صفحه 1:
INFERNET
Fee ۱ \ ی
a لس لهك —
ا
١ /
5١ BAI طرح خريد و فروش
شرکت پست جمهوری اسلامی ل“
Postal E.shopping
1
اداره کل پست مستقیم
صفحه 2:
۲۶ - ۲]: تجارت الکترونیکی
برای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از
مىتوآن به اين موارد اشاره كرد: هدايت ار:
كالاها و خدمات و انتقال سرمايهها از طريق ارتباطات ديجيتالى: كاربرد وسايل الكترونيك براى تبیغ
های بزرگ قرن ۲۱ تعاريف مختلفى ارائه شده ست كه از جمله آنها
اطات کاری ر معاملات بر روی شبکهها از طریق رایانه: خرید و فروش
فروش, توزیع
۱ A pane
اما اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۷ آن را به اين شکل تعریف کرد: تجارت الکترونیک بر پردازش و انتقال الکترونیک
دادهها شامل متن, صدا و تصویر مبتنی است. تجارت الکترونیک فعالیتهای گوناگوتی از قببل مبادله الکترونیک
کالاها و خدمات و تحویل فوری مطالب دیجیتالی و انتقال الکترونیک را در بر دارد. تجارت الکترونیک که تا چندی
قبل به تعداد معینی از شرکتها محدود میشد در حال ورود به عصر جدیدی است که در آن تعداد زیادی مصرف
کننده در شبکه حضور دارند.
په علاوه محترای آن از حیطه ميادله دادههای مربرط به سفارش دادن یا قبرل سفارش فراتر فته و فعلیتهای عمده
تجاری | ات. آگهی. مذاکرات. قراردادها و تسویه حسابها را نیز در پرگرفته است. از مجموعه تعاریف
ارائه شده فرق میتوان نتیجه گرفت که زمینههای کاربرد تجارت الکترونیک بسبار گستردهتر از مبادله کالا و خدمات
و وجوه است و در تعريف آن و تعيين سياستهاى مورد نظر بايد علاوه بر كاربردهاى بالفعل به كاريردهاى بالقوه آن
نیز توجه دا
صفحه 3:
۵ - ۲ : تجارت الکتر
ایگاه تجارت الکترونیک
نجارت الکترونیک, عمدهترین دستاورد بکار گیری فناوری ارتباطات و اطلاعات (1673) در زمینههای اقتصادی است.
استفاده از ان فناوری موجب توسعه تجارت. تسهیل ارتباطات عوامل اقتصادی. فراهم كردن امكان فعاليت برای بنكادهاى
کرچک و متوسط. ارتقای بهرهوری. کاهش هزینهها ر صرفه جوبی در زمان شده است. فناوری ارتباطات و اطلاعات امکان
افزایش قابلیت رقابت پذیری بنگاهها را فراهم ساخته و همچنین به ایجاد مشاغل جدید منجر شده است. بر اثر گسترش این
فناوری, حجم تجارت الکترونیک در جهان روز به روز در حال رشد است.
a
صفحه 4:
مدنهای تجارت الکتر ونیک
۳ Business To Business (B2B )
+ Business To Consumer (B2C)
* Consumer To Consumer (C2C) ts
+ Business To Government (B2G) ~
+ Government To Consumer (G2C)
+ Business To Employment (B2E)
+ Person To Person (P2P) ۳
+ Consumer To Business (C2B) ۳۹
صفحه 5:
ویژگی های تجارت الکتر ونیکی عبار تند از :
- جهانی نمودن تجارت
- برداشتن محدودیتهای زمانی و مکانی
- کاهش قیمت منابع جهت خرید
- افزایش درصد فروش
- دسترسی آسان به اطلاعات لازم
- کاهش هزینه های معاملاتی
- کاهش هزینه های زمانی
اس
ECommerce ۱
صفحه 6:
سرویس خرید و فروش اینترنتی شرکت پست جمهوری اسلامی ايران
با توجه به رشد چشمگیر و روز افزون تکنولوژی وسایل ارتباط جمعی همانند : تلفن . فکس, بست
الکترونیک و اینترنت . اقبال عمومی برای استفاده از خدمات سنتی شرکت پست به شدت کاهش يافته
است.از اینرو صنعت پست می بایست وارد مرحله نوینی از چرخه حیات خود گردد و خدمات جدیدی
را در حوزه فعالیتهای خود و نیز نیاز بازار عصر جدید تعریف و ارائه نماید.
در اين راستا سرویس مذکور به عنوان یکی از پروژه های ۱۱ گانه موافقتنامه طرح ایجاد . توسعه و
ساماندهی خدمات پستی برنامه چهارم توسعه . ابلاغی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
قرار گرفت و اعتبارات لازم جهت توسعه و تجهیز سخت افزاری . نرم افزاری و مخابراتی واحدهای
اجرایی شرکت يست در سطح کشور تامین گردید.
صفحه 7:
اهداف شرکت پست از ارائه سرویس خرید و فروش اینترنتی
ات
با
-۱ افزایش وسیع ارائه خدمات به مردم که در راستای وظایف شبکه پست می باشد
-۲ مشارکت در تحقق دولت الکترونیکی و ارائه خدمات تجارت آنلاین به مردم
-۳ زمینه سازی و گسترش IT, ICT
IT : Information Technology
ICT : Information & Communication Technology
صفحه 8:
-۷ کاهش سفرهای درون شهری و یین شهری
۸ کاهش هزینه های کلان در تقل و انتقالات
٩- ایجاد اشتغال و کارآفرینی
١ ايجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات الکترونیکی بانکها و موسسات مالی
-۱۱ دسترسی همه مردم در دورترین شهرها و شهرستانها به محصولات قابل ارائه در سایر شهرستانها و استنها
-۱۲ کمک به فروشندگان کالا برای معرفی بهتر و دسترسی به بازارهای جدید
1 - فواید زیست محیطی و کاهش آلیدگی هوا به دلیل کاهش سفرهای درون شهری
صفحه 9:
هر فرد در هر كوشه از ايران و جهان ( در صورت جهانی شدن طرح ۰(
پا در اختیار داشتن و یا دسترسی به یک کامپیوتر شخصی که که متصل
است مى تواند خریدار کالاهای موجود در فروشکاههای
الکترونیکی باشد.در این زمینه دفاتر آنلاین 61آشهری و روستایی پست :
می تواند کمک شایانی به مردم نماید.
ب - فروشنده :
کلیه اشخاص حقیقی و يا حقوقی که دارای کالایی قابل عرضه در اين بازار
باشد که بتوان انرا بطور فیزیکی حمل و نقل نمود میتواند فروشنده بازار
در اين طرح باشد
ج - واسط و برقرار کننده ارتباط بين خريدار و فروشنده :
که در این طرح شنت پسفتامی باشد
صفحه 10:
نكته قابل توجه :
رابط و واسط بین خریدار و فروشنده . نرم افزار و سایتی است كه هر كه در اختيار داشته باشد مى تواند
مجرى طرح ناميده شود شبكه بست به واسطه يتانسيل فوق العاده و مآموريت ويزه و در اختيار داشتن
قوانين لازم )ماده 17 قرارداد كنوانسيون بكن (بهترين كزينه براى اجراى طرح است.
۱ ۳ 24
صفحه 11:
مراحل خرید کالا از طریق اینترفت:
الف ) انتخاب کالا توسط خریدار از سایت فروشاده
ب ) دریافت کالا از نروشنده توسط پست
اج ) تحویل کال به خریدار و دریافت وجه سفارش
صفحه 12:
11 ve
mae
مراجعه به سایتهای فروشندگان
بررسی و انتخاب و تکمیل سبد خرید کالا
تکمیل فرمهای مربوطه جهت ارسال به ادرس مورد نظر
دریافت شماره سفارشی محموله خود برای پیگیری و رهگیری آن
&,
0
7 fo
صفحه 13:
ب رج ) پرداخت وجه و تحویل کالا به خریدار
600 ساسارپ ٩
۲._بر اساس کارت الکترونیکی بانکها و موسسات مالی و اعتباری
CASH ON DELIVERY
با توجه به عدم وجود زیر ساختهای پرداخت الکترونیکی و نیز رقبت مردم در خصوص پرداخت وجه
کالا پس از دریافت آن . معمولا ٩۹/خریداران پس از انتخاب کالا . نحوه پرداخت را 0010
انتخاب نمیده و مراحل زیر طی می گردد:
ارسال سفارش خرید کال به فروشنده بررسی موجودی کال
*_اعلام آمادگی برای ارسال کالا به پست و خریداردر صورت موجود بودن کالا
*_ تحویل کالا به پست و اعلام آن در سایت
*_تحهیل کالا به مشتری توسط پست و اخذ رسید و مبلغ کالا و خدمات (COD)
* اعلام در سايت توسط بست به معنى تحویل کالا به خریدارودریافت وجه
۰ نی مناسب
تسویه حساب با فروشنده در
صفحه 14:
سرویس خرید و فروش اینترنتی پست از ابتدا تا کنون
اين سرويس در سال LAY اتکار و خلاقیت اداره کل پست استان اصفهان ابتدا در
محدوده استان و سپس با افزایش تقاضا از سوی فروشندگان و نیز خریداران مرسولات
عرضه شده در اینترنت ونیز تجهیز واحدهای پستی در استانها به 15۳ های استانی
و خطوط بر سرعت اينترنتى , ارائه سرويس يه تدريج در ساير استانها شكل كرفت.
با كذشت جندين سال از اجرای سرویس و کسب تجارب مربوطه . ایرادات سرویس
شناسایی و فرایند اجرایی سرویس بعضا دستخوش تغیبرات گردید. متاسفانه به دلیل
عدم وجود بستر مناسب سخت افزاری و نرم افزاری پرداختهای الکترونیکی . و نیز
حجم بالای تراکنشهای مالی سرویس این سرویس هنوز به حالت نورم خود نرسیده
است .
صفحه 15:
سیستم الکتر ونیکی حمل و نقل کال
(e -Delivery)
با توجه به فعالیت سایت های مختلف اینترنتی به عنوان بازارهای الکترونیک نقش صنعت پست به عنوان متولی
حمل و نقل مرسولات ۰ بسیار درخشان و ممتاز می گردد . وجود بانکهای اطلاعاتی فوی و شبکه گسترده
پستی . ظرفیت بالایی برای شرکت پست ایجاد نمیده است. لذا مطالعه . برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب در
این زمینه منجر به درآمد زایی قابل توجه برای شرکت خواهد شد . اگر چه در طی چند سال گذشته ۰ فعالیتهای
مختلفی در راستای تجارت الکترونیک توسط شرکتهای خصوصی انجام شده. ولی در حال حاضر اعمال
مدیریت کلان و کنترل فریند در حوزه حمل کالا توسط شرکت پست بسیار ضروری به نظر میرسد.
صفحه 16:
انواع كارتهاى بانكى :
DEBIT CARD عه هتفه 1۳۴5117
CREDIT CARD
اعتباری است که فرد بدون پرداخت وجهی با واگذاری اسناد تعهدآور اقدام به دریافت کارت
اعتباری از موسسات ویژه نموده و پس از مصرف آن و گذشت دوره اعتبار اقدام به بازپرداخت
وجه به موسسه می نماید.
این کارتها در ایران رواج زیادی ندارند. هم اکنون ثمین کارت در اين امر پیشرو می باشد.
DEBIT CARD
فرد با پرداخت وجهی معین اقدام به خرید کارت ویژه ای مينمايد و در طول مدتی نامحدود اقدام
به مصرف آن مینماید.
این امر توسط شرکت مخابرات با عنوان تلفن کارت - توسط بعضی از بانکها بنام پول کارت -
مترو و حتی شرکت واحد gly استفاده از اتوبوسهای برقی صادر شده است.صدور چنین کارتهایی
در پست مانند جاب تمبر و پیش فروش آن به مشتریان است و هيج منع قائونی ندارد.
Sel.) es
صفحه 17:
با توجه به اهتمام مدیران ارشد شرکت در
خصوص راه اندازی سرویس خرید و فروش
اینترنتی . فرایند عملیاتی پروژه مطابق چارت
روبرو آماده گردید . ولی به دلیل عدم وجود
پستر مناسب سخت افزاری و نرم افزاری اجرای
پروژه مطابق فرایند تعریف شده پیش نرفت . و
متصدیان واحدهای قبول مجبور بودند به یکایک
سایتهای طرف قرارداد مراجعه نموده و
سفارشات را دریافت نمایند. از اینرو مدیریت
پروژه پست خرید بر آن شد تا با راه اندازی یک
7 این مشکل را مرتفع نموده و
نظارت و کنترل بیشتری بر روند اجرای پریژه
داشته باشد.
صفحه 18:
عملکر د سیستم @-Delivery
اين سيستم جهت کنترل روند حرکت مرسوله از مرحله اخذ کالا از فروشگاه توسط مامور پست تا تحویل کالا . درب
منزل خریدار توسط مزع طراحی گردیده است.
sus e-Delivery —— 19286 - ۷۷610 بوده و بر روی شبکه جهانی اینترنت اجرا میگردد و تمامی اجزای
درگیر با سیستم خرید و فروش اینترنتی (خریداران - فروشندگان - شرکتهای طرف قرارداد و پست) می توانند از
امکانات آن استفاده نمایند.
در این سیستم . سفارش حمل کالا توسط مشترکین پست خرید كه عرضه کنندگان کالا بر روی سایتهای خود هستند
تولید میگردد. این سفارش بصورت یک nll ys Web service استانداردهای پستی طراحی و تولید گردیده در
اختیار سیستم J e-Delivery
سفارشات بر مبنای مشترکین ۰ طبقه بندی شده و در صورت نیاز اولویت حمل انا خواهد شد. سپس مطابق
تقسیمات پستی سراسر کشهر در اختیار مناطق پستی قرار خواهد گرفت. سیستم کلیه عملیات اجرایی را مرحله به مرحله
کنترل نموده و اطلاعات لازم را جهت ارائه به مشترکین آماده می سا ترتیب مشترکین توان پیگیری سفارشات را
خواهند داشت.
صفحه 19:
3-2 Sa
۲۷| ۲
۷۲ ۷
م Sate ede aor
ار اراس