کسب و کار اقتصاد و مالی

عرضه و تقاضا، کشش درآمدی و کشش قیمتی

keshesh_gheymati_va_keshesh_daramadi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “عرضه و تقاضا، کشش درآمدی و کشش قیمتی”

عرضه و تقاضا، کشش درآمدی و کشش قیمتی

اسلاید 1: به نام خدا

اسلاید 2: درس: مدیریت مالی استاد محترم: جناب آقای دکتر نکوییگردآورندگان: سيد جواد ايرانژادعبداله ربيعيسعيد زاهديانغلامرضا واحدیشهریور 94 عرضه و تقاضا کشش درآمدی و کشش قیمتی

اسلاید 3: تقاضا (Demand):مقداری از یک کالا که یک فرد مایل است درطی یک دوره معین از زمان بخرد، که تابعی از قیمت کالا ، درآمد پولی او، قیمت سایر کالاها و سلیقه اش می باشد.حداکثر قیمتی که مصرف کننده حاضر است برای میزان معینی از کالا و خدمات در مدت زمان معین بپردازد تقاضا نامیده میشود، از طرف دیگر تقاضا را میتوان بیشترین مقداری از کالا و یا خدمت که مصرف کننده برای هر قیمت معین و در زمان معین حاضر است اخذ نماید نیز دانست.

اسلاید 4: عوامل مؤثر بر تقاضا:1-قیمت کالا( Px ):قیمت هر کالا در شرایط عادی ، رابطه عکس با تقاضای آن کالا دارد که این همان قانون تقاضا می باشد.2- درآمد (I): با افزایش درآمد مصرف کننده ، قدرت خرید او برای کالای معمولی افزایش می یابد اما برای کالای پست تقاضای وی با افزایش درآمد، کاهش خواهد یافت.3- کالای جانشین (Ps):کالای جانشین، کالایی است که مصرف کننده تمایل به مصرف همزمان آن با کالای تقاضا شده را ندارد مثل گوشت مرغ و گوشت ماهی و یا شکر و قند . اگر قیمت شکر افزایش پیدا کند تقاضا برای قند افزایش می یابد.4- قیمت کالای مکمل(Pc): کالایی که به همراه کالای مورد تقاضا می باشد مکمل کالای مورد تقاضا میباشد مثل چای و قند. با افزایش در قیمت کالای مکمل ، تقاضای کالای مورد نظر کاهش پیدا می کند.5- سلیقه و ترجیحات (T): با تغییر سلیقه هر فرد به دلیل تبلیغات ، افزایش اطلاعات توصیه های پزشکان و ...تقاضای او در هر سطحی از قیمت تغییر می یابد.6- انتظارات قیمتی یا قیمت انتظاری (Pe): اگر مصرف کننده انتظار افزایش قیمت کالای خاصی را در آینده داشته باشد تقاضای وی را از آن کالا در زمان حال افزایش می دهد.7- تعداد مصرف کننده(C): این عامل در تقاضای بازار مؤثر می باشد و هر چه تعداد مصرف کنندگان یک کالا در بازار بیشتر باشد تقاضای آن کالا افزایش خواهد یافت.

اسلاید 5: تابع تقاضا:با توجه به عوامل مؤثر در تقاضا می توان تابع تقاضا را به صورت زیر متأثر از عوامل مختلف مؤثر در تقاضا نوشت:Qdx=F(Px , I , Ps , Pc ,T , Pe ,C ,….)با فرض ثابت بودن سایر شرایط فقط قیمت کالا بر تقاضای آن تأثیر خواهد گذاشت:Qdx=f(Px)Qx=a-bPxبا توجه به اینکه شیب تابع ارائه شده منفی می باشد این تابع نشان دهنده ارتباط معکوس بین قیمت کالا (Px) و مقدار تقاضا (Qx) میباشد، به این تابع تقاضا می گویند.

اسلاید 6: جدول و منحنی تقاضا: این جدول فقط از لیست قیمتها و مقادیر کالای مربوطه تشکیل یافته که خود شخص یا گروهی از اشخاص در آن سطح قیمتها ، کالای خاص را تقاضا کرده اند.قیمتمقدار تقاضا1050960870780

اسلاید 7: قانون منفی بودن شیب تقاضا:قیمت هر کالا در شرایط عادی ، رابطه عکس با تقاضای آن کالا دارد؛ بجز استثنایی برای موارد نادر منحنی تقاضا همیشه دارای شیب از چپ به راست و از بالا به پایین می باشد که نشان دهنده این است که با پایین آمدن قیمت کالا ، مقدار بیشتری از آن خریداری می شود؛ که این همان قانون منفی بودن شیب تقاضا می باشد.قیمتمقدار تقاضا1050960870780

اسلاید 8: اثر جانشینی،اثر درآمدی و شکل منحنی تقاضااثر جانشینی: زمانی که قیمت کالای کم می شود فرد این کالا راجانشین کالای می کند که قیمت آن بدون تغییر باقیمانده است . این اثر جانشینی موجب افزایش مقدار تقاضا شده از کالا که قیمت آن کم می شود. اثر درآمدی : افزایش در قیمت هر کالای (پست یا معمولی) موجب کاهش درآمد واقعی فرد می شود، با کاهش درآمد واقعی، مصرف کننده از هر کالای معمولی کمتر خواهد خرید اما از هر کالای پست بیشتر می خرد .زمانی که قیمت یک کالای معمولی افزایش می یابد، ما مقدار کمتری از آن می خریم یعنی منحنی تقاضا شیب منفی دارد و دلیل این کار هم اثر درآمدی و هم اثر جانشینی می باشد. زمانی که قیمت یک کالای معمولی کاهش می یابد، ما مقدار بیشتری از آن می خریم یعنی منحنی تقاضا شیب منفی داردو دلیل اثر جانشینی می باشد

اسلاید 9: اثر جانشینی،اثر درآمدی و شکل منحنی تقاضادر مواقعی که قیمت یک کالای پست افزایش می یابد، اثر جانشینی به خودی خود تمایل به این دارد که مقدار تقاضا شده را کاهش دهد در حالی که اثر درآمدی تمایل به افزایش دارد. اثر جانشینی معمولا بزرگتر از اثر درآمدی است بنابراین منحنی تقاضای کالای پست دارای شیب منفی است . در مواقعی که قیمت یک کالای پست کاهش می یابد، اثر جانشینی به خودی خود تمایل به این دارد که مقدار تقاضا شده را افزایش دهد در حالی که اثر درآمدی تمایل به کاهش دارد. اگر اثر جانشینی قوی تر از اثر درآمدی باشد، منحنی تقاضا برای کالای پست دارای شیب منفی خواهد بود . این حالت عادی مساله می باشد . اگر اثر جانشینی برابر با اثر درآمدی باشد ، منحنی تقاضا عمودی است و اگر اثر جانشینی ضعیف تر از اثر درآمدی باشد، منحنی تقاضا دارای شیب مثبت بوده و این کالا به نا کالای گیفن نامیده می شود

اسلاید 10: قسمت Aقسمت Aقسمت Aقسمت Bقسمت Bقسمت Bقیمتمقدار(سال)مخارجقیمتمقدار(سال)مخارجنان (لقمه)0.3300900.126026گوشت 2102024284جمعجمعجمع110  110

اسلاید 11: شرایطی که تابع تقاضا غیر نرمال میشود1- منحنی تقاضا عمودی می شودزمانی که خرید کالاهای حیاتی مانند مثل خرید دارو ،مواد مخدر –مقدار تقاضا هیچ تأثیری ازقیمت نمی گیرد (کالافوق العاده ضروری و مقدار مصرف آن معین باشد )

اسلاید 12: 2- منحنی تقاضا افقی می شودقیمت ثابت و تقاضا کننده هر چه تقاضا کند،(در قیمت تغییری رخ نمی دهد)دخالت دولت در کنترل اجاره به منظور کمک به خانواده های فقیر 3- منحنی تقاضا صعودی می شودقیمت بالا رود تقاضا بالا رود( زمانی که جامعه با انتظارات تورمی روبرو است مثلأ مرغ 3000 تومانی به علت تورم می شود 7000 اما با وجود افزایش قیمت تقاضا هم زیاد میشود.

اسلاید 13: تغییر مقدار تقاضا و تغییر تقاضا:الف)تغییر در مقدار تقاضا:این تغییر به دلیل تغییر قیمت کالا صورت میگیرد که در این حالت میگوئیم حرکت روی منحنی تقاضا رخ داده است و مقدار تقاضا از نقطه ای به نقطه دیگر در روی منحنی تقاضا منتقل شده است به طور مثال در منحنی مقابل با کاهش قیمت از PA به PB مقدار تقاضا از QA به QB افزایش یافته و مصرف کننده مقدار تقاضای خود را از نقطه A به نقطه B تغییر داده است.

اسلاید 14: ب)تغییر در تقاضا:این تغییر به دلیل تأثیر عوامل مؤثر بر تقاضا به استثنای تغییر قیمت خود کالا اتفاق می افتد که در واقع انتقال تابع تقاضا در این حالت رخ میدهد.به طور کلی موارد زیر باعث تغییر تقاضا می گردد.1-تغییر در درآمد2- قیمت کالاهای دیگر3- سلیقه و ترجیحاتبطورکلی هر عاملی که باعث تمایل مصرف کننده به افزایش مصرف یک کالا گردد باعث افزایش تقاضا برای آن کالا نیز خواهد شد و منحنی تقاضا به سمت بالا می رود و برعکس

اسلاید 15: مثلأ عوامل مثل افزایش درآمد مصرف کننده تمایل بیشتر به اکتساب کالا ممکن است منجر به انتقال منحنی تقاضا به طرف راست گردد.از d0 به d1 و کاهش درآمد مصرف کننده، کاهش تمایل برای اکتساب کالا و غیره منحنی تقاضا را به سمت چپ مثلا d0 به d2انتقال میدهد.به طور خلاصه:تغییر مقدار تقاضا حرکت بر روی منحنی تقاضا می باشد در حالیکه تغییر تقاضا انتقال منحنی تقاضا به سمت چپ یا راست خواهد بود. 

اسلاید 16: کالای پست و کالای معمولیاگر درآمد یک شخصی افزایش یابد، منحنی تقاضا فرد برای گوشت به سمت بالا انتقال خواهد یافت، به نحوی که با عدم تغییر قیمت گوشت ، او در ماه گوشت بیشتری را – نسبت به قبل از افزایش درآمدش-خواهد خرید .گوشت یک کالای عادی (نرمال) نامیده می شود.کالاهای دیگری هم هستند (مثل سیب زمینی و نان) که منحنی تقاضا موقعی که درآمد افزایش می یابد ، به سمت پایین منتقل می شود. این کالاها ،کالاهای پست نامیده می شوند. کالای معمولی (نرمال) کالای پست

اسلاید 17: کالای جانشین و کالای مکملهنگامی که قیمت یک کالای جانشین (چای و قهوه ) افزایش یابد.منحنی تقاضا برای فرد به سمت بالا می رود ولی هنگامی که قیمت کالای مکمل(قند و چای) بالا می رود ،منحنی تقاضا به سمت پایین منتقل می شود کالای مکمل کالای جانشین

اسلاید 18: تقاضای کل یا تقاضای بازار تقاضای کل یا تقاضای بازار یک کالا نشان دهنده مقادیر مختلف تقاضای کالا از سوی تمام مصرف کنندگان بازار در قیمت های مختلف (ودر یک دوره زمانی) است.بنابراین تقاضای بازار یک کالا تابع تمام عوامل تعیین کننده تقاضا به اضافه تعداد خریداران آن کالا در بازار است. از نظرهندسی منحنی تقاضای بازار یک کالا از جمع افقی منحنی های تقاضای یکایک مصرف کنندگان در هر قیمت خاص بدست می آید. *حاصل جمع تقاضاي مصرف كنندگان تقاضاي بازار را مشخص مي‌سازد x1=5 : تقاضاي مصرف كننده اول x2=7 : تقاضاي مصرف كننده دوم مثال: در قيمت مجموع تقاضاي دو مصرف‌كننده برابر است با: xM=5+7=12

اسلاید 19: عرضه (supply):مقدار كالايي است كه بنگاه در دوره زماني معين در قيمت جاري حاضر به توليد و ارائه به بازار مي‌باشد. عبارت است از جریان کالا -خدمات به بازار برای برآوردن تقاضا، همچنین می توان گفت مقدار کالا و خدماتی است که تولیدکنندگان مایل به فروش آن در طی یک دوره مشخصی از زمان می باشد.

اسلاید 20: عوام مؤثر بر عرضه:1- قیمت کالا(px): قیمت هر کالا در شرایط عادی،رابطه مستقیم باعرضه آن کالاداردکه این همان قانون عرضه می باشد. 2- قیمت منابع(pf): با افزایش قیمت عوامل تولید و نهاده ها از جمله دستمزد ، بهرۀ سرمایه و ماشین آلات و ..... عرضه کالا کاهش می یابد.3- قیمت انتظاری(pe): با انتظار افزایش قیمت در آینده معمولأ عرضه محصول در زمان حال کمتر میشود و برعکس4- مالیاتها و سوبسیدها(یارانه ها): افزایش نرخ مالیات بر تولید وکاهش پرداخت یارانه ها تأثیر منفی بر عرضه کالا خواهد داشت5- تکنولوژی و فناوری تولید( T): با پیشرفت و افزایش توان تولید و تکنولوژی ، عرضه یک محصول افزایش خواهد داشت.6- قیمت کالای مرتبط: با افزایش قیمت کالا جانشین ،عرضه کالای(x) با کمبود مواجه می شود و با افزایش قیمت کالا مکمل عرضه کالای (x) نیز افزایش می یابد.7- تعداد تولید کنندگان: عرضه هر کالا رابطه مستقیمی با تعداد بنگاههای یک صنعت دارد.8- میزان فروش(تقاضا): با افزایش تقاضا هر کالا عرضه آن بیشتر میشود.عوامل بسیار زیادی در عرضه محصول مؤثرند که در بررسی توابع و منحنی ها عرضه فقط قیمت خود کالا به عنوان اصلی ترین عامل و مقدار عرضه متغیر بررسی شده و بقیه عوامل ثابت فرض می شوند.

اسلاید 21: تابع عرضه:رابطه ریاضی بین عوامل بر عرضه و مقدار عرضه ،تابع عرضه می باشد.با فرض ثابت بودن سایر شرایط و با متغیر در نظر گرفتن فقط عامل قیمت کالا خواهیم داشت.Q sx =F(Px , Pe , T , …)Qsx=f(Px) QX=-a+bpx

اسلاید 22: جدول و منحنی عرضه:هر چه قیمت زیاد شود عرضه کننده بیشترعرضه میکند. برای مثال : توجه داشته باشید که:منحنی عرضه معمولأ شیب مثبت دارد یعنی رابطه قیمت و مقدار عرضه رابطه مستقیم دارد . PxQsx110220330440550660

اسلاید 23: ویژگیهای تابع عرضه:1- خطی 2- صعودی 3- داشتن شیب مثبت تغییر عرضه: دو نوع تغییر عرضه داریم الف: تغییر در مقدار عرضه: که به دلیل تغییر در قیمت کالا صورت می گیرد و با حرکت در روی منحنی عرضه نشان داده می شود .مثلأ با افزایش قیمت از 1 به 2 مقدار عرضه از 10 به 20 افزایش می یابدب: تغییر در عرضه: تغییر سایر عوامل مؤثر در عرضه باعث تغییر خود عرضه و انتقال تابع عرضه می شود، معمولأ شیب تابع عرضه در بلند مدت کم تر از کوتاه مدت است ..

اسلاید 24: مهمترین عوامل مؤثر در تغییر عرضه عبارتند از :الف) هزینه های تولید: به طور کلی تمامی هزینه هایی که در تولید کالاها و خدمات مؤثرند، در صورت کاهش خود ،باعث کاهش قیمت پایه و افزایش عرضه محصول و در نتیجه انتقال منحنی عرضه به سمت راست و پایین خواهد شد (و برعکس )ب)تکنولوژی:کشف روشهای جدید تولید و بهبود تکنولوژی باعث انتقال منحنی عرضه به سمت راست و پایین و افزایش آن خواهد بود و همچنین پسرفت تکنولوژی باعث کاهش عرضه و انتقال منحنی عرضه به سمت چپ و بالا می شود.

اسلاید 25: دراین شکل SoSoمنحنی عرضه اولیه است. اگر قیمت ازP به Pکاهش یابد ، مقدار عرضه ازX0 به X0 کاهش میابد . البته با فرض اینکه سایر عوامل ثابت بمانند. فقط در طول منحنی عرضه موجود به سمت پایین ( راست ) حرکت کرده ایم . از سوی دیگر ، اگر تکنولوژی تولید تغییر کند و عرضه به S2 S2 افزایش یابد ، بنگاهها مایل به عرضه X2 مقدار در قیمت P هستند ، و انها مایل به عرضه واحد های بیشتری جهت فروش در هر قیمتی از تمام دامنه قیمت ها می باشند. برعکس انتقال از S0 S0 به S1 S1 اشاره به کاهش عرضه دارد و انگاه بنگاهها مایل به عرضه کمتری جهت فروش در هر قیمتی می باشند

اسلاید 26: شرایط غیر نرمال منحنی عرضه1- منحنی عرضه عمودیبعضی وقتها منحنی عرضه عمودی است.یعنی عرضه ثابت است و امکان عرضه در کوتاه مدت وجود ندارد.چون عوامل تولید مانند تولید سرمایه و نیرو کار در کوتاه مدت ثابت هستند. در این مواقع قیمت و مقدار تقاضا اثری بر روی عرضه ندارد.برای مثال مقدار زمین ثابت است و قیمت بالاتر نمی تواند باعث شود که زمین بیشتری بوجود آید و حتی اگر تقاضا کننده ای برای زمین نباشد باز زمین وجود دارد در واقع کشش منحنی عرضه برابر با صفر است

اسلاید 27: 2- منحنی عرضه افقی: قیمت همواره در حد P0 است.زمانی که قیمت ها توسط دولت ثابت منحنی افقی (عرضه کننده هر چه عرضه کند یا عرضه را متوقف عرضه نماید قیمت تغیر نمی کند مثل بازار قطعات کامپیوتر3 –منحنی عرضه نزولی : تابع عرضه (عرضه زیادسبب کاهش قیمت)شرایط غیر نرمال را پدید می آورد مثل زمانی در بازار شخص فکر کند انحصارگر می شود قیمت را زیاد عرضه را کم(یا بر عکس)

اسلاید 28: تعادل:در اقتصاد این حالت وقتی بوجود می آید که مقدار تقاضا شده از یک کالا در بازار -در هر دوره از زمان -برابر مقدار کالای عرضه شده از آن کالا به بازار – در طول همان دوره از زمان – باشد. از نظر هندسی، تعادل در محل برخورد منحنیهای عرضه و تقاضای بازار به وجود می آید. قیمت و مقداری که در چنین تعادلی وجود دارد به ترتیب به عنوان قیمت تعادلی و مقدار تعادلی شناخته می شودقیمت تعادلی یک کالا دقیقأ برابر با قیمتی است که مصرف کنندگان مقدار کالایی را حاضرند در یک دوره زمانی خاص بخرند برابر با مقداری است که تولیدکنندگان آن کالا حاضرند عرضه کنندتعادل ناپایدار وقتی رخ می دهد که منحنی عرضه بازار دارای شیب منفی بوده و شیب آن کمتر از شیب منفی منحنی تقاضای بازار باشد در این حالت جابجا شدن از نقطه تعادلی موجب وارد شدن نیروهای در عملیات بازار گردد که ما را از نقطه تعادلی دور کند. 19.2 تعادل کم پایدار یا خنثی زمانی رخ می دهد که منحنی های عرضه و تقاضا بر هم منطبق باشند .در اثر رخ دادن چنین وضعی اگر از نقطه تعادلی جابه جا شویم، این جابه جایی عاملی جهت فعال کردن هیچ نیروی نیست که بر اثر آن مجددا به موقعیت تعادلی برگردیم و یا از موقغیت تعادلی دورتر شویم.SDنقطه تعادلنقطه تعادلتعادلتعادل ناپایدار یا خنثی

اسلاید 29: مازاد عرضه: فاصله بین منحنی های عرضه و تقاضا در قیمت های بالاتر از قیمت تعادلی.مازاد تقاضا:فاصله بین منحنی های عرضه وتقاضادر قیمت های پایین تر از قیمت تعادلی.

اسلاید 30: انتقال منحنی های عرضه، تقاضا و تعادل اگر منحنی عرضه و تقاضا با هم جابجا شوند، نقطه تعادل هم تغییر خواهد یافت. با ثابت ماندن سایر عوامل ، افزایش در تقاضا (یعنی جابجای در بالا ) موجب افزایشی هم در قیمت تعادلی و هم در مقدار تعادلی خواهد شد. ودر صورت کاهش در تقاضا عکس این حالت اتفاق می افتد. اگر منحنی تقاضا برای کالای معینی باشد و افزایشی در عرضه بوجود آید ( یعنی عرضه به سمت پایین) در قیمت تعادلی کاهش به وجود می آید، اما در مقدار تعادلی شاهد افزایش خواهیم بود. ودر صورت کاهش در عرضه عکس این حالت اتفاق می افتد. اگر منحنی های تقاضا و عرضه بازار هر دو افزایش یابند مقدار تعادلی افزایش می یابد اما قیمت تعادلی ممکن است افزایش یا کاهش یا بدون یا حتی بدون تغییر بماند

اسلاید 31: کشش (( Elastisity

اسلاید 32: تعریف کشش (Elasticity) : درصد تغییرات دو متغیر نسبت به یکدیگر . 1– کشش قیمتی تقاضا2 – کشش درآمدی تقاضا 3 – کشش قیمتی عرضه 4 – کشش متقاطع

اسلاید 33: 1 ) کشش قیمتی تقاضا درصد تغییرات مقدار تقاضای کالا ، تقسیم بر درصد تغییرات قیمت کالا می باشد به این معنا که به ازای یک درصد تغییر در قیمت کالا تقاضا چند درصد تغییر می کند . Qx : مقدار تقاضای کالای xPx : قیمت کالای x

اسلاید 34: الف ) اندازه گیری کشش قیمتی تقاضا با استفاده از جدول محاسبه مقدار کشش از این طریق را با ذکر یک مثال بیان می کنیم ، مطابق جدول داریم : Px5 4 3 2 Qx10 15 20 25

اسلاید 35: ب ) اندازه گیری کشش قیمتی تقاضا به روش هندسی اگر تقاضا خطی باشد : از هر نقطه روی منحنی تقاضا ، خطی بر محور مقدار یا قیمت عمود کنیم و از رابطه زیر استفاده نماییم ، می توان مقدار کشش را در نقطه مورد نظر بدست آورد : اگر تقاضا غیرخطی باشد : در هر نقطه که کشش مدنظر بود خط مماس بر آن نقطه را رسم می کنیم و مثل تقاضای خطی عمل می کنیم .

اسلاید 36: ج ) اندازه گیری کشش قیمتی تقاضا از طریق معادله تقاضا چنانچه معادله تقاضا را بدهند و بخواهیم کشش را به ازای P مشخص بدست آوریم باید از معادله مشتق بگیریم ، مثال : به ازای Px = 4 کشش ؟2=Qx D Px = 4

اسلاید 37: تقسیم بندی کالاها بر اساس کشش قیمتی تقاضا اگر |Exp|> 1 باشد کالا پر کششاگر |Exp|< 1 باشد کالا کم کشش اگر |Exp|= 1 باشد کالا کشش واحد دارد .اگر |Exp|= 0 باشد کالا کاملا کم کشش اگر ∞|Exp|= باشد کالا کاملا با کشش عوامل موثر بر کشش قیمتی تقاضای یک کالا الف) تعداد جانشین های کالاب) سهم کالا در بودجه ج) قیمت کالا د ) زمان

اسلاید 38: رابطه درآمد کل (TR) ، درآمد نهایی (MR) ، کشش قیمتی تقاضا (E) و قیمت کالا (P)

اسلاید 39: 2) کشش درآمدی تقاضا درصد تغییرات مقدار تقاضای کالا ، تقسیم بر درصد تغییرات درآمد کالا می باشد به این معنا که به ازای یک درصد تغییر در درآمد کالا تقاضا چند درصد تغییر می کند .

اسلاید 40: اندازه گیری کشش درآمدی تقاضا با استفاده از جدول محاسبه مقدار کشش از این طریق را با ذکر یک مثال بیان می کنیم ، مطابق جدول داریم :I 1 2 3QxD 10 20 30

اسلاید 41: با توجه به نمودار زیر کشش درآمدی تقاضا را بررسی می کنیم :

اسلاید 42: اندازه گیری کشش درآمدی تقاضا از طریق معادله انگل : اگر معادله انگل به صورت : I = 10+2Qx باشد ، به ازای Qx=4 کشش درآمدی ؟ تقسیم بندی کالاها بر اساس کشش درآمدی تقاضا : (Ei>1 کالا لوکس و0<Ei<1 کالا ضروری) کالای عادی است .If Ei>0 کالای پست است . If E<0 کالا مستقل از درآمد است .If E=0

اسلاید 43: 3) کشش قیمتی عرضه درصد تغییرات مقدار عرضه ی کالا ، تقسیم بر درصد تغییرات قیمت کالا می باشد .الف ) اندازه گیری با استفاده از جدول : مطابق جدول داریم : Px 2 3QxS10 20 30

اسلاید 44: اندازه گیری کشش قیمتی عرضه با استفاده ازمعادله عرضهاگر تابع عرضه به صورت Px = 10+2Qx باشد و بخواهیم کشش را به ازای Qx = 4 بدست بیاوریم ، از رابطه زیر استفاده می کنیم : تقسیم بندی کالاها بر اساس کشش قیمتی عرضه : اگرEs>1 باشد عرضه کالا با کشش است . اگرEs<1 باشد عرضه کالا بی کشش است . اگرEs=0 باشد عرضه کاملا بی کشش است . اگرEs=∞باشد عرضه کاملا با کشش است .

اسلاید 45: 4) کشش متقاطع این نوع کشش که به کشش ارتباطی یا ضربدری معروف است ، عبارت است از درصد تغییرات مقدار تقاضای یک کالا ، تقسیم بر درصد تغییرات قیمت کالای دیگر : تقسیم بندی کالاها بر اساس کشش متقاطع : اگر کشش دو کالا مثبت باشد. دو کالا جانشین هستند . اگر کشش دو کالا منفی باشد. دو کالا مکمل هستند . اگر کشش دو کالا صفر باشد. دو کالا مستقل از یکدیگرند.هر چه مقدار کشش متقاطع بیشتر باشد (البته مثبت باشد) به معنی این است که دوکالا جانشین بهتری برای یکدیگر می باشند .

اسلاید 46: سپاس از توجه شما

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید