صفحه 1:
صفحه 2:
قو اإناااعة 2۶ ال لها و: تسه( واز
نام استاد
نام دانشجو
صفحه 3:
مقد مه
شهید مطهری برجسته ترین متکلمان فلسفی و عرفانی معاصر جهان
اسلام است
از خصایص مهم روش و نگرش ایشان این بود که. با حفظ صلابت و
سلامت سنتی به مسائل و ابتلائات فکری و فرهنگی جدید و همچنین
پاسخگوبی به شبهات مکاتب ایدئولوژی و علمی فلسفی جدید غربی.
go quali loys پودالفتتد:
:در میان آثار پربار شهید مطهری در میانشان برجسته است
«نخست حواشی. دوم عدل الهی و سوم علل گرایش به مادیگری
صفحه 4:
عدل الهی
رساله مهمی است
: که بخش و بحث اصلی آن
ءرابطه عدل الهی و مسئله شر و توجیه فلسفی کلامی شر است
صفحه 5:
چرا شر در جهان هست؟
آیین کهن زردشت و به تبع آن آیین مانی. برای پرهیز از پاسخ گویی به این سوال . به تنویت افتاده و مبداء دیگری برای شر قائل شده اند
it oA Uy chien gig Rng Al GAS SUITS SH Siu gated Ne ly gd هازسیات امروژاعد نت AM,
.بسیاری از حکمای اسلام بر آنند که شر مبدائی ندارد. شر در جهان هست ولی آفریده خداوند ؛ چه با عدم است با عدمی |
بعضی گفته اند شر از لوازم ماغیات و مادیات انستایا یف جهان ماه و عدت آفریده نمی نف یا اگر آفریده می شذ لام بود که در آن تاه و نزاخم
آنکه چرخهای lle هستی را به گردش در می آورد. موجب پیدایش کژیها و كاستيها هم مى شود كه
و حرکت باشد. اين تضاد و تزاحم در عي
«جنبى و ناكزير است
.بعضی پاسخ داده اند که جهان به حکم آنکه آفریده است. متناهی و محدود و ناقص است و لاجرم نقصان و ناملایمات در آن هست
.جه اكر قرار بود جهان بى نقص باشد باید تامتناهی باشد و برای آنکه نامتناهی باشد باید مخلوق نباشد. و اين ممكن ن
صفحه 6:
صفحه 7:
در غرب سابقه این بحث به سقراط و افلاطون و ارسطو می رسد ولی بحث جدیتر آن در آثار افلوطین مطرح شده است
: در قرآن مجید عدل الهی و تنزیه خداوند از ظلم و مسأله شر به انحاء مختلف مطرح شده است. از همه مهمتر آیه
٠ ان الله ليسم بظلام للعبید (خداوند بر بندگان ستمکار نیست) (آل عمران. ۱۸۲)
در قرآن مجید گفتگو شده است که معلوم نیست هر آنچه در ظاهر شر می نماید در نفس الامر نیز شر و به ضرر انسان باشد. و
لعکس
وعسی آن تکرهوا شیئا وهو خیر لکم و عیان تحبوا شينة و هو شر لکم ( چه بسا امری را ناخوش دارید و در حقیقت به خیر شما
باشد. و چه بسا امری را خوش دارید و در حقیقت برای شما شر باشد ) (بقره: ۲۱۶)
« انسان تاب و طاقت شر را ندارد (شرهای عادی زندگی) و به زودى نوميد مى شود و به زاری در می آید (فصلت )۲٩
.و گاه به جای این گونه خیر و شر اصطلاح شراء وضراء به كار مى رود
.هر حسنه و سینه ای از سوی خداوند است (نساء. (VA
. و هر مصیبتی به اذن اوست (تغابن» ۱۱)
صفحه 8:
صفحه 9:
آنچه از این آبات مستفاد می شود این است
.که شر وجود خارجی و انواع و اقسام دارد
وجود شر که غالبا نتیجه عمل یا ناشی از
نگرش انسان است خدشه ای به عدل الیهی
نمی زند
قسم مهمی از شرور که شرور اخلاقی و
اجتماعی است در قرآن به «سو» با هفساد»
تعمیر شده و باز هم صدرو آن به خود بشر
ءنسبت داده شده است
صفحه 10:
.معتزله نخستین گروه از متکلمان فلسفی مشرب و برجسته قرون اولیه اسلامی اند
اینان اصحاب اصالت عقل اند ولی نه به آن معنی که عقل را در برابر شرع بنهند. بلکه عقل و روش عقلی
فلسفى را در خدمت دين و دستمایه توجیه و توضیح اصول عقاید خود ساخته اند. و اصل عدل یعنی عادل
ءدانستن خداوند جان کلام معتزله است
: که طبق نظر قاضی عبد الجبار همدانی یکی از برجسته ترین سخنگوبان معتزله. از این قرار است
عدل این است که تمامی افعال الهی نیک است و او کار ناشایست نمی کند و از آنچه بر او واجب است تن نمی
زند. و در خبری که می دهد دروغ نمی گوید و در حکمش بی انصافی نمی کند. و فرزندان مشرکان را به گناه
پدرانشان عذاب نمی کند. و معجزه را بر دست دروغ زنان جاری نمی گرداند. و بر بندگان تکلیفی که تابش را
نداشته باشند یا از آن آگاهی نیابند نمی کند. بلکه در مقابل تکلیف به آنها توانایی و دانایی می دهد و آنان را
راه می نماید و چون و چند اين مسائل را بر ایشان آشکار می گرداند تا هر که به راه اند. با از راه رود. به اتمام
حدم زرف
صفحه 11:
از نظام و اسواری و جاحظ ( بزرگان صدر اول معتزله) حکایت شده است که می گفتند؛ محال است که خداوند بر ظلم و کذب و
.ترک اصلح قدرت داشته باشد
قاضی عبدالجبار که اين قول را نقل می کند خود قائل به این است که خداوند قادر است به کاری که اگر انجامش میداد همانا ظلم و
.قبیح بود
و مى كويد که خداوند فعل قبیح نمی کند و چنین دلیل می آورد که مسلم است خداوند به قمح قمیح عالم است و می داند که از
«چنین عملی بی نیاز است و در این صورت به هیچ وجه عمل قبیح را اختیار نمی کند
صفحه 12:
صفحه 13: