سایرورزشی

طرح درس شنا پایه وگزارش کارورزی پایه شنا تکنیک استارت وشیرجه

صفحه 1:

صفحه 2:
‎Subject BasicSportsInternship 0 ۳ aE 2‏ سور تفه هی ره ‎Cea ‏االلف ۱۹ ‎

صفحه 3:
کارورز: دیدگاه کل آرانه کارورری ۸ این پاور با هدف شناخت دوره کارورزی و تهیه کارورزی به صورت دیدکلی وجزئی نهیه شده است . در گام اول شامل مقدمه دوره کارورزی و تعریف کارور است. ودر گام دوم گزارش کار کارورزی شنا تهیه شده است. و درگاه اسهم به رح آموزش انکتیک های مد نظر برداخند شده است. در کارورزی شنا ‎Sob as eee‏ ‎SL autres Is‏ 1 ,دازد که یک متقابل در کارورزی کارورز بوجود می آید.

صفحه 4:
مقدمه کارورزی در گذشته با رویکرد مدرس* در طی دو نیمسال بع این کارورزی پیاده مفارس می پرداختند. در فت. كارورزى بايد آن کسب شا معطوف ‎a,‏ دانش موضوعی ‎eis‏ شايستكى ها

صفحه 5:
کارورزی چیست؟ کارورزی روشی است که یک استاد راهنما بالاسر کارورز حضور دارد و مفاهیم را به کارورز منتقل می کند. کارورز صرفا با مشاهده کاری که در حال انجام است, با روش انجام کار آشنا شده و به معلومات خود می افزاید. معمولا کارورز کار انجام نمی دهد اما همراستا با استاد راهنما قدم به قدم با روش انجام کار آشنا می شود. کارآموز کار میکنده کار هر ز , وش, انحام کار «ا باد می گر د. کار ور ز ی ببشتر به "كلت ۳۳۱ ۳ ۲:۸5

صفحه 6:

صفحه 7:
sail Feb: Reiman ‏نیع تمریتات؛ آبزاربزمانیروش‎ 2 ارزیایی راشا -درهرنوع طرح درس عمودی وافقی ۳

صفحه 8:
تیم اقی + يعنى شرح فعاليت در ريدن تنظيم عمودىء بايد با توجه به بيجيدكى مهارا هدایت نماییم. درس ره زا علیتزین و خر ین حلقه برنامه ریزی و طرح درسی است که عناصر اساسی آموزش وروش تدریس در یک جلسه را -دراين طرح میزان زمان برای هرنوع فعالیت مش خص می شود ی(

صفحه 9:
۳

صفحه 10:
|مداف آموزشی در ‎HO‏ بدنی و ورزش خواسته ‎colt‏ كه ازطريق آنها اعتقادها وارزشهایی متجلى مى شواد يرتدوين وتنظيم واجزاى فك امه ب و بی نقه يبيدكليه ى افرادى كه ۰ به نحوى ازمحصول آن برنامه بهره مندخوا تيا ‎gs‏ 9 تدوين و ‎Clic‏ ۳۹ ‎ol‏ تسش سس

صفحه 11:
عنوان درس : شنا(۱) در آموزش شنا پایه ‎slat‏ واحد ۲ نوع واحدا:عملی طرح درس کلی آموزش هدف کلی : آشنایی دانشجویان با آب و کسب مهارت های حرکتی لازم برای اجرای صحیح شنا های سینه و پشت و قورباقه و پرونه و برگشت ها و شروع ها (استارت ها )و شیرجه و علاقمندی با محیط استخر وشنا و بازی در آب سوفصل : مفاهیم و کلیات (مقدمه ای بر اهمیت وموارد مهم در شنا) آشنایی با آب ایعنی در آب آموزش کرال يشت وشناوری در آب آموزش کرال سینه آموزش دوچرخه آموزش استارت آموزش شیرجه منابع : شنا ۱ مولف دکتر فریدون تند نویس

صفحه 12:
سس آشنایی با آب جهتٍ بدحت آوردن هط توب های رنگی آرامش خاطر وابجاد اعتماد = سلامت شاگردان در دادل با فوت کردن صحیح و باز لبه استعر را فر ابه هاسله كيرد و ون وب ود گر را ند وراه بروند سین ‎Se‏ ‏با حرکت دست مربی تغییر جه 3 تمریتات و بازی های نشستن در آب را اجرا تسود ‎Plait ees‏ هراز دي تج نا بانسيواق به أن قوت كيت صورت حود ‎Sop‏ ‏ا سطح أب بباورند و با فوت كردن دايره هابى روى أل ‎ete:‏ ‏به دانش آموزان توضيع دهيم كه جشم ما جون در ‎uke‏ ار ‎yea‏ دوسي بين جم و لآب هست بش جشمهانتن مت تاد ‎SoU‏ دز رآ بر که جلسه معارفه بين مربی و شاگردان آشنایی با ‎acm‏ ‏استجر مثل کفشداری"؛ ‎okey‏ بدوش و عبرم دغر در بوره زاین تکاید اتذكر در مورد توجة نه هشدار های تاجبان و" رعايت نکات بهدانشتی مرحله ورود و آشتایی با آب (توضیه می شود مزبی کت مار شیم سین تیان نی نو ع فر ينعت دكت دار شوت آموزش دم و بازدم و باز ‎tps ley One‏ ۹/۹

صفحه 13:
۵) راه رفتن دو آب *) قرو كردن مر در آب اضول 6گانه ورود به آب ce

صفحه 14:
راد باه رلهی بر وگروه های دو نفره قرف دادن اشیاهرنگی زیر آب ‎tel oS bing‏ رد شدن از زیر دستان. هلاه در دی الس 0 در تمام مازيها تاكيد بر انجان عمل دم و بازدم همزمان با گرفتن هوا و بردن سر به داحل آب زانوها را در ‎Je‏ ‎one‏ و با دو دست آنها تا کر ‎CEE‏ ‏پشت بدن روک سملق ی روز و تاريخ وسایل کمک أ آهداف ا 2 ‎as‏ ‏آمورشی ‏آستفاده ار اشو ‎=e aan ean‏ حلقه های رنگی" کر هو کی رگن بسح بازی شمارش آنگشتان ‎Ce‏ sarin

صفحه 15:
5 روز و تاريع | ‎wee‏ , Sab ay eco Biel ‏پنجم‎ wiry

صفحه 16:
شکل: .موه تین خرن با کمک هنامز ۹/۸

صفحه 17:
اهداف ۹۹/۳/۳ ‏ول دزم را‎ I

صفحه 18:

صفحه 19:
WAT

صفحه 20:
‎AAT‏ سوم ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
الايد

صفحه 22:
WAT شائر در لحظه شروع. ضربه با این زویه رات حد لمكان كو مى كند

صفحه 23:

صفحه 24:
‎shal‏ تمرینات آموزش ‎ ‎sh‏ خی نمی گرد عماهتكى شنلى كوال ميته وبا ‎sis es‏ جرع مر تست ميق اسار ‎win ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
آهداف يتكيرى شيرجة مقدمقى قيل از استارت براى يانكيرى استارت كرال سيقه. 5 در منطقه عميق در ‎igh ail‏ بازوهای كشيده به جلو و جسبيده به كوش هاء با فشار. سر را در بین خود نگه می دارند. شست های دست در هم قلاب شدهء از ناحيه مع باء زانو و ‎ats slates ae‏ تله به سمت أستخر متمايل شود. 2 ستكينى بدن را به جلو متمايل ‎SiS‏ به طوری که حالت سقوط كردن در آب را دا كنيد. هيع تغييرى در وضعیت بلانه, سر و دست ها ندهید. تا زمانى كه به نیمه ره سقوظ در آب پرسید. در اين لحظه با باز كردن مقاصل زانو و ورد کردن فشار بهلبه استعر, بدن را به جلوپرتابکنید. در تمام لحطات حالت دست ها و سر و ‎openly dae Gust Sus ke Ly cine‏ لبه استخر از طریق باز کردن مقصل مع با انجام می شور 3 بدن أز ليه أستخر جدا شده باها در حالت. ضاف ويه هم جسيده و اجه ها كشيدة قرار دارند. فشار به لبه و به سمت عقب و ‎aly‏ بوده نا بدن به سمت جلو وبالا برتاية شده وبا زاوم جدود 8 درجه وأرد أب شود. نا لحطله ورود انكشتان )أولين عضوى كه وارد آب مب ‎ees ate‏ ودر ل وضعيت عود را حفط م بکنند. 4 با ورود بهآب, برای ترفتن به عمق زیادء سر وسینه رابه سمت بالا متمايل كنيد و" د او سم شروع به با زدن كنيد. 5 همين تمرين رابا ذو كام فاصله از لبه استخر أنجام دهيد وبأ تزديك شدن به ليه استجر یک احظه متوقی اذه ريا صر و شينه را به حاقت تمرين. ‎re ay‏ ی امرش شيرج ممت ‎Sas AiG cy‏ سب عمق رز بگرد. مج باهو زاتوها ربب تیک باد باه از كمر به جلو خم ده سينه به ران هاتزديك مى شود. نت ها کشیه در بای سر و از ‎ee‏ نت مار گر او عد یاب یه شتر و از كردن زاتوها ين را به طرف جل يرتاب كليد. فار باؤوها يه سر اجازء خروع مرا لأست هارا تعد لين عضوى كه وقرد می شوه وک نان ست ها می اد 5 سعی ند ورد پن هب با اد bard een enue برتاب بان به جلو و وضحيت سروسیه و ست هالا اه موارد قبل توجه است. پقسله ی از ورد هه مر از روز و تاريخ wire

صفحه 26:
| چحتد" = ‎wt‏ ۳ سم ‎Sf dias 1‏ آمورنتت | ‎Gast lager stat‏ روز aE oT ‏اف [زمان روز فالهجدا شدن | آموزش استارت.‎ | ٠” ‏هروع رت فرق ميل‎ ( ‏از سکو تا اولین تماس با آب‎ ‏با زمان سرخوردن أأولين نما | بس از حصول اطمينان از يادكيرى‎ ‏باب 0 لوو رت ا وبا رجه مقدماتى و نحوه ورود صحيح بدن‎ ‏اجه اقا ار د را به أبء روى سكو يأ لبه‎ ‏لف هدم‎ a mens ual ‏ور‎ ‎ail ‏تا صانقی مکر آزابکدنگر وشن تچاایه‎ ‏برای حفط حالت ايرودبناميکي | جسبيده اند.‎ 2 ‏تماس کامل سر با آب, برر | بس أز محكم كردن باهاء از مفاصل ران‎ bows ‏را از قاصله بين ديرت ها دارج - | سر و سينه وا يه طرف جلو متمايل كنيد.‎ ‏دست ها در کار دی آران سر يت‎ te ‏آگوش ها درتماس با دست ها( | 2و بهجلو و بل و چم هب‎ ‏اس جا کت ای مره اما رد یه‎ vas Sint ‏مل‎ aes Sosa sirens cates oa Eas Sonica wes cara ‏اه‎ ‏جلو و پایین متمایل شود‎ ۹ ۹۹/۱/۲۵ ۰ ‏با اعلام کلمه «رو » و زمانی که بدن به‎ 3 ‏ره تقو مس سا هفاک‎ ‏تدر د كر رن لفل‎ 1 ses ‏ران و زانو خود را به جلو و بالا برتاب‎ ‏کیت رش ا ا‎ ۳ ‏عفد‎ ‏ل ل زا‎ ‏کین اس ها ون عالت عاملا کم رد‎ جلسه 14 ۱ ۱۱ فروردین Body / Mead / Arm / Kiok / Breathing ‏و ند ۱۵5 دعسه‎

صفحه 27:
اتكرار جلسه قيلى وترين ورقع. ‎AN Dab lay hie Ke‏ wre

صفحه 28:
win TES a i F ‏تذکر : به منظور یادگیری بهتر , اجرای تمرینات جلسات پیشین در‎ ‏ابتدای هر جلسه ضروری می باشد‎

صفحه 29:
طرح درس 00 تک آموزشی

صفحه 30:
آشنابی با آب و یادگیری شیرجه مقدماتی. جلسه ۱۳ مدت کلاس :۶۰ دقه هدف ها ۱ -کسب مهارت آشنایی با آب (حیطه روانی -حرکتی ) ۲- بحث در مورد استخر و آموزش فراگرفته شده است (حیطه شناختی ) ۳- بهبود نظم وانضباط با مراعات نوبت دیگران ‎(Able alae)‏ ۴ بادگیری شیرجه قبل از استارت باهدف اصلی یادگرفتن هدف نهایی استارت کرال سینه(حیطه رفتاری)

صفحه 31:
۱ بتدا مربی از بچه می خواهد که کفشهایشان را در آورده ودمپایی پوشیده وکفشها رابه مسئول استخر تحویل دهند کلید را دربافت کنند .مربی بچه ها رابه سالن رختکن استخر راهنملیی کرده واز بچه هامی خواهد وسایل خود را داغل کمد بگذایند وتاکید براینکه هر فرد لزوما از مایو وحوله خود استفاده کرده و آن را به دیگران ندهد .یکی یکی وبه نوبت دوش گرفته ووارد استخر شوند. تذکر :مربی به فراگیران عنوان کند که با شکم پر وبلافاصله پس از صرف غذا وارد استخر شوند . ؟ آماده سازی (حیطه عاطفی )مدت به دقیقه (۱۰ دقیقه ) * تعویض لباس * رکس باید مایوی مناسب داشته باشد واگر کسی نداشت اجازه ورود راندارد دوش گرفتن به ترتیب وارد شده وبا رعایت نوبت دیگران دوش بگیرند حضور وغیاب حضوربه موقع در کلاس وعدم غیبت در هر جلسه هر کس که‌با تاخیر وارد کلاس شهند بلید کنار استخر بنشیند واجازه ورودبه آب راندایند وارد شدن به استخر با نظم وترتیب ورعایت قوانین استخر وکلاس .

صفحه 32:
-آموزش مهارت (حیطه روانی -حرکتی ) ابتدا فراگیران را در محوطه استخر راه بردن وقوانین استخر را شرح می دهیم وقسمت کم عمق را نشان داده وبه فراگیران یاد آورمی شویم كه به هیچ عنوان در کنار استخرندوند وشوخی نکنند. ۲-از فراگیران می خواهیم که لبه استخر نشسته وبا رااز مچ‌به پایین داخل لب نموده‌با حرکت پا روی آب ودایره های بزرگ وکوچک می سازیم. ۳- از فراگیران می خواهیم خم شده وبا دست آب را با صورت خود پاشیده .یا با دس تآب را مثل باران بامحیط اطراف پخش کنند . ۴- از فراگیران می خواهیم با استفاده از نردبان وارد آب شده ودر هنگام خروج ازآب از نردبان گرفته وآهسته بالا پیایند. تمام فراگیران را داخل استخر کم عمق برده وبه آنها می گوییم که ب وبرخیزند.به نحوی که تمام بدن حتی سروصورت نیز داخل آب شوند خم شدن در آب وگذاشتن سر وصورت در آب وحرکت دستها در حالات مختلف . پاشیدن آب برروی سر وصورت همدیگر (تاکید به فراگیران که در هنگام قرار گرفتن در ‎GT‏ حتما چشمهای خود را باز نگه دارند

صفحه 33:
- حیطه شناختی: 27 شنا و ۹ امهارت در موقعیت های مختلف و محاسن آن 2- حیطه روانی- حرکتی: كسب مهارت آموزش شيرجه | #آمادگی جسمانی: افزایش هماهنگی عصب و عضله , تعادل, سرعت عمل و عکس العمل 1 - حیطه عاطفی: علاقمند نمودن دانش آموز به یادگیری این مهارت» ایجاد روحیه همکاری با ساير بازیکنان»رعایت ‎“gs‏ نظم ‎wa‏ ‏او انظباط, احترام به مربی و همکلاس, ولبت يذي 5

صفحه 34:
شرح فعالیت. سلام و احوالپرسی, حضور و ‎le‏ تعویض لباس؛ بازدید از فضای آموزشی( استخرشنا) و اطمینان بیدا کردن از ایمن بودن امكانات و وسایل مورد استفاده؛ دادن اطلاعات اولیه درزمینه هدف آموزشی تمرینات عمومي وگرم کردن_بدن. شامل رآه رفتن؛ دويدن در سطح كم عمق اب استخره کشش, گرم کردن تمامى مفاصل و عضلات بدن بوب عصلات بزرگبه فرا 9 9 وباي کرال پشت بزند.- وهماهنگي کرال سینه را رین نام گرم کرد عطلات ازعو سات ‎Heald‏ ‏د ار ‎phi‏ ‏در اين مرحله با توجه به اينكه دانش آموزان كرم كرده اند بسیار سریع به مطالب جلسه قبلی اشاره شده و اشکالات رفع میشود آموزش نئوری:1- در این شیرچه شناگر در لبه استحر با يك با زانو می زند. دست ها طورى قرار مى كيرد كه كوش ها به بازوها مى جسبده اين نكته بسیار مهم است زیرا اگر گوش ها به بازوها نچسبد یا سر بالا قرار بگیرد باعث. برخورد صورت به آب می شود و با ابنکه سر داخل دست ها قرو مى افند که باعت می شود شخص پیشتر به زیر آب فرو رود. بنایراین اين گفته ها باید موقع شیرجه زدن رعایت گردد؛ انگشتان شصت دست در یکدیگر قلاب شده وا دست بطور كامل كشيده رو به جلو مى باشد. در اين نوع شيرجه زدنء بنجه با لبه اسنخر را به طور قلاب وار مى كيرد نا اينكه شناكر سر تخورة. 2- در اين مرحله با كشيدن بدن يه جلو ( به طرف آب ) قصد ورود به آب را مى كند و بالا تنه را به همان حالت حفط مى نمايد وبا فشار بنجه با به لبه اسنخر بدن به 85 ‏دورتي يرناب شده و با زاويه مناسب ( حدود‎ abel ‏درجة ) به داخل أب وارد مى شود.‎ اختصاصی مرور مطالب کرست اموزش مهارت فرايند تدريس آماده سازى سازمان دهی آماده ساری. گرم کردن مراحل اجرا (آموزش) ols

صفحه 35:
شرح فعاليت ‎FU Sama UW GS sanyo eet oa SE IS GE EL‏ این 502 ‎gle Chants 3113 Go all‏ دست در هم قلاب شدهء از فاحبه مع پاززانو و مفصل ران به جلو خم شوید. لاله به سمت استخر متمايل شود 1 سنگینی بدن را به جلو متمایل کنید. به طوری که حالت سقوط کردن در آب را بيدا كنيد. هيج تغييرى در أوضعيت بالأثتهء سر و دست ها دهید. نا زمانی که به نیمه راه سقوط در آب برسید. در آن لحطه با با کزدن أمغاصل زانو و وارد كردن قشار به لبه استكر. بدن را بد جلو پرتب کنید در تمام لحططات حالت دست ها و سر و أسينه را حفظ كنيد. أخرين نبروى وارده به لبه استخر از طريق باز كردن مفصل مج با انجام مى شود: بدن از له استخر جدا شده. پها در حالت صاف و به هم جسييده وبا ينجه هاى كشيده در ‎gar lata‏ إقرار تارند فشار بك قب و به مهت قشب و بالين بوده ظا بدن ,© يسمت علو و بالا برتاب تامدة وبا زاوه جدور 8 درجه وارد آب شود. تأ لحظه ورود انگشتان )اولین عضوى كه وارد آب مى شود( دست ها و سر و صينه وضعیت خود را حقط م يكندد” 4 ب ورود به أب برلى لزفقن به عمق زبلذء سر و بميته زا يه. سمت بالا متمايل نيد و روى آي شاور شويد و به پا زدن کنید. یر ل اک تسام دزم اد ام مس ور ری سس وه متیر یک 0 سر و سید رأ به خاقت تعرين اولك دراوم و قدا )4 ‎Sie cep‏ در اين مرحله كاهش ضريان قلب و تعداد تنفس با آرام راه رفتن و انجام حرکات کششی بحت درياره آنجه كه ياد كرفته اند[ حيطه شناختي ) فراكيران بايد بتوانند شيرجه را آموزش دهند واشكال كيري نمايند ‎٠‏ شستشو وتعویض ‎ald‏ تن ود شا اد تشد Bgl ells ar ‏بارگنت‎ خاتمه کلاس جمع بندی نهایی

صفحه 36:

صفحه 37:
en 2 ‏اااا۰‎ eS a a شرح فعاليت فرایند تدریس زمان سلام و احوالبرسى: حضور و غياب, تعويض لباس؛ بازدید از فضای آموزشی( استخرشنا) و اطلمینان پیدا کردن از ایمن ‎oe‏ ‏بودن امکانات و وسایل مورد استفاده؛ دادن اطلاعات اولیه درزمینه هدف آموزشی 2 تمرینات عمومي وگرم کردن بدن. "سازمان دهی شامل رآه رقتن: دويدن در سطح كم عمق آب استخره کشش, گرم کردن تمامی مفاصل و عضلات بدن بویژه آماده سازی ‎ae)‏ ‏عضلات بزرگبه فرا گیران مي ‎peas’‏ که به پشث خوابیده عمومی وباي کرال پشت بزنند .- وهماهنگي کرال سینه را نمرین کنند . سمل قرم كردن عسلات بازمودست: لات فلس علقي بازى سب والرون 31726 ‏تورات ارم‎ Gaul eel sas LEG ole سيار سريو به مناالب علس قيلي اشاره شم و الا زور سكالب گویداد رفع میشود. اختصاصی گرم کردن موزش آستارت س از حصول اطمییان از بادگیری شیرچه مقدمانی و نحوه| ورود صحیح بدن به آب؛ روی سکو با لبه سنخر قرار بگبرید. پاها به فاصله ۱۰ سانتی متر از یکدیگر ‎gua‏ نها به لبه چسییده آند. ‎ge‏ لز يكم كردن باهار از مقاصل ران» سر و سمینه راید رف جلو ملمایل کنبد. دست ها در گنار بدن آویزان و سر کمی رو به جلو و پالا و چشم ها به جلو نگاه کنند. این برحقه رأ اصطلاحاً «به جاى كود > مى نامنة. نوين 3 به محض, شنیدن کلمه «حاضر », دست ها را به عقب و آمورش مارب عاض ين سس الا ببريد تأ بدن به تتمت حلو و پایسن مشبایل مدید ‎fey‏ ‏5 با اعلام کلمه درو » و زمانی که بدن به نیمه راه سقوط آموزش| مى رسدء با فشار به سكو با لبه استخر و باز كردن مقاضل | بان و زانو خود رآ به جلو و بالا يرتاب كنيد. در همين لحطة ست ها را كه در عقب بدن قرار دارند ‏ه طرف جلو طورى برناب كنيد كه سر در بين دست ها و نه حالت كاملاً كشيده د رآيد. ‏4 در استارت» زاوبه ورود به آب کمتر از شیرچه مقدمانی می باشد )حدود ۱۵۲۰ درجه( بدن صاف و کشیده. ‏دون خمیدگی نیزه واز وارد آب م بشود و با الا بردت ‎ee a es‏ ۱ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 38:
شرح فعاليت آستارت شامل دو قسمت آست: الف [ زمان برواز إقاصله جدا شدن آز سكو ۲ آلین تماس ب 7 ب( زمان سرغوردن )اولين ثماس با اب تا اولين حركت دست وبال توجه داشته بأشيد كه ‎olay‏ سرخوردن با اررش تر أز زمان پرواز است. أذ براي حفظ حالت ابروديتاميكي يدن نا تماس كامل سر با أبء سر را لز فاصله بين دست ها خارج تكنيد آکوش ها درنماس با دست ها دز این مرحله کاهش عربان قلب و تمداه تتقس با آرام ره رفتن و انجام حرکات کششی آنچه که یاد گرفته اند[ حبطه شناختي ) فراگیران باید بتوانند شیرجه را آموزش دهند واشکال گيري نمایند - شستشو وتعویض لباس بحت دربا خاتمه کلاس جمع بندی نهایی

صفحه 39:
که یادگیری کارورز از آستاد راهنما < (اداره کلاس و نحوه آموزش دادن وآگاهی از تکنیک شیرجه و استارت درحین اداره کلاس

صفحه 40:
(Preliminary dive) ssi (ls ‏شیرجه‎ قبل از اينکه استارت را آموزش دهیم و از شاگرد خواسته شود که مثل شناگران ماهر و باتجره استارت مسابقات را تمرين كنند لازم است كه نخست روش های شیرجه رفتن ساده را به او آموزش دهیم. در حقيقت لازم است كه ياد بكيرد به چه روش باید با آب برخورد نماید» بیشتر افراد در اولین تجربه شیرجه خود کمی ترس دارند ولی پس از تمرينات به روش صحيح اين دلهره از بين مى رود. امروزه مراحل مختلف شيرجه را تقسيم بندى كرده اند و شاكرد از مرحله نشسته در كنار استخر شيرجه رفتن را شروع نموده و بالاخره بس از تمرینات لازم با حالت دورخيزوار نيز شيرجه مى رود. حر حر دق ع ارا ارت لان حتت تناك ع در رقيات سا سا زو جز مات و فلن قتي ارا فرا بكيرئد.

صفحه 41:
شیرجه زدن به حالت نشسته در واقع بدن مسيرى قوسی شکل را طی می نماید. در تمام مسیری كه ذكر شد بدن حالت كشيده دارد و عضلات بدن در حالت انقباض عمومی_می باشند. نکته مهمی که بايستى در اين نوع یرجه زدن رعایت شود اینست که زانوها در آخرین لحظه ( در روی هرا) خم نباشد. پاها به طور کامل كشيده و به هم جسبيده باشد و فاصله اى بين آنها نباشدء بسیاری از شناگران سر را خيلى زود از بين دست ها بيرون مى كشند كه اين كار صحيح نيست و باعث برخورد صورت به لب مى شود. قرار داشتن سر داخل دستها تا آخرين لحظه بايستى ادامه يابد ( به خصوص در مراحل اوليه آموزش ).

صفحه 42:
شیرجه از حالت زانو زده در کنار استخر 1- در اين شیرجه شناگر در لبه استخر با يك پا زانو می زند. دست ها طوری قرار می گیرد که گوش ها به بازوها می چسبد این نکته بسیار مهم است زیرا اگر گوش ها به بازوها نچسبد یا سر بالا قرار بگیرد باعث برخورد صورت به آب می شود و يا اینکه سر داخل دست ها فرو می افتد که باعث می شود شخص بیشتر به زیر آب فرو رود. بنابراین این گفته ها باید موقع شیرجه زدن رعایت گردد, انگشتان شصت دست در یکدیگر قلاب شده و دست بطور کامل کشیده رو به جلو مى باشد. در اين نوع شيرجه زدن, پنجه پا لبه استخر را به طور قلاب وار می گیرد تا اینکه شناگر سر نخورد. 2- در این مرحله با کشیدن بدن به جلو ( به طرف آب ) قصد ورود به آب را می کند و بالا تنه را به همان حالت حفظ می نماید و با فشار پنجه پا به لبه استخر بدن به فاصله دورتر پرتاب شده و با زاویه مناسب ( حدود 45 درجه ) به داخل آب وارد می شود. نکته مهم در این مرحله اینست که پس از جدا شدن بدن از لبه استخر هر دو پا به حالت کشیده و به هم جسبيده قرار كيرد به طورى كه بدن در هوا به حالت يك چوب کشیده باشد. پس از اینکه تمام بدن او rls 3 2 1

صفحه 43:
شیرجه از حالت ایستاده با زانوهای خمیده 1- در این مرحله شناگر در لبه استخر طوری می ایستد که پنجه پاهایش لبه استخر را می گیردء زانوها به مانند شکل زیر خم شده ولی به هم چسپیده می باشد. دست ها در کنار بدن و بازوها در يك محور دایره ای می باشند. 2- در لحظه سقوط با فشاری که به لبه استخر وارد می سازد پاها را به بالا یرتاب مى نمايد در اين حالت پاها به هم چسپیده و به حالت کشیده می باشند و فقط کمی از ران خمیده است پرتاب پاها به بالا از بشت كمك مى نمايد كه سر و سينه به طرف آب خم شود. 1 3- در اين مرحله بدن به حالت کشیده در يك امتداد قرار گرفته و قصد ورود به آب را دارد البته زاویه ورودی بدن به آب برای شیرجه های مقدماتی بهتر است همان زاویه 45 درجه رعایت گردد.

صفحه 44:
تمرینات آموزشی شیرجه زدن 5 1- برای اینکه پای شناگر از هم باز نشود و هنگام ورود به آب پاها در امتداد بدن و حالت کشیده باشد, حلقه ای را گرفته در ابتدا از مج پا شروع می کنیم و از کارآموز می خواهیم که بیشتر قسمت هاى بدن را به سمت جلو بکشد به حدی که می خواهد سقوط کند بعد از او می خواهیم که شیرجه پزنده کم کم بم دور زانو برچه می شود کارآمیر شتاگرسعی می کند در هنگام ورود تگرار و تمرین حلقه کم کم به دور زانو برده می شودء کارآموز شناگر سعی می کند در هنگام ورود به آب پا را به سمت بالا پرتاب کند. بنابراین شناگر ورود خوبی را در آب خواهد داشت. 2- شیرجه ی يك پا الف- در این حالت شناگر مبتدی کنار استخر طوری می ایستد که يك پا لبه استخر می باشد و پای ديكر در عقب قرار دارد. بدن از کمر خم شده, سر داخل دست ها طوری قرار می گیرد که گوش ها به بازوها می چسبد. زانوی پای جلو قفل و بی حرکت می باشد. اب در لحظه سقوط با قشاری که به لبه استخر وارد می سازد پای عقب را به بالا پرتاب می نمايد و به سمت آب دولا شده و در

صفحه 45:
تمام توضيحات وصعيت بدن در هنكام شيرجه در قسمتهاى كذشته كفته شدء فقط روش صحيح روى تخته شنا بازى كردن مهم است. جون تخته شنا حالت ارتجاعى داردء لذا فراكيرى آن بسيار مهم مى باشد:

صفحه 46:
IT ‏ب‎

صفحه 47:
استارت شروع و آغاز حرکت در شنا ها را که می تواند پرش از سکوی استخر یا از داخل لبه استخر باشد استارت نامیده می شود. در سه شنای اصلی پروانه , فورباغه , کرال سینه استارت از روی سکو در لبه استخر صورت گرفته و ‎sly‏ شنای کرال پشت, استارت از داخل آب و با گرفتن لبه استخر یا میله تعبیه شده برای اینکار انجام ود ات مورد استفاده شناگران قرار می گرفت با استارتی که امروزه بکار می رود تفاوت دارد. تكنيك استارت از روى سكو كه در قديم انجام مى شد بسيار ساده تر بود و آن بدین شکل انجام می شد که شناگر بر روی سکو می رفت پاها را بهاندازه عرض شانه باز می نمود و با پنجه پا له سکو را گرفت و بدنش را از كمر به جلو خم مى نمود و سر را طورى به بالا نكه مى داشت كه روبرو را نكاه مى كرد؛ سپس زانوها را خم کرده و به مت ‎cms‏ تیا ‎ewe ne‏

صفحه 48:
با مطالعه و بررسی حرکت های مختلف اندام ها کم کم مربی ها متوجه شدند که روش های دیگر نیز وجود دارد که می تواند در پرتاب کردن شناگر به فاصله دورتر موثر واقع شود. امروزه استارت از روی سکو به دو صورت انجام می شود یکی استارتی که با گردش دست حول محور مفصل شانه بودن ( چرخش دست ها ) و دیگری استارتی است که شناگر خم شده و با دست لبه سکو استارت را می گیرد. هر دو نوع این استارت ها مورد استفاده شناگران و قهرمانان قرار می گیرد. در آموزش استارت بایستی توجه داشت که پس از شنیدن ( بجای خود) شناگر به لبه جلوی سکو آمده و با پنجه پا لبه سکو را بگیرد در هر دو نوع استارت ذکر شده این نکته بایستی رعایت شود حتی در شیرجه های ساده زیر این کار از سر خوردن شیرجه رونده جلوگیری به عمل می آورد. اين نکته در واقع بایستی در همان ابتدای آموزش پرش در آب آموزش داده شود. شناگر بداند پنجه های پا حالت ندگی دارد.

صفحه 49:
مشخصات سکوی استارت به ازای هر خط استخر شنا سکوی استارت با مشخصات زیر ساخته می شود. بر اساس قوانین فیفا ( فدراسیون جهانی شنا ) بلندی هر سکو از سطح آب بایستی بین 50 تا 75 سانتی متر باشد و سطح روی سکو حداقل 50*50 سانتی متر و از مواد غیر لغزنده ساخته شود. حداکثر شیب سطح روی سکو نبایستی از 10 درجه نسبت به سطح افق تجاوز نماید. در هر چهار ضلع طرفین سکو بایستی شماره سکو نوشته شده قابل رویت باشد. | WWW.SHENAONLINE.IR ۲

صفحه 50:
IT ‏ب‎

صفحه 51:
نتیجه گیری: در کارورزی پایه شنا به کسب یادگیری مهارت های تدریس وکلاس داری و طرح برنامه کلی وترمی وجلسه ای پرداخته شد. ونحوه برخورد با شاگردان از نظر روحی وشناختی و رفتاری و رعایت نظم وانجام مهارت ها بصورت عملی یادگرفته شد. وهمچنین نحوه همکاری بااستاد راهنما وکارتیمی نیز فراگرفته شد. کارورزی حیطه ای است ‎as res ino late anys‏ حد بک کار آمهز, , سبده‌کسب مهارت نمود.

صفحه 52:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
40,000 تومان