صفحه 1:
به نام خدا
آبان ۱6۰۰
صفحه 2:
حل مسئله ریاضی همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم و چالشبرانگیز در تحقیقات
آموزش ریاضی مطرح بوده است. در حال حاضر, تأکید زیادی در بهکارگیری رویکرد حل مسئله
در فرایند آموزش ریاضی وجود دارد. با پذیرش اهمیت حل مسئله و جایگاه آن در آموزش
ریاضی: سوالات جدیدی در پیش زو قرار میگیرد. به عنوان مثال» اينکه منشأً اين مسائل
کجاست؟ یعنی مسائلی که ما حل میکنیم از کجا میآیند و چگونه تولید میشوند؟ آیا
دانشآموزان هم میتوانند مسثله طرح کنند؟ آیا طرح مسئله" در آموزش ریاضی. فرایند مهمی
به شمار میآید؟ و جایگاه:طزح مسله
برنامه درسی و کتابهای ریاضی مدرسهای چیست؟
اینشتن و اینسفلد" (۱۹۳۸ نقل شده در استویانوا و الرتن " ۱۹۹۶) معتقدند صورتبندی یک
مستله اغلب مهمتر از حل
ریاضی باشد. در این مورد. سیلور" (۱۹۹۴) میگوید که «اگرچه خود مسائل. مورد مطالعه و
متیع مسائلی که دانشآموزان در مدرسه حل
میکنند.. توجه کمی شده است». وی در ادامه ابراز میدارد که «اغلب از دانشآموزان خحواسته
میشود که مسائل مطرح شده بهوسیله معلم یا کتاب را حل کنند و بهندرت از آنها خواسته
ايت قد ميقن ارح سردا نیز جر سید يق اريت حجر يا
بررسىهاى دقيق قرار ككرفتهائد اما به ايجاد تنوع
مىشود كه خودشان مسئله طرح کنند». ازاینرو قرایند طرح مسئله رياضى” نيز مورد توجه و
بررسی قرار گرفته است. بهطوری که کنترويج. کوا بن و برمن * (۲۰۱۲) بیان میدارند كه
«فرایند طرح مسئله ریاضی, از جمله موضوعاتی است که توجه تعداد زیادی از اعضای جامعه
آموزش ریاضی را بیش از سه.دحه.به حود جلب کرده است». توانایی طرح. مسثله در آمریکاه
حداقل از سال ۱۹۹۸ به عنوان یکی از اهداف ریاضیات مدرسهای در نظر گرفته شده و در چین
سال ۲
كيلدير و سزن* (۲۰۱۱) معتقدند «حل مسئله یکی از رویکردهایی است که بارها برای توضیح
یه اقباف:ریاعنیات: مدرنهاي افززردهشانهاااست (یوان او شریزاعن CON
صفحه 3:
یک موضوع ریاضی یا تعیین موفقیت دانشآموزان؛ به کار رفته است. از سوی دیگر» طرح مسئله
یک فرایند eee است که شامل حل مسئله نیز میباشد». در مقایل, کنترویج و همکاران (۲۰۱۲)
طرح مسئله را یکی از ابعاد حل مسئله میدانند. در هر صورت اکثر محققان, بر وجود ارتباط
بين اين دو تأكيد دارند.
از اینها گذشته, سیلور (1۹۹۴) به معرفى طرح مسئله يرداخته و به لحاظ نظرىء استدلال میکند
كه طرح مسئله. مى تواند به عنوان موارد زير در نظر كرفته شود:
‘ يك ويؤكى از فعاليتهاى خلاق يا توانايى رياضى خاص؛
۰ یکی از ویژگیهای آموزش پرسشگری:
۰ یک ویژگی برجسته از فعالیتهای ریاضی؛
۰ ابزاری برای بهبود توانایی حل مسئله دانشآموزان؛
پنجرهای رو به درک ریاضی دانشآموزان؛
ابزاری برای افزایش عللاقهمندی دانشآموزان به ریاضی.
صفحه 4:
سیلور (۱۹۹۴) از این موارد؛ ارتباط طرح مسئله و حل مسئله را مهمترین انگیزه برای جلبتوجه
محققان به اين موضوع دانسته است. بااینوجود. وی معتقد است که هنوز ارتباط بين اين دو
فرایند آشکار نیست و نیاز به انجام مطالعات بیشتری دارد.
از نظر براون و والتر" (۲۰۰۵), طرح مسئله به دو شكل زيرء در فعالیت حل مسثله ظاهر میشود؛
یکی تغییر صورت مسئله و ساخت یک مسئله سادهتره برای نزدیک شدن به حل مسئله اصلی و
دیگری اینکه بعد از حل یک مسئله اغلب برای اینکه درک درستی از مسئله و آنچه انجام
دادهایم به دست آوریم؛ به عقب برمیگردیم و با تغییر دادن برخحی از شرایط مسئله موجود.
مسائل جدیدی طرح میکنيم تا با بررسی آنهاء به درک عمیقتری از مسئله و راهحلهای آن
دست یابیم. به عقیده مکینتاش و جرت" (۲۰۰۰): «هندرت از دانشآموزان خواسته شده است
که برای یک مسئله. فرایندی را ابداع کنند یا مسئلههای خودشان را بر پایه ارزیابی از یک
موقعيت يا داده. طرح کنند». در نتیجه دانشآموزان تا حد زیادی از ظرفیت موجود در
صفحه 5:
فرایندهای مرتبط حل مسئله و طرح مسئله؛ برای تقویت خلاقیت و مهارتهای تفکره بیبهره
خواهند ماند. علاوه بر ارتباط فرایند طرح مستله با حل مسئله. مزایایی برای بهکارگیری طرح
مسثله در کلاس درس بیان شدء است. برای مثال. لوری" (۱۹۹۹) بیان میکند:
وضمیتهای طرس سعل ه یه کودکان کمک میکتشد که یر محوای برتامه
درسی و لوح فعالیت یادگیری ارافه قبده شا حفودی کصرل داقسته بافسند.
يدعلاوه, فعالیتهایی که دانش آمرزان در این
انجام صیدهتد, صیتواند
باعث ایجاد یک بینش در معلمان نسبت به باورها و نگرش دانش رآصوزان به
ریاضی شود.
افزون بر این. کیلدیر و سزن (۲۰۱۱) بر اين باورند که طرح مسئله. میتواند بدفهمیها؛
یداوریها و کاستیهای" مربوط به محتوا را در زمان کوتاهتر و یا
تحلیل کند. قبلاً هم کیلپاتریک " (۱۹۸۷) ابراز کرده بود که طرح مسئله: یکی از ملزومات مهم
حل مسئله است و تباید فقط به عتوان یک هدف دیده شود بلکه باید به آن. به عتوان ابزاری
برای آموزش نیز نگریست. شورای ملی معلمان ریاضی* آمریکا (۳1671۷ ۲۰۰۰. صی ۱۱۷):
طرح مستله را به عنوان طرح سوالات جدید. در قالب یک مستله زمینهمدار: معرفی مینماید و
تجزیه و
بیان میدارد که معلم. باید مهارت طرح مسئله را پرورش و توسعه دهد.
به 11 اقتتقیخ,زا میبتالب: اقعاغ ei ASAE عرود ین ممدفزین.
تحقیقات انجام شده در خصوص طرح مسثله و دیگری, بررسی تأثیر پرورش مهارت طرح
مسئله بر توانایی حل, مسئله ریاضی دانشآموزان است. بخش پژوهش این مقاله یه دنبال یافتن
پاسخ برای سقال ذیل !
آیا پرورش مهارت طرح مسئله ریاضی بر توانایی حل مسئله دانش آموزان ارد؟
صفحه 6:
طرح مسئله
طی چند دهه اخیر: فرایند طرح مسئله ریاضی توسط برخعی از محققان و آموزشگران ریاضی (به
عنوان Se انگلیش ؛ ۱۹۹۷؛ کای" ۱۹۹۸ کای و هوانگ" ۲۰۰۲) مورد مطالعه قرار گرفته و
تعاریفی برای آن ارائه شده است. شوکوان" (۱۹۹۳ نقل شده در استویانوا و الرتن. 1۹۹۶) طرح
مستئله را صورتبندی دستهای از مسائل ریاضی بر مبنای یک موقعیت مفروض میداند.
درحالیکه سیلور (۱۹۹۳), معتقد است طرح مسئله هم به تولید یک مسئله جدید و هم به
صورتبندی مجدد یک مسئله مفروض دلالت دارد و بنابراین. میتواند قبل از حل یک مسئلهء
طی آن و بعد از حل مسئله انجام شود. در اين راستاء استویانوا و الرتن AGF) طرح مسئله را
به عنوان فرایندی تعریف میکنند که در آن. دانشآموزان بر اساس تجارب ریاضی* تعبیرها و
تفسیرهای شخصی خود را از موقعیتهای واقعی میسازند و آنها را بصورت مسائل ریاضی
معنادار. صورتبندی میکنند. کنترویچ و همکاران (۲۰۱۲) بر اساس تعریف حل مسئله
بهصورت «درگیر شدن در فعالیتی که حل آن از ابتدا مشخص نیست»: طرح مسئله را بعد خاصى
از حل مسئله میدانند؛ به این صورت که فعالیت خواسته شده یک تکلیف طرح مسئله است و
هدف, طرح مسئله جدید میباشد که نیازهای تکلیف را برآورده میکند و روش صورتبندی
مسئله جدید. برای مسئله طرح کن» از ابتدا مشخص نیست.
صفحه 7:
فصل سوم
رویکرد آموزشی تدریس از طرین حل مسئله
مدف کلی
ای با فاهم و دوش تفریس از طريق حل مسف
مدفهای باه گیری
يب لز مطالعة لين قصل بايد يتوئيدة
AS hy at اجرایپرژه با خل مستله .)را در كلاسن AL يادكيرى بو ١
شرابط ایجاد روش مستهای ازنظر گولدین !راوید ۲
+ مراحل أموؤش حل مسنله را مشا دعيد.
؟. نكات موودنياز برا روش حل مسئل لنظر احمد و همكاران وا بات کید
۵ محاسن و محدوویتهای روش سای را شرح دهید
ع سه اصل بادگیری از نظرعزتخواه در روش مسشلداى را شرج دهي
۷ سپر تفکرداتشآموز در آموژش درس ریاضپات را پحث کید
يادكيرى براساسى اجواى پروژه با ال مسله ما جدیدی نیست و تریغ آن از تریغ
تعلیم و تربیت گونا تر بست. اروش يادكبرى در طلى زمان هسراه بسا تفيسرات و
صفحه 8:
ی با دس مات ات
موی رسای Eh
ان رورش اه کدف
32 ال ی یمس 3 دنر
يجو ود ترجه و عوك دش موز به ور
لي يك Foran soho
لبي eM nian wih a
اف ال ول ی وی لس
|
sth تق و ار تست کب وش مد
ee ad saniiPud fie eee
Sop sabi "ار تا Sse
1g PAINE 08S رن جنگ
يب سير ووه روي ی
BIS PIES SENT هریز ری بر بالا
ی هعرق e
SP HENS OM وا اب مدش هم بر و هم روش به یر
شخ مبت فا
سر شود
کی مدای ری پروژه ری رای ری مشتهایفراهم یک
ول ای هر زا پر یی معتوعیء کرد محتای Paes
زور ری ارس ارب لس چا
دک رماع
كنب مهارت ماق لاع فر باق ولع و رهطم مدع شود ساری
مازعا wae ang din ce bE BASIE
وا اور یی موز هارمه وی کار رصح و ی وس
با ميكوله تصي مقر هاك ل دوق عرد و بش نوریو و سل ده
لكي امس رای Site A Sn srr Solan
td Ye oo م كد ae le مسو ف Sine
دنه و گر را ادا میشوند شاج ها طرحهاء ملظ ال
ینمرا سار مها هگ کات وهای مكالسق سيا حو سراي
بحث و نگ موس زان نما و ترآ راهم مک
ارآ دی راساساهرای وه در Se te
ف رمتعا فراهم م كد نا ملم ا يكديكر و سای EA ALS hat
لياط رتوار كن كا داش MES Bi ضاق بجا
شمان یشود را مرن رات ابر لمات ردب ماما وا
التصاق كه مائعى هر تلجوتريث داش موز jt ات
يكن ل شاعصدحاق با كيرى بواسالس اجراق بروز» أ ست که آن. ما
SBE pat i he oe ase eile
ea pe ری متام است که پروه ARS A
مداف آن بو شاف مطرعشده بشد و دی هم هر رید و هم در امد
احمايث تشان اه شوو
lle ld ped ean ciel cle safe دوع
ناویا را ها ار gpl رت زان نیز
رن تكنولوزى مرتواد كنود فصلى بك برو باشد. وي لفق أن ب Late toe
igh و دایز در راد وید واه فا رد
صفحه 9:
SAP de ای
as he oe |
ate — +
با ماو کار با سای ال مر
ايا رطف هس ال سییر
وتطا نم ی ون مات ود مسا اف نی یی
gate 7 دب ات با per
Ae Sahn
Arde ky
ی وم به رای Bin
gia دن وطن لنت area wee
يوم ل و وق
وراد يب ی مت شوش ماه گر اكير يربق
روش حل ریس شدن با مسا و pd PS HF
ات کیب و
قحو ی ند BAAN GB BOS
ربج دزد وش شود ول با سل پا کی
پچ شود وا ام شرا
ae مک هت ری تاه از مداد شوم
“ا و يكو يفيو سق ست انه رونل 13
بر يط يلد باعلاه ميك الست که ارب
جم مربي جاه روش سلما ۲
وت درون مس فان خر
تیک ری ۱۱ ره ات د برش سای دام ید خر
زم راان باه يله سه وال كل
قد شناعت و فرك ستل
ات سح |
Rte tie ee
soe awe
نگ يراق حل مسله.
Pop pose
LO SiS 9d قدرت تا 4
۴ محاسن و محدودیتهای روش ملای
blah
۷ موجب رت مها مدرمه با زتدك واقعى شاكره مرشود.
pb Si inte doi Bon ae pede: BIT
Ri le elt) EP
خاگون درس میشود
7 ترطف sa se دول ات
اب) محدوديشهاة
a) gate ey whet متداول مدرسه sos
احتياج يه معلماا باتجربه و أخنا با روش تحفيق رد
7 وق كر لست و ممكن اسث tes oie phe Sov eer
چطور مزر جرا ود
۲-۲ مراحل آموزش حل سلله
ee ple tps SARA ITO سقس وويكزه احمد' و
روش حل مسئل اموز ole Note و نکات زير ترجه دنت et
.١ فا ای داشآسوز را هرايط با باسح مصحيع مستله شحمی سازد
lang تيجة نهابى حاسل از مسنله را براق شاكره ترصيف BE
صفحه 10:
امل كيد
مون مارا وا اک موق حل معد
معنو اط بي تر ناه
بود تشفط أ dy yg
ae 9 ان راك به حل مسظظه كدق
| et bh ig
2 زا دس رفظ را yee بر
يج , ريخل ستله فاه كت بلكه ايز وز NO aly,
رو ۳9 مر
| se یتنا خامید re ie
9 ی ی
| ابا هلاصو جك tence
|
يد کر ول ری بان
۳
ادكو زجعو
هاري رجز شف أن جيسز pete ۱
مسبتو و
3 یک لاد ری که بادگری سر و صال باشد متعم ید ور
وه رده فد درس شخت بیط
ae ی وت رده رای NSE اد
or و ده جنگ خی مت از کی که ریک زر
زره موز i mt حل سن 9
ری ی یک درک PAR SI nag 1 ore
ری شحثتحیکات دیب گر تحت تحريكات ارسي رجحل در
۶-۴ فازها با مراحل موالی آموزش
يلدكيري يا غمل و ال و سا شروع میشود سپس LR لمات و ضانیم
مي الجهد. و بايد age ab Sars نهد هرت یگ ری که
دی مزر ول ند رم ست که یک اکارشگریمقلم بر فا یل ارات
ام وج داشت بش مرجم ید مود هه وضمت سای متعم و ار و
موی بش وبا وضعیت یکی شود در راشای ى كي كك بلكو براك
تیم فا ات ان دی ات هاگره سل رابگر رترب
ف بكذاره و باشخصيث وي وحدث هذا كد برف مال محص که ضرب ادا يك
رقم وا وب كوف بسحف أنكه يك نين ضبرى رب وی ات یم کی
تيدف و جوف psi AES A IBS Gis hee
لهت و (OTN ap ed 8 J gh gh Be
۱۶۰۴ نیس ه روش فعال
اوه به رل کرد بل من فد از سکن موی بطق
مج نسحم و بجر و ری نون و هترهای مسولی اد استه از
slats لب و تفاش هاق متاصبء مقدما فراعم م كد تا مستطم در طلى أن
ب كلف ماهم و زيط فورظ تيل شوه (مرسلة ep Gig
سول و حول و بحث بين بعلم و بجعا زيا خرد بجهها تشكيل عبارات مور ينظ
نجام لقره در مرحلة أخر با Jaw ace en sae Sasa درموره مناه
وهای ده سعى موشوه ين مفاغيم و مطقب ب زفخار ستلم رحدث بين
کنر ابا دق ان كه ضروري pole JH BEES pip aS
متهي تملون و متكازى كروعى بجدها ها يكديكر تقش صزاي atin adh
مات کاس جر دم go ES pe on Ae آمزتی حس تساو و
همکاری گوهی اف بچه تقوت کت از آن وان الیدرجهت آسورش رز
اگوی محي اسقاه ما إشمتي. 0158
صفحه 11:
Mona.) tno
وا دا هقی و eg” Mieka
ار ea ات وج ور
eine aiid /
Ba ne دوه هدس مطاف واب تیا
و ری ما با رن مرک نکن موز
lag ke ae یز
نک خی Bt Sn ga سل دش خر
eg وی الاي
ی
ری ارم ی
ی
عجشي كلهي وير م شد فيارد اموز ضيت بر
| pole me Af یم ره
درا سوت ین یس کر
حك > ی که
یط ای مک و رین ور
ور ع 1
نبول كل مسن جنا وك كو
رداک و ای مه اه ريف جتاضلفى وار فو
١ یج تاه رحس داتفا که موش
صا lp
وق میا 54
کر دس ای داز برش فا روا زر
+ رونو فد
ار توش تلم راد یهار
و انث درق سه زاوها و سه ضلغ ا
_
«+ ره یریس وطح حل سند ee
مک بدا کش این فده ار ات ily St ss
وت مشود شا شا راک در معط طراف دیش کلم ده اس
امشخض كد بعال قاب مد انا و وب سید
ای سل من ات که ور مدارس اشدالى براق ترس ۱۳۳۵ ES 3 Shad
ایا دک اوه گیب ات وج
pe be
عر بين فصل با باكيوى رسای ری پروژه پل سل شا یمه ارآ
. تريخ تعليبوتريت كوه تر نيسته روش يادكيرى در على زمان همراء ا غيولت
تحولات هر هرك لصول و شورهای يدا جرى و بمسوات تحيقات در علوم
OS tty
گر رای اجرای Peso pts soe dn de tua
fips snd Sadar ee gh Sate th el pas
hela hte cd a le bid ahs اججراق روز
فرصشي قرام مرأورد نا کزان وا تیار ان ور ای یا
دی لا راشای کر برد روش میرحت سوم
دک وام مرك اناك لست زها وتاك يض مواجندنق باصق و كودع
وق حل أن در وهای دی وی تیم مشود که در نم
رای هی اج شود ور لاد شود پا لش خور لا این
پاک کت که وین ال تقد عر ررض متايه تراصو يليد شري
تاه اند ۴ اد له رال هد تجهب تاه قدرت دساعت بر
|
دای ادلی ۶ قفرت انس و گنای فسات و تلا
2 لصفت وني سالد و ات گر ده و یرفن رای مس
کارکتن ریخست ماسن و میتی يزوف حل سي
تن
میتی حور ار
۳۳
صفحه 12:
موش رس ریرح سل 9۵
نا
598 يري دک روز
بي رق يجا فكر علد و
یت باعث بوالگیهشن 4
رتکد ریا ندز
aoe Sue [arian
م 0
مار وی ار 0
راو مر ار کرد | روش فیس
a ابص آموزش تبز يتاميم و يجا زوش جل سن
>2 رد سم ند | /
۳ وان ود اد ری قدمت درد 2
ببق ووش حفر و یبد معلم اد هد سول گنه
بي کی شید ۳ ماي را
ب) روش فمال
دا روش اكتشاقى
este
رش ملد
Susi
He
نع زا خس هف ريا وكوي و حيس حل ميق te
Hite
دا روش نی ok
صفحه 13:
ak
يولياء جورج (۱۳۸۵). چکونه مسئله را حل کنیم. ترجمه احمد آرام. (چاپ هفتم). تهران: کیهان (نشر اثر
اصلی. ۱۹۴۵).
غیبی. تاییس (۱۳۹۱. بررسی فرایند طرح مسئله ریاضی دانی آموزان /بتدایی. پایاننامه منتشرنشده
کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دانشکده علوم پاید.
اش رابرت؛ جرت. دنیس (۲۰۰۰). آموزش حل مستله ریاضی: عحقق یک چشمانداز. مروری بر
ادبیات تحقیق. ترجمه زهرا گیلک و زهرا گویا. رشد آموزش ریاضی؛ شماره ۸۶ ص ۲۱-۴
Brown, S. I. & Walter, M. I. (2005). The art of problem posing. London, Lawrence
Erlbaum Associates, Ink.
Cai, J. (1998). An investigation of U.S. and Chinese students' mathematical problem
posing and problem solving. Mathematics Education Research Journal, 10(1), 37-
50.
Cai, J. Hwang, S. (2002). Generalized and generative thinking in U.S. and Chinese
students’ mathematical problem solving and problem posing. Journal of
Mathematical Behavior, 21(4), 401-421.
Christou, C. Mousoulides, N. Pittalis, M. Pitta-Pantazi, D. & Sriraman, B. (2005). An
Empirical Taxonomy of Problem Posing Processes. Zentralblatt fiir Didaktik der
Mathematik (International Reviews on Mathematical Education), 37(3), 1-10.
کتاب روش تدریس ریاضیات-دکترحسین ذوالفقاری و دکترمحمود اکرامی-فصل (۳) کتاب.صفحات ۳۵ ۴۵-انتشارات پیام نور