صفحه 1:
صفحه 2:
موضوع:
صفحه 3:
استاد راهنما:
دکتر عباس عسکری ندوشن
۳9 سس"
صفحه 4:
گردآورندگان:
عاطفه قربان پور دشتکی
بهاره کارگر بداف
سس"
صفحه 5:
و اگر عزم طلاق دارید. (آن هم با شرایطش مانعی ندارد)هملنا خداوند شنوا و
داناست.
a تک
صفحه 6:
طلاق با ازدواج و خانواده که از مهمترین نهادهای جامعه ی بشری است ارتباط دارد. طلاق بدعتی
اجتماعی است و به عنوان ابزاری اجتماعی در مواجهه با شکست در ازدواج به کار گرفته می شود.
غالبا در فرآیند طلاق, یکی از طرفین وابستگی. درگیری عاطفی و رنج بیشنری را متحمل می شود و
مدتی طولانی تر در بحران به سر می برد. طلاق موجب از هم پاشیدگی شخصی. خانولدگی و
اجتماعی می شود و در بیشتر موارد آثار مخرب آن بر زنان بسیار شدیدتر از مردان
صفحه 7:
تعربف طلاق
طلاق عبارتست ازشکستن واحد خانواده و تجزیه نقش های اجتماعی به علت آنکه یک یا تنی چند از
اعضای خانواده بطور ارادی و یاغیرارلدی تکالیف ناشی از نقش های خود را آنطوریکه باید و شاید است
انجام ندهند.
طلاق عبارتست ازانحلال قانونی پیوندهای زناشویی که با تصمیم یکجانبه یکی از زوجین و یا مراجعه به
مراجع شرعی و قانونی صورت می گيرد.
صفحه 8:
تعریف طلاق
صفحه 9:
تعربف لغوی طلاق
ريشه(طلق.يطلق) است كه در معناى "إطلاق” و تطليق به كار مى رود
طلاق در لغته اسم مصدم
طلاق با مفهوم آزادی. رهایی و خالی شدن از پیوند. عهد و پیمان همراه است.
صفحه 10:
تعریف فقهی طلاق
طلاق در اصلاح فقهی به معنای زاثل نمودن قید و پیوند نکاح با صیغه ی مخصوص است.
صفحه 11:
تعریف حقوقی طلاق
در اصطلاح علم حقوق نیز نوعی رفع قید نکاح می باشد. به تعبیر دیگر طلاق در علم حقوق, نوعی ایقاع
است که با تشریفات خاصی به انجام رسیده و به موجب آن عقد نکاح از بین می رود.
صفحه 12:
طلاق از دیدگاه اسلام
مسئله صیانت حقوق و تحکیم بنیان اساس خانواده همواره مورد نظر شارع اسلام بوده و سعی گردیده که
خانواده را که به منزله پایه ای متين و استوار برای حفظ جوامع بشری است از هر گونه تعرض و تجاوزی
مصون و محفوظ بدارد و برای نیل به اين هدف اجرلی طلاق را محدود به موانع و شرایطی خاص نموده
و ضمن اينكه همه جا طلاق را مذموم دانستهمسلمانان را به ترک آن امر فرموده و به همین علت با
وجود مجاز بودن طلاق,بسیاری از مسلمانان و مخصوصا مجتهدین,حتی المقدور از طلاق دادن و اجرای
صیفه طلاق خودداری می نماید.
صفحه 13:
اسلام برای اینکه اساس خانواده بر پایه ی هوی و هوس و عصبانیت آنی زوجین قرار نگیرد. در عين حال
که طلاق را در بعضی موارد تجویز نموده اساساً آن را عملی مکروه و ناپسند شمرده و برای اجرای آن
تعدادی شرایط مشکل پیش بینی کرده تا حتی الامکان زن و شوهر کمتر بسوی طلاق سوق داده شوند
و درمان اختلافات خود را در آن بجویند.
صفحه 14:
انواع طلاق
صفحه 15:
2 ۱
4
3
9
3
5
صفحه 16:
آثار و پیامدهای طلاق
نخستین پیامد اجتماعی که زن یا مرد پس از جدایی تجربه می کند: از دست دادن پایه هایی است که
هویت اجتماعی وی بر آن ها بنا شده.
علائم روانی- عاطفی طلاق, مائند ناکامی, ماتم زدگی. نگرانی, وحشت. اضطراب ترس,خشم و..» طرفین
را در وضعیت آسیب دیدگی قرار می دهد.
مشکلات افت تحصیلی:رفتاری؛ عاطفی؛ عزت نفس بايين و روابط بين فردى. صرف نظر از عامل جنس و
« دربین بچه های طلاق بیشتر از بچه های غیرطلاق است.
صفحه 17:
نگاهی به پدیده طلاق در آمریکا و ايران
طبق گزارش مرکز ملی آمار و ارقام بهداشتی آمریکا(۱۸۹۴). در چهل سال گذشته. شمار روابط منجر به
le
سه پرابر گردیده لست. به طوری که سالانه یک میلیون کودک آمریکایی در پی طلاق
والدینشان شاهد از هم پاشیدن خانواده شان هستند.
در جامعه ما نیز از هر ۱۰۰۰ مورد ازدواج؛ حدود ۱۷۴ مورد به طلاق منجر می گردد. آمار طلاق مربوط
به شش ماه اول سال ۷۷ نشان می دهد که نرخ طلاق در مقایسه با شش ماه اول سال ۷۶. به میزان
۸ درصد افزايش يافته است. اين در حالی است که نرخ وقوع ازدواج در همین دوره ی زمانی
۱ درصد کاهش نشان می دهد.
صفحه 18:
بر اساس آمارهای اعلام شده؛ تهران, کردستان» کرمانشه. مرکزی و بوشهر به ترتیب پر طلاق توبن استان
های کشور هستند و آمارهای رسمی حاکی از کمترین میزان طلاق ثبت شده در ایلام. یزد. چهارمحال-
و بختیاری, سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است. این در حالیست که اخیراً محمدصادق کوچک
زاده دبیر شبکه فعالان ازدواج استان یزد در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: آمار طلاق در استان
یزد در حال افزایش است و این افزایش آمار نگران کننده است. وی افزود در سال ۸۶ به ازای هر
۸ ازدواج در استان يزد يك طلای صورت گرفته. اما اين رقم در سال ۸۷ و تنها با یک سال تفاوت
افزایش قابل توجهی یافته است. کوچک زاده گفت: در سه ماهه سال نخست سال جاری(۱۳۸۸) به ازای
هر ۱۳ ازدواج یک طلاق صورت گرفته است.
صفحه 19:
1۳۸1
۱۳۸۲
VAY
۱۳۸۴
1۳۸۵
آمارطلاق در ایران
FIA
AYA
۶11
or
ara
۳1 تهران
Ay تهران
at تهران
۲ خراسان
رضوی
ae ۲۱ خراسان
رضوی
بیشترین و کمترین درصد طلاق در نقاط
شهری و روستایی از سال ۱۳۸۱-۱۳۸۵
va
ONY
۳1
۳۶
کرمانشاه
صفحه 20:
AAAS
نمودارنست ازدواج و ملق های یت شده در ال ۱۳۸۹
صفحه 21:
با توجه به آمار موجود» در سال ۱۳۸۹ تعداد ۸٩۱۶۲۷ واقعه ازدواج و تعداد ۱۳۷۲۰۰ واقعه طلاق به
نسبت ازدواج به طلاق در این سال ۶,۵ می باشد. به عبارتی در مقابل هر ۶.۵ ازدواج
ثبت شده یک طلاق به ثبت رسیده است.
ثبت رسیده است.
بیشترین طلاق مربوط به استان تهران با ۳۰۴۰۲ و کمترین آن مربوط به استان ايلام با رقم ۴۴۶ می
باشد.
یزد در سال مذکور دارلی ۱۲۱۰ طلاق در مقابل ۱۲۶۴۴ ازدواج بوده است.
همچنین در آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشوره در سال ۱۳۸۹بیشتر از ۵۰درصد طلاق ها
مربوط به زوجینی است که صفر تا ۱۵ سال اختلاف سنی داشتند.
صفحه 22:
همچنین از لحاظ توزیع سنی زوجین در زمان طلاق, در سال ۰۱۳۸۹ بیشترین طلاق ثبت شده؛ مربوط
به مردان گروه سنی۲۵-۲۹ ساله است که با زنان ۲۰-۲۴ ساله رخ داده است و تعداد آن برابر با
۴ واقعه می باشد.
صفحه 23:
صفحه 24:
در کل بر اساس آمار های سال ۰۱۳۸۹ تعداد ۱۳۷۲۰۰ واقعه طلاق, در کشور به ثبت رسیده است که
نسبت به سال مشابه سال قبل ٩.۱ درصد افزایش يافته است.
صفحه 25:
چند پیشنهاد برای جلوگیری از طلاق:
الا فراگیر کردن فرهنگ گفتگو بین خانواده ها
ل پرهیز خانواده ها از ازدواج های سهل گیرانه و سرسری.
[" توسعه مراکز آموزشی مشاوره خانواده قبل و بعد از ازدواج.
7" برگزاری کلاس های آموزشی مدیریت حل بحران برای خانواده ها و جولنان قبل از ازدواج و زوج هایی
که دچار اختلاف هستند.
ایجاد. توسعه و تقویت مراکز امداد و ارشاد در کنار دادگاه های خانواده برای کمک به خانواده های
دچار اختلاف.
7" برگزاری آموزش حقوقی در زمینه ازدواج مشاوره خانواده برای دختران و پسرانی که در آستانه لزدواج
قرار دارند.
2 آموزش و استفاده از فرهنگ و مولفه های دینی و اسلامی و اخلاقی در تحکیم پایه های خانواده.
7 آموزش و دانش افزایی والدین نسبت به روحیات جوانان
صفحه 26:
الآ تلاش والدین در جهت پرهیز فرزندان از ازدواج های ناسنجیده.
72 اتخاذ تدابیر مناسب جهت اصلاح قوانین و ساختارهای حقوقی. اقتصادی و فرهنگی به منظور
پیشگیری از طلاق و تقویت عوامل و اهرم های بازدارنده آن
خانواده ها باید زمینه های لازم را برای شناخت بهتر طرفین از روحیات و آشنایبآنان با حقوق
همدیگر فراهم کنند تا زوج ها در آینده با مشکل مواجه نشوند.
پرهیز خانواده ها از ازدواج های تحمیلی برای فرزندان خود.
پرهیز خانواده ها از دخالت های بدون آگاهی و بینش در زندگی فرزندان.
تقویت اخلاق, معنویت و صمیمت در خانواده به منظور جلوگیری از ظلم و فروپاشی ارکان خانواده و
تحکیم آن.
به خاطر Sul اکثر طلاق ها ريشه اقتصادی دارند؛ بنابراین لازم است خانواده ها و نهادهای دولتی
کمک ها و حمایت های مالی خود را از خانواده های دچار مشکل.
دریغ ندارند.
a
a
0
a
وجین از معاشرت های غیر اخلاقی و ناپسند.
صفحه 27:
خنله د طلاق
نظربه های مختلف در بور
rE Ce
nas
pe
سيا
0777
صفحه 28:
پل بوهنن
به اعتقاد پل یوهنن, چنانچه زوجی تصمیم به طلاق بگیرند. تعدادی مراحل انتقالی عمده در
سبک زندگی و نگرش باید طی شود.
۱. طلاق عاطفی ۲طلاق قانونی
۳.طلاق اقتصادی ۴طلاق هماهنگی میان والدین
oly LF #طلاق اجتماعی
صفحه 29:
مل کرانتزار
طلاق را نه یک فاجعه بلکه ماجرایی دلرای مولفه های ارزشمند می داند که موجب غنی شدن تجربیات
فرد می شود و منجر به گونه ثی رسش, توانمندی و خردمندی در انسان می شود. از نظر او طلاق
فرآیند
استء نه يك لقب یا برچسب و چهار مرحله در اين فرآیند شناسایی نموده است:
+ مرحله وحشت
* مرحله ماتم وغم
مرخله زندكى در حال
+ مرحله تجدید حیات خود
صفحه 30:
رابرت ویس
تحول ارتباطات اجتماعی زوجین طلای گرفته راب دوستان خانوادگی شان در سه مرحله توصیف کرده
"* مرحله نخست: توجه و همدردی بیش از حد آن ها که گاه موجب مزاحمت می شود.
* مرحله دوم: تغییر دیدگاه آنها در مورد فرد و تغییر مسیر وی
مرحله سوم: جدایی تدریجی به علت حذف اشتراک های قبلی و رسیدن به اینکه ارتباط نفعى به حال
هیچکدام ندارد.
صفحه 31:
نظربه توسعه خانواده
نظریه پردازان این نظریه اذعان کرده اند که هنجارهای اجتماعی تعیین کننده ی زمان و ترتیب اتفاقات
خانواده اند و انحراف از این هنجارها در نهایت منتهی به انحلال خانواده می شود.
صفحه 32:
نظریه نیاز - انتظار
زندگی زناشویی اقدام به ازدواج می کنند و زندگی را با
هر کدام از زن و شوهر با تصورات خاصی در
انتظارات مشخصی در مورد اينکه همسرشان چگونه با او رفتارخواهد کرد. آغاز می کنند. اگر این
انتظارات برآورده نشود. آنان نایاضی و پشیمان خواهند شد.
صفحه 33:
نظرية خودمیان بینی
هر كاه انسان يا انسان هایی. دیگری یا دیگران را با خود و ارزش های خود ارزیابی کننده دجار خود ميان
بینی شده اند. اين وضعیت جلوه ای از خود گرایی لست. این حالت بر روابط انسان با دیگران تأثیر منفی
می گذارد و به سستی ارتباط, عدم امنیت. لنزوای اجتماعی در سطح زندگی خانوادگی و اجتماعی منجر
می شود. گسترش اخلاق خود گرایی و عدم توجه به خواسته ها و نیازهای فرد مقابل در زندگی
زناشویی. می تواند موجب ارقام « خود » اختلاف و ستیزه در کانون خانواده شود. امروزه با اصالت قرار
گرفتن طلاق رو به فزونی است.
صفحه 34:
در بایان
از استاد محترم دکتر عباس عسکری ندوشن به جهت تمام زحمات و راهنمایی هایی که در ارائه ی
اين کنفرانس کشیده اند. کمال تشکر و قدردانی را داریم.
صفحه 35: