجتماعي (بند 3) و سازماندهي نظام نظارت. ارزيابي و ارزشيابي
(بند 8) را بر عهده وزارتخانه محول کرده است. بلافاصله در ماده
4 مقرر شده «یمنظور ايجاد هماهنگي در برنامهها وتمرکز در
سیاست گذاري هاي کلان. نظارت. ارزشيابي و هدایت کلیم امور
در قلمروهاي كاركردي نظام جامع شوراي عالي رفاه و تأمین
اجتماعي کشور به ریاست رئیس جمهوري تشکیل ميگردد».
صرفنظر از این تکتهظری که وجود يك شورای عالي:در بالاتر
از سطح وزیر فاقذ توجیه تشکيلاتي است در این چا موصو ع لوت
ردن مسئولیت وزیر ناشي از دوگانگي مراجع تصمیم
فرماندهي مطرح ميشود.
صفحه 43:
ُ
[ ادها wl
در نظام جامع چه جايگاهي براي مشارکت و چه نقشي
براي سازمانهاي غيردولتي باید در نظر گرفته شود؟
مشکلات قانوني در مورد قلمرو امور امدادي - هلال احمر
ایراد اساسي دیگر به شان و نام اين وزارتخانه مدیریت در
هر دستگاه آجرايي وظایف متعددي را بر عهده دارد که
عبارتند از: برنامهريزي, سازماندهب. تامین نيروي انساني,
هدایت, نظارت, بودجهريزي و هماهنگي. بدین ترتیب
ملاحظه مي شود که هماهنگي تنها يكي از وظایف متعدد
مدیریت هر سازمان است. واضح است که تنها براي انجام
يکي از وظایف چندگانه مدیریت تشکیل يك وزارتخانه نه
ضروري نیست که برداشتي نادرست را از لوازم و
اسباب تشکیل يك وزارتخانه بوجود مياورد.
صفحه 44:
ده
بخشی از ایده های اصلی 1
از شورای عالی انقلاب فرهنگی
با توجه به اهداف, وظایف, تجربه و جایگاه شورا سپردن بخشی از
سازوکارهای ساماندهی به اين شورا متصور, ممکن و مطلوب است.
سازوکاری باید وجود داشته باشد كه شورا بايد مطمئن شود كه آيا
برنامه های دستگاههای مطابق با Cowl های فرهنگی مصوب در
حال اجرا است يا نه؟ به gal معنا که آیا متانع نز مبنای "نتیاست های
کلان مصوب" تخصیص wo شوند یا خیر؟
سیاست گذاری کلان در مورد فعالیت های قرآنی به دلیل "جایگاه
سیاست گذاری شورا" باید با شورای عالی ارتباط ارگانیک مناسب
داشته باشد.
سیاست گذاری کلان در مورد فعالیت های قرآنی به دلیل "جنبه
فراگیری و افقی بودن آمور قرآنی" باید با شورای عالی ارتباط
ازگاننی اسب داشه باشد
در صورت پذیرش سپردن سیاست گذاری به شورای عالی می توان
مانند شورای فرهنگ عمومی عمل کرد.
صفحه 45:
بخشی از ایده های اصلی
از شورای عالی انقلاب فرهنگی
جايكاه بالا ١و تبابقة ف زياذ 7 راى عالى انقلاب :فشتك
re تواند مبنا ى يذيرش نقييش
eae wpb ane ن های مختلف درگیی در امور
قرآنی باشد.
ae pli eat pee هس و تیه
براي حصور با هت و نمی e DP
با وم فرهنگی جا اى عالى
توجه به نقش مهندسی فر معه شورای
إنقلاب فرهنكى بر برگردن خلاقا بأرز و مشخص نظام
صورت مستفیم سس او ويد تو
شورای عالی انقلاب فربهنگی 2 سورت أل
شورای عالي نلاب فرهنگی مي تواد در فراعم آردن
چ جو كلان حقوقي م6
اه ار ای ی ام رت نماید.
صفحه 46:
۱ جمح بندی oad! ها و ایر ادها در ۳۶ رهنمود [
" سیاست های واحد در بالاترین سطح
بودجه در راستای سیاست
کنترل پوشش تمام حوزه ها
نظام اطلاعاتی و اطلاع رسانی
پرهیز از ایجاد سازمان يا وزارت خانه جدید
حداکثر استفاده از سازمان های موجود
توجه به جایگاه سازمان های غیر دولتی و مردمی
ابتناء برنامه ها و ۰ بر اهداف و سیاست های واحد و
شفاف
۹
6
صفحه 47:
eli اوء برای او
۹ ۳
| طراحی و آرزیابی ۱
مدل های کلان ساماندهی فحالیت های قرآنی
مس
wile wl
رویکرد اثباتی
صفحه 48:
رویکرد آثباتی.
تعیین گزینه های
متصور در هر
محورهای تصمیم گیری
تدوین روش ها و
ملاحظات اجرايي
کردن مدل
صفحه 49:
منابع و مراجع احصای اولیه ارزش ها 9
قرآن مجید
نهج البلاغه
الحیاه
فانون اساسن جیهوری انطلامی آنزان
برنامههاي توسعه اقتصادي, اجتماعي و فرهنگي کشور _
شناخت راهكارهاي هماهنگی و ساماندهي فعاليتهاي قرآتي کشور
بررسي وضعیت موجود بهرهگيري از روشهاي تبليغي مبلغان و بهينهسازي
روشها و ارائه راهكارهاي بهبود وضعیت
اصول cowl فرهنگي کشور, اولویتها و سياستهاي كلي
eit ساس Baits Sas اصول سیاست
لحان ميا 385 217 ار نهادهاي فرهنگي ديني
Pap “ie عمومي براي نهضت قرآن آموزي و راهكارهاي عملياتي كردن
و
صفحه 50:
منایع و مر اجع -ادامه
تحلیل وضعیت سازمان و تشکیلات نهادهاي ديني و ارائه راهكارهاي بهبود
وضعیت
طرح ساماندهي فرهنگي کشور
تحلیل وضعیت سازمان و تشکیلات نهادهاي ديني و ارائه راهكارهاي بهبود
و رد
et انگیزه عمومي براي نهضت قرآن آموزي و راهكارهاي عملياتي کردن
ایجاد زيرساختهاي مناسب براي کنترل و ارزشيابي عملکرد سازمانهاي
و مردمي
بررسي فضاهاي تبليغاتي کشور و راهكارهاي بهرهگيري کارآمد از آنها
بررسي وضعیت موجود بهرهگيري از روشهاي تبليغي مبلغان و بهينهسازي
روشها و ارائه راهكارهاي بهبود وضعیت.
بررسي وضعیت سازماندهي مراکز قرآنآموزي و راهكارهاي بهبود وضعیت
قوانین و مقررات مربوط به اصلاح نظام اداري
صفحه 51:
od
١ «ایجاد ز بر ساختهای مناسب برای کنترل.
نظارت و ارزشیابی عملکرد سازمانهای دولتی و
مردمی»
ِ نتایج پژوهشهاي انجامگرفته:
«شناخت راهكارهاي هماهنگي و ساماندهي فعاليتهاي قرآني
کشور»
ری فضاهاي تبليفاتي کشور و راهكارهاي بهرهگيري کارآمد
ز آنها»
«بررسي وضعیت موجود بهرهگيري از روشهاي تبليغي مبلغان و
بهينهسازي روشها و ارائه راهكارهاي بهبود وضعیت»
_ »روشک «طرح ساماندهي فرهنگي
«بررسي وضعیت سازماندهي مراکز قرآنآموزي و راهكارهاي
بهبود وضعیت»
اصول سیاست فرهنگي کشور:
اولویتها و سياستهاي كلي/ بند13
برنامههاي توسعه اقتصادي, اجتماعي و فرهنگي کشور . ٩
برنامه سوم/ ماده162- برنامه چهارم/ ماده105
صفحه 52:
ارزش ها واصول
سح
اتکاء نظام تصميمسازي و تصميمگيري بر فرآيندهاي علمي و کارشناسي و پرهیز از
تصميمگيري سلیقهآ ی" ۶
ایچاد وحدت رویه در زمینه تدوین قوانین. ضوابط و استانداردها
اري ارتباط موثر و شقاف بین سه لایه؛ مجزیان اموز: تضمییسازان و
ee ee
بهرهمندي تصمیمات از قدرت كافي و ضمانت اجرايي
ایجاد زيرساختهاي مناسب براي کنترل, نظارت و ارزشيابي عملکرد سازمانهاي دولتي
و مردمي 7
تسریع روند تصميمسازي, تصميمگيري و اجراي فعاليتهاي قرآني و کاهش بروكراسي
ایجاد مرجع موسس واحد براي ایجاد ساختارهاي قرآني دولتي
اطلاعرساني مناسب به مدیران ارشد نظام, حوزه عمومي و عموم جامعه
کاهش تاثیر تحولات و جریانات سياسي در مدیریت فعاليتهاي قرآني
ایجاد قابلیت يادگيري در سازمانهاي عضو و تجمیع دانش و تجارب ۱
شايستهپروري, شايستهگزيني و شايستهسالاري در نظام و ساختار مدیریت کلان قرآني
ایجاد بستر مناسب براي خلق ايدههاي كاربردي, منعطف و پاسخگو
مشارکت صاحبنظران حوزههاي مختلف فعاليتهاي قرآني در فرایند تصميمسازي و
يمگيري 4
استفاده حداكثري از نخبگان و ظرفيتهاي علمي کشور (در رشتههاي مختلف قرآني)
صفحه 53:
ya 55! ها واصول-ادامه
جلب مشارکت مردم در اجراي فعاليتهاي قرآني
جلب مشارکت سازمانهای مردمي در امور راهبردي (تصمیم گيري و
برنامهريزي کلان) فعاليتهاي قراني
ارتقاء توانمندي سازمانها و تشكلهاي مردمي (000)
پرهیز از وابسته کردن مجامع و سازمانهاي مردمي قرآني به نهادهاي دولتي
کاهش نقش تصديگري دولت و افزایش نقش حاكميتي آن
شفاف سازي حوزه فعالیت سازمانهاي مختلف دولتي و تمرکز هر سازمان
بر فلسفه وجودي خویش
oer از بروز es كاري و رقابت هاي مخرب
بي له نيازهاي قرآني جامعه
۷ تقاي جابگاه حقوفي و قانوني سازمانهاي قرآني در مجموعه دستكاههاي
پرهیز از گسترش تشکیلات اداري
استفاده بهینه سازمانها از ظرفيتهاي مادي و انساني یکدیگر
تخصیص صحیح و متوازن بودجه و امکانات
پرهیز از ایجاد نهادهاي موازي تصمیمگیر
صفحه 54:
محورهای ۱۳ گانه تصمیم گیری:
نحوه ساماندهی حوزههاي سهگانه (آموزش, پژوهش و تبلیغ)
جایگاه (تقسیم فعالیت ها بین) دولت و مردم
ساختار تشکيلاتي: شورا/ وزارتخانه/ سازمان/ ..
تعبین مسوولیت هاء انتخاب/ انتصاب سمت ها در شوراهای سیاست گذاری
نحوه سياستگذاري
جایگاه جقوقي و قانونی تصویب و سیاست گذاری (جایگاه در ساختار کلان
نظام/ درا بوان شخصيت ,مقو abl hes بع داشتن geet
سمیت دا د 3 دارا بود
ا وسميت داذتت /ابكان توريبط مراجع إيصلاج و قانوني ذارا بودن
مکانیزم کنترل و نظارت 1
نحوه ارتباط با بخشهاي فرهنگي, هنري و آموزشي
مکانیزم تدوین و تخصیص بودجه ۳
روش های سیاست گذاری و اجرا در آموزش
روش های سیاست گذاری و اجرا در پژوهش
روش های سیاست گذاری و اجرا در تبلیغ و ترویج
صفحه 55:
بر ی بنج ما
5 ذأ هن فأ
0
یک نمونه,
محور تصمه م كيرى: : ساختار تشكيلاتي: شورا يا
گزينههاي متصور عبارتند از:
تشکیلات جدید زیر نظر رهبري
تشکیلات جدید زیر نظر رییس جمهور
تشکیلات جدید در مجمع تشخیص مصلحت نظام
یک وزارتخانه جدود
ازي اي gfe انقلاب
ور رب ا أي (شورايب
شوراي اقماري شوراي انقلاب فرهنگي
سازمان تبلیغات اسلامي
مجموعهاي زیر نظر حوزه علمیه
مجموعهاي وابسته به سازمان کنفرانس اسلامي
شوراي غيردولتي (مردمي)
صفحه 56:
یک نمونه.
>
ارزشهاى مرتبط با اين محور تصميم كيرى عبارتند از:
ايجاد:وحدتة زوية:ذرازميته تدوين قوانين: ضوائط نو استاتذاردها
اري ارتباط موثر و شفاف سه لایه؛ .يان امور. تصميمسازا
برقرا ارتباط موثر و بين یه. مجریان امور بآ زان و
تصمیمگیران
نهرهمتدي تضمتمات از قدزت کافي و ضمانت اجرايي ۱
تسریم روند تصميمسازي, تصميمگيري و اجراي فعاليتهاي قرآني و کاهش
بروگراسي ۳
وجود مرجع موسس واحد براي ایجاد ساختارهاي فرآني دولتي ,
کاهش تاثیر تحولات و جریانات سياسي در مدیریت فعاليتهاي قرآني
استفاده حداکثري از تخیگان و ظرفيتهاي علمي کشور (در رشتههاي
مختلف قراني)
جلوگيري از بروز موازيكاري و رقابتهاي ae
ارتقاي جایگاه حقوقي و فانونن:سازمانهاي فرآنن در مجموقه دينگاقهاي
قر
پرهیز از گسترش تشکیلات اداري
پرهیز از ایجاد نهادهاي موازي 7
صفحه 57:
DO
یک نمونه,
a گزینه 9 بر مبانی لت ادا و انتكات كزين ae
اجه به پرهیز ت اداری اد نهادهای موازی
ری یز از گستریش تشكيا تشکیلات: آدابی و لتق sees
سیاست کداري وجود دارد. )58 Css BIT Sie
در ضمن با توجه به رعايت قرآن و همجنين ماهيت | قرآ:
“les ی رونع در نظأم تصمیم و 4 aa oe
۳ گرفته شود. و همچنین با برق aa اد سار
شته اه مردم در نظام تصميم كيرى اهبرد قر ید سازمان
oe (solg) متولى أبن ام حوف كروي
3 این جایگاه باید اق باشند که موزد 9
سازمانها تیان باشد و هعجتیی ستری راهم کل داي
اسفاده ار خیرگان و تخیکان فراهی کند. (حوف گزیند های 7 الی
با توچه به تحليل بالا كزينه برتر "شورای اقماری شورای عالي انقلاب
هگی" خواهد بود. در ضمن نجره شوراى st قمارى در شوراى عالى
انقلاب فر نیز وجود دارد.
صفحه 58:
۱ محور تصمیم گیری. مکانیزم تدوین و تخصیص
بودجه
" 1: بدون دخالت سیاستگذار و بودجه به
صورت متکثر باشد (وضعیت فعلي)
* 2: سياستگذاري مرتبط با بودجه بندي باشد
(درحد رهنمود)
* 3: بودجه توسط سیاست گذار تنظیم شود.
* 4: بودجه به صورت متکثر تعیین شود اما
بدون تاييد سیاست گذار به سازمان مدیریت و
برنامهريزي فرستاده نشود.
صفحه 59:
تصمیم گیری و
تصمیم سازی
تصمیم گیری و
تصمیم سازی با
صفحه 60:
eli اوء برای او
fr “i
۳ طر احی و ارزیابی |
مدل های کلان ساماندهی فعالیت های قر آنی
ی
نتايج نهايي طرح
تركيب نتايج رويكرد هاى اثباتى و
انتقادى
صفحه 61:
رعایت اصل استفاده از سازمان های موجود در زیر کمیسیون ها
صفحه 62:
بررسی تطبیقی مدل با فاکتورهای کلیدی موفقیت
وجود جو مساعد سیاسی- حقوفی- اجتماعي
اعتماد, درك. و احترام متقابل به ارزشها و
هنجارهاي فرهنگي, مجدویتها و... بين اعضا
جامعیت و ترکیب مناسب اعضا
منفعت متقایل برای اعضای همکار
ایجاد توانايي سازش بین اعضا
سهم متناسب در فرایتد و نتیجه و همچنین سهم
متناسب در منابع و پاسخ گويي
تصميمگيري مشارکتی
Oo
وجود سابقه تصمیم گیری مشارکتی در شورای عالی
انقلاب فرهنگی وجود دارد
این فاکتور در حوزه gli اين طرح نیست.
احترام به استقلال اعضا (فصل 1)
بررسی تمام سازمان های مرتیط با امور قرآنی و در
تمام حوزه ها و همچنین نیم نگاهی به
اختصاص مشاوره به سازمانهای همکار
تاثیر عضویت در تخصیص بودجه
تاثیر عضویت در تفوذ در برنامه ریزی
وجود نهادهای مشارکتی در تصمیم گیری فراجناحی و
فراسازمانی
حفظ استقلال اعضاء
وجود نهادهای مشارکتی در تصمیم گیری فراجناحی و
فراسازمانی
صفحه 63:
سی تطبیقی مدل با |
اتکاء نظام تصميمسازي و تصمیمگيري بر فرآيندهاي
علمي و کارشناسي و پرهیز از تصمیمگیری سليقهاي
ایجاد وحدت رویه در زمینه تدوین قوانین, ضوایط و
استانداردها
برقراري ارتباط موثر و شفاف بین سه لایه؛ مجریان
آمور, تصمیمسازان و تصمیمگیران
بهرهمتدي تصمیمات از قدرت کافي و ضمانت اجرايي
ایجاد زيرساختهاي مناسب براي کنترل. نظارت و
ارزشيايي عملکرد سازمانهاي دولتي و مردمي
تسریع روند تصميمسازي, تصميمگيري و اجياي فعاليتهاي
قرآني و کاهش بروكراسي
مشارکتی کردن تصمیم گیری ها و همچنین
ساختار کمیته ای که مختص کار کارشناسی است.
ایجاد یک شورا زیر نظر شورای عالی انقلاب
فرهنگی
ساختار کاملا مشخص و سلسله مراتب ساده و
واضح
مشاركتى كردن امور
ايجاد دفتر هيات نظارت و بازرسى
حذف موارد عدم شفافيت و وضوح بخشيدن به
فرآيند تصميم سازى و استفاده از سازمان هاى
موجود به عنوان دبیرخانه
Ooo
صفحه 64:
ُ
Bo
پیشنصادات برای ادامه [
بركزاري جلساء جلسات مشترك کارشناسان امور قرآني
یل كميسيون ها اها به يك نظام ارتبا
تدای .كردن كميسيون هاو شهدا ا ب يك نام امتياطي
گزاري د هاي آ هاي علمي J
براق #ارشتاسان و مديران نهادهاي فعال تر
أجراي برنامههاي مشترك بين سازمان ها
. آموزش و إرتقاء ء سطحردانش مدي ان كه ميتوائد تقش
)2 هش تصديگري و ان وظایف نهادها و
ي دولتي به بخش خصوصي داشته , شد.
te و نو بك براي برنامه ها و فعاليتهاي
vil ها و ارائه
صفحه 65:
Too |
* لازم است بیان شود که نتیجه طرح به حامی
طرح (شورای عالی انقلاب فرهنگی) ربطی
ندارد و تدوین طرح با رویکرد «علمي» و نه
«سياسي کارانه» صورت گرفته است و
محققان خود را وامدار wold طرح نمی
دانند.
" ضروري است ادامه كار با مشاركت
«كارشناسان» و على الخصوص «مديران
دستگاهها» ادامه يابد و تكميل شود.
صفحه 66:
موانع احتمالی (ر بسک شناسی) [
علل سازماني: مدیران دستگاههاي فعال تمایل به
حفظ موقعیت و گسترش حیطه سازماني و اختیارات خود
از طریق کاهش حیطه و اختیارات دیگر دستگاهها خواهند
داشت. هر کدام از آنها گرایش سعي کردند که مداخله در
ساختار موجود را به نفع خود سازماندهي کنند.
علل رويكردي: مورد انتقاد قرار دادن رویکرد و خواستگاه
طرح که شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.
علل اقتصادي: اعمال محدودیت در نظام بودجه بندی و
تخصیص بودجه نیز باعث مقاومت "دستگاههاي ذیربط در
برابر اصلاح آن خواهد شد.
صفحه 67:
مهندسي تقریباً به صورت
کامل با چيزهاي قابل
اندازهگيري سر و کار
دارد و از ابزار تحليلي
حاصل از ریاضیات و
علوم سخت استفاده
يك فرایند استنتاجي
است.
کمي سر و کار دارد.
معماري
معماري تا حد زيادي با
چيزهاي غیر قابل
اندازهگيري سر و کار
دارد و از ابزار غير كمي
و رهنمودهاي مبتني بر
درسهاي عملي
فراكرفته استفاده
ميکند؛ يعني معماري
فرايندي استقرايي است.
معماري با ارزشهاي
كيفي سر و كار دارد.
۳۳
صفحه 68:
[ 1
* يكي از تفاوتهاي معماري با مهندسي و روش علمي
در اين نقطه اتفاق ميافتد. در مهندسي مرز
تعریف شده خوبي براي سیستم یا مسئله سیستم
تعریف ميکنند و سپس يك راه > محدود شده و
مشخص ارائه ميکنند. اما در معماري از آنجايي که
با سيستمهاي پیچیده و بدون مرز روبرو هستیم,
معمار به جاي راه حل, ساختاري خلق ميکند که
ابن إساختان (يتناعقا وى باق خواهد بود که ميتواند
خود را با رخدادها و شرایط متغیر تطبیق دهد.
Oo
صفحه 69:
۱ متدولوژیهای فر ایند معماری [
۴ مهمترین متدولوژيها در فرایند معماري عبارتند از:
1 تجويزي1 (مبتني بر راه حل؛ مانند: دستورالعملهاي ساخت و
استانداردهاي شبکه)
2 عقلايي2 (مبتني بر روش حل؛ مانند: تحلیل و مهندسي
سیستمها)
3( مشاركتي3 (مبتني بر مشارکت ذینفع)
4) هیوریستیک (اصول, قواعد, بینشها و درسهاي فراگرفته شده
از تجارب؛ مانند: قانون ساده کنید!!)
۹
0, ]21 ®
۴ [3] سم
صفحه 70:
20
دو دو متدواوزرة اول بیشتر داراي محتواي علمي هستند و دو متدولوژي آخر
slg وی اه حل | ساختاري را
ه حل است
Se eee he pea tees ete e397) 25 se
انتمانسازم. انها بتروي كذ ويتاير تعريف»: Ses sloaaiew aaa
مجدود روش تجويزي (مانند باخ به تغبيرات عمده در ثبازها,
رايا يط) منجر به روش عفلايي شده است يعني اصول علمي و
ho eat oe 1 دنبال شوند. اين روش
رو و قواعد است. هر دو رو ييزي و عقلابي
ای هر مش بر بت رح از تا یت ssn Sta
ودر ره مک ور و لآ میج
در مقايسه با متدولوز پر علم, هنر یا حرقه معماري (مانند حرفه
eS سه يا متدولوز عونا aul sonal به سحي فایل ابید
گمتر شناخته شده و حدا سبح Pale soos aoe
ager eee ee ee ee oe
ديد شهود و آلهام: تشخیص و تمیز و حتي ,
و ذوق است: ت. معماري كليد خلق انواع واقعا نو نو از سیستمها براي كاربردهاي
9
صفحه 71:
od
[ اهداف طرح جامح/نظام جامع. ۱
* هدف گرايي (تغییر ساختار مبتنی بر اهداف و
استراتژیها)
* جامعیت (رفع خلا ها و پاسخ به نیازهای نویدید)
* مطلوبیت (بهینه سازی, به روز رسانی, حذف
موارد نامناسب 9 مشکلات
9 تفکر دوباره
* هماهنگی
صفحه 72:
۱ تفاوت طرح جامع یا مدل ساماندهی [ é
aes
ادغام
صفحه 73:
2
۱ روش اجرایی طرح جامع [ 9
1- تعيين | انين ناظر به نظام جامع سازمان های قرآنی
[یا eT تست با سا هاى كلآن 5b JL ?0(
2- شناسايي و تفکیک حو: ه هاى فعاليت و امور قرآتى از منطر
فرآیند مدیریتی (سیاست گذاری تا اجرا) ۱
3- شناسايي و تفکیک حوزه های فعالیت و امور قرآی از منظر نوع
publ
4- شناسايي و تفکیک حوزه های فعالیت و اموز قرآتی از منظر
ماهیت (انتفاعی/غیر انتفاعی + رقابتی/انحصاری +
اشتراکی/منفرد + فرابندی/نک مرحله ای + موازی + مشابه +
پروژه های/ [روتین]...)
5- تحلیل موارد 3 گانه بالا از منظر مطلوبیت _
6- شناسايي و تفکیک حوزه های فعالیت و امور قرآنی که انجام
نمی شوند (شناسايي نیازها- خلاء/ نیازهای پیدا/پنهان/نیازهای
آنی/اتی)
صفحه 74:
[ mee |
= 7- بررسی و تبیین وضعیت موجود ارتباطات
* 8- معماری مجدد نظام
٩ تخصیص سازمان- ماموریت - مخاطبین- حوزه -
دامنه- هدف (اصل تفکیک)
٩ ترکیب ماموریت ها و سازمان ها و اهداف (اصل
ترکیب)
٩ طراحی و شناسايي سازوکارهای هماهنگی و
اوجاطاف (اسل تريويع)
22
صفحه 75:
ُ
نتايج طرح جامح.
* ساختاری
fe)
0
۵ ۵۰ 6 0
تغییر (گسترش, کاهش, تحول, ایجاد) وظایف
سازمانهای موجود
ایجاد واحدها (ساختارهای) جدید در سازمانهای
فعلی
ایجاد ستادها و شوراهای موقت و دایم
ادغام, انحلال, منع سازمانها
تغییر ماموریت و اهداف سازمانها
کنترل نتایج بر اساس چهارچوب مفهومی
Or
صفحه 76:
طرج جامع -؟ [ و
حقوقى- قانونى
© طراحی آیین نامه
© طراحی شرح وظایف/ اساسنامه
© طراحی طرح/ ard
دولت مردم
٩ فعالیت هايي که بز عهده مزدم است
© فعالیت هايي که بر دولت است
5 فعالیتهایی که سازمانهای ,عمومی ین مردعی است
0- تعبین مسوولیت ها و اختیارات (دز جد کلان)
1 - تعیین استراتژی استقرار وضعیت
(استقرار یکباره, مرحله ای. موازی, ترکیبی) ۳
2- تعیین سناریوهای مدیریت تغییر معماری
صفحه 77:
چه نهاد مشخصی را برای نقش حاکمیتی و ستادی
رديف
حوزه خدمات فرهنكى بيشنهاد مى كنيد؟
عنوان گزینه
شورای عالی انقلاب فرهنگی
هيأت دولت
شورایی متشکل از نیادهای اصلی فرهنگی کشور
تشکیل سازمانی جدید
تشکیل سازمانهای متعدد
جع
فراوانی
18
7
30
100
1
تس